Caballu andaluz

De Wikipedia
Raza de caballuCaballu andaluz
Datos xenerales
Orixe España
Portugal
Formáu por Pura Raza Española (es) Traducir y Caballo lusitano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El caballu andaluz ye una raza de caballu española orixinaria d'Andalucía. Trátase d'un caballu ibéricu de tipu barrocu que ta ente les races equines más antigües del mundu. N'España tamién se-y conoz comúnmente como caballu español y denominar oficialmente Pura Raza Española (PRE), porque se considera que l'andaluz ye'l caballu español por antonomasia, a pesar de qu'esisten munches otres races equines españoles. Sicasí na mayoría de países recibe'l nome de "caballu andaluz".[1]El caballu cartuxanu ye una de les llinies de cría más importantes d'esta raza.

A lo llargo de la historia'l caballu andaluz tuvo un papel fundamental na formación de races equines europees y americanes, como'l caballu hispanu-árabe,[2] hispanu-bretón,[3] el frisón, el lipizzano, el kladruber,[4] el criollu, el pasu finu,[5] el peruanu de camín, el mustang, el Alter Real y el lusitanu.

Antecedentes históricos[editar | editar la fonte]

El Guadalquivir al so pasu por Córdoba.

Dende l'Antigüedá los caballos de la Bética fueron bien apreciaos nel circu romanu y tuvieron gran fama. Na Edá Media, na actual Andalucía había tantos caballos que Abderramán I, l'añu 780, otorgaba seguro y paz a los mozárabes granadinos por aciu un pactu, que-yos obligaba a pagar añalmente 10.000 tomes d'oru, 10.000 llibres de plata, 10.000 cabeces de los meyores caballos.[6] Mientres el Califatu de Córdoba foi bien importante la yeguada de la corte de los omeyes, según la yeguada d'Almanzor y los sos caballeros bereberes. Tiense noticia de la yeguada del califa Alhakén gracies a la crónica na que Ziyad Ibn Aflah, caballerizo del califa y zalmedina de Medina Azahara, epondera la calidá de los potros qu'añalmente se concentraben na almunia Amiriya, procedentes del treslleche de les más de 3000 yegües que tenía los califa nes marismas, xunto a 500 sementales, nun claru paralelu cola posterior Saca de les Yegües.

Dada la calidá de los caballos del sur de la península ibérica, dende'l sieglu XIII hasta'l XIX los reis establecieron la prohibición de cruciar les yegües con pollíns, n'Andalucía, Estremadura y Murcia, estableciendo una "raya real" al sur de la cual taba prohibíu'l mestizaje de los équidos, pa caltener la so pureza.

El Reinu de Córdoba foi especialmente célebre polos sos caballos. Nél hubo dos llinaxes dedicaos a la cría caballar. Los Mexía, señores y depués condes de Santa Eufemia, fueron famosos ganaderos dende'l reináu de los Reis Católicos, destacando na cría de caballos tordos. Don Rodrigo Mexía el Viejo aprovió de caballos al rei Carlos I ente 1520 y 1530 y enseñó por mandatu real a los gobernadores de Castiella el so sistema de cría aprendíu del so padre Don Gonzalo. Per otru llau fueron renombraos los caballos "guzmanes" o "valenzuelas", que tuvieron el so orixe nun semental bereber que mercó Luis Manrique, de la Orde de Calatrava en Córdoba, a un tal Guzmán. A la muerte de Manrique, los sos caballos pasaron poles manes de Martín Fernández de Córdoba Ponce de León, nietu del Conde de Cabra, quien regaló la piara al Gran Capitán que, de la mesma, dexar a Juan Valenzuela, en que la so familia permaneció hasta ser adquirida por Luis Gómez de Figueroa. Esta yeguada decayó irreparablemente mientres la Guerra de la Independencia Española. D'esta llinia de cría tuvieron caballos el duque de Osuna, el duque d'Arcos, el conde de Medellín y el duque de Medinaceli, ente otros magnates.

Historia[editar | editar la fonte]

Caballerizas Reales de Córdoba.
Caballu lipizzano, raza creada a partir de caballos andaluces.
Caballu lusitanu, caballu andaluz llixeru criáu en Portugal, con llibru y denominación propia dende 1966. El lusitanu ye un caballu andaluz de perfil subconvexo y grupa arrondada llixeramente inclinada.
Cartuxa de Xerez de la Frontera Cartuxa de Xerez, famosa poles sos caballos cartuxanos, a quien dio nome.
Picadoriu de la Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre, en Xerez.
Palaciu de Congresos y Esposiciones de Sevilla, onde se celebra añalmente'l Salón Internacional de Caballu (SICAB).
Dos caballeru sobre caballos andaluces nuna exhibición d'adomadura vaquera; vistíos de curtiu (traxi de xera compuestu por calzonas, botos con espueles, zahones, chaquetu curtiu y sombreru d'ala ancha) sobre montadura vaquera (cabezada vaquera, ahogadero y mosqueru, riendes con taragañu de trabayu, siella y estribos vaqueros).

Nel sieglu XVI Felipe II encargó a Diego López de Haro y Sotomayor, I marqués d'El Carpio, la creación de les Caballerizas Reales de Córdoba, onde arrexuntó los meyores sementales y yegües de les tierres que bordien el Guadalquivir, siendo esta yeguada real l'orixe de la raza del caballu andaluz. Nel nomamientu del marqués como caballerizo en 1567 diz el rei:

[...] alcordemos de sostener y criar un bon númberu de yegües de banduyu colos sos potros y críes na Ciudá de Córdoba y otres partes y llugares d'Andalucía.

Les caballerizas fixéronse depender de la Xunta d'Obres, Xardinos y Montes[7] y pa la empresa dedicáronse, ente otros, fondos económicos provenientes de la esplotación de salines andaluces. En 1576 les caballerizas cuntaben con 50 emplegaos y 110 places y na década de 1580, 600 yegües pacían nes deveses de Córdoba,[8] 400 nes de Xerez y 200 nes de Xaén. En pallabres del marqués:

La bondá de la raza de caballos de Córdoba, ye cosa de mayor grandor que tien la so Maxestá nos sos Reinos.

A la muerte del I marqués, el cargu de "Caballerizo Mayor de les Reales Caballerizas de Córdoba" pasó al so fíu, permaneciendo como cargu hereditariu nel mayoralgu de la Casa del Carpio dende 1625, por concesión real al so nietu. La corona tamién tenía la Yeguada Real d'Aranjuez, formada poles yegua de la Orde de Santiago, que'l so patrimoniu revirtiera na corona, y otru fatáu en Valladolid. Sicasí la so calidá nun yera comparable cola Yeguada de Córdoba.

De fechu en 1605, Cervantes, nel capítulu XXIV del Quixote da por fechu que Córdoba ye la madre de los meyores caballos del mundu. Coles mesmes, nel capítulu XV de dicha novela, fai alusión a la gallardía de les yegües cordobeses coles siguientes pallabres:

Nun se curara Sancho d'echar sueltes a Rocinante, seguro de que lu conocía por tan mansu y tan pocu rixosu que toles yegües de la devesa de Córdoba nun-y fixeren tomar mal accidente.

En tol Sieglu d'Oru nun hubo dulda de la excelencia de los caballos andaluces. Lope de Vega na so comedia El comendadores de Córdoba recueye non yá la fama de los caballos cordobeses sinón tamién la de los sos caballeros.[9] De la mesma la citada obra de Lope[10] de 1610 y la Fábula de Polifemo y Galatea de Góngora de 1612, dedicada al conde de Borrina, son un testimoniu escepcional de la denominación histórica "caballu andaluz".

Por estes feches los caballos andaluces yeren bien apreciaos dientro y fuera d'España, teniendo propietarios como Don Juan d'Austria, los reis de Francia, el Duque de Baviera, l'emperador Maximiliano II y el so hermanu'l archiduque Carlos. Estos dos últimos crearon el caballu lipizzano a partir de caballos andaluces llixeros y la Escuela Española d'Equitación en Viena, siguiendo l'adomadura española tradicional.

Nesta dómina surdieron les maestranzas de caballería, corporaciones nobiliaries que'l so principal fin yera l'exerciciu de la monta a la brida y a la martalena, qu'en dellos casos construyeron y sostuvieron les sos propies places de toros. Les maestranzas surdieron n'Andalucía cola creación de la de Ronda en 1573, la de Sevilla en 1670, de Granada en 1689, la de Carmona en 1728, la d'Antequera, del mesmu añu, la de Xerez en 1739 ya intentáronse constituyir otres en Xaén y Utrera, en 1731 y 1732 respeutivamente, pero fueron refugaes pola Xunta de Caballería. Les maestranzas tamién s'estendieron fuera del territoriu andaluz, cola fundación de la de Valencia en 1697, la de Palma de Mallorca en 1758 y de de Zaragoza en 1819.[11] L'artículu primeru de los estatutos de la Maestranza de Granada, redactaos en 1764, ye otru exemplu de la denominación histórica d'esta raza como "caballu andaluz":

[...] y por que los caballos andaluces que fixeron la milicia española cimera a la de toles naciones, non descaezcan de la excelencia en que se constitúin pola fidalguía de les sos races, y primor de la so doctrina [...][12]

En 1751 producióse una grave quema nes caballerizas de Córdoba, polo que Fernandu VI ordenó reconstruyiles, rematándose la obra en tiempos de Carlos III, quien asitió les sos armes na fachada. Esi mesmu añu Xosé I de Portugal quixo crear una yeguada nacional nel so reinu, pa lo cual adquirió 33 yegües y 2 sementales andaluces. En 1753 la cabaña tenía yá 268 individuos, principalmente de capa castaña, orixe de la raza llamada Alter Real.

Los avatares políticos del sieglu XIX n'España, causaron grandes daños na cabaña equina nacional. Por cuenta de la Invasión Francesa, en 1808 les yegües de les Caballerizas de Córdoba fueron tresllades a les Islles Baleares pa calteneles del espoliu napoleónicu.[13] Terminada la Guerra, en 1814 nun tornaron a Córdoba sinón que pasaron a la Yeguada d'Aranjuez, quedando les caballerizas cordobeses como depósitu de sementales. Amás d'esto Córdoba perdió importancia porque'l rei Fernandu VII sofitó la Yeguada de les Llombes d'Úbeda en 1820 y suspendió la prohibición de cubrir yegües con garañón al sur de la "raya real", lo que favoreció l'usu de la mula na gabita de coches y dilixencies, que nel sur de la península Ibérica enantes namái s'utilizaba en llabores del campu. Amás el so hermanu'l Infante Carlos, presidente de la Xunta Suprema de Caballería y partidariu de cruciar yegües andaluces con otres races europees, como'l caballu normandu, el trakelner, el holstein y el hannoveriano, creó les yeguaes de Cazorla y de Sevilla en 1828 y 1830 respeutivamente, lo que causó un grave deterioru xenéticu a la cabaña.

Como contrapartida a mediaos de sieglu creáronse les Escueles de Veterinaria de Zaragoza, Lleón y Córdoba, esta postrera en 1847, dependiente de la Universidá de Sevilla y dedicada especialmente al cuidu y meyora del caballu. Coles mesmes en 1864, por iniciativa del lojeño Narváez, el Ramu de Guerra encargar de la cría y del fomentu caballar nacional. Amás, munchos ganaderos andaluces nun practicaren eses cruces, polo que foi posible recuperar la pureza orixinal de la raza, cuando en 1893 el Ministeriu de Guerra decidió entamó la cría caballar n'España, allugando la yeguada nacional, depués militar, na Facienda de Moratalla, en Hornachuelos y Posadas. Pa la recuperación del caballu andaluz utilizáronse 18 yegües procedentes de Córdoba, Montilla y Xerez de la Frontera. Nel postreru terciu del sieglu XIX funcionaben los depósitos de sementales de Córdoba, Úbeda, Xerez y Valladolid y nos primeros años del sieglu XX fundáronse otros en Alcalá de Henares, Hospitalet de Llobregat, Garrapinillos, Bétera, Léon y Santander.

En 1912 Cría Caballar, que dependía del Exércitu, abrió n'España los primer llibru pa inscribir los caballos de raza árabe, pura raza inglés y anglu-árabe, decidiendo inscribir a los tradicionalmente llamaos caballos andaluces como Pura Raza Española, más tarde embrivíu como PRE.[14] Nos años 1920 la yeguada nacional de Moratalla ampliar en Medina-Sidonia y depués en Xerez. Mientres la Segunda República la competencia na cría y el fomentu caballar treslladar al Ministeriu de Fomentu y darréu al Ministeriu d'Agricultura.

Mientres la dictadura franquista la yeguada nacional pasó a llamase yeguada militar. En 1956 sacar de la Facienda de Moratalla y treslladóse a Écija, a la finques de La Turquilla y de La Isla; a Xerez, al Cortixu de Vicos y a la finca de Garrapilos; a Ibio, y a Lore-Toki (en San Sebastián). Amás abriéronse nuevos depósitos de sementales en Manacor y Hoya Fría (en Tenerife). Nesti periodu, en que s'impunxo definitivamente la locomoción nos llabores del campu y na tracción de vehículos, la raza de caballos andaluces caltúvose gracies a dellos ganaderos, andaluces y estremeños fundamentalmente, como son Terry, Bahones, Guerrero, Pallarés, Romero Benítez, Escalera, Miguel-Romero,Miura y Blasco Balbuena, ente otros. Coles mesmes foi bien importante'l llabor de la Federación Hípica Española, del llaboratoriu de locomoción de la Facultá de Veterinaria de la Universidá de Córdoba y d'Álvaro Domecq, según la promoción de la raza que fizo la Feria del ganáu de Xerez, que pasó a denominase Feria del Caballu.

A partir de 1966 España torgó a Portugal inscribir nel so llibru a los sos caballos, polo que'l país lusu escoyó dar a los sos caballos andaluces una nueva denominación: caballu lusitanu, n'alcordanza de l'antigua Lusitania. Portugal abrió'l so propiu rexistru, que permaneció abiertu hasta 1980 y que volvió abrir ente 1996 y 1999, pa enfrescar el sangre nuevamente con caballos andaluces.

En 1972 constituyir con sede en Sevilla l'Asociación Nacional de Criadores de Caballos Españoles (ANCCE).[15] En 1973 el Conceyu de Xerez creó'l premiu Caballu d'Oru, que concedió a Álvaro Domecq y en que'l so actu d'entrega estrenó l'espectáculu "Cómo baillen los caballos andaluces", escurríu por el mesmu Domecq, cola asistencia del Príncipe d'España. Esti espectáculu foi l'orixe de la Fundación Real Escuela Andaluza d'Arte Ecuestre.

Ente 1989 y 1992 producir n'España un biltu de peste equino qu'afectó a la cabaña de caballos andaluces. En 1990 el Ministeriu de Facienda treslladó la yeguada del Taragañu, de Terry, a la devesa de la Fuente del Sueru, dambos patrimoniu espropiáu a RUMASA, onde permanez.[16] Dende 1991 la ANCCE entama en Sevilla la última selmana de payares el Salón Internacional de Caballu (SICAB), con un importante concursu morfolóxicu.

En 1995 les caballerizas de Córdoba perdieron el so usu como depósitu de sementales, permaneciendo vacíes dende entós. En 1996 inauguróse'l Muséu del Caballu de Xerez y daqué dempués el Muséu de Carruaxes de Sevilla. Esi mesmu añu creóse Córdoba Ecuestre, qu'entama'l concursu CABALCOR y en 2002 celebráronse los Xuegos Ecuestres mundiales en Xerez.

Nos últimos tiempos varios caballos andaluces participaron nos Xuegos Olímpicos na modalidá d'adomadura, llogrando diploma olímpicu, bronce individual y plata por equipos n'Atlanta 1996, Sydney 2000 y Atenes 2004. Coles mesmes ye frecuente la so presencia en raids.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Utilidá[editar | editar la fonte]

El caballu andaluz ye bono de montar, polo que s'utiliza como caballu de paséu. Usar nes disciplines de l'adomadura clásica, adomadura vaquera y nel rejoneo. Na adomadura clásica destaca pela so bona cabeza, escelente trote, bona xunta, piaffé y passage cuasi perfectu. Otra manera, pierde enforma n'allargamientos y pasu.

Cría[editar | editar la fonte]

La cría del caballu andaluz centrar n'España, anque esisten bones yeguaes per tol mundu. El sistema de cría basar en menaes de yegües que viven sueltes n'estáu de semi llibertá. Dellos potros son vendíos al treslleche y otros permanecen na yeguada y empiecen a ser domados a los trés años o cuatro cuantos más adultu más preparáu ta pa la preparación de l'adomadura

Nes yeguaes ye frecuente que los machos lleven el nome de la madre en masculín; por casu, que'l fíu de Vinatera llámese Vinateru. Sicasí, a toles femes nacíes na yeguada'l mesmu añu, pónse-yos un nome qu'empieza pola mesma lletra y que pueda utilizase en masculín pa los potros que nazan d'elles.

El caballu andaluz, dende la so nacencia amuesa lo pimpanu que ye, les sos carauterístiques fenotípicas facer un animal firme, confiable y seguro.

Competición[editar | editar la fonte]

Mientres tol añu realicen concursos morfolóxicos en que los caballos son xulgaos por sexu y edá. Los exemplares de dambos sexos participen nos concursos de manera individual, anque les yegües pueden participar en cobres.[17] Amás d'a la morfoloxía da importancia a la funcionalidad. Ello ye que el 25% de la nota de los machos de más de 4 años depende d'una prueba d'adomadura. Los ganadores d'estos concursos queden clasificaos pa la final del SICAB, que s'apuesta en payares nel Palaciu de Congresos y Esposiciones de Sevilla. El SICAB ye l'actu más importante dientro del mundu del caballu andaluz. Nél tien llugar la final del Campeonatu d'España de Pura Raza Español, según puyes, espectáculos, conferencies, etc

El caballu andaluz na ficción[editar | editar la fonte]

Pol so espectacular apariencia, el caballu andaluz convirtióse nuna raza frecuentemente utilizada nel cine, especialmente en películes d'historia y ciencia ficción. D'esta miente los caballos andaluces Domero y Blanco faen de Sombragris na triloxía cinematográfica d'El Señor de los Aniellos. El papel d'Asfaloth foi interpretáu por otru andaluz llamáu Florián y el unicorniu de Peter Pevensie en The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe tamién foi interpretáu por un andaluz. Mel Gibson acaballó a Xardineru X en Braveheart. Seis andaluces interpreten a los dos unicornios en Legend, de Ridley Scott. Los caballos andaluces apaecen frecuentemente en películes sobre la tauromaquia o otros aspeutos de la cultura española. Big Boss en Metal Gear Solid 3: Snake Eater acaballa y favorez a la raza andaluza. Nel manga Cesara, Cesara Borgia monta a un andaluz llamáu Romulus y regala otru andaluz llamáu Remus al protagonista de la serie, Angelo. El caballu d'El Foín en The Mask of Zorro ye identificáu como un caballu andaluz, anque en realidá tratar d'un frisón.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Estatutos de l'Asociación Nacional de Criadores de Caballos de Pura Raza Española
  2. Caballu hispanu-árabe nel Ministeriu de Mediu Ambiente y Mediu Rural y Marín d'España.
  3. Caballu hispanu-bretón nel Ministeriu de Mediu Ambiente y Mediu Rural y Marín d'España.
  4. Vease l'artículu sobre'l kladruber na Wikipedia n'inglés.
  5. Vease l'artículu sobre'l Pura Raza Paso Finu y los Colombianos na Wikipedia n'inglés.
  6. I. Rodríguez, J. Sanz, Mayra Acosta Failde. "El caballu Español de fonduxe Cartuxanu n'América". Archivos de zootecnia. ISSN 0004-0592. Vol. 41. Nᵘ154. 1992.
  7. De la cual dependieron hasta 1745, en que pasaron a tar so la Secretaría Universal del Despachu de Guerra.
  8. La yeguada real pacía nes deveses de Córdoba la Vieya, les Pedolillas, les Gamonosas, la Ribera, l'Alamea del Obispu, el Haza del Manubrial y el Cortixu del Alcaide.
  9. DON LUIS: ... Cuando agora llamóme, que vos

    aprestase mandó,
    dos caballos, en que vais
    pela ciudá.
    DON FERNANDO: ¿Vos pensáis
    salir, don Jorge?
    DON JORGE: Yo non.
    Que de Córdoba, en Castiella
    dicen los que al vientu iguales,
    que por muncha maravía
    naz el caballu con ales,
    y l'home sobre la siella;
    y que'l neñu, anque nun entienda
    que ye Córdoba flor d'España,
    y apenes a falar aprienda,
    sobre'l caballu de caña
    sabe dar y quitar rienda.
    Equí en ponelle los pies
    dicen que sabe'l caballu
    si ye l'home cordobés,
    pa querello y amallo,
    y al aviesu si nun lu ye.
    Y porque non me inquïete
    más quiero, anque me promete
    tan bon padrín al mio llau,
    ser a cuerpu galán soldáu,

    qu'a caballu mal caballeru. Lope de Vega. El comendadores de Córdoba.
  10. xubir caballu andaluz,/si fora'l mesmu Pegasu.
  11. Les actividaes ecuestres de les maestranzas desaperecieron a mediaos del sieglu XX.
  12. Estatutos y Ordenances de la Real Maestranza de la Ciudá de Granada. 1764. GONZÁLEZ MARTÍNEZ, José. "La presencia equina na ciudá de Granada". Gazeta d'Antropoloxía Nᵘ7. ISSN 0214-7564. Universidá de Granada. 1990.
  13. El bandolerismo, fenómenu conocíu en Sierra Morena dende l'Antigüedá, reactivóse especialmente mientres la Invasión Francesa. Los bandoleros, conocíos n'Andalucía eufemísticamente como "caballeros", caltuvieron (al marxe de la llei) l'antigua tradición de la monta "a la martalena".
  14. La eleición d'esta nueva denominación "Pura Raza Española" (a partir de la llocución inglesa purebred o purebreed), frente a la tradicional "caballu andaluz", ye compresible dientro de la corriente del Rexeneracionismu que predominaba n'España tres el Desastre del 98 y teniendo en cuenta que la cría y el fomentu caballar taben en manes del estamentu militar y qu'España daquella yera un estáu centralista.Sicasí numberosos catedráticos de la Facultá de Córdoba amosáronse partidarios de recuperar el nome históricu, tradicional ya internacional de la raza: caballu andaluz. Ente los citaos profesores tán Rafael Castejón, Gumersindo Aparicio, Francisco Santiesteban, Manuel Gómez Llamba y Eduardo Agüera Carmona.
  15. Web de l'Asociación española de Criadores de Caballos de Pura Raza Española (ANCCE).
  16. Web de la Yeguada de La Cartuxa.
  17. Vease la 2ª acepción del términu cobra¹ nel Diccionariu de la Real Academia Española.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • AGÜERA CARMONA, Eduardo. Córdoba, caballos y deveses. Ed. Almuzara. 2008. ISBN 978-84-96968-94-3.
  • Bennett, Deb (1998). Conquerors: The Roots of New World Horsemanship, 1st, Solvang, CA: Amigu Publications Inc. ISBN 0-9658533-0-6.
  • Bongianni, Maurizio (editor) (1988). Simon & Schuster's Guide to Horses and Ponies. New York, NY: Simon & Schuster, Inc.. ISBN 0-671-66068-3.
  • Hendricks, Bonnie (2007). International Encyclopedia of Horse Breeds. Norman, OK: University of Oklahoma Press. ISBN 978-0-8061-3884-8.
  • Jankovich, Miklos, translated by Anthony Dent (1971). They Rode Into Europe: The Fruitful Exchange in the Arts of Horsemanship between East and West. Londres: George G. Harrap & Co, Ltd.. ISBN 0-684-13304-0.
  • Llames, Juan, translated by Jane Rabagliati (1997). This is the Spanish Horse. Londres: J.A. Allen. ISBN 0-85131-668-9.
  • Loch, Sylvia (1986). The Royal Horse of Europe: The Story of the Andalusian and Lusitanu. Londres: J. A. Allen. ISBN 0-85131-422-8.
  • Raber, Karen (2005). «A Horse of a Different Color: Nation and Race in Early Modern Horsemanship Treatises», Raber, Karen and Treva J. Tucker: The Culture of the Horse: Status, Discipline, and Identity in the Early Modern World. New York, NY: Palgrave MacMillan. ISBN 1-4039-6621-4.
  • Walker, Stella A; Summerhays, R. S. (1975). Summerhays' Encyclopaedia for Horsemen. Londres: F. Warne. ISBN 978-0-7232-1763-3.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]