Barbadillo de Herreros

Coordenaes: 42°09′N 3°10′W / 42.15°N 3.17°O / 42.15; -3.17
De Wikipedia
Barbadillo de Herreros
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Barbadillo de Herreros (es) Traducir Roberto Neila García
Nome oficial Barbadillo de Herreros (es)[1]
Códigu postal 09615
Xeografía
Coordenaes 42°09′N 3°10′W / 42.15°N 3.17°O / 42.15; -3.17
Barbadillo de Herreros alcuéntrase n'España
Barbadillo de Herreros
Barbadillo de Herreros
Barbadillo de Herreros (España)
Superficie 64.16 km²
Altitú 1495 m
Llenda con
Demografía
Población 106 hab. (2023)
- 67 homes (2019)

- 40 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de provincia de Burgos
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 1,65 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
barbadillodeherreros.es
Cambiar los datos en Wikidata

Barbadillo de Herreros ye una llocalidá y un conceyu[2] asitiaos na provincia de Burgos, comunidá autónoma de Castiella y Lleón (España) , contorna de La Demanda, partíu xudicial de Salas de los Infantes, cabecera del conceyu del so nome.

Historia[editar | editar la fonte]

Nel s.IX llega la repoblación dende'l norte y en toa Castiella fúndanse numberosos pueblos que s'arrexunten n'alfoces, controlaos pol señor d'una fortaleza dende la que s'apodera l'alfoz. Yá nel s.X atopamos cola Alfoz de Barbadillo, qu'entendía Barbatiello (que llueu se llamó Barbatiello de Ferreros) y otros pueblos cercanos como Riocavado, Barbadillo del Pez, Monterrubio de la Demanda, Güerta de riba y el Valle de Valdelaguna. Sicasí, la vida de l'alfoz foi efímera, yá que nel s.XI los pueblos pasaron a depender de la poderosa Alfoz de Lara.

Poro, la fundación de Barbadillo de Herreros fíxose en redol a los primeros años del s.X, polo que tien alredor de 1100 años d'historia ininterrumpida. L'allugamientu escoyíu yera bien favorable, col ríu Pedroso apurriendo bon y abondosa agua y pesca, cerca de bonos montes pa la caza y pa llograr lleña y con una gran riqueza mineral na redolada. Amás escoyóse unu de los llugares más soleyeros de la zona y con terrenes llanos cerca pa poder cultivar cebera.

Yá nel añu 1044 apaez citáu Barbadillo de Herreros, como centru d'una floreciente actividá minera. La so riqueza mineral xunto a la bayura de bones camperes, abondosos montes y bon agua favoreceríen la so fundación. En nome del pueblu nun primer momentu sería Barbatiello (referida quiciabes al valle del Pedroso), anque en 1352, nel Magüetu de les Behetrías, apaez yá Barbadiel de Ferreros, teniendo un réxime señorial, dependiente de la familia de los Velasco.

Dende los sos empiezos les principales fontes de riqueza fueron les abondoses recielles d'oveyes merines, y l'esplotación mineral, según la esplotación forestal, la caza y la pesca. L'alzada marcaba esta tierra, yá que tolos iviernos los pastores abandonaben les camperes de Barbadillo y colábense escontra los más templaos d'Estremadura, dexando solitarios a les muyeres, neños y vieyos del pueblu.

La puxanza de Barbadillo de Herreros corresponder cola recuperación d'una ferrería pal amenorgamientu del mineral de fierro, nel añu 1864. La so puesta en funcionamientu supunxo la creación de bastantes puestos de trabayu y foi nesti momentu cuando la so población aumentó en más de 200 persones y llegó hasta cuasi a los 1.000 habitantes. L'actividá de la ferrería favoreció la construcción d'un ferrocarril mineru pa tresportar el mineral. Esti ferrocarril xunía Villafría de Burgos con Bezares nel Valle de Valdelaguna. Hasta dos ferrerías y una ferrería llegaron a tar en funcionamientu dientro del términu de Barbadillo. El tren, que funcionó tan solo mientres unos pocos años, ye recordáu con señardá por tolos habitantes del pueblu, principalmente polos que lo vieron cruciando esta sierra. Nestes ferrerías por aciu la fundición con carbón vexetal del mineral de fierro, que se recoyía nes mines de Barbadillo y de los pueblos vecinos, faíense filones de fierro. Nesta dómina Barbadillo cuntaba con variaos y abondosos servicios, hasta 6 tiendes de comestibles y 4 carniceríes. L'abandonu de la postrera ferrería, en 1926, produció un gran descensu de la población, descensu que siguió hasta la actualida.

Datos xeográficos[editar | editar la fonte]

Barbadillo de Herreros, ta asitiáu na Comunidá Autónoma de Castiella y Lleón, nel sureste de la provincia de Burgos, a 75 km de la capital. Forma parte del Espaciu Natural Sierra de la Demanda. Esta sierra, asitiada nel Sistema Ibéricu, cuenta con cumes que superen los 2.000 m, como por casu San Millán (2.132m).

Torruco-San Millán 2131 m

Tien una superficie de 7.110 Hai. y un perímetru de 37 km. Atiesta al noroeste con La Rioxa. El nucleu de población atopar a veres del ríu Pedroso, a 1.156 m. d'altitú.

Xacimientu de fierro al norte de la llocalidá.[3]

Barbadillo de Herreros
Sierra de la Demanda dende Cuetu Motote
Ferreria nel Altu Pedroso
Oveyes Churres na Sierra de la Demanda
Cuaya y escudu en Barbadillo de Herreros

Asociaciones ya instituciones[editar | editar la fonte]

  • Asociación Amigos de Barbadillo de Herreros.
  • Asociación Mozos de Barbadillo de Herreros.
  • Asociación Xuvenil Ailerelele de Barbadillo de Herreros.
  • Asociación de Xubilaos y Pensionistes Santa Isabel.
  • Asociación Prado de Costana.
  • Cofradería La nuesa Señora de Costana.
  • Muséu de les Ferrerias.

Personalidaes[editar | editar la fonte]


Fiestes[editar | editar la fonte]

La fiesta principal ye la Fiesta de la Virxe de Costana.


Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Códigu INE 037
  3. Termalismo antiguu. Madrid: Universidá Nacional d'Educación a Distancia, 1997, p. 270
  4. PINU, F. "Juan Serrano Gómez, un militar de nuevu cuñu en Filipines". En Revista d'Indies, Vol. 58, Nᵘ 213 (1998), páxs. 341-364

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]