Basílica de San Francisco d'Asís

De Wikipedia
Asís, la basílica de San Francisco y otros sitios franciscanos
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
La basílica de San Francisco. Error de Lua en Módulu:Mapa_de_llocalización na llinia 393: Minutes were provided for longitude without degrees also being provided.
Llugar  Italia
Criterios Cultural: i, ii, iii, iv, vi
Referencia 990
Inscripción 2000 (XXIV Sesión)
Área Europa y América del Norte
Cambiar los datos en Wikidata

La Basílica Patriarcal de San Francisco ta asitiada n'Asís, na rexón italiana d'Umbría, y ye Patrimoniu de la Humanidá dende l'añu 2000.[1][2] Llugar de la glorificación de San Franciscu d'Asís, estremar nella dos partes fundamentales: la Basílica inferior, baxa y escura, y la Basílica cimera, espaciosa y lluminosa. Esta distribución interpretóse de manera simbólica: la primera representaría la vida de penitencia, ente que la segunda simbolizaría la gloria.[3]

La basílica forma parte de too un complexu monumental franciscanu. Enfrente del atriu que preciede l'ingresu de la basílica inferior atópase l'ex Oratoriu de San Bernardino, construyíu pa la Tercer orde de San Francisco por oficiales lombardos en redol a la metá del sieglu XV. Tres el portal, entrar nel Sacru Conventu que, amás de la comunidá de Flaires Menores Conventuales, encargaos de la custodia de la basílica, anguaño agospia l'Institutu Teolóxicu d'Asís (ITA), l'Institutu de Ciencies Relixoses (ISSRA), un Centru de documentación y un importante fondu de documentos y llibros especializaos en temes franciscanos.

La basílica tien gran importancia dende'l puntu de vista relixosu, al ser sede de la Orde Franciscana y tratase d'una parada fundamental pa munchos pelegrinos mientres el so viaxe a Roma, y dende el puntu de vista artísticu, al cuntar con obres como La vida de San Francisco nos frescos de Giotto.

Historia[editar | editar la fonte]

La construcción[editar | editar la fonte]

Sacru Conventu y Basílica de San Francisco.

Según la tradición, foi'l mesmu Francisco quien indicó'l llugar nel cual quería ser soterráu. Trátase de la llomba inferior de la ciudá onde, davezu, yeren soterraos los “ensin llei" y los condergaos pola xusticia, quiciabes razón pola cual yera llamada Collis inferni. Más palantre, el Papa Gregorio IX llamó a esta zona Collada del Paraiso. Esti llugar, asitiáu xunto a la ciudá y a un monte nel so cara norte, y dende onde s'acolumbra tol valle de Espoleto, yera ideal pa la vida de los flaires.

Na dómina de la construcción, la fama del santu yera yá universal. Pa completar la basílica llegaron ufiertes de gran parte del mundu. Tol complexu arquiteutónicu foi completáu en pocu más d'un sieglu, pa lo cual llamóse a maestros arquiteutos, artesanos y pintores d'ente los más grandes d'aquellos años.

En marzu de 1228 frai Elías, xeneral del Orde Minorita y máximu responsable del proyeutu,[4] recibió de Simone de Pucciarello, en nome del Papa, un terrén al oeste de la ciudá. El 16 de xunetu de 1228, namái dos años dempués de la so muerte, Francisco foi proclamáu santu por Gregorio IX; a otru día, 17 de xunetu, el Papa y frai Elías punxeron les primeres piedres pa la construcción d'esta pimpana basílica, qu'allugaría los restos mortales de Francisco y sería la sede del Orde qu'acababa de nacer.

La estructura que quería dase yera nun principiu abondo simple, pero foi rápido modificada según llinies más maxestoses, inspirándose en parte na arquiteutura románica llombarda. El complexu, formáu por dos ilesies superpuestes ya independientes de nave única con transepto saliente y ábside, terminar en 1239. Foi consagráu al cultu en mayu de 1253, añu nel que tamién morrió frai Elías, pol Papa Inocencio IV, quien ordenó que'l conxuntu dignificar con trabayos de decoración. A finales del sieglu XIII, la basílica inferior arriquecer de capiyes llaterales, toes n'estilu góticu.

Dende 1289 cuando Nicolás IV, primer Papa franciscanu de la historia de la Ilesia, concedió-y l'estáu d'Ilesia papal, tola basílica ta sometida a la direuta xurisdicción del pontífiz. En 1754 el Papa Benedicto XIV dio-y la categoría de Basílica Patriarcal y Capiya Papal. El 8 d'agostu de 1969 Pablo VI determinó que la Basílica pasaría a tar rexida por un Cardenal como Legáu so.[5]

Los restos mortales de San Francisco[editar | editar la fonte]

Penitentes na Basílica Inferior d'Asís, cuadru de José Jiménez Aranda (1874, Muséu del Prado).

El 25 de mayu de 1230 tresfiriérense los restos mortales de Francisco dende la ilesia de San Jorge (futura ilesia de Santa Clara) a la basílica construyida nel so honor. Soterráu sol altar mayor nun llugar inaccesible, mientres sieglos perdió la memoria del puntu exactu onde s'atopaba'l so cuerpu. Tres el descubrimientu, con autorización de Pío VII, de la tumba del santu n'avientu de 1818, escavóse la cripta, que foi realizada en estilu neoclásicu so la direición del arquiteutu romanu Pascual Belli. L'estilu oldeaba demasiáu col restu de la basílica, polo qu'ente 1925 y 1932 la cripta foi radicalmente modificada por aciu un proyeutu del arquiteutu Hugo Tarchi según l'estilu neorrománico.

Daños provocaos pol terremotu de 1997[editar | editar la fonte]

El 26 de setiembre de 1997, a les 02:33, un fuerte temblón de tierra afectó a les rexones italianes d'Aveséu y Les Marques. Unos nueve hores más tarde, otru terremotu repitir na zona, provocando la muerte de dos flaires y dos téunicos que se topaben supervisando los daños que'l primeru provocara na basílica cimera.[6]

Dambos seísmos causaron fondos resquiebros, col derrumbe de la bóveda en dos puntos, y ingentes daños nel tímpanu del transepto. Cientu trenta metros cuadraos de frescos medievales amenorgar a miles de fragmentos: el San Jerónimo, atribuyíu por dalgunos a Giotto mozu, onde taben representaos los cuatro doctores de la ilesia; la figura de San Mateo, sobre la bóveda onde se representen los Cuatro Evanxelistes de Cimabue; y amás, la bóveda estrellada, repintada nel sieglu XIX. Dende l'arcu de la contrafachada y dende la nervadura, tamién esmarranaos, cayeron a tierra ocho figures de santos y otres decoraciones.

Restauración[editar | editar la fonte]

La bóveda de Cimabue tres el derrumbe.

El conxuntu de xeres de restauración denominóse El taller de la Utopía (n'italianu, Il cantiere dell'utopia).[7] Les primeres intervenciones tres el terremotu dirixiéronse sobremanera a la puesta en seguridá del edificiu y a la recuperación de los fragmentos espardíos ente los escombros. Les muestres de solidaridá nun se fixeron esperar; asina, recibióse l'ayuda de téunicos de la Superintendencia y restauradores del Institutu Central pa la Restauración de Roma (ICR). Tamién trabayaron munchos voluntarios de toa Italia, principalmente estudiantes de los Cursos de Caltenimientu y d'Historia del Arte de Viterbo y Roma, pero tamién historiadores del arte, fotógrafos, arquiteutos, informáticos, físicos, químicos, biólogos y bomberos, ente otros.[8]

La basílica permaneció cerrada hasta'l 29 de payares de 1999, por cuenta de trabayos de caltenimientu y restauración. Dos de los ocho santos allegantes a la contrafachada, San Rufino y San Victorino, fueron repuestos na bóveda. Recoyéronse, en condiciones difícilísimas por causa de los continuos golpes d'asentamientu, más de trescientos mil fragmentos procedentes del arcu de los santos y de les cercanes bóvedes de San Jerónimo, estrellada y de San Mateo. Tres esta primer fase, siguió otra que consistió nun trabayu de seleición y clasificación de los fragmentos con base nos matices, el color y la téunica d'execución. Socesivamente, pasar a la reconocencia fotográfica, siguíu de tentatives de llocalización, acorde a los puntos de quebra, de los posibles puntos de juntura. Resultó indispensable l'auxiliu de les fotografies en color realizaes antes del seísmu y la so impresión a tamañu natural, sobre les cualos pudieron efeutuase les pruebes de correspondencia de los fragmentos.

El 26 de setiembre de 2001 se recolocaron los ocho santos (Rufino, Victorino, Benitu, Antonio de Padua, Francisco, Clara, Domingo y Pedro Mártir).

Un añu dempués, el 26 de setiembre de 2002 se recolocó tamién la cúpula de San Jerónimo, en trabayando quince espertos del ICR con unos 50.000 pequeños fragmentos sobre una superficie d'ochenta metros cuadraos. Esta parte de la reconstrucción foi subvencionada pol Gobiernu italianu con 2,5 millones d'euros, y pol Fondu Européu con 250.000 euros. Recuperóse'l 70% del frescu orixinal.[9]

El 5 d'abril de 2006 desenvolvióse la inauguración de les bóvedes de San Mateo y del cielu estrelláu. Por desgracia, nun se llogró recuperar tol material. Antes del derrumbe, les condiciones del frescu de San Mateo nun yeren bones pola oxidación d'esta obra de Cimabue. Namái'l 20% de los 120.000 fragmentos en que se convirtió pudieron recolocarse. Ocupó a decenes de restauradores, emplegar unes 160.000 hores de trabayu y el costu foi de dos millones d'euros.[10]

Basílica inferior[editar | editar la fonte]

Orixe[editar | editar la fonte]

Portada d'entrada a la basílica inferior.
Rosetón de la Basílica.

L'edificiu orixinal, termináu en 1230, cuando foi treslladáu'l cuerpu del Santu y depositáu nun sarcófagu sol altar mayor, correspuende a les arcaes segunda, tercer y cuarta de l'actual ilesia. Yera probablemente una aula rectangular cola simplicidá propia del modelu franciscanu. Diba ser en principiu una cripta sepulcral pal santu, pero por cuenta del so gran tamañu siempres se-y denominó como basílica inferior.

Entrada[editar | editar la fonte]

Por cuenta de la rimada de la llomba, la entrada foi treslladada al llau esquierdu de la nave. L'ingresu tien llugar al traviés d'un elegante portal góticu de la segunda metá del sieglu XIII, devasáu por un rosetón definíu pol historiador Adolfo Venturi como «el rosetón más bellu del mundu»,[11] y precedíu por un atriu renacentista obra del escultor Francisco di Bartolomeo da Pietrasanta. Ta compuestu por un arcu sofitáu por dos columnes con áticu decoráu por un frisu con dos festones. Los mosaicos y mayóliques coloriaes de la parte cimera, del sieglu XIII, atópense güei cuasi sumíos por completu. El portal, concluyíu antes de 1271, tien dos puertes de madera realizaes por artistes d'Aveséu del sieglu XVI.

Interior[editar | editar la fonte]

L'interior de la basílica inferior tien planta con forma de Tau, símbolu franciscanu. A finales del sieglu XIII modificóse la estructura románica inicial, una única nave con cuatro arcaes, y añadiéronse capiyes a lo llargo de les parés llaterales y del atriu d'entrada. La introducción de les capiyes obligó al zarru de les ventanes a lo llargo de la nave, creando una suxestiva clarixa qu'induz al recogimiento, ya implicó tamién que se perdieren dellos fragmentos del ciclu pictóricu orixinal que representa les Hestories de la Pasión de Cristu.

Altar mayor de la basílica inferior.

Entrar pol brazu tresversal, decoráu con pintures de Cesara Sermei, Giacomo Giorgetti y Girolamo Martelli, artistes d'Aveséu del sieglu XVII, y que tamién trabayaron na bóveda del presbiteriu. Esta parte de la basílica inferior ta güei destinada al cultu eucarísticu y a les celebraciones ordinaries de la Misa. Percorriendo la nave llegar al presbiteriu que tien nel centru'l solemne altar papal d'estilu góticu, asitiáu xusto en correspondencia cola tumba de Francisco.

Cimabue: Virxe en maxestá con Neñu, cuatro ángel y San Francisco.

La decoración foi encamentada a grandes firmes de la pintura italiana: Cimabue, Giotto y el so taller, Simone Martini y el senés Pietro Lorenzetti, que la llevará a términu na segunda década del sieglu XIV con escenes de la Pasión de Cristu. A lo cimero, al centru del presbiteriu, nel encruz ente la nave y el transepto, tán representaes la Apoteosis de San Franciscu d'Asís y la Alegoría de los trés votos: obediencia, probeza y castidá (1315-1320), obra d'un pintor bien cercanu a Giotto llamáu Maestru delle Ve-y. Les parés del presbiteriu tán recubiertes por una rica decoración pictórica, ciclu que s'empecipia coles Hestories de la infancia y de la pasión de Cristu p'acabar cola Glorificación del Santu, dambes obres de Giotto. Tienen particular interés, na paré izquierda la Crucifixón, atribuyida direutamente a Giotto, y na derecha, el frescu de Cimabue Virxe en maxestá con Neñu, cuatro ángel y San Francisco.

Los escaños de madera del coru son obra d'artistes del área umbru-toscana y tán dataos nel añu 1471. A la izquierda de la tercer arcada atópase la Tribuna de San Estanislao, proclamáu santu n'Asís en 1253 pol Papa Inocencio IV.

Capiyes[editar | editar la fonte]

San Martín dexa la vida militar y arrenunciu al exércitu (Simone Martini).
  • Capiya de San Antonio o del Sacramentu: Al traviés d'una puerta pasar al pequeñu claustru del campusantu. El suelu y les parés del pórticu tán revistíos por llábanes, de les cualos la más antigua data de 1295.
Madonna dei Tramonti (Pietro Lorenzetti).
  • Capiya de San Martín: Ye la primera del llau esquierdu de la nave. Foi construyida pol cardenal Gentile Partino de Montefiore y pintada al frescu, ente 1312 y 1315, por Simone Martini coles hestories de la vida de San Martín de Tours.
  • Capiya de San Antonio de Padua: Asitiada nel llau derechu de la nave, foi pintada con escenes del santu por Cesara Sermei d'Orvieto en 1610, ayudáu por Martelli. Represéntense tamién escenes de la vida de San Antonio na vidrera, atribuyida al asisiense Juan Bonino.
  • Capiya de la Madalena: Atópase tamién nel llau derechu de la nave y foi pintada al frescu por Giotto de 1296 a 1329. Represéntense hestories de la santa, nuna de les cualos apaez de la mano de Teobaldo Pontano, obispu d'Asís, quien pide intercesión.
  • Capiya de San Nicolás de Bari: Abrir na parte inferior del transepto derechu. Foi construyida a finales del sieglu XIII. Ta decorada con frescos que s'atribúin al anónimu giottesco "Maestru de San Nicolás". Al pie de la entrada de la capiya apaecen cinco santos pintaos por Simone Martini identificables con Francisco, Ludovico de Tolosa, Isabel d'Hungría, Margarita d'Hungría y Enrique d'Hungría. Tamién s'atribúi a Martini la Virxe col Neñu ente los santos Esteban y Ladislao. Les vidreres, tamién d'estilu giottesco, realizar a principios del sieglu XIV.
  • Capiya de San Xuan Bautista: Entrar a ella pel llau esquierdu del transepto. Foi construyida a finales del sieglu XIII por encargu del cardenal Napoleón Orsini. Decorada por Pietro Lorenzetti col frescu Madonna dei Tramonti.

Cripta[editar | editar la fonte]

Balta de San Francisco.

Na metá de la nave central atópense dos rampa poles cualos báxase a la cripta onde se curia'l cuerpu de San Francisco. Esti llugar, el más probe tocantes a obres d'arte, ye'l corazón de la basílica. Formando parte d'una pilastra que sostién l'altar mayor de la basílica inferior, reparar la celda funeraria construyida por frai Elías. Nel so interior, protexíu por una rexa, atópase'l sarcófagu que contién los restos mortales de San Francisco. Trátase d'una urna metálica dorada de 1818, que contién otra tresparente de 1978, añu en que se realizó una reconocencia de los sos restos, (la última vegada foi'l 25 de marzu de 2015)[12]

Na entrada de la cripta, xunto a la escalera que conduz dende la basílica escontra la mesma, atópase la tumba de la beata Jacoba de Settesoli, señora de la nobleza de Roma, que foi una de les amigues y benefactores más fieles de Francisco y tuvo al so llau na Porciúncula nel momentu de la so muerte. Amás, en 1932, nos cuatro esquines de la cripta asitiáronse los cuerpos de cuatro de los sos compañeros, los beatos fray Ángel de Rieti, fray Lleón, frai Maseo de Marignano y frai Rufino. Otros cinco tán soterraos nel brazu derechu de la basílica inferior.

Capiya de les reliquies[editar | editar la fonte]

Llegar a ella dende'l brazu derechu del transepto. Construyir na Sala capitular del primer conventu de los flaires. Na sala, d'estilu románicu, cúriense les reliquies de San Francisco, ente les que destaquen:

  • El so hábitu color ceniza, les sos sandalies de piel con que cubría los estigmes de los pies y la piel qu'evitaba que'l sangre de la banda enllordiara la túnica.
  • El cuernu de marfil regalo d'al-Malik al-Kamil, Sultán d'Exiptu, en 1219.
  • Dos autógrafos, unu cola "Bendición a fray Lleón", quien yera'l so amanuense, confesor y enfermeru, y otru colos sos "Allabancies al Dios peraltu".
Bendición a fray Lleón, una de les reliquies de Francisco que se caltienen
  • El testu orixinal de la Regla franciscana, considerada como la Carta Magna del movimientu franciscanu.
  • El mota y la patena emplegaos polos flaires en La Porciúncula.

Nel luneto, frente a la entrada, ta pintada una Crucifixón con María, Juan, Pedro y Pablo, frescu giottesco del asisano Puccio Capanna.

Claustru de Sixto IV[editar | editar la fonte]

Xubiendo dos escaleres asitiaes a los llaos de la basílica inferior, salar a una terraza que da al Claustru grande. Decoráu y pintáu al frescu, construyir en 1476 por voluntá del Papa franciscanu Sixto IV. Nes lunetas, ente 1564 y 1570, Dono Doni pintó les Hestories de San Francisco.

Muséu[editar | editar la fonte]

Aportar a él dende la terraza del claustru. Alluga una coleición de pintures y reliquies conocida como Ayalga de la Basílica de San Francisco, xunida a la historia de la mesma, y frutu de les donaciones d'oxetos de persones que queríen con ello atestiguar la so devoción pol santu. Atopamos relicarios, motes y oxetos llitúrxicos y artísticos, dellos pertenecientes a Papes de los sieglos XIII-XIV, o'l tapiz que representa l'árbol franciscanu y que foi donáu por Sixto IV na segunda metá del sieglu XV. Munchos de los oxetos fuéronse perdiendo col tiempu, por deterioru de les teles o por robos.

Atópase tamién una coleición de pintures donada a los flaires pol críticu d'arte estauxunidense Federico Mason Perkins tres la so muerte n'Asís en 1955, constituyida por 57 obres de les escueles sienesa, florentina, veneciana, veronesa y emiliana.[13]

Basílica cimera[editar | editar la fonte]

Fachada de la Basílica cimera.

Esterior[editar | editar la fonte]

La Basílica cimera presenta una fachada simple “de cabaña”. La parte alta ta decorada con un grandiosu rosetón central, qu'a los llaos tien los símbolos de los Evanxelistes en relieve. La parte baxa ta arriquecida pol maxestosu portal, única referencia esterna de l'arquiteutura gótica. Nel llau esquierdu de la fachada sofitóse, nel sieglu XVII, la Loxa de les bendiciones dende la cual, en dómina pasada, amosábase'l Velu santu de la Virxe. Nel mesmu llau, na zona absidal, pocu dempués de la construcción de la ilesia cimera foi llevantáu'l campanariu románicu, de sesenta metros d'altor y con un xuegu de cornises y arcos pensiles qu'estremen el so percorríu escontra l'altu.

Interior[editar | editar la fonte]

Nave de la Basílica cimera.

La viviega policromía y les espodaes formes gótiques de la nave interna oldeen cola relativa simplicidá románica de l'arquiteutura esterna de la Basílica cimera. La nave ta estremada en cuatro arcaes con transepto y ábside poligonal, y presenta una cubierta con bóvedes de crucería. Un estrechu balcón corríu estiéndese en redol a les parés. La ilesia cimera ta allumada por grandes ventanal góticos que se disponen a lo llargo de tola parte alta de la nave y del ábside, a lo cual xúnese la lluz qu'entra pol rosetón de la fachada.

Altar mayor y coru[editar | editar la fonte]

Nel centru del ábside atopa'l marmóreo altar mayor. Orixinariu del sieglu XIII, foi restauráu en 1942. El so destinación orixinal yera la Capiya papal. El coru, compuestu por 102 sielles, ye obra de Domenico de Sanseverino y los sos ayudantes ente 1491 y 1501.

Vidreres[editar | editar la fonte]

La basílica cimera conserva una de les coleiciones de vidreres medievales más completes d'Italia. Les de la zona absidal, dataes en 1253, atribuyir a artistes d'Alemaña nororienrtal y representen nueve escenes con analoxíes ente la vida de Jesús y acontecimientos del Antiguu Testamentu.

Les del transepto y la nave son en parte obra de franceses y en parte d'un taller nacíu nel ámbitu de la oficina del Maestru de San Francisco, y pueden datase na segunda metá del sieglu XIII. Represéntense escenes de la vida de San Francisco, San Antonio de Padua, la Virxe y otros santos.

Frescos[editar | editar la fonte]

Cuando taben terminando los trabayos de la construcción de la ilesia cimera empecipiáronse tamién les decoraciones al frescu. En dambes basíliques, esta decoración correspuende a una serie de programes, destruyíos en parte en dalgún casu, que fueron pensaos dientro d'un plan integral que tenía la finalidá d'aponderar la figura de San Francisco.

Cronológicamente, los frescos parten dende'l presbiteriu nel cual represéntense Hestories de María al centru y Hestories del Apocalipsis y de los Apóstoles nos brazos. Les figures poles cualos Francisco sentía máxima veneración tán llargamente representaes: el Cristu crucificáu, la Virxe María, los Apóstoles (sobremanera, Pedro y Pablo) y los Ánxeles (en particular, l'Arcánxel Miguel).

El ciclu pictóricu empezó ente 1267 y 1270 cuando, según les fontes, un maestru d'escuela gótica” y un maestru d'escuela romana” taben trabayando na paré derecha del transepto nes escenes de la vida de los apóstoles Pedro y Pablo. La decoración siguió nes parés con ventanales dende 1270 a 1280 gracies a la obra d'un maestru romanu”.

A lo llargo de les parés de la nave articúlense, na parte cimera, les Hestories del Viejo y del Nuevu Testamentu, y na inferior, les Hestories de la vida de San Francisco. La obra, na que se comprometieron los mayores artistes d'Italia central, como Cimabue y Giotto, realizar nel arcu de los últimos venti años del sieglu XIII.

Frescos de Cimabue[editar | editar la fonte]

Cimabue, La Crucifixón.

Ente 1272 y 1280 encargar de la decoración Cimabue y el so taller, quien terminaron de pintar los frescos del transepto y del ábside. Nel brazu derechu ta representada la Ilesia terrestre (Tresfiguración del Señor, vida de los apóstoles...), nel centru apaecen dellos episodios de la vida de la Virxe y nel brazu esquierdu representar a la Ilesia celeste. Les diverses temes del transepto del ábside mayor y de la nave tán coneutaos ente ellos al traviés de los Evanxelios, representaos polos cuatro Evanxelistes pintaos al frescu por Cimabue, cada unu nel momentu d'escribir inspiráu por un ánxel, y teniendo enfrente la vista de la rexón evanxelizada: Mateo, Xudea (esmarranáu tres el seísmu de 1997, la so restauración terminó n'abril de 2006); Juan, Asia; Lucas, Grecia; y Marcos, Italia.

El costume de Cimabue d'usar albayalde, entemecíu con otres pintures, fixo que'l color, col pasu del tiempu, convirtiérase adulces en evanescente, cuasi monocromático. Por efeutu de la oxidación, cuasi tola superficie trabayada ye de mala llectura, una y bones l'encarnáu claru de los personaxes y tou lo que foi pintáu con color blancu convirtióse en negru; solamente al traviés d'una fotografía en negativu puede vese meyor l'efeutu de gran movimientu y estremu dramatismu d'escenes como la Crucifixón.

Antiguu y Nuevu Testamentu[editar | editar la fonte]

Giotto, Bóveda de los Doctores de la Ilesia.

Na parte cimera de la nave hai un conxuntu de 34 cuadros con escenes bíbliques, dalgunos de les cualos bien deterioraos. Son obra d'artistes romanos y toscanos ente finales del sieglu XIII y empiezos del sieglu XIV.

La parte cimera del llau norte empieza coles Hestories de la creación, dende la creación del mundu hasta l'asesinatu d'Abel. Coles Hestories de Noé empieza'l ciclu d'una “nueva humanidá”, acompañáu depués polos episodios rellacionaos colos patriarques Abraham, Jacob y José. Les primeres cinco escenes atribuyir a los artistes romanos Jacopo Torriti y Filippo Rusuti. Nes escenes dende la Construcción de l'arca de Noé hasta'l Sacrificiu de Isaac nótase un planteamientu más viviegu acompañáu d'una mayor tensión, mesmes de los actos de la escuela de Cimabue. Al pintor denomináu “Maestru de les escenes de Isaac”, quien pa munchos estudiosos sería Giotto nuevu, atribúyense-y les escenes de Isaac que bendiz a Jacob y Esaú delantre de Isaac. Al mesmu pintor atribúyense-y tamién los dibuxos pa les Hestories de José, asitiaos na primer arcada de la derecha.

Los frescos del Nuevu Testamentu del llau sur, na parte cimera, ilustren la Vida de Cristu dende la Anunciación hasta les Bodes de Canaán y, na parte inferior, la Ascensión y el Pentecostés.

La tercer arcada presenta unos medallones con Cristu, María, San Juan y San Francisco. Llámase tamién la Bóveda de los santos y atribúyese a Jacopo Torriti.

La cuarta arcada, seriamente estropiada pol terremotu de 1997, presenta en cada llau un Doctor de la Ilesia sentáu con un escribán cercanu: San Jerónimo, San Agustín, San Gregorio y San Ambrosio. Esta Bóveda de los Doctores de la Ilesia atribúyese-y a Giotto nuevu.

La vida de San Francisco nos frescos de Giotto[editar | editar la fonte]

20: Muerte y funerales de Francisco.

La parte inferior de la nave de la basílica cimera ta ocupada pol ciclu de frescos sobre la Vida de San Francisco. Trátase de ventiocho escenes sacaes de la Lleenda Mayor de San Bonaventura que, a finales del sieglu XIII, constituyía la biografía oficial del santu.[14]

Giorgio Vasari cita que los frescos fueron terminaos por Giotto, llamáu a Asís tres l'añu 1296 por Juan de Murlo, xeneral de la Orde. La paternidá a Giotto de tol ciclu ye puesta en dulda por munchos estudiosos. Ta comprobáu que la execución del primer frescu y de los últimos trés atribuyir a un alumnu, el llamáu Maestru de Santa Cecilia. Otros estudiosos sostienen que Giotto intervieno na mayor parte de les escenes y xustifiquen les variaciones estilístiques cola maduración formal del propiu autor xunida a l'ayuda de numberosos alumnos del so taller. Sicasí, ye unánime l'atribución a una sola mente de la estructura xeneral y de los dibuxos preparatorios.

Les hestories, caúna col so títulu embaxo, tán ambientadas nel mundu medieval de finales del sieglu XIII. Los personaxes muévense dientro d'arrogantes paisaxes ciudadanos y rurales con un terrible sentíu realista. Los episodios, amás, zarraos nel interior d'un falsu pórticu, tresmiten l'efeutu ilusionista d'un espaciu buecu que devasa les parés de la ilesia. Les hestories del “Poverello” nun empecipien dende la nacencia, sinón dende la mocedá; la secuencia narrativa avanza dende la primer escena de la nave derecha y termina cola vigesimoctava de la nave izquierda. Según los estudios más recién, el ciclu d'Asís paez tar subdividíu en tres grupos distintos: el primeru y el postreru, de siete cuadros cada unu; l'entemediu, de siete pareyes, catorce en total. Los primeros siete episodios representen dende la conversión de San Francisco hasta l'aprobación de la regla. El grupu central, consideráu evidentemente'l principal, amuesa tol desarrollu del Orde hasta la muerte de San Francisco. Los últimos siete son les exequias y la canonización del santu, incluyíos los milagros post mortem necesarios pa ésta. Nel primer grupu San Francisco ta ensin l'Orde, nel segundu ta xunto a él, y nel terceru ye l'Orde'l que sigue la so obra.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Curtia historia d'Asís. Patrimoniu de la Humanidá fratefrancesco.org (Ver "Centru de pelegrinación y d'arte, y Patrimoniu de la Humanidá")
  2. «Assisi, the Basilica of San Francesco and Other Franciscan Sites». UNESCO Culture Sector. Consultáu'l 29 d'abril de 2015.
  3. Basílica y tumba de San Francisco Fernando Uribe (Ver "Actualización")
  4. L'ideatore del Santuariu Sitiu oficial de la Basílica y del Sacru Conventu de San Francisco n'Asís (n'italianu)
  5. Ficha Basílica de San Franciscu d'Asís Artehistoria. Xunta de Castiella y Lleón
  6. La basílica d'Asís llucha por sobrevivir El Mundo, 28 de setiembre de 1997
  7. La traducción al español de "Il cantiere dell'utopia" ye autoría de Lola Galán, periodista d'El País [1]
  8. Restauren cúpula d'Asís L'Extra, 27 d'abril de 2006
  9. El frescu de Giotto que quedó destruyíu tres el terremotu de 1997 vuelve llucise n'Asís elmundo.es, 27 de setiembre de 2002
  10. La basílica d'Asís recupera los frescos destruyíos pol terremotu de 1997 El Mundo, 6 d'abril de 2006
  11. Il Portale Gemino Sitiu oficial de la Basílica y del Sacru Conventu de San Francisco n'Asís (n'italianu)
  12. http://es.aleteia.org/2015/09/30/les-imagenes-en-esclusiva-de la reconocencia-de-los restos mortales-de-san-francisco-de-asis/
  13. Collezione Perkins Sitiu oficial de la Basílica y del Sacru Conventu de San Francisco n'Asís (n'italianu)
  14. Testos de San Bonaventura ya ilustraciones de Giotto Direutoriu franciscanu.
  15. La secuencia cuasi completa puede vese na páxina qu'hai en Commons sobre la Lleenda de San Francisco pintada por Giotto
  16. Según les fontes, los nomes n'español de cada frescu tienen pequeñes variaciones. Equí amuésense los que da Fernando Uribe, de la Orde de Franciscanos Menores [2]. Pueden consultase otros nomes nos trabayos de Gualtiero Bellucci o de Pascual Magro.
  17. Ente paréntesis, apaez el capítulu de la Lleenda Mayor de San Bonaventura que sirvió de base pa realizar cada frescu.

Otros artículos sobre la Basílica de San Franciscu d'Asís[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Lunghi Y.; La Basilica di San Francesco d'Assisi. Antella, 1996
  • Rocchi G.; La Basilica di San Francesco ad Assisi. Florencia 1982
  • Boskovits M.; Studi recenti sulla Basilica di Assisi, in "Arte cristiano", 71, páxs. 203-214 - 1993
  • Bonsanti G., La volta della Basilica superiore di Assisi. Módena, 1997
  • Bellucci, Gualtiero; traducción de Navarro Bernal F.; Asís corazón del mundu, Porziuncola, Asís, 1996 (ISBN 88-270-0308-8)
  • Uribe, Fernando; Pelos caminos de Franciscu d'Asís. Notes pal itinerariu polos llugares franciscanos, páxs. 62-76, Oñate (Guipúzcoa), 1990
  • Bonelli R.; Francesco d'Assisi. Chiese y conventi. Milán, 1982
  • Rusconi R. (a cura di); Francesco d'Assisi. Storia e arte. Milán, 1982
  • Zuffi, Stefano; Crepaldi, Gabriele y Lorandi, Franco; traducción de Gemma Centenu; El Frescu: De Giotto a Miguel Ángel, Electa, Barcelona, 2003 (ISBN 84-8156-358-7)
  • Boskovits M.; Pittura umbra e marchigiana tra medioevo y rinascimento. Florencia, 1973
  • Giorgio Vasari; edición de Luciano Bellosi y Aldo Rossi; presentación de Giovanni Previtali; Les vides de los más escelentes arquiteutos, pintores y escultores italianos dende Cimabue a los nuesos tiempos, Cátedra, Madrid, 2002 (ISBN 84-376-1974-2)
  • Milizia O.; Struttura di una Leggenda, Roma 2002

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]