Benarrabá

Coordenaes: 36°33′03″N 5°16′33″W / 36.5508°N 5.2757°O / 36.5508; -5.2757
De Wikipedia
Benarrabá
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Benarrabá Silvestre Barroso Jarillo
Nome oficial Benarrabá (es)[1]
Códigu postal 29490
Xeografía
Coordenaes 36°33′03″N 5°16′33″W / 36.5508°N 5.2757°O / 36.5508; -5.2757
Benarrabá alcuéntrase n'España
Benarrabá
Benarrabá
Benarrabá (España)
Superficie 26.2 km²
Altitú 550 m
Llenda con Algatocín, Jubrique, Genalguacil, Casares, Gaucín, Cortes de la Frontera y Benalauría
Demografía
Población 454 hab. (2023)
- 230 homes (2019)

- 225 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 17,33 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
benarraba.es
Cambiar los datos en Wikidata

Benarrabá ye un conceyu español de la provincia de Málaga, Andalucía, asitiáu al este de la provincia nel Valle del Genal, siendo una de les poblaciones que conformen la contorna de la Serranía de Ronda.

Tocantes a la so xeografía cunta con un territoriu predominantemente montascosu, bañáu pelos ríos Guadiaro y Genal. Ocupa una estensión de 26 km cuadraos.

Atopamos una gran variedá de paisaxes, destacando la frondosa ribera del Genal, que dispón de zones de bañu como: Los Llobos, Los Pepes, L'Arreventón, La Peña...

Estos paisaxes van dende Les Cribanas a zones de monte mediterraneu como'l Cotillo o les zones de los montes propios onde s'atopen los meyores montes de caxigales y sufreres del valle del Genal.

Esta guapa villa cunta con preciosos miradores nel monte Porón, El Peñón, y la sierra de Frontales, frontera natural ente los dos valles.

Nel valle del Guadiaro anídiense los desniveles y el paisaxe montascoso da pasu al campu onde abonda'l granu y el ganáu.

Equí atópase'l monumentu natural dende'l 2003 llamáu “El cañón de les Buitreras”, esta angostura del ríu Guadiaro tien dos pared pedreses de más de 100 metros de fondura xuníes pela ponte de los alemanes, nos sos buecos la utre leonado añera d'ende'l so nome.

benarraba

Per carretera tópase asitiáu a 69 km d'Alxecires, 135 km de Málaga y a 668 km de Madrid. Ente 2000 y 2005 perdió 70 habitantes, pasando de 630 a 560 (datos del INE).

Benarraba

Orixe de la Villa[editar | editar la fonte]

Los oríxenes d'esta villa remontar a la dómina islámica.

La villa foi llevantada sobre la fastera del monte Porón pola tribu bereber Banu Rabbah (fíos de Rabbah). En que la so visu hubo un castiellu que atalayaba numberosos poblaos de la zona como Gaucín, Jubrique, Genalguacil, Algatocín, etc. Cunta la lleenda que dichu castiellu comunicaba subterráneamente coles fortaleces de Gaucín y Casares.

El so allugamientu na fastera del monte Porón xeneró'l treme de callejuelas propios de la so fisonomía musulmana, destacando la cúpula d'azulexos de la torre de la ilesia parroquial, la so más notable edificación, xunto a les cases dieciochescas y l'ermita.

De dómina romana esisten muertes nel Puertu de les Eres. Tamién esistió una vía que pasaba pela redoma y que xuniría les ciudaes romanes de Lacipo y Arunda.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

  • Ermita de Santu Cristu de la Vera Cruz
  • Ilesia de Ntra. Sra. de la Encarnación
  • Casa Lola

Política y alministración[editar | editar la fonte]

L'alministración política del conceyu realízase al traviés d'un Conceyu de xestión democrática que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal. El censu eleutoral ta compuestu por tolos residentes empadronaos en Benarrabá mayores de 18 años y nacionales d'España y de los restantes estaos miembros de la Xunión Europea. Según lo dispuesto na Llei del Réxime Eleutoral Xeneral,[2] qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la Corporación Municipal de Benarrabá ta formada por 7 conceyales.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • Mercáu hebréu

El Mercáu Hebréu surdió como apuesta de l'Asociación Cultural Veracruz (Benarrabá) de crear un ambiente aparente pa la representación popular del Autu Sacramental de los Reis Magos, que se representara nel pueblu'l día 5 de xineru.

El Domingu día 2 de xineru la cai Pósito convertir nel centru d'una población medieval, onde gran parte de la población va vistida pa la ocasión. La cai esta llena a entrambos llaos de puestos onde pueden consiguise podructos de la contorna, tamién esisten numberosos chigres pa tastiar los típicos platos del conceyu, deliciosamente ellaboraos.

Cada añu realicen una serie d'actividaes que difícilmente pueden atopar n'otros llugares y de les que se van llevar dalguna alcordanza. Dalgunes d'estes pueden ser: degustación de farrapes y mostiu del terrén, competiciones infantiles, actividaes d'aventura y baille de dómina. Va Haber sabores y golores d'otros tiempos, tou artesanal.

Como en toa fiesta d'aquellos tiempos va haber dances, na que van participar dende les persones más nueves a les más esperimentaes. Y como bon fien de fiesta medieval el fueu va faer actu de presencia.

Realízase una representación en vivu, per parte de vecinos del conceyu, de delles escenes del Autu Sacramental de los Reis Magos.

Ye una tradición que tuvo llugar per primer vegada na primer metá del sieglu XX y que tien llugar el día 5 de xineru a partir de les 21:00 h de la nueche aproximao. Los vecinos del pueblu (tantu neños, como mozos, como adultos) representen a paxes, reis, pastores, conseyeros y anxelinos, formando un cortexu empuestu por una estrella (que ye tresportada pol meyor burru del pueblu y "Miguelito") al igual que cunta la tradición. Los Reis Magos acaballen al llombu de mulares engalanaos pa una ocasión tan especial.

La representación estremar en 5 actos, cada unu d'ellos represéntase nuna parte del pueblu, mientres l'intre d'un actu a otru los reis magos al llombu de los mulares son acompañaos polos espectadores y van llanzando carambelos. Tou ello col coru de Benarraba cantando villancicos. El primer actu realizar na Plaza Veracruz: represéntase la llegada de José y María a Belén buscando posada. El segundu actu llevar a cabu na entrada del Hotel Banu Rabbah, nel los Reis Magos atópense y empiecen a falar sobre les estrelles y sobre lo que diz caúna, amosando gran polveru al atopar el badagüeyu de la nacencia del Fíu de Dios. Nel tercer actu, xunto a una gran fogata, atópense los Reis y un grupu de pequeños pastorcitos. Estos cúnten-yos maravíes sobre'l neñu Dios, los regalos que-y fixeron y ónde ta. Nel cuartu actu realizar nel conceyu (la casa de Herodes, que ta protexida polos sos soldaos) interprétase les visites de los Reis d'Oriente al rei d'Israel, Herodes, pa preguntar sobre'l llugar onde hai de nacer el Mesíes, siendo les escribes de Herodes los que lleen la profeccia. El quintu actu, realizar na "fonte mala", llugar onde s'instaura'l portal de Belén. Equí represéntase'l deseyáu alcuentru ónde cada Rei Magu adora al neñu y, en prueba de la so devoción, cada unu lléva-y un regalu.

A lo último, apúrrense los regalos na Ilesia. Cada rei Magu va llamando ún por ún a tolos neños que tienen los sos regalos na Ilesia.

Si les condiciones meteorolóxiques nun acompañaren, esto ye, si llueve tola representación faise dientro de la ilesia.

Esta representación tien un gran influyencia de públicu y ye bien conocida pola provincia de Málaga, debíu al realismu y al sentimientu qu'espierta en tol públicu.

  • San Sebastián

Festividá n'honor al patrón de Benarrabá, San Sebastián.

Tien llugar una procesión n'honor al santu, tres la mesma, realízase una verbena popular na que puede esfrutase de música y baille hasta bien entrada la nueche. Dependiendo de la meteoroloxía va llevar a cabu en dalguna de les cais céntriques del pueblu, de normal na puerta del Conceyu, o en dalgún local cubiertu.

Himnu a San Sebastián: "Trunfu y gloria al mártir romanu, que'l vergel de la so vida regó, con el sangre de doble martiriu, y ... a Dios ufiertóse en solemne ablación. Vemos fleches que manquen el to pechu, y el to corazón llate refugaya, porque ansía una gloria eternal, y na llucha sublime y fervoso, Sebastián va vencer irreverente, va alzar al cielu la palma triunfal. La to firmeza resona nel cielu, como cantar que lleva'l pruyimientu, de la to vida ver d'ufiertar, y con nuevu valor sobrehumanu, hai despecho de impío tiranu. Los tos llabios proclamen de Cristu la fe. Trunfu y gloria al mártir romanu, que'l vergel de la so vida regó, ..."

Los antroxos en Benarrabá tuvieron la so puxanza nos añu 90 dempués decayeron y agora tánse intentando recuperar.

La fecha que s'establez pa los mesmu nun ye fixa d'un añu pa otru, pero suelen ser nun fin de selmana de la primera quincena de febreru. Mientres estos díes faen concursos d'amarutes, hai actuaciones d'agrupaciones carnavalescas, como chirigotas y comparses, formaes por vecinos del pueblu.

Ye una fiesta na que la diversión, el bon humor, la creatividá, la orixinalidá, etc. son los protagonistes.

  • Feria Gastronómica de la Serranía de Ronda

Tuvo orixe nel añu 2002 cola cuenta de dar a conocer los productos de la nuesa contorna y crear un acontecimientu turísticu qu'atraxera y diera a conocer el nuesu pueblu.

Entamar na plaza del pueblu (Plaza de la Veracruz), cola instalación d'una carpa, por que la meteoroloxía nun seya un condicionante, dientro del la cual asítiense los stands de les distintes empreses, amás d'un escenariu onde se realicen actividaes tolos díes.

Suel durar cuatro díes, la primer opción ye la Ponte del Día d'Andalucía; si nesa fecha nun hai ponte realízase o en Selmana Santa o na ponte del Primeru de Mayu. Les actividaes que se realicen tienen un calter gastronómicu, poténciase la cocina en direutu y toles empreses realicen degustaciones. Tamién los chigres y restoranes de la contorna monten les sos stands y créase gran ambiente na cortil.

La singularidá de la Selmana Santa en Benarrabá contémplase'l Vienres Santu pela mañana, la imaxe del Cristu de la Vera Cruz sale en procesión nel tradicional Vía Crucis, percorriendo les cais del pueblu y visitando a los enfermos. A les 11 de la nueche sale en procesión la Virxe de la Soledá dende la Ilesia de la Encarnación y tol pueblu a escures, ye allumáu al traviés de les veles que porten les persones qu'alleguen a la procesión.

  • El güertu del neñu

La tradición d'esta fiesta tan popular como única, el sábadu de Gloria pela nueche los mozos del pueblu salen a los güertos del pueblu par recoyer toa clase d'hortaliza ramo de naranxes y llimones, tou esto cargando col tronu de San Juan. Depués, semar tou na plaza de la Vera Cruz, formando'l tradicional Güertu del Neñu.

El Domingu de Resurreición a les 10,00 h. celébrase la Santa Misa y salen en procesión San Juan, cargáu de naranxes y llimones, y la Virxe en busca del so Fíu. Nesti alcuentru representa'l momentu en que la Virxe María pregunta a San Juan pol paradoriu del Neñu y ésti infórmalu de que lo vio nel Güertu. Entós diríxense hacia pa ellí p'atopase con Él.

Una vegada acabáu l'alcuentru, que ye realizáu na plaza, la xente del pueblu averar al güertu pa participar na puya de los donativos. Mientres tola mañana los vecinos van donando animales, plantes, hortoliza, etc... que dempués van ser puyaos y el dineru recaldáu va destinar a obres beneficas.

Redolada: Plaza de la Vera Cruz cola Ermita del mesmu nome al fondu.

El Domingu de Resurreición a les 10,00 h. celébrase la Santa Misa y salen en procesión San Juan, cargáu de naranxes y llimones, y la Virxe en busca del so Fíu. Nesti alcuentru representa'l momentu en que la Virxe María pregunta a San Juan pol paradoriu del Neñu y ésti infórmalu de que lo vio nel Güertu. Entós diríxense hacia pa ellí p'atopase con Él. A lo último, les xentes del pueblu averar pa dar donativos y mercar les hortolices. Redolada: Plaza de la Vera Cruz cola Ermita del mesmu nome al fondu. La singularidá de la Selmana Santa en Benarrabá contémplase'l Vienres Santu pela mañana, la imaxe del Cristu de la Vera Cruz sale en procesión nel tradicional Vía Crucis, percorriendo les cais del pueblu y visitando a los enfermos. A les 11 de la nueche sale en procesión la Virxe de la Soledá dende la Ilesia de la Encarnación.

  • Romería de San Juan

El día de San Xuan, n'otros llugares costeros celebrar nes sableres con hogeras, fogatas y "moyándose" los pies, nesti conceyu llevar a cabu una romera celebrada nun ampliu espaciu asitiáu na confluencia de los ríos Genal y Almáchar, nel descansadero de ganáu de les Escribana”.

Hai gran cantidá de xente que se queda acampada cerca del ríu, ye l'entamu de la dómina de bañu nel ríu.

La fiesta se ameniza con música, serviciu de barra, tornéu de fútbol y la correspondiente carrera de cintes ente les distintes peñes caballistes de los pueblos del alredor. La Celebración faise conxuntamente con Genalguacil.

Accesos: Dende Benarrabá hai un carril, asfaltáu en gran parte, que se dirixe escontra'l ríu. Tamién hai una sienda.

  • Selmana Cultural

Mientres esta selmana d'agostu tou los díes hai tou tipu d'actividaes culturales. Realízase coles mires de: dar a conocer los aspeutos culturales del nuesu pueblu y de la contorna.

Hai un llugar pa los nuesos mayores onde cunten les sos vivencies y tresmite la so forma de vida tan distinta a la que güei tenemos. Siempres hai llugar pa los artesanos, los pequeños demuestren les sos habilidaes.

Lo fundamental ye compartir el tiempu, los espacios, les sensaciones, les emociones, les conversaciones, les esperiencies, les conocencies... la vida colos que formen parte y faen crecer los nuesos raigaños.

  • Festival de flameco "Lluna Mora del valle del Genal"

Esti festival empecipiar nel añu 2004. Llevar a cabu nel mes d'agostu, por cuenta de la mayor presencia de vecinos nel conceyu. De normal ye l'actividá que se lleva a cabu'l sábadu de la selmana cultural.

Tien grán ésitu porque vienen artistes con sonadía nel panorama nacional de Cante flamencu y pola participación de dellos vecinos del pueblu.

  • Feria patronal de San Miguel Arcánxel

Son fiestes patronales n'honor a San Miguel Arcánxel qu'inclúin actividaes culturales y feria mientres cuatro díes.Tola actividá realizar na Plaza Veracruz.

Los díes de feria escuéyense dependiendo del día nel que caya'l patrón. Como cada añu, Benarrabá vive intensamente la fiesta cola Feria de Día y les verbenes nocherniegues, polo que l'ambiente caltener en tola xornada.

Mientres estos díes de feria'l pueblu convertir en sede de concursos, bailles y campeonatos deportivos. Dende fútbol sala, campeonatu d'Andalucía de Trial-bike, concursu de tiru al platu, carrera de cintes a caballu...

Amás, mientres tol fin de selmana va haber baille amenizado por delles orquestes, actuación de los grupos infantiles de baille del conceyu y un paséu de caballos.

El día del patrón, ye'l día grande, que la so imaxe se procesiona peles cais del pueblu acompañáu pela Banda de Música de Benarrabá.

Himnu a San Miguel:

"Miguel, Gabriel, Rafael, los espíritus señeros y arcánxeles mensaxeros de Dios, que táis xunto a él Al vuesu llau siéntese Ales de fiel proteición, inciensu de la oración y el corazón obediente. “¿Quién como Dios?” ye enseñar, ye'l berru de Miguel, y l'arguyu de Luzbel al abismu d'espeña. Gabriel trai la embaxada divina, y llévalu al Padre El “sí” de la Virxe Madre, del Sol de Cristo alborada. Pela ruta verdadera Rafael empónnos y danos la medicina que cura la nuesa ceguera. Dios que nos disti a los ánxeles por guíes y mensaxeros, danos el ser compañeros del cielu de los tos arcánxeles. Amén."

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. aliz

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]