Burgohondo

Coordenaes: 40°24′49″N 4°47′11″W / 40.413611111111°N 4.7863888888889°O / 40.413611111111; -4.7863888888889
De Wikipedia
(Redirixío dende Burgohondo (Ávila))
Burgohondo
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Burgohondo (es) Traducir Juan José Carvajal Martín
Nome oficial Burgohondo (es)[1]
Códigu postal 05113
Xeografía
Coordenaes 40°24′49″N 4°47′11″W / 40.413611111111°N 4.7863888888889°O / 40.413611111111; -4.7863888888889
Burgohondo alcuéntrase n'España
Burgohondo
Burgohondo
Burgohondo (España)
Superficie 55 km²
Altitú 852 m
Llenda con
Demografía
Población 1240 hab. (2023)
- 622 homes (2019)

- 573 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.78% de provincia d'Ávila
0.05% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 22,55 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
burgohondo.es
Cambiar los datos en Wikidata

Burgohondo ye un conceyu d'España perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Ta asitiáu nel Valle del Altu Alberche, ente les sierres de Gredos y la Paramera.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu de Burgohondo
Escudu de Burgohondo

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente la 25 de marzu de 1999. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

«Estremáu en tres cuarteles: Primero: D'oru con edificación eclesiástica de gris techada de colloráu. Segundu: D'oru con 9 roeles de gris. Terceru: D'azur, con árbol de plata fruteado d'oru, acompañáu de ponte y ondes de plata. Y timbrado de Corona Real.»

La descripción testual de la bandera ye la siguiente:

«Cuadrada, en colores azur y oru en diagonal, y l'Escudu de Burgohondo nel centru.»

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Ta asitiáu a 36 km de la capital de provincia y a unos 120 km de Madrid, na comarca del Alberche. La llocalidá ta asitiada a una altitú de 847 msnm.[3][4] El conceyu tien una superficie de 55,34&nbsbp;km² y ye percorríu a lo llargo de siete quilómetros pol ríu Alberche, esistiendo llugares de bañu como Ponte del Arcu, Ponte Nueva, Tabla de los Abades o la Playita. Trátase d'un ríu con abondosa pesca y bien allegáu pel iviernu y primavera por deportistes aficionaos al descensu en piragua. Cuenta con una amplia rede de caminos de senderismo, amás de puntos pa la práutica del piragüismu y la pesca.

Noroeste: Navarredondilla Norte: San Juan del Molinillo, Navalmoral de la Sierra Nordeste: Navalmoral de la Sierra
Oeste: Navatalgordo y Villanueva de Ávila Este: Navaluenga
Suroeste: Mijares Sur: Casavieja y Piedralaves Sureste: Piedralaves y Navaluenga

Clima[editar | editar la fonte]

D'alcuerdu a los datos de la tabla de siguío y a los criterios de la clasificación climática de Köppen modificada[5] Burgohondo tien un clima mediterraneu Csa o Csb con seca braniza.[6]

  Parámetros climáticos permediu de Burgohondo nel periodu 1961-2003 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación pal periodu 1961-2000 en Burgohondo[7]

Historia[editar | editar la fonte]

Sieglu XII[editar | editar la fonte]

Tres tomar de Toledo, en 1085, por Alfonsu VI, empezó la repoblación de les tierres del Alberche por xentes procedentes del norte, incentivaes pola concesión de derechos y privilexos, de la que se diben construyendo ermites, ilesies y monesterios nes proximidaes de los nucleos de población.

En 1150 llevantóse'l monesteriu de Valdeiglesias, llevantándose por aquelles mesmes feches les ilesies de Santa María d'El Tremezo, Santa María de Tórtoles y, en Burgohondo el monesteriu de canónigos regulares de San Agustín, confirmáu al Obispu d'Ávila en 1178, teniéndose constancia en 1196 de la compra d'una casa pa dichu monesteriu.

Tres la fundación d'esti monesteriu, el procesu de repoblación en redol so esperimentó una gran crecedera. Esta colexata-abadía pasó a ser del Real Patronatu, gociando dende'l principiu de numberoses prerrogativas, privilexos y exenciones, concedíos por reales cédules, llegando a exercer enorme poder civil y xurisdiccional sobre'l conceyu de Burgohondo.

Sieglu XIII[editar | editar la fonte]

En 1275 el rei Alfonsu X el Sabiu dio a Burgohondo Privilexu de Heredamiento, unu de los fechos de mayor trescendencia histórica pa tolos llugares que constituyeron el conceyu del Burgo. Dichu documentu diz asina:

Sepan cuantos esta carta vieren como, quedando'l nuesu señor el rei don Alfonso, a quién dea Dios vida y salú, vieno a Ávila, y los omes bonos de los pueblos vinieron a él y mostráronle como delles aldegues avía menguaes de términos pa llabrar por pan y pidiéronle mercé que-yos mandara dar heredá en que pudieren llabrar y coyer pan. Y él por face-yos mercé, tóvolo por bien y mandó a Fortún Alián y don Matheos y a Gil Velázquez fuéramos ver les aldegues y los que topáramos qu'habíen menester que-yos diéramos.

Nos, Fortún Alián y don Íñigo y don Matheos, y fuimos al Burgo del Fondu y hallámosla poblada nel pinar, nel llugar que yera gran monte, que nun había de so heredamiento en que pudieren llabrar nin por vis, y, como quiera que'l nuesu compañeru Gil Velázquez yera fináu y nun podía ser nello, dímosles esti heredamiento, que ye escritu nesta carta, en que llabren pan: en Navamuñoz y Navalosa y Navatalgordo y Navalvado y Vavasanctamaría y Navaluenga con Valdebruña y Navalsanmillan y Navalendrinal coles Hermillizas. Y por esto seya firme y nun venga en dulda, nos, Fortún Alián y don Íñigo y don Matheos, posimos nesta carta los nuesos sellos pendientes por testimoniu.

Fecha la carta, sábadu, primeru día de xunu, hera de mil y trezientos y treze(1).

L'añu siguiente, Alfonsu X confirmó dende Ávila dicha concesión.

En 1293 Sancho IV confirma los heredamientos concedíos, amojonando les sos llendes pa evitar apropiaciones indebíes:

Y los d'esta aldega sobredicha pidiéronnos por mercé que, por razón que dalgunos que los embarguen los heredamientos que son ente les navas sobredichas, que nos que los confirmáramos estos heredamientos sobredichos y que-yos diéramos moyón señalaos per onde tuvieren estos heredamientos y que gue lo confirmáramos y defendiéramos que nengún non gue embargar nin gue lo contrariase.

Y nos, el rei don Sancho, por face-yos bien y mercé y por que puéblese meyor el llugar, tovimoslo por bien y mandamos que lo ayan por estos moyón: somo de Nava de Sancta María como parte con Navalmoral, que da en somo de La Lobrega y en somo de Gargüelu de Sancta María; y por somo de les tierres y como da en Vacotes y como da nel Fornu d'Alta y como da na Cabeza de Sant Petro y na de Barvajedo y na Serradilla y en La Cabrera y como da en Canaleja en rio hasta Santa Coloma.

Y otorgámosles que ayan estos heredamientos pa siempres por estos moyón sobredichos; y defendemos que nengún nun seya ardigosu de pasar contra ello nin-y lo embargar en nenguna cosa, a cualesquier que lo fixera pecharme y a la pena de los cien maravedinos susodichos, y allos a quien la so voz tuviera tol dañu dobláu.

Y desto mandé-yos dar esta carta avierta y sellada col nuesu sellu colgáu de cera. Dada en Valladolid, venti díes del mes de mayu, hera de mil y treszientos y trenta y un años.

Yo, Diego Hernández, la fize escrevir por mandatu del rei.

En 1297 Fernandu IV vuelve confirmar estos heredamientos.

(1) El calendariu esistente en Castiella hasta 1383, correspuende a la llamada yera d'Augusto, qu'empieza nel añu 38 a de C., añu en que l'emperador Octaviano_Augusto, decretó a España como tributaria de Roma, estremándola en tres provincies: Tarraconense, Bética y Lusitania. D'equí'l desfase de 38 años ente una y otra era, que quedó unificáu nel citáu añu de 1383.

Sieglu XIV[editar | editar la fonte]

Les rellaciones ente'l conceyu y la colexata-abadía non siempres fueron cordiales. Les primeres noticies sobre les desavenencies ente abás y el conceyu, tán reflexaes nuna sentencia que se caltién nel archivu parroquial, nella consta:

Sentencia que l'Abá del Monesteriu de San Leonardo d'Alba de Tormes, como xuez apostólicu, en virtú de Bulda del Papa Clemente VI nel añu de Xp(is)tº de 1290, dio nel pleitu que l'Abá-Prior y Monesteriu del Burgo-Fundo, tuvo y litigó col Conzejo, Universidá, llugares y collaciones del dichu llugar del Burgo, sobre la paga de diezmos y primicias de pan, vinu, ganaos, etc. Y condena a la paga añalmente de toos ellos a dichu Conzejo, universidá, llugares y collaciones y vezinos d'ellos, y la so Abadía, añu 1351.

D'esti sieglu esiste un documentu de donación por Fernán González de ciertes heredaes en Narros del Monte a favor del Burgo, fecháu en Arévalo el sábadu 14 de payares de 1338. Per otra parte, los continuos intentos d'usurpación a que taben sometíos los del Burgo del Fondu, llevaron a estos a trate na necesidá de solicitar la confirmación de los heredamientos daos por Alfonsu X, deseos que se vieron cumplíos na carta de confirmación d'Alfonsu XI, fechada en Cuenca el 22 de xunu de 1338. Pedru I, el 18 de xineru de 1351, vuelve confirmar dende Valladolid la carta del so padre Alfonsu XI sobre les posesiones y llendes del mentáu heredamiento.

En 1393, na concesión a El Colmenar (Mombeltrán) del privilexu de villa, establécense les llendes col conceyu de Burgohondo. D'esti sieglu XIV, ye'l Llibru de la Montería, atribuyíu a Alfonsu XI, nel cual recuéyense numberosos rellatos sobre les caceríes d'osos y xabalinos nel valle del Alberche, aludiendo a paraxes que los sos nomes entá perduren:

Catante el Burgo del Fondu ai estos nomes:

La Devesa de Nava Llosa y el gargüelu del Naharro, y la cabeza de los Mazos ye tou un monte, y ye bonu de puercu pel branu, y son les bozarías la una dende la collada de la fonte Hurraca pel camín que va a Nava Queseja, y de Nava Queseja hasta'l ríu del Alberche catante al gargüelu del Naharro, y la otra pela cabeza del Ervatun, y per la cabeza del Peralejo, guardáu a mos les collaes hasta Nava Rebisca, y la otra por zima de les Emelizas hasta la Majadiella. Y son les armaes, la una na collada de los Brazos y la otra nel camín que va de Corrolades a los Brazos. El Gargüelu de Santa María ye bon monte d'Osu pel iviernu y delles vegaes pel branu, y son les bozerías la una pel camín que va del Burgo del Fondu pa Nava Llosa, y va el llombu enriba hasta los Cervales de la Mora, y la otra ente los Espinarejos, y vien al camín que va de Naval Moral a Nava Llosa.

Los Cañales ye bon monte d'osu pel branu, y a les vegaes pel iviernu, y ye la bozería desdel puertu del Fondu por visu de la sierra hasta en par del Barrielejo. Y ye l'armada al Fornu de Sacapedal.

Sieglu XV[editar | editar la fonte]

Yá nesti sieglu conocer en Burgohondo la esistencia de numberosos horno de pexe, sobre los que tamién tuvo privilexos el monesteriu, al recibir por llei la primera torta de pexe de cuantes fornaes facer nos pinares. El pez llograr de la resina de los pinos y úsase dende tiempu inmemorial pa revistir pelleyos, tinajes y otros recipientes. Del pez deriva "peguera", que yeren simples fuexos fechos na tierra pa quemar lleña resinosa y estrayer esti productu. Tamién se conocíen col nome de pegueras los llugares onde se calecer el pez y marcábase, nos esquileos el ganáu ovino. De dalguna d'estes actividaes puede proceder el topónimu de "La Peguera". Otru fornu, al que se fai mención en documentos esistentes nel Conceyu, ye'l llamáu de cendra:

...Nun procuraben el caltenimientu de los montes, porque si procurar nun tendríen como teníen fornu de cendra que los destruyíen...

Seique d'equí derive'l nome del llugar conocíu como La Cendra. N'este mesmu documentu cita l'impuestu de 8 maravedinos o una azumbre de vinu que tenía de pagase a los rexidores por cada cierta cantidá de vinu que se vendía en Burgohondo y demás llugares del conceyu.

El 3 d'abril de 1405, en Salvatierra, el Conceyu de la Mesta confirma'l privilexu que tenía l'abadía del Burgo pal pastiar de los sos ganaos. En 1514, una bulda del Papa Lleón XIII mandó reformar los estatutos de la colexata-abadía. En 1489 dellos vecinos del conceyu del Burgo piden xusticia al correxidor d'Ávila polos embargos de posesiones y abusos cometíos contra ellos polos servidores de Pedro Dávila, fechos que se remontaben a tiempos del so padre y que nun denunciaren debíu al poder del señor de la Navas y la medrana a les sos represalies. En documentu fecháu en Burgohondo-Navaluenga los díes 24 y 25 de febreru de 1489 preséntense delles de les citaes denuncies. Aquella situación d'abusu de poder y apropiación illegal de posesiones remató, al paecer, pola sentencia dictada en 1490 por Álvaro de Santiesteban, correxidor d'Ávila; a pesar de les apelaciones presentaes, expedióse un mandamientu por que se punxeren en posesión del conceyu del Burgo los términos, montes y praos, fornos de pexe, etc., que s'espliquen nel documentu [[Ficheru:Prunus persica - Peach Hungary.jpg|thumb|El piescu, símbolu de Burgohondo]] La sentencia dictar en Burgohondo, na plaza, sol moral esistente, el 8 de payares de 1490, tando presente Juan Vaqueru'l Mozu y Pedro García, alcaldes del conceyu del Burgo. El 2 d'avientu de 1455 el rei Enrique IV, en carta dende Ávila, confirmó a los moradores de Burgohondo los heredamientos concedíos por Alfonsu X, ratificando igualmente dicha confirmación los Reis Católicos, dende Alcalá de Henares, el 20 de febreru de 1486. Nesta dómina esisten discrepancies ente'l conceyu del Burgo y El Barraco sobre la fixación de les llendes ente los términos; sobre esti asuntu esisten dellos documentos. Unu fecháu ta fecháu n'El Barraco los díes 11 y 24 de payares de 1489 y ye un borrador que contién delles dilixencies pa establecer xusticia ente los vecinos d'El Barraco y el conceyu de Burgohondo, onde'l correxidor abulense Álvaro de Santiesteban comprueba los distintos moyones que dixebren dambos términos, tal como ta afitáu nel privilexu que tien el conceyu de Burgohondo, aidáu poles declaraciones de testigos y procuradores de dambes partes. Otru escritu, igualmente fecháu en El Barraco el 18 de payares del mesmu añu, Benito Sánchez, procurador del conceyu de Burgohondo, solicita al correxidor d'Ávila que l'escribán mayor de la Tierra d'Ávila apúrra-y un treslláu de los escrtos presentaos polos procuradores d'Ávila y Burgohondo cola sentencia dictada sobre les llendes ente esti postreru y El Barraco

Sieglu XVI[editar | editar la fonte]

Son dignos d'especial mención el artesonado mudéxar del sieglu XVI y el coru del XVII. El claustru caltién restos de la so constitución primitiva. A occidente puede reparase la puerta primitiva d'entrada a la Ilesia, güei tapiada.

Panorámica de Burgohondo

Esta Ilesia foi declarada Monumentu Históricu Artísticu de calter nacional. Nel mesmu pueblu atópense la denomada ermita de los Xudíos, con frescos del sieglu XVI, 1577 relativos a la Pasión de Jesús.

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 55,34 km²,[8] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 1225 habitantes y una densidá de 22,14 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Burgohondo ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[9]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[9]      Población según el padrón municipal de 2011[10] y de 2017 del INE.

Población por nucleu[editar | editar la fonte]

Desglose de población según el Padrón Continuu por Unidá Poblacional del INE.

Nucleos Habitantes (2014)[11] Varones Muyeres
Burgohondo 1220 538 582

align=right | 21

12 9

Barrio[editar | editar la fonte]

  • Puente Nueva: Ponte nueva ye unu de los barrios de Burgohondo más importantes, yá que ye'l centru turísticu de la llocalidá, por cuenta de la cercanía al ríu Alberche, la cercanía a la sierra, el númberu de chigres y restoranes o'l paisaxe y cases rurales.
  • Bajondillo: Anguaño esti barriu nun ta habitáu, tan solo temporalmente moren nes cases reformaes o como usu del ganáu
  • La Cendra: Esti barriu allugáu na sierra tampoco ta habitáu
  • El Matu: Atópase mui cerca de Ponte Nueva y atópase nel llugar d'un antiguu camping
  • El Cuetu: Atopar nel mesmu pueblu de Burgohondo, y ye unu de los barrios más antiguos de la llocalidá.
  • Fuentebuena: Ye otru de los barrios de la sierra ensin habitar sinón como d'usu rural o pal ganáu.
  • El Zaire: Esti barriu atópase na mesma llocalidá. Nél atópase unu de los parques de Burgohondo y les antigües escueles, agora posada.
  • Majadilla: Atópase na sierra y na mesma situación que Bajondillo.
  • Fornu Carbayeda: Ye'l mesmu casu que Majadilla.
  • Matalaceña.

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983
1983-1987
1987-1991
1991-1995
1995-1999
1999-2003
2003-2007
2007-2011 Juan José Carvajal Martín PP
2011-2015
2015-2019 Juan José Carvajal Martín[12] PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Evolución de la delda viva[editar | editar la fonte]

El conceutu de delda viva contempla solo les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[13]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 747,78 €.[14]

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Carne d'Ávila
Morciella de calabaza

Hai que resaltar platos típicos de Burgohondo, como son les pataques seques o revolconas, que s'acompañen con torrendos: La so ellaboración consiste en cocer con agua patata con ayu, comíns, lloréu y daqué de pan. N'otru recipiente tuesten los torrendos. Depués estrémense y nesa mesma grasa añade'l pimentón, que s'echa a les pataques. Tou machúcase. Sírvese xunto colos torrendos. Esti platu yera bien típicu de comer nes xintes de bodes y nes matances.[ensin referencies]

Les xudíes pintes o pipos con chorizu: Faise un refritu d'aceite con ayu, cebolla, pimientu, lloréu, farina y pimentón. Añadir agua, los pipos y el chorizu. Depués tou ello cuezse. Dalgunos añaden arroz. Esti platu yera típicu de cenar nos víspores de les bodes y nos díes de matanza. Una variante d'esti platu son les xudíes blanques con oreya.

Les farrapes: facer con aceite, farina, agua y sal. Tamién podía añader lleche.

El cocíu lleva ente los sos ingredientes pata y costiella de gochu, falda d'oveya, tocín de gochu, pataca, morciella, garbanzos y, poques gracies, el típicu rellenu. Yera habitual comelo en matanzas y en tiempu de vendimia.

Les sopes d'ayu: cuntar ente una de les más esquisites costumes alimenticies. N'agua yá cocío, añader el refritu d'aceite, ayu, pimentón y pan, xunto col güevu crudu batíu al cocer. Les sopes canes lleven los mesmu ingredientes que les sopes d'ayu; pero en cuenta de agua echa lleche.

Les puches: son otru platu típicu de comer nes matances y nel últimu día en segando los campos. Los sos ingredientes son lleche, farina y azucre.

El potaxe ye platu de Burgohondo: sobre tolos vienres de Cuaresma y Selmana Santa. Tien dos variedaes na so ellaboración. Na primera, cuécense los garbanzos con sal, bacaláu desalado, aceite, ayu, cebolla, lloréu, pimentón y arroz. Les espinaques añader dempués yá cocíes. La otra forma ye cocer los garbanzos col bacaláu, les pataques y les espinaques col mesmu refritu que na manera anterior. Depués añader güevu duru. Amás, en cuenta de pimentón, añader azafrán.

La caldereta de cabritu o corderu: Que lleva pimientu, cebolla, ayu, pimienta y tomillu. Tou ello tuéstase y se rehoga cola carne. Depués cuezse tou xuntu. Na so variante de carne de bovín, ye un platu que ye típicu de cenar el xueves de les fiestes patronales del Santísimu Cristu de la Lluz, na plaza del pueblu. Ye guisáu ellí por delles muyeres. Nun foi siempres asina, pero lleva faciéndose yá dende hai unos venti años.

El hornazo ye típicu de comer n'antroxos[ensin referencies]. Consiste en rellenar la masa de pan con chorizu, panceta y llombu de gochu.

Hornazo d'Ávila

La morciella de calabaza y cebolla: Rallar la calabaza. Depués entemezse la calabaza y la cebolla. A otru día, en habiéndolo dexáu esmucir, échase tou na bacica y añader sangre de gochu, hierbabuena y pimentón. Entemezse ya introduzse nes tripes más grandes del gochu debidamente xuagaes. Una variante finca en sustituyir l'arroz pola calabaza y la cebolla. La morciella consúmese a esgaya mientres l'iviernu.

El chorizu; Lleva na so ellaboración magro de gochu, ayu machucáu, oriéganu y pimentón. Tou ello entemezse y déxase reposar una nueche. Introducir nes tripes y déxase curar el tiempu que cada unu envalore necesariu. Una variedá de chorizu ye'l sabadeño, que ye d'una calidá inferior, fechu nuna tripa más gorda y que s'usa pa los guisos.

El rellenu: ye una tortiella de perexil, dos güevos y pan arralláu. Yá diximos que ye típicu de comer col cocíu.

Les dureces d'oveya: Cocer con ayu, lloréu y sal. Faise un refritu d'aceite, pimentón, farina y añader un pocu de caldu de cocer les dureces. Tou ello ponse a ferver. Dalgunos añaden chorizu nel refritu.

La fruta más típico ye'l piescu. Ye propiu de los meses d'agostu y setiembre. Los piescos pueden comese frescos o preparar en almíbar, y tamién con vinu y azucre. Los oreyones o sorejones son piescos secos al sol. Tamién se cultiven peres d'agua, de les mesmes feches y, poques gracies, la uva, mesma de los meses serondiegos, de la que los vecinos faen el so propiu vinu nes bodegues de les sos cases. Los figos abonden na zona y peracábense, amás de frescos, dexaos ensugar pal iviernu.

Les rosquíes: son típiques de navidaes.[ensin referencies] Na so ellaboración lleven farina, aceite, anís, zusmiu de naranxa y de llimón, azucre y aguardiente.

Les torrijes ellaborar en Selmana Santa. Cuezse lleche con pulgu de naranxa, canela y azucre. El pan cortar en rodajas y muéyase na lleche. Se reboza en güevu y tuéstense. Dempués asítiense nuna fonte cola lleche percima cubriendo les torrijas. Hai una variante que son les torrijas con vinu. Nes meriendes de los neños yera bien típicu da-yos pan moyáu en vinu y bañáu n'azucre.

Arquiteutura y monumentos[editar | editar la fonte]

Abadía de Burgohondo[editar | editar la fonte]

Abadía de Burgohondo

Trátase del monumentu más emblemáticu de la llocalidá, y ye conocida como la Colexata Abadía de la nuesa Señora de l'Asunción. La so fundación asocedió a finales del sieglu XI (Ver Calvo Gómez, J. A, El Monesteriu de Santa María de Burgohomdo na Edá Media. Ávila 2009) en plena dómina de la repoblación de la franxa central peninsular. A ella vinieron clérigos regulares de la Orde de San Agustín que la fueron ampliando y enguapeciendo hasta la so estinción, a principios del sieglu XIX. Foi verdaderu centru relixosu y económicu de la zona. D'ella dependieron los pueblos que tán na so redolada.

Pueden visitase la ilesia y el claustru. La ilesia caltién la solidez y el misteriu de los edificios románicos, sobremanera na so cabecera y capiya mayor. Tres el retablu mayor atópense unes pintures de la dómina de la fundación de la Ilesia que nun tán espuestes al públicu. Son dignos d'especial mención el artesonado mudéxar del sieglu XVI y el coru tamién del XVI. El claustru caltién restos de la so constitución primitiva. A occidente puede reparase la puerta primitiva d'entrada a la Ilesia, güei tapiada.

Esta ilesia foi declarada Monumentu Históricu Artísticu de calter nacional en 1983[15] y tien elementos tanto románicos como mudéxares.[16]

El primer documentu conocíu ta fecháu'l 21 d'abril y 1179 en Letrán. Trátase d'una bulda del papa Alejandro III, confirmando les posesiones que tien l'obispu abulense Sancho, concediéndo-y potestá sobre'l "Monesteriu Sancte Marie de Fundo".

De xuru l'aldega esistía antes. Yá que, ye probable que, cuando un abá y los sos clérigos, acompañaos de conversos y consagraos, non sacerdotes, llegaben al llugar del so futuru monesteriu, empezaben a vivir en cabañes de lleñadores, comprobando les condiciones del terrén. Esto dexába-yos, si les condiciones nun yeren aparentes, que pudieren movese ensin dificultá. Pela cueta si tales condiciones yeren afeches, edificábase la capiya y demás construcciones comuñales. Otru documentu del que se tien noticia, yá desapaecíu, ye una bulda fechada en 1240, onde s'indica qu'esti monesteriu ye de la Orde de San Agustín y un privilexu de 1273 que lo cita como "Burgo del Fondu".

Nel sieglu XVI entá tien xurisdicción criminal. Ye villa y, por tanto, independiente: Ye nesi tiempu cuando más fuercia tien el conceyu del Burgo. Depués hai periodos, más o menos llargos, de rellumanza y decadencia onde'l mesmu pueblu va tomando diversos nomes. Col tiempu l'abadía llega a estrema relaxación ya indisciplina, hasta que foi suprimida en 1819 pol rei, a instancies del preláu abulense y del Cabildru de la Catedral d'Ávila. La parroquia de La nuesa Señora de l'Asunción, confirmada nel solmenáu sieglu XIX, ye heredera de la tradición secular de la presencia cristiana en Burgohondo.

L'interior de l'abadía pola ilesia ta estructurada en tres naves, dixebraes por dos llinies de pilastres de sillería; les naves conflúin perpendiculares nel cruceru, apenes resaltáu na planta. Les columnes apaecen remataes nun ábaco modulado, que sustitúi al capitel; y delles arrinquen cuatro grandes arcos formeros ellaboraos con dovelas de granitu, dispuestes según el modelu de lluria y carbonizu.

Pel esterior, la torre, d'estilu renacentista llevantar na primer metá del sieglu XVI, a la fin del últimu tramu de la nave Epistolar. Nel so orixe, el monesteriu nun cuntaba con edificación asemeyada dalguna, siguiendo la tradición cisterciense d'austeridá, d'esta forma, determinar que nun esista nengún signu de señoríu nestos monesterios y por eso prescíndese de la torre como símbolu de poder.

Ermita de San Roque[editar | editar la fonte]

Son munches les lleendes que se cunten en Burgohondo al referise a San Roque, reflexu de les creencies populares, frecuentes nes zones rurales de tola xeografía española. Unos falen d'un pleitu pel espaciu qu'ocupa la ermita col pueblu vecín, y tantos años rival, de Navaluenga.

La mayoría fala d'una gran peste, la tarrecida y devastadora enfermedá de sieglos pasaos, so que los sos efeutos perecieron munchos habitantes del Valle del Alberche. Siendo que Burgohondo llibróse, naide de los sos vecinos quedó arimáu, lo qu'ensin dulda s'interpretó como intervención milagrosa del santu. En conmemoración d'aquel milagru alzóse la ermita y, de magar, celébrense grandes fiestes nel so honor. Los homes de los pueblos cercanos veníen pidi-y salú, y cunten que fueron munchos los que se curaron.

Ermita de Los Xudíos[editar | editar la fonte]

La ermita de la Vera Cruz, conocida nel pueblu como ermita de los Xudíos, ye l'únicu testimoniu que tenemos de la presencia xudía nel nuesu Burgohondo, anotada nos inventarios de Madoz en 1845. Según la secular tradición en redol al Barriu de los Xudíos, güei de la Esperanza.

Cuando les Cortes de Toledo en 1480 decretaron la obligación de que los xudíos habitaren nuna serie de cais arrexuntaes, no que se dau en llamar la Llei de juderías separaes, pudieron provocar el surdimientu d'una aljama en Burgohondo. Hasta esi momentu, la tolerancia de la qu'esfrutaben fai que los datos sobre les sos actividaes sían difíciles d'especificar., magar cabo suponer que se dedicaren a asemeyaos menesteres que'l restu de la población, fundamentalmente agricultura y ganadería. Cabo la posibilidá de que se vieren obligaos a pagar los impuestos que-yos gravaban a l'Abadía, n'atención al peculiar señoríu monásticu sol que s'atopaben, y que fuera a esta Colexata, y non al rei, onde recalaren les rentes de la aljama burgohondeña.

A partir de 1492 la Cofradería de la Vera Cruz, que s'encarga d'acompañar a los familiares y pidir pol alma del cofrade difuntu, empieza a celebrar nella los Cabildros de la Hermandá, hasta que, en 1928, el Conceyu decide apoderá-ylo, n'atención a qu nél guarda'l carru de los muertos.

La planta y estructura d'esta ermita nun falta enforma del edificios similares de Toledo, Segovia y Córdoba, que la so sinagoga recuerda, inclusive nes midíes a la del Conceyu del Burgo. Naquella la orientación ye distinta pero les midíes son bien bien pareyes siendo en Córdoba de 6,37 X 5,96 metros, ente qu'en Burgohondo son 5,24 X 4,45.

La puerta que güei apaez tapiada, escontra poniente, sería la primitiva entrada al recintu sagráu, y el que depués sirviera como altar a la ermita cristiana. L'ausencia d'atriu y d'otros edificios anexos, como la casa del Midrás o del estudiu de la llei, indícanos la probable humildá de la judería de Burgohondo.

Los murios de la sinagoga, al pasar a manes cristianes, fueron redecorados según los patrones barrocos; a finales del sieglu XVI o principios del XVII, les pintures murales representaben simples elementos arquiteutónicos, salvo dellos símbolos de la Pasión de Cristu, como continuación de la fábrica de los techos, realizaos en madera toscamente llabrada. A finales del XVII y primeros años del XVIII, recomponse l'espaciu y píntense los frescos que, deterioraos, podemos contemplar anguaño: Escenes de la Pasión, de la Oración nel güertu de les Olivares y del Prendimiento, de Cristu atáu a la columna o de la Verónica, acolumbrar xunto a los Evanxelistes Mateo, Marcos, Lucas o Juan.

Conceyu[editar | editar la fonte]

Na Plaza Mayor, presidiendo la mesma, atopamos el Conceyu. Foi reconstruyíu a mediaos del sieglu pasáu, tres una quema. Apocayá fíxose una reforma, efeutuando una nueva distribución interior. Destaca l'orixinal campanariu del reló, construyíu en lladriyu. La Plaza ye'l centru neurálxicu de Burgohondo, nella celebren tolos acontecimientos y celebraciones del pueblu: teatru, verbenes.., sobremanera pel branu acondiciónase especialmente pa celebrar competiciones deportives: baloncestu, fútbol, voley-sablera. Mientres les fiestes llocales, acondiciónase especialmente y sírvenos como CUESO TAURÍN nel cual celébrense los eventos de tauromaquia. Llama l'atención de la plaza la so forma cuadrada, y ye magnífica la escalinata de piedra pola que s'apuerta a la Plaza de riba.

El Zaire[editar | editar la fonte]

Otra singular y bella construcción, de fonda significación histórica, ye'l grupu escolar denomináu "EL ZAIRE", llevantáu en granitu pelos años 50, de gran méritu social, al habese construyíu col trabayu y aportación de los vecinos de Burgohondo.

El proyeutu arquiteutónicu esistente dende 1948 y el presupuestu de la obra, que'l so valor xubió a 979.562 ptas. con 49 céntimos, fueron aprobaos pol Conceyu con fecha 30 d'abril de 1953. Inauguróse solemnemente el 23 d'ochobre de 1955, cola asistencia de les autoridaes llocales y provincial y el pueblu de Burgohondo. Na actualidá tresformóse n'agospiamientu y restorán.

Los Umbrías[editar | editar la fonte]

Llámase asina a una serie de caseríos que, formando barrios, distribuyir na sierra, pela redolada de Burgohondo. Los barrios alcontrar na zona llamada de los Umbrías. Tuvieron habitaes hasta la década de los 50, dómina n'a los qu'empieza l'éxodu rural. Nel añu 1955 entá moraben nos Umbrías 735 habitantes, siendo los más poblaos Bajondillo con 150 habitantes y La Cendra con 236. Anguaño solo queden dellos residentes temporales, dedicaos principalmente al ganáu.

La construcción de les cases básase principalmente en materiales de la zona: granitu, madera, y vexetales pa la cubierta, anque pasu ente pasu fueron sustituyíos por texas de folla. La madera usar nes divisiones horizontales y na estructura del teyáu. L'adobe solo usábase en delles cases pa llucir l'interior.

Nos barrios había fornos comuñales onde se cocía los pan, por veces, pa la selmana ya inclusive pal mes. Ello ye que el barriu de La Cendra provién d'un fornu llamáu de cendra, que s'usaba pa purificar los metales gracies al fueu, por aciu una pasta fecho de cenices de güesos.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 Xunta de Castiella y Lleón (ed.): «ALCUERDO de 25 de marzu de 1999, del Conceyu de Burgohondo, pol que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y Bandera Municipal de dichu Conceyu.». Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ67 (12 d'abril de 1999).
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Burgohondo na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 13 de marzu de 2013.
  5. Critchfield, H.J.. University of Idaho (ed.): «Criteria for classification of major climatic types in modified Köppen system» (inglés). Xeneral Climatology. Prentice Hall. Archiváu dende l'orixinal, el 30 de setiembre de 2009. Consultáu'l 29 de payares de 2012.
  6. Axencia Estatal de Meteoroloxía, Atles climáticu ibéricu.
  7. «Promedios mensuales - Burgohondo, ESP». Consultáu'l 6 d'avientu de 2012.
  8. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  9. 9,0 9,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Burgohondo».
  10. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  11. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional». Consultáu'l 7 de setiembre de 2015.
  12. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques. «Portal d'Entidaes Llocales». Consultáu'l 7 de setiembre de 2015.
  13. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  14. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).
  15. Varios autores, 2001, p. 239.
  16. Dellos autores, 2001, p. 239-241.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]