Branca Edmée Marques

De Wikipedia
Branca Edmée Marques
Vida
Nacimientu Lisboa14 de mayu de 1899
Nacionalidá Bandera de Portugal Portugal
Muerte Lisboa19 de xunetu de 1986[1] (87 años)
Estudios
Estudios Universidá de París
Universidá de Lisboa
Direutora de tesis Marie Curie
Llingües falaes portugués
Oficiu físicaquímica
Emplegadores Universidá de Lisboa
Cambiar los datos en Wikidata

Branca Edmée Marques de Sousa Torres (14 de mayu de 1899Lisboa – 19 de xunetu de 1986Lisboa) foi una investigadora, y química portuguesa.

Biografía[editar | editar la fonte]

Güérfana de padre a los ocho años d'edá, foi la so madre quien tuvo al cargu de la so educación.[2] Completada la so educación primaria, realizó los sos estudios medios, de 1ᵘ a 5ᵘ, nel "Llicéu Maria Pia"; y nel "Liceo Pedro Nunes" los del 6ᵘ y el 7ᵘ añu, inscribiéndose de siguío na Facultá de Ciencies de la Universidá de Lisboa, pa una llicenciatura en física y química (PE), llogrando les calificaciones más altes en toles disciplines. Nel añu académicu 1923-1924, cuando inda yera una estudiante, foi pasante nel Llaboratoriu de Química Analítica de la Universidá Téunica, so la direición de Lepierre. Y entá como estudiante ufiertóse-y un trabayu nun llaboratoriu a ser instaláu en Huambo, sofitando a la "Misión Xeolóxica y Minera d'Angola", pero que nun aceptó la invitación pa poder terminar los sos estudios, y sobremanera porque,

"nun quería reemplazar la rexón de Lisboa, polo distante y desconocío, y tampoco quería que se llinde a una situación de solu analista de protocolos"[2]

Por eso, inclusive antes de terminar los sos cursos, el Dr. Aquiles Machado convidar como asistente química, lo qu'aceptó ensin bazcuyar, a pesar de ser la única muyer ente los profesores y el personal del Llaboratoriu de Química. En 1925, terminó los sos estudios, empezando la so carrera académica. Y deseyando especializase na ciencia que más-y atraía: la radioactividá; en 1930, Branca solicitó una beca nel estranxeru a la Xunta d'Educación, llegando la confirmación en payares de 1931. Y asina se treslladó a París, acompañada pola so madre, pos el so home nun podía atayar les sos funciones na Facultá de Ciencies de la Universidá de Lisboa, ingresando al "Llaboratoriu del Institutu del Radiu en París", onde realizó investigaciones en física nuclear, y trabayaría trés años so la orientación de la insigne Marie Curie (1867-1934), y dempués del so llamentable fallecimientu, siguió con Debierne (1874-1949) per un cuartu añu. Mientres la so estancia en Francia, asistió a clases de Marie Curie y de Debierne sobre radioactividá, rexistrando atentamente en notes de les lleiciones en cuadiernos que formen parte de la so pervalible coleición científica.

En 1932, nun documentu empobináu al presidente de la Xunta d'Educación, pa sofitar la solicitú de renovación de la beca de Branca, Marie Curie escribió:

...Certifico que la Sra. Branca Edmée Marques realiza trabayos bien útiles nel mio llaboratoriu dende principios de payares de 1931. La Sra. Marques dedicó estudios, familiarizándose coles téuniques de llaboratoriu de los métodos electrónicos d'aprendizaxe utilizaes pa la determinación y dosaje de radiu y d'uraniu en minerales.

Tomando nota de l'atención cola que fixo'l so trabayu, di-y trés meses d'investigación personal sobre les condiciones nes que se realiza la división de sales de bariu. Esa investigación tien por oxetu esclariar los conceutos de división ya intercambiu de coeficientes consideraos nun trabayu anterior sobre la cuestión.

El trabayu de la Sra. Marques ta en camín, y creo que va dar resultaos interesantes. Pa poder siguir élla busca l'allongamientu de la beca qu'anguaño esfruta, y espero que se llogre esta prórroga per otru añu[3]

Demostrando cualidaes d'investigador sobresaliente, Marie Curie confió-y l'estudiu de les lleis de separación del actiniu a partir de tierres rares actiníferas. Mas esi proyeutu nunca se materializó porque n'avientu de 1933 nun se-y prorrogó la beca per parte de la Xunta d'Educación, ensin la certidume de poder tar unos cuantos años más nel Institutu, una y bones esi llabor riquía d'enforma tiempu.[2] Esa investigación llevar a cabu Marguerite Perey, qu'afayó'l franciu en 1939; y visitaría el Llaboratoriu de Química, de la Universidá de Lisboa en 1948.[4]

Ensin amurniase, siguió col estudiu esperimental de la cristalización fraccionada de sales radíferas de bariu, que Marie Curie había-y propuestu, y ocupándose dende entós. Daos les escelentes resultaos llograes, Marie Curie aconseyar que los convirtiera en tesis doctoral, lo qu'asocedió, y que defendió col títulu de Nouvelles Recherches sur le Fractionnement Sels des de baryum Radifère.[5] Y como segunda tesis, tuvo una tema a propuesta de la Facultá de Ciencies de París, realizando una esposición sobre La Chimie et la Séparation des Radioéléments Synthétiques,[4] tema de gran interés nesi momentu.

El 21 de payares de 1935 (dempués de la muerte de Marie Curie), al traviés d'una defensa pública, con el esaminadores Jean Perrin y Frédéric Joliot-Curie (dambos premios Nobel) y de Debierne, descubridor del actiniu, y socesor na direición de Marie Curie del "Institutu del Radiu en París", foi gallardoniada col grau de Docteur en Sciences Physiques con mención de "bien honorable", la más alta calificación nes pruebes de doctoráu en Francia. Y el 13 de xunetu de 1936 foi reconocíu esa igualación a Doctoráu d'Estáu, el grau de Doctor en Física y Química (PE) de les universidaes portugueses. A pesar de ser convidada por Debierne pa ser el so collaborador na investigación científica nel "Institutu del Radiu en París", tornó esa invitación.[2]

Nuevamente retornada a Portugal, dirixió'l primer Centru d'Investigaciones en Química, na Facultá de Ciencies, de la Universidá de Lisboa, siguiendo a lo llargo de la so vida, una carrera na enseñanza y na investigación científica, dacuando arrodiada por delles contornes menos xustos que la so voluntá indomable pudo superar.

Tocantes a la so actividá docente, a pesar del so doctoráu dende 1935, namái en 1942 convertir n'asistente de primera, a pesar de desempeñar funciones executives d'Encargada de Cursu. Ente 1942 a 1953 pasó a exercer, por contratu anovable añu a añu, funciones de Profesora Estraordinaria, y en 1949 emprestó pruebes pa llograr el títulu de Profesora Amestada. En 1954 concursó a una plaza de Profesor Caderalgu que, magar ganar por méritos, nun pudo ocupar. Solo xubió a la categoría de Profesora Caderalga tres un segundu concursu, yá en 1966, a los sos 65 años. El réxime d'aules a la que foi suxetada, tantu nel cúmulu d'hores de docencia como con una variedá de disciplines profesaes, tresformándose en deshumanizado como realmente ser, del restu de los profesores, non habitual nesa dómina. Escribía los testos de delles disciplines, sobremanera les venceyaes a lleiciones de Química Física, ente 1947 y 1948; y les de Química Inorgánica qu'actualizaba añalmente, per munchos años en cuasi toles disciplines de Química, na Facultá de Ciencies, de la Universidá de Lisboa.[2]

Merez particularísima mención la so contribución al desenvolvimientu de la investigación científica na Facultá de Ciencies de Lisboa, y por qué nun dicilo, del país.

Dempués de pasar un quinqueniu, n'unu de los institutos d'investigación más importantes d'Europa, onde tuvo la oportunidá de trabayar y vivir con personalidaes verdaderamente escepcionales nel mundu, nel momentu del desenvolvimientu de la historia de los descubrimientos rellacionaos cola radioactividá, la Dra. Marques intentó y llogró implementar y desenvolver esa área d'investigación nel Llaboratoriu de Química, Facultá de Ciencies, Universidá de Lisboa. Asina por cuenta de los sos esfuercios, crea en 1936 el Llaboratoriu de Radioquímica, que llegó a dirixir el "Centru pal Estudiu Radioquímica" de la Comisión d'Estudios d'Enerxía Nuclear, el primerísimo centru d'investigación na Facultá de Ciencies Químiques de la Universidá de Lisboa, por desgracia güei estinguíu, y que fuera direutora hasta'l final de la so carrera académica. Parte del equipamientu científicu d'esi Centru, atópase güei nel Muséu de la Ciencia de la Universidá de Lisboa.

Nesi Centru formaron científicos y téunicos, especialmente nes árees de Química y Radioquímica nuclear. Munchos estudiantes y asistentes de Química, de la Facultá de Ciencies, Universidá de Lisboa atopar coles facilidaes ya instalaciones p'ameyorase téunica y científicamente. Dellos becarios del Centru pal Estudiu de Radioquímica aportaron a asistentes de la Facultá de Ciencies de Lisboa, onde dalgunos d'ellos son agora los maestros. Otros integráronse nos distintos departamentos gubernamentales, incluyendo la Xunta d'Enerxía Nuclear, y en delles universidaes del país.

A pesar de les sos pesaes xeres de docencia, investigación y d'orientación científica a estudiantes y becarios, la Dra. Marques nun desdexaba la so propia actualización que la llevó a visitar dalgunos de los centros d'investigación más importantes d'Europa en Química y Radioquímica nuclear. Ye nesi espíritu, qu'en 1949 y pola so propia cuenta, realizó viaxes d'estudiu a diversos llaboratorios del Comisariado de la Enerxía Atómica y del Institutu del Radiu en París, onde collaboró n'obres de Química Nuclear, mientres les curties selmanes de la so estancia en Francia.

En 1951, n'Inglaterra, visitó, ente otros, los llaboratorios pa la preparación de compuestos de separación d'isótopos radiactivos, cuantimás el "Establecimientu d'Investigaciones d'Enerxía Atómica de Harwell" y d'Amersham, y la seición de radioisótopos d'un hospital londinense. La postrera d'eses visites foi parte del so interés nes aplicaciones terapéutiques de los radioisótopos, tema sobre'l que presentó un artículu de collaboración col doctor R. Valadas Preto nel usu del yodu-131 nel diagnósticu y terapia, na Primer Conferencia sobre Téuniques Isotópiques celebrada en Oxford en 1951.

A la fin de la so vida trabayando como profesora ya investigadora, tuvo serios problemes cola visión, sicasí, nun-y torgó siguir coles sos funciones hasta la llende d'edá, presentase al concursu que finalmente-y dexó ser Profesora Caderalga Titular antes de la so xubilación.

Nesa mesma fase de la so vida tuvo, por cuenta de la celebración del centenariu de la nacencia de Marie Curie, la gran allegría y un honor el de ser convidada, na so calidá d'antigua collaboradora de Marie Curie; pol Institut du Radium en París[6] y los sos gastos corrieron por cuenta del Ministeriu d'Asuntos Esteriores de Francia, como parte nes ceremonies n'honor, que tuvieron llugar na Universidá de París, los díes 24 y 25 d'ochobre de 1967.[6]

Obra[editar | editar la fonte]

Delles publicaciones[editar | editar la fonte]

Publicó seis trabajos en Comptes Rendus de l'Académie des Sciences de Paris, cuatro de los cualos surdieron predoctorado y presentaos a l'Academia de les Ciencies de París por G. Urbain y Jean Perrin, siendo los otros dos yá posteriores al doctoráu y cola collaboración con C. Chamié y H. Faraggi.

  • 1933. “Sur la Répartition du Radium dans la Précipitation Fractionnée du Chlorure de Baryum Radifère”. C. R. de l'Acad. des Sc. de Paris 196 (1933): 1309-1311
  • 1933. “Sur la Cristallisation Fractionnée du Chlorure de Barium Radifère”. C. R. de l'Acad. des Sc. de Paris, 197 (1933): 1314-1315
  • 1934. “Sur la Distribution du Radium dans les Cristaux de Bromure de Baryum Radifère”. C. R. de l'Acad. des Sc. de Paris 198 (1934): 819-821
  • 1934. “La Précipitation Fractionnée du Sulfate de Baryum Radifère”. C. R. de l'Acad. des Sc. de Paris 198 (1934): 1765-1767
  • 1939. “Sur une Propriété des Radiocolloids”. Con C. Chamié. C. R. de l'Acad. des Sc. de Paris 209 (1939): 877-879
  • 1949. “Sur les Activités en Profondeur de l'Argent Irradié par Deutons”. Con C. Chamié, H. Faraggi. C. R. de l'Acad. des Sc. de Paris 229 (1949): 358-360

Amás d'esos, realizó numberosos trabayos individuales y en collaboración colos sos colegues del "Centru d'Estudios de Radioquímica", destacar:

  • branca y. Marques, regina Grade, césar Viana, carlos Miranda, m.f. Lopes Cardoso, m.l. Sadler Simões, publicaos en revistes nacionales o so la forma de comunicaciones a congresos nacionales y estranxeros y publicaos nes respeutives Actes, o en Proceedings. Dalgunos de los trabayos de Branca Edmée Marques fueron citaos por diversu científicos (ente otros Irène Joliot-Curie y B. Goldschmith).
  • 1932. "A água termal do Estoril: contribuição para o seu estudo físicu-quimico, acompanhada duma curtiu notícia geo-hidrolóxica". 12 p. Sep. d'Arquivo da Universidade de Lisboa/ Agües Minerais y Termais / Análise - Estoril. Portugal
  • 1936. Distribution du radium dans les cristaux des sels de baryum radifère. Paris: les Presses Universitaires de Françe 1936: 219-225.- Sep. de Journal de Chimie Physique et Revue Générale des Colloides, Tomu 33
  • 1946. Subsídios para o conhecimento de novos compostos de polónio. Porto:[s.n.] 7 pp.
  • 1947. Contribuição analítica sobre vos calcários de Bissau. Lisboa: 1950. páxs. 25-26. Sep. d'Actes da 2ª Conferência Internacional dos Africanistes Ocidentais, Aconceyaes em Bissau em 1947
  • 1961. Evolução da radioactividade da água d'algumas chuvas, Con Maria Regina Grade y César Nunes Viana. Lisboa, 23 pp.

Tamién como parte de la so actividá científica, Blanco Marques Edmée escribió una curtia biografía de Marie Curie pa la revista Ciência, de Lisboa.[7] Y otra de Jean Perrin, por invitación del Institutu Francés en Portugal nel primer aniversariu de la muerte del gran científicu[4]

Honores[editar | editar la fonte]

Repetidamente foi designada pal desempeñu de funciones oficiales y de representación, destacar los siguientes:

  • 1951, representó a la Facultá de Ciencies, Universidá de Lisboa y a la Sociedá Portuguesa de Química y Física de la Primer Conferencia de Téuniques Isotópiques, como representante de la Sociedá Portuguesa de Química y Física, habiendo entráu nesa sociedá como cofundador
  • 1953, a la Fédération Européenne du Génie Chimique en París
  • 1958, una de los representantes de Portugal na Segunda Conferencia Internacional sobre les aplicaciones pacífiques de la enerxía nuclear, celebrada na Lliga de les Naciones, en Xinebra
Miembru de les siguientes sociedaes
  • Sociedá Portuguesa de Química y Física, onde foi vicepresidenta del Nucleu Estratéxicu de Lisboa per dellos años
  • Société de Chimie-Physique de Francia *

Société Française de Física * Sociedá Xeográfica de Lisboa

Eponimia[editar | editar la fonte]

  • Cai Branca Edmée Marques, na Freguesia de Campo Grande, Concelho de Lisboa, Distritu de Lisboa[8]
GPS
38.777914, -9.166733

Fuentes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: autoridaes BNF. Identificador BnF: 112881533. Apaez como: Branca-Edmée Marques. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 branca edmée Marques. “Algumas notes recordativas”, manuscritu autobiográficu (incompletu), ensin fechar. Espólio Científicu de Branca Edmée Marques, Biblioteca Central, FCUL.
  3. Xunta ao Presidente da Nacional d'Educação, 24 de marzu de 1932 Espoliu Científicu Branca Edmée Marques, Biblioteca central, FCUL
  4. 4,0 4,1 4,2 Espólio Científicu de Branca Edmée Marques, Biblioteca Central, FCUL.
  5. Branca Edmée Marques. 1935. Nouvelles Recherches sur le Fractionnement des Sels de Baryum Radifère. Thèse, Serie A, nº 1585 (Paris: les Presses Universitaires de France, 1935).
  6. 6,0 6,1 Correspondência rellacionada com a actividade científica de Branca Edmée Marques; Espólio Científicu de Branca Edmée Marques, Biblioteca Central, FCUL.
  7. Branca Edmée Marques. “Marie Sklodowska Curie - Grandes Liçõye Daes pulga História da Sua Vida (1867-1934)”. Ciência 1 (Nova Série) (1963): 29-34.
  8. http://www.portugalio.com/lisboa/rua-branca-edmee-marques/

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]