Baños de Rioja

Coordenaes: 42°30′43″N 2°56′42″W / 42.511944444444°N 2.945°O / 42.511944444444; -2.945
De Wikipedia
Baños de Rioja
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcalde de Baños de Rioja (es) Traducir Jesús Ruiz Quintanilla
Nome oficial Baños de Rioja (es)[1]
Códigu postal 26241
Xeografía
Coordenaes 42°30′43″N 2°56′42″W / 42.511944444444°N 2.945°O / 42.511944444444; -2.945
Baños de Rioja alcuéntrase n'España
Baños de Rioja
Baños de Rioja
Baños de Rioja (España)
Superficie 9.81 km²
Altitú 549 m
Llenda con Bañares, Castañares de Rioja, Ochánduri, Tirgo y Villalobar de Rioja
Demografía
Población 84 hab. (2023)
- 53 homes (2019)

- 38 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de La Rioxa
0% de España
Densidá 8,56 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
banosderioja.org
Cambiar los datos en Wikidata

Baños de Rioja ye un conceyu de la comunidá autónoma de La Rioxa (España). Ta asitiáu na Rioxa Alta, na marxe izquierda del ríu Oja xunto al cuetu El Castillar.

Historia[editar | editar la fonte]

El 4 d'ochobre de 1254 morrió na villa Diego López III de Haro, señor de Vizcaya, amburáu al introducise nuna bañera d'agua ferviendo nun intentu d'aselar los sos dolores reumáticos.

Faíse-y referencia nuna acta matrimonial ente Iñigo Ortiz de Zúñiga y Juana, fía bastarda del rei Carlos III, de 8 de marzu de 1396, na que'l padre del noviu dotó al so fíu con diverses llocalidaes, ente elles Baños de Rioja, Bobadilla, Clavijo y Huércanos.[2]

Baños de Rioja empezó siendo un pequeñu pueblu asitiáu nuna bañera asitiada nel monte del pueblu "El Castillar" y agora el nucleu urbanu ta asitiáu xunto a dicha monte. A esti pueblu pertenecíen nun pasáu pueblos como Tirgo, Ochánduri y Leiva.

A mediaos del sieglu XIX perteneció a Eugenia de Montijo viuda de Napoleón III. Data la primer cita documental del sieglu XI: asina, reflexábase la villa nuna escritura de donación estendida en 1075 por Iñigo López, señor de Llodio, pa vencer al monesteriu de San Millán el de Santiago de Villanueva y una heredá allugada en Baños. Urraca García, esposa del vecín de Treviana Sancho Díaz, apurría en 1083 una cortil asitiada na llocalidá a Santo Domingo de la Calzada. El 4 d'ochobre de 1254 morría na villa Diego López de Haro III, señor de Vizcaya, muerre amburáu al introducise nuna bañera d'agua ferviendo nun intentu d'aselar los sos dolores reumáticos.

En 1396, Baños de Rioja formó parte -al pie de Clavijo, Huércanos, Bobadilla y los nucleos navarros Zúñiga y Mendavia de la dote apurrida por Diego López de Zúñiga, Xusticia Mayor de Castiella, al so fíu Iñigo Zúñiga por cuenta del so matrimoniu con una fía natural del rei navarru Carlos III el Noble, Juana.

Foi cabeza del Condáu de Baños de Rioja, darréu, a mediaos del sieglu XIX, perteneció a a la vilba de Napoleón III, Eugenia de Guzmán Palafox y, más tarde, al duque de Peñaranda y conde de Montijo.

Tuvo integráu na provincia de Burgos hasta la creación de la de Logroño por Real Decretu de 30 de payares de 1833.

El pueblu de Baños de Rioja ta asitiáu sol cuetu El Castillar: Ye un cuetu testigu formáu pola oroxénesis de la cuenca del Oja nun llagu marín, y el so posterior drenaxe al Mediterraneu pola depresión del Ebro, llevando consigo los materiales blandos y respetando los más duros, de la mesma manera contemplamos la terraza aluvial que se llevanta enfrente (de Bañares a Rodendu). El so visu, (de 550m) foi ocupada dende antiguu. Nes sos fasteres recoyéronse testimonios d'ocupación dende'l neolíticu, II Edá del Fierro, muertes romanes, morisques y medievales. Formó parte de la llinia d'aición de la Reconquista, con Grañón, Cellorigo y Pancorbo, más tarde, y gracies a los sos estratos sedimentarios d'arenisca, furar pa formar les bodegues, como la de "La Emperatriz"[3] , que güei podemos apreciar nes sos fasteres. Íntimamente amestáu al corazón de Baños de Rioja, que güei como siempres remembra la pasión de Cristu en Selmana Santa pola procesión del "Calvariu" que se realiza bordiando'l visu de "El Castillar".

Turismu[editar | editar la fonte]

Edificio y Monumentos[editar | editar la fonte]

Ilesia parroquial de la Madalena.
Ermita del Pilar.
Torre Fuerte.

Ilesia parroquial de la Madalena[editar | editar la fonte]

Construyida con piedra de sillería, aprovecha elementos d'un templu románicu del sieglu XIII. Foi ampliada y modificada ente los sieglos XV al XVII.

==== Ermita del Pilar Asitiada a dos quilómetros del nucleu urbanu, camín de la presa, al otru llau del Ríu Oja. Onde se lleva a la Virxe del Pilar'l 13 d'ochobre nuna procesión acompañada de danzadores que dancien nel so honor al ritmu de la música que tamién acompaña a la procesión y devuélvese a la Ilesia de la Madalena'l 25 d'abril,acompañada nuevamente d'una procesión con danzadores (esta vegada la procesión realizar en sentíu contrariu), mientres el tiempu nel que la Virxe ta na ermita, la xente del pueblu la visita y allumar y una familia del pueblu encargar de caltenela siempres allumada mientres esti tiempu. Edificiu senciellu de planta, rectangular con cubierta a dos vertientes.

Torre fuerte[editar | editar la fonte]

Ye una torre medieval del sieglu XIII considerada patrimoniu-históricu. Poles sos carauterístiques corrresponde al prototipu de torre gótica na rexón. Tien gruesos murios de sillería de 1,60m. d'espesura, planta rectangular, y 19m d'altor. Nel so día taba rematada con almenes. Tenía na segunda planta, un balcón de piedra d'orixe defensivu y sofitáu en cuatro matacanes lobulaos. Caltién la so entrada orixinal, na fachada esti, según toles sos ventanes saeteras orixinales en planta baxa, primer y segunda, na planta tercer tien dos ventanes con asientos de piedra a los llaos, de les qu'una ye d'arcu de mediu puntu y la otra d'arcu escarzano y na planta cuarta, dispón de cuatro ventanes bíforas.

Nel so estáu orixinal componer de planta baxa y cuatro pisos, y rematábase con almenes, qu'anguaño se convirtió nuna amplia terraza-solarium con impresionantes vistes al valle del Oja.

La puerta d'accesu primitiva, n'arcu de mediu puntu, ta na segunda planta, empobinada al E. y tien una plataforma sofitada sobre pequeñes ménsulas, lo que nos fai recordar la puerta del Torrexón de Doña Urraca en Covarrubias.

Los vanos son de formes variaes: tien aspilleras en planta baxa y segundu pisu en tolos sos llaos, y na planta primera, una al sur y otra al oeste. Ventanes cuadraes, cegaes al esterior na planta baxa, empobinaes una al norte. y otra al sur; nel primer pisu una con bancu de piedra al interior nel llau este; una ventana de mediu puntu al norte. y otra n'arcu rebaxáu con bancu de piedra, al este na planta tercer, y na cuarta planta cuatro ventanes geminadas n'arcu apuntáu, asitiaes nos cuatro llaos.

Dempués de cinco años de dura y complicáu llabor de restauración, y respetando siempres les artes constructives de la dómina, los sos actuales propietarios convertir nun agospiamientu turísticu inauguráu nel añu 2004, por que toos podamos esfrutar d'ésti formosu y simbólicu edificiu cargáu de valor históricu.[4]

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 9,23 km²,[5] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 91 habitantes y una densidá de 9,86 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Baños de Rioja ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[6]      Población según el padrón municipal de 2017.[7]

Economía[editar | editar la fonte]

Evolución de la delda viva[editar | editar la fonte]

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[8]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 0 €.[9]

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • El 25 d'abril celébrase la festividá de San Marcos con una procesión a la Ermita del Pilar pa treslladar a la Virxe a la Ilesia Parroquial.
  • El 22 de xunetu festividá de Santa María Madalena, celébrase una misa y pela tarde se merienda nes bodegues, les típiques chuletes al sarmiento. El sábadu anterior o'l posterior a esta fecha, celébrase una cena popular na plaza del pueblu a la que puede asistir tol mundu.
  • El 12 d'ochobre, n'honor de La Virxe del Pilar. Realízase una procesión peles cais del pueblu, acompañada por danzadores y retruque de campanes. El día 13, de nuevu acompañada de danzadores, devuélvese la imaxe de la Virxe a la Ermita del Pilar siguida d'una comida popular na casa Parroquial. Estes fiestes son amenizadas pol Conceyu de la llocalidá y pola Peña El Agarejo con ayuda de la Sociedá de Cazador San Marcos; ellos faen de les fiestes más amenes y risonderes. Entamen múltiples concursos, xuegos pa los más pequeños, realicen degustaciones, comíes, cenes, enchibles....
  • La segunda o tercer selmana d'agostu, celébrase la Selmana Cultural del pueblu na que s'entamen numberoses degustaciones, espectáculos, eventos, escursiones, una fiesta rociera a la ermita...
  • A finales de setiembre/principios d'ochobre realiza un rally de tierra ente Baños de Rioja y Villalobar de Rioja

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]