Códiz d'El Cairu

De Wikipedia
Infotaula documentCódiz d'El Cairu
Tipu manuscritu
Llingua orixinal hebréu
Creación 895
Cambiar los datos en Wikidata
clic a la imaxe pa ver toles páxines del Códiz d'El Cairu (un archivu PDF)

El Códiz d'El Cairu (tamién llamáu: Codex Prophetarum Cairensis, Códiz del Cairu de los Profetes) considérase'l manuscritu hebréu más antiguu esistente, contién completu'l testu del Antiguu Testamentu de los profetes de Nebiim.

Historia[editar | editar la fonte]

D'alcuerdu a la so colofón, foi escritu completu col so puntuación por Moses ben Asher en Tiberíades "a la fin del añu 827, dempués de la destrucción del segundu templu" (= 895 y.C). Foi dau como regalu a la comunidá caraíta de Xerusalén, y tomáu como botín polos cruzaos en 1099. Más tarde, entró na posesión de la comunidá caraíta d'El Cairu, onde entá se caltién anguaño.

Cuando'l Códiz llegó a Israel, en 1985, los xudíos caraítas formaron un comité que decidió caltener el códiz temporalmente so la custodia de la Universidá Hebrea de Xerusalén. Cualquier decisión futura pal códiz taría en manes del Conseyu de los Sabios Xudíos Caraítas d'Israel. En 2006 David Marzouk y Gamill Albert visitaron la Universidá Hebrea de Xerusalén ya inspeccionaron el Códiz por autenticidá y esaminaron la posibilidá de digitalizarlo, en nome de los Xudíos caraíta d'Israel. La Universidá Hebrea fixo fincapié nesi momentu que cualquier decisión ye y siempres va ser hasta la del Conseyu Caraíta d'Israel.

Conteníu[editar | editar la fonte]

El códiz contién, según la terminoloxía xudía, los llibros que prentenecen a los profetes: Jeremías, Isaías, según tamién Isaías, el llibru de los Profetes Menores (pero ensin Daniel), los llamaos profetes antiguos o anteriores Josué, Xueces, Samuel y Los Reis. Amás contién 13 páxina tapiz.

Evaluación científica[editar | editar la fonte]

Anque d'alcuerdu al so colofón el códiz foi escritu por un miembru de la familia Ben Asher, Lazar Lipschütz y otros repararon que, dientro de la tradición masorética, el Códiz Cairensis paez tar más cerca de Ben Neftalí que de Ben Asher.

Mientres dellos eruditos consideren qu'esto ye un argumentu en contra de la so autenticidá, Moshe Goshen-Gottstein supón que Ben Neftalí apegáu con mayor fidelidá al sistema de Moisés ben Asher que al del propiu fíu Aarón ben Moisés ben Asher (Aarón-Ben-Asser), corrixó'l Códiz de Alepo y añadió la so puntuación.

Más apocayá, les duldes sobre la so autenticidá refugar pola datación radio-carbonu y otres téuniques científiques.

Umberto Cassuto basar en gran midida nesti códiz al producir la so edición del Testu Masorético, lo que significa que nos profetes la so edición ta más cerca de la tradición ben Neftalí que na Torá o los Escritos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]