Bernardo Escudero y Reguera

De Wikipedia
Bernardo Escudero y Reguera
Vida
Nacimientu Xixón, fecha desconocida
Nacionalidá España
Bandera del Perú Perú
Muerte 1881
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu escritormilitar
Cambiar los datos en Wikidata

Bernardo F. Escudero y Reguera, (Xixón, España *¿? - † 1881). Foi un militar y escritor español. Mientres la so mocedá sirvió nel Exércitu Real de Perú entrando depués al serviciu de la República siendo home d'enfotu del Mariscal Agustín Gamarra. Tres la cayida del partíu de Gamarra en 1834 tornó a España onde exerció dellos cargos públicos y algamó notoriedá polos sos artículos en materia económico.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Nació en Xixón a empiezos del sieglu XIX, en 1820 yera estudiante na universidá d'Uviéu cuando se produció la revolución del xeneral Rafael Riego en Sevilla de la cual tomó parte abandonando los sos estudios y formando nel Batallón de Lliterarios, siguiendo la so carrera militar pasó depués al virreinatu de Perú como oficial de l'arma d'inxeniería.

Carrera militar nel Perú[editar | editar la fonte]

En 1824, col rangu de capitán, desempeñábase como ayudante del xeneral Gerónimo Valdés a que les sos órdenes combatió na batalla d'Ayacucho. Tres la capitulación realista foi de los españoles que se quedaron nel Perú y entraron a sirvir nel exércitu republicanu.[1] So la proteición del xeneral Agustín Gamarra desenvolvió una rápida carrera militar ostentando'l rangu de coronel en 1829. Mientres esos años publicó la so obra titulada Diariu de la última campaña del exércitu español nel Perú en 1824 que terminó na batalla d'Ayacucho.

Tres la primer presidencia de Gamarra (1829-1833) asocedida pola del xeneral Orbegozo y ante l'intentu del saliente mandatariu d'imponer pola fuercia como'l so socesor al candidatu del partíu de gobiernu, xeneral Pedro Pablo Bermúdez, empecipiar en Arequipa una revolución empobinada pol xeneral Domingo Nieto. El coronel Bernardo Escudero formaba parte de les tropes gamarristas que baxu del mandu del xeneral San Román atacaron la ciudá d'Arequipa siendo derrotaos primeru nel combate de Miraflores pero llogrando la victoria nel de Cangallo el cual San Román diera por perdíu retirándose precipitadamente pero'l coronel Escudero acompañáu de dellos otros oficiales subalternos llogró reorganizar a los sos soldaos esvalixaos y volver al ataque obligando a Nieto a sacupar Arequipa con direición a Arica.

La ocupación d'Arequipa poles tropes de Gamarra tuvo dirixida pol coronel Escudero quien más tarde foi negociador per parte de Gamarra ante Nieto que s'atopaba atrincheráu en Arica. Foi mientres la so estancia en Arequipa qu'Escudero conoció a la escritora francesa Flora Tristán quien lo describe na so obra y refiera l'atracción que sintió por él.[2]

El fracasu de les negociaciones d'Arica, el llevantamientu del pueblu arequipeño contra los gamarristas y el trunfu del partíu de Orbegozo significaron la derrota de Gamarra y el fin de la carrera militar del coronel Bernardo Escudero nel exércitu peruanu. Escoltando a la esposa del mariscal, la famosa doña Pancha, dirixir a Islay d'onde pasó a Lima pa depués acompañala nel so destierru en Chile, onde la asistió hasta la so muerte en 1835. Nel so testamentu la mariscala Gamarra regalara a Escudero les xoyes que llevara consigo como muestra de gratitud.[3]

Regresu a España[editar | editar la fonte]

Refugando les propuestes del Domingo Nieto y el presidente de Bolivia Andrés de Santa Cruz pa xunise a los sos respeutivos exércitos, Bernardo Escudero tornó a España onde llevó una vida d'escritor dedicada a la publicación d'artículu d'economía, na década de 1840 trabayó como alministrador de rentes reales en Castropol onde tamién desenvolvió funciones de profesor particular. Caltuvo correspondencia y collaboró col xeneral venezolanu Juan José Flores na so tentativa d'instaurar un Reinu d'Ecuador con cabeza nel mozu Agustín Muñoz de Borbón-Dos Sicilies, fíu del segundu matrimoniu de la reina María Cristina.[4] Ente 1859 y 1863 foi alcalde de la so ciudá'l so natal, Xixón. Publicó dellos artículos na prensa llocal n'especial nel diariu El Porvenir Asturianu. Foi home bien tratáu en cuestiones de calter económicu, no qu'algamó estensu creitu y la reconocencia de los sos méritos polos homes más descollantes de la política española nesa dómina. Finó en mayu de 1881.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Gerónimo Valdés, "Documentos pa la hestoria de la guerra separatista de Perú: Volume 3"
  2. Flora Tristán, "Perigrinaciones d'una Paria"
  3. Jorge Basadre, "Historia de la República de Perú", Tomu II, páx. 279
  4. Ana Gimeno, "Una tentativa monárquica n'América: el casu ecuatorianu"