Ausonio

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Ausonio
Ausonio
Ausonius.jpg
senador romano Traducir


cónsul del Imperiu romanu

Vida
Nacimientu Bordeos310   de [[(Gregorianu)]]
Nacionalidá Antigua Roma
Fallecimientu

Langon395   de [[(Gregorianu)]]

(84/85 años)
Estudios
Llingües Llatín
Oficiu
Oficiu poeta, escritor, políticu y militar
Cambiar los datos en Wikidata

Décimu Magno Ausonio (Burdigala, actual Burdeos, 310Burdeos, 395) foi un poeta y rétor llatín.

Biografía[editar | editar la fonte]

Hijo del médicu Julio Ausonio, ente 320 y 328 estudió en Toulouse so la dirección del so tíu, el profesor Emilio Magno Arborio, tamién poeta. Vueltu a Burdeos, enseñó primero como gramáticu y depués como rétor en diverses escueles, pa treslladase dempués a Tréveris, convocáu por Valentiniano I, pa educar al so fíu Graciano. Ellí tuvo ente los años 364 y 368. Al llegar Graciano al poder, concediólu a Ausonio la prefeutura d'África, Italia y Galia, y más tarde el consuláu. Tres la muerte de Graciano en 383, Ausonio tornó a les sos propiedaes xuntu al ríu Garona pa dedicase a la lliteratura mientres una decena d'años más. Dende ellí unvió numberoses cartes en versu y prosa a eminentes personalidaes, siendo inda recordáu y almiráu por tol mundu, incluyíu l'emperador Teodosio. Anque cristianu, la so obra inclúyese casi toa na tradición pagana, por más que se-y considere un precursor de la lliteratura llatina cristiana. El so meyor alumnu, Paulino de Nola, abandonó la lliteratura p'abrazar el Cristianismu y una vida de retiru, ascetismu y caridá; Ausonio dirixó-y murniu cartes pidiéndo-y que dexara esa vida.

Obra[editar | editar la fonte]

Escribió enforma, fundamentalmente escritos eruditos y conmemorativos y sobre asuntos bien heterogéneos, pero pocu realmente sustancial, salvo la so producción poética. Axuntó casi tola so obra sol títulu xeneral de Opuscula, y a esta edición cuidada por él mesmu siguió otra, póstuma, más completa, a pidimientu del emperador Teodosio. Estos dos ediciones tán representaes, respectivamente, polos manuscritos de Leiden, el Tilianus y el Vossianus III, esistiendo amás, n'otros manuscritos, delles pieces que nun apaecen en nengún d'aquellos dos.

Nos venti llibros de que consten les sos obres completes, los asuntos son bien variaos: plegaries; poemes sobre filosofía pitagórica, sobre astronomía, calendariu y astroloxía, sobre les fechorías de Cupido, sobre Bísula, esclava y favorita del poeta; descripción de ciudaes famoses; poemes ropálicos o en hexámetros compuestos de monosílabu, siguíu de bisílabu, trisílabu, tetrasílabu y pentasílabu; síntesis tetrástiques o en cuatro versos de caúna de les vides de los dolce emperadores biografiados por Suetonio y de dellos de los subsiguientes; el famosísimo centón nupcial compuestu puramente de pallabres, frases y versos enteros de Virxiliu, epístoles refeches, y epigrames agudos y atélites.[1]

Technopaegnion (neñaes artístiques) ye una colección de poemes nos que cada llinia termina con un monosílabu, y polo tanto ye solo un artificiu técnicu col qu'amuesa la so habilidá l'autor. El poema más estensu ye Mosella, una colección de descripciones de los paisaxes que percuerre'l ríu Mosela. Tamién produció les útiles Praefationes (Introducciones), de calter autobiográficu; el Eclogarum liber, que ye una colección d'églogues; dellos versos mnemotécnicos sobre astronomía; la obra Ordo urbium nobilium, na que clasifica por orde d'importancia les ciudaes antigües; el Ludus septem sapientium, una farsa a la manera de la comedia palliata sobre los siete sabios de Grecia. Pero lo que se recuerda fundamentalmente son los sos Epigrammata (epigrames), munchos d'ellos adaptaciones de la Antoloxía Griega. Los Parentalia son templaos poemes d'alcordanza a los sos familiares finaos, como'l so Epicedion in patrem. El so apreciu polos sos profesores poner de manifiestu nel so Commemoratio professorum Burdigalensium. El so fe cristiana dexar reflexada, por casu, nos sos Versus paschales y nel so Ephemeris (diariu), esti postreru una descripción de les sos xeres a lo llargo del día. Calter más académicu y eruditu tener los sos Epitaphia, conxuntu d'epitafios a los distintos héroes que participaron na guerra de Troya. La so obra completa suministra un pervalible testimoniu de la vida provincial de la Galia y del ambiente del sieglu IV.

Los metros son bien variaos; anque predominen el hexámetru y el dísticu elegiaco, nun falten la estrofa sáfica, el falecio, los trímetros y dímetros yámbicos, los dímetros anapésticos, los tetrámetros trocaicos catalécticos, los adónicos.

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  1. Volume I. ISBN 978-84-249-1431-8.
  2. Volume II. ISBN 978-84-249-1435-6.
  • Reposiano/ Ausonio (1990). Priapeos. Grafitos amatorios pompeyanos. La velada de la fiesta de Venus/ El concúbito de Marte y Venus/ Centón nupcial. Editorial Gredos. Madrid. ISBN 978-84-249-0120-2.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]