Cañamero

Coordenaes: 39°22′47″N 5°23′20″W / 39.3797°N 5.3888°O / 39.3797; -5.3888
De Wikipedia
Cañamero
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
ProvinciaBandera de Provincia de Cáceres provincia de Cáceres
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cañamero (es) Traducir Carlos Bravo Gutierrez
Nome oficial Cañamero (es)[1]
Códigu postal 10136
Xeografía
Coordenaes 39°22′47″N 5°23′20″W / 39.3797°N 5.3888°O / 39.3797; -5.3888
Cañamero alcuéntrase n'España
Cañamero
Cañamero
Cañamero (España)
Superficie 151.4 km²
Altitú 598 m
Llenda con Guadalupe, Alía, Valdecaballeros, Talarrubias, Casas de Don Pedro, Logrosán, Berzocana, Cabañas del Castillo y Navezuelas
Demografía
Población 1615 hab. (2023)
- 838 homes (2019)

- 776 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.41% de provincia de Cáceres
0.15% de Estremadura
0% de España
Densidá 10,67 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayuntamientocanamero.org
Cambiar los datos en Wikidata

Cañamero ye un conceyu español de la provincia de Cáceres, na comunidá autónoma d'Estremadura. Ta asitiáu nel estremu Sureste de la provincia, na mancomunidá de Villuercas-Ibores-Jara, llindando'l so términu cola provincia de Badayoz.

Conocíu pol so vinu de pitarra, el conceyu da nome a una de les subzonas de la denominación d'orixe Ribera del Guadiana. El pueblu asítiase sobre la EX-102, ente Logrosán y Guadalupe.

Cañamero fundar ente'l sieglu IV y la dómina visigoda. De la Edá Media caltener nel monte que preside la llocalidá los restos del Castiellu de Cañamero. En 1538 concedióse-y a Cañamero el títulu de villa.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu de Cañamero
Escudu de Cañamero

L'escudu heráldicu de Cañamero foi aprobáu por aciu la "Orde de 9 d'abril de 1991, de la Conseyería de Presidencia y Trabayu, pola que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y Bandera Municipal, pal Conceyu de Cañamero (Cáceres)", publicada nel Diariu Oficial d'Estremadura el 16 d'abril de 1991 depués d'aprobar l'espediente'l plenu del conceyu'l 19 de xunetu de 1989 y emitir informe favorable la Real Academia de la Historia el 8 de marzu de 1991. L'escudu defínese oficialmente asina:

Escudu cuartelado: De gules, un castiellu d'oru, esclariáu d'azul, sobre un monte verde pol que se pasa un camín d'oru; bordura de plata cargao d'ocho leoncillos de gules. Al timbre, Corona Real zarrada.[2]

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Llocalización[editar | editar la fonte]

Llocalización del términu municipal de Cañamero na provincia de Cáceres.

Cañamero ta asitiáu al sureste de la provincia de Cáceres, lindante colos conceyos de Guadalupe, Logrosán, Alía, Berzocana y Valdecaballeros. Atópase nes estribaciones de la sierra de Las Villuercas.

El términu municipal de Cañamero tien les siguientes llendes:

Noroeste: Berzocana Norte: Navezuelas y Cabañas del Castillo Nordeste: Guadalupe
Oeste: Logrosán Este: Alía
Suroeste: Logrosán Sur: Logrosán Sureste: Talarrubias y Casas de Don Pedro

Naturaleza[editar | editar la fonte]

Fauna y flora[editar | editar la fonte]

La sierra apodera la mayor parte del espaciu. Llevantar dende elevaciones nidies a les que se garren la olivar, zrezal o castañu pa dise empinando, cubierta de pinu, carbayu y sufrera onde la tierra ye abondosa. Onde'l suelu ye escasu apoderen la jara y l'uz, y más arriba entá, arraclanes y enebros. La cuarcita corona toes los altores; tratar d'una roca dura, con múltiples quebres que llegó a formar estenses pedreres típiques de la zona. Nes zones llanes apoderen les encines.

El ríu Ruecas, afluente del Guadiana, forma'l valle nel que s'asitia'l pueblu. Nésta y otres corrientes d'agua hai montes d'omeros de pocos metros d'anchura pero quilómetros de llargor, formando túneles vexetales nos qu'apenes enfusa la lluz hasta la llegada de la seronda. Pueden atopase tamién loros, xardones, mostajos y pládanos.

Tocantes a la fauna, xunto a otres especies más comunes ta l'omnipresente xabalín. En zones montiegues abonden venaos y corzos, y xunto a los cursos d'agua sobreviven delles llondres. Ye frecuente la presencia d'utres leonados y negros, y dacuando d'alimoches. La Sierra de les Villuercas y el valle del Guadarranque fueron declaraos zona d'especial proteición pa les aves.

Vista de Cañamero dende lo alto d'El Castiellu.
Vista de Cañamero dende lo alto d'El Castiellu.

Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Les primeres muestres de presencia humana remontar al Paleolíticu, cuando la zona yera percorrida por pueblos nómades dedicaos a la caza de grandes herbívoros y a la recueya de frutos monteses. Los primeros asentamientos son del Neolíticu, que dexen na zona rastros como dólmenes, grabaos y pintures rupestres. La Edá del Bronce, dómina na que s'esplotaben los xacimientos d'estañu del vecín pueblu de Logrosán y los ábanos auríferos del Ruecas, dexa tamién les sos buelgues en forma d'inscripciones tartésicas sobre piedra. Más palantre la zona ye poblada por pueblos celtes, ganaderos y guerreros, que constrúin asentamientos fortificaos y van aliase con Viriato na llucha contra la invasión romana.

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

La dómina romana algama dende los tiempos de Viriato (139 e.C. ) hasta hai unos mil quinientos años. Los romanos nun lleguen a colonizar dafechu la zona hasta'l sieglu IV d.C., de que la so dómina son les innumberables muertes arqueolóxiques de les esplotaciones agrícoles qu'atopamos partíos por tola Colonia, les Víbores, los Carrascales, la Devesa Boyal, la Olivilla, etc. Pola contorna pasaba una de les víes romanes que xuníen les ciudaes de Mérida y Toledo, camín que va perdurar mientres tola Edá Media col nome de camín sevillanu”.

Les muertes arqueolóxiques topaos nel interior del cascu urbanu, trés llabres funeraries, dexen suponer que la población de Cañamero tuvo de nacer nel sieglu IV, alredor d'una villa romana qu'esplotaba'l ricu valle del Vacianchas y que sirvió, en socesives etapes, como nucleu de población aglutinante de lo que sería'l futuru Cañamero.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Na dómina visigoda (sieglos V-VIII) constrúyese un fortín apoderando'l pueblu, na peña conocida como El Castiellu. El pueblu yera conocíu como "Villa Realenga de Cañamales", pasando tiempu dempués a denominase "Cañamero", posiblemente por dase a esgaya el cultivu del cáñamu pela zona.

Nel añu 713 los árabes conquisten Mérida y nel so pasu escontra Toledo ocupen la zona, na que más tarde s'asitiarán dellos guerreros de les tribus bereberes de los Nafza, Miknasa y Hawara. Como nel restu de la Península ocupada, la población indíxena se islamiza y arabiza pasu ente pasu. Nesta dómina constrúi'l castiellu de Cañamero y dellos asentamientos militares pela redolada. Ye posible que'l castiellu de Cañamero correspuenda al hisn o fortaleza de al-Yanah o al de la Peña de Abu Hasan, citaos dambos pol xeógrafu del sieglu XV Ibn 'Abd al Mun'im al-Himyari arrexuntando fontes anteriores, asitiaos pela redolada de Luqrushán (Logrosán).

La conquista castellana producir hacia l'añu 1133, cuando les tropes d'Alfonsu VII pasen pol llugar de regresu d'una espedición en Sevilla. Cañamero, sicasí, va siguir siendo un llugar fronterizo y testigo de les lluches ente andalusíes y castellanos.

En 1220 les tropes cristianes, al mandu del infante Sancho Fernández de Lleón "el Cañamero", fíu del rei Fernandu II de Lleón y hermanascu d'Alfonsu IX de Lleón, apoderar del castiellu de Cañamero, anque la mayoría de los sos acompañantes, desengañaos poles promeses que l'infante Sancho Fernández fixéra-yos de que se dirixiríen al reinu de Marruecos, abandonaron al infante Sancho, quien fortificó'l castiellu de Cañamero y dende ellí, atacó les tierres cristianu y musulmán colindantes.[3]

L'infante Sancho Fernández de Lleón "el Cañamero" finó'l día 25 d'agostu de 1220, a los trenta y cuatro años d'edá, de resultes del ataque d'un osu, que lo mató cuando l'infante salió a cazar, en Cañamero.[4]El día 25 d'agostu de 1220, dos díes depués del fallecimientu del infante Sancho Fernández de Lleón, el gobernador musulmán de Badayoz apoderar del castiellu de Cañamero y asesinó a tolos cristianos que nél moraben.[5]

A partir d'estes feches, y dau el valor estratéxicu de Cañamero na defensa de la frontera, prodúcense los primeros asentamientos esvalixaos de colonizadores cristianos y xudíos procedentes del reinu de Castiella. El llugar de Cañamero reagrúpase debaxo del so castiellu; los sos escasos moradores cultiven llinu y cáñamu, d'onde-y vien el nome a la población. Cañamero queda incluyíu dientro del conceyu de Trujillo.

Nel añu 1415 el dominicu San Vicente Ferrer predica en Cañamero pa consiguir la conversión de los xudíos y moriscos qu'habitaben "delles caseríes estremaes, toos hortolanos y llabradores". San Vicente axuntar colos cristianos de la "aldega vieya" y llevanten la ilesia parroquial consagrada a Santu Domingu de Guzmán, cerca de la cual va formase el futuru "barriu nuevu".

Nel añu 1457 el rei Enrique IV concede al noble trujillano Diego de Orellana el llugar de Cañamero. Orellana reconstruyó'l castiellu y dedicóse a asaltar a los abastecedores, ganaos y pelegrinos del cercanu monesteriu de Guadalupe. Por eso, apenes trés años más tarde, en 1461, el mesmu Enrique IV ordena al Conceyu de Trujillo que balten el castiellu de Cañamero y que "nun se construya nunca más en dicha peña, nin torre nin castiellu nin otra casa fuerte nin edificiu dalgunu". Cañamero tenía entós unos 400 vecinos, siendo unu de los pueblos más grandes del términu de Trujillo.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Los homes útiles de Cañamero apuntáronse de cutiu como soldaos n'espediciones contra'l Reinu de Granada, y tamién hubo más palantre una emigración, considerable dau'l volume de la población, escontra América. En 1520 Juan García de Cañamero pasa a la conquista de Méxicu col capitán Pánfilo de Narváez.

Nel añu 1538 el pueblu de Cañamero dixebrar de la xurisdicción de Trujillo pagando seis mil ducaos al rei Carlos I d'España, recoyíos ente tolos sos 450 vecinos. L'aldega ye declarada "villa exenta, con xurisdicción civil y criminal mesmes", con facultá de tener cárcel, cadenes, forca, rollu y picota.

Cañamero conoz la so etapa de mayor prosperidá nos años 1590-1640, años nos que se dobla la población y amplíase el pueblu, y más tarde la so etapa de mayor decadencia, ente 1700 y 1850.

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá de constitúi en conceyu constitucional, entós conocíu como Cañameros na rexón d'Estremadura que dende 1834 quedó integráu en Partíu Xudicial de Logrosán[6]que nel censu de 1842 cuntaba con 310 llares y 1698 vecinos.[7]

En 1845 tenía 1698 habitantes y 260 cases, con cais males y puerques, una casa-conceyu ensin usu y una escuela con 50 neños.

Mientres la Segunda República el Conceyu tuvo gobernáu por Izquierda Republicana. El pueblu foi ocupáu poles tropes rebalbes en xunetu de 1936 y permaneció mientres un tiempu na llinia del frente. El Castiellu (esto ye, el puexu onde tuvo allugáu l'antiguu castiellu) volvió utilizase como posición estratéxica contra posiciones republicanes pela redolada del pueblu.

Nos años 1960 hai una intensa emigración de cañameranos escontra zones industrializaes d'Europa: Alemaña, Francia..., según les rexones españoles más industrializaes: Madrid y Cataluña.

En 1985 constrúyese la banzáu de Cancho del Fresnu presa de Cancho del Fresnu, con un volume de banzáu de 15 hm³. El ríu nuevamente vuelve ser embalsado nel vecín conceyu de Logrosán.

Demografía[editar | editar la fonte]

Cañamero tien 1615 habitantes, población que se dobla pel branu col regresu de los numberosos emigrantes y la so descendencia. La so densidá de población ye de 10,67 h/km².

Cañamero tuvo la siguiente evolución demográfica dende 1900:[8][9]

Alministración y política[editar | editar la fonte]

Na siguiente tabla amuésense los votos nes eleiciones municipales de Cañamero, col númberu de conceyales ente paréntesis, nes eleiciones municipales dende 2003:[10]

Añu Populares Socialistes Izquierda Rexonalistes Otros
2003 PP: 221 (2) PSOE: 624 (5) IX-SIEX: 40 (0) EU: 226 (2) LV: 61 (0)
2007 PP-EU: 226 (2) PSOE: 735 (6) Nun se presentaron IPEX: 192 (1) Nun hubo más candidatures
2011 PP-EU: 273 (2) PSOE: 608 (6) Nun se presentaron IPEX: 192 (1) Nun hubo más candidatures
2015 PP: 281 (2) PSOE: 377 (3) Nun se presentaron ex: 119 (1) AEICA: 351 (3)
Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Francisco Audije[11] UCD
1983-1987 Pedro Alfonso Diosdado (hasta 1985)
José V. Barba[12] (dende 1985)
PSOE[13]
1987-1991 Marcial Cortixu PSOE
1991-1995 Marcial Cortixu PSOE
1995-1999 Marcial Cortixu[14] PSOE
1999-2003 Marcial Cortixu[15] PSOE
2003-2007 Carlos Bravo[16] PSOE
2007-2011 Carlos Bravo PSOE
2011-2015 Carlos Bravo PSOE
2015-2019 Felipe Cuetu EICA
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Economía[editar | editar la fonte]

Ye conocíu pola so producción de vinu de pitarra. Produz tamién miel y aceite d'oliva. Cañamero integróse como subzona na denominación d'orixe Ribera del Guadiana. Los conceyos nella entendíos son: Alía, Berzocana, Cañamero, Guadalupe y Valdecaballeros. El miel gocia de la reconocencia d'una denominación d'orixe conocida como D.O. Miel Villuercas-Ibores. La llocalidá dispón de notables servicios rellacionaos col turismu (agospiamientos y hostelería), tantu pol que visita la llocalidá, como pola so cercanía a Guadalupe y el so Monesteriu. Comercialmente, en materia d'educación secundaria y en salú pública depende de la vecina llocalidá de Logrosán, cabeza del partíu xudicial. Estos dos poblaciones, d'una gran tradición de hermanamiento, tán dixebraes por apenes 14 km y pertenecen a la mesma mancomunidá polo que comparten munchos proyeutos. Cañamero tamién dispón d'un pequeñu polígonu industrial.

Tresportes[editar | editar la fonte]

El cascu urbanu de la villa ta travesáu pela carretera autonómica EX-102, que lleva pol suroeste a Logrosán, Zorita y Miajadas y pol nordés a Guadalupe y la provincia de Toledo. La carretera ta polo xeneral en bon estáu, anque la orografía del terrén fai que cunte con dellos tramos de curves peligroses y tamién dalgunos de fuertes pendientes. Al este del términu, sale pel sur de la EX-102 la tamién carretera autonómica EX-116, que lleva a Navalvillar de Pela y tamién ta en bon estáu.[17]

Tocantes a les carreteres secundaries, al norte de la villa sale la carretera provincial CC-21.3, qu'a la fin del so percorríu encruciar nes carreteres de Berzocana y Navezuelas. La CC-21.3 escarez d'arcén y apenes tien tramos rectos. Al sureste del conceyu, sale de la EX-116 la EX-316, carretera autonómica que lleva a Valdecaballeros y Castilblanco. La EX-316, que ye una carretera en bones condiciones, nun tien de confundir se col camín rural CC-21.2, que xune la EX-102 col encruz de la EX-116 cola EX-316.[17]

Servicios públicos[editar | editar la fonte]

Educación[editar | editar la fonte]

Na villa hai un colexu públicu d'infantil y primaria, el CEIP Fausto Maldonado.[18] La educación secundaria estudiar nel IES Mario Roso de Lluna de Logrosán.[19]

Sanidá[editar | editar la fonte]

Pertenez a la zona de salú de Logrosán dientro del área de salú de Cáceres y cuenta con un consultoriu local na carretera de Berzocana.[20] Nun hai nengún establecimientu sanitariu priváu rexistráu a fecha de 2013, polo qu'en dellos servicios sanitarios como óptiques o clíniques dentales depende de poblaciones cercanes de mayor tamañu.[21] El conceyu cunta con una sola farmacia, que coordina les sos veces de guardia coles d'Alía, Guadalupe y Logrosán.[22]

Medios de comunicación[editar | editar la fonte]

El conceyu recibe la señal de la TDT de los repetidores de televisión de Montánchez y Guadalupe.[23]

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

  • Ilesia parroquial católica so la advocación de Santu Domingu de Guzmán , na Archidiócesis de Mérida-Badayoz, Diócesis de Plasencia, Arciprestalgu de Logrosán.[24]
  • Ermita de nuesa Señora de Belén. D'una sola nave. Les pintures barroques del so interior fueron restauraes en 2007 y ocupen la cabecera de la ermita y el primer tramu de la nave cubiertu por una vuelta de cañón. La ermita caltién una imaxe de la Virxe del sieglu XV y acueye una romería per Selmana Santa. La otra ermita de la llocalidá ye la de Santa Ana (s. XVIII).
  • Cueva d'Álvarez: Acueye unes pintures rupestres que mientres el 2008 fueron oxetu de llimpieza.
  • Castiellu de Cañamero. Ye la formación predresa que preside la llocalidá dende la cual puede contemplase una peramplia panorámica. A lo cimero, mirando escontra'l ríu Ruecas alcuéntrense trazos d'antigües construcciones de calter defensivu. Na más grande d'elles esiste un sector anguaño tapiáu que daba accesu a lo que dellos testimonios consideraben unes galeríes.

Festividaes[editar | editar la fonte]

En Cañamero celébrense les siguientes fiestes:[25]

Deportes[editar | editar la fonte]

Vía Verde[editar | editar la fonte]

En 1926 plantegóse la construcción d'un ferrocarril que xuniera Talavera de la Reina (Toledo) con Villanueva de la Serena (Badayoz). En 1964 les obres fueron abandonaes definitivamente colo cual el tren enxamás esistió. N'agostu de 2007 inauguróse oficialmente la vía verde denomada de les Vegues del Guadiana y les Villuercas. Son 56 quilómetros acondicionaos ente Villanueva de la Serena y Logrosán (ver artículu Camín Natural de les Vegues del Guadiana). El siguiente tramu de pocu más de 26 quilómetros trescurre ente Logrosán, tierres de Cañamero y Guadalupe onde aguarda un espectacular viaductu. La estación de Cañamero asítiase xunto a la carretera que xune la llocalidá con Valdecaballeros. Esiste'l deséu de xunir esta vía verde col tramu toledanu convertíu anguaño na vía verde de la Jara (52 quilómetros; Minas de Santa Quiteria (contorna de la Jara) - estación de Calera y Chozas, cerca de Talavera).

Tiru con arcu[editar | editar la fonte]

En 1995 fundóse'l club de tiru con arcu Los Rucones, qu'anguaño cunta con alredor de 30 socios, la mayoría provenientes del propiu pueblu, pero qu'acueye tamién a arqueros y arqueres de pueblos cercanos, como Logrosán, Guadalupe o Deleitosa.[26]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Xunta d'Estremadura. «D.O.Y./16 d'abril de 1991/Númberu 28». Consultáu'l 9 d'avientu de 2010.
  3. de Ferreras, Juan (1720). Historia d'España. Parte Sesta. Madrid: Na imprenta de Francisco del Fierro, páx. 85. «"...y defde el caftillo hazian notables daños, afsi a los chriftianos como a los mahometanos."»
  4. Valverde, José A. (2009). Ediciones Universidá de Salamanca: Anotaciones al Llibru de la Montería del rei Alfonsu XI, 1ª, páx. 967. ISBN 978-84-7800-324-2.
  5. de Ferreras, Juan (1720). Historia d'España. Parte Sesta. Madrid: Na imprenta de Francisco del Fierro, páx. 85. «"El dia 25 el Alcayde de Badayoz vieno con un crecíu númberu de mahometanos, y tomó el caftillo de Cañamero, y quitó la vida a tolos Chriftianos que se toparon nél."»
  6. Cervantes Virtual [1]
  7. Conceyu Códigu INE -10.044 [2]
  8. «Poblaciones de fechu dende 1900 hasta 1991. Cifres oficiales de los Censos respeutivos.». INE. Consultáu'l 21 de xunu de 2011.
  9. «Series de población dende 1996. Cifres oficiales de la Revisión añal del Padrón municipal a 1 de xineru de cada añu.». INE. Consultáu'l 21 de xunu de 2011.
  10. Ministeriu del Interior d'España (ed.): «Consulta de resultaos eleutorales». Consultáu'l 13 de febreru de 2016.
  11. Ministeriu d'Alministraciones Públiques d'España (ed.): «Alcaldes d'Estremadura en 1979» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013. Consultáu'l 29 de setiembre de 2013.
  12. BOE nᵘ75 de 28 de marzu de 1987
  13. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques d'España (ed.): «Base de datos d'alcaldes: eleiciones 1979-2015». Consultáu'l 12 de febreru de 2016.
  14. BOE nᵘ14 de 16 de xineru de 1998
  15. DOE nᵘ141 de 5 d'avientu de 2002
  16. BOPCC nᵘ210 de 3 de payares de 2003
  17. 17,0 17,1 Mapa de Cañamero Google Maps
  18. Xunta d'Estremadura (ed.): «Guía de Servicios Educativos d'Estremadura 2013-2014». Consultáu'l 13 de febreru de 2016.
  19. IES Mario Roso de Lluna (ed.): «centru El Centru». Consultáu'l 13 de febreru de 2016.
  20. Área de salú de Cáceres (ed.): «Zona de salú de Logrosán». Consultáu'l 13 de febreru de 2016.
  21. Salú Estremadura (ed.): «Rexistro de Centros Establecimientos y Servicios Sanitarios d'Estremadura.Orde 3 de febreru de 2009 (actualizáu a 2013)». Consultáu'l 22 de marzu de 2015.
  22. Colexu Oficial de Farmacéuticos de Cáceres (ed.): «Farmacies de guardia na provincia de Cáceres». Consultáu'l 13 de febreru de 2015.
  23. Ministeriu d'Industria, Enerxía y Turismu d'España (ed.): «Frecuencies qu'utilicen les canales de televisión de cada múltiple dixital, nel códigu postal consultáu». Archiváu dende l'orixinal, el 15 de febreru de 2016. Consultáu'l 12 de febreru de 2016.
  24. LISTAR POR LLOCALIDÁ DE PARROQUIES [3]
  25. Turismu Conceyu de Cañamero
  26. Web del Club Tiro con Arcu Los Rucones

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]