Berninches

Coordenaes: 40°34′22″N 2°47′59″W / 40.572777777778°N 2.7997222222222°O / 40.572777777778; -2.7997222222222
De Wikipedia
Berninches
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Guadalaxara
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Berninches (es) Traducir Jacinto Bravo Martínez
Nome oficial Berninches (es)[1]
Códigu postal 19133
Xeografía
Coordenaes 40°34′22″N 2°47′59″W / 40.572777777778°N 2.7997222222222°O / 40.572777777778; -2.7997222222222
Berninches alcuéntrase n'España
Berninches
Berninches
Berninches (España)
Superficie 35.2 km²
Altitú 930 m
Llenda con Alhóndiga, Alocén, Auñón, Fuentelencina, Peñalver, San Andrés del Rey, Budia y El Olivar
Demografía
Población 50 hab. (2023)
- 32 homes (2019)

- 17 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Guadalaxara
0% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 1,42 hab/km²
berninches.com
Cambiar los datos en Wikidata

Berninches ye un conceyu español de la provincia de Guadalaxara, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien un área de 35,20 km² con una población de 65 habitantes (INE 2015) y una densidá de 1,85 hab/km².

Xeografía[editar | editar la fonte]

Pertenez al partíu xudicial de Guadalaxara y ta asitiáu a 930 msnm, a la cabecera del valle que forma'l ríu Arles na so nacencia, engaramáu nuna fastera llamada "Los Matos". La so situación en pendiente obligó a una construcción "aterrazada", desanivelando les sos cais.

La zona propia de la vega, ta ocupada poles arbolees y los güertos de regadíu (llegumes, frutes, hortolices, etc). Les sos zones acuíferes son aprovechaes pa esti tipu de cultivu, mientres los secanos (trigu, cebada y xirasol, principalmente) tienden a semase nel pandorial, muncho más llanu y secu. D'antiguo, caltenía una sólida producción tantu de vinu como d'aceite, trabayáu nel so molín, colo cual el paisaxe tendía a pintase d'olivares y viñeos, anque dambes cayeron en desusu.

Los baldíos poblar d'encina y carbayu, al traviés principalmente de los cuatro grandes mases forestales del términu: Los Dureos, Les Ferreres, El Gimeno y los Rodeiros. Asina mesmu crez xavaz la planta del espliegu (antaño cotizada y bien trabayada), el tomillu, l'ajedrea, la manzanilla, el , el zumaque, espinos y zarzamores, ente otres. Y ente estes fisionomías vexetales verbena l'abeya que produz la miel de la Alcarria.

Ente la fauna qu'hai nel conceyu atopen la llebre, el coneyu, la foina, el xabalín y el corzu, amás d'aves como la perdiz, la torcaz, la tórtola, el alcotán, el águila ratonera y el utre leonado.

Vista de Berninches y valle del ríu Arles.

Clima[editar | editar la fonte]

  Parámetros climáticos permediu de Berninches nel periodu 1986-1998 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura media (°C) 6.0 7.8 12.2 12.2 17.2 21.5 25.9 25.6 20.6 15.2 10.4 7.0 15.1
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación pal periodu 1986-1998 y de temperatura pal periodu 1986-1998 en Berninches[2]

Descripción[editar | editar la fonte]

Cai de la llocalidá.

La plaza Mayor articula'l pueblu alredor, col so ilesia parroquial de Ntra. Sra. de l'Asunción, del sieglu XVI, que'l so retablu barrocu acaba de restaurase; el so conceyu de nueva construcción; la so novicia olma (la centenaria que la precedió cayó víctima de la imparable grafiosis); el so frontón, y el so fonte de dos caños empotraos. Pol restu de la villa se esparcen otros cuatro fontes más: la Estefanía (nes cróniques llamada "Estebanía", y la más vieya del llugar sita na xubida de la entrada al pueblu); la fonte del Mediu o Mediu la villa, que dixeren los antepasaos; la fonte Caxón, muncho más moderna y asitiada na salida del pueblu escontra la ermita de la Soledá, y otra más nueva qu'escarez de denominación, un pocu más embaxo entá.

L'accesu a Berninches llega al traviés de la N-320, bien pol so pasu más natural trazando la esviadura na finca del Berral pola CM-2013 y entrando pol empalme cola GU-997 hasta la ponte de la Esperanza que da pasu a la cuesta d'entrada. O bien pol nuevu pasu direutu qu'ufierta la remocicada N-320, esviándose en La Collada y coyendo la carretera d'Auñón, tamién nomada GU-997.

Historia[editar | editar la fonte]

Edá Media[editar | editar la fonte]

La primer mención escrita de Berninches data del 4 de payares de 1187, anque esisten otres referencies que faen suponer tratárase yá d'una alquería árabe, y nella el papa Gregorio VIII promulga la segunda Bulda de confirmación de la Orde de Calatrava, incluyendo ente les sos nueves posesiones Zorita de los Canes, Almoguera, Vállaga, Almonacid de Zorita, Pangía, Auñón, Hueva, la metá de Moratilla de los Meleros, Cogolludo, La Mierla, la heredá en Molina de Aragón y La Collada de Berninches. Darréu, en 1189, Raimundo, abá del monesteriu de Monsalud de Córcoles, viende por "onze moros" los derechos sobre La Collada y Berninches a la Orde de Calatrava, que'l so maestre yera daquella Nuño Pérez de Quiñones, cuartu maestre dende la fundación de la Orde. Juan Catalina, al traviés de los sos "Aumentos" relativos a Córcoles, yá señala la disputa ente la Orde y el conventu cisterciense pola posesión de la "grangia de Barninches", a la que se da fin por cuenta de una concordia que l'historiador reflexa en llatín, confesando tener l'anotación pero desconociendo'l llugar de la que foi estrayida:

Notum sit ómnibus hanc cartam legentibus quatenus Raymundus Montis-Salutis dictus Abbas Consilio et asensu sui conventus de querela quam habebat de Magistro atque conventu fratrum Calatravensium de grangia de Barninches habuit concordiam tali apauto quod predictus Magister Calatrave pro predicta grangia date ei undecim sarracenos. Huius rei testes sunt Abbas Sancte Vía Abbas Horte. Abbas Vallbone. Didacus Blascus. Ego Raimundus Abbas cum priori et conventu mexo hanc cartam feci et confirmo et acoto.
Juan Catalina. Aumentos.

A 27 de payares de 1218, vuelve apaecer citáu La Collada como "enfermería", otorgando'l rei Fernandu III de Castiella el derechu a la Orde d'estrayer de les salines de Medinaceli 12 cahíces de sal con calter añal p'abastecela; concesión que refrenda a 9 d'ochobre de 1255 Alfonsu X de Castiella a favor de la Orde.

El 11 de xunetu de 1322 el maestre frey García López da'l "usu del fornu en Verninches al conçejo por un censu de 225 maravedinos". Con fecha 8 d'agostu de 1353, el maestre o clavero de Calatrava, frey Juan Núñez, sentencia na disputa ente los llugares (nominación pa los enclaves qu'entá nun esfrutaben el títulu de villa) de Auñón y Berninches sobre la comunidá de camperes, yerbes y agües pa dambos ganaos dende ochobre hasta finales de marzu. Da al conceyu de Auñón la devesa de Mengalagasca y a Berninches la de San Cristóbal (anguaño paraxa d'El Santu), ente que la de Villafranca (llugar onde s'asitia anguaño la ermita del Madroñal) queda n'esclusiva pa Auñón, pos se fai constar qu'esti conceyu mercar a los monxos de Monsalud. La sentencia dexa a los de Berninches sacar espartu pal laboreo, pero namái'l extraíble a "carga d'home", pos de sirvise de caballeríes pal so acarretu, habríen de pagar un canon.

A finales del sieglu XIV, el 20 d'avientu de 1385, el rei Xuan I de Castiella manda una misiva a Ferrant García de Verdes, comendador de Zorita (a que'l so partíu taba adscritu Berninches), ordenar que llibere a unos "ommes bonos del Común y adeganias de Çorita y encomienda de la Collada", a quien prendió dos meses tras por non pagar unos tributos de dudosa llegalidá. Ante estos fechos pidir al rei per parte del pueblo xusticia sobre l'agraviu cometíu contra los sos vecinos, encarcelaos y privaos de los sos bienes, testificando dellos vecinos nel so favor, hasta'l puntu d'amosar la certidume de que fueren muertos polos homes del comendador de nun topar abellugu nun cuetu. El rei llibera finalmente a los vecinos del pagu d'estos impuestos indebíos y emplaza de la mesma al comendador a personase nos tribunales regios con cuenta de recibiera el castigu inherente al abusu.

Reconstrucción virtual de la ilesia de Santa María de La Llambiona.

El 8 de payares de 1391 el conceyu ye llamáu a la campana tañida de la ilesia de Santa María de Berninches. Ellí xúntase'l plenu, colos sos oficiales, el comendador de La Collada, Juan de Caamaño, y cuatro vecinos sobrevivientes de La Llambiona, pueblecito cercanu. Dase llectura a un documentu pol cual los últimos cuatro vecinos d'esti enclave oficialicen la integración de les sos families y términu nel de Berninches, sol permisu del comendador de la Orde. La tradición oral equivoca la manera en que llegaron, pos atribúi que primero fueron a pidir conceyu con Alhóndiga y, en realidá, solicitar con Auñón, resultando qu'esti conceyu nun tuvo a bien l'anexón. Ésta premisa, yera una de les principales esixencies del maestre calatravo nel momentu que los postreros habitantes de La Llambiona decidieron ajuntarse con otra población y solicitar permisu d'ello al so "señor". Alhóndiga pertenecía daquella a la Orde de Santiago, y rescampla que'l clavero de Calatrava nun quería perder tierres y vasallos pa da-y los a una encomienda "rival", d'ende qu'impunxera a los vecinos prófugos que la adscripción debiera d'efectuase sobre llugares del so maestrazgo, próximos al enclave. Esto ye, Auñón o Berninches.
En xineru de 1392, apenes tres meses dempués de l'anexón, figura un pleitu abiertu d'unos cuantos vecinos de Alfondega (Alhóndiga) contra'l conceyu de Berninches, denunciando los pechos que-yos correspuenden pagar en dambos llugares. Los firmantes d'esti documentu, son na so mayoría antiguos vecinos de La Llambiona o los sos parientes, lo que da a colegir que nun fueron trataos al so gustu en Berninches y camudaron residencia. Pue que esta intromisión del llugar de Alhóndiga nel triángulu La Llambiona-Auñón-Berninches sía'l motivu pol que la tradición oral camudó la realidá soportada documentalmente sobre la eleición de faer de güéspedes colos postreros vecinos de La Llambiona. Quiera que non, el 6 d'agostu del siguiente añu se dirime nel mesmu despoblado yá de La Llambiona'l pleitu polos tributos denunciaos, quedando que los vecinos de Alhóndiga que tuvieren tierres en Berninches pagaren a razón d'elles, pudiendo dar campera y agua al so ganáu topándose en llabor por diches tierres, amás de sirvise de lleña nos montes del llugar aquél que tomara casa en Berninches.
Cuatro díes dempués d'esta sentencia'l Arzobispu de Toledo, Pedro Carrillo, declara adegaña a Santa María de Berninches (la primer ilesia del pueblu, non l'actual) la ilesia de Santa María de la Llambiona, arrendando por separáu les rentes de los diezmos de dambos sitios. Escontra 1397 el capítulu xeneral de la Orde, axuntáu en Calatrava, dispón l'establecimientu d'un prioratu en La Collada.

Ermita de La Collada.

Metíos yá nel sieglu XV, el 8 d'abril de 1405, apaez una ejecutoria definitiva dada na Real Chancillería de Valladolid nel pleitu siguíu ente Berninches y Auñón pola encomienda de La Collada, xunto a los del común de Zorita, contra'l maestre de la Orde de Calatrava sobre la inconveniencia de qu'ésti modificara los tributos, que se reedifiquen molinos y nun se torgar moler baxu distintes penes. Esta sentencia yá apaez confirmada n'otres ocasiones, lo qu'indica'l so incumplimientu per parte del maestre, y vien demostrar la fuercia que la unión en pos de causes más o menos xustes podía ufiertar frente al señor feudal en cuestión. El 6 de setiembre de 1434, figura la revocación d'un privilexu que'l maestre dio a los pueblos de Auñón y Berninches, y el 14 d'abril de 1450 produzse un fechu capital na hestoria del pueblu: el conceyu de Berninches, axuntáu nel portal de la ilesia de Santa María, acepta la cesión que'l daquella comendador Luis de Contreras fai de les heredaes de la Collada, La Llambiona y Berninches, so permisu del so maestre Pedro Girón. El pueblu entra nuna nueva dimensión, un pasu previu a la so constitución posterior como villa. La nueva reorganización de les meses maestrales en redol a la Corona, que fagocitan gran parte de les sos funciones, según la inutilidá de que los señores caltengan amplios territorios dientro d'otru ordenamientu económicu, social y militar, faciliten esti tipu de concesiones o censos enfiteúticos. Nel casu de Berninches, el canon a pagar ante dichu beneficiu pol conceyu establecer en dexar al comendador venti pasos de posesión alredor de la casona señorial en La Collada, según dos diezmos sobre'l grano, uva, cáñamu y aceite, y un diezmu na paya, miel, cera, frutes, hortolices, ánsares, puercos y otres especies, datos qu'acoten la singular actividá que'l despoblado de La Collada caltenía por aquél entós.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica
1991 1996 2001 2004 2013 2015
142 125 133 126 67 65

Fiestes[editar | editar la fonte]

Berninches caltién dos fiestes llocales, una n'honor del Corpus Christi yá cuasi metíos nel branu, y otra, la so fiesta mayor, en advocación de la Virxe de la Collada, señalada invariablamente pal día 8 de setiembre. Tamién ye reseñable la conmemoración de la Selmana Santa y la so procesión nocherniega del Vienres Santu, col singular "Jesús amorosu" acompañando l'ascensu de la Virxe dende la ermita de la Soledá. Asina mesmu tamién ye de destacar la Romería que cada últimu fin de selmana del mes de mayu'l pueblu realiza a la ermita de la Collada, con comida campestre na redoma pel mediu.

Mientres el Corpus Christi, vístense altares caleyeros y sálese a faer poses al so frente en procesión, remembrando una cultura ancestral. Los oficios relixosos, son acompañaos por música nocherniega y otres actividaes festives.

Pa la fiesta de Ntra. Sra. de la Collada, amás de los actos llitúrxicos propios, les orquestes amenizan les velaes, ente que los toros y vaques cumplen coles sos sueltes y encierres.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Promedios mensuales - Berninches, ESP». Consultáu'l 20 d'avientu de 2012.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Enrique Rodríguez-Picavea Matilla. Documentos pal estudiu de la Orde de Calatrava nel Pandu meriodinal castellana (1102-1302). Cuadiernos d'Historia Medieval. ISSN 1139-756X
  • Francisco Fernández Izquierdo. Órdenes militares y réxime señorial: los dominios de Calatrava en tierres de la provincia de Guadalaxara. sieglos XI-XVI.
  • Juan Catalina García y Manuel Pérez-Villaamil. Memorial históricu español: coleición de documentos, opúsculos y antigüedaes.
  • Archivu Municipal de Berninches, Carpeta-1, Legajo nº1.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]