Bossa nova

De Wikipedia
Bossa nova
Oríxenes musicales Música de Brasil, jazz
Oríxenes culturales Bandera de Brasil Brasil (1957).
Instrumentos comunes guitarra, pianu, batería, conga, baxu, saxofón.
Popularidá alta en Brasil, Estaos Xuníos y Europa nos años sesenta.
[editar datos en Wikidata]
Vinicius de Moraes, autor de lletres de clásicos de la bossa nova como Chega de saudade. Esta composición de 1958 comparte la so autoría con Tom Jobim.

La bossa nova ye un xéneru musical de la música popular brasilana deriváu del samba y con una fuerte influyencia del jazz.

Nos entamos, el términu usar pa designar una nueva manera de cantar y tocar el samba y vinu a ser una «reformulación estética» dientro del modernu samba urbanu carioca. Basándose nuna instrumentación simple y un elegante manexu de les disonancies, desenvolvió un llinguaxe propiu con un íntimu llirismu.[1]

Surdió a finales de los años cincuenta gracies a músicos como João Gilberto, Tom Jobim, Vinícius de Moraes y otros mozos cantores y compositores de clase media de la zona sur de Rio de Janeiro. Col pasar de los años, la bossa nova convertir n'unu de los movimientos más influyentes de la historia de la música popular brasilana, llegando a algamar proyeición mundial. Dellos exemplos fundamentales de bossa constituyir cantares como «Garota de Ipanema» (La moza de Ipanema) y «Chega de saudade», compuestes dambes por Vinícius de Moraes y Antônio Carlos Jobim.

Orixe del términu[editar | editar la fonte]

La pallabra «bossa» provién del francés bosse ya introducióse al portugués dende'l sieglu XVII. El significáu orixinal ye 'bárabu' o 'que sobresal', y referíase básicamente a los bárabos óseos. Col tiempu la pallabra ganó dellos significaos tales como 'moda, estilu, instintu, maestría, talentu especial pa dalguna actividá o'l productu d'esi talentu'.[2] Nel casu de la bossa nova el conceutu podría interpretase como 'estilu nuevu' lo cual corresponderíase cola esencia del xéneru, una versión anovada del samba tradicional.

L'usu del términu «bossa» na música de Brasil ye anterior al surdimientu del xéneru. En 1932, Noel Rosa utilizó la pallabra «bossa» nun samba.

O samba, a prontidão y outras bossas.
São nossas coisas, são coisas nossas.

Nos finales de los años cincuenta y el principiu de los sesenta, solamente los mozos usaben la pallabra bossa nova nel so modismu pa definir cualquier cosa nueva, o estilu nuevu. El términu finalmente aportó a mundialmente conocíu pa referise a un nuevu estilu de la música carioca.

Oríxenes y hestoria[editar | editar la fonte]

La bossa nova ye un subxéneru del samba y el jazz y constitúi, xunto al jazz afrocubano, una de los dos principales cañes del jazz llatín.

La bossa nova ye reconocida pola so importancia dientro de la historia de la música popular brasilana. Recoyó les traces del samba caleyeru, estridente y carnavalesco pero anidiáu y refináu pa ser lleváu a espacios más amenorgaos y de tranquilidá. Surdieron nueves y sofisticaes harmoníes, con irregularidaes que teníen una rellación direuta col espíritu de la música de posguerra d'Estaos Xuníos anque la so carauterística principal ye'l so ritmu de raigañu carioca.[ensin referencies]

En 1956, el pianista y compositor Tom Jobim y el poeta Vinícius de Moraes fixeron la banda sonora de la obra Orfeu da Conceição ―basada na traxedia griega Orfeo―, que foi'l so primer trabayu en xunto. Ellí compunxeron una de los sos más bellos cantares, «Se toos fossem iguais a você» na que s'empiecen a acolumbrar los elementos melódicos, rítmicos y harmónicos de la bossa nova.

Mientres l'añu siguiente (1957) el xéneru foi impulsáu por un grupu d'estudiantes y músicos de clase media que s'axuntaben n'apartamentos de la zona sur de Rio de Janeiro, na Avenida Atlântica, nel barriu de Copacabana y Ipanema, asitiaos xunto a la sablera. Nestos frecuentes, los músicos axuntar pa oyer y faer música. Ente los participantes taben nuevos compositores como Billy Blanco, Carlos Lyra, Roberto Menescal y Sérgio Ricardo. Poco más tarde, el grupu foi aumentando, con Chico Feitosa, João Gilberto, Luiz Carlos Vinhas y Ronaldo Bôscoli, ente otros.

El guitarrista y cantautor João Gilberto, unu de los máximos esponentes del bossa nova.

En mayu de 1958, el guitarrista bahiano João Gilberto (consideráu'l Papa» del movimientu bossa nova), participó nel álbum Canção do amor demais, dedicáu puramente a los cantares de la incipiente dupla Tom/Vinicius, ya interpretáu pola cantante fluminense Elizeth Cardoso. Acordies con l'escritor Ruy Capo, nel so llibru Chega de saudade (1990), esti LP nun llogró un ésitu inmediatu nel so llanzamientu, pero puede considerar unu de los entamos de la bossa nova, non solo por presentar delles de les más clásiques composiciones del xéneru ―como «Chega de saudade», «Estrada branca», «Luciana» y «Outra vegada»―, sinón tamién pol célebre tañimientu de guitarra de João Gilberto, colos sos acordes disonantes inspiraos nel jazz d'Estaos Xuníos.

N'agostu de 1958, el mesmu Joao Gilberto grabó un senciellu que contenía los cantares «Chega de saudade» (de Tom Jobim y Vinicius de Moraes) y «Bim bom» (del propiu cantautor). Según los críticos, la bossa nova empezó oficialmente con esti discu.[ensin referencies]

En 1959 foi llanzáu'l primera LP de João Gilberto, Chega de saudade. Na contraportada del álbum Tom Jobim escribió:

João Gilberto ye un baiano, bossa-nova, de ventisiete años. En pocoñín de tiempu influyó toa una xeneración de arreglistas, guitarristes, músicos y cantantes. La nuesa mayor esmolición nesti long-play foi que Joãozinho nun fuera atrapáu por arreglos que quitaren la so llibertá, la so axilidá natural, la so manera personal y intransferible de ser; d'últimes, el so espontanidad. Nos arreglos conteníos nesti long-play Joãozinho participó viviegamente; la so intuición, les sos idees, tán toes ende. Cuando João Gilberto acompáñase, la guitarra ye él. Cuando la orquesta acompañar, la orquesta tamién ye él. João Gilberto non subestima la sensibilidá del pueblu. Él cree qu'hai siempres llugar pa una cosa nueva, distinta y pura que (anque a la primer vista nun paeza) puede volvese, como dicen nel llinguaxe especializáu: altamente comercial. Porque'l pueblu entiende l'amor, les notes, la simplicidá y la sinceridá. Yo creo en João Gilberto, porque él ye senciellu, sinceru y extraordinariamente musical.
PD: Caymmi tamién lo cree.
Antonio Carlos Jobim

Jobim desenvolvió arreglos non convencionales pa los sos cantares, que los cantantes de la dómina nun llograben interpretar, porque consideren que la bossa nova de Jobim yera «desafinada». Sylvia Telles foi la primer intérprete que cantó con espontaneidá l'estilu de Jobim.

Hasta l'apaición de João Gilberto, Jobim proyeutaba los sos arreglos con una orquesta, la percusión a contrarritmo de la batida distinta de la guitarra de Gilberto y el fraseo bonal y sincopado.

En 1959, cuando'l cantar Presidente bossa nova» (Juscelino Kubitscheck) del artista Juca Chaves volvióse un gran ésitu na radio, el términu llegó a tar bien de moda y foi utilizáu llibremente per caúnu. Pa la nueva manera de realizar el samba surdió'l términu orixinalmente llamáu samba bossa nova y depués, pocu más tarde, solo bossa nova.

La bossa nova fíxose tremendamente popular en Brasil y n'otres partes de Llatinoamérica, anque'l so ésitu internacional tuvo llindáu a pequeños periodos de tiempu, como por casu tres l'estrenu de la película Orfeo negru (1959) o colos llanzamientos de los nuevos trabayos de Stan Getz nos años sesenta.

Gracies a Dorival Caymmi («Saudade de Bahia», 1957) y al descubrimientu que figures d'Estaos Xuníos como Stan Getz o Charlie Byrd fixeron de la bossa nova, producióse un importante intercambiu cultural ente estos músicos y otros como'l precursor Laurindo Almeida, Antonio Carlos Jobim, João Gilberto o Astrud Gilberto, xenerando asina una nueva caña de la síncopa que se basó nos esquemes de la música brasilana. Amás de los yá nomaos, artistes como Flora Purim, Edu Llobu, Airto Moreira, Baden Powell, Paulinho Da Costa, Vinícius de Moraes, Zimbo Tríu, Hermeto Pascoal, Dom Um Romão, Paulinho da Viola o Eliane Elias, han desenvueltos trabayos nel ámbitu de la fusión del jazz y la bossa.

Quiciabes el cantar más conocíu de la bossa nova ye «Garota de Ipanema» de Tom Jobim y Vinicius de Moraes, conocida a lo llargo y anchu del mundu tantu na so versión orixinal portuguesa como na so traducción al inglés.

Crisis[editar | editar la fonte]

A mediaos de los años sesenta, el movimento presentó una especie de dixebra ideolóxica, formada por Marcos Valle, Dori Caymmi, Edu Llobu y Francis Hime, y aguiyada pel Centru Popular de Cultura da XUNE (Unión Nacional de los Estudiantes). Inspirada nuna visión popular y nacionalista, esti grupu fixo una crítica a les influyencies del jazz d'Estaos Xuníos na bossa nova y propunxo sicasí una reaproximación a los compositores de morru (más populares), como'l sambista Zé Ketti. Unu de les pilastres de la bossa, Carlos Lyra, xuntó a esta corriente; tamién Nara Leão, que promovió arrexuntase con artistes del samba (como Cartola y Nelson Cavaquinho) y del baião y el xote nordestinos (como João do Val). Nesta fase de rellectures de la bossa nova, Vinicius de Moraes y el guitarrista y compositor Baden Powell llanzaron en 1966 l'antolóxicu LP Os afro-sambas.

Ente los artistes que se destaquen nesta segunda xeneración (1962-1966) de la bossa nova atópense Paulo Sérgio Valle, Edu Lobo, Marcos Vasconcelos, Dori Caymmi, Nelson Motta, Francis Hime y Wilson Simonal, ente otros.

Preseos[editar | editar la fonte]

Na bossa nova utilízase de normal la guitarra acústica con cuerdes de nailon y execútase colos deos, esto ye, ensin escayu. Na so forma más pura basta cola guitarra ensin acompañamientu y la melodía cantada, como puede escuchase en numberoses interpretaciones de João Gilberto. Inclusive nos arreglos de más valumbu que se faíen pa grandes grupos, cuasi siempres una guitarra lleva'l ritmu principal.

Anque nun seya tan importante como la guitarra, el pianu ye otru de los preseos usáu de normal na bossa nova. Jobim escribió ya interpretó nél la mayor parte de les sos grabaciones. El pianu sirvió tamién como ponte estilística ente la bossa nova y el jazz.

Los tambores y la percusión nun se consideren una parte esencial de la instrumentación na bossa nova (de fechu el creadores tendíen a prescindir d'ellos). Sicasí, la percusión en bossa nova tien la so personalidá propia con execuciones caracterizaes por corchees continues nos timbales, a la forma del panderu del samba, y cutiendo llixeramente l'aru, xeneralmente nun ritmu de dos compases nel que nel primer compás cutir a contratiempu y nel segundu a tiempu.

Llista d'artistes de bossa nova[editar | editar la fonte]

Otros artistes acomuñaos cola bossa nova[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Bossa Nova Archiváu el 23 de xineru de 2013 na Wayback Machine.
  2. «Bossa», definición nel sitiu web Dicio.

Bibliografìa[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]