Beatriz Galindo

De Wikipedia
Beatriz Galindo
Vida
Nacimientu Salamanca, fecha desconocida
Nacionalidá Corona de Castiella
Llingua materna Castellán mediu
Muerte Madrid23 de payares de 1535[1]
Sepultura Convento de la Concepción Jerónima (es) Traducir
Familia
Casada con Francisco Ramírez de Madrid (1491 – 1501)
Hermanos/es Gaspar de Gricio (es) Traducir
Estudios
Estudios Universidá de Salamanca
Llingües falaes Castellán mediu
latín humanista (es) Traducir
griegu
Oficiu escritora, médicahumanista del Renacimientu
Emplegadores Intitutu d'Estudios de la Ciencia y la Teunoloxía de la Universidá de Salamanca
Sabela I de Castiella
Seudónimos la Latina[2]
Cambiar los datos en Wikidata
Semeya de Beatriz Galindo nel so monumentu funerariu del añu 1531. Esti cenotafiu caltener na ilesia del cuartu Monesteriu de la Concepción Jerónima, en Madrid.
Monumentu a Beatriz Galindo, en Madrid.
Robla hológrafa de Beatriz Galindo (Granada, 19–3–1501).
Escultura yacente de Beatriz Galindo, nel Muséu de San Isidro. Forma parte del cenotafiu que tuvo nel conventu de la Concepción Francisca (de la cai Toledo, de Madrid).

Beatriz Galindo, llamada «la Llatina» (Salamanca, c. 1465Madrid, 23 de payares de 1535), foi una escritora y humanista española, preceptora de los fíos de los Reis Católicos. Foi una muyer culta na so dómina. Hai autores que fechen la so nacencia en 1464. == Beatriz Galindo nació nuna familia de fidalgos d'orixe zamoranu, enantes faneguera, venida a menos. D'ente les sos hermanes, foi escoyida pa ser monxa, pa lo que los sos padres decidieron que tomara clases de Gramática nuna de les instituciones dependientes de la Universidá de Salamanca. Amosó grandes dotes pal llatín, non yá na traducción y llectura de los testos clásicos llatinos, sinón que tamién yera capaz, a los quince años, de falar con gran correición en llatín. La so fama estendióse primero per Salamanca y dempués por tol reinu y empezó a ser conocida como «La Llatina». Atraía-y especialmente Aristóteles. En 1486, cuando se taba preparando pa ingresar nel conventu como monxa, foi llamada pola reina Sabela la Católica a la Corte. El cronista Gonzalo Fernández de Oviedo describió a Beatriz Galindo como:

...bien grande gramática y honesta y virtuosa doncella hijadalgo; y la Reina Católica, informada d'esto y deseyando aprender la llingua llatina, unviada por ella y enseñó a Reinar llatín, y foi ella tal persona que nenguna muyer foi-y tan acepta de cuantes La so Alteza tuvo pa sigo.
Gonzalo Fernández de Oviedo, Batalles y quincuagenas

La so presencia na Corte nun se llindó namái a los sos llabores como preceptora, sinón que, como narra Lucio Marineo Sículo, la reina tenía en bien alta estima los sos conseyos.

Casada n'avientu de 1491 col capitán artilleru y conseyeru de los Reis Católicos Francisco Ramírez de Madrid, boda pa la que los Reis Católicos diéron-y una dote de 500.000 maravedinos, tuvo dos fíos, Fernán y Nuflo. Enviudó en 1501, retirándose de la corte y asitiando la so residencia en Madrid, nel que güei ye'l Palaciu de Viana, que ta bien remocicáu.

Débese-y la fundación del hospital de la Llatina (1499-1507) y de los conventos o monesterios de la Concepción Francisca y la Concepción Jerónima (onde foi soterrada), en Madrid. Atribúyense-y poesíes llatines y unos Comentarios a Aristóteles. Escribía poesía en llatín y había estudiáu teoloxía y medicina.

Monumentos funerarios[editar | editar la fonte]

La mesma Beatriz Galindo encargó dellos monumentos funerarios en memoria del so maríu y della mesma, que fueron realizaos al estilu renacentista platerescu, nel añu 1531. Esos cenotafios, o sepulcros vacíos, fueron instalaos nos dos monesterios que fundó: la Concepción Francisca y la Concepción Jerónima.

Tres la so muerte en 1535, foi soterrada na ilesia del primer Monesteriu de la Concepción Jerónima, pero non nesi sepulcru, sinón sol altar del coru altu.[3] En 1891 treslladáronse los sos restos al nuevu conventu de la cai Llista. Y anguaño reposa na cripta de la ilesia del cuartu Monesteriu de la Concepción Jerónima, en El Llambión, Madrid. Tanto los sos restos como esos cenotafios fueron acompañando a la comunidá relixosa nes sos socesives sedes.

Sicasí, los otros cenotafios del antiguu conventu de la Concepción Francisca, anguaño atópense nel Muséu de San Isidro, o de los oríxenes de Madrid. Estos sepulcros tienen motivos distintos, anque son del mesmu estilu renacentista platerescu. Destaca la escultura yacente de Beatriz Galindo, en alabastru.

Na so alcordanza[editar | editar la fonte]

Cartelu del Metro de la estación de La Llatina, na cai Toledo, de Madrid.

El barriu de La Llatina de Madrid toma'l so nome del llamatu de Beatriz Galindo, pos foi'l barriu madrilanu onde vivió. Nun hai que confundilo col distritu de Llatina, asitiáu igualmente na capital española, que'l so topónimu tamién provién de la escritora y humanista.

Esisten estatues modernes sos en Salamanca y Madrid.

Diversos centros d'enseñanza recordar. En Madrid, na cai Goya 10, ta l'Institutu d'Enseñanza Secundaria Beatriz Galindo. En Motril, provincia de Granada, esiste coles mesmes un institutu d'enseñanza secundaria que'l so nome ye Beatriz Galindo, «La Llatina». En Marbella, Málaga, hai igualmente un Colexu d'Enseñanza Infantil, Primaria y Secundaria col nome de Colexu La Llatina.[4] En Alcalá de Henares, ciudá destacada de la Renacencia Española y del Humanismu, tien un colexu na cai Violeta 19 y una cai dedicada a ella. [5]En Bollullos de la Mitación, provincia de Sevilla, alcuéntrase un colexu d'educación primaria llamáu colexu públicu Beatriz Galindo. En Salamanca tamién hai un colexu d'educación infantil y primaria que toma'l nome de Beatriz Galindo.[6]

Amás, un Airbus 340-313x de la flota Iberia, matrícula EC-GUQ, foi bautizáu col nome d'esta humanista.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Diccionario biográfico español» (castellanu). Real Academia de la Historia (2011). Archiváu dende l'orixinal, el 18 setiembre 2020.
  2. «Diccionario biográfico español» (castellanu). Real Academia de la Historia (2011).
  3. Almudena de Arteaga (2007). Beatriz Galindo, La Llatina. Maestra de reines. Madrid, Algaba Ediciones, p. 194. ISBN 978-84-96107-89-2.
  4. Páxina del Colexu La Llatina de Marbella
  5. http://www.educa.madrid.org/web/cp.beatrizgalindo.alcala
  6. Páxina del CEIP Beatriz Galindo de Salamanca

Bibliografía complementaria[editar | editar la fonte]

  • GÓMEZ REDONDO, Fernando (2000). Artes poétiques medievales. Madrid: Ediciones del Llaberintu. ISBN 84-87482-84-8..

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

RTVE. Muyeres na hestoria. Beatriz Galindo. 11 de xunetu de 1998. Programa a la carta.