Auvernia-Ródanu-Alpes

Coordenaes: 45°42′N 4°48′E / 45.7°N 4.8°E / 45.7; 4.8
De Wikipedia
Auvernia-Ródanu-Alpes
flag of Auvergne-Rhône-Alpes (en) Traducir
Alministración
PaísBandera de Francia Francia
Organización territorialFrancia metropolitana
ISO 3166-2 FR-ARA
Tipu d'entidá rexón de Francia
Capital Lyon
Cabezaleru/a del gobiernu Laurent Wauquiez
Nome oficial Région Auvergne-Rhône-Alpes (fr)
Auvergne-Rhône-Alpes (fr)
Nome llocal Auvergne-Rhône-Alpes (fr)
División
Xeografía
Coordenaes 45°42′N 4°48′E / 45.7°N 4.8°E / 45.7; 4.8
Superficie 69711 km²
Llenda con Provenza-Alpes-Costa Azul, Occitania, Nueva Aquitania, Centru-Valle del Loira, Borgoña-Francu Condáu, cantón de Xinebra, Valle d'Aosta, Cantón del Valais, El Piamonte y Vaud
Puntu más altu Mont Blanc
Puntu más baxu Saint-Paul-Trois-Châteaux
Demografía
Población 8 114 361 hab. (1r xineru 2021)
Densidá 116,4 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00 y UTC+02:00
Fundación 1r xineru 2016
auvergnerhonealpes.fr
Cambiar los datos en Wikidata

Auvernia-Ródanu-Alpes (francés: Auvergne-Rhône-Alpes) ye una de les trelce rexones que, xunto colos territorios d'Ultramar, conformen la República Francesa. La so capital y ciudá más poblada ye Lyon.

Ta allugada al este del país, llindando al norte con Borgoña-Francu Condáu, al nordeste con Suiza, al este con Italia, al sur con Provenza-Alpes-Costa Azul y Occitania, y al oeste con Nueva Aquitania. Con 69 711 km² ye la tercer rexón más estensa —por detrás de Nueva Aquitania y Occitania— y con 7 634 000 hab. en 2012, la segunda más poblada, por detrás d'Islla de Francia.

Crear pola reforma territorial de 2014 fundiéndose Auvernia y Ródanu-Alpes, y entró a valir el 1 de xineru de 2016.[1]

Componer de 12 departamentos y una metrópolis con estatus de coleutividá territorial.[2]

Toponimia[editar | editar la fonte]

El testu de la llei da nomes provisionales pa la mayoría de les rexones fundíes, la combinación de los nomes de les sos rexones constituyentes dixebraos por guiones. Los nomes permanentes van ser propuestos polos nuevu conseyos rexonales y confirmaos pol Conseyu de Estáu antes del 1 de xunetu de 2016.[3]

Jean-Jack Queyranne, entós presidente de la estinguida rexón Ródanu-Alpes, propunxo «AURA» (por Auvergne-Rhône-Alpes), como nome de la rexón, idea que paeció tener unanimidá ente les dos rexones. Según delles consultes en llinia, los nomes «Rhône-Alpes-Auvergne», «AURA» y «Alpes-Auvergne» encabezaben los votos de los usuarios d'Internet.[4]

Principales ciudaes[editar | editar la fonte]

Relieve[editar | editar la fonte]

La rexón estiende sobre'l macizu Central al oeste y sobre los macizu de los Alpes al este. Ente dambos esplégase'l valle del Ródano. La metá oriental del departamentu de Ain ta ocupáu pel sur de macizu del Jura, que tamién ocupa una parte del departamentu d'Isère y una pequeña parte del oeste de Saboya y Alta Saboya

El Macizu central[editar | editar la fonte]

Meandro de Queuille (Combrailles).

Los departamentos de Allier, Cantal, Loira, Alto Loira y Puy de Dome, son dafechu parte del macizu central, y el departamentu de Ardèche, ello ye que tamién lo ta en gran parte.

Auvernia atopar nel corazón del macizu y yuxtapone diversos paisaxes. A los horst cristalinos del socle primariu qu'apaecen na so periferia, opónense les zones volcániques y llanures o cuenques de colapsu, parcialmente rellenes por sedimentu.

El Limagne en Usson.

Al este de Clermont-Ferrand, los bloques cristalinos fueron sobreelevados a lo llargo de falles y delimitan pequeñes fueses: la llanura de Ambert, apoderada pol macizu del Livradois (Bois Noirs, 1218 m), y los montes del Forez (1634 m en Pierre-sur-Haute) con vistes a la llanura del mesmu nome. Estos hosts graníticos estender escontra'l norte pola monte Bourbonnais y los montes de la Madeleine. De noroeste a suroeste, les mases cristalines caltienen una forma de pandu. El bocage bourbonnais y los Combrailles tán fondamente entallaos pola erosión fluvial (gargüelos del Dordoña y de la Sioule). La erosión glacial intensa foi l'orixe de numberosos llagos de l'Artense que pueden recordar la topografía escandinava. Nel suroeste, Châtaigneraie [Castañeda] ufierta un paisaxe de llombes y un clima más nidiu, con acentos mediterráneos. Nel sur, los montes de Margeride (Signal de Randon, 1552 m) estender nel departamentu de Lozère.

El llagu Chambon.

Los volcanes de Auvernia apaecieron na era Terciaria, cuando les dislocaciones de la base primaria, consecutives a la oroxenia de los Alpes. Al oeste, nos rebordes de la Limagne, los montes Dome allinien 80 volcanes. Tolos tipos tán representaos, anque los volcanes estrombolianos son los más numberosos. Estos son volcanes recién y bien calteníos; que tán apoderaos pol Puy-de-Dôme (1463 m). Un pidimientu d'inscripción del sitiu nel patrimoniu de la humanidá de la UNESCO ta en cursu. Al sur atópense de siguío los montes Dore, que rematen nel Puy de Sancy (1886 m), el puntu más altu del Macizu Central. Estos son grandes estratovolcanes más antiguos que fueron desmembrados pola erosión glacial y fluvial. Atrapen llagos de diversos oríxenes: llagos de cráter, como'l llagu Pavin, llagos de barrera volcánica como'l llagu de Aydat o'l llagu Chambon, o llagos de morrena como'l llagu de Guery.

El Puy de Dôme.

Más al sur, encadenádose de primeres del pandu basálticu del Cézallier, pueden remembrase los paisaxes escoceses, y dempués el puxante conxuntu volcánica del Cantal. Coles sos 40 km de diámetru, del qu'irradien, dende'l Puy Mary (1783 m) y del Plomb du Cantal (1858 m), valles en puxanza (Cère, Maronne, Rhue, Alagnon). Estos dixebren vastos pandos basálticos, con suelos fértiles: les planèzes. La mayor ye la planèze de Saint-Flour. Esti conxuntu beneficiar de la proteición del Parque de los volcanes de Auvernia.

Al sur de la Truyère, el Aubrac caltién un aire de pandu na que s'entemecen terrenes graníticos y volcánicos.

Al sureste, el Velay foi moldiáu pola erosión, el macizu del Deves ye una tendalada de llava ensin cráter y, al este, namái queden los zusmios fonolíticas del macizu del Mzenc: monte Gerbier de Jonc (1551 m), monte Mézenc (1753 m), enllargaos nel norte pol macizu del Meygal.

Escontra l'este, asocédense, de norte a sur, los montes del Beaujolais (monte Saint-Rigaud, 1009 m), los montes del Lyonnais (Crêt Malherbe, 946 m), el macizu del Pilat (Crêt de la Perdrix, 1432 m), los Boutières y los Cévennes vivaroises (ferruche de la Croix de Bauzon, 1548 m). Más al este entá, la pandu volcánicu del Coirón marca la llende del macizu Central.

Los terrenes sedimentarios formen el tercer conxuntu del terrén auvernés. El términu de «Limagne» referir a les zones d'una gran fertilidá del Terciaria que s'oponen a los montes. Dos grandes exes, de direición sur-norte, paecen con evidencia: el del Loira que drena la llanura del Forez y el del Allier que drena les pequeñes Limagnes de Brioude y de Issoire al sur, la Gran Limaña de Clermont al norte, la Limagne bourbonnaise más arenosa. Finalmente la Sologne bourbonnaise, amplia zona de pandos baxos, ta derrota per numberosos ríos.

El valle del Ródanu[editar | editar la fonte]

Los Alpes[editar | editar la fonte]

Los Alpes vistos dende lel aire
El mont Blanc

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «La carte à 13 régions définitivement adoptée» (francés). Monde (17 d'avientu de 2014). Consultáu'l 13 de xineru de 2015.
  2. «Insee - Populations légales 2012 - Populations légales 2012 des régions». Insee. Consultáu'l 16 de xineru de 2015.
  3. Quel nom pour la nouvelle région ? Vous avez choisi..., Sud-Ouest, 4 d'avientu de 2014. Consultáu'l 2 de xineru de 2015.
  4. «Sondage : quel nom pour la future région ?» (francés). lyoncapitale.fr. Consultáu'l 23 d'avientu de 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]