Black Hills

Coordenaes: 44°N 104°W / 44°N 104°O / 44; -104
De Wikipedia
Black Hills
cordal y llugar sagráu
Situación
PaísBandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
EstaosBandera de Dakota del Sur Dakota del Sur
Cordal Montes Rocosos
Montes Badlands and Black Hills (en) Traducir
Coordenaes 44°N 104°W / 44°N 104°O / 44; -104
Black Hills alcuéntrase en los EE.XX.
Black Hills
Black Hills
Black Hills (los EE.XX.)
Datos
Altitú 7242 ft
Materiales Roca sedimentaria, lutita (es) Traducir, gres, caliar, pizarra (es) Traducir, Cuarcita y granitu
Arquiteutura
Superficie 5000 mi²
Cambiar los datos en Wikidata

Les Black Hills son un grupu de montes del oeste de Dakota del Sur y el nordeste de Wyoming (Estaos Xuníos). Ocupen cerca de 15 540 km², atopándose ente los ríos Cheyenne y Belle Fourche, y álcense a un máximu de 2207 m nel picu Harney.

A pesar de que les Black Hills apautáronse como territoriu pertenecientes a los siux, los Estaos Xuníos incumplieron el tratáu del fuerte Laramie, qu'ellos mesmos redactaren, pa quitar lo, lo que provocó la Guerra de Black Hills en 1876 y 1877. Más d'un sieglu dempués, en 1980, la Corte Suprema de los Estaos Xuníos dictaminó que les Black Hills fueron arrampuñaes illegalmente y que debíen de ser devueltes.[1]

Orixe etimolóxicu[editar | editar la fonte]

El so nome fai referencia a la escura apariencia de los sos cumes arrondaos debida a la so pendiente cubierta d'árboles que se visualiza a la distancia. A los indios Siux foi-yos garantizáu un alcuerdu de derechos sobre la rexón en 1868; sicasí, el descubrimientu d'oru en 1874 traxo la llegada de mineros blancos y la consecuente Guerra de Black Hills (1876), incluyendo la Batalla de Little Big Horn.

Historia[editar | editar la fonte]

Una mina d'oru en Black Hills en 1889.

En 1743 estos montes fueron esploraes per primer vegada por un européu, el francés Pierre Gaultiers, sieur de Varennes, mientres la última guerra ente Francia y les colonies britániques d'América del Norte.

Los nativos americanos tienen una llarga historia nes Black Hills. Dempués de conquistar el Cheyenne en 1776, los lakota fixéronse cargu del territoriu de les Black Hills, que se convirtió nel centru de la so cultura.

Cuando los estauxunidenses afayaron oru nesta rexón en 1874, como resultáu d'ello, George Armstrong Custer empezó la espedición, los mineros establecer na zona mientres la fiebre del oru. El gobiernu de los EE. XX., reasignó a los lakota, en contra de la so voluntá, a otres reserves nel oeste de Dakota del Sur.

A diferencia del restu de les Dakotas, les Black Hills fueron colonizaes por estauxunidenses d'orixe européu, principalmente de los centros de población escontra l'oeste y sur de la rexón, una y bones los mineros rexuntáronse ellí dende principios de la puxanza del oru en Colorado y en Montana.

Anguaño, la población total de les reserves cercanes y de la Base Aérea de Ellsworth crean una diversidá única distinta de la del restu de Wyoming o Dakota del Sur.

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

Llagu d'orixe glaciar en Black Hills.

La xeoloxía de Black Hills ye complexa. Un episodiu asocedíu na era Terciaria ye'l responsable de la elevación y la topografía actual de la rexón. Esti llevantamientu carauterizar pola actividá volcánica nel norte de les Black Hills.

Les Black Hills del sur carauterizar por granitu Precambrianu, pegmatita, y les roques metamórfiques que conformen el nucleu de tol llevantamientu de la zona. Esti nucleu ta bordáu por roques sedimentaries del Paleozoicu, Mesozoicu y Cenozoicu.

La estratigrafía de les Black Hills preséntase como un oxetivu, yá que ye una cúpula ovalada, con aniellos de distintos tipos de roca d'inmersión del centru.

Bioloxía[editar | editar la fonte]

Al igual que cola xeoloxía, la bioloxía de les Black Hills ye complexa. La mayor parte de les llombes son un monte de pinu ponderosa xunto con una variedá de la Picea glauca (Picea glauca var. Densata) que se dan nos valles húmedos de les llombes del norte. Curiosamente, esta variedá endémica d'abetu nun se dan nos húmedos montes Bear Lodge, que conformen la mayor parte de la porción de los Black Hills en Wyoming. Los grandes praos de monte con exuberantes camperes en llugar de montes atópense esvalixaos al traviés de les llombes (especialmente la porción occidental) y l'estremu sur de les llombes, por cuenta de la menor cantidá de precipitación en comparanza coles elevaciones más altes, que tán cubiertes por una sabana seca de pinos, con arbustos de Cercocarpus y l'enebro de los Montes Rocosos. La fauna ye bien diversa y abondosa. Los regueros de les llombes son conocíos poles sos truches, ente que los montes y praderíes ufierten un bon hábitat pa bisonte americanu, el venado cola blanca y la mula, el berrendo, el borregu cimarrón, pumes, y una gran variedá d'animales pequeños, como perrucos de les praderíes, foína americana, esguil coloráu, marmota y esguiles foín. Biolóxicamente, les Black Hills son un llugar d'alcuentru y amiestu, con especies comunes a les rexones al este, oeste, norte y sur. Les llombes, sicasí, son llar de dellos taxones reinales, el más famosu ye probablemente'l xuncu aliblanco (Xuncu hyemalis aikeni). Delles otres especies reinales son el cascoxu de Cooper de los Montes Rocosos. Delles aves que namái viven nes Black Hills y que nun esisten nel restu de Dakota del Sur son la pega piñonera, el glayu gris, pico tridáctilu americanu, mierlu acuáticu americanu, el grévol engolado, ente otros.

Economía y turismu[editar | editar la fonte]

La economía de les Black Hills movióse de los recursos naturales (minería y madera), la industria del agospiamientu y el turismu creció hasta ocupar el so llugar. Los puntos turísticos más importantes son el monte Rushmore, Custer State Park, Monumentu a caballu Llocu, y el Rally de Motocicletes Sturgis.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Ente les atraiciones turístiques atópense'l pueblu mineru de Deadwood, el monte Rushmore, el Monumentu Nacional Jewel Cave, el parque nacional Wind Cave y el parque estatal Custer, toos en Dakota del Sur y el Monumentu Nacional de la Torre del Diañu en Wyoming.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. United States v. Siux Nation of Indians, 448 U.S. 371 (1980)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]