Caldes de Malavella

Coordenaes: 41°50′19″N 2°48′32″E / 41.838747°N 2.808905°E / 41.838747; 2.808905
De Wikipedia
Caldes de Malavella
flag of Caldes de Malavella (en) Traducir Q20103612 Traducir
Alministración
País España
Autonomía Cataluña
Ámbitu funcional territorial Contornes xerundenses
Contorna Selva
Tipu d'entidá conceyu de Cataluña
Alcalde de Caldes de Malavella Salvador Balliu i Torroella
Nome oficial Caldes de Malavella (españa) (ca)[1]
Códigu postal 17455
Xeografía
Coordenaes 41°50′19″N 2°48′32″E / 41.838747°N 2.808905°E / 41.838747; 2.808905
Caldes de Malavella alcuéntrase n'España
Caldes de Malavella
Caldes de Malavella
Caldes de Malavella (España)
Superficie 57.3 km²
Altitú 84 m[2]
Llenda con Riudellots de la Selva, Sant Andreu Salou, Cassà de la Selva, Llagostera, Tossa de Mar, Vidreres, Sils y Vilobí d'Onyar
Demografía
Población 8418 hab. (2023)
- 3828 homes (2019)

- 3813 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Selva
100% de Contornes xerundenses
0.11% de Cataluña
0.02% de España
Densidá 146,91 hab/km²
Viviendes 130 (1553)
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
caldesdemalavella.cat
Cambiar los datos en Wikidata

Caldes de Malavella ye un conceyu de la contorna de La Selva na provincia de Girona, Cataluña.

Historia[editar | editar la fonte]

Gracies al descubrimientu d'unos restos de fósiles nel Puig de les Ànimes, puede sabese que los oríxenes del pueblu de Caldas remontar al Paleolíticu cimeru. Estos restos demuéstrennos que Caldas yá yera llugar de camín nel paleolíticu, pos en dómina de caza movíense siguiendo los fataos d'animales teniendo que parase a folgar en llugares onde había agua. Pero nun ye hasta'l sieglu I d. C., cola romanización, que Caldas convertir en nucleu urbanu. El fechu de tener agua foi bien importante por que esto asocediera, asina que Caldas convertir nuna importante estación termal nomada “Aquis Voconis”. Darréu, y col estatutu del derechu llatín, la villa de Caldas pasó a ser conceyu.

Aquae Calidae: A diferencia d'otres ciudaes romanes que nacieron por interés militar o estratéxicu, podemos dicir que Caldas constituyir a partir d'un interés pola salú y l'ociu. La xente allegaba a les termes pa curase yá que l'agua de Caldas tenía cualidaes curatibles. El fechu de que s'asitiara cerca del trazáu de la Vía Augusta ayudaba a que munchos viaxeros parar pa folgar y avituallarse. Mientres la dómina del cristianismu, nos sieglos IV y V d. C., apaeció una necrópolis paleocristiana ente l'actual cai San Esteban y el Paséu de Ronda, pela rodiada de lo que sería'l nucleu romanu.

Pasen los sieglos y Caldas evolucionó como les demás poblaciones pa llegar a la dómina medieval. Mientres esta dómina, l'aspeutu del nucleu varia un pocu, atopamos col amurallamientu de la villa, del cual quédennos unos llenzos de paré y tres torres circulares allugaes nel Cuetu de San Grau. Equí allugábase'l castiellu llamáu de Caldas, que se convirtió en símbolu de poder feudal: prohibiéronse los baños públicos utilizaos polos romanos y nel so llugar llevantó esti castiellu.

Años más tarde, los baños utilizáronse como hospital p'actividaes curatibles.

L'otru castiellu llamáu de Malavella, del sieglu XI, atopar nel cuetu de San Mauricio y na so dómina yera de proporciones importantes. Equí tamién s'atopa la ermita de San Mauricio, de dómina más moderna. Esta ermita ye d'una sola nave y edificóse aprovechando una de les torres del castiellu. Anguaño constitúi un llugar bien apreciáu polos habitantes de Caldas siendo llugar de veneración.

Hai de solliñar, tamién, qu'en Caldas hubo diferencies ente la ilesia y la nobleza, polo que la ilesia románica de San Esteban nun forma parte del nucleu urbanu. Ta asitiada fora de les muralles, pero col tiempu dambes partes fuéronse xuntando debíu a la crecedera y formóse una clase de pequeñu arrabalde.

Mientres el sieglu XVIII y debíu a la crecedera, les actividaes agrariu y artesanal cobraron importancia gracies al pasu de viaxeros pela Vía Augusta.

A partir d'esti momentu, la imaxe que tenemos de Caldas ye la d'una población rural con agua termal pero ensin esplotación nin práuticamente nengún otru usu de l'agua, que l'usu personal, ente qu'otres zones d'España a principios del sieglu XIX yá cuntaben con establecimientos particulares de baños y esplotaciones de tratamientos terapéuticos.

Nun ye hasta la segunda metá del sieglu XIX que Caldas conviértese amodo en villa balnearia. Los manantiales que lo fixeron posible taben asitiaos en tres colina: El Puig de les Ànimes que contenía más de dos manantiales, los dos surtidores de la Font Gran, la fonte de la Pedrera, la fonte Xica y la fonte del Fetge. Nel nucleu urbanu, nel Puig de San Grau, allugábense les fontes que fueron esplotaes tradicionalmente polos vecinos: los Bullidors, el raig de San Grau, la fonte del Hospital y la fonte de San Narcisu o d'en Pla. Finalmente, y mui cerca del Puig de les Moleres, la Fonte de la Mina o d'en Xiberta y el Raig o Rec d'en Mel, afayaes en 1829 cuando s'abrir una cabiana pa desecar un campu pantanoso.

Nel añu 1840, construyóse'l primer establecimientu de baños modernu, aprovechando les agües de “Els Bullidors”, y amás instaláronse otres cases de baños, pequeños edificios con capacidá llindada, que van ser los antecedentes de los futuros balnearios del sieglu XIX. A partir d'esti momentu cola construcción de los grandes balnearios, Caldas va consolidase como pueblu de veraniegu y va funcionar en redol de l'actividá balnearia. Esta actividá porta un aumentu de la población procedente mayoritariamente de Barcelona y, de cutiu, d'elevada posición social.

Tou esto porta cambeos dientro de la estructura de la población de Caldas. Caldas va crecer y va espandise en redol al área d'influencia de los balnearios, onde se constrúin nueves edificaciones (xalés, cases, torres...) d'aspeutu modernista. Apaecen tamién otros elementos como xardinos, parques y paseos qu'utilizaben los braniantes pa esfrutar del aselu y tranquilidá de la vida rural. La estación de ferrocarril facilita l'accesu y l'arribación de los visitantes y ye tamién una novedá.

Por cuenta de la importancia que cobra l'agua, les actividaes económiques van vese modificaes y van empezar a xirar alredor de l'agua y los braniantes, y paralelamente a la revitalización de l'actividá termal, empecípiase un procesu de comercialización de l'agua mineral. De toes formes, esto nun va algamar unes dimensiones considerables hasta los años trenta. Estos dos fechos van faer qu'apaeza una nueva ufierta llaboral basada tantu nel sector de los servicios como na industria embotelladora

Cultura[editar | editar la fonte]

Fonte d'agua termal, l'agua remanez a 56-60º

Caltiénense restos del antiguu términu romanu de Aquae Calidae, compuestos por una piscina termal que ta arrodiada de habitáculos destinaos a la realización de los tratamientos a base d'aceites. Los afayos atopaos mientres les escavaciones de la zona esponer nel Muséu d'Arqueoloxía de Cataluña, asitiáu en Girona. Ente les pieces que s'esponen atópase una cabeza de perru realizada en bronce según monedes correspondientes a diversos periodos.

La ilesia parroquial de Sant Esteve ye d'orixe románicu, construyida a finales del sieglu XI, anque foi bien modificada. Foi una de les posesiones del monesteriu de Sant Salvador de Breda. Tien planta basilical y trés ábsides decoraos con arqueríes lombardes. La portalada ye renacentista y el campanariu de base cuadrada.

En Sant Maurici atópense los restos del antiguu castiellu de Malavella. Según una lleenda nesta fortaleza, citada en documentos de 1057, vivía una mala vella (qu'en catalán significa mala vieya), que dio orixe al topónimu de la villa. Aprovechando les piedres del castiellu construyó una capiya dedicada a Sant Maurici. Na zona de Sant Grau atópense los restos del castiellu de Caldas, documentáu per primer vegada en 1362. Formó parte de la baronía de Llagostera y foi derruido nel sieglu XIX.

Caldes de Malavella celebra la so gran fiesta mayor el primer fin de selmana del mes d'agostu, y la Feria de l'Agua'l primer fin de selmana d'ochobre. Adicionalmente, cada branu realicen visites teatralizadas, y dacuando mercaos y feries temátiques.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Termes romanes y redolada

Termes Romanes de Caldas.

Monumentu históricu d'interés nacional. Son los restos meyor calteníos del conceyu romanu de AQUAE CALIDAE, anguaño Caldes de Malavella. Entá pueden reparase los mecanismos de funcionamientu d'agua cuasi intactu. L'edificiu consta d'una piscina central y una serie d'habitaciones alredor pa recibir tratamientos curatibles. Hai tres espacios na parte trasera, primeramente pensábase que yeren bañeres, pero tratar d'estancies onde s'usaben aceites. Les sos carauterístiques son eminentemente salutíferes venceyaes al cultu probablemente a Apolo o a dalguna otra divinidá curatible d'enfermedaes. Tamién nesta zona ta la ermita de San Grau, con un llenzu de la muralla y restos de la villa medieval (Cal Ferrer de la Plaça y Can Trelles). Can Manegat y Ca l' Estapé (Casa Rosa) son dos muestres de l'arquiteutura modernista nesta zona.

Encruz C/ Llibertá - C/ Pl. Pequeña y redolaes

L'encruz d'estos dos calles constituyía na dómina medieval el nucleu de la villa, yá que dende esti puntu salíen les cais que llevaben a los cuatro portales de la muralla: el portal de Girona (Norte), el de Cassà y Llagostera (Esti), el del Camín Real a Santa Coloma (Oeste) y el del Camín Real a Vidreres (Sur).

Fonte de la Mina

Font de la Mina.

Tamién conocida como Raig d'en Mel, la Fonte de la Mina ye una de les fontes más conocíes de la población. Apaeció de resultes d'una estraición de tierres que se realizó pa desecar un campu pantanoso. Al fondu de la pequeña depresión brota con fuercia l'agua termal (a una temperatura averada de 60ºC), que s'aprovecha nunos llavaderos que recueyen l'agua sobrante de la fonte. Ye habitual la presencia de xente de tola contorna, faciendo cola pa tomar les sos agües, lo qu'evidencia les magnífiques cualidaes curatibles, dixestives y culinaries de l'agua de Caldas.

Rambla Recolons y Rambla d'En Rufí

La Rambla.

Rambla concebida como llugar de reposu y paséu. El Sr. Bartolomé Recolons promovió la urbanización d'esta zona onde se construyó toa una serie d'edificaciones qu'acoyíen a los braniantes que veníen tomar les sos agües. Estes edificaciones, como'l restu de construcciones d'esta dómina, son d'estilu modernista y noucentista y en toes elles podemos reparar la sensibilidá poles formes arrondaes y polos trabayos de forxa y cerámica. Nesti llugar tenemos unos bonos exemplos tales como: Casa Mas i Ros, Xalé d'Antoni Mas, Casa Motlló, Colonia Rodríguez, Bell Tar, Torre Can Sala y Villa Rosario, conocida tamién como la Torre de los Alemanes. Esta Rambla ye un espaciu aparente pa pasiar tranquilamente.

La Granxa y la Fonte de la Vaca

Parque de la Fuente de la Vaca.

La Granxa nació mientres los años venti cola promoción d'una urbanización. Tol paséu y la so redolada ta apináu d'elementos y xalés modernistes, noucentistas y eclécticos, como la Torre 2, Villa Catalina o la Torre dels Cavalls. Nel centru de la zona atopamos, de forma destacada, un parque públicu con nel so interior, la Fonte de la Vaca, llugar tradicional d'alcuentru y conxusta. L'edificiu del Casinet, antiguu merenderu asitiáu nel parque, cerca de la fonte, ye un espaciu prestosu, tranquil y el meyor llugar pa tomar la fresca pel branu.

Ilesia de San Esteban y redolada

Ilesia Parroquial de San Esteban.

Ilesia del sieglu XI dedicada a San Esteban. De los sos oríxenes namái se caltién los ábsides románicos de grandes dimensiones, d'estilu lombardu y la planta basilical. Foi reformada en delles ocasiones y lo que vemos anguaño ye mayoritariamente del sieglu XVII. La fachada ye d'estilu renacentista y en dambos llaos de la puerta, na parte inferior, puede vese unu de los símbolos de Caldas, unes grandes calderes, y a la izquierda de la portalada, un sarcófagu presenta la inscripción que diz: “Nel añu del señor de 1267 el día seis de los idus de xineru morrióse Victor Murillo bien confesáu (en Dios), xaz nesti túmulu Berenguer Lambardi, home de feliz memoria. Que la so ánima gocie de la gloria del paraísu en compañía de los santos, amen. Te ruégolo: reza por mi, nesti día: padre nuesu”. La ilesia ta nel centru de la plaza de San Esteban y ta arrodiada por edificios modernistes, neoclásicos y eclécticos; el más destacáu ye la Casa Quintana. Nes cais del alredor, podemos atopar más edificios emblemáticos como'l Teatru Casín Municipal y can Perxachs.

Balneariu Prats y contorna

Balneariu Prats.

Establecimientu termal que data de la segunda metá del sieglu XIX. En 1912, Eusebi Bona fixo posible la restauración y ampliación que nos lo amuesa tal que ye agora. Aportar por una gran portalada que nos lleva a los xardinos interiores. Sobresal el diseñu esmerado de los ornamientos florales de les ventanes y los rosetones de la fachada. Asina mesmu ye relevante'l bonu caltenimientu de dellos salones y comedores del interior del balneariu, que reflexen la elegancia y el gustu de la dómina. Na so contorna atopamos la Casa Pla i Deniel, de finales del sieglu XIX y d'estilu neoclásicu. Otres cases destacables que s'atopen na avenida. Dr. Furest son: Casa del poeta Francesc Matheu, la Torre dels Ocells o la Torre de les Punxes.

Balneariu Vichy Catalán y Avenida del Doctor Furest

Balneariu de Vichy Catalán.

Ye unu de los balnearios más grandes de Cataluña, que la so construcción empecipiar nel añu 1898 por iniciativa del Dr. Modest Furest i Roca. El proyeutu del edificiu, d'estilu neomudéxar, foi ellaboráu en gran parte por Gaietà Buigas. Nel so interior hai una pequeña capiya dedicada a San José y San Esteban, de la cual destacamos la puerta d'entrada, según tolos detalles del interior. El comedor principal caltién la decoración modernista de principios de sieglu. L'Avenida del Dr. Furest ye'l camín que nos lleva dende la estación de ferrocarril hasta'l pueblu. Equí atopamos toa xune serie de cases destacables con traces modernistes y noucentistas.

San Mauricio y Castiellu de Malavella

Ermita de San Mauricio.

Documentáu yá nel añu 1057, el castiellu construyir nuna zona elevada, como control del territoriu. El so orixe deber a la repoblación d'estes tierres siguiendo modelos feudales. Los sos restos, que daten del sieglu XII, son de color negru, color que provién de les piedres de basaltu que formen el mesmu cuetu, restos d'una antigua chimenea volcánica. Esti castiellu ye l'escenariu nel cual, según cuenta la lleenda, créese que vivía una “mala-vella” (mala vieya) qu'acabó dando'l so nome al conceyu. La ermita atópase xusto al llau de los restos del castiellu y probablemente alzóse pa siguir el cultu relixosu que l'antigua ermita del castiellu yá faía na zona. Consagrada a San Mauricio, xeneral de les lexones romanes degolláu pol so defensa de la fe cristiana, foi privatizada cola desamortización de Mendizábal. La ermita dedicada a San Mauricio construyóse aprovechando les vieyes estructures del castiellu. Acaldía 22 de setiembre, la díada del santu, celébrase un allegáu alcuentru de gran tradición nel cual báillense sardanas y el recuperáu "Ball de l'hereu Riera" ("Baille del herederu Riera").

Camp dels Ninots ("Campu de los moñecos")

Xacimientu paleontolóxicu del Camp dels Ninots.

El Camp dels Ninots ye unu de los xacimientos arqueolóxicos más importantes de Cataluña y de la Península Ibérica. El xacimientu d'El Camp dels Ninots, asitiáu nun antiguu cráter de 500 metros de diámetru y que debe'l so nome a les formes caprichoses de les piedres de ópalo qu'abonden, yá se convirtió nuna mina d'ayalgues. Hasta anguaño, nunca s'alcontraren restos del pleistocenu inferior tan concentraos nuna mesma zona, en tanta cantidá y nun estáu de caltenimientu tan estraordinariu. Amás de les numberoses muestres d'industria lítico (ferramientes rudimentaries), qu'acoten la esistencia d'homínidos nesti llugar de la Selva, fai más d'un millón d'años. Recuperáronse, nos magres a una fondura d'unos dos metros y mediu, fósiles de plantes, un rinoceronte y restos de bóvidos y de micro mamífero, como royedores y corpuspinos, amás d'aves, tortúes y peces, que van dexar trazar una secuencia refecha de la ocupación humana y animal más primitiva de lo que se tien noticia en Cataluña, dende'l pleistocenu inferior al mediu. Hasta esti momentu, realizáronse tres excavación, toes elles llevaes a cabu pol equipu d'arqueólogos y paleontólogos del Institutu de Paleoecoloxía Humana de la Universidá Rovira i Virgili; una primera en setiembre del 2004, la segunda n'ochobre del 2005 y la postrera, na que s'atopó un tercer bóvidu y un rinoceronte, en mayu del 2006.

Pobláu medieval de Caulers

Fecháu ente los sieglos VIII ya IX, cuando un grupu de xente repobló esti llugar. Aprovechando les ruines d'una torre de vixilancia de la dómina romana estableciéronse formando un pequeñu pobláu. La so planta ye la típica de los poblaos fronterizos de los condaos catalanes cola España islámica. Los restos qu'esisten daten del sieglu IX y déxennos entever una ermita d'una sola nave d'estructura rectangular, a la cual apuértase per una puerta llateral y un ábside cuadráu. Ábside y nave tán coneutaos por un arcu de mediu puntu y constitúin los restos d'una ilesia prerrománica, únicu esponente d'esta dómina na contorna.

Árboles d'interés local

El Conceyu de Caldas realizó un inventariu de los árboles singulares d'interés local, que recueye una ventena d'exemplares espardíos por tol conceyu. L'estudiu recueye les carauterístiques de los árboles, les sos dimensiones, la hestoria, les posibles enfermedaes, defectos y propón actuaciones pa caltenelos. No que concierne a les dimensiones de los árboles, los más altos son 4 pinos d'unos 20 metros d'altor. Destaca'l conocíu Pinu de can Teixidor o de Can Llimona, que por causa del so altor, sobresal del restu d'árboles vecinos y ye visible dende munchos puntos del conceyu. L'árbol col perímetru más grande ye la sufrera de can Roig, de 5 metros, ente que'l pinu de Mas Pla mide 3,5. A lo último, los árboles más vieyos son la sufrera de can Roig, con una edá averada de 250 años, y la figal de Mas Pla, d'ente 200 y 250 años. La declaración d'interés local d'estos árboles dará-yos una proteición especial que va prohibir baltar o les aiciones incontrolaes.

Economía[editar | editar la fonte]

La población cunta con trés balnearios qu'aprovechen les agües termales del conceyu. Estes agües broten a una temperatura que bazcuya ente los 80 y los 120 °C.

La principal actividá económica ta nel sector servicios (hoteles, restoranes, golf) y na industria dedicada al embotellamientu de les agües termales. Esisten cuatro empreses con plantes embotelladoras dientro del términu municipal que dan emplegu a cuasi la metá de la población, un campu de golf de la PGA, un Pitch&Putt, y un Döner Kebab.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: http://www.idescat.cat/pub/?id=aec&n=925&t=2016.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]