Cabalgamiento

De Wikipedia
Saltar a: navegación, buscar

Un cabalgamiento o falla de cabalgamiento ye un tipu de falla inversa, esto ye un frayatu na corteza de la Tierra al traviés de la cual producióse un desplazamientu relativu, nel que les roques de posición estratigráfica inferior son emburriaes escontra riba, percima de los estratos más recién. Les falles de cabalgamiento son la resultancia de fuerces de compresión.

Cabalgamiento en Qilian Shan, China. Los materiales más antiguos (a la izquierda, n'azul y colloráu) tán "acaballando" sobre materiales más recién (a la derecha, en color marrón).


Xeometría y nomenclatura de los cabalgamientos[editar | editar la fonte]

Falles inverses[editar | editar la fonte]

Diagrama de falla inversa (enclín del planu falla grande)

Los cabalgamientos suelen tener baxos ángulos d'enclín del planu de falla. Una falla de desplazamientu d'ángulu grande (cimeru a 30º) ye llamada falla inversa.[1] La diferencia ente un cabalgamiento y una falla inversa ta na so influencia. Una falla inversa produzse principalmente al traviés d'unidaes litolóxiques, ente que un cabalgamiento polo xeneral asocede dientro o con un ángulu baxu respectu de les unidaes litolóxiques. De cutiu son difíciles de reconocer los cabalgamientos porque les sos exes de deformación y dislocación puede ser malo de detectar cuando se producen dientro de les mesmes roques, ensin desplazamientu apreciable de los contactos litolóxicos.

Si l'ángulu del planu de falla ye baxu (xeneralmente menor de 20 graos respecto de la horizontal) y el desplazamientu del bloque cabalgante (cimeru) ye grande (de cutiu nel rangu de kilómetros) la falla llámase cabalgamiento. La erosión puede esaniciar parte del bloque cabalgante, creando un fenster (o ventana) cuando'l bloque de base namái s'espón nun área relativamente pequena. Cuando la erosión esanicia la mayor parte del bloque cabalgante, dexando namái restos de materiales de forma similar a una islla folgando nel bloque inferior, los restos formen una islla tectónica o 'klippe (plural klippen).

Falles de cabalgamiento ciegues[editar | editar la fonte]

Si'l planu de la falla termina antes de llegar a la superficie de la Tierra, conózse-y como falla de cabalgamiento ciegu o falla inversa ciega. Por cuenta de la falta de pruebes na superficie, les falles ciegues son difíciles de detectar hasta que ruempen. El destructivu terremotu de 1994 en Northridge, California, foi causáu por un cabalgamiento ciegu ensin afayar primeramente.

Por cuenta de el so baxu enclín, los cabalgamientos son tamién difíciles d'apreciar por aciu la cartografía, onde xeneralmente les compensaciones litolóxiques son sutiles, y la repetición estratigráfica ye malo de detectar sobremanera n'unidaes con litoloxíes monótones o cícliques o ensin fósiles característicos.

Plegues de flexón de falla[editar | editar la fonte]

Esquema de la evolución d'un plega de flexón de falla o "rampa anticlinal" percima d'una rampla de cabalgamiento; la rampla presenta zones de separación na parte cimera de les capes verde y mariello.

Los cabalgamientossobremanera los que participen d'un estilu de deformación en piel fino (thin-skinned), tienen una xeometría denomada de rampa-rellano.[2] Los cabalgamientos arrobinar na so mayoría a lo llargo de zones de debilidá horizontales dientro d'una secuencia sedimentaria, tales como lutites o capes salines, denominaes rellanos. Si la eficacia de la separación amenórgase, la fana va tender a cortar la sección a un nivel estratigráficu más altu (rampla), hasta qu'algame otra separación o despegue efectivu col que pueda siguir como nel casu de los llechos planos paralelos (nuevu rellanu). La parte del cabalgamiento que xune los dos planos conozse como una rampla y fórmase típicamente nun ángulu d'unos 15° a 30° al respective de la base. El desplazamientu siguíu d'un cabalgamiento sobre una rampla produz una plega de xeometría característica conocíu como rampa anticlinal o, más xeneralmente, como plega de flexón de falla.

Plegues d'espardimientu de falla[editar | editar la fonte]

Esquema de la evolución d'un plega d'espardimientu de falla

Les plegues d'espardimientu de falla formar na parte cimera d'una falla d'emburrie na que cesó l'espardimientu a lo llargo de nivel de despegue ente capes, pero'l desplazamientu del cabalgamiento sigue na parte cimera de la falla. El desplazamientu continuu afacer pola formación d'un par asimétricu de pliegue anticlinal-sinclinal. Como'l desplazamientu sigue, el frente del cabalgamiento empieza a arrobinase a lo llargo de la exa del sinclinal. Estes estructures son tamién conocíes como plegues de llinia de contorna. Col tiempu'l frente cabalgante que s'arrobina puede llegar a otra capa de despegue eficaz y va desenvolvese una estructura de plega compuesta, con característiques tantu de plega de flexón de falla como de plega d'espardimientu de falla.

Cabalgamientos dobles: dúplex[editar | editar la fonte]

Desenvolvimientu d'un cabalgamiento doble (dúplex) por fallaos socesivos en rampla de les capes basales.
Apilamientu antiformal de cabalgamientos inxeríos (dúplex), identificáu nun sondéu nes llombes de la cordal de Brooks (Brooks Range), Alaska.

Los dúplex danse cuando hai dos niveles de despegue próximos ente sigo dientro d'una secuencia sedimentaria, como la parte cimera y la base d'una capa relativamente resistente de arenisca llindada ente dos capes de lutites relativamente plástiques. Cuando un cabalgamiento que s'arrobinó a lo llargo del despegue inferior, conocíu como cabalgamiento basal o muriu, corta'l despegue de la parte cimera, conocíu como cabalgamiento techu, forma una rampla dientro de la capa más resistente. Col desplazamientu continuu del cabalgamiento, les tensiones mayores desenvolver nel llabiu fundíu de la rampla por cuenta de la curva de la falla. Esto puede causar l'espardimientu anováu a lo llargo del cabalgamiento inferior hasta que de nuevu cortar pa xunise al cabalgamiento cimeru. Van Apaecer nuevos desplazamientos adicionales a favor de la nueva rampla asina creada. Esti procesu puede repitise delles vegaes, formando una serie de llámines cabalgantes delimitadas por falles, denominaes cabalgamientos inxeríos o horses, cada unu de los cualos tien la xeometría d'una plega de flexón de falla de pequenu desplazamientu. La resultancia final ye xeneralmente un dúplex en forma de rombu.

La mayoría de los cabalgamientos tipu dúplex namái tienen pequenos desplazamientos nes falles de delimitación ente les capes inxeríes (horses, en inglés «caballos») y l'estructura tien un buzamiento dende'l antepaís. N'ocasiones el desplazamientu de los horses individuales ye mayor, de manera que cada unu se apila más o menos verticalmente enriba del otru, esto conozse como apilamientu antiformal o apilamientu inxeríu. Si los desplazamientos individuales son mayores entá, entós, el conxuntu de horses tien un buzamiento escontra'l antepaís.

El mecanismu de cabalgamiento dúplex ye bien eficiente p'afaer l'acurtiamientu de la corteza engrosando la sección en llugar de doblar y deformarla.

Esti sistema de cabalgaduras esta delimitado pembaxo y penriba,por una cabalgadura de pisu y una de techu respectivamente, quedando conteníu dientro de la sección estratigráfica.[3]

Mantos de fana o mantos de cabalgamiento[editar | editar la fonte]

Los mantos de fana son plegues-falla (plegues baltaes), nos cualos prodúcense cabalgamientos que'l so desplazamientu algama dellos kilómetros de llargor. Nesti tipu de plegues, los materiales cimeros mover del so orixe (materiales alóctonos) mientres los materiales inferiores permanecen na so posición inicial (autóctonos).[4]

Cuando los materiales cimeros son erosionados aprucen les capes inferiores, dando llugar a les denominaes ventanes tectóniques. Dacuando, los materiales cimeros queden aisllaos sobre los inferiores por efectu de la erosión de la capa cimera (mantu cabalgante), formando una islla tectónica, escama o klippe.

Ambiente tectónico[editar | editar la fonte]

Los mayores cabalgamientos producir en zones que sufrieron grandes fuerces de compresión.

Estes condiciones producir nes petrines oroxénicos que deriven o bien del choque de dos plaques tectóniques continentales o de la acreción tres una zona de subducción.

Les fuerces compresivas resultantes pueden producir grandes cordales. El Himalaya (por choque de dos plaques con corteza continental), los Alpes, y los montes Apalaches son claros exemplos d'oroxenies de compresión con numberosos cabalgamientos.

Nos margenes de les petrines oroxéniques, los cabalgamientos producir nes cuenques de antepaís. Equí, la compresión nun da llugar a la formación de montes bien elevaos, sinón que los relieves conformar según el plegáu y apilado de los cabalgamientos, resultando amás un engrosamiento de la sección estratigráfica con repetición de tramos.

Los cabalgamientos nes cuenques de antepaís suelen tener una xeometría de rampa-rellano, colos cabalgamientos moviéndose con ángulos bien baxos (ente 1º y 5º), los rellanos, y depués cortando a unidaes estratigráfiques cimeres n'ángulos más elevaos (ente 5 y 20º), les ramples. Nel procesu d'espardimientu del cabalgamiento pueden asocedese dellos rellanos y ramples na mesma escama cabalgante. Cuando los cabalgamientos prodúcense dientro d'una mesma unidá litolóxica, la identificación de les escames suel ser dificil.

Los cabalgamientos y los dúplex tamién s'atopen nes cuñas o prismes de acreción del marxe de les fueses oceániques en zones de subducción. Los sedimentos oceánicos que xacen sobre la placa que subduce, o fragmentos de la mesma placa, son arrincaos y apilados, atropándose contra'l cantu de la otra placa. Los prismes de acreción pueden engrosase notablemente debíu al apilamientu de cabalgamiento sobre cabalgamiento, nuna masa caótico de roques, de cutiu bien replegada. Equí, les xeometríes de rampa-rellano xeneralmente nun se producen, porque la fuerza de compresión atopar nun ángulu pronunciáu respectu de les capes sedimentaries.

Hestoria[editar | editar la fonte]

Les falles de cabalgamiento nun fueron reconocíes hasta los trabayos de Arnold Escher, Albert Heim y Marcel Bertrand nos Alpes, estudiando'l cabalgamiento del Glarus, y l'aportación de Charles Lapworth, Ben Peach y John Horne trabayando en zones del frente de cabalgamiento del Moine en Escocia. [2] El fechu de que los estratos más antiguos pudieren, al traviés de les falles esistentes, atopase percima de los estratos más nuevos, foi la conclusión a la que llegaron estos xeólogos de forma más o menos independiente, estudiando estos dos ámbitos escontra 1884. Archibald Geikie acuñó nesi mesmu añu'l términu de cabalgamiento pa describir esti conxuntu específicu de falles.

"Por aciu un sistema de falles invertíes, un grupu d'estratos termina per cubrir una gran amplitú de terrén y en realidá se superponen a los miembros más altos de la mesma serie. Les dislocaciones más estraordinaries, sicasí, son aquelles a les que pa estremales dimos el nome de mantos de cabalgamiento. Son falles puramente invertíes, pero con tan baxu enclín que les roques del so lladral ascendente fueron, por dicir, emburriaes horizontalmente escontra alantre". Archibald Geikie, 1884. Nature.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. http://books.google.es/books?id=1XKXQqUGDnoC&pg=PA95 Diccionariu de ciencies de la tierra. Diccionarios Oxford-Complutense. Editorial Complutense, 2000. ISBN 8489784779. Pág. 95
  2. Relaciones ente falles y plegues. Francisco Bongiorno Ponzo. Universidá de Los Andes.
  3. diagrams of the Brooks Range Thrust
  4. Tectónica de plaques - 7ª parte. Deformaciones mistes. Naturaleza educativa.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Cabalgamiento