Bruno Latour

De Wikipedia
Bruno Latour
Director of SPEAP (en) Traducir

xunu 2012 - agostu 2017
direutor científicu Institutu d'Estudios Políticos de París, Francia

2007 - 2012 - Christine Musselin
Vida
Nacimientu Beaune[1]22 de xunu de 1947[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Residencia París
Muerte XIII Distritu de París[1]8 d'ochobre de 2022[3] (75 años)
Causa de la muerte cáncer de páncrees[4]
Familia
Padre Louis-Noël Latour
Fíos/es 2
Hermanos/es
Estudios
Estudios Universidá de Tours 1975) doctoráu : filosofía
Universidá de Tours
Lycée Saint-Louis-de-Gonzague (es) Traducir
Escuela d'Estudios Cimeros en Ciencies Sociales 1987) habilitación universitaria (es) Traducir
Universidá de Borgoña
(1966 - 1972) : filosofía
Direutor de tesis Claude Bruaire (es) Traducir
Direutor de tesis de Emmanuel Didier
Alexandre Mallard (es) Traducir
Antoine Dore (en) Traducir
Llingües falaes francés[5]
inglés
Oficiu antropólogu, sociólogu, profesor, filósofuescritor
Emplegadores Conservatorio Nacional de Artes y Oficios (es) Traducir  (1977 –  1982)
École nationale supérieure des mines de Paris  (1982 –  2006)
Centre de Sociologie de l'Innovation (es) Traducir  (1982 –  2006)
Institutu d'Estudios Políticos de París  (2006 –  2017)
Premios
Influyencies Étienne Souriau, Michel Serres y Edgar Morin
Miembru de Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos[15]
Real Academia de Bélxica
Real Academia Danesa de Ciencias y Letras (es) Traducir
Academia Británica
Creencies
Relixón catolicismu[16]
bruno-latour.fr
Cambiar los datos en Wikidata

Bruno Latour (22 de xunu de 1947Beaune – 8 d'ochobre de 2022XIII Distritu de París) foi un filósofu, sociólogu y antropólogu de la ciencia francés[17]. Yera especialista n'Estudios de Ciencia, Teunoloxía y Sociedá[18] y unu de los principales referentes de la Teoría del Actor-Rede.

Biografía[editar | editar la fonte]

Bruno Latour nació en Beaune, Francia, en 1947. Estudió filosofía so la influencia de Michel Serres. Comenenciudu pola antropoloxía, ingresó al Institut de Recherche pour le Développement y realizó el so trabayu de campu en Abidjan, en Costa de Marfil. Depués interesóse pola actividá científica.[19] Como resultáu d'una investigación etnográfica nel Institutu Salk (La Jolla, California), publicó en 1979 La vida nel llaboratoriu, que co-escribió con Steve Woolgar.

En 1984 publicó Les Microbes: Guerre Et Paix, una repasada de la vida y obra de Louis Pasteur y el so descubrimientu de los microbios. D'equí p'arriba los sos llibros fueron fundamentalmente teóricos (Ciencia n'aición, La esperanza de Pandora, onde plantega'l fenómenu de la cajanegrización), siendo Latour un pensador clave de la Teoría del Actor-Rede. El so llibru más famosu, Nunca fuimos modernos, apaeció en 1991. Ente 1982 y 2006 enseñó nel Centre de Sociologie de l'Innovation de la Escuela de Mines de París. Dende 2007 ye profesor del Institutu d'Estudios Políticos de París. Ye doctor honoris causa poles universidaes de Lund, Lausana y Montreal y medaya d'honor del Institutu d'Estudios Avanzaos de la Universidá de Boloña.

En 2013 foi-y concedíu'l Premiu Holberg.

Conceutos principales[editar | editar la fonte]

Bruno Latour considera que, polo xeneral, el vocabulariu emplegáu nos testos de teoría científica enzanca de cutiu la so comprensión y amena vivos discutinios. Tamién considera que, anque esti vocabulariu seya usáu tamién n'otres disciplines como l'antropoloxía, la xeografía, la psicoloxía social o'l mundu de les organizaciones, cabo dicir qu'hai una serie d'elementos que conformen y contribúin a la teoría del actor-rede, la teoría fundamental del pensamientu de Bruno Latour que cabría desenvolver más fondamente.

Estes nociones son:

Inscripción[editar | editar la fonte]

Bruno Latour, xunto con Steve Woolgar publicó en 1979 La vida nel llaboratoriu. La construcción social de los fechos científicos. Nesta obra definíen la inscripción como tou tipu de referencies al traviés de la cual una entidá tresformar nun signu, archivu de datos, documentu o un simple cachu de papel.

Esto ye, ye una noción que dexa tresformar nun signu, o diagrama'l mesmu oxetu de la conocencia científica. Asina, por casu, un mapa xenéticu ye una inscripción xenerada por tol presea téunica que la dexa.

Traducción[editar | editar la fonte]

Per traducción entendemos tola serie de negociaciones, intrigues, actos de persuasión o violencia gracies a los cualos un actor consigue l'adhesión de los otros actores. Hai de solliñar qu'esti procesu consta de diverses fases .

La primer fase d'esti procesu consiste en considerar qu'un actor puede camudar los sos oxetivos p'afaelos al del otru actor. Tamién podemos considerar un cambéu d'oxetivos xenerales, anque nesta fase, podríamos considerar la posibilidá d'ufiertar la invención de nuevos grupos d'actores que faigan más senciella la construcción de nuevos oxetivos. Tamién cabo considerar que podemos reorganizar los intereses y oxetivos propios pa superar cualquier dificultá nel camín de la investigación, y finalmente, cabo considerar la posibilidá de que se considere como un pasu entemediu indispensable nel procesu.

Polo xeneral, como vimos, tenemos de considerar que'l procesu de traducción ye un procesu agónicu, que nun tien final, qu'esixe un esfuerciu ensin fin, y que, a lo último, nun ye nunca inalterable.

Simetría[editar | editar la fonte]

La simetría ye'l principiu según el cual débese utilizar el mesmu conxuntu de factores esplicativos pa dar cuenta de toles teoríes en redol a un mesmu fechu científicu o teunolóxicu, tantu los fallíos como los esitosos. Esti principiu provién de les teoríes de David Bloor que evidencian que mientres la conocencia ye constructivista cola naturaleza, ye, per otra parte, realista cola sociedá.

Con éses puede añedir que se trataría de dar la mesma importancia a los elementos científicu y téunicu qu'a la mesma naturaleza humana traducida n'intereses políticos, sociales, psicolóxicos o de cualesquier otra índole.

Caxa negra[editar | editar la fonte]

El términu de caxa negra provién de la informática o cibernética; en resume, una caxa negra ye un elementu o conxuntu que'l so funcionamientu nun tien importancia na investigación por ser demasiáu complexu. Asina pos d'esti elementu o oxetu solo precisamos saber aquello que podemos definir como les sos entraes (input) y les sos salíes (output), que van ser los elementos importantes na investigación.

Pa Latour, estes caxes negres déxennos tomar ciertes decisiones que si nun consideramos la so esistencia nun podríamos tomar. Déxennos avanzar aportando al trabayu de los demás ensin cuestionalo, en llugar de reproducir de cutio ciertos discutinios que nun tendríen fin.

Actante[editar | editar la fonte]

El actante inclúi a toa persona o oxetu que s'integra nel analís de les ciencies sociales n'igualdá de condiciones. Esto ye, podría definise como tou aquel oxetu o ser qu'intervien nel procesu d'una manera o otra. Esti conceutu dexa englobar a toos aquellos elementos qu'entá de forma pasiva participen nel procesu.

Trabayos principales[editar | editar la fonte]

La vida nel llaboratoriu[editar | editar la fonte]

Depués d'esfuercios tempranos, Latour camudó los sos intereses d'investigación pa enfocase nos científicos de llaboratoriu. En 1979, publicó La vida nel llaboratoriu: la construcción social de los fechos científicos, en co-autoría con Steve Woolgar.[20] Nel llibru, los autores entamen un estudiu etnográficu d'un llaboratoriu d'investigación en neuroendocrinoloxía nel Institutu Salk. El trabayu argumenta que les descripciones inocentes del métodu científicu, onde les teoríes son oldeaes por un únicu esperimentu, ye inconsistente cola práutica de llaboratoriu real.

Nel llaboratoriu, Latour y Woolgar repararon qu'un esperimentu típicu produz namái datos non concluyentes, que son atribuyíos de cutiu a falles de los aparatos o del métodu esperimental. Gran parte de la formación científica implica, d'esta miente, aprender a tomar decisiones suxetives al respective de qué datos caltener y qué datos esaniciar. Latour y Woolgar argumenten que, pa observadores ensin entrenar, el procesu enteru paezse menos a una busca incontaminada de verdá y exactitú, qu'a un mecanismu pa ignorar tou datu que contradiga la ortodoxa científica.

El llibru produció una imaxe altamente heterodoxa y discutiniu de les ciencies. Basaos nel trabayu de Gaston Bachelard, adelantren la idea de que los oxetos d'estudiu científicu son socialmente construyíos dientro del llaboratoriu—nun pueden ser atribuyíos a una esistencia esterior a los preseos que los miden y les mentes que los interpreten— . Ven l'actividá científica como un sistema de creencies, tradiciones orales y práutiques culturales concretes. En resume, la ciencia ye reconstruyida non como un procedimientu o un conxuntu de principios, sinón como una cultura.

El llibru de Latour Ciencia n'aición: Cómo siguir los científicos y los Inxenieros al traviés de la sociedá (1987), ye otru testu clave de socioloxía de la conocencia científica. Ellí escribió'l so Segundu Principiu: "los científicos y los inxenieros falen en nome de nuevos aliaos qu'han reclutado y moldiáu; son, entós, representantes d'otros representantes qu'añeden recursos inesperaos pa inclinar al so favor l'equilibriu de fuercies"[21]

Nunca fuimos modernos[editar | editar la fonte]

El trabayu de Latour Nous n'avons jamais été modernes: Essais d'anthropologie symétrique foi publicáu en francés en 1991. Llueu sería traducíu a numberosos idiomes, incluyendo l'español, como Nunca fuimos modernos.[22]

Nel llibru, Latour anima al llector d'esta antropoloxía de la ciencia a re-pensar y re-evaluar el so paisaxe mental. Latour argumenta que la sociedá nunca foi realmente moderna. Ve al modernismu como una era que creyó anular el pasáu enteru tres el so espertar.[23] Presenta la reaición anti-moderna como una defensa d'entidaes anteriores como l'espíritu, racionalidá, llibertá, sociedá, Dios, o inclusive'l pasáu.[24] Los posmodernos, según Latour, tamién acepten les astraiciones modernes como si fueren reales.[25] En contraste, l'aproximamientu non-modernu restablez la simetría ente ciencia y teunoloxía per un sitiu, y sociedá pol otru.[26] Latour tamién se refier a la imposibilidá de tornar a lo pre-modernu, yá que torga la esperimentación en gran escala que foi un beneficiu del modernismu.[27]

Latour intenta probar al traviés d'estudios de casu la falacia ente les oposiciones modernes d'oxetu suxetu y sociedá/naturaleza, que pueden ser remontaes a Platón.[28] Refuga'l conceutu de "ellí" versus "equí". Sentenció la distinción oxeto/suxetu como cenciellamente inutilizable y propunxo un aproximamientu nuevu escontra la conocencia. Latour considera que los non-modernos xueguen nun campu distinto. Referir como un campu más ancho y menos polémicu, creación d'un territoriu desconocíu, al cual refierse jovialmente como'l Reinu Mediu.[25]

Reensamblar lo social: una introducción a la teoría del actor-rede[editar | editar la fonte]

Nel 2005, Bruno Latour publicó Reassembling the Social. An introduction to Actor-Network-Theory,[29] que sería traducíu trés años más tarde al español col títulu de Reensamblar lo social: una introducción a la teoría del actor-rede.[30] Nesti llibru Latour busca introducir d'una manera sistemática a los principios fundamentales de la teoría social alternativa conocida como Teoría del Actor Rede, presentando a lo llargo de la so obra les principales considerancies y fundamentos d'esta teoría, en que les sos principales carauterístiques ta l'entender la conformanza de "lo social" como daqué non preestablecido, daqué en movimientu constante y que'l so estudiu implica un minuciosu rastrexu qu'arreya la participación activa d'axentes humanos y non humanos (oxetos, idees, discursos, etcétera).

En Reensamblar lo social, Latour sigue un re-evaluación de la so obra, desenvolviendo lo qu'él llama una "metafísica práutica", qu'implica'l reconocer la capacidá d'axencia presente en toa clase d'axentes, inclusive nos non humanos, ye asina que si daquién diz: "inspiróme Dios pa ser caritativu colos mios vecinos" taríase obligáu a reconocer el "pesu ontolóxicu" de la so afirmación, en llugar d'intentar reemplazar la so creencia na presencia de Dios con "cuestiones sociales pre-asumíes", como la clase, el xéneru, l'imperialismu, etcétera.

Los munchos matices de la metafísica de Latour esixen la esistencia d'una pluralidá de mundos y la voluntá del investigador de cartografiar cada vez más, argumentando que los investigadores de lo social tienen d'arrenunciar a la esperanza d'asitiar a los sos actores nuna estructura o marcu, daqué que la mayoría de los sociólogos tradicionales” ven como una desventaxa, mas Bruno Latour cree que ye un sacrificiu necesariu na realización de los sos estudios pal llogru de mayores beneficios; ye por ello que presenta dogmáticamente al so llibru como una guía con soluciones práutiques p'ayudar al llector nesti cambéu de paradigma, qu'implica encetar de manera distinta, muncho menos llinial a los estudios de les ciencies sociales.

Maneres d'esistencia[editar | editar la fonte]

Nel 2012 Latour publicó Investigación sobre les maneres d'esistencia. Una antropoloxía de los modernos,[31] nel cual esplegó delles idees que venía maureciendo dende va dellos años. Ellí propón una descripción positiva de los modernos en contraste col Nunca fuimos modernos, que paecía llindase a negar la distinción naturaleza y sociedá. Latour convida al llector a compartir una investigación que reconoz una ontoloxía múltiple, fuertemente influyida pol pensamientu d'Etienne Sourieau y Alfred North Whitehead. Xustamente dambos autores veníen siendo trabayaos por Isabelle Stengers y el so llibru beneficiar de munchos de los desarrollos de la pensadora Belga. Tamién se reconoz la influencia de los trabayos del brasilanu Eduardo Viveiros de Castro.[32]

La primer naturaleza, encruciada polos modernos, según l'analís de Whitehead, ye reconsiderada como una axuntadura ente dos maneres d'esistencia: la de reproducción, mesmes de les llinies (seres inanimaos) y llinaxes (seres vivos) [REP-REF]. La economía, esa especie de segunda naturaleza, de la mesma ye entendida como una combinación de tres modo distintos d'esistencia: la de los seres apasionaos, la de la organización (scripts) y la de la valorización, acomuñada a la vinculación ente medios y fines y la busca de óptimos (moral) [ATT-ORG-MOR]. Les maneres d'esistencia son descripciones empíriques de criterios de veridicción específicos, qu'instauren seres con ontoloxíes identificables, trayectories, continuidaes y hiatus.

La condición de rede pasa a ser un metallinguaxe de la investigación. Les maneres d'esistencia dexen multiplicar los seres, pasando más allá de la dicotomía humanu-non humanu, incorporando por exemplos seres ficcionales, la manera de ser relixosu, políticu, moral, del derechu, dixebrar la téunica de la ciencia y reconocer ámbitos específicos na vida coleutiva, con ciertes regles granibles propies. La condición de cuasi-oxetu y cuasi-suxetu ye diversificada en maneres d'esistencia. La Teoría d'Actor Rede cobra asina una dimensión ontolóxica múltiple, de rotura cola metafísica occidental y coles señardaes d'un monismu ontolóxicu.

Obres de Latour[editar | editar la fonte]

  • Les Microbes: guerre et paix, siguíu de Irréductions, París, Métaillé, 1984.
  • Aramis ou l'amour des techniques, París, La Découverte, 1992.
  • Petites leçons de sociologie des sciences, París, La Découverte, 2006 (v.o. 1993).
  • (con Emilie Hermant) Paris, ville invisible, París, les Empêcheurs de penser en rond & La Découverte, 1998 (versión online en castellán).
  • Politiques de la nature. Comment faire entrer les sciences en démocratie, París, La Découverte, 1999.
  • Jubiler ou les tourments de la parole religieuse, París, les Empêcheurs-Le Seuil, 2002.
  • Fabricar du droit. Une ethnographie du Conseil d'Etat, París, La Découverte, 2002.
  • Sur le culte moderne des dieux faitiches, siguíu de Iconoclash, París, La Découverte, 2009.
  • Cogitamus. Six lettres sur les humanités scientifiques, París, La Découverte, 2010.

N'español

  • La vida nel llaboratoriu. La construcción de los fechos científicos, Madrid, Alianza, 1995 (v.o. 1979) (con Steve Woolgar).
  • Ciencia n'aición. Cómo siguir a los científicos ya inxenieros al traviés de la sociedá, Barcelona, Labor, 1992 (v.o. 1987).
  • Nunca fuimos modernos. Ensayu d'antropoloxía simétrica, Madrid, Sieglu XXI, 2007 (v.o. 1991).
  • La esperanza de Pandora. Ensayos sobre la realidá de los estudios de la ciencia, Barcelona, Gedisa, 2001 (v.o. 1999).
  • Re-ensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-rede, Buenos Aires, Manantial, 2008 (v.o. 2005).
  • Les Atmósferes de la Política. Diálogu sobre la Democracia, Madrid, Editorial Complutense, 2008 (con Pasquale Gagliardi y otros).
  • Investigación sobre les maneres d'esistencia. Una antropoloxía de los modernos, Buenos Aires, Paidos, 2013 (v.o. 2012).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 «Expediente de personas fallecidas». Consultáu'l 18 payares 2022.
  2. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Bruno-Latour. Apaez como: Bruno Latour. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. «Le Monde» (francés). Societe Editrice Du Monde.
  4. «Mort de Bruno Latour, le philosophe qui a déconstruit la science».
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. URL de la referencia: http://prixroberval.utc.fr/palmares_depuis_1987_grand_public.html.
  7. «Presses de Sciences Po».
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 URL de la referencia: https://www.pressesdesciencespo.fr/fr/event/?event_id=153.
  9. URL de la referencia: http://www.lejournaldesarts.fr/site/archives/docs_article/95909/legion-d-honneur-les-promus-du-nouvel-an.php.
  10. «Nature» (inglés). Nature Publishing Group. Consultáu'l 22 payares 2022.
  11. URL de la referencia: https://amp.phil-fak.uni-koeln.de/professorinnen/2015-bruno-latour. Data de consulta: 19 xunetu 2021.
  12. URL de la referencia: https://academiecatholiquedefrance.fr/prix-2016/.
  13. URL de la referencia: https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000036062571. Identificador NOR: PREX1730049D.
  14. URL de la referencia: https://www.kyotoprize.org/en/en/laureates/bruno_latour/.
  15. URL de la referencia: https://www.amacad.org/person/bruno-latour.
  16. URL de la referencia: https://www.nouvelobs.com/idees/20210113.OBS38781/comment-bruno-latour-est-devenu-le-penseur-qui-inspire-la-planete.html.
  17. Wheeler, Will. Bruno Latour: Documenting Human and Nonhuman Associations Critical Theory for Library and Information Science. Libraries Unlimited, 2010, p. 189.
  18. Steve Fuller, "Science and Technology Studies", in The Knowledge book. Key concepts in philosophy, science and culture, Acumen (UK) and McGill-Queens University Press (NA), 2007, p. 153.
  19. Biografía de Bruno Latour na so Sitiu web oficial.
  20. La vida nel llaboratoriu. La construcción de los fechos científicos, Madrid, Alianza, 1995 (v.o. 1979) (con Steve Woolgar).
  21. Latour, Bruno (1992). Ciencia n'aición: cómo siguir a los científicos ya inxenieros al traviés de la sociedá.. Barcelona: Labor, páx. 76.
  22. Latour, Bruno (2007). Nunca fuimos modernos: ensayu d'antropoloxía simétrica (en castellanu). Sieglu XXI d'España Editores, S.A.. ISBN 9789871220854. Consultáu'l 31 de xunetu de 2017.
  23. Latour, Bruno (1993). We have never been modern. Harvard University Press, páx. 69.
  24. Latour, Bruno (1993). We have never been modern. Harvard University Press, páx. 47.
  25. 25,0 25,1 Latour, Bruno (1993). We have never been modern. Harvard University Press, páx. 48.
  26. Latour, Bruno (1993). We have never been modern. Harvard University Press, páx. 138.
  27. Latour, Bruno (1993). We have never been modern. Harvard University Press, páx. 140.
  28. Latour, Bruno (1993). We have never been modern. Harvard University Press, páx. 79.
  29. Bruno,, Latour,. Reassembling the social : an introduction to actor-network-theory. ISBN 9780199256044.
  30. Bruno., Latour, (2008). Reensamblar lo social : una introducción a la teoría del actor-rede. Manantial. ISBN 9789875001145.
  31. Latour, Bruno (2013). Investigación sobre les maneres d'esistencia. Una antropoloxía de los modernos. Buenos Aires: Paidós.
  32. Viveiros de Castru, Eduardo (2012). Metafísiques caníbales. Katz.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]