Cáncanu de próstata

De Wikipedia
Cáncer de próstata

Ubicación de la próstata: diagrama anatómicu.
Clasificación y recursos esternos
CIE-10 C61
CIE-9 185
OMIM 176807
DiseasesDB 10780
MedlinePlus 000380
PubMed Buscar en Medline mediante PubMed (en inglés)
eMedicine radio/574
MeSH D011471
Especialidá oncoloxía
Wikipedia nun ye un consultoriu médicu Avisu médicu 
[editar datos en Wikidata]

Denominar cáncer de próstata al que se desenvuelve n'unu de los órganos glandulares del aparatu reproductor masculín llamáu próstata. El cáncer produzse cuando dalgunes célules prostátiques muten y empiecen a multiplicase descontroladamente. Estes tamién podríen arrobinase dende la próstata a otres partes del cuerpu, especialmente los güesos y los ganglios linfáticos aniciando una metástasis. Esta afección puede causar dolor, micción dificultosa, disfunción eréctil, ente otros síntomes.

La enfermedá desenvuélvese más frecuentemente n'individuos mayores de 50 años. Ye'l segundu tipu de cáncer más común n'homes. Sicasí, munchos homes que desenvuelven cáncer de próstata nunca tienen síntomes, nin son sometíos a terapia. Diversos factores, incluyendo la xenética y la dieta, fueron implicaos nel so desenvolvimientu, pero hasta la fecha (2005), les modalidaes de prevención primaria conocíes son insuficientes pa esaniciar el riesgu de contraer la enfermedá.

Nun estudiu de la Universidá d'Islandia lleváu a cabu mientres cinco años, determinóse que los trestornos del suañu pueden tener una influencia nel carecimientu de la enfermedá, anque nun probaron rellaciones del tipu causa-efeutu. D'alcuerdu al estudiu, los homes con trestornos de suañu tienen una propensión d'hasta'l doble de probabilidá de desenvolver la enfermedá en comparanza a aquellos homes ensin los mesmos trestornos.[1][2]

La detección llevar a cabu principalmente pola prueba en sangre del antíxenu prostáticu específicu, llamáu PSA (acrónimu inglés de prostate-specific antigen) o por esploración física de la glándula prostática (tactu rectal). Los resultaos sospechosos típicamente dan llugar a la posterior estracción d'una muestra tisular de la próstata (biopsia), que ye esaminada en microscopiu.

El tratamientu puede incluyir ciruxía, radioterapia, quimioterapia, o bien una combinación de toes. La edá y l'estáu de salú xeneral del afeutáu, tanto como l'algame de la diseminación, l'apariencia de los texíos esaminaos al microscopiu y la respuesta del cáncer al tratamientu inicial, son vitales na determinación de la resultancia terapéutica.

Anatomía patolóxica y historia natural[editar | editar la fonte]

Histoloxía[editar | editar la fonte]

Anque la próstata ta formada por munchos tipos de célules distintes, más del 99% de los cánceres de próstata desenvuélvense sobre célules d'una glándula. Les célules glandulares producen el líquidu seminal que se secreta pola próstata. El términu médicu del cáncer que s'anicia nes célules glandulares denominar adenocarcinoma. Por cuenta de que los otros tipos de cáncer de próstata son bien raros, cuando se fala de cáncer de próstata, lo más probable ye que se refiera a un adenocarcinoma. Ye raru atopar sarcomes, carcinoma de célules transicionales, de célules pequeñes, epidermoides o escamosos. La próstata puede ser asientu de metástasis, de cáncer de vexiga, colon, pulmón, melanoma, linfoma o otres neoplasies.

Crecedera[editar | editar la fonte]

La mayoría de los cánceres de próstata crecen bien amodo y persisten mientres enforma tiempu ensin causar síntomes importantes. Los estudios de series d'autopsies amuesen que la mayoría de los homes mayores que muerren por otres enfermedaes, tamién tienen un cáncer de próstata que naide diagnosticara antes. Namái alredor d'un terciu de los casos que s'afayen en necropsia, manifestáronse clínicamente. Desconozse igualmente si los tumores pueden volvese más malinos col tiempu.

Neoplasia intraepitelial prostática[editar | editar la fonte]

Dellos médicos creen que'l cáncer de próstata vien de una mancadura llamada neoplasia intraepitelial prostática (PIN). La PIN empieza a apaecer nos homes a partir de los 20 años. Casi'l 50% de los homes que tienen PIN algamen los 50 años. Nesta situación hai cambeos d'apariencia microscópica (tamañu, superficie, etc.) de les célules de la glándula prostática. Estos cambeos son clasificaos como de baxu grau, lo que significa que se paecen abondo a les célules normales, o d'altu grau, lo que significa que son célules bien alteriaes y distintes de les célules normales. Si diagnostícase un PIN d'altu grau por biopsia, esiste d'un 30 a 50% de posibilidaes de carecer tamién un cáncer de próstata. Por esta razón, los varones diagnosticaos d'un PIN d'altu grau, son siguíos bien de cerca con biopsies de próstata dacuando.

Llocalización[editar | editar la fonte]

El cáncer de próstata tiende a ser multifocal y con frecuencia afecta a la cápsula glandular. Al contrariu que la hiperplasia benigna de próstata (HBP), el cáncer de próstata predomina na periferia de la próstata. Dambes carauterístiques (multifocal y periféricu) faen que la resección transuretral (RTU) nun seya una forma de terapia curatible.

Prevención[editar | editar la fonte]

Prevención primaria[editar | editar la fonte]

La información actual sobre los factores de riesgu del cáncer de próstata suxure que dellos casos pueden ser preveníos. Un posible factor de riesgu que puede ser camudáu ye la dieta, esistiendo rellación, por casu, ente'l consumu de polifenoles del vinu tinto y una menor incidencia d'esti tipu de cáncer.[3] Cabo menguar el riesgu de carecer esti cáncer consumiendo una dieta baxa en grases y rica en verdures, frutes y ceberes.

Paez que les vitamines y los suplementos minerales pueden menguar el riesgu de carecelo. El mineral seleniu puede amenorgar coles mesmes el riesgu. De toes formes, hai que consumir los suplementos vitamínicos con procuru. Ye más recomendable una dieta ricamente variada con predominiu d'alimentos d'orixe vexetal qu'animal, que contienen toos estos micronutrientes y qu'actúen positiva y sinérgicamente.

Según T. Colin Campbell, en L'Estudiu de China, el consumu de lácteos ta rellacionáu al cáncer de próstata.[4] Investigaciones realizada en Harvard en 2001 concluyeron que dolce de catorce estudios de diseñu caso-control y siete de nueve estudios de cohortes demostraron una asociación positiva ente una determinada cantidá de productos lácteos y el cáncer de próstata. D'alcuerdu los resultaos, este ye unu de los indicadores nutricionales más concordantes pal cáncer de próstata "en tola lliteratura científica publicada". Nestos estudios, los homes que consumíen mayor cantidá de productos lácteos teníen aproximao'l doble de riesgu de contraer cáncer de próstata y un riesgu cuatro veces mayor de sufrir metástasis o un cáncer de próstata con consecuencies fatales, en comparanza con aquellos que consumíen poca cantidá de dichos alimentos.[5]

El Prostate cancer prevention trial ye un ensayu clínicu, qu'hai reclutado a más de 18.000 homes mayores de 50 años, pa determinar l'efeutu proteutor d'una sustancia llamada finasterida, capaz de protexer la próstata de les hormones masculines, pudiendo amenorgar el riesgu de cáncer. A pesar de les mires creaes, l'usu de finasteride acomuñar a una mayor frecuencia d'efeutos adversos de tipu sexual. Amás, reparóse que'l grupu tratáu cola melecina amosó una mayor tasa de cáncer de próstata más agresivos,[ensin referencies] un efeutu científicamente plausible.[ensin referencies] Cabo señalar, a lo último, que la prevalencia de cáncer prostáticu ente aquellos que tomaron placebo taba bien percima de lo esperao, obligando asina a duldar de los resultaos y aplicabilidad de dichu estudio.

Paez que los antiinflamatorios non esteroideos, como l'aspirina y el ibuprofeno, tomaos diariamente acomúñense con una menor incidencia de cáncer de próstata en varones de 60 años o más, acordies con dellos estudios.[6]

Detección precoz[editar | editar la fonte]

De cutiu puede ser detectáu abondo ceo cola prueba del antíxenu prostáticu específicu (PSA) en sangre. Tamién puede detectase'l cáncer de próstata abondo ceo cuando se realiza un tactu rectal. Por cuenta de que la glándula prostática alcuéntrase xustamente delantre del rectu, col tactu rectal puede apreciase si hai nódulos o árees de consistencia dura (maderiza) na próstata qu'indiquen de cutiu qu'esiste un cáncer. Si estes pruebes realícense añalmente de rutina y dalgunu de los resultaos fuera anormal, tenemos la probabilidá de diagnosticar un cáncer n'estáu precoz.

La Sociedá Americana del Cáncer cree que los profesionales de la salú tendríen d'ufiertar la prueba en sangre del antíxenu prostáticu específicu, llamáu comúnmente PSA (prostate-specific antigen) y tactu rectal añalmente dende los 50 años, a los varones que tengan una esperanza de vida mayor de 10 años. Los homes con altu riesgu, como los afroamericanos y los varones que tengan familiares de primer grau (padre, hermanos, tíos) diagnosticaos de cáncer de próstata a edá temprana, tendríen de faese la prueba a partir de los 45 años.

Los profesionales de la salú tendríen de facilitar a los sos pacientes varones un diálogu abiertu sobre los beneficios y riesgos de realizase les pruebes añalmente. Los pacientes tendríen de participar viviegamente nesta decisión p'aprender sobre'l cáncer de próstata y los pros y contras de la detección precoz y el so tratamientu.

L'estudiu de detección de cáncer de próstata, de pulmón, colorrectal y d'ovariu, financiáu pol Institutu Nacional del Cáncer de los Estaos Xuníos, ta diseñáu pa demostrar si ciertos exámenes de detección selectiva pueden amenorgar el númberu de muertes por estos cánceres. Esti estudiu ta evaluando la utilidá de la detección precoz con tactu rectal y nivel de PSA en sangre n'homes de 55 a 74 años. Los resultaos van tar disponibles a partir de 2010, cuando remate l'estudiu.

Antíxenu de Cáncer de Próstata-2[editar | editar la fonte]

L'antíxenu de Cáncer de Próstata-2 o APCP-2 ye'l más recién descubrimientu realizáu na Universidá Johns Hopkins en Baltimore. Trátase d'una proteína que s'atopa presente nel 90% de los casos estudiaos onde se confirmaba cáncer de próstata y nel 98% de los casos onde ésti s'arrobinó más allá d'ésta, quedando un relativu nivel de falsos negativos en comparanza cola prueba del antíxenu prostáticu. Per otru llau, presenta un baxu índiz de falsos positivos, yá que tien un 97% d'aciertu cuando se trata de verificar qu'un paciente nun sufre de cáncer de próstata. Estos afayos fueron publicaos na edición de mayu de Urology.

Antíxenu prostáticu específicu (PSA)[editar | editar la fonte]

L'antíxenu prostáticu específicu (PSA) ye una sustancia proteico sintetizada pola próstata normal y que la so función ye la disolución del coágulo seminal. La so producción depende de la presencia d'andróxenos y del tamañu de la glándula prostática. Práuticamente ye una proteína de síntesis esclusiva na próstata. Una perpequeña parte d'esti PSA pasa a la circulación sanguínea y ye precisamente esti PSA que pasa a los sangre'l que se mide pal diagnósticu, pronósticu y siguimientu del cáncer de próstata. Los niveles en sangre de PSA nos varones sanos son bien baxos, del orde de millones de vegaes menos que'l semen, y álcense na enfermedá prostática. Los valores de referencia pal PSA sérico varien según los distintos llaboratorios, anque de normal éstos asítiense en 4 ng/mL. El puntu de corte de los niveles normales tamién aumenta según la edá del paciente. D'esta forma, unos niveles de PSA séricos de 4 ng/mL pueden considerase alzaos nuna persona de 50 años y ser normal nuna de 80 años. Los niveles de PSA bazcuyen de forma aleatoria del orde d'un 15% nun mesmu individuu. Asina, un analís de PSA de 3 ng/mL puede repitise n'otra ocasión y podría dar un resultáu de 3,2 o 2,8 ng/mL de forma natural. Nun paciente hospitalizáu, los niveles pueden menguar hasta un 50%. Anque'l PSA ye más abondosu nel semen, una pequeña proporción atópase tamién na sangre. La mayoría de los homes tienen niveles de PSA per debaxo de 4 nanogramos por milillitru de sangre. El nivel de PSA sérico ye la prueba más sensible pa detectar abondo ceo el cáncer de próstata, yá que s'alza nel 65% de los casos aproximao.

Tactu rectal[editar | editar la fonte]

Anque'l tactu rectal ye menos efeutivu, que la prueba del PSA en sangre, pa detectar cáncer de próstata, n'etapa inicial ye indispensable que se realice como parte del exame físicu, porque dacuando pueden apalpar nódulos, induraciones, irregularidaes o asimetríes en pacientes que tienen niveles normales de PSA, y que riquiríen d'una biopsia, pa refugar o confirmar la presencia d'un cáncer prostáticu. Por esta razón, les guíes de la American Cancer Society encamienten l'usu conxuntu, tantu del tactu rectal como de la prueba del PSA en sangre pa una detección precoz. El tactu rectal tamién s'utiliza cuando se sabe que se tien un cáncer de próstata, pa clasificación del estáu de la enfermedá y determinar, clínicamente, si'l cáncer devasó les llendes de la glándula prostática o detectar recidivas dempués d'un tratamientu.

Ecografía prostática transrectal[editar | editar la fonte]

Tien de realizase cuando'l tactu rectal ye positivu o cuando'l PSA tea eleváu. Y ser ordenada conxuntamente cola biopsia transrectal de próstata. Esti procedimientu, llevar a cabu ambulatoriamente. Anguaño realízase so anestesia (sedación) y rique de preparación previa (antibióticos y enemas). La ecografía transrectal ye'l métodu más emplegáu pa emponer l'aguya que va estrayer la muestra de texíu pa la biopsia de la próstata. Los tumores de próstata y el texíu prostático normal dacuando, reflexen ondes de soníu distintos, los tumores, cuando se detecten ecográficamente apaecen como imáxenes hipoecoicas polo xeneral agospiaes na periferia de la glándula. Sicasí, la mayoría de los tumores prostáticos son isoecoicos, polo que nun s'estremen del texíu normal prostatitis. Por eso utiliza la ecografía transrectal de próstata pa emponer l'aguya de biopsia y tomar muestres múltiples, en distintes árees de la glándula prostática, lo que se conoz como mapeo prostáticu, y adicionalmente realizar una biopsia de la mancadura o nódulu que se detecte mientres l'estudiu ecográfico de la próstata. La ecografía transrectal, por sigo sola, ye una téunica pocu sensible ya inespecífica pa usala como prueba de detección selectiva, polo que la ecografía transrectal nun s'encamienta de rutina como prueba de detección precoz.

Diagnósticu[editar | editar la fonte]

Si dalgunos síntomes o los resultaos de les pruebes de detección precoz plantegen la posibilidá d'un cáncer de próstata, ye obligatoriu efeutuar otres pruebes pa decidir si la enfermedá ta presente.

Signos y síntomes[editar | editar la fonte]

El cáncer de próstata precoz de normal nun produz síntomes y detéctase por una elevación del PSA o realizando un tactu rectal. La presencia de síntomes ye indicativu de que se topa nuna fase avanzada. Ente los síntomes atópense: disuria, tenesmu vesical, polaquiuria y nicturia, retención d'orina, pinga y hematuria terminal. L'entamu sópitu y la progresión rápida de los síntomes obstructivos urinarios n'homes del grupu d'edá fayadizu, tien munches probabilidaes de ser causáu por un cáncer de próstata.

Biopsia[editar | editar la fonte]

La biopsia de los nódulos de les árees sospechoses y de zones al debalu dexa detectar el cáncer en namái la metá de los pacientes que presenten la próstata indurada. La biopsia tamién ayuda a determinar si'l cáncer ye o non multifocal. En más del 30% de los pacientes, la biopsia con aguya nun puede afayar el cáncer, teniendo que recurrir a la repetición posterior de les biopsies.

La biopsia por punción con aguya bueca (core biopsia) ye la téunica preferida (estándar) pa diagnosticar un cáncer de próstata. Una biopsia ye un procedimientu nel que s'estrayi una muestra de texíu y esamínase al microscopiu. La ecografía transrectal utilizar pa emponer y ensertar una aguya fino y bueco al traviés de la paré del rectu en delles árees de la glándula prostática. L'aguya estrayi un cilindru de texíu, de normal de 1 cm de llargor y de 2 mm d'anchu, que s'unvia a anatomía patolóxica pa esaminar si esiste cáncer.

Les muestres de la biopsia unviar al llaboratoriu d'anatomía patolóxica. El patólogu, un médicu especialista en diagnosticar enfermedaes en muestres de texíu, va determinar si esisten célules canceroses na biopsia, esaminándola al microscopiu. Esti analís de normal tarda d'unu a tres díes. Si esiste cáncer, el patólogu tamién asigna un grau (escala de Gleason). La clasificación de Gleason puntúa de 1 a 5 el grau de diferenciación de les 2 fonduxes celulares más representatives nel tumor, que al sumase, dan una puntuación sobre 10:

  • Puntuación 2-4. Tumor bien estremáu.
  • Puntuación 5-6. Tumor medianamente estremáu.
  • Puntuación 7-10. Tumor pocu estremáu o indiferenciado.

A mayor puntuación, menor diferenciación tumoral, y por tanto mayor gravedá y peor pronósticu.

La biopsia de la próstata ye esencial pa confirmar el diagnósticu y ta indicada cuando s'afaya dalguna nodularidad al realizar el tactu rectal, al determinar una elevación del PSA sérico o dalguna alteración nes pruebes d'imaxe, o bien cuando apaecen síntomes del tracto urinariu inferior nun varón que nun tien causes conocíes de obstrucción.

Resultaos sospechoses[editar | editar la fonte]

Delles vegaes, cuando'l patólogu detecta célules prostátiques al microscopiu, dalgunes nun paecen canceroses, pero tampoco paecen normales. Estos resultaos de cutiu son llamaos "sospechosos". Xeneralmente pertenecen a dos categoríes: "atipias" o Neoplasia Intraepitelial Prostática (PIN).

La PIN estremar en baxu grau y altu grau. Munchos homes desenvuelven PIN de baxu grau siendo mozos y non necesariamente van desenvolver un cáncer de próstata. La importancia del PIN de baxu grau en rellación col cáncer de próstata entá nun ta clara.

Pero con afayos de atipias o PIN d'altu grau, el cáncer puede tar presente al empar en dalguna llocalización de la glándula prostática. Ente'l PIN d'altu grau, esiste un 30 a 50% de probabilidá d'atopar un cáncer nuna biopsia realizada más tarde. Por esta razón, encamiéntase repitir la biopsia de próstata nestos casos.

Estadificación[editar | editar la fonte]

L'estadiu o etapa d'un cáncer ye'l factor más importante pa escoyer la opción de tratamientu más fayadiza y predicir el pronósticu del paciente. Si se confirma un cáncer, ye necesariu prauticar más pruebes diagnósticas pa saber la estensión del cáncer dientro de la próstata y fora d'ella (na vecindá de la próstata o n'otres partes del cuerpu: enfermedá a distancia, tremada o metastásica). Esti procesu, llamáu estadificación, ufierta información avera del cáncer con delles pruebes pa determinar la estensión del cáncer.

Los datos llograos del tactu rectal, nivel de PSA y puntuación Gleason dexen saber qué pruebes faen falta pal estudiu d'estensión. Los homes con tactu rectal normal, PSA baxu y puntuación Gleason baxa, la mayoría de les vegaes nun precisen nenguna otra prueba más, porque la probabilidá de que'l cáncer tea estendíu fora de la próstata ye bien baxa.

Esploración física[editar | editar la fonte]

La esploración física, especialmente'l tactu rectal, ye una parte importante de la estadificación del cáncer de próstata. Colos datos del tactu rectal, puede dicise delles vegaes si'l cáncer namái ta nun llau "lóbulu" de la próstata, si ta presente en dambos llaos y si tien gran probabilidá d'estendese fora de la glándula prostática. Tien d'esplorase si los riegos prostáticos tán presentes o borraos y si apálpense o non les visícules seminales (de normal nun s'apalpar). Tamién hai qu'apalpar los ganglios linfáticos inguinales en busca de adenopatías metastásicas(pocu frecuerntes) El tactu rectal siempres ye usáu xunto cola prueba del PSA en sangre pa la detección precoz del cáncer de próstata.

Tratamientu[editar | editar la fonte]

El tratamientu del cáncer de próstata rexir pola información científica disponible que s'afai al sistema sanitariu y a los recursos económicos de cada rexón o país. Tien De ser individualizáu y considerar munchos factores, sobremanera:

  • La edá y la mira de vida.
  • Les preferencies del paciente con al respective de los efeutos secundarios asociaos a cada tratamientu.
  • Cualquier enfermedá grave que careza'l paciente.
  • L'estáu y el grau del cáncer.
  • La probabilidá de que cada tipu de tratamientu seya curatible.

Colos datos del PSA, puntuación Gleason y l'estadiu clínicu T (Tables de Partin), puede calculase la probabilidá de que'l cáncer de próstata sía:

Ye una costume bien estendida nos Estaos Xuníos (y que cada vez tien más importancia n'España) que'l paciente pida una segunda opinión alrodiu de la meyor opción de tratamientu, según cuál seya la so situación, especialmente si hai delles opciones disponibles. El paciente tien de sopesar, xunto col so urólogu y la so familia, los beneficios de cada unu de los tratamientos y tamién los posibles efeutos secundarios y riesgos.

Conducta soriella[editar | editar la fonte]

Si'l cáncer nun provoca nengún síntoma, crez bien amodo y ye bien pequeñu, confináu nuna pequeña área de la próstata, encamiéntase caltener una conducta soriella. En determinaes circunstancies ésta pue ser la meyor opción. Esti tipu de tratamientu acútase xeneralmente a varones mayores de 80 años. Por cuenta de que el cáncer de próstata de cutiu crez bien adulces, si'l paciente ye mayor o carez otres enfermedaes graves, nun ye necesariu tratalo. Dellos homes escueyen esperar y ver, porque nun quieren carecer los efeutos secundarios de los tratamientos agresivos.

Caltener una conducta soriella nun significa que'l paciente non vaya a recibir nengún cuidu médicu o siguimientu. Tou lo contrario, el cáncer va ser reparáu y monitorizado. De normal realícense determinaciones del PSA en sangre y tactu rectal cada seis meses, posiblemente con biopsia empuesta por ecografía transrectal añalmente. Si'l paciente desenvolviera cualquier síntoma o'l cáncer creciera más rápido, tiense que considerar pasar a un tratamientu activu.

Anguaño tase desenvolviendo un gran estudiu patrocináu pol National Cancer Institute y el Veterans affairs cooperative studies program pa esclariar cómo'l tratamientu activu afecta a la sobrevivencia y a la calidá de vida de los pacientes con cáncer de próstata en distintes edaes, llamáu PIVOT (acrónimu inglés de Prostatic Intervention Versus Observation Trial).

Ciruxía[editar | editar la fonte]

La prostatectomía radical ye la ciruxía que se realiza col enfotu de curar el cáncer de próstata. Tradicionalmente, la ciruxía efeutuóse en varones menores de 70 años. Llevar a cabu más de cutiu cuando'l cáncer nun devasó les llendes de la glándula prostática (estadios T1 o T2). Nesta operación, l'urólogu trata de curar el cáncer extirpando la glándula prostática. La prostatectomía radical realízase tradicionalmente por aciu laparatomía suprapúbica, que ye la téunica de referencia o patrón oro anguaño. Dende 1997 vien practicándose la prostatectomía radical laparoscópica, siendo una ciruxía menos invasiva y con resultaos similares.[7] Una variante ye la prostatectomía radical robótica, col usu del robot Da Vinci, que consigue resultaos similares.

Radioterapia[editar | editar la fonte]

La radioterapia usa rayos X d'alta enerxía (megavoltaje) o partícules pa esaniciar célules canceroses. La radiación trata'l cáncer de baxu grau que ta confináu na próstata o que namái invadió texíu vecino. Les tases de sanamientu de la radioterapia son similares a les llograes cola prostatectomía radical. Si la enfermedá ta más avanzada, la radiación puede usase pa menguar el tamañu del tumor y apurrir aliviu de síntomes actuales o futuros. Tradicionalmente acutóse la radioterapia como tratamientu de primer llinia nos varones ente 70 y 80 años d'edá con cáncer de próstata y con otros problemes de salú que contraindican la ciruxía.

Braquiterapia de baxa tasa[editar | editar la fonte]

La braquiterapia de baxa tasa de dosis ye un tratamientu mínimamente invasivo que consiste nel implante d'ínfimes fontes radiactives (granes), xeneralmente de Paladiu o I-125, direutamente na próstata. Con resultaos iguales o meyores que la ciruxía radical y la radioterapia esterna nel tratamientu del cáncer de próstata alcontráu de baxu riesgu, presenta una menor morbilidad y meyores índices calidable de vida del paciente, tal como lo acrediten los estudios del Prostate Cancer Results Study Group (PCRSG)[8] y del Prostate Cancer Center of Seattle.[9]

Criocirugía[editar | editar la fonte]

La criocirugía, tamién llamada crioterapia o crioablación, emplégase delles vegaes pa tratar el cáncer de próstata alcontráu, destruyendo por conxelación les célules tumorales con una criosonda metálica. Al traviés d'una sonda vesical faise circular agua salao tibia pa protexela de la conxelación. La sonda de metal introducir na próstata al traviés d'una pequeña incisión na piel del periné empuesta por ecografía transrectal. Ríquese anestesia epidural o xeneral mientres esti procedimientu. N'España son entá pocos los centros altamente especializaos onde se practica la crioterapia.

L'apariencia de los texíos prostáticos nes imáxenes ecográficas camuda cola conxelación. Pa tar seguru de que se destrúi l'abondu texíu prostático ensin estropiar a los texíos vecinos, l'urólogu repara curioso les imáxenes de la ecografía mientres esti procedimientu. Esta téunica precisa tamién del allugamientu d'un catéter suprapúbico, al traviés d'una incisión na piel del abdome, hasta la vexiga pa balerala d'orina. El catéter retirar al cabu d'una o dos selmanes hasta que la inflamación prostática suma. Dempués d'esti procedimientu, puede haber delles molesties nel área onde fueron ensertaes les sondes. El paciente tien de tar ingresáu nel hospital alredor de 24 hores.

La criocirugía ye menos invasiva, presenta una menor perda de sangre, una curtia hospitalización, un curtiu periodu de recuperación y menos dolor que la ciruxía seya como quier el métodu emplegáu. Ye una téunica mínimamente invasiva, que al igual que la ciruxía, asegura destruyir l'órganu tumoral y amás puede repitise más veces si ye necesariu. l'Asociación Americana d'Uroloxía (A.O.A.) considerar dientro de les sos guíes clíniques como un tratamientu de futura referencia.

Efeutos secundarios[editar | editar la fonte]

La conxelación manca los nervios cercanos a la próstata y causa impotencia na mayoría de los homes sometíos a criocirugía. Esti entueyu asocede cola mesma frecuencia que na prostatectomía radical y toles modalidaes de tratamientu del cáncer de próstata. Alredor del 50% refieren hinchadura nel pene o nel escrotu dempués de la criocirugía, de normal mientres dos selmanes, y la mayoría de los homes recuperen la función normal de rectu y vexiga tres esi tiempu.

HIFU[editar | editar la fonte]

Una de les munches aplicaciones de la teunoloxía HIFU ye pa tratar el cáncer alcontráu de próstata, usando ultrasoníos focalizados d'alta intensidá (n'inglés "HIFU"). La enerxía lliberar a partir d'una sonda endorrectal. Les ondes d'ultrasoníos viaxen al traviés de les parés del rectu ensin estropialo y son focalizadas na próstata. Esta focalización produz un calentamientu intensu ya instantáneu que provoca la destrucción irreversible de la zona escoyida, ensin estropiar los texíos circundantes. El tratamientu, que dura de 1 a 3 hores, puede llevase a cabu so anestesia epidural. Esta opción terapéutica anguaño yá nun se considera como esperimental.

Bloquéu hormonal androgénico[editar | editar la fonte]

L'oxetivu del tratamientu hormonal ye menguar los niveles d'hormones masculines, los andróxenos. El principal andróxenu llámase testosterona. Los andróxenos, producíos sobremanera nos testículos, promueven la crecedera de les célules canceroses de la próstata. Cuando los niveles d'andróxenos son baxos, los cánceres de próstata amenórguense y crecen más amodo. Pero'l tratamientu hormonal nun cura'l cáncer nin ye substitutivo d'un tratamientu curatible.

El tratamientu hormonal pue ser usáu en delles situaciones:

  • Como primer llinia (tratamientu inicial o primariu o principal) si'l paciente nun ta preparáu pa una ciruxía o radioterapia o nun puede ser curáu con estos tratamientos porque'l cáncer devasó les llendes de la próstata.
  • Dempués d'un tratamientu inicial, como ciruxía o radioterapia, si'l cáncer persiste o hai recaída.
  • Xunto con radioterapia como tratamientu inicial (terapia adyuvante) en ciertos grupos d'homes que tienen altu riesgu de recurrencia.
  • Dellos médicos tán ensayando'l tratamientu hormonal antes de la ciruxía o radioterapia (tratamientu neoadyuvante), coles mires d'amenorgar el cáncer y poder faer el tratamientu primariu más efeutivu. La efeutividá d'esti procedimientu inda nun ta demostrada, pero paez que ye cimeru con radioterapia.
  • Dellos médicos piensen que'l tratamientu con bloquéu hormonal ye más efeutivu si empiézase asina seya posible, una vegada que'l cáncer diagnosticóse nun estadiu avanzáu, pero non tolos médicos tán d'alcuerdu.
  • Tradicionalmente acutóse al bloquéu androgénico completu pa varones mayores de 80 años con cáncer de próstata sintomáticu o avanzáu.

Quimioterapia[editar | editar la fonte]

Delles vegaes recurrir a la quimioterapia si'l cáncer de próstata ta estendíu fora de la glándula prostática y el tratamientu hormonal nun fai efeutu (hormonorresistencia). Na quimioterapia sistémica” alminístrense fármacos per vía intravenosa o per vía oral, que entren na riega sanguínea y algamen toles partes del cuerpu, faciendo qu'esti tratamientu seya potencialmente eficaz nos cánceres qu'han metastatizado (que s'estendieron escontra órganos distantes de la próstata).

L'oxetivu d'esti tratamientu nun ye esaniciar toles célules canceroses, pero puede menguar la crecedera del cáncer y amenorgar el dolor. Llógrase respuesta parcial oxetiva ente'l 10 y el 40% de los casos. La quimioterapia nun ta indicada como tratamientu en casu de cáncer de próstata precoz.

Tratamientu paliativo[editar | editar la fonte]

La mayoría de los tratamientos anteriores tienen por finalidá esaniciar o destruyir les célules del cáncer de próstata, o ralentizar la so crecedera. Tamién ye un oxetivu bien importante curiar de la calidá de vida” del paciente, intentando esaniciar, o menguar, el dolor y otros síntomes qu'aflixen al paciente. Dellos métodos bien efeutivos pa llogralo son:

  • Con analxésicos, especialmente opioides.
  • Con bifosfonatos, sustancies que pueden solliviar el dolor causáu por metástasis ósees y tamién enlentecer la crecedera d'estes metástasis. L'ácidu zoledrónico (Zometa) ye'l primera bifosfonato apocayá aprobáu pal usu de les metástasis ósees del cáncer de próstata.
  • Con esteroides. Dellos estudios suxuren que los esteroides, como la prednisona y la dexametasona, pueden solliviar el dolor de güesos en dellos homes con cáncer de próstata metastásico.
  • Con radioterapia. Tantu con radioterapia esterna como con radiofármacos puede aselase el dolor oseu.

Dellos estudios demostraron que los pacientes que reciben un bon tratamientu analxésicu siéntense meyor, viven más tiempu y pueden realizar les sos actividaes con más normalidá.

Opciones según estáu[editar | editar la fonte]

L'estáu del cáncer de próstata ye unu de los factores más importantes pa decidir el tratamientu más aparente. Les opciones de tratamientu tán basaes nel sistema AJCC (TNM):

Estáu I

Si'l paciente nun presenta nengún síntoma, ye mayor o tien dalgún problema importante de salú, caltener una conducta soriella ye la meyor opción. Si'l paciente ye nuevu y presenta bon estáu de salú, hai que considerar la prostatectomía radical o la radioterapia, especialmente si la puntuación Gleason o'l PSA nun ye bien baxa.

Estáu II

Comparáu col estáu I, los cánceres del estadiu II tienen enclín a crecer rápido y a estendese fora de la próstata y provocar síntomes. Como nel estadiu I, la conducta soriella con siguimientu del PSA ye de cutiu una bona opción pa los homes que nun tienen síntomes, especialmente si son mayores o tienen otros problemes de salú importantes. Les opciones terapéutiques pa los homes más nuevos y con bona salú inclúin:

  • Prostatectomía radical, de cutiu extirpando los ganglios linfáticos coxales, delles vegaes precedíu por tratamientu hormonal.
  • Radioterapia esterna sola.
  • Braquiterapia sola.
  • Braquiterapia y radioterapia esterna combinada (los dos formes de radioterapia pueden dir acompañaes de 3 a 6 meses de supresión androgénica).
  • Criocirugía (comparada cola ciruxía o cola radioterapia, la efeutividá al llargu plazu ye muncho menos conocida).
Estáu III

Les opciones de tratamientu inclúin:

  • Conducta soriella pa los homes mayores nos que'l cáncer nun produz síntomes o que tienen problemes importantes de salú.
  • Prostatectomía radical en casos escoyíos, ensin caltenimientu de les bandeletas nervioses, de cutiu cola extirpación de los ganglios linfáticos coxales, delles vegaes precedíos por tratamientu hormonal.
  • Radioterapia esterna sola.
  • Braquiterapia y radioterapia esterna combinada.
  • Tratamientu hormonal de supresión androgénica solu.
  • Radioterapia más supresión androgénica (los dos formes de radioterapia pueden dir acompañaes ente 3 y 6 meses de tratamientu hormonal).
Estáu IV

Les opciones de tratamientu inclúin:

  • Tratamientu de supresión androgénica.
  • Radioterapia esterna xunto con tratamientu de supresión androgénica.
  • Resección transuretral p'aselar síntomes como sangráu o obstrucción urinaria.
  • Conducta soriella si'l paciente ye mayor y el cáncer nun produz síntomes o'l paciente presenta otros problemes más importantes de salú.
  • Si los síntomes nun se sollivien col tratamientu estándar y el cáncer sigue creciendo y estendiéndose, la quimioterapia puede ser una opción. El paciente puede incluyise nun ensayu clínicu. El tratamientu del estadiu IV inclúi tratamientu paliativo pa solliviar síntomes como'l dolor de güesos.

Recurrencia[editar | editar la fonte]

Si'l cáncer recái dempués de la ciruxía o de la radioterapia, el siguiente tratamientu va depender de los tratamientos efeutuaos hasta esi momentu. Si'l paciente foi tratáu con prostatectomía radical y el cáncer recidiva namái nun área pequeña, puede optase pola radioterapia esterna. Si'l tratamientu inicial foi la radioterapia y el cáncer recidiva, la prostatectomía radical pue ser una opción en casos escoyíos debíu al altu riesgu de potenciales efeutos secundarios, polo que'l tratamientu alternativu va ser la hormonoterapia de supresión androgénica.

Metástasis[editar | editar la fonte]

Si'l cáncer estendióse a otres partes del cuerpu, el paciente tien de recibir tratamientu hormonal antiandrogénico. El dolor de güesos puede ser tratáu con radioterapia esterna, con radiofármacos y bifosfonatos. La quimioterapia y otros tratamientos incluyíos dientro d'un ensayu clínicu tamién tienen de tenese en cuenta.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  1. American Cancer Society: Detailed Guide: prostate cancer. Disponible en llinia
  2. Aumüller, G. Prostate Gland and Seminal Vesicles. Berlín-Heidelberg: Springer, 1979.
  3. van der Cruijsen-Koeter IW, Vis AN, Roobol MJ, Wildhagen MF, de Koning HJ, van der Kwast TH, Schroder FH. "Comparison of screen detected and clinically diagnosed prostate cancer in the European randomized study of screening for prostate cancer, section rotterdam." Urol. 2005 jul;174(1):121-5. PMID 15947595
  4. Leitzmann MF, Platz EA, Stampfer MJ, Willett WC, Giovannucci Y. "Ejaculation frequency and subsequent risk of prostate cancer." Journal JAMA, 2004, páxines 1578-86, Vol. 291 PMID 15069045
  5. Miller, DC, Hafez, KS, Stewart, A, et al. "Prostate carcinoma presentation, diagnosis, and staging: an update form the National Cancer Data Base." Cancer 2003; 98:1169. PMID 12973840
  6. Moore, K., Dalley, A. Clinically Oriented Anatomy. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins, 1999.
  7. "Position of the American Dietetic Association and Dietitians of Canada: Vegetarian diets." Journal Am Diet Assoc. 2003. Páxines 748-65, Vol. 103 PMID 12778049
  8. Ross RK, Shimizu H, Paganini-Hill A, Honda G, Henderson BE. "Case-control studies of prostate cancer in blacks and whites in southern California." Journal Natl Cancer Inst. 1987. Páxines 869-74, Vol.78 PMID 3471995
  9. Steive, H. "Männliche Genitalorgane." En: Handbuch der mikroskopischen Anatomie des Menschen. Vol. VII Parte 2, páxs. 1-399. Berlín: Springer, 1930.
  10. Ward JF, Zincke H. "Radical prostatectomy for the patient with locally advanced prostate cancer." Journal Curr Urol Rep. 2003. Páxines 196-204, Vol. 4 PMID 12756082
  11. Caballero Romeu JP, Palacio Ramos J, Pereira Arias JG, Gamarra Quintanilla M, Astobieta Odriozola A, Ibarluzea González G."Prostatectomía radical: comparanza de los resultaos llograes mientres les curves d'aprendizaxe de la téunica laparoscópica pura y de la téunica asistida por robot cola prostatectomía radical retropúbica" Actes Urol Esp. 2008;32(10):968-975
Notes
  1. WebMD.com (7 de mayu de 2013). «Sleep Woes Tied to Prostate Cancer Risk in Study» (inglés). Consultáu'l 9 de mayu de 2013.
  2. EuropaPress / 20Minutos.com (8 de mayu de 2013). «El riesgu de cáncer de próstata puede aumentar n'homes con trestornos del suañu». Consultáu'l 9 de mayu de 2013.
  3. Ignacio Romero Cagigal et alii. «Dieta y cáncer de próstata» (castellanu). Consultáu'l 2012.
  4. Campbell, T. Colin (2012). «8», L'estudiu de China, Thomas Campbell II, Dallas, TX: BenBella Books, Inc., páx. 138. ISBN 978-1-935618-81-2. «"Lo sorprendente ye qu'unu de los venceyos más concordantes ente la dieta y el cáncer de próstata ye'l consumu de productos lácteos."»
  5. Chan, J. M. (2001). «Dairy products, calcium, and vitamin D and risk of prostate cancer». Epidemiologic Reviews 1 (23):  páxs. 87-92. 
  6. «Inverse association of prostate cancer and non-ste...[Oncol Rep. 2000 Jan-Feb] - PubMed Result». Consultáu'l 2009.
  7. Schuessler WW (1997). «Laparoscopic radical prostatectomy: initial short-term experience.». Urology 50 (6):  páxs. 854-7. PMID 9426713. 
  8. Prostate Cancer Results Study Group (PCRSG)
  9. Prostate Cancer Center of Seattle, USA.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

N'inglés

NOTA: La versión orixinal d'esti artículu provién d'esta páxina: http://www.cancer.gov/cancerinfo/wyntk/prostate onde s'atopa baxu dominiu públicu.