Caldas de Reis

Coordenaes: 42°36′10″N 8°38′18″W / 42.60278°N 8.63833°O / 42.60278; -8.63833
De Wikipedia
Caldas de Reis
Alministración
País España
Autonomía Galicia
ProvinciaBandera de Provincia de Pontevedra provincia de Pontevedra
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcalde de Caldas de Reis (es) Traducir Juan Manuel Rey Rey
Nome oficial Caldas de Reis (es)[2]
Caldas de Reis (gl)[2]
Códigu postal 36650
Xeografía
Coordenaes 42°36′10″N 8°38′18″W / 42.60278°N 8.63833°O / 42.60278; -8.63833
Caldas de Reis alcuéntrase n'España
Caldas de Reis
Caldas de Reis
Caldas de Reis (España)
Superficie 68.16 km²
Altitú 24 m
Llenda con Moraña, Portes, Vilanova de Arousa, Vilagarcía de Arousa, Catoira, Valga y Cuntis
Demografía
Población 9620 hab. (2023)
- 4706 homes (2019)

- 5079 muyeres (2019)
Porcentaxe 1.02% de provincia de Pontevedra
0.36% de Galicia
0.02% de España
Densidá 141,14 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
UTC+02:00
caldasdereis.com
Cambiar los datos en Wikidata

Caldas de Reis ye un conceyu español de la provincia de Pontevedra, en Galicia.

Situación xeográfica[editar | editar la fonte]

Caldas ta asitiada al noroeste de la provincia de Pontevedra, na ribera del ríu Umia, nel puntu onde s'anicia'l Valle del Salnés, qu'estiende les sos fértiles vegues hasta'l mar.

Forma parte de la Contorna de Caldas, tamién conocida como Comarca do Umia, formada polos conceyos de Caldas de Reis, Cuntis, Moraña, Catoira, Valga y Portas. Siendo Caldas la so capital y conceyu más pobláu.

Caldas de Reis asítiase xeográficamente na llatitú 42º 36' norte y llargor 8º 38,5'. El Códigu Xeográficu nos mapes ye'l 36650 y la so altitú sobre'l nivel del mar ye de 24 metros. Llenda con Cuntis, Moraña, Vilagarcía de Arousa, Catoira, Valga, Portas y Vilanova de Arousa. La so superficie ye de 68,51 km² y la so población xube a 10045 habitantes (25% aproximao nel cascu urbanu).

La carretera N-550, La Coruña-Vigo, traviesa la villa, y xunir cola capital de la provincia, de la que falta 21 km, y con Santiago de Compostela, capital de la Comunidá Autónoma, de la que la dixebren 36 km. Precisamente, dicha carretera N-550 ye una de les de mayor tráficu rodáu, non yá de Galicia, sinón de toa España.[ensin referencies]

Parroquies[editar | editar la fonte]

Esti conceyu ta formáu por 9 parroquies:

  • Arcos da Condesa (Santa Mariña)
  • Bemil (Santa María)
  • Caldas de Reis (San Tomé)
  • Caldas de Reis (Santa María)
  • Carracedo (Santa Mariña)
  • Godos (Santa María)
  • Saiar (Santu Estevo)
  • San Clemente de Cesar (San Clemente)
  • Santo André de Cesar (Santo André)


Siendo Arcos da Condesa Entidá Llocal Menor dende'l 18 de xineru de 1946.

Panorámica dende'l monte de Santa María.
Fachada de la ilesia románica de Santa María de Bemil, de finales del sieglu XII.

Historia[editar | editar la fonte]

Ta atestiguada la presencia humana na zona dende la prehistoria, como demuestra'l denomináu Ayalga de Caldas de Reis, un grupu de pieces d'oru (más de trenta) fecháu en redol a 1550 e.C. y que se rellaciona con una corriente cultural denomada como Bronce Atlánticu, enserta na Edá del Bronce peninsular.

Yá en dómina histórica, nesta llocalidá nació Alfonso de Borgoña,[ensin referencies] nietu d'Alfonsu VI de Lleón y Castiella y fíu d'Urraca I de Lleón y Castiella, que sería coronáu Emperador como Alfonsu VII de Lleón, razón pola cual llámase Caldas de Reis.

Ríu y parque xardín[editar | editar la fonte]

La villa ta travesada pel ríu Umia, que tien una abondosa rede d'afluentes y pequeños regatos con gran riqueza pesquera y potencial de riego. Na ribera del Umia, en plenu centru de Caldas, podemos atopar unu de les paraxes con más curiosos pal turista. Trátase del Xardín centenariu, con unos sesenta especies d'árboles y arbustos de los cinco continentes. Ta consideráu unu de los conxuntos botánicos más interesantes de la provincia, esfrutando del gallardón de "Paraxa Pintoresca" dende 1962. Agües enriba (a unos 2 km), el ríu algama la so máxima guapura con una gran catarata, en peligru de destrucción pola execución del proyeutu del banzáu.

Villa privilexada[editar | editar la fonte]

En Caldas conflúin 3 carauterístiques fundamentales que tuvieron una vital importancia a lo llargo de la so historia, y ensin les cualos difícilmente entenderíamos la realidá actual:

Actividá cultural[editar | editar la fonte]

El festival Cultura Quente celebró yá quince ediciones nesta llocalidá, un alcuentru nel qu'actúen grupos de música de rock, indie y otros estilos. El festival entamar col sofitu del Conceyu y de l'Asociación Cultural Radio Caldas.[3][4][5]

Situación Política[editar | editar la fonte]

Resultáu eleiciones municipales del 25 de mayu de 2015 en Caldas de Reis

Nome Votos Porcentaxe Conceyales
Partíu dos Socialistes de Galicia 2.511 45.98% 7
Partíu Popular de Galicia 1.434 26.28% 3
Independentes de Caldas de Reis 719 13.18% 2
Bloque Nacionalista Galego 708 12.97% 1

Actividá económica[editar | editar la fonte]

Foise diversificando nos últimos años, pasando del predominiu agrícola a un mayor pesu del sector servicios (40%) ya industrial (30%). Por sectores podemos destacar lo siguiente:

  • Turismu Termal: la villa cunta con dos balnearios d'agua termal que son la imaxe más famosa de Caldas. El Balneariu Davila y l'Acuña.
  • Turismu pelegrín: el camín portugués a Santiago de Compostela traviesa la zona vieya de la villa.
  • Actividaes "tradicionales": destaquen los canteros de San Clemente y los "campaneiros" d'Arcos da Condesa.
  • Mercáu ferial: tolos llunes celebrar na cai Real, Fermín García Díaz y Campu da Torre.
  • Plaza de Abastos: abierta tolos díes de la selmana. Destaca poles variedaes de pexes y mariscos frescos, carnes, verdures, flores y frutes.
  • Comerciu: esisten más de 70 pequeños comercios minoristes distribuyíos pola villa a lo llargo de les principales cais, sobremanera na cai Real, que ye'l verdaderu corazón comercial y históricu de la villa.
  • Anguaño la mayoría de comerciantes de Caldas integren la "Asociación de Comerciantes" que promueve l'actividá comercial en Caldas sol lema "Tener tou y... pasiando". Dende'l martes 11 de xineru de 2000, la Cai Real ye piatonal.
  • Industria: un datu a destacar ye la facturación cimera a los 14.000 millones de pesetes de los trés primeres empreses del ranking local: Clesa, Foresa y Clavu (catalogaes como grandes empreses al superar los mil millones de facturación añales). Tamién ye importante mentar que son 28 les empreses que facturen más de 50 millones al añu, que sumaes, xube a 18.000 millones, datu que fai de Caldas la tercer villa na llista de conceyos más industriales de la redolada de Pontevedra, detrás de Poio y Marín, y ensin tener en cuenta la capital (Pontevedra). Sicasí la situación empresarial de Caldas contradicir cola ausencia d'un Polígonu Industrial claramente definíu. La posición industrial obedez, ente otres razones, a la "situación xeográfica" na exa de comunicaciones ente Vigo y La Coruña, con ferrocarril y puertos cercanos.
  • Agricultura: ceberes, maíz y pataques.
  • Ganadería: vacunu y porcín.

Clima[editar | editar la fonte]

Templáu y húmedu, con un periodu branizu carauterizáu pola escasez d'agües. Temperatures medies ente 14º/16º C. y 20º C. Mugor medio añal 80% y precipitaciones 1800-2000 mm con un fuerte amenorgamientu nel branu.

Caldenses[editar | editar la fonte]

Alfonsu VII de Lleón

Francisco Froján

José Salgado Rodríguez

Juan Fuentes Echeverría

Laureano Salgado Rodríguez

Carlos García Bayón

José Fariña Jamardo

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Houses of the municipalities of Galicia. Autor: Llista de presidentes de Galicia.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  3. Cultura Quente vuelve al so sitiu, La Voz de Galicia, 21 de xunu de 2015.
  4. La Cultura Quente vuelve a Caldas per tolo alto, Faro de Vigo, 20 de xunu de 2015.
  5. El Festival Cultura Quente llena nel so regresu la Carballeira y la villa de Caldas, Faro de Vigo, 22 de xunu de 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]