César Gaviria

De Wikipedia
(Redirixío dende César Gaviria Trujillo)
César Gaviria
secretario general de la Organización de los Estados Americanos (es) Traducir

1994 - 2004
João Clemente Baena Soares - Miguel Ángel Rodríguez Echeverría
28. Presidente de Colombia

7 agostu 1990 - 7 agostu 1994
Virgilio Barco Vargas - Ernesto Samper
Ministru de Facienda y Creitu Públicu

7 agostu 1986 - 17 xunu 1987
embaxador de Colombia


miembru de la Cámara de Representantes de Colombia


Distritu: Risaralda (en) Traducir
Vida
Nacimientu Pereira31 de marzu de 1947[1] (77 años)
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Familia
Casáu con Ana Milena Muñoz Gómez
Fíos/es Simón Gaviria (es) Traducir
Hermanos/es
Estudios
Estudios Universidá de los Andes
Llingües falaes castellanu
Oficiu diplomáticu, políticueconomista
Premios
Miembru de Club de Roma
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal Colombiano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

César Augusto Gaviria Trujillo (31 de marzu de 1947Pereira)[4] ye un economista y políticu colombianu. Foi Presidente de Colombia de 1990 a 1994, Secretariu Xeneral de la Organización de los Estaos Americanos de 1994 a 2004, y Direutor Nacional del Partíu Lliberal de 2005 a 2009. durante'l so mandatu como presidente, foi convocada una Asamblea Nacional Constituyente que promulgó la Constitución de Colombia de 1991.

Biografía[editar | editar la fonte]

Familia[editar | editar la fonte]

César Gaviria Trujillo ye'l fíu mayor de Byron Gaviria Londoño y Mélida Trujillo Trujillo. Casóse con Ana Milena Muñoz el 10 de mayu de 1990, antes d'asumir el so mandatu. Tienen dos fíos: Simón Gaviria Muñoz, quien ye'l Direutor Nacional de Planeación, y María Paz Gaviria Muñoz, direutora de ArtBo.

El so hermanu l'arquiteutu Juan Carlos Gaviria foi secuestráu'l 2 d'abril de 1996, por un grupu denomináu Jorge Eliecer Gaitan (JEGA). Tres la mediación del gobiernu cubanu foi dexáu en llibertá. El 27 d'abril de 2006, la hermana de César Gaviria, Liliana Gaviria, foi interceptada por dellos miembros de les FARC (Fuercies Armaes Revolucionaries de Colombia) cuando llegaba a la so casa y tres un intercambiu de fueu ente los sos guardaespaldes y esos homes, foi mancada mortalmente.[5] El so hermanu, Luis Fernando Gaviria Trujillo, ye biólogu de la Pontificia Universidá Javeriana y anguaño rector de la Universidá Teunolóxica de Pereira.

Ye suegru del políticu y ex-representante a la cámara pol partíu conservador David Barguil quien ta casáu cola so fía María Paz.

Estudios[editar | editar la fonte]

Gaviria estudió economía na Universidá de los Andes.

Trayeutoria política[editar | editar la fonte]

De regresu a la so ciudá natal empecipió la so carrera política y dirixó'l diariu La Tarde de Pereira. Tamién ye unu de los presidentes que-y dieron nome al "galanismo" dempués que morrió Luis Carlos Galán Sarmiento.

En 1974, foi escoyíu miembru de la Cámara de Representantes de Colombia en representación de Risaralda, corporación de la cual aportó a presidente en 1983.

Mientres l'alministración de Julio César Turbay Ayala (1978-1982), Gaviria ingresó a la política nacional como viceministru de Desarrollu Económicu.

Ministru de Facienda[editar | editar la fonte]

El presidente Virgilio Barco Vargas nomar Ministru de Facienda en 1986, cargu que desempeñó hasta 1987, cuando pasó a la cartera de Gobiernu. Como Ministru de Facienda presentó dos importantes proyeutos al Congresu: el de reforma Agraria y el de reforma Tributaria. Depués, como Ministru de Gobiernu presentó ante'l Congresu'l proyeutu de Reforma Constitucional. Estes reformes polítiques, según la vocería del gobiernu cuando actuaba como Ministru Delegatario mientres les salíes del país del Presidente Barcu, diéron-y un perfil d'estadista.

Presidencia de Colombia (1990-1994)[editar | editar la fonte]

Gaviria arrenunció al gabinete del presidente Barcu p'asumir como Xefe d'Alderique del precandidato lliberal Luis Carlos Galán Sarmiento. Cuando Galán foi asesináu en 1989, el so fíu Juan Manuel Galán pidió a Gaviria siguir coles banderes del Nuevu Lliberalismu, a pesar de que Gaviria arreyárase al galanismo apenes unos meses tras. El 11 de marzu de 1990, Gaviria llogró una contundente victoria sobre Hernando Durán Dussán y Ernesto Samper (que remataron práuticamente empataos) gracies al sentimientu de dolor y rabia xeneráu na ciudadanía pol asesinatu.

Al ganar la consulta interna del Partíu Lliberal ante rival como Hernando Durán Dussán y Ernesto Samper, Gaviria ganó na eleición presidencial a los candidatos Álvaro Gómez Hurtado del Movimientu de Salvación Nacional, Antonio Navarro Wolff de l'Alianza Democrática M-19 y Rodrigo Lloreda Caicedo del Partíu Social Conservador. Foi una guerra eleutoral enllordiada pola violencia promovida por narcotraficantes, que cobró la vida, amás de la de Galán, de los candidatos presidenciales d'izquierda Carlos Pizarro Leongómez y Bernardo Jaramillo Ossa y na que'l mesmu Gaviria foi amenaciáu de muerte por Pablo Escobar. Según delles versiones, pudo ser oxetu del atentáu que'l 27 de payares de 1989 baltó sobre Soacha, Cundinamarca, el vuelu 203 de Avianca, causando la muerte de les sos 107 ocupantes, pos taba previstu que tamién él tomara esi vuelu y solo a última hora atayó'l viaxe.[6][7] Anecdóticamente pola mor del fechu dellos analistes diéron-y el nomatu del "guaquero" yá que atopó la presidencia nun entierru[8].

Los resultaos de la eleición presidencial fueron:

  • César Gaviria Trujillo - Partíu Lliberal Colombianu: 2,891.808 votos.
  • Álvaro Gómez Hurtado - Movimientu de Salvación Nacional: 1,433.913 votos.
  • Antonio Navarro Wolff - Alianza Democrática M-19: 754.740 votos.
  • Rodrigo Lloreda Caicedo - Partíu Conservador Colombianu: 735.374

Ministros[editar | editar la fonte]

Cesar Gaviria y Horacio Serpa.

Asamblea Nacional Constituyente[editar | editar la fonte]

Les eleiciones pa los delegatarios a l'Asamblea Constituyente fueron el 9 d'avientu de 1990. L'Asamblea Nacional Constituyente, axuntada'l 4 de xunetu de 1991, a menos d'un añu de que Gaviria cumpliera'l so primer añu como presidente, llogró la redaición de la nueva Constitución Política de Colombia, qu'incluyó mecanismos nuevos pa la proteición de los derechos humanos, como la Defensoría del Pueblu y l'Aición de Tutela, dientro d'un conxuntu de reformes qu'abríen espacios a formes de participacion democrática, amás de la reforma de la xusticia, los estaos d'esceición, l'Artículu 8 Transitoriu, y el status de les fuercies armaes. Mientres les sesiones, el gobiernu tuvo representáu pol ministru de Gobiernu de Gaviria, Humberto de la Calle.

La Constitución reformó la Caña Xudicial, dándo-y potestá al presidente pa nomar al Fiscal Xeneral de la Nación (art. 249), al representante de la Sala Xurisdiccional del Conseyu Cimeru de la Judicatura (art. 256) y al de la Corte Constitucional (art. 239). La constitución adoptó'l sistema acusatorio pa sustituyir el sistema inquisitivo, otorgando poderes a la figura del Fiscal Xeneral. Camudáronse les normes de los Estaos d'Esceición (art. 212-215) y la Llei Estatutaria (Llei 137 de 1994) y el "Estáu de Conmoción Interior".

Política económica[editar | editar la fonte]

Gaviria Trujillo y Klaus Schwab nel Foru Económicu Añal de 1992.

En materia económico, el gobiernu de Gaviria ye recordáu por una "L'apertura económica" de tinte neolliberal y liderada pol so Ministru de Facienda Rudolf Hommes. Magar l'apertura empezó gradualmente nel gobiernu predecesor, dende los entamos del so gobiernu Gaviria aumentó'l ritmu de l'apertura, con resultaos que dieron un entorno a la hestoria económica del país, sicasí l'apertura llevó a la quiebra a delles industries colombianes, otres a la privatización anque dalgunes beneficiáronse positivamente.

Unu de los sos cambeos más notables foi l'aumentu del IVA del 10 al 12% y los bienes de luxu al 45%, siguiendo los pasos del so predecesor Belisario Betancur quien estendiera esti impuestu que dende 1963 namái cobrábase a manufactura ya importaciones ampliando la so cobertoria agora al consumidor y minoristes, averando l'impuestu agora a unu tipu de consumu.

Seguridá y Defensa[editar | editar la fonte]

Durante'l so gobiernu llevar a cabu delles negociaciones con grupos armaos y se desmovilizaron l'Exércitu Popular de Lliberación (EPL), según una fraición del Exércitu de lleón Nacional. (ELN), el Movimientu Indíxena Armáu "Quintín Llambe" y el PRT fechos qu'oldeen cola suspensión de los diálogos coles FARC (Fuercies Armaes Revolucionaries de Colombia). El 9 d'avientu de 1990, Gaviria, per mediu del so Ministru de Defensa Rafael Pardo ordenó'l discutiniu toma del hasta entós santuariu de la guerrilla de les FARC en Casa Verde, conceyu de La Uribe y siguió a la guerra frontera. El presidente Gaviria refugó la posibilidá de mediación internacional nel conflictu armáu colombianu anque si hubo verificación internacional nos procesos de desmovilización y desarme nel procesu col EPL, el Movimientu Armáu Quintín Llambe y la CRS.[9]

Ente los problemes que Gaviria tuvo qu'enfrentar tuvo'l recrudecimiento del narcoterrorismo de Pablo Escobar, Gonzalo Rodríguez Farrapa y los demás integrantes del grupu "Los Extraditables", que remató cola muerte de Rodríguez Gacha -antes de la so asunción como presidente- n'enfrentamientos col exércitu y el sometimientu a la xusticia de Escobar xunto con otros miembros del Cartelu de Medellín. Tres selmanes dempués de la so posesión como presidente de Colombia, Pablo Escobar secuestró a Diana Turbay xunto con cinco periodistes más y depués fueron secuestraos Francisco Santos, Maruxa Pachón, Beatriz Villamizar y Marina Montoya. Estos secuestros fueron diseñaos por que'l presidente anulara'l tratáu d'estradición amás d'otros beneficios pa los narcotraficantes, llogrando entós que'l presidente Gaviria llanzara la política de sometimientu a la xusticia, qu'ufiertó rebaxes de penes y tratu preferencial a quien abandonaren el narcotráficu y apurriérense a les autoridaes xudiciales, en cuenta de nun estraditalos a los Estaos Xuníos. Como esa política yera de mala aceptación per parte d'Estaos Xuníos, Gaviria aprovechó la presencia de Colombia nel Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes y axustó el votu favorable del país a la primer guerra contra Iraq en 1991, ordenada pol presidente George Bush, en cuenta de l'aceptación d'Estaos Xuníos a la política de sometimientu a la xusticia y la non estradición.[10]

Afacer pa la so reclusión la finca La Catedral que Escobar mesmu había construyíu acorde a les sos necesidaes. Hubo crecientes acusaciones de que Escobar siguía delinquiendo dende dicha prisión llena de luxos, lo cual llevó a que s'ordenar el treslláu del capo narcotraficante a una prisión militar. Esto anició la fuxida de Escobar y dalgunu de los sos acompañantes de La Catedral. Nesos momentos empezó una busca metanes un recrudecimiento de la violencia cuando dellos de los antiguos aliaos de Escobar fundaron la organización Los PEPES (<o>Pe</o>rseguidos por <o>P</o>ablo <o>Ye</o>cobar), una organización illegal que collaboró col Bloque de Busca, una unión de dellos organismos de les fuercies del orde de Colombia. Finalmente, en 1993, Escobar foi alcontráu per mediu de la intelixencia electrónico y abatío mientres l'operativu de la so captura.

Durante la so xestión creáronse les cooperatives de seguridá privada, llamaes les CONVIVIR.[11]

Les cifres de víctimes del conflictu armáu en Colombia xubieron en comparanza colos años anteriores al periodu del presidente Gaviria. El sicariato, les autodefenses y el paramilitarismo desenvolver pa compensar l'avanzada de les guerrilles, alimentaes por mafies del narcotráficu que veníen faciendo aliances dende mediaos de los años 80.

Crisis enerxética[editar | editar la fonte]

Otros problemes surdíos durante'l so mandatu inclúin la baxa nes reserves d'agua que, agravaes por un Fenómenu del Neñu y la nula atención de la infraestructura enerxética del país, conducieron a un amenorgamientu na producción d'enerxía hidroeléctrica que se compensó con una serie d'apagones programaos que duraron más d'un añu ente 1992 y 1993. Como midida pa compensar l'apagón, el gobiernu decretó l'adelantu de la hora oficial colombiana, que pasó de UTC −5 a UTC −4 (coincidente cola hora de Venezuela d'esi entós) la medianueche del 2 de mayu de 1992.[12] Gaviria pretendió siguir con esta hora adelantrada, conocida informalmente como la Hora Gaviria, pero la oposición de dellos sectores llevó al reintegro del fusu horariu tradicional 9 meses dempués.[13]

Secretariu de la Organización de los Estaos Americanos (OEA)[editar | editar la fonte]

Secretariu Xeneral de la OEA.

En 1994, Gaviria foi designáu Secretariu Xeneral de la OEA el máximu cargu de la organización. El so periodu como secretariu empecipió al términu del so periodu presidencial n'agostu de 1994, y foi reelixíu na Secretaría de la OEA en 1999. Terminó'l so mandatu en 2004.

La so xestión al mandu de la OEA carauterizar pola adopción de la Carta Democrática, afitamientu y fomentu de la mesma, recuérdase-y pol trabayu de mediación en conflictos eleutorales, ente los que se destacar l'arbitraxe ente payares de 2002 y mayu de 2003 de la crisis venezolana ente'l presidente Hugo Chávez y la oposición mientres el Paru petrolero.

Direición del Partíu Lliberal[editar | editar la fonte]

Gaviria tornó a Colombia a principios de 2005, reintegrándose a la política activa. En xunu de 2005, mientres el Segundu Congresu Nacional Lliberal, Gaviria foi proclamáu Direutor Nacional del Partíu Lliberal Colombianu so la premisa de promover la reunificación del partíu como una alternativa vidable de poder frente a les eleiciones presidenciales de 2006. Gracies a la so xefatura tornaron destacaos líderes como Rafael Pardo y Andrés González Díaz.[ensin referencies]

Gaviria dedicóse a reorganizar el so Partíu,[ensin referencies] el cual foi desmanteláu de los sos grandes nomes pol ex-presidente de Colombia Álvaro Uribe Vélez, quien según Gaviria, dedicar a acabar col Partíu llevándose a los sos más destacaos dirixentes, pero l'ex-presidente tuvo qu'enfrentar una significativa oposición al interior de la coleutividá por cuenta que'l so proyeutu ye'l de llevar al centru de la palestra política al lliberalismu,[ensin referencies] mientres un sector reclama que se caltenga la orientación socialdemócrata y de centru izquierda.[ensin referencies]

Nel Tercer Congresu Nacional Lliberal, n'abril de 2007, Gaviria foi unxíu nuevamente como Direutor Nacional, magar esta vegada nun foi por aclamación, llogró pocu más del 70% de los votos, una gran mayoría. Nel procesu de otorgamiento d'avales pa les eleiciones d'ochobre de 2007, el ex-presidente implementó la eleición por consulta popular de los candidatos lo que dio mayor tresparencia al procesu de selección. El partíu lliberal ganó terrenal políticu nes eleiciones rexonales de 2007, al adquirir el mayor númberu de gobernadores, alcaldes, diputaos, conceyales, retomando delles mayoríes perdíes polos anteriores líderes del partíu.

Reconocencies[editar | editar la fonte]

  • W. Averell Harriman Democracy Award, (2002)[14]
  • National Democratic Institute (NDI) Democracy Award (2002)
  • The Washington Times International Courage in Leadership Award (2002)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: GeneaStar. Identificador GeneaStar de persona: gaviriacesa. Apaez como: César Gaviria.
  2. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1992-23782.
  3. URL de la referencia: https://commencement.miami.edu/about-us/archives/honorary-degree-recipients/index.html.
  4. https://web.archive.org/web/20131029210051/http://web.presidencia.gov.co/asiescolombia/presidentes/65.htm
  5. Revista Selmana: ¿Quién la mató? (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  6. https://archive.today/20121206014521/expresionextrema.blogspot.com/2011/10/grandes-accidentes-aereos-narcotrafico.html
  7. http://www.elespectador.com/impreso/articuloimpreso173159-bombazu-al-avion-de-avianca-crime-de-lesa-humanidá
  8. Semana. «¿Quién ye César Gaviria?: lleición d'actualidá de Daniel Samper pa los youtubers». Consultáu'l 6 d'agostu de 2018.
  9. Ideas para La Paz (n/d). «Les propuestes y aiciones más relevantes de la Comunidá Internacional nel conflictu armáu en Colombia». Archiváu dende l'orixinal, el 13 de xunetu de 2010. Consultáu'l 14 d'ochobre de 2010.
  10. Alejandro Reyes Posada, Guerreros y Llabradores, El Réfugu de la Tierra en Colombia, Editorial Norma, 2009.
  11. Revista Selmana: ¿Pedro Juan en palaciu?
  12. A adelantrar los relós!. El Tiempo. 1 de mayu de 1992. http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-104700. Consultáu'l 23 de febreru de 2012. 
  13. La hora poner al día editorial=El Tiempo. 4 de febreru de 1993. http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-32922. Consultáu'l 23 de febreru de 2012. 
  14. Biografía del Secretariu Xeneral de la OEA

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Virgilio Barco Vargas
Presidente de Colombia

7 d'agostu de 1990 - 7 d'agostu de 1994
Socesor:
Ernesto Samper Pizano
Predecesor:
Virgilio Barco Vargas
Candidatu presidencial del Partíu Lliberal Colombianu

1990
Socesor:
Ernesto Samper Pizano
Predecesor:
João Baena Soares
Secretariu Xeneral de la Organización de los Estaos Americanos
1994-2004
Socesor:
Miguel Ángel Rodríguez Echeverría