Cabezón de la Sierra

Coordenaes: 41°56′04″N 3°14′31″W / 41.934444444444°N 3.2419444444444°O / 41.934444444444; -3.2419444444444
De Wikipedia
Cabezón de la Sierra
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Cabezón de la Sierra (es) Traducir Esperanza Lacalle
Nome oficial Cabezón de la Sierra (es)[1]
Códigu postal 09612
Xeografía
Coordenaes 41°56′04″N 3°14′31″W / 41.934444444444°N 3.2419444444444°O / 41.934444444444; -3.2419444444444
Cabezón de la Sierra alcuéntrase n'España
Cabezón de la Sierra
Cabezón de la Sierra
Cabezón de la Sierra (España)
Superficie 19.83 km²
Altitú 1000 m
Llenda con Pinilla de los Barruecos, Hacinas, Castrillo de la Reina, Moncalvillo, Rabanera del Pinar y La Gallega
Demografía
Población 39 hab. (2023)
- 17 homes (2019)

- 23 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.01% de provincia de Burgos
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 1,97 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
cabezondelasierra.es
Cambiar los datos en Wikidata

Cabezón de la Sierra ye una llocalidá y un conceyu[2] asitiaos na provincia de Burgos, comunidá autónoma de Castiella y Lleón (España) , contorna de La Demanda, partíu xudicial de Salas de los Infantes, cabecera del conceyu del so nome.

Xeografía[editar | editar la fonte]

La llocalidá ta na contorna de Sierra de la Demanda, con centru en Salas de los Infantes.

Coles mesmes, el Conceyu ye miembru de l'asociación AGALSA, que tien como oxetivu promover el desenvolvimientu de la Sierra de la Demanda.

Población[editar | editar la fonte]

  • Vecinos: 72 (1770)
  • Habitantes: 345 (1877), 334 (1887), 319 (1897), 338 (1900), 323 (1910), 302 (1920), 330 (1930), 289 (1940), 286 (1950), 196 (1960), 107 (1970), 51 (1981), 90 (1991), 74 (2001), 58 (2005).

Historia[editar | editar la fonte]

Anque se cree que l'orixe puede ser bien anterior, en redol al sieglu IX, la primer mención reconocida onde se fai alusión a Cabezón de la Sierra ye del 5 de setiembre de 1166, nel documentu CXV recoyíu por Luciano Serrano Pineda nel " Cartulariu de Arlanza ", por cuenta de la concesión d'Alfonsu VIII a García de Pinilla y la so esposa, de la villa de Salgüero, despoblado actual en La Gallega:

«.."...dono vobbis dommno García de Pinella et uxori sue S. et filis et filiabus, unam villam quam in alfoz de Lara habeo, que vocatur Salgoiro, et est inter Piniella et Cabezon et Ravanera..."...»

Otra mención nel Cartulariu de Arlanza fai referencia a un pueblu llamáu Torquemada, dientro de l'actual redolada xeográfica de Cabezón de la Sierra. Probablemente fuera na paraxa conocida como "Trasdelatorre", topónimu que'l so orixe atribuyir a la esistencia de restos d'una torre. Otros creen que pudiera allugase nel llugar conocíu como "San Miguel". Esisten restos y caltiénse la memoria d'un pueblu. La cita, de 1172, diz:

«.."...villam illam que vocatur Cabezón, in alfoz de Lara, et inter Montem Calvellum et Turrem Crematam et Salgorium sitam...""...»

Esiste una necrópolis altomedieval nel llugar conocíu como "Peña Los Sepulcros", onde hai unes sepultures antropomorfas trabayaes na piedra, dalgunes d'elles fabricaes con llábanos. El so llargor va de los 80 cm a los 190 y toes tán na mesma posición (mirando al Este, a Tierra Santa). Estes sepultures posiblemente fueren utilizaes polos antiguos pobladores de San Miguel o Torquemada. Según testimonios orales de los habitantes del pueblu, créese que cuando esta necrópolis dexó d'utilizase los enterramientos allugar nel llugar denomináu "Santa María", onde esisten muertes d'un antiguu campusantu. Pa llegar hasta ellí movíense pel senderu conocíu como "Camín de los muertos", que ye reconocible anguaño.

Amás de la creencia popular, esisten numberosos documentos, y principalmente los referentes a los Archivos Municipal y Parroquial de la Villa vienen confirmar l'antigua esistencia de dellos poblaos o asentamientos nel so términu y anexos al mesmu como'l pobláu de S. Miguel o Torquemada, S. Pedro y S. Felices (Saelices), Pavía, etc.

EXEMPLOS:

X CAPITULO de les Ordenances de la Villa de Cabezón del añu de 1.579. Diz:

Ordenamos y mandamos que'l día que se ba a letanias y en procesión a la ermita de San Pedro de San Felices, que día los que tienen ganaos, catar pa los probes y precisaos y otros que reziben dello beneficiu. Mandamos que por questa bona obra nun se pierda, se aga dende equí alantre como estil agora y nun s'entepase del costume, pos los vezinos de la dicha villa tener por bonu

XXX CAPITULO de les Ordenances de la Villa de Cabezón del añu de 1.579. Diz:

Ordenamos y mandamos que'l día que'l Conceyu de la dicha Villa tien costume yr a les hermytas de San Miguel y de Sant Pedro de Sant Felices ques el llunes de les letanias, que toos sían obligaos a rexuntase na ilesia de la dicha villa p'acompañar les cruzes y yr en procesión con muncha debocion. Y que'l que nun fuera presente na dicha ilesia pa yr coles felicidaes cruzes de cada casa, home o muger, pague de pena quatro maravedis. Y si d'ellí asta San Miguel y San Pedro, nun fuera de cada unu, que pague diez maravedis de pena aplicaos pa obres pias y probes de la dicha villa

La distancia dende Cabezón hasta la ermita de S. Miguel ye de 2Km y otru 1,5 km. dende esti llugar hasta la Ilesia o ermita de S. Pedro de San Felices (Saelices).

Nos documentos del Archivu Parroquial figuren les visites que fai'l Sr. Obispu d'Osma o los sos Representantes a esta Parroquia en distintos años, principalmente nos sieglos XVII y XVIII. Faen referencia al estáu de caltenimientu y cultu de toles ermites dependientes d'esta Parroquia, que son numberoses, incluyida la de San Pedro y San Felices (Saelices) lo mesmo que de les propiedaes de la so pertenencia nesi llugar.

Tamién na partida de nacencia del que foi vecín d'esta Villa de Cabezón de nombre Santos Moreno nel añu de 1843. Figura que foi bautizáu por D. Bernabé Aldayarán, Teniente Cura de dicha Villa y del so anexu Saelices.

Anguaño tán señalizaes con finxos 8 antigües ermites, dedicaes a San Pedro y San Felices, San Miguel, San Andrés, San Roque, Santa Ana, Santa María, el Santu Cristu y otra llamada "La Soledá". Dos d'elles tienen serviciu llitúrxicu en determinaos eventos y otres son entá güei fácilmente reconocibles por cuenta de los restos de la so esistencia anterior.

Esistíen igualmente, hasta'l sieglu XIX, delles cofraderíes relixoses coles sos correspondientes regles y ordenamientos:

  • Cofradería de la Vera Cruz.
  • Cofradería del Rosario.
  • Cofradería de San Andrés.
  • Cofradería d'Ánimes.

Ordenances de la villa de Cabezón de la Sierra[editar | editar la fonte]

Les ordenances caltuviéronse nun manuscritu con cubiertes de piel. Consten de 99 artículos treslladaos d'otres ordenances más antigües, posiblemente del sieglu XIV o XV, yá que'l so nome ye "Hordenanzas de la villa de Cabezón de la Sierra, sacaes y treslladaes fielmente de les antigües assí como enellas contiense", y nun títulu interior diz "hordenanzas y estatutos que fueron fechos de nuebo y quytados y enmendados de lo d'antiguo hordenado". Según diz, fueron publicaes el "miércoles a beinte y tres díes del mes de diziembre, añu del Señor de mill y quinientos y setenta y nuebe años". Son unes de les más antigües de la zona.

Villa encuadrada na categoría de pueblos solos” del partíu d'Aranda de Duero,[3] xurisdicción de de señoríu exercida pol Duque de Veragua quien nomaba'l so Alcalde Ordinariu.

Mientres esistió la carretería, bastantes maestros carreteros trabayaron na construcción de carretes na llocalidá, Segovia, Valladolid y Buitrago del Lozoya, según informaba Pascual Madoz sobre Cabezón de la Sierra nel so diccionariu xeográficu de mediaos del sieglu XIX. El postreru carreteru conocíu foi Silverio Andrés, que tenía un taller en Cabezón de la Sierra y otru en Palacios de la Sierra, hasta la década de 1920 aproximao.

Nel sieglu XIX, según l'escritor Juan Antonio Llorente, Cabezón de la Sierra ye "ye villa de señoríu del duque de Liria, provincia de Burgos, partíu d'Aranda, confinante con Fexines pel sur".[4]

A la cayida del Antiguu Réxime queda constituyíu como conceyu constitucional del mesmu nome , nel partíu de Sales perteneciente a la rexón de Castiella la Vieya 163

Fiestes y folclor[editar | editar la fonte]

Tán a valir les siguientes fiestes y tradiciones:

  • Xineru: San Vicente, patrón del pueblu (22 de xineru).
  • Abril: Puya del Mantu de la Virxe'l día de la Pascua de Resurrección.
  • El 1 de mayu primeru de mayu, los mozos corten un pinu nel monte, baxar al pueblu y se pinga'l mayu a la manera tradicional. D'antiguo, moces y casaes cantaben cantares tradicionales ente la que se destacar el vitor de mayu, qu'empezaba asina:

"mes de mayu, mes de mayu/ mes de los fuertes calores

cuando los trigos encanar/ y nel campu hai belles flores"

  • Pascua de Pentecostés - Romería del Santu Cristu Arrodillado.
  • Agostu: Procesión a l'antigua ermita acompañaos de la "vaca romera" de San Roque. Darréu celébrase una caldereta popular nel "Prau del Toru", güei campu de fútbol. (16 d'agostu).

Otres fiestes que se celebraben enantes yeren:

  • El reináu (fiesta de mozos), a valir hasta la década de 1960.
  • Fiesta del Gallu y eleición de rei y reina ente los neños de la escuela coles insinies correspondientes; celebrar hasta la década de 1970.
  • Cantar del "Padrenuesu" polos mozos y mientres la nueche de los difuntos. Hasta la década de 1960.
  • "Enramáu" de les moces la viéspora de San Juan (23 de xunu).

En antroxos yera típica la representación de ciertos personaxes, colos sos propios cometíos y paxellos, el martes d'antroxu:

  • Los garramachos.
  • L'osu y el so amu.
  • La tarasca.
  • Perico Pajas.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

  • Manantial d'agües mineromedicinales bicarbonatadas cálciques de mineralización débil, "escelente pal sanamientu de los cálculos orinarios o males de piedra".
  • Necrópolis altomedieval en Peña Los Sepulcros, onde hai sepultures antropomorfas.
  • Ermita del Santu Cristu Arrodillado antes d'entrar al pueblu.
  • Monolitu a los mayores.
  • Restos d'árboles fosilizaos nes cercaníes del monolitu.

Otros datos d'interés[editar | editar la fonte]

  • Ferrocarril Santander-Mediterraneu

El 13 d'agostu de 1927 foi inauguráu'l primer tramu del ferrocarril S/M ente Burgos - Cabezón de la Sierra cola asistencia del Xefe del Gobiernu Sr. Marques de Estella asistiendo igualmente'l Ministru de Fomentu. L'actu verificar na estación de Salas de los Infantes, dando en la so bendición pol Sr. Arzobispu de la Diócesis.

El percorríu Burgos – Cabezón tien una distancia de 72 km., siendo la hora de salida del tren de Burgos a les 7,15 hores y la llegada a Cabezón a les 9,40 hores , aniciando'l so regresu que s'empecipia igualmente de Cabezón a les 19,50 hores llegando a Burgos a les 22,24 hores

El segundu tramu Cabezón – Soria inauguróse'l 25 de xineru de 1929

Nesti ferrocarril y concretamente nel tramu de Cabezón, realizóse parte de la película denomada “Les Petroleres” (1971) cola participación ente otros de les artistes de sonadía Brigitte Bardot y Claudia Cardinale.

El ferrocarril S/M quedó clausuráu ensin rematar tol so trayectu'l 31 d'avientu de 1985, siendo Presidente del Gobiernu D. Felipe González Márquez y Ministru de Transporte Enrique Barón Crespo.

  • Otres infraestructures

El 16 de xunetu de 1926 inauguróse la lluz llétrico en Cabezón de la Sierra. Sicasí, l'agua corriente nun pudo instalase hasta la década de 1980. Mientres esa década y la siguiente se pavimentan práuticamente toles cais del pueblu y acométense otres obres, como la de les instalaciones deportives de "El Arreñal", el consultoriu médicu, la restauración de la ilesia y l'ermita, etc.

  • Asociaciones

Nel pueblu esisten dos asociaciones:

- L'Asociación Cultural de Cabezón de la Sierra, con unos 165 socios.

- L'Asociación Xuvenil Cultural "Socastillo", con unos 40 socios.

A títulu d'interés, Camilo José Cela menta Cabezón de la Sierra y otros pueblos serranos nel so llibru de viaxes Xudíos, moros y cristianos.[5]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Códigu INE 062
  3. Unu de de los catorce partíos que formaben la Intendencia de Burgos mientres el periodu entendíu ente 1785 y 1833, tal como se recueye nel Censu de Floridablanca de 1787
  4. Noticies históriques de los trés provincies Vascongadas.... Madrid: Imprenta Real, 1807, p. 246
  5. Xudíos, moros y cristianos. Barcelona: Destín, 1956, p. 57

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]