Crisis de la Edá Media n'España

De Wikipedia
(Redirixío dende Baxa Edá Media n'España)
Danza de la Muerte[1]
A la dança mortal venid los nascidos
que en el mundo soes de qualquier estado;
el que non quisiere a fuerça de amidos
facerle e venir muy toste parado.
Pues ya el freire vos ha predicado
que todos vayáis fazer penitencia,
el que non quisiere poner diligencia
por mi non puede ser mas esperado

La Baxa Edá Media ye l'últimu periodu de la Edá Media. Na península ibérica, como nel restu d'Europa, tuvo marcada por la crisis de los sieglos XIV y XV. A finales del sieglu XIII, Europa llegara a la llende del manera de producción feudal: yera cada vez más difícil algamar l'equilibriu ente producción d'alimentos y población. Nel casu de los pueblos hispanos, l'esfuerciu militar y repoblador de la llamada Reconquista fuera inmensu, la meyora territorial descomanadamente rápido, etc. D'esta miente, nel sieglu XIV ruempe'l precariu equilibriu de toos estos elementos y produzse una crisis, que ye xeneral en toa Europa. Esta crisis del sieglu XIV considérase, dende'l puntu de vista historiográficu, como la muerte de la Edá Media y el surdimientu de los Estaos modernos. Na Europa Occidental configúrase la formación social conocida como Antiguu Réxime, carauterizada por una economía en transición del feudalismu al capitalismu, una sociedá estamental y unes monarquíes autoritaries qu'evolucionen escontra monarquíes absolutistes. El feudalismu nun sume, anque sí camuda pa sobrevivir hasta'l fin del Antiguu Réxime, nel sieglu XIX.

Namái n'Inglaterra los cambeos producir nuna direición peculiar, apaeciendo una burguesía bien poderosa asociada a un comerciu y una industria bien innovador que van dar a esti país una ventaya de cuasi un sieglu en tolos aspeutos al respeutive de Europa.

Hai que prevenir que la crisis ye bien amplia y complicada y qu'afecta a tolos aspeutos de la Edá Media (económicos, políticos, sociales, culturales) ensin que pueda dicise qu'unu d'esos puntos desencadenara la crisis nos demás, más bien inxérense unos fenómenos con otros. Mientres el sieglu XIV la crisis foi global, ente que mientres el sieglu XV puede dicise qu'hai una recuperación económico y demográfico, pero persisten la crisis política y la social.

Crisis económica[editar | editar la fonte]

Los panes toos comíos,
y los vedaos pacidos,
y entá les güertes de la villa:
tal estragu en esperilla
nunca vieron los nascidos.

Les ciudaes son tornaes
rastros y degolladeros,
los caminos y senderos
en réfugos a camaes.

Los menudos van perdíos,
los corazones cayíos
dan señal de maravía;
n'España y la so cuadriella
grandes daños son veníos.[2]

Crisis y recuperación agraria[editar | editar la fonte]

Una de les causes de la crisis agraria puede ser l'amenorgamientu de la collecha de ceberes que sería, de la mesma, consecuencia -por casu- del periodu de males condiciones climatolóxiques persistentes (seques, agües a destiempu, escosamientu de los terrenes, crisis de subsistencies...). Dende l'añu 1301 empieza a falase de los «malos años»:

[...] foi en tola tierra bien grand fambre; é los omes moriense poles places é peles cais de fambre, y foi tan grande la morrina na xente, que bien curiaren que morriera'l cuartu de tola xente de la tierra; y tan grande yera la fambre, que comíen los omes pan de grama..." (Crónica de Fernando IV)

Testos d'esti tipu repitir a lo llargo de tol sieglu XIV, recoyíos nes distintes cortes de tolos reinos peninsulares. Quiciabes una de les más dures seya la de 1333, que los catalanes bautizaron como «lo mal any primer», pero sobremanera la fame de 1343, ésta bautizada polos reinu de Valencia valencianos como «any de la gran fam», que, ensin dulda, preparó la llegada de la Peste negro. Paradóxicamente, la gran morrina de la pandemia menguó la incidencia de les fames; a pesar de lo cual, en 1374 inda l'episodiu repitir en «la segona fam».[3]

Sicasí, la situación del pequeñu y medianu llabrador nun foi tan precaria como pudiera paecer. Anque tou indica que fueron quien más sufrieron la crisis, y (de fechu) dalgunos vencieron, yá que teníen menos medios de defensa y taben más indefensos frente a la inflación y a l'alza de la presión fiscal, los datos calteníos indiquen que la pequeña propiedá llibre, los llamaos alodios, consiguieron aguantar y subsistir en proporciones considerables.[4]

Pela so parte, los llabradores más probes, que fuxíen de les sos tierres, xuntar en bandes de méndigos y bandoleros, o s'abellugaben nes ciudaes, quedándose colos trabayos peor remunerados, al nun tener cualificación gremial dalguna. Los conceyos pidieron a los monarques que se rebaxara la presión fiscal ante la imposibilidá de pagar les tases. De resultes, el campu sufrió una drástica reestructuración: los cultivos, los montes, los ermos... Los propietarios camudaron, los nobles, el cleru y l'oligarquía urbana apoderar de numberoses tierres y, de cutiu, recurrieron a los "malos usos" pa evitar la fuga de llabradores.[5] Al pie de la reaición más retrógrada de ciertos aristócrates, los más avanzaos optaron por formes d'esplotación más efeutives: el arrendamientu, l'aparcería, la parcelación y l'adehesamiento. Pero, lo único seguro ye que, salvu n'Andalucía, sumieron los grandes territorios con monocultivu cerealista.

Ye, precisamente, nesti periodu cuando se configura'l tradicional paisaxe agrario peninsular, coincidiendo cola Recuperación. Na Pandu la principal actividá económica sigue siendo'l cebera, anque l'apaición de llugares destinaos al ganáu, los nuevos sistemes d'esplotación y los despoblados estacen el paisaxe. Pero, coles mesmes, surden grandes rexones d'especialización vitivinícola, nel abargane del Duero, en La Rioxa y n'Andalucía, sobremanera. Tamién n'Andalucía, pero a finales del sieglu XV, empieza a crecer el cultivu de la olivar (sobremanera nel Aljarafe), fenómenu que se repite en Cataluña (Urgel, Tarragona, Empordà) y pela redolada de Zaragoza (Cinco Villes). La mayor presencia de moriscos y payeses con gran iniciativa favoreció una amplia renovación de l'agricultura na Corona d'Aragón, amás de la de horticultura intensiva, na franxa que va dende Barcelona hasta Alicante y Murcia vense plantes tintóreas, moreres pa la seda, azafrán, caña d'azucre y arroz, que aumenta nos marjales de Murcia, Castellón y Valencia xusto dempués de la Peste negro.

Espansión de la ganadería ovina[editar | editar la fonte]

Antes d'esta recuperación, los nobles y ricos burgueses aprovechen la tesitura pa restablecer la so maltrecha economía cola cría d'oveyes. Lo cierto ye que munchos pudientes dedicar a la ganadería ovina, que yera bien rentable, tantu pa ellos como pa los reis, y esto asocedía dende'l sieglu XIII; pero, nel sieglu XIV, la despoblación provocada poles crisis favoreció'l tresformamientu de tierres de llabor en pacionales. El comerciu de la llana convertir na segunda actividá económica más importante de Castiella. Tanto la nobleza como les órdenes militares teníen grandes praos al norte (agostaderos) y señoríos al sur (ivernaderos). Cada añu xigantesques menaes d'oveyes churres y merines percorríen la Península de norte a sur y de sur a norte (ganadería trashumante), provocando graves estroces nes colleches. Ye por eso que'l rei Alfonsu X redactó una serie de reglamentos pa establecer les víes pecuaries que, de magar, denomináronse Cañaes reales, y nel añu 1273 creó'l Honráu Conceyu de la Mesta de Pastores. El rei concedió numberosos privilexos a los nobles ganaderos en desterciu de los llabradores del pueblu llanu.[6] Sicasí, nun tien de restar se importancia a la ganadería estante, propiedá de pequeños y medianos llabradores, amás de los conceyos (toos fora de la Mesta). Ello ye que envalórase que de los 5.000.000 de cabeces de ganáu ovín que tenía la Corona de Castiella a finales del sieglu XV, la ganadería trashumante y la ganadería estante partíense equitativamente.

  • El rei beneficiar de los numberosos impuestos qu'apurríen les Cañaes: el portalgu gravaba el percorríu; el serviciu, pol fatáu en sí, y el montalgu aplicar a les camperes.
  • La nobleza nun se quedaba tras, ante la dificultá de siguir coles sos actividaes tradicionales. Viendo gran parte de les sos tierres faltes de mano d'obra, xunto col aumentu de les sos posesiones, decidió invertir n'amplies recielles d'oveyes. Dellos grandes propietarios llegaron a tener de 10.000 o 15.000 cabeces de ganáu.
  • Los pequeños y medianos ganaderos: xeneralmente llabradores o agrupaciones conceyiles (pero tamién la oligarquía urbana), diversificaben la so economía al albur de la coxuntura favorable del comerciu de la llana.

Artesanía y comerciu[editar | editar la fonte]

La ganadería ovina foi unu de los desencadenantes de la recuperación económica de Castiella, cola apaición y l'enorme progresu de les feries de Medina del Campo o Burgos, y otros centros comerciales de la Pandu (Segovia, Toledo, Cuenca...). Yera'l momentu de dar l'emburrión a la manufactura llocal.

Pero La Guerra de los Cien Años ralentizó y, dacuando, atayó la esportación de llana inglés nel restu d'Europa, lo qu'obligó a los grandes magnates del texíu europeo a recurrir a la llana castellano: flamencos, franceses y italiaufiertábennos pola llana merino calidable muncho más que los pañeros locales, de cuenta que l'actividá artesanal o bien se constriñó, o bien cayó en manes d'estranxeros. Castiella convertir nun país ensin industria, apoderáu por una aristocracia rural y dependiente del esterior en tolos productos manufacturados.

Espansión de la Corona d'Aragón, sieglos XIV y XV

Quien sí se beneficiaron descomanadamente fueron los marinos mercantes del Cantábricu, gracies a los viaxes escontra los puertos franceses o flamencos (dende Burdeos a Bruxes). Les hermandaes de marineros, ente les que destaquen la Hermandá de les Marismas (1296) y la Universidá de Mercaderes (1443), reconvirtieron la so tradicional actividá pesquera y mercantil de curtiu radiu, hasta tresformase na columna vertebral de la potencia naval castellana. Ello ye que el armadores cantábricos supieron salir del so hinterland y atopar veceros n'Italia, Cataluña y Francia. Si nel añu 1340, los castellanos tuvieron que pidir ayuda a los xenoveses, los catalanes y los portugueses pa detener l'amenaza de los Benimerines nel estrechu; en pocos años la situación diera un entorno: en 1372 los franceses pidieron ayuda a los castellanos pa ganar a los ingleses en La Rochelle; y a finales de sieglu yeren los catalanes los qu'arrendaben barcos cantábricos pal so comerciu.

La Corona d'Aragón tuvo una producción manufacturera más fuerte, yá que tenía una rica oligarquía urbana, arriquecida gracies al comerciu y la industria, pero que se sentía más cercana de la nobleza media que de la masa urbano más probe. Amás, la Corona d'Aragón cuntaba con un Imperiu nel Mediterraneu que-y dexaba aportar a les rutes comerciales con Oriente. Asina pudo sobrollevar la crisis económica con meyores resultaos. Desenvolvióse una poderosísima industria lanera que vendía en Cerdeña, Sicilia y el norte d'África. A los paños añade'l comerciu d'especies, la esportación de fierro llabráu, ceberes y cueru.

Peste negro[editar | editar la fonte]

«Nos tiempos de la pestilencia carecen más deste mal; de primero sienten grant afogamiento, y güel-yos mal la boca, y tán vascando, y tienen ençendimiento y devuelven fees vmores de diverses colores.
Entonçes deuen los sanos, lo primero, conformar cola boluntat del Señor Dios, y rexir les sos ánimes con sanctos y claros pensamientos. Y, lo principal ye salir d'aquella tierra onde cavsa o ta cavsada la pestilencia, y lo más ante que pudiera; y asconderse del ayre quanto podiere.
Y apoque el vañarse en ríu nin en vaño, y vse bien pocu de les mugeres. Riegen el suelu con vinagre, sofumen la casa con grasa o ençiensso, y tengan fumo de tomillu, y güelan vn pañu moyáu en vinagre y agua rosada; veuiendo de los sos mesmas orines cada vno delles mañanes quanto quepe nes manes.
Y, el que sintiera daqué de la pestilencia, bien ye tyrar vnas seys onças de sangre en dos díes. Los que sienten el mal de la landre na yngle y nel cuerpu tuviera les diches señales, poner enriba azeyte y, si más fuer menester pongan ençima pollos, o xaronques, o siesos del gallu, o perrucos chicos aviertos en calientes. Sájenle nes piernes, nel sobacu, o gargüelu, o tres la oreya y échen-y airoses ençima de saja.
»[7]

La peste negro ye la denominación común que reciben munches de les epidemies que sufrió Europa nel sieglu XIV. Anque s'abarrunta que se trata d'un conxuntu d'enfermedaes bacterianes —xeneralmente variantes de la peste pulmonar, como la peste bubónica y la peste septicémica; xuníes quiciabes al carbunclu— qu'atacaben xuntes, nun hai una esplicación definitiva. Estes enfermedaes vinieron d'oriente tresportaes poles aguarones negros de los barcos y fálase d'elles per primer vegada nel añu 1348. La peste tomó'l so nome d'unu de los sos más tarrecibles síntomes: unos ganglios, llamaos bubaxos o landres, d'aspeutu coritu que, si españaben, supuraban sangre y aguadía. Otros síntomes yeren la fiebre alto, el dolor de cabeza, los respigos y los delirios. La mayoría de los enfermos morríen nun plazu de 48 hores, pero afortunadamente una minoría llograba superar la enfermedá y sobrevivir, quedando inmunizados.

Los focos de peste partíen de zones costeres, pero en pocos meses afectaben a toa Europa, cebar nos peor alimentaos, los mancaos poles continues guerres y los más probes. Dicha epidemia tuvo consecuencies catastrófiques inclusive en campañes militares como la de 1347 a 1348 del rei Lluis I d'Hungría contra'l Reinu de Nápoles, que tuvo que ser suspendida y forzó a los húngaros a tornar al so llar. Nel casu d'España, piénsase que llegó per primer vegada al puertu de Palma de Mallorca (febreru de 1348), d'ellí pasó a les mariñes del restu de la Corona d'Aragón (mayu de 1348) y, adulces, foi enfusando escontra l'interior favorecida poles males colleches y poles guerres civiles que sufrió la Península; en Castiella los datos son bien escasos, anque sabemos que n'ochobre la enfermedá llegara a Galicia. La peste volvía atacar recurrentemente cada 8 ó 10 años (1362, 1371, 1381, 1396... y asina mientres el sieglu XV), cada vez con menos roxura, seique por atopase con una población que taba meyor alimentada o que tenía un meyor sistema inmunitariu.

Les zones más afeutaes yeren les más poblaes, sobremanera la mariña y les ciudaes: Cataluña perdió nestes epidemies cuasi'l 40% de la so población, pero Barcelona abarrúntase que superó'l 60% d'afeutaos; amás, tola alministración llocal quedó esbaratada, morrieron cuatro de los cinco consellers y la mayor parte de los oficiales reales, ensin qu'hubiera candidatos pa sustituyilos. Munchos llabradores intentaron fuxir, lo qu'obligó a los nobles a recurrir a los "malos usos" al amparu de les teoríes de superioridá de sangre que se xeneralizaron en tola corona d'Aragón dende 1370 y que s'aplicaron tamién a artesanos y comerciantes. Sicasí, los estudios más recién tienden a amenorgar estes cifres a la metá, considerándoles esaxeraes.[8]

Na Pandu, al haber menos densidá de población, y al ser les ciudaes más pequeñes, la incidencia foi menor; envalorándose un 25% de baxes (lo malo ye que los datos son muncho más escasos, si salvamos la zona d'Andalucía). Pero cabo destacar que'l mesmu rei castellanu, Alfonso XI, morrió de Peste negro en 1350.

Una de les consecuencies más espectaculares de la epidemia, anque non direuta, foi l'abandonu de pueblos enteros (despoblados[9]), anque non siempres debíu al estermín de los sos habitantes, pos tamién hai que tener en cuenta la deserción de los sos pobladores. En Palencia llegar a contabilizar 82 despoblados poles pestes de 1348 y d'años posteriores. En realidá esti fenómenu tamién ye común a toa Europa occidental (en Francia llámense villages désertés; n'Alemaña, wüstungen (na wiki alemana); n'Inglaterra, lost villages (na wiki inglesa),...); y el so culmen tuvo llugar a finales del sieglu XIV y principios del sieglu XV. Los despoblados non siempres pueden acomuñar a la peste, pero lo seguro ye qu'ésta foi un factor importante, xunto coles fames y los malos usos señoriales.

Crisis social[editar | editar la fonte]

¡ Y los probes llaceriaos
amosar les carnes al cielu,
andar los desventuraos
afamiaos, avergoñaos,
teniendo por cama'l suelu![10]

Les dificultaes afecten sobremanera a la masa social, incapaz de faer frente a les penuries y a l'alza de precios. La reaición suel ser la desesperación, provocando desordes sociales o l'abellugu no trascendente. Hai un ambiente xeneral bien tirante, los grupos sociales tomen conciencia de la so identidá y lluchen encarnizadamente ente sigo. Per un sitiu, tán los problemes étnicu-relixosos y por otru les lluches ente distintes comunidaes sociales. Los poderosos, que tamién sufrieron los rigores de la crisis, aprovecharon les circunstancies pa primir entá más a los grupos más indefensos y reforzar la so posición na sociedá. Pa ello despolvoriaron antigües costumes feudales, yá escaecíes polo dures que resultaben, ye lo que denominamos malos usos señoriales o malfetrías.

Polo xeneral, los males achacar a dalgún tipu de castigu divín, ye como si los cuatro caballeros del Apocalipsis acurriérense sobre la Tierra, lo que exacerbó la relixosidá popular, la superstición y el fanatismu. Per un sitiu, abonden les rogativas y les mises, les procesiones de disciplinantes, vistíos con harapos, flagelándose y pidiendo perdón a Dios al berru de poenitentiam ximielgue. Por otru, produzse un creciente enclín a abellugase no trascendente, a la busca de respuestes n'otra parte, resabiando de la Ilesia; el casu más estremu (y n'España bien minoritariu) ye la perda d'enfotu na mesma relixón: la recuperación de la idea del Carpe diem, fielmente reflexada nel Decamerón de Bocaccio. Curiosamente, dambes concepciones, eso sí, más meditaes teológicamente (la del arrepentimientu y la que resabia de la Ilesia), acaben xuniéndose na futura Reforma Luterana.

Sía que non, predominen les esplicaciones supersticiosu y llenu de prexuicios, como quien propunxeron qu'un cometa envelenó l'aire; pero la mayoría echó les culpes a les minoríes non cristianes: moriscos y xudíos.

N'otru orde de coses, ensin que trate de llenu a la península Ibérica, ye imprescindible citar el Cisma d'Occidente, asocedíu arriendes de la vuelta de los papes d'Avignon a Roma, nel añu 1378. Secundariamente, la Corona d'Aragón viose arreyada, al ser nomáu papa l'aragonés Benedicto XIII, tamién llamáu'l Papa Luna, que foi atacáu y sitiáu n'Avignon en 1403. Sicasí, el so cuñáu, el rei aragonés Martín l'Humanu, salvólu y dio-y abellugó en Peñíscola, hasta la so muerte. Tres l'alcuerdu del Conceyu de Constanza de deponer a los dos papes rivales, el de Roma, Gregorio XII, y el d'Avignon, Benedicto XIII, pa nomar a un terceru, Martín V, en 1417. El Papa Luna negar a aceptar la so destitución.

Antisemitismu[editar | editar la fonte]

Les minoríes relixoses son de cutio atacaes. Tradicionalmente vien considerándose que na España medieval, y hasta'l sieglu XIV, cristianos, xudíos y musulmanes convivieren pacíficamente nun clima de tolerancia relixosa. Sicasí, tou paez indicar que se daba una auténtica segregación racial. Cualquier adversidá podía provocar conflictos, como asina asocedió.[11]

Asesinatu de xudíos na Edá Media
A ti, marranu, putu
que yes y fuisti xudíu,
contigo nun apuesto,
que tienes gran señoríu;
...
«L'águila ye de San Juan
y el castiellu, el de Emaús,
y na cruz punxi a Jesús
siendo yo ellí capitán».
A ti, flaire, perru, moru
de la casa de Guzmán,
¿Por qué cantes nel coru
les lleis del Alcorán?

Dícenme que siendo viva
la to muyer doña Francisca
te casasti a la morisca
con doña Sabela d'Oliva.[12]

Nos sieglos XIV y XV, arriendes de la crisis que nos ocupa, l'antixudaísmu empieza a calar na sociedá española, asocediéndose episodios violentos. Cola guerra civil de los Trastámara, l'aspirante Enrique utilizó l'antisemitismu latente nos castellanos pa consiguir partidarios: en 1367 les sos tropes asaltaron les juderíes de Briviesca, Aguilar de Campoo y Villadiego; y los sos patidarios escalaron les de Segovia, Ávila y Valladolid. Toledo llevóse la peor parte. Al terminar la guerra, el rei quixo enmendar la so política, pero l'odiu a los xudíos enraigonara bien fondu y desaguó nos pogromos de Sevilla en 1391. Dende Andalucía, los disturbios pasaron a Castiella (Toledo, Madrid, Burgos, Logroño) y, dende ellí, a Aragón, onde fueron escalaes les juderías de Barcelona, Palma y Valencia, ente otres.

La medrana y la presión a que yeren sometíos caló ente los xudeoespañoles que decidieron convertise en masa. De cutiu estes ingentes conversiones atribuyir al méritu y l'apostoláu de santos varones como San Vicente Ferrer, pero lo cierto ye que foi'l mieu lo que les provocó. Puesto que los conversos actuaron por medrana más que por fe, de cutiu practicaben la so relixón orixinal de callao, esto ye, judaizaban, colo que'l problema del antisemitismu derivó escontra l'odiu contra los cristianos nuevos.

Los pogromos siguieron, xustificaos poles actividaes supuestamente herétiques de los conversos, munchos d'ellos en Toledo; pero tamién contra los que nun se convirtieron, como los provocaos poles prédiques incendiaries del citáu San Vicente Ferrer, que los sos siguidores asaltaron la sinagoga de Santa María la Blanca en 1406. En 1408 obligar a los hebreos a llevar distintivos y a recluyise nes juderías y, en 1412, rexentar de Castiella, Catalina de Lancáster, prohibió la convivencia ente cristianos y xudíos, daqué similar fixo'l rei aragonés Alfonso V.

Los judeoconversos —sicasí— siguíen coles sos mesmes actividaes (odiaes o tarrecíes polos cristianos de "sangre llimpio"), caltuvieron les sos riqueces y ameyoraron la so posición social. Amás, como yá nun yeren xudíos escarecíen de les torgues anteriores, incluyendo matrimonios con cristianos vieyos lo que-yos dexaba, dacuando, algamar títulos de nobleza o altos cargos de l'alministración y la Ilesia. Por casu, l'obispu de Burgos ente 1415 y 1435 foi Pablo de Santa María, nada menos que un antiguu rabín llamáu Salomón hai-Leví. Esti personaxe, y el so fíu, Alfonso de Cartaxena, fueron los más duros enemigos de los xudíos que persistíen nun convertise y profesar la so fe orixinal. Munches vegaes, les acusaciones de judaizar yeren falses, provocaes pola envidia o la cobicia.

En 1449, Álvaro de Luna, proteutor de conversos y moriscos, intentó recaldar nuevos impuestos pa los sos campañes militares, lo que provocó que l'alcalde de Toledo, unu de los sos enemigos, emitiera'l primera Estatuto de Llimpieza de Sangre. Desamarrar de nuevu los pogromos, atayaos por el mesmu Condestable cola ayuda del Obispu Barrientos.

Namái los Reis Católicos supieron imponer una política centralizadora de paz social» que punxo fin a los conflictos causaos pola comunidá cristiana coles minoríes relixoses, anque non colos conversos (amás de provocar otros problemes, non menos importantes): en conquistando'l reinu de Granada, espulsaron a los xudíos en 1492 y a los moriscos en 1502.

Banderías y "Malos usos" señoriales[editar | editar la fonte]

N'otru orde de coses, la oligarquía urbana, onde esistía, averar a los intereses de la nobleza y púnxose en contra de la plebe. La respuesta de la masa social probe yera'l de la revuelta urbana, por casu, les banderías de les faiciones ricu y probe de Barcelona, conocíes colos nomes respeutivos de la Biga y la Busca ente 1436 y 1458:

  • La Biga yera'l grupu de clase alta burguesa, importadores de texíos de luxu, qu'a sigo mesmos llamábense «ciutadans honrats» y apoderaben los organismos de gobiernu de Barcelona; éstos deseyaben liberalizar el comerciu y monopolizar el gobiernu urbanu.
  • Enfrente, la Busca, artesanos acomodaos, (menestrales y obradores) partidarios del proteicionismu comercial, pa salvar los sos negocios, y deseosos de compartir el poder municipal.

Los conflictos aportaron a abondo violentos. El rei Alfonso V el Magnánimo deseyaba poder cobrar les tases que precisaba de los oligarques bigaires, asina que decidió ponese al llau de la Busca, anque tibiamente. Asina cuntaría col sofitu de pueblu: aceptó les sos demandes de democratización y reformes sociales. Sicasí, les disensiones ente los buscaires, achacables a la heteroxeneidá del so orixe, dexaron, adulces, que la Biga volviera reponer el control de la ciudá.

«Temps feia que tots els pagesos de remença estaven al límit de la resistència de les grans i injustes servituds a les quals els senyors com el baró els tenien sotmesos. En molts camps s'aixecaven grans creus i en els llindars de cáseslos hi havia fossars i banderes negres que simbolitzaven voluntat de lluita i mort.»[13]

El progresivu poder económicu de la nobleza fixo qu'ésta reclamara más poder políticu a la monarquía, pa lo que se dedicó a conspirar pa debilitar el poder real. Trátase de caltener una monarquía qu'asegurara l'orde social, pero débil, pa poder ser apoderada por una nobleza fuerte. Cuando Fernando d'Antequera llegó como rei a la corona d'Aragón, precisaba daquién en quien sofitase y viose obligáu a dexar a los nobles alicar malos usos contra los sos llabradores, los Payeses de remensa. Esti llabradores taben adscritos a la tierra señorial, pero teníen derechu a llibrase pagando un tributu. Les condiciones de los remensas endurecer hasta faese insoportables en 1440, polo que deciden crear una hermandá pa defender los sos derechos llamada Sindicatu de Remensas. Los remensas consiguen entamase y comprométense a pagar lo axustao pa reponer la so llibertá, sicasí, como'l rei taba ausente en Nápoles, el Consell de Cataluña torga empezar los disturbios. En 1455 llegar a una especie de pactu y el conflictu quedó latente. La cuestión de los remensas acabó entemeciéndose coles guerres civiles de Xuan II d'Aragón. Terminaes les guerres civiles aragoneses, el problema de los remensas foi'l postreru en solucionase na Sentencia arbitral de Guadalupe, 1486.

Daqué paecencia asocede fora de Cataluña, por casu, en Castiella, hasta que'l rei Pedro I de Castiella (1350-1369), intentó para-y los pies a los nobles y favorecer la nacencia d'una burguesía industrial que nun esistía y protexer les poques Behetrías y realengos qu'entá quedaben. La respuesta de la nobleza foi favorecer una guerra civil favoreciendo al so hermanascu, Enrique II, a quien prometieron el tronu en cuenta de caltener un poder real débil y una nobleza fuerte. Ye un periodu de guerres civiles común a toa Europa (en Francia ye la Guerra de los Cien Años, n'Inglaterra la Guerres de les Dos Roses).

Behetrías[editar | editar la fonte]

Les Behetríes yeren comunidaes de llabradores que, nun siendo llibres, teníen derechu a apautar la so encomienda a un señor de la so eleición, llegando a un alcuerdu sobre les condiciones de la so servidume. Les behetrías (llexislaes por Alfonsu X nes Siete Partíes), allugar al norte del Duero, ocupando más o menos les actuales Cantabria, Palencia, Burgos, La Rioxa y la metá norte de Valladolid, en zona de Merindades, y fueron censaes por Pedro I nel llibru Magüetu de les Behetrías de Castiella aproximao en 1352. Nesti documentu apréciase que munches d'elles habíense convertíu yá en señoríos. Poco antes, en 1351, nes cortes de Valladolid reclamóse la so conversión xeneral en solariego, yá que provocaben munchos conflictos. El rei tuvo a puntu de vencer, pero'l so priváu, Juan Alfonso de Alburquerque convenciólu de que protexera la llibertá de los sos llabradores.[14]

Malos usos[editar | editar la fonte]

Les Malfetrías son los crímenes de los nobles contra'l pueblu llanu, pero lo más común yera recurrir a los "malos usos" yá abandonaos por inhumanos y contrarios a la xusticia tanto consuetudinaria como la de les Siete Partíes. Na corona de Castiella estes tropelías son incontables, dalgunes d'elles bien sangrientes. Ente les más destacaes podemos citar la de Palencia (única gran ciudá castellana sometida a un señor). Nel añu 1315 los palentinos llevantar contra'l so obispu polos abusos; como nun cesaben, llegaron a prindar al obispu y a maltrata-y; cuando pudo escapar, pidió xusticia al rei Alfonso XI y ésti condergó a muerte a 30 ciudadanos. Paecencia foi l'episodiu de Paredes de Nava, villa de realengu apurrida por Enrique II al so cuñáu. Pero los llabradores, enferronaos a la so llibertá, asesinaron al nuevu señor en 1371, a lo que siguió una perdura represión del rei. Asina podemos siguir con Benavente en 1400, l'abargane de Buelna en 1426, Salamanca en 1453, Tordesillas en 1474...

Banderías[editar | editar la fonte]

[15] A la oligarquía urbana ensin títulu de nobleza yeren los llamaos "Homes bonos". Esti burgueses adineraos xunir a la nobleza pa espolletar, actuando en contra'l pueblu llanu, esto ye, "les xentes del Común". Por cuenta de la crisis xeneralizada, los llabradores fuxíen del campu a abellugase nes ciudaes. Pero, como nun teníen oficiu reconocíu formaben un grupu d'asalariaos cuasi marxináu llamáu "Xente menudo".[16] Munches vegaes, les contradicciones provocaes pola crisis (inflación, ruina, desemplegu, mendicidad), asitiaben a los "Homes bonos" al llau de la nobleza y contra les "xentes del Común" al envís de controlar el poder de les ciudaes y villes de realengu. Asina, munches ciudaes y contornes se polarizaban, como vimos qu'asocedió en Barcelona con la Biga y la Busca; pero antes enfrentáronse los Guix y los Ametller. En Vic los Nyerro lluchaben contra los Cadell; en Zaragoza les Luna contra los Urrea y en Valencia los Centelles contra los Vilaragut...

En Castiella, quiciabes los casos más famosos sían los enfrentamientos de los bandos de Salamanca: el de San Benitu y el de Santu Tomé. Mientres el reináu d'Enrique III de Castiella el problema de les banderías urbanes foi tan grave, que'l soberanu tuvo que nomar correxidores cola misión de pacificar les ciudaes y representar al rei como árbitru de les disputes.

En 1465; nel reinu de Navarra el bracéu ente agramonteses y beaumonteses; y, nel País Vascu, la rivalidá ente Oñacinos y Gamboinos.[17] Inclusive'l reinu nazarí de Granada sufrió estes rivalidaes: zegríes contra abencerrajes, estremaos en distintos bandos, enfrentar en lluches fraticidas.[18]

Hermandaes[editar | editar la fonte]

Les Hermandaes son asociaciones de llabradores autorizaes pola corona y destinaes a la defensa d'intereses comunes; de cutiu, a estes hermandaes xuníense tamién nobles y burgueses por motivos personales. La Edá d'oru de les hermandaes ye'l reináu d'Enrique IV de Castiella. La hermandá más relevante d'esti periodu ye la que surdió en Galicia col nome de Irmandade, que los sos llabradores acabarón descontrolándose provocando delles folaes revolucionaries conocíes como Revuelta Irmandiña. Hai irmandades gallegues dende mediaos del sieglu XIV, anque les más actives son del sieglu XV, el so oxetivu yera acabar colos...:

“muitos roubos, furto y omisios y mortes de homes y males y quebrantamientos de camiños y outras forças.” (pa destruyir fortificaciones nobiliaries) "pa baltales, porque dezían que de les diches fortaleces se facían munchos males, porque robaben y tomaben a los homes y prender"

A la llucha xuniéronse fidalgos, nobles clérigos, ciudaes enteres y, sobremanera, llabradores. La organización irmandiña foi modélica: colos sos propios batallones de cien homes, llamaos cuadrielles, destruyeron más de 130 fortaleces feudales. El mesmu rei utilizó a los irmandiños pa socavar el poder de la oposición nobiliaria favorable al infante Don Alfonso (el so rival). A partir de 1467 la nobleza alloñar de Galicia hasta la derrota de los irmandiños a manes del obispu de Santiago de Compostela Alonso de Fonseca al mandu d'una coalición castellanu-portuguesa en 1469, mientres yeren abandonaos pol rei a la so suerte.[19]

Paralelamente a la gallega, creárase la Hermandá de les villes de Guipúzcoa y la Santa Hermandá castellana en 1464: mientres dos años l'Enrique IV utiliza a los agermanados contra los sos enemigos. Pero, los llabradores, viendo que los sos propios intereses yeren apostraos a segundu planu, se descontrolan. Muertu l'enemigu del rei, el príncipe Alfonso, la oposición robla con ésti'l Tratáu de los Toros de Guisando que supón el fin de la hermandá castellana en 1468, que foi abrasada...:

“los Cavalleros de Salamanca fixeron una gran estroza y matanza nos de la hermandá... de manera que primieron a los plebeyos" (Galindez de Carvajal, 1502)

Ciertu que los intentos d'hermanase siguieron, pero'l pactu ente Enrique y la so mediohermana Sabela acabó coles posibilidaes del pueblu llanu.[20]


Como vemos, dende mediaos del sieglu XIV hasta finales del sieglu XV nun hai un momentu de paz na Península.

  • Per un sitiu, na Corona de Castiella, los nobles espolletaron tomando partíu agora por unu, agora por otru bandu, en cuenta de merçedes, determinaes prebendas o señoríos feudales; d'esta miente, zones qu'hasta entós se llibraron del feudalismu, cayen en manes aristocrátiques en forma de mayoralgos. Los mayoralgos son formes de propiedá feudal blindaes (por dicilo de dalguna manera), reconocíes llegalmente, que nun pueden ser vendíes, nin estremaes y el noble nunca puede perder los sos derechos sobre elles; namái puede heredar el fíu mayor.[21] Un exemplu válidu ye la Comunidá de Villa y Tierra de Medina del Campo. Esti conceyu nació como territoriu llibre de feudalismu, esto ye, yera territoriu de Realengu, pero rey como Enrique II o Xuan II viéronse obligaos, pa consiguir el sofitu necesariu, a retaya-y cachos pa da-y los en señoríu a los nobles. Castrejón y Alaejos son daos a la familia Fonseca, y otros nobles reciben los feudos de Carpio, Cervillego, Rubí o Pozal de Gallinas.
  • Sicasí, na Corona d'Aragón la fuercia de la nobleza foi rápido zarrada nes sos "xustes llendes" por Pedro'l Ceremoniosu na batalla de Épila (1348) y Alfonso V suprimió definitivamente los malos usos, concediendo'l derechu de llibertá a los payeses en 1457.[22] Dende entós los grandes d'Aragón cuntar colos deos d'una mano (condes de Pallars, condes d'Urgel, condes de Cardona y condes d'Híjar). El verdaderu poder políticu catalán recayó en manes de la poderosa burguesía urbana. Tou paecía conducir a un reinu aragonés oligárquicu y burgués, quiciabes inclusive una "república coronada", de nun ser pola terribles contradicciones sociales que imperaban en toa Europa.[23]

Poder políticu[editar | editar la fonte]

Anque la rivalidá pol poder ente la corona y la nobleza, según les intrigues palaciegues, son un constante na España Medieval, ye cola dinastía de los Trastámara cuando la crisis política llega a la so culminación, tantu na corona d'Aragón, como, sobremanera, na corona de Castiella. El procesu yera cíclicu: el rei de vez, pa consolidar los sos sofitos, daba enforma poder al so herederu y a los sos segundones, pero al morrer, el segundones reclamaben fuertes prebendas y provocaben inclusive guerres civiles. El nuevu rei tenía que buscar sofitu de nuevu na so familia favoreciéndola lo más posible; asina solucionaba'l so propiu problema, pero semaba'l problema al so socesor.[24]

Corona de Castiella[editar | editar la fonte]

Nel añu 1325 termina la minoría d'edá del rei Alfonso XI, quien decide afitar el poder monárquico, poner fin a la independencia de les ciudaes y les cortes, pero collaborando colos nobles pa consiguir la pacificación del reinu y pa combatir a los Benimerines qu'amenaciaben l'estrechu de Xibraltar. El rei atopó con innumberables dificultaes, ente elles, continues sulevaciones nobiliaries que pudo apoderar al empar con enerxía y diplomacia. Asina, consiguió la sumisión de la nobleza nun alcuerdu (1336) y dempués, ocupase del problema del Estrechu, ganando a los Benimerines na batalla d'El Salado (1340). Como mentemos, el rei morrió na campaña de Granada por causa de la Peste negro.

Guerra de los Trastámara (1366-1369)[editar | editar la fonte]

«El rei don Pedro regnó en paz, ensin otru que tomar el so títulu, diez é seis años complidos, del día que'l rei don Alfonso el so padre finó nel real de Xibraltar nel mes de marzu, segund dichu avemos, añu del señor de mil é trescientos é cincuenta años, hasta que'l rei don Enrique entró nel Regno, é llamóse rei en Calahorra nel mes de marzu, añu del Señor de mil é trescientos é sesenta é seis, é de la Era de César de mil é quatrocientos é quatro años; é regnó trés años en guerra col rei don Enrique.»[25]

De resultes de la prematura muerte d'Alfonso XI, el rei Pedro I foi coronáu con tan solo 16 años; dada la so mocedá yera necesariu atopar a daquién d'enfotu que-y asesorara nel gobiernu. Asina volvieron les intrigues y rivalidaes por consiguir la privanza del rei. El vencedor foi Juan Alfonso de Alburquerque, el perdedores, los fíos illexítimos d'Alfonso XI, Enrique, Fadrique y Tello xunto colos sos partidarios. A midida que Pedro I crecía, faíase más patente'l descontentu xeneral col so priváu, el d'Aburquerque. Cuando'l rei consideróse autosuficiente, prescindió de los sos servicios y decidió gobernar personalmente, ensin privaos. Ye más, Pedro I empezó a otorgar cargos de confianza a la oligarquía castellana, mercaderes y xestores de gran valía, pero ensin títulos; munchos d'ellos yeren inclusive xudíos o conversos. Esta política deparó grandes beneficios económicos a la corona, pero punxo nel so contra a la nobleza que tenía nos cargos palatinos una de les sos fontes de riqueza y poder.

Los nobles entamáronse en redol a los hermanascos de Pedro I, los citaos Enrique y Fadrique, pero fueron ganaos en 1353. Enrique túvose qu'abellugar en Francia. El rei, que se siente poderosu, decide esaniciar a la nobleza como competidora política: nun duldar en deponer eclesiásticos, nomar maestres d'órdenes militares, executar nobles disidentes (ente ellos, el so propiu hermanascu, Fadrique), imponer tributos, confiscar propiedaes nobiliaras... Ye entós cuando los sos enemigos empezaron a llama-y El Cruel y los sos partidarios El Xusticieru.

Por cuenta de los sos pactos con Inglaterra na Guerra de los Cien Años, Pedro I decidió atacar la Corona d'Aragón en redol a 1357. El rei d'Aragón, en clara inferioridá frente a los castellanos, consiguió l'ayuda de mercenarios franceses que veníen comandados pol hermanascu fuxíu: Enrique de Trastámara. Ésti decidió sofitar a los aragoneses cola condición de qu'éstos-y ayudar a convertise en rei de Castiella. Los aragoneses, colos refuerzos de franceses entraron victoriosos en Castiella y coronaron a Enrique II en Burgos, pero Pedro I supo maniobrar, y reforzó les sos tropes con mercenarios ingleses, ganando al so hermanu na Batalla de Nájera (1367). Sicasí, a pesar de los sos esfuercios militares, Pedro I taba perdiendo sofitu social por causa del so escesivu autoritarismu; amás quedárase ensin fondos y, al nun poder pagar a los mercenarios ingleses, éstos abandonáronlu.

Enrique II contraatacó apoderándose de bona parte del reinu, hasta que les sos tropes enfrentar a les de Pedro I, bien amenorgaes y desmoralizadas, en Montiel (1369). La derrota obligó a Pedro I a abellugase nel castiellu de la mentada llocalidá, pero Enrique II tendió-y una trampa, faciéndo-y creer que podría fuxir, fíxo-y salir asesinándo-y personalmente.

Periodu d'afitamientu monárquicu[editar | editar la fonte]

El reináu d'Enrique II, una vegada satisfeches les promeses a los nobles que-y sofitaron, intentó, por tolos medios, volver al statu quo del so padre, Alfonso XI. Caltuvo contenta, pero a raya a la nobleza y a les grandes ciudaes, volvió confiar nos xudíos y favoreció la recuperación dempués de tan llarga guerra.

Batalla de Aljubarrota: los arqueros ingleses inclinen la victoria escontra Portugal en contra de los castellanos.

Nun hubo tanta suerte con Xuan I, el so fíu y herederu, que tenía ambiciones hexemóniques con al respeutive de tola Península Ibérica, lo que lu llevó a atacar a Portugal, siendo derrotáu en Aljubarrota en 1385. Lo peor taba por llegar, pos l'ataque a Portugal dio pie a los sos aliaos ingleses a devolver el golpe. Estos diben dirixíos pol xenru del fináu, Pedro I, el duque de Lancaster, cola pretensión de recuperar la corona (y, de camín, desestabilizar el sofitu castellanu a los franceses na Guerra de los Cien Años). La dura resistencia ufiertada pol rei de Castiella obligó a un pactu favorable a dambos bandos. El fíu de Xuan I, Enrique, casóse cola fía del duque de Lancaster, Catalina, nieta de Pedro I el Cruel en 1387. Asina, Xuan I pudo volver a la política de recuperación interior y afitamientu del poder regio empecipiada pol so padre.

De nuevu una muerte accidental prematura del soberanu fai qu'Enrique III seya coronáu a los once años. Les minoríes d'edá de los reis son siempres un caldu de cultivu pa la inestabilidá: ello ye que l'anarquía foi un fechu ente 1390 y 1393. Cola mayoría d'edá, el rei siguió'l costume empecipiada con Alfonso XI y siguida por tolos Trastámara: anular políticamente a la nobleza, amenorgar les prerrogativas de les cortes y les ciudaes y fortalecer la corona. Sicasí, esto tuvo un preciu, Enrique III tuvo que sofitase de cutio nel so tíu Fernando d'Antequera, qu'acabó convirtiéndose l'home más poderosu de Castiella y en daquién imprescindible pal monarca: en 1406, Enrique III careció y Fernando fíxose cargu del gobiernu. Atacó'l reinu de Granada y conquistó Antequera, colo qu'al so poder políticu y económicu xunía los so prestíu militar.

Cuando'l tíu y favoritu del rei foi escoyíu monarca d'Aragón en 1412, como Fernando I, non yá nun arrenunció a la so rexencia, sinón qu'emplegó los pocos años de vida que-y quedaben p'asegurar el futuru de los sos fíos en Castiella, lo que provocaría una nueva situación de crisis, por non dicir de guerra civil.

Don Álvaro de Luna y los Infantes d'Aragón[editar | editar la fonte]

Los fíos de Fernando d'Antequera, a quien se conocía col nome xenéricu de los Infantes d'Aragón, aprovecharon tol so poder y la minoría d'edá del nuevu rei, Xuan II, pa intentar controlar Castiella. Estos infantes yeren Juan, duque de Peñafiel y futuru rei de Navarra (y herederu del so hermanu na corona d'Aragón), Alfonso, rei d'Aragón, y Enrique, conde de Villena y Maestre de la Orde de Santiago. Estos cuntaben col sofitu de Portugal, Inglaterra, Aragón y Navarra (amás de gran parte de l'alta nobleza castellana), dexando a Castiella y a la so rei una clara situación d'aislamientu, col únicu sofitu de Francia.

Sicasí, Xuan II cuntó cola ayuda d'un home d'enfotu d'enerxía escepcional, el Condestable Don Álvaro de Luna. Convertíu en favoritu del rei, espulsó a los Infantes en 1430. Sicasí, a pesar de la so incuestionable fidelidá a la corona, lo cierto ye qu'actuaba con demasiada autonomía, dacuando incumplía la llei arbitrariamente, portábase despóticamente y atropaba demasiáu poder. El rei, con bien pocu calter, dexóse convencer de que yera peligrosu pal so reinu y desterró a don Álvaro de Luna en 1439. Esti desliz foi aprovecháu polos Infantes d'Aragón que volvieron atacar Castiella, faciendo prisioneru al rei en 1443.; pero'l Condestable volvió a tiempu, infligiéndoles un contundente derrota na batalla de Olmedo (1445), na que morrió unu de los infantes: don Enrique el conde de Villena. La guerra terminó favorablemente para Castiella.

Cuando don Álvaro de Luna considerábase pocu menos qu'intocable, perdió'l favor del rei Xuan II, por cuenta de la influencia de la so segunda esposa, Sabela de Portugal (madre de Sabela la Católica), y de Juan Pacheco, qu'aspira a ser el nuevu priváu del rei. Aquél foi acusáu pol asesinatu d'Alonso Pérez Viveru (contable mayor del rei) y condergáu a muerte. L'omnipotente priváu real foi axusticiáu en Valladolid, en 1453. Al añu siguiente morrió'l mesmu Xuan II viendo como un gran númberu de llugares de realengu pasaren a manes de los nobles.

Enrique IV y el so hermanascu Alfonso (1454 a 1474)[editar | editar la fonte]

El provincial llegó
a questa corte real,
de nuevos llamátigos cargáu,
ganoso de dezir mal...

Ah, frai capellán mayor,
don Enrique de Castiella,
¿a cómo vale l'ardor
que traéis na vuesa siella?
[26]

Dende la batalla de olmedo, llibrada en 1445, el descontentu de los nobles qu'ayudaren a Xuan II y a los que'l Condestable dexara de llau, fora n'aumentu y concentróse en redol al herederu encabezaos por Juan Pacheco. Cuando l'herederu foi coronáu como Enrique IV de Castiella, taba tan apoderáu pol so séquitu qu'apenes tenía autoridá moral nel reinu, a pesar de lo cual, Juan Pacheco empezó a actuar, de nuevu, al marxe de l'aristocracia. Anque los primeros años del gobiernu del rei fueron granibles nel ámbitu económicu, social y de política esterior; l'alta nobleza esixía los so parte y la monarquía nun podía pagar un preciu tan alto.

El bandu antirrealista configuróse en redol al arzobispu de Toledo, Alfonso Carrillo, el Conde de Haro, l'Almirante don Enrique y el Marqués de Santillana. A pesar de los intentos de los sos allegaos, el rei nun foi capaz d'enfrentase a la responsabilidá d'empecipiar una guerra contra estos enemigos y depurar la oposición. Los nobles contrarios, al ver tal pusilanimidad, escenificaron la Farsa d'Ávila en 1465: un monigote que representaba al rei foi depuestu, mientres los disidentes coronaben al so hermanascu, l'infante don Alfonso, que tenía 11 años. La corona de Castiella sumir de nuevu na anarquía. Cuando, finalmente, Enrique IV decidir a combatir, ganó a los sos opositores na Segunda batalla de olmedo, 1467; poco dempués, el so hermanascu y rival, l'infante don Alfonso morría prematuramente en 1468. Sicasí, a pesar de tener tou al so favor, el rei volvió amosar el so calter fréngole, axustando colos vencíos. Ellos aprovecharon pa ufiertar el tronu a la so mediohermana Sabela. Pero ella, que tenía bien clara la idea de la monarquía, negóse, porque eso supunxera convertise, como lo fixo'l so difuntu hermanu Alfonso, nuna marioneta.

Sicasí, Sabela nun despreció la ocasión; aprovechó la falta de calter del so hermanascu, el rei, consiguiendo d'ésti que desheredase a la so propia fía Juana y poner a ella nel primer llugar de la llinia socesoria, en cuenta de que l'home de la futura reina fora escoyíu por Enrique IV: Tratáu de los Toros de Guisando, 1468.

Sabela, que de callao recibiera'l sofitu del rei Xuan II d'Aragón, yá tenía alcordáu'l matrimoniu col so primu Fernando, herederu al tronu del so padre. Casóse clandestinamente en 1469, en Valladolid, ensin permisu del rei de Castiella. Como yeren primos, llograren una bulda del papa valencianu Alexandru VI. Cuando la boda trescendió, quedó clara la total alianza de Sabela cola Corona d'Aragón: de nuevu l'amenaza aragonesa acurríase sobre Castiella, inclusive los enemigos d'Enrique IV sollertáronse, la Guerra civil yera inevitable.

Sabela de Castiella y Xuana la Beltranexa: la Segunda Guerra Civil Castellana (1474-1476)[editar | editar la fonte]

El matrimoniu ente Sabela y Fernando invalidaba'l Tratáu de los Toros de Guisando y, por tanto, volvía convertir a Juana n'heredera. Sicasí, Sabela encargar de ventilar la impotencia d'Enrique IV, al empar qu'acusaba a la so esposa d'infidelidá d'alcuerdu a los rumores espublizaos por Juan Pacheco, Marqués de Villena (1419-1474) quien yá en 1462, al sustituyir Beltrán de la Cueva tolos efeutos al marqués de Villena como nuevu priváu d'Enrique IV, encargar d'arrobinar esti rumor al pie del so hermanu, Pedro Girón y el so tíu, l'arzobispu de Toledo Alfonso Carrillo, Juana sería fía d'unu de los homes d'enfotu del rei, Beltrán de la Cueva, polo qu'empezaron a moteyala "la Beltranexa".

A la muerte del rei, en 1474, Sabela coronóse reina de Castiella y el so home Fernando rei consorte. Pa consiguir sofitos, Juana casóse col rei Alfonso V de Portugal el cual robló una alianza con Francia. Púnxose, entós, un perimportante xuegu de fuercies que podría marcar el futuru de gran parte d'Europa occidental:

Xugábase daqué más que'l tronu de Castiella, yá que, según venciera unu o otru bandu, Castiella xuniríase dinásticamente al reinu de Portugal o a la corona d'Aragón. L'estáu resultante sería bien distintu. Tamién el tipu de monarquía, cuidao qu'Sabela plantegaba una monarquía autoritaria ya independiente de l'aristocracia; ente que Juana representaba a una corona débil y una nobleza poderosa.

La victoria de Sabela y Fernando sobre les tropes portugueses na Batalla de Toro, 1476, condució a la unión dinástica con Aragón y pacificó Castiella, siquier hasta la llegada de Carlos V, yá en 1516.


La Corona d'Aragón[editar | editar la fonte]

Antes de rellatar les peripecies polítiques que sufre la corona d'Aragón hai que dexar clara una circunstancia concreta. Ente que la corona de Castiella, al marxe de diferencies sociales o relixoses, tolos súbditos considerar de la mesma nacionalidá, na d'Aragón había enraigonaes diferencies nacionales ente los habitantes de los cuatro reinos: el principáu de Cataluña, el reinu d'Aragón, el reinu de Valencia y el reinu de Mallorca. Na corona d'Aragón un barcelonés yera consideráu estranxeru en Valencia y lo mesmo podría dicise de los baleáricos que diben a Zaragoza. Esto condicionó la esistencia d'un pactismo tradicional y obligáu, según que los conflictos fueren más numberosos, pero menos destructivos qu'en Castiella.

Pedro'l Ceremoniosu[editar | editar la fonte]

Esti rei (1336-1387), fíu d'Alfonso'l Benignu, xubió al poder con una corona d'Aragón desmembrada: el reinu de Mallorca negar a aceptar el vasallaxe al nuevu soberanu y el reinu de Valencia fuera apurríu a los sos hermanascos, Fernando y Juan de Castiella. Amás, la so madrasca Leonor de Castiella tenía grandes influencies nes cortes de Barcelona. La so coronación supunxo, inclusive, un duru enfrentamientu ente les cortes catalanes y los aragoneses. Sicasí intervención na Batalla del Salado, contra los Benimerines del Estrechu, dexó-y cuntar col estimosu sofitu del rei castellanu Alfonso XI. Asina, Pedro pudo pacificar y unificar la corona, y centrase nos problemes mediterráneos. Pedro'l Ceremoniosu tuvo que faer frente a la Peste negro, a la rebelión de Cerdeña y a los ataques xenoveses. Magar los sos numberosos ésitos militares, la guerra catalano-xenovesa inxerir na confusa rede d'aliances provocada pola Guerra de los Cien Años y nun tuvo fin hasta'l sieglu XV.

L'enclín del rei escontra los problemes mediterráneos produció ciertu abandonu del reinu d'Aragón. Asina, la nobleza aprovechó p'alzase contra Pedro'l Ceremoniosu en 1346. Los sulevaos formaron la llamada Unión aragonesa que nun pudo ser derrototada (tres dellos vaivenes militares) hasta la Batalla de Épila (1348).

Nun acaben equí los problemes, la xubida al tronu de Pedro I de Castiella y les complexes aliances derivaes de la Guerra de los Cien Años, acabara provocando la llamada «Guerra de los dos Pedros» (1356-1365). El casus belli foi l'alianza del rei castellanu con el xenoveses y les disputes fronterices n'Aragón y Valencia: A pesar de la valía militar del Pedro aragonés, el Pedro castellanu xugó les sos baces más ventaxoses, a saber: la potencia demográfica de Castiella (con más de cinco millones d'habitantes), frente a la d'Aragón (con un millón d'habitantes); y l'autoridá de la monarquía castellana, ensin contrapesu nes cortes, les ciudaes nin la nobleza (en oposicón, la corona d'Aragón tenía que consultar a les cortes de cada reinu cada lleva o cada impuestu estraordinariu, lo que retrasaba'l procesu de preparación de tropes dellos meses). Les clares desventaxes de la corona d'Aragón obligaron a apautar con Enrique de Trastámara, que como vimos yera mediohermanu del rei de Castiella y pretendiente al tronu. La Guerra de los dos Pedros supunxo un desastre inútil pa dambes monarquíes y derivó na Guerra civil Castellana que yá tratemos.

Los fíos de Pedro'l Ceremoniosu: Xuan I y Martín l'Humanu[editar | editar la fonte]

Xuan I constitúi un murniu exemplu de mal gobiernu, desinterés, manipulación y corrupción, aportando a acusáu de preparar falses invasiones pa poder llograr dineru de les cortes. N'efeutu, Xuan I d'Aragón (1387-1396) escarecía d'ingresos abondos pa la so política, se desinteresó polos problemes mediterráneos y arrodióse de conseyeros corruptos. Ante la repitida negativa de les cortes de da-y dineru, viose obligáu a pidir préstamos, llegando a tar totalmente apoderáu pol so emprestador (Luqui Scarampo) a quien llegó a deber 68.000 florinos. Esti financieru, amás, malvó a los sos conseyeros que fueron acusaos de recibir comisiones y de mandar al rei a cazar pa distraye-y de los asuntos de palaciu. El so gobiernu carauterizar pola anarquía social y pola perda de prestíu de la corona, non yá interior, sinón en toa Europa: «Los mercaderes y otros que van fora de los vuesos reinos faen escarniu de vos diciendo que'l rei nun tien qué comer».

Por eso, cuasi tol reináu de Martín I d'Aragón (1396-1410) tuvo dedicáu a poner orde nel país y nes sos rellaciones mediterránees. A pesar de los sos esfuercios (la victoria de San Luri, 1409, en Cerdeña y la pacificación de Sicilia), el cayente aragonés nel Mediterraneu yera un fechu. Los castellanos convirtiérense nuna potencia marítima y los sos corsarios esqueráronse demasiáu nel comerciu catalán. Nel interior, siquier recuperó la xurisdicción de munches de les tierres perdíes, cola ayuda de los sos propios habitantes (pos la corona siguía con munchos problemes monetarios). Nesta dómina munchos llabradores dieron cuenta de la so situación, los remensas, y al tomar conciencia empezaron a entamase coles consecuencies enriba espuestes. Sicasí, el rei perdió al so únicu fíu llexítimu y quedóse ensin herederu; anque propunxo al so bastardu Fadrique, nun foi aceptáu polos tribunales y a la so muerte plantegar a la cuestión socesoria y dos años ensin monarca llamaos Interregno.

El Compromisu de Caspe y la Casa de Trastámara[editar | editar la fonte]

L'Interregno y el so culminación, el Compromisu de Caspe (1410-1412), punxeron n'evidencia les divisiones polítiques ente los distintos reinos de la corona d'Aragón. Ente los varios pretendientes que se presentaron, Fernando d'Antequera foi'l que meyor xugó les sos baces: cuntaba con enormes riqueces (al contrariu que los anteriores reis de la corona), ganóse'l sofitu de los valencianos al traviés de Vicente Ferrer, sofitando al papa Benedicto XIII, ocupó'l reinu d'Aragón cola sida de protexer a los compromisarios (en realidá, pa primilos) y estremó a los únicos que podíen refuga-y, los catalanes. La casa de Trastámara entró na corona d'Aragón.

Fernando II d'Aragón nel so tronu enmarcáu por dos escudos col emblema del señal real. Frontis d'una edición de 1495 de les Constituciones catalanes.[27]

Sicasí, como se vio, el nuevu rei Fernando I d'Aragón, nun arrenunció a la rexencia qu'exercía en Castiella. La so autoridá foi aldericada por otru pretendiente al tronu, Jaime de Urgel, pero tardó pocu en gana-y. El so curtiu reináu (1412-1416) foi, dende'l puntu de vista políticu, bien trascendente: unu de los sos fíos foi rei d'Aragón (Alfonso V), otru rei de Navarra y, dempués, tamién d'Aragón (Xuan II), otru foi gran maestre de la Orde de Santiago (Enrique) y casó a la so fía Leonor col herederu al tronu portugués. Pacificó Cerdeña y Sicilia y robló tregües con Xénova, Exiptu y Marruecos. Al decidise, nel Conceyu de Constanza, la destitución del papa Luna, Benedicto XIII, Fernando -y abondonó ensin miramientos (1416). Ensin batura a duldes, mientres los últimos años de la so vida, Fernando d'Antequera convertir nel home más poderosu de la Península Ibérica y unu de los más influyentes d'Europa Occidental.

Alfonso V d'Aragón, el Magnánimo (1416-1458) el fíu mayor de Fernando, viose obligáu a asumir la responsabilidá de protexer a los sos hermanos los Infantes d'Aragón, pero ensin enforma convencimiento. Lo que de verdá-y atraía a él yera la política mediterránea, yá que yera, personalmente, un ricu mercader. La obligación d'ayudar a los sos hermanos nes lluches castellanes foi un fracasu militar y obligó-y a sometese a la voluntá de les cortes catalanes, que nunca antes tuvieren tanto poder. Les mesmes cortes obligaron al rei a roblar con Castiella les Tregües de Majano en 1430. Una vegada se "desentemangó" de la obligación castellana, dexó al so hermanu Juan al cargu de los asuntos peninsulares y coló a Nápoles a reclamar el tronu del reinu. A pesar de que nun llogró victories militares, llegó a un alcuerdu col señor de Milán, Filippo Maria Visconti, pa partise la influencia n'Italia: pa Milán el norte, pa Nápoles el sur. Alfonso foi coronáu en Nápoles en 1442. Años más tarde robló'l tratáu de Lodi (1454), xunto con Milán, Florencia y Venecia, pa combatir a cualquier enemigu esterior común, especialmente los franceses y los turcos. Alfonso morrió en Nápoles en 1458 y foi asocedíu pol so hermanu Juan, que yera tamién rei de Navarra.

Xuan II d'Aragón[editar | editar la fonte]

Juan, fíu de Fernando d'Antequera y hermanu del rei d'Aragón, Alfonso V, con quien collaboró mientres el so reináu como lugateniente, aportara al tronu del reinu de Navarra pol so matrimoniu con Blanca de Navarra, yera pos un pixín consorte. Amás, l'herederu llexítimu según el testamentu de la reina yera'l primoxénitu Carlos, el príncipe de Viana. Pero l'ambición de los trastámara nun podía conformase con eso y tol so reináu en Navarra enfocar a llograr ser el soberanu y desfacer del so fíu, el Príncipe de Viana.

Cuando la so esposa Blanca morrió (1441), coles mesmes qu'él mesmu yera ganáu por Álvaro de Luna en Castiella (lo que-y dexaba ensin les sos perriques posesiones naquél reinu); decidió dar el pasu decisivu y ser rei, anque fuera illexítimamente. Pa ello maniobró, aprovechando les banderías navarres, y consiguió suficientes partidarios pa los sos propósitos. Pero Carlos de Viana nun se quedó de brazos cruzaos y declaró la guerra al so padre (1451-1461): reclutó el sofitu de los montañeses de Beaumont (beamonteses) y del propiu condestable castellanu, Álvaro de Luna. Pero Xuan II ganó-y una y otra vez, de la que se casaba cola castellana Juana Enríquez (1447) que-y daría un fíu, el futuru Fernando'l Católicu.

Nel añu 1458, por causa de la muerte del so hermanu, heredó la corona d'Aragón, pero les cortes catalanes opónense-y rotundamente, esixendo que reconociera los derechos del so enemigu, el príncipe de Viana. Nesi momentu, los problemes navarros y los aragoneses fundir no que sería la Guerra Civil Catalana (1462-1472). En Cataluña, Xuan II procuróse'l sofitu de remensas y buscaires, según munchos nobles disidentes. Los catalanes nun deseyaben destronar al rei, namái pretendíen qu'ésti aceptara los sos puntos de vista: principalmente que la monarquía tenía de ser controlada poles cortes. Puede dicise qu'esta guerra civil yera la llucha ente una concepción moderna de la monarquía autoritaria (moderna porque superaba la concepción medieval) y l'idea medieval y pactista catalana.

Ante la imposibilidá d'alcuerdu, los catalanes busquen otros candidatos al tronu, que seríen denominaos «reis intrusos de cataluña», pero unu detrás d'otru van arrenunciando (el castellán Enrique IV, Pedro de Portugal, el francés Louis d'Anjou...). La llegada d'aliaos estranxeros enllazó, una vegada más, los conflictos peninsulares cola Guerra de los Cien Años. Finalmente, Xuan II ganó a los catalanes, que roblaron la Capitulación de Pedralbes (1472). Sicasí, el rei optó pola clemencia, pa pacificar el país, y reconoció los Privilexos y Fueros Catalanes.

Tocantes a Navarra, les banderías siguieron, los gobiernos y rexencies demasiáu curtios nun ayudar al so estabilización. Años más tarde, Fernando'l Católicu, col sofitu de la so esposa, convirtió esti reinu nun proteutoráu castellanu, hasta que foi anexonáu definitivamente en 1512, eso sí, respetando los sos fueros ancestrales.


El Reinu de Granada[editar | editar la fonte]

Patiu de los lleones, La Alhambra, Granada

Mientres el sieglu XIV el reinu nazarí de Granada[28] ta fuertemente consolidáu como una pequeña potencia artesanal y comercial, con unes traces social y económicu bien definíos. Granada tenía un comerciu floreciente, controláu cuasi puramente por xenoveses. La so economía básase nel cultivu de plantes non alimenticies, pero de gran valor comercial (moreres pa la seda, caña d'azucre, frutos secos...), qu'intercambiaba por alimentos. Amás la so artesanía yera bien apreciada en toa Europa. Pero esa dependencia alimentaria obligaba a mercar trigu a los castellanos y a los xenoveses a precios cimeros a los del mercáu. Cuando les crisis internes que sufrió la corona de Castiella dexaron la so sobrevivencia sumieron, Granada vio la so esistencia amenazada polos sos vecinos del norte; precisamente una de les táctiques castellanes foi'l bloquéu comercial, llevada a cabu en tiempos de los Reis Católicos, anque primero socedieron munches otres coses:

Políticamente, Granada sufre la lacra de les continues combalechadures polítiques contra'l sultán de vez, años de traiciones y conxures xuníes al entrometimiento d'estaos más poderosos: de primeres los Benimerines de Marruecos y, dempués, de los castellanos.

Quiciabes l'únicu periodu de completu florecimientu ye'l sultanatu de Muhammed V (1354-1359 y 1362-1391). Esti soberanu, gracies a les paries pagues al rei Pedro I de Castiella consiguió que «nin los moros entraren a tierra de cristianos, nin ellos a tierra de moros por que se ficiese cosa que cuntar sía» (Crónica del rei don Pedro[25]). Mientres unos años, Muhammed V foi destronáu polos sos rivales, pero recuperó'l tronu gracies al sofitu castellanu. Esti segundu reináu de Muhammed V foi de paz y prosperidá pal reinu de Granada.

A partir de la so muerte, y mientres cuasi tol sieglu XV, la desestabilización política va amontándose, lo que s'agrava por causa de los ataques castellanos, que los sos nobles recurren a la guerra contra Granada pa ganar prestíu militar (Fernando d'Antequera, Álvaro de Luna...). Dos bandos apuéstense'l poder: los Abencerrajes (Banu Sarrach) y los Zegríes. Sírvense se sulevaciones, golpes d'estáu, asesinatos, intrigues palaciegues y consiguen estremar a la familia real, los Nazaríes en dos rames rivales que s'alternen alocadamente nel tronu. Destacamos, pola so persistencia, a Muhammed IX, el Zurdu, que tuvo nel poder en cuatro causes distintes (1419-1427, 1430-1431, 1432-1445 y 1448-1453) y otres tantes foi espulsáu del tronu.

L'únicu renacer momentaneu correspuende al sultán Muley Hacén (1463-1482), quien pacificó el país reprimiendo duramente la revuelta de los Abencerrajes; roblando tregües con Castiella, consolidando la economía y el comerciu... Pero ésti yera'l cantar del cisne. La llegada al tronu de Sabela la Católica supunxo que tola maquinaria bélica castellana entartallara al últimu reinu musulmán na península Ibérica.

«Al averáu d'esta sulevación social, plantégase'l problema de la organización de los pueblos peninsulares. Ente unos y otros anoyáronse entós tantes rellaciones que yera imposible la so subsistencia na forma política consagrada nel sieglu XII. Magnates castellanos y aragoneses crucien les fronteres ya instálense nel corazón de los problemes políticos de los vecinos; buques vizcainos y andaluces constitúin l'equipu llixeru de la navegación catalán y mallorquina d'esti periodu; y ante les arremetedures franceses son los barceloneses los primeres que s'ilusionen coles llances castellanes que'l so príncipe herederu va poder taer de Segovia. La monarquía de la Renacencia ta xestándose na Península —xestándose con signu castellanu non por videncia mística, sinón pol simple empirismu de la so demografía en puxanza, de la llibertá d'aición que reivindica la so realeza, y de los recursos que, a pesar de la contraición, siguen apurriéndo-y los fataos treshumantes de la Mesta—.»

Jaime Vicens Vives: Aproximamientu a la Historia d'España, cap. «L'empiezu de les disensiones hispániques», § 101

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Dances de la Muerte, poema anónimu castellán de redolada al 1400 calteníu nun códiz y la biblioteca d'El Escorial
  2. Coples de Mingo Revulgo, glosaes por Hernando del Pulgar, 1485. Biblioteca Nacional de Madrid.
  3. Iradiel Murugarren, Paulino (1988). «La crisis medieval.». Historia d'España Planeta, dirixida por Antonio Domínguez Ortiz De la crisis medieval al Renacimientu (sieglos XIV-XV) (Volume 4). ISBN 84-320-8374-7. . Páxines 27-28.
  4. Iradiel Murugarren, Paulino (1988). «La crisis medieval». Historia d'España Planeta, dirixida por Antonio Domínguez Ortiz De la crisis medieval al Renacimientu (sieglos XIV-XV) (Volume 4). ISBN 84-320-8374-7. . Páxines 48-54.
  5. MARTIN MARTÍN, José Luis (1984). La Península na Edá Media. Editorial Teide (Barcelona). ISBN 84-307-7346-0. Páxines 649-652.
  6. Martín Cea, Juan Carlos (1986). El Campesinado Castellanu de la Cuenca del Duero. Aproximamientu al so estudiu mientres los sieglos XIII al XV. Xunta de Castiella y Lleón (Zamora). ISBN 84-505-3624-3. Páxines 124-132.
  7. Chirino, Alonso de (1420). «Del reximientu en tiempu de pestilencia.». Menor dañu de la Medeçina Segundo Parte (Capítulu XIII). Páxines 39-45 (afechu; téngase en cuenta que'l doctor Chirino nun fala de la Peste negro de 1348, sinón d'otra epidemia médicamente similar pero menos mortífera de 1417).. 
  8. Iradiel Murugarren, Paulino (1988). «La crisis medieval.». Historia d'España Planeta, dirixida por Antonio Domínguez Ortiz De la crisis medieval al Renacimientu (sieglos XIV-XV) (Volume 4). ISBN 84-320-8374-7. . Páxines 18 y 36.
  9. Heers, Jacques (1979). Historia de la Edá Media. Labor Universitariu, manuales (Barcelona). ISBN 84-335-1708-2. Páxines 224-225 (da una visión xeneral de les aldegues abandonaes n'Europa nesta dómina).
  10. Coples de Vita Christi, por Frai Íñigo de Mendoza, sieglu XV.
  11. Valdeón Varuque, Julio (1985). Historia de Castiella y Lleón: 5. Crisis y recuperación (sieglu XIV-XV). Ámbito ediciones (Valladolid). ISBN 84-86047-54-4 - Páxines 73-75.
  12. Coples del Provincial, sieglu XV, Biblioteca Nacional de París. Estes coples tán llenes de perduros ataques contra los conversos d'orixe xudíu o moriscu.
  13. El drac de Bestracà - Un relat de Xavier Valeri (11-04-2005)
  14. Fernández Martín, Pedro (1958). «El postreru señor de les Behetrías en Campos.». HISPANIA (XVIII). Páxines 205-229. 
  15. Bizagorena, Francisco de (1984). «Salamanca, la so Hestoria, el so Arte, la so Cultura». Gráfiques Ortega S.A. (Salamanca). ISBN 84-400-8696-2. . Páxina 24: alrodiu de la hestoria de María la Brava.
  16. Moxó, Salvador de (1969). «De la nobleza vieya a la nobleza nueva. El tresformamientu nobiliariu en Castiella na Baxa Edá Media.». Cuaderno d'Historia Anexos a la revista Hispania (Númberu 3). 
  17. Martín Martín, José Luis (1984). La Península na Edá Media. Editorial Teide (Barcelona). ISBN 84-307-7346-0. Páxines 719-731.
  18. Ladero Quesada, Paulino (1988). «El reinu nazarí de Granada.». Historia d'España Planeta, dirixida por Antonio Domínguez Ortiz De la crisis medieval al Renacimientu (sieglos XIV-XV) (Volume 4). ISBN 84-320-8374-7.  Páxines 308-324 (Desgraciadamente, sabemos bien pocu de la manera en que'l Reinu de Granada sorteó la crisis, pero tou paez indicar que los acontecimientos sociu-económicos y demográficos nun fueron tan graves; lo que sofita la idea de que se trata d'una crisis del sistema feudal, del que queda fuera esti enclave musulmán. Sicasí, sí que se conocen les crisis polítiques internes recoyíes pol lliteratu Ibn al-Jatîb, al serviciu del rei Muhammad V. El so socesor, Ibn Zamrak, desdexó'l so llabor de cronista en favor de la poesía, lo que provoca ciertu vacíu documental).
  19. Martín Rodríguez, José Luis (1984). La Península na Edá Media. Editorial Teide (Barcelona). ISBN 84-307-7346-0 - Páxines 730-732.
  20. Valdeón Varuque, Julio (1985). Historia de Castiella y Lleón: 5. Crisis y recuperación (sieglu XIV-XV). Ámbito ediciones (Valladolid). ISBN 84-86047-54-4 - Páxina 71.
  21. Navarro, Andrea Mariana (2004). «El resurdimientu de la caballería nobiliaria na política d'Alfonso XI.». Tarrezas Medievales volume 12 (Númberu 1). ISSN 0327-5094 - Páxines 177-191. 
  22. Iradiel Mugarren, Paulino (1988). «La crisis medieval.». Historia d'España Planeta, dirixida por Antonio Domínguez Ortiz De la crisis medieval al Renacimientu (sieglos XIV-XV) (Volume 4). ISBN 84-320-8374-7. . Páxines 76-81.
  23. Vicens Vives, Jaime (1970). Aproximación a la Historia d'España. Biblioteca básica Salvat (Madrid). Depósitu Llegal M-12-163-1970 - Páxines 67-73.
  24. L'epígrafe que sigue de siguío ye una síntesis de la mayoría de los llibros que se citen enantes.
  25. 25,0 25,1 López de Ayala, Pedro (1511). Crónica del rei don Pedro, de don Enrique II, y de don Xuan I. Sevilla.
    - Referencia a López de Ayala en Wikipedia
    - Referencia a López de Ayala en Wikisource.
  26. Coples del Provincial, Biblioteca Nacional de París. Estos son los versos con qu'empieza'l poema satíricu anónimu del sieglu XV.
  27. Guillermo Fatás y Guillermo Redondo, Blasón d'Aragón: l'escudu y la bandera Archiváu el 31 de xineru de 2012 na Wayback Machine., Zaragoza, Diputación Xeneral d'Aragón, 1995, páxs. 101-102.
  28. Bosch, Jacinto (1985). «El Reinu de Granada». Cuaderno d'Historia 16 Númberu 4 (Barcelona). ISBN 84-85229-77-0. .

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Reconquista

Periodos de la Historia d'España

Baxa Edá Media
Socesor:
Reis Católicos