Cárcel

De Wikipedia
Prisión d'Alcatraz, una prisión antigua de l'Axencia Federal de Prisiones.

Una cárcel, cárcele o prisión ye, polo xeneral, una institución autorizada pol gobiernu onde son encarcelaes les persones consideraes pola llei como autores d'un determináu crime. Pueden ser instalaciones nes que s'encarcele a los prisioneros de guerra. Formen parte del sistema penitenciariu, que ye'l conxuntu de prisiones y l'organización respeutiva que les alministra.

Antiguu cartelu d'una cárcel local.
La Unidá de Huntsville, una prisión del Departamentu de Xusticia Criminal de Texas n'Huntsville, Texas, Estaos Xuníos.

L'oxetivu de les prisiones o cárceles varia según les dómines y, sobremanera, les sociedaes. Los sos principales cometíos pueden ser:

  • Dixebrar al convicto de la criminalidad.
  • Protexer a la sociedá de los elementos peligrosos
  • Disuadir a quien pretenden cometer actos contrarios a la llei.
  • Reeducar al deteníu pa la so reinserción na sociedá.
  • Acallantar a los oponentes políticos. Esta circunstancia produzse, de manera especial, nes dictadures, anque tamién nes democracies pueden esistir prisioneros políticos.
  • Torgar que los acusaos (reos) puedan fuxir comprometiendo'l so próximu procesu, fálase, nesti casu, de prisión preventiva.[1]

Los aspeutos xurídicos[editar | editar la fonte]

Na mayoría de los países, la única autoridá que puede ordenar l'encarcelamientu d'una persona ye la Xusticia. Sicasí, otres formes de privación de llibertá pueden, según los países, decidise por distintes autoridaes, como'l poder executivo, policía, militares, aduaneros o médicos, ente otros.

Prisión y derechos humanos[editar | editar la fonte]

Mapa mundial qu'indica'l númberu d'internos por cada 100.000 ciudadanos.

Los cuatro derechos fundamentales del home son, tres la Declaración de los Derechos del Home y del Ciudadanu de 1789: la llibertá, la propiedá, la seguridá y la resistencia contra la opresión. El primero d'estos derechos (pola so mesma naturaleza) queda suspendíu mientres el cumplimientu d'una condena. Pero'l segundu y el terceru (propiedá y seguridá) tán garantizaos pola llei. En teoría, l'encarcelamientu d'una persona tien de torgar, namái, la llibertá pa movese al so antoxu. Na práutica, la prisión acuta diversos derechos fundamentales (espresión, vida familiar, derechos cívicos, intimidá, dignidá). Pasu ente pasu los deteníos van adquiriendo'l derechu a protestar contra les decisiones de l'alministración penitenciaria.

En Méxicu

Esisten violaciones a los derechos humanos dientro de les prisiones na República Mexicana, estudios de la Comisión Nacional de Derechos Humanos indiquen que na mayoría de los estaos de la República esisten establecimientos onde hai sobre-población y se documentaron casos de centros estatales nos que dicha irregularidá entepasa n'ocasiones el 600 % la capacidá instalada, y de delles cárceles municipales onde algama'l 1000%. Coles mesmes y de resultes de sobrar-población, detectóse tamién hacinamientos nuna gran cantidá d'establecimientos, a tal grau que se verificó que dellos llugares onde les celdes fueron construyíes p'allugar a cuatro internos, duermen hasta trenta persones.[2]

Na actualidá, más de la metá de les prisiones del país –220 de 420—atopar en condición de hacinamiento y operen a una capacidá de 124 % con más de 242 mil prisioneros n'espacios diseñaos pa 195 mil. Los estaos coles cárceles más sobrepoblaes son: Nayarit, que trabaya a una capacidá actual de 188 %; el Distritu Federal, al 184 %, y Jalisco al 176 %.

Inclusive, tres prisiones d'alta capacidá na Ciudá de Méxicu superen la so ocupación en más de 200 %: el Reclusorio Preventivu Sur (274.17 %), el Reclusorio Preventivu Oriente (225.87 %) y el Reclusorio Preventivu Norte (217.65 %). Na Cárcel Distrital de Tepeaca, Puebla, al sobrepoblación llega al 400 % yá que nella conviven 266 internos nun espaciu diseñáu pa 46. Esti tipu de hacinamiento, señala'l documentu, ye contrariu a les Regles Mínimes pal Tratamientu de los Recluyíos, de la Organización de les Naciones Xuníes (ONX).[3]

La prisión y los sos efeutos nel presu[editar | editar la fonte]

Ente los efeutos más destacables del encarcelamientu atoparíen los siguientes:

  • Biolóxicu: aumentos del instintu d'ataque al nun ser posible la fuxida, problemes pa conciliar el suañu, problemes de privación sexual, sensoriales (visión, audición, gustu, olfatu…).
  • Psicolóxicu: perda de l'autoestima, drogodependencia, deterioru de la imaxe del mundu esterior por cuenta de la vida monótona y minuciosamente reglada, acentuación de l'ansiedá, depresión, conformismu, indefensión aprendía, dependencia.
  • Social: estigmatización, contaminación criminal, alloñamientu familiar, llaboral, aprendizaxe de pautes de sobrevivencia estremes (mentir, dar pena, etc.).

Rexímenes penitenciarios[editar | editar la fonte]

Réxime penitenciariu referir a les normes que regulen la vida de les cárceles y que busquen consiguir una bona convivencia ente los presos. Hai tres rexímenes penitenciarios, que se correspuenden con cada unu de los graos de clasificación.[4]

  • Réxime ordinariu: aplicar a los penaos clasificaos en segundu grau, a los penaos ensin clasificar y a los deteníos y presos.
  • Réxime abiertu: aplicar a les persones penaes, clasificaes en tercer grau, que puedan siguir el so tratamientu nuna redolada social menos restrictivu.
  • Réxime zarráu: aplicar a los penaos clasificaos en Primer Grau pola so peligrosidá estrema o manifiesta inadaptación a los rexímenes ordinario y abierto, y a los preventivos en quien alleguen idéntiques circunstancies.

Les condenes de sustitución[editar | editar la fonte]

La Unidá Christina Crain, una prisión pa muyeres en Gatesville, Texas

Les condiciones de vida nes cárceles tán bien lloñe de ser ideales. La privación de llibertá afecta de manera indiscutible a los prisioneros y, en dellos casos, la cárcel puede resultar inclusive gafida pal deséu de reinserción d'un prisioneru. Por cuenta de ello, la mayoría de les democracies contemplen la posibilidá de camudar les penes de cárcel por penes sustitutives como, por casu:

  • Trabayos d'interés xeneral (llamaos trabayos comuñales).
  • Un brazalete electrónicu de vixilancia, fixu o móvil.
  • Una multa (que puede añedir al encarcelamientu).
  • Permisos condicionales (trabayu, formación, con obligación de dir dormir a la cárcel). L'incumplimientu de dalguna d'elles trai una revocación d'estos permisos y una revisión de la condena.
  • Aplazamientu de la condena.
  • Confiscación de los bienes que dexen el pagu de la infraición cometida.

Crítiques y oposición a les cárceles[editar | editar la fonte]

Les cárceles son cuestionaes por distintes razones. Ye necesariu, sicasí, el dixebrar los distintos movimientos contestarios:

La vida nes prisiones[editar | editar la fonte]

Tanto poles sos condiciones de vida descomanadamente dures (inclusive inhumanes n'ocasiones), como pola falta de medios de les instituciones penitenciaries, tantu no que concierne al personal como al económicu, les asociaciones, como'l Observatoriu Internacional de Prisiones (OIP), o otres, lluchen pola humanización de les condiciones de vida de los deteníos (Georg Kirchheimer y Georg Rusche, noción de less eligibility, na so obra Peñe et structure sociale). Dellos universitarios (como Martine Hergoz-Evans o Eric Péchillon), trabayen pa consiguir l'aprobación d'un derechu penitenciariu que dexe un control efeutivu de les condiciones de vida de los internos según un analís sobre'l sentíu de les condenes. Por cuenta de tou ello, les condiciones de vida nes cárceles van ameyorándose, anque inda sían deficientes, y síguese lluchando pola normalización del sistema penitenciariu, que s'estiende a la esfera xudicial.

Los críticos y los contrarios a les prisiones, aluden, con frecuencia, a una cita atribuyida (xeneralmente) a Albert Camus: "Una sociedá xulgar pol estáu de les sos prisiones", o "El Derechu humanu nun tien d'acabar na puerta de les cárceles".

Abolicionismu[editar | editar la fonte]

Dellos movimientos calificaos d'abolicionistes oponer al propiu conceutu de la prisión. El movimientu anarquista refuga totalmente el sistema penitenciariu como símbolu del poder y del Estáu, según un frenu escontra la llibertá absoluta de los individuos. Creen que la inmensa mayoría de los delitos son el productu d'esta desigualitaria sociedá que conduz a que ciertes fraiciones de la sociedá, por cuenta de les sos circunstancies, veanse inclinaos a delinquir. La llucha pola abolición de les cárceles foi, especialmente en Francia, realmente brengosa a finales de los años 1970. Cuntó col sofitu de los intelectuales (Michel Foucault, Pierre Vidal-Naquet, etc.), del Grupu d'información sobre les cárceles (GIP), del Comité d'aición de los prisioneros (CAP) y de los prisioneros y exprisioneros.

Thierry Lévy y dalgunos otros, creen que les nueves teunoloxíes biométricas dexaríen prescindir de les cárceles y llevar un control real y punible sobre los condergaos.

Reduccionismu[editar | editar la fonte]

A diferencia de la corriente precedente, los reduccionistes nun quieren suprimir les cárceles, sinón acutar pa les persones realmente peligroses. Partiendo de la base de que la cárcel ye la pena más cara (económicamente falando), la menos eficaz (la tasa de reincidencia ye bultable) y que nun contribúi a la reinserción de la mayoría de los condergaos, sinón tou lo contrario, ye que los reduccionistes proponen dar prioridá a les alternatives carcelarias (trabayos d'interés social, educación socio-cultural, suspensión del carné de conducir, etcétera) aplicaes a la mayoría de los deteníos que namái son condergaos a pequeñes penes de prisión (8/12 meses). La cárcel pasaría a ser, nesti casu, l'últimu recursu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Morris, Norval (1 de xineru de 1998). The Oxford History of the Prison: The Practice of Punishment in Western Society (n'inglés). Oxford University Press. ISBN 9780195118148. Consultáu'l 19 de setiembre de 2016.
  2. «Les 10 cárceles más enchíes de Méxicu». Consultáu'l 19 de setiembre de 2016.
  3. «Cárceles mexicanes: nin reinsertan nin rehabiliten... namái arruinen vides - Proceso» (castellanu) (18 d'ochobre de 2013). Consultáu'l 19 de setiembre de 2016.
  4. Ministeriu del Interior, Gobiernu d'España. «Régimen de vida». Consultáu'l 11 de mayu de 2015.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • MARTÍNEZ, M. El Penal d'El Puerto de Santa María 1886-1981. 2003.
  • GAMBIER, Beltrán y ROSSI, Alejandro - Derechu Alministrativu Penitenciariu, Abeledo-Perrot, Buenos Aires, 2000, 284 p.
  • Johensen, B., Granheim, P. K., & Helgesen, J. (2011). Exceptional prison conditions and the quality of prison life: prison size and prison culture in norwegian closed prisons. European Journal of Criminology.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]