Barión

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Estrema ente los bariones y los mesones.
Nome y carga eléctrica de los componentes de la materia.

Los bariones (del griegu βαρύς, barys, “pesáu”) son una familia de partícules subatómiques formaes por trés quarks. Los más representativos, por formar el núcleu del átomu, son el neutrón y el protón; pero tamién esiste otru gran númberu de bariones, anque estos son toos inestables. El nome de barión deber a que se creyó, cuando foi descubiertu, que tenía una masa mayor qu'otres partícules.

Clasificación[editar | editar la fonte]

Los bariones son fermiones afectaos pola interacción nuclear fuerte, polo que tán sometíos al principiu d'esclusión de Pauli y pueden ser descritos por aciu la estadística de Fermi-Dirac. Al contrariu que los bosones, que nun satisfaen el principiu d'esclusión.

Los bariones pertenecen, xuntu colos mesones, a la familia de partícules llamaes hadrones, esto ye, aquelles compuestes por quarks. Estremar de los mesones por tar compuestos por trés quarks, ente que los postreros tán compuestos por un quark y un antiquark.

Tipos[editar | editar la fonte]

Xuntu al protón y al neutrón, dientro de la familia de los bariones atópense tamién les partícules delta (Δ), lambda (Λ), sigma (Σ), xi (Ξ) y omega (Ω).

Los bariones delta++, Δ+, Δ0, Δ-) tán compuestos por quarks enriba y embaxo, de tal manera qu'el spin total ye 3/2. Se desintegran nun pion y nun protón o un neutrón.

Los bariones lambda0) tán compuestos por un quark enriba, unu embaxo y un quark estrañu, colos quarks enriba y embaxo nun estáu de spin isotópicu 0 (sabor antisimétrico). La observación de la lambda neutru supunxo la primer evidencia del quark estrañu. El barión lambda casi siempres se desintegra nun protón y un pion con carga, o nun neutrón y un pion neutru.

Los bariones sigma+, Σ0, Σ-) tán compuestos tamién por un quark estrañu y la combinación d'un quark enriba y otru embaxo, pero nun estáu de spin isotópicu 1. El Σ0 tien la mesma estructura de quarks qu'el Λ0 (enriba, embaxo y estrañu), polo que la so desintegración ye muncho más rápida qu'el Σ+ (enriba, enriba, estrañu) y el Σ- (embaxo, embaxo, estrañu).

Los bariones xi0, Ξ-) tán compuestos de dos quarks estraños y un quark enriba o embaxo. Se desintegran xeneralmente nun pion y un barión lambda, que de la mesma se desintegra como tal. Por cuenta de esta secuencia en cascada de desintegraciones, a llámase-y tamién partícula en cascada (cascade particle).

El barión omega negativu (Ω-) ta compuestu de trés quarks estraños. El so descubrimientu supunxo una gran meyora nel estudiu de los procesos de los quarks, yá que solo dende entós pudo predicise la so masa y la so desintegración.

Los bariones compuestos por quarks pesaos cífrense añediendo un subíndice, que indica qu'un quark estrañu pue ser sustituyíu por otru más pesáu (Ej.: Λ+c ta compuestu por quark encantáu, enriba y embaxo; en cuenta de enriba, embaxo y estrañu).

Materia bariónica[editar | editar la fonte]

La materia bariónica ye aquella en que la so masa predominen los bariones, que puede tar formada por átomos de too tipu, y por tanto, ser casi cualquier tipu de materia. El so contrariu ye la materia non bariónica, que puede tar formada por neutrinos o electrones llibres, o inclusive por especies estrañes de materia escuro non bariónica, tales como partícules supersimétricas, axiones o furacos negros.

La distinción ente materia bariónica y non bariónica resulta d'especial importancia en cosmoloxía, una y bones la cantidá de materia bariónica presente nel universu primitivu determina en gran midida los modelos de nucleosíntesis producíos nel Big Bang.

La mera esistencia de bariones resulta yá un fechu cosmolóxicu significativu, yá que se presupon qu'el Big Bang produció una cantidá igual de bariones y de antibariones. El procesu por aciu el cual el númberu de bariones supera al de los sos antipartícules ye llamáu bariogénesis (análogamente al procesu de leptogénesis, por aciu el cual la cantidá de materia formada por leptones supera a la so antimateria).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]



Barión