Cabezabellosa

Coordenaes: 40°07′59″N 6°00′00″W / 40.133055555556°N 6°O / 40.133055555556; -6
De Wikipedia
Cabezabellosa
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
ProvinciaBandera de Provincia de Cáceres provincia de Cáceres
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Cabezabellosa (es) Traducir María Ángeles Talaván Montero (es) Traducir (Partíu Socialista Obreru Español)
Nome oficial Cabezabellosa (es)[1]
Códigu postal 10729
Xeografía
Coordenaes 40°07′59″N 6°00′00″W / 40.133055555556°N 6°O / 40.133055555556; -6
Cabezabellosa alcuéntrase n'España
Cabezabellosa
Cabezabellosa
Cabezabellosa (España)
Superficie 33.56 km²
Altitú 836 m
Llenda con Plasencia, Oliva de Plasencia, Villar de Plasencia, Jarilla, El Torno y Casas del Castañar
Demografía
Población 344 hab. (2023)
- 174 homes (2019)

- 170 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.09% de provincia de Cáceres
0.03% de Estremadura
0% de España
Densidá 10,25 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Cabezabellosa ye un conceyu español de la provincia de Cáceres, Estremadura.

Ta asitiáu nos Montes de Tres la Sierra, ente'l valle del Jerte y el valle del Ambroz, al norte de Plasencia.

Términu municipal[editar | editar la fonte]

Llendes[editar | editar la fonte]

El términu municipal de Cabezabellosa parte con:[2]

Mediu natural[editar | editar la fonte]

La so climatoloxía ye benigna; con branos menos calorosos, al asitiase nel monte; ya iviernos templaos, por alcontrase xeográficamente al abrigu que configura la diferencia altitudinal ente submesetas frente a los vientos del norte.

El paisaxe más inmediato consiste, en praos y montes caducifolios de carbayos, fresnos y castañales, regaos por pequeñu gargüelu y con puexos y pandoriales onde aprucen formaciones granítiques. Equí y allá, distribúyense pequeñes güertes y cultivos de frutales. El conxuntu enmarcar n'estraordinaries vistes a los valles Ambroz y Jerte.

Por cuenta de la estratificación altitudinal a altes cotes predomina'l bioma estepario y la carba de Lavandula sp., Cytisus sp. o Erica sp., según la zonación. Escontra cotes baxes hai una transgresión por monte mistu de perennes y caducifolios que conduz a deveses de encina y/o sufrera a veres del Jerte y a carba mediterránea nel valle Ambroz. Esta diversidá d'ecosistemes traducir nuna rica flora y fauna.

El Pitolero ye la cota más alta de la Sierra de Cabezabellosa, dende la so vértiz xeodésicu apodérase gran parte de la llanura cacereña, en díes claros ye posible acolumbrar la capital. Dellos parapentistas llograron sobrevolar la ciudá de Salamanca partiendo d'esti puntu, en superando'l puertu de Béxar.

Topónimu[editar | editar la fonte]

El nome de Cabezabellosa repitir aplicáu a distintes paraxes y pueblos; por casu, nel pueblu salmantino Cabezabellosa de la Calzada. Riesco Chueca asitia'l so orixe en metáfores capilares, del tipu del francés pelouse ‘verde’, partiendo del llatín VILLŌLOS SOS 'velludo, arispiu'. En tales denominaciones puede tener inflúi'l frecuente fechu de que los accidentes del relieve o del roquedo vaigan acompañaos d'una cubierta vexetal estremada: pequeños o grandes parches de carba aisllada, o de vexetación herbal trupa pueden amenar la comparanza con barbes, pelos o vellos.[3]

Similar orixe van tener topónimos como Peñavellosa y Valvellosa (Molinaferrera, Lleón) y tamién el cuetu de Capeloso (La Faba, Lleón) o'l pueblu de Capileira (Granada). Puede comparase tamién el topónimu, frecuente en Portugal, Barbosa, qu'ensin dulda tien un referente vexetal, a la vista del so sufixu.[4] L'árabe vulgar ŠA‛RA, del que procede'l castellán jara, ye'l femenín d'un axetivu que significa ‘velloso, peludo’, pero pasó a significar nel norte d'África y A el-Andalus ‘monte, bosquecillo’ y depués ‘carba, matu’.[5] L'usu metafóricu en Cabezavellosa basar nuna coordinación de símiles: una pandiella ye oldeáu a una cabeza y la so vexetación, al vellu d'ésta (entendíu como pelo arispiu, crespo o rizáu).[3] Tal hipótesis, qu'implica una coordinación o refuerzu metafóricu, paez dase tamién nel abondosu topónimu Cabezamesada (en Toledo y otres partes), que va haber d'entendese como 'cabeza que'l so pelame paez arrincáu'; ello siempres aludiendo a la cubierta vexetal de la pandiella en cuestión, y sobre la base del antiguu mesar 'arrincar[se] los pelos'.

Nel campu de la etimoloxía popular, citáronse delles interpretaciones. Los primeros escritos onde consta nomar como Cabeza Vellosa o Cabezavellosa, créese que foi camudáu a Cabezabellosa pa evitar conceutos peyorativos, y consiguiendo tou lo contrario.

Esisten diverses teoríes pal so orixe, una lleenda de tradición oral diz que los habitantes allegaben a Cáparra, pa cortase'l pelo pos nel pueblu nun había barberu, al atopase a cierta distancia allegaben d'enforma n'enforma, cuando les xentes vía averar dicíen: "Ende vienen los Vellosos, ende vienen". El términu "cabeza" paez faer referencia al cuetu, al abrigu del que s'atopa, pos en castellán "cuetu" ye tamién "cabezo" o "cabeza". Asina Cabezabellosa sería "el cuetu de los bellosos".

Otres teoríes señalen que se refería a una antigua cabeza de ganáu llamada Los Vellos o a un calter belicosu d'esti pueblu, del llatín Capus Belicosa, tamién "vellosa" podría faer referencia al tipu de vexetación del cuetu. La más acertada paez ser la primera, sofitada pola lleenda de tradición oral y el xentiliciu que paez dar el nome al sitiu, non viceversa.

Historia[editar | editar la fonte]

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura, entós conocíu como Cabeza Vellosa o Cabezavellosa. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu Xudicial de Plasencia.[6] Nel censu de 1842 cuntaba con 175 llares y 959 vecinos.[7]

Monumentos y restos históricos[editar | editar la fonte]

Ilesia de San Llorienzo
Plaza Mayor
  • Ilesia parroquial de San Llorienzo del sieglu XVII, asitiada al sur de la población, de la que destaquen les sos tumbes de piedra.
  • Tres ermites. D'especial devoción ye la de La nuesa Señora del Castiellu, patrona de la llocalidá, con un bellu retablu del Sieglu XVIII, que representa l'árbol de Jesé; ta asitiada al Oeste, nun puexu cercanu, tamién llamáu del Castiellu. Les otres dos, son les de San Antonio, al Este, y los Mártires, al Norte. Pertenecen al S.XVII-XVIII y son d'estilu barrocu.
  • El Conceyu atópase na Plaza Mayor, que ye porticada típica de la zona, sobresaliendo la so torre del reló.
  • Caltiénense dos edificios nobiliares de la familia Carvajal y Girón de Plasencia, dambos del Sieglu XVI, son El Palaciu y una casa blasonada con arcu de mediu puntu, de construcción anterior; dambes yeren residencies de branu, la casa ye anguaño agospiamientu rural y centru pa la observación d'aves.
  • L'arquiteutura local foi afeutada nel pasáu pol impautu de delles construcciones disonantes, aun así inda se caltién gran parte del encantu d'un pueblu montañés, d'estreches cais y construcciones de piedra, l'adobe ye ausente por cuenta de la climatoloxía serrana, un calter peculiar destacable son los balcones de piedra.
  • Dos llavaderos, unu del Sieglu XVII y otru posterior, conocíos dambos como Chorrito.
  • Piles vettonas, llabraes na piedra, pa la molienda d'abiyota, na paraxa de La devesa.
  • Tumbes antropomorfas, tallaes sobre roca de granitu, na paraxa de Romanejo xunto al camín de ferradura de la Saza con destín al Tornu.
  • Restos d'un primitivu allugamientu romanu y tumbes de diversos oríxenes na paraxa de Romanejos.
  • La Cañera y El Pontón son construcciones del Sieglu XVI pa la conducción d'agües dende manantiales serranos del términu a Plasencia. Na actualidá, el suministru caltener hasta'l Parque botánico y ornitolóxico de Los Pinos, al cual abastez; yá nun trescurre pol famosu acueductu, edificación coetanea perteneciente a la mesma obra.
  • El Carbayu del Acarradero o de Romanejos, ye un monumentu viviente, con una edá envalorada en 500-600 años, catalogáu como Árbol Singular d'Estremadura, ye'l más significativu exemplar na so especie de la comunidá, y unu de los más pervalibles de tola Península Ibérica. Destaca'l so majestuosidad ya impresionante estructura (Altor:20,50m / Perímetru del tueru a 1,30m: 5,77m / Diámetru máx. de copa:31m / Proyeición de copa: 804 m²).

Cultura[editar | editar la fonte]

Heráldica[editar | editar la fonte]

L'escudu de Cabezabellosa foi aprobáu por aciu la "Orde de 25 de mayu de 2004, pola que s'aprueba l'Escudu Heráldicu, pal Conceyu de Cabezabellosa", publicada nel Diariu Oficial d'Estremadura de 22 de xunu de 2004 depués d'aprobar l'escudu'l plenu municipal el 26 de setiembre de 2003 y emitir informe'l Conseyu Asesor d'Honores y Distinciones de la Xunta d'Estremadura el 29 d'abril de 2004. L'escudu defínese oficialmente asina:

Escudu cortáu. Primero, d'azur, castiellu de plata mazonado de sable y esclariáu de gules, cháu de dolce estrelles d'ocho puntes, d'oru, puestes en cuatro palos, de dos y cuatro, a la diestra, y de cuatro a dos a la siniestra. Segundu, de plata, un carbayu de sinople, englandado d'oru. Al timbre, corona real zarrada.[8]

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • 10 d'agostu: San Llorienzo Mártir.
  • 8 y 9 de setiembre: Fiestes Patronales de La nuesa Señora del Castiellu.

Folclor[editar | editar la fonte]

Poesía descriptiva de la llocalidá.

Adiós calle del Arenal
el pedregal de L´aveséu
los praos d'Alonso Recio
y les güertes de más enriba.

Agora vamos dir a la fonte
a beber l'agua frío
dende la fonte al palaciu
onde habiten les usías.

Adiós palaciu formosu
coles tos rexes bien doraes
onde vienen pel branu
la condesa y les sos criaes.

Agora vamos dir al L´ejío
onde remachen les besties
a rezar a San Antonio
que ye guardián de toes elles.

Adiós calle Los Barreros
güerta del Cardador
el camín d'El Tornaero
y les zrezales de tíu Antón.

Adiós camino Plasencia
cai del Rebocalejo
los güertos de les Caleyes
y el moral de Mataperros.

Adiós viña de Galván
coles tos parres mal compuestes
adiós camino La Cueva
onde los moros zárrense.

Agora vamos dir al Castiellu
a rezar a Madre Nuesa
col sombreru na mano
vamos faer la reverencia.

- Popular.

Economía[editar | editar la fonte]

Cunta con un pasáu eminentemente pastoril y ganaderu, siendo conocíu en tola provincia pol so gran cabaña caprina. El réxime d'esplotación agraria yera'l de minifundios diversificaos coles mires de suplir les necesidaes d'una economía de subsistencia, asina la diversificación consistía en güertes, cultivos de lleguminoses, ceberes y pataques, olivares, frutales y esplotaciones de castañales pal frutu y madera.

Les esplotaciones caprinas y porcines sufrieron un gran cayente nes últimes décades, calteniéndose práuticamente solo les esplotaciones de vacunu. El cultu a San Antonio denota el gran calter ganaderu d'esti pueblu. Les esplotaciones de vacunu estendíense más allá del so términu pal aprovechamientu de camperes d'iviernu na redoma de Monfragüe y otres finques.

Anguaño cobró gran significancia les esplotaciones de frutales, zrezal y cirolar, coles denominaciones d'orixe Picota del Jerte y Claudia del Ambroz, respeutivamente.

El sector de la construcción foi siempres de gran importancia y ser entá anguaño.

Cola puxanza del turismu desenvolviéronse dellos nuevos negocios nos últimos años, que vienen completar el sector servicios que pueda tener cualesquier otra población coles mesmes carauterístiques. Na llocalidá esiste entá dellos artesanos, pero nun desenvuelven actividá comercial dalguna.

Turismu[editar | editar la fonte]

Diverses condiciones tán faciendo de Cabezabellosa destín turísticu y de vacaciones, yá seya en réxime d'agospiamientu o de segunda residencia.

La so llocalización y proximidá a llugares d'interés foi notablemente potenciada pola meyora de les comunicaciones, que per otru llau facilitaron l'accesu dende los grandes nucleos de población.

Dalgunes d'estes condiciones fixeron a Cabezabellosa participe de la gran puxanza que sufrió'l turismu rural mientres los últimos años na zona. Na actualidá, hai na llocalidá trés cases rurales, un hostal que tamién ufierta apartamentos y dellos chigres-restoranes; les úniques actividaes locales ufiertaes son la observación d'aves y l'arriendu de bicicletes. Per otru llau, ta aumentando notablemente'l númberu de segundes residencies. Cabo mentar que'l turismu nun ye nenguna novedá na población, yá acoyía a visitantes en réxime de pensión o arriendu, munches décades tras.

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu tuvo la siguiente evolución demográfica dende 1900:[9][10]

Deportes[editar | editar la fonte]

Esisten numberosos senderos pa realizar rutes a cuerpu o en mountain bike. Otra actividá con gran relevancia ye'l vuelu llibre, en parapente y ala delta, la Sierra de Cabezabellosa configura una serie de condiciones que llevó a que seya un llugar asiduo pa los prauticantes d'esti deporte, celebrándose dellos campeonatos de calter nacional. Esisten dos zones pal despegue, escontra'l Sureste, na fastera de Romanejos; y escontra el Noroeste, dende El Pitolero. Nel Cancho del Uxu, nel qu'atopamos la Ermita de La nuesa Señora del Castiellu, hai 6 víes d'esguilada deportiva forníes. Les sos dificultaes van del III+ al 6b con unos atapeceres increíbles. Rescampla que s'esixe respetu y evitar molesties. Nun beber del pilón ente'l pueblu y la zona d'esguilada.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Mapa oficial d'Estremadura Xunta d'Estremadura
  3. 3,0 3,1 Riesco Chueca, Pascual (2003) Calzada de Valdunciel. Pallabres, coses y memories d'un pueblu de Salamanca, ediciones Diputación de Salamanca, páxs. 185.
  4. Almeida Fernandes, A. y Silva, F. (1995) Toponímia Arouquense, Arouca.
  5. COROMINAS, Joan y PASCUAL, Antonio: Diccionariu Críticu Etimolóxicu Castellán ya Hispánicu, Ed. Gredos, Madrid, 1980-1991. Seis volúmenes.
  6. Cervantes Virtual [1]
  7. Conceyu Códigu INE -10.034 [2]
  8. Xunta d'Estremadura. «D.O.Y./22 de xunu de 2004/Númberu 71» (castellanu). Consultáu'l 19 de payares de 2011.
  9. «Poblaciones de fechu dende 1900 hasta 1991. Cifres oficiales de los Censos respeutivos.». INE. Consultáu'l 21 de xunu de 2011.
  10. «Series de población dende 1996. Cifres oficiales de la Revisión añal del Padrón municipal a 1 de xineru de cada añu.». INE. Consultáu'l 21 de xunu de 2011.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]