Aulu Persiu Flacu

De Wikipedia
Aulu Persiu Flacu
Vida
Nacimientu Volterra (es) Traducir[1]calendario no especificado, se presume gregoriano (es) Traducir 4 d'avientu de 34[1]
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte Roma24 de payares de 62[1] (27 años)
Estudios
Llingües falaes llatín[2]
Alumnu de Lucio Anneo Cornuto (es) Traducir
Remio Palemón
Virgini Flau
Oficiu poeta, escritorfilósofu
Trabayos destacaos Sátiras (es) Traducir
Xéneru artísticu Sátira latina (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Aulo Persiu Flacu, Aulus Persius Flaccus en llatín (Volterra, Etruria, 34 d. C. – Roma, 62 d. C.), foi un poeta satíricu llatín.

Biografía[editar | editar la fonte]

D'una familia d'orixe etruscu instalada en Volterra y perteneciente al orde ecuestre, quedó güérfanu a bien temprana edá y llegó a Roma a los dolce años. Ellí completó la so formación en gramática y retórica y familiarizóse cola filosofía estoica.

Anque nun participó na vida política, mover nos ambientes estoicos qu'atacaben el gobiernu y la moral disoluta de la corte del emperador Nerón. Morrió prematuramente nel añu 62, cuando namái cuntaba 28 años, d'una enfermedá del estómagu, dexando la so pervalible biblioteca a Cornutu, quien, tres la muerte del so discípulu, fixo una correición de les sos sátires y encargó la edición de la obra a Cesiu Basu, poeta tamién y amigu de Persio, a quien ta dedicada la segunda de les sos Sátires.

Pasó la so curtia vida arrodiáu de madre, hermana, tida y prima coles que convivía. Quiciabes pola so curtia edá o polo peculiar de la so vida, zarráu ente muyeres y miembru de la familia que lideraba la oposición total al emperador, pol so propiu calter y la so falta de contautu cola vida real, representa un ideal estoicu bien ríxidu y severu. La so moral foi dura y simplaya, dogmática; el so programa, estoicu: namái ye llibre'l sabiu porque apodera les sos pasiones.

Obra[editar | editar la fonte]

Son en total seis sátires, unos seiscientos versos en total. Nelles critica los vicios propios de la dómina de Nerón, pero nin cola indignación de Luciliu nin cola ironía d'Horaciu, sinón so la perspeutiva severamente moralista de la filosofía estoica del so maestru Cornuto.

La primera ataca'l mal gustu lliterariu de la dómina y la censura, diserta sobre los problemes xenerales de la poesía y espón les teoríes lliteraries del autor; la segunda l'abandonu de la primitiva relixón romana y la falsa relixosidá imperante; la tercera trata sobre la importancia de la educación y acomete contra los qu'abandonen l'estudiu de la doctrina estoica; la cuarta dirixir contra los aprovechaos, engates y cacipladores que se beneficien del so apellíu, rellaciones y riqueces pa faer carrera política. La quinta diserta sobre l'auténtica llibertá, que namái puede adquirise por aciu la conocencia de la doctrina estoica; ta dedicada al so maestru Cornuto. La sesta trata sobre'l rectu usu de les riqueces.

Persio nun tener un estro fácil: escribía con poca continuidá y amodo (scriptitavit et raru et tarde) y desenvuelve puramente les temes particularmente queríos pa los estoicos: el verdaderu espíritu de la relixón, la educación, la llibertá y el despreciu de la riqueza. L'estilu de Persio ye foscu y difícil yá que, por más qu'escuerra'l llinguaxe coloquial, déxase abasnar pola moda retoricista de dómina neroniana. La so obra entemez discursos, monólogos, interrogaciones retóriques y antítesis y amuésase anticlásica, enllena de metáfores esconcertantes y de pallabres fosques. Foi bien valoráu na Antigüedá (Tertulianu, Lactanciu, San Xerónimu, San Agustín) y mientres la Edá Media, como atestigua la rica tradición manuscrita, bien probablemente pol conteníu moralizante de la so obra; amás, el barrocu Francisco de Quevedo revelóse como un entusiasta siguidor y asonsañador de la so obra.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 «Persii» (en rusu). Real'nyj slovar' klassicheskih drevnostej po Ljubkeru. 
  2. Afirmao en: Mirabile: Digital Archives for Medieval Culture. Llingua de la obra o nome: italianu. Editorial: SISMEL – Edizioni del Galluzzo.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]