Beylicato de Túnez

De Wikipedia

Beylicato de Túnez
(de 15 xunetu 1705 a 12 mayu 1881)

Tunicia
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Túnez
Forma de gobiernu Monarquía
Llingües oficiales árabe
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

El Beylicato de Túnez foi fundáu'l 15 de xunetu de 1705, dempués de que la dinastía Husaynita liderada por Al-Husayn I ibn Ali ganó a los Deys turcos.

Historia[editar | editar la fonte]

Dinastía Husaynita[editar | editar la fonte]

Como titulares de la oficina de Bey la dinastía husayní efeutivamente gobernó Túnez como soberanos dende 1705 a 1881; a partir d'entós siguieron a cencielles reinando hasta 1957. En teoría los bey de Túnez siguió siendo un vasallu del Imperiu Otomanu quiciabes hasta 1881 (la oración del vienres yera pronunciada en nome del sultán otomanu, el dineru yera acuñáu nel so honor, y un embaxador añal llevaba regalos a Constantinopla), pero mientres sieglos los otomanos nun fueron capaces de ganase la obediencia del bey tunecín. En 1881 los franceses crearon el so protectoráu, que duró hasta 1956. Mientres esti periodu, la institución beylical caltúvose; los bey Husaynitas desempeñaron como titulares xefes d'Estáu, pero fueron los franceses quien realmente gobernaben el país. Dempués de llograr la so plena independencia Túnez declaró una república en 1957; la oficina beylical terminóse y la dinastía husayníta llegó al so fin.

El fundador de la dinastía Husein Ibn Ali (1669-1740, r.1705-1735), foi un oficial de caballería otomana (agha de los sipahis) d'orixe cretense, llogró adquirir el poder soberano en 1705. Les sos unidaes militares incluyir nes fuercies tunecines que llucharon y ganaron la invasión arxelina. Los turcos jenízaros depués escueyen el so propiu Dey como nuevu gobernante. Husein Ibn Ali, sicasí, oponer al Dey y busco el sofitu de los Khassa de Túnez (notables), el ulama y los relixosos, lo mesmo que de les tribus locales. D'esta miente, anque yera un estranxeru de fala turca, trabayó pa llograr llealtaes natives contra la soldadesca turca y finalmente prevaleció. Arriendes d'ello, como gobernante trató de ser percibíu como un musulmán popular interesáu en temes locales y de la prosperidá. Nomó como cadí a un tunecín Maliki, en llugar d'un Hanafi preferíu polos otomanos. Tamién llindo les prerrogativas llegales de los jenízaros y del Dey. So Husayn b. Ali como bey de Túnez apurrióse sofitu a l'agricultura, especialmente a la llantadera de güertos d'olivares. Llevar a cabu les obres públiques, por casu, les mezquites y Madraza (escueles). La so popularidá demostrar en 1715 cuando'l Kapudan-pasha de la flota otomana saleó a Túnez con un nuevu gobernador por que lo sustituya; un conseyu foi convocáu por Husayn Bey, integráu por líderes civiles y militares locales, quien lo sofitaron contra l'Imperiu Otomanu, que depués se allanó.

En 1735 una disputa pola socesión españó ente'l so sobrín Ali (1688-1756, r.1735-1755) y el so fíu Muhammad (1710-1759, r.1755-1759) que desafió al so primu. Una guerra civil llibróse; esta terminó en 1740 cola victoria incierta de Ali. Esta resultancia revertir en 1756, dempués de diez años más de llucha, pero non ensin la intromisión una vegada más d'Arxelia.

La política temprana husayníta rique un cuidadosu equilibriu ente dellos partíos diverxentes: los distantes otomanos, la elite de fala turca en Túnez y los tunecinos locales (tanto urbanes como rurales, notables y clérigos, terratenientes y líderes tribales remotos). El entrelazamiento col Imperiu Otomanu evitóse por cuenta de la so potencial capacidá p'absorber les prerrogativas del Bey; sicasí, los venceyos relixosos al Califa otomanu fomentáronse, lo qu'aumentó'l prestíu de los beys y ayudó na aprobación de los ulama locales y la deferencia de los notables. Los jenízaros inda yeren reclutados, pero l'aumentu del enfotu asítiase nes fuercies tribales. El turcu falar nel ápice, pero l'usu de la llingua árabe aumentó n'usu pol gobiernu . A los Kouloughlis (fíos de padres turcos y tunecinos mista) y notables tunecinos nativos dióse-yos una mayor almisión nos puestos más altos y deliberaciones. Los beys Husaynitas, sicasí, nunca se casaron con tunecinos; sinón que de cutiu se volvieron escontra la institución de los mamelucos . Los Mamelucos tamién sirven en posiciones d'élite. La dinastía nunca dexó d'identificase como otomana, y de esa manera volvióse privilexada. Sicasí, los ulemas locales cortexáronse, col financiamientu de la educación relixosa y los clérigos . Los Xuristes locales ( Maliki ) entraron en serviciu del gobiernu . Los morabitos de los fieles rurales apangar . Los Xeques tribales fueron reconocíos y convidaos a les conferencies. Especialmente favorecida na parte cimera yeren un puñáu de families prominentes, de fala turca, que se-yos dio oportunidaes de negociu y de tener tierres, según los puestos importantes nel gobiernu, en función de la so llealtá.

La Revolución y les reacciones a los franceses afecto l'actividá económica europea que lleva a la escasez qu'apurrieron oportunidaes de negociu pa Túnez, esto ye, en rellación colos bienes de gran demanda pero curtiu nel suministru, el resultáu podría ser jugosas ganancies. El capaz y bien consideráu Hammuda Pachá (1782-1813) foi bey de Túnez (el quintu) mientres esti periodu de prosperidá; él tamién ganó una invasión d'Arxelia en 1807, y encaloró una revuelta de jenízaros en 1811.

Dempués del Congresu de Viena de 1815, Gran Bretaña y Francia aseguraron l'alcuerdu del Bey pa cesar de patrocinar o dexar incursiones de corsarios, que se volvieren a entamar mientres el conflictu napoleónicu. Dempués d'una curtia continuación de les redaes, detúvose .Na década de 1820 l'actividá económica en Túnez tomó un descensu empináu. El gobiernu tunecín foi particularmente afeutáu por cuenta de les sos posiciones monopolistes en rellación con munches de les esportaciones . El Creitu llograr pa tornar los déficits, pero col tiempu la delda crecería a niveles inmanejables. Túnez tratara de poner al día los so comerciu y el comerciu. Sicasí, los distintos intereses de les empreses estranxeres empezaron a exercer cada vez más control sobre los mercaos nacionales; les importaciones de manufactures europees de cutiu camuden de precios al consumidor que podría afectar severamente a los medios de vida de los artesanos tunecinos, que los sos bienes non foi-y bien na nueva redolada. El comerciu esterior resultó ser un caballu de Troya .

Sol protectoráu francés (1881-1956) los beys Husaynitas siguieron nun papel en gran parte ceremonial. Dempués de la independencia declaró una república en 1957, poniendo fin a la dinastía husayníta.

Protectoráu francés[editar | editar la fonte]

Túnez convertir nun protectoráu de Francia el 12 de mayu de 1881, dempués de que los franceses afirmaron que les tropes tunecines cruciaren la frontera escontra la so colonia d'Arxelia. Túnez recibió la so independencia de Francia'l 20 de marzu de 1956.


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]