Batalla de los montes Nervasos

De Wikipedia
Batalla de los montes Nervasos
Parte de guerras germánicas (es) Traducir
Fecha 419 (Gregorianu)
Llugar Provincia de Lleón ( España)
Resultáu Victoria suevu-romana
Belixerantes
Vándalos,
Alanos
Suevos,
Imperiu romanu d'Occidente
Comandantes
Gunderico Hermerico,
Asterio
[editar datos en Wikidata]

La batalla de los montes Nervasos foi un enfrentamiento militar asocedíu nel añu 419 ente los suevos, dirixíos pol so rei Hermerico y ausiliaos polos Imperiu romanu d'Occidente romanos del comes Hispanorum Asterio, y los vándalos, empobinaos pol so propiu rei Gunderico y ausiliaos polos alanos, nel contestu de les invasiones xermániques na península ibérica. L'alcuentru, que tuvo llugar na actual provincia de Lleón (España), saldar con una victoria sueva.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Ente los años 409 y 411 d. C., los pueblos xermánicos de los vándalos y suevos, según los iranios alanos,[1] enfusaron na península ibérica al traviés del Pirinéu occidental, dempués de someter la Galia Imperiu romanu d'Occidente romana a un réxime de saquéu y pillaje mientres trés años.[2] Los romanos nun pueden dar una respuesta eficaz por cuenta de les sulevaciones locales de Geroncio y Máximu, y con esto abre'l periodu de les invasiones xermániques na península ibérica.[3] Los invasores apautaron ente sigo, y a suertes, el repartu de los territorios hispanos: travesando ensin detenese la Tarraconense, que permanez na so mayor parte en manes romanes,[2] los vándalos silingos asentir na provincia romana de la Bética, los alanos en Lusitania y la Carthaginense, ente que suevos y vándalos asdingos lleguen a un alcuerdu sobre la Gallaecia. Los suevos quedar colos conventos Lucense (con capital en Lucus Augusti, Lugo) y Bracarense (con capital en Bracara Augusta, Braga), y los asdingos el Conventu Asturicense (con capital en Asturica Augusta, Astorga).[3]

Hispania en 409-429.

En 416, Walia, rei de los visigodos de Tolosa, entra na Península como aliáu de los romanos pa combatir a los invasores bárbaros. Estos prefieren nun xunise pa enfrentase a l'amenaza común, y para 418 aniquiló cuasi por completu a los silingos y tremáu a los alanos en matando al so monarca Atax, que s'abeluguen ente los asdingos (motivu pol que d'equí p'arriba los reis vándalos nomárense «reis de los vándalos y los alanos»).[1][2]

El caudiellu suevu Hermerico, pela so parte, consigue roblar un tratáu col emperador Honorio por que conceda a la so tribu l'estáu llegal de foederati (del qu'esfruten tamién los visigodos), polo que los hispanorromanos tienen de vence-yos tierres. Establécense guarniciones nes ciudaes y Braga empieza a ser considerada'l centru de poder. L'ofiendo de los hispanorromanos pol tener que dar parte de les sos tierres a los suevos va amosar nel futuru como fonte de conflictos ente nativos y colonos, dándose dellos trataos de paz incumplíos y l'unviada d'una embaxada indíxena al xeneral Aecio na Galia, encabezada pol obispu Hidacio, que nun va consiguir los sos propósitos.[3]

N'alianza colos romanos, Hermerico dexaríase llevar polos deseos expansionistas del so reinu y entra en conflictu colos sos vecinos vándalos, los más cercanos.[4]

La batalla[editar | editar la fonte]

Los detalles del enfrentamientu ente los dos pueblos nun tán claros, pero podemos deducir que fueron los suevos los que llevaron la iniciativa al romper les hostilidaes, una y bones los montes Nervasos (llamaos asina o bien pol antiguu pueblu de los narbasos o pol xeneral Imperiu romanu d'Occidente romanu Erbasio),[5] a pesar del so llocalización incierta, pudieron ser asitiaos na contorna lleonesa d'El Bierzo, entós el Conventu Asturicense, qu'en virtú del pactu de 409411 pertenecía a los vándalos asdingos de Gunderico.

Mientres la invasión del territoriu enemigu, Hermerico y el so exércitu son acorrexaos nos montes Nervasos poles tropes de Gunderico, y namái la oportuna intervención romana salva a los suevos d'una grave derrota.[1][2] Ye'l comes Hispanorum Asterio quien al mandu de un poderosu exércitu romanu llevanta'l asediu de les posiciones sueves y obliga al exércitu vándalu a retirase. Nun va acabar equí la campaña romana, pos Asterio va acosar a los vándalos hasta obliga-yos a replegase al sur, escontra Bracara Augusta onde espera'l so vicarius Maurocelo, que comandaba otru exércitu pa la ocasión, pa interceptar a los asdingos y ganalos.[1][2]

Peñe d'hueso época sueva, probable intercambiu comercial. Perteneciente a la cultura de Cherniajov, foi topáu en Capo Bergidum.

Consecuencies[editar | editar la fonte]

Forzáu pola derrota, el rei Gunderico va emponer al so pueblu a buscar l'asentamientu na Bética. Ente 421 y 422 ganen al exércitu imperial de Flavio Castino unviáu contra ellos pa recuperar lo perdío,[1] y constrúin una gran flota cola que llogren el predominiu naval de la rexón y conquistar bona parte del sureste de Hispania, llegando a escalar ciudaes como Hispalis (Sevilla) y Carthago Nova (Cartaxena), ente otres llocalidaes.

En 428 muerri Gunderico y asocéde-y nel tronu'l so mediu hermanu Genserico, que decide que'l nuevu llar de los vándalos ta nel norte d'África, nel que les disputes internes van torgar la resistencia romana.[3] Pero mientres Genserico atópase ocupáu colos preparativos que van faer que 80.000 persones, 15.000 d'ellos guerreros, crucien l'estrechu de Xibraltar, les bandes sueves de Hermigario atáquen-y pola retaguardia n'escalando la Lusitania.[2] Los incursores van ser ganaos cerca de Mérida y el so líder afogar nel Guadiana mientres intentaba fuxir.[2] Al añu siguiente los vándalos desembarquen en Ceuta, dende la qu'en pocos años van facer con toa l'África occidental romana pa ser dempués barríos de la historia por Belisario, xeneral de Xustinianu I.

Al respective de los suevos, permaneceríen en Gallaecia hasta la conquista visigoda de Leovigildo del so reinu en 585, compartiendo la mesma suerte que los sos enemigos vándalos.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 «Invasión de los bárbaros y dominación de los visigodos». Nubeluz.es. Consultáu'l 11 d'agostu de 2010.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 Cossue (28 de payares de 2005). «Curtiu historia del reinu suevu de Gallaecia (1)». Celtiberia.net. Archiváu dende l'orixinal, el 7 de xineru de 2012. Consultáu'l 11 d'agostu de 2010.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 «Los años 408 a 433». InterClassica (3 de marzu de 2007). Consultáu'l 11 d'agostu de 2010.
  4. Arce, páx. 111
  5. «Conceyu de Villamanín: Arbas del Puertu». Conceyu de Villamanín. Consultáu'l 11 d'agostu de 2010. «Arbas deriva, según coinciden los más informaos autores, del so enclave nos 'Montes Erbasos', que, de la mesma, tomar d'un xeneral romanu de nome Erbasio»

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Arce, Javier (2007). Bárbaros y romanos en Hispania. Marcial Pons Historia. ISBN 84-96467-57-0.