Asociación Euskara de Navarra

De Wikipedia
Asociación Euskara de Navarra
asociación
Direición España
Forma xurídica asociación
Historia
Fundación1877
Fundador Juan Iturralde y Suit
Cambiar los datos en Wikidata

L'Asociación Euskara de Navarra foi una Sociedá creada por Juan Iturralde y Suit[1] en Pamplona en 1877 xunto a un grupu d'intelectuales navarros y fueristas como preséu de la recuperación cultural vasca.

Orixe[editar | editar la fonte]

Iturralde y Suit proyeutó crear una sociedá cultural vasca en Navarra en 1868. D'esta forma axuntó a Pablo Ilarregui Alonso, secretariu del Conceyu de Pamplona, historiador y poeta, al médicu militar y humanista Nicasio Landa, al sacerdote Esteban Obanos ente otros, colos que realizaron un llamamientu a intelectuales d'Álava, Guipúzcoa y Vizcaya. Esti proyeutu foi atayáu pola Segunda Guerra Carlista.[1]

La idea de crear una sociedá pa defender los intereses culturales vascos ye llanzada nel periódicu La Paz editáu en Madrid ente 1876 y 1878 por fueristas vascongados por cuenta del discutiniu de la llei abolitoria de los fueros vascongados. Arturo Campión, estudiante de Derechu en Madrid en 1876 y collaborador de La Paz, llanza la suxerencia de crear esa asociación, que ye acoyida pol grupu de navarros, que yá dende 1868, proponíen la creación d'una "asociación conservadora del vascuenciu".

Tres la guerra, Iturralde rexuntó a un grupu d'intelectuales navarros n'ochobre de 1877, que fundaron la Academia Etnográfica de Navarra que llueu sería camudada de nome. Na mesma taben Landa; Obanos, primer presidente de la entidá; Florencio Ansoleaga Elizondo, arquiteutu y arqueólogu, Estanislao de Aranzadi, profesor de la Universidá de Oñate y decanu del Colexu d'Abogaos de Pamplona, defensor del eusquera; Arturo Campión, abogáu, políticu, historiador y el polígrafu más notable de la historia contemporánea navarra; Hermilio de Olóriz bibliotecariu y cronista del reinu; Salvador Echaide, abogáu; Aniceto Lagarde; Antero Irazoqui; Fermín Iñarra; Serafín Olave y dalgunu más.[1]

Ideoloxía[editar | editar la fonte]

Nel programa de l'Asociación afirmábase lo siguiente:

Si'l pueblu euskara que la so raza, que'l so xeniu peculiar, que les sos costumes son tan esencialmente distintes de les de los otros pueblos, pudo caltener la so personalidá, y caltúvose col so xenuinu calter y los sos varoniles virtúes al traviés de los sieglos, ye de xuru porque supo guardar, como en depósitu sagráu, esa perantigua llingua vascongada.

El so oxetivu tal que figura nel so reglamentu de payares de 1877 yera "caltener y arrobinar la llingua, lliteratura ya historia vascu-navarra, estudiar la so llexislación y procurar cuanto tienda al bienestar moral y material del País."[1]

L'Asociación Euskara reclamábase apolítica, y tenía el criteriu d'integrar a persones de diversos enclinos. Nun realizaba actividá política como tal Asociación. Sicasí, l'actuación de los sos principales miembros dio-y cierta significación política. Predominaba ente ellos el fuerismo radical (el lema de l'asociación yera "Jaungoikoa eta Fueroak", Dios y fueros) y l'idea d'unión de les provincies vasques (formulen per primer vegada'l lema Zazpiak bat, “los siete, una”).

Creáronse dientro de la sociedá seis seiciones de trabayu. Establecieron contautu con intelectuales vascos del País Vascu-Francés como Antoine d´Abbadie, Intxauspe, Duvoisin y Luis Lucien Bonaparte; d'Álava como Moraza, Egaña, Herrán y Ortíz de Zárate; de Guipúzcoa como Manterola, Soraluce, Araquistáin; y Vizcaya como Sagarmínaga, Trueba y Delmás.[1]

Francisco Navarro Villoslada foi sociu d'honor de la Asociación Euskara de Navarra, na so célebre novela Amaya o los vascos nel sieglu VIII afirma l'autor la unidá radical de los siete tribus vasques de Escualerría y el mutuu sofitu de los cuatro penisulares.

Actividá[editar | editar la fonte]

Los "euskaros" enriaron la so actividá política al traviés de los periódicos El Arga (1879-1881) y Lau Buru (1882-1886). Promovieron distintes candidatures fueristas nes eleiciones municipales, forales y a Cortes, cola idea d'asitiar un partíu fuerista brengosu nos cuatro provincies, con grupu parllamentariu propiu. Nun consiguieron abrir un espaciu propiu ente lliberales y carlistes.

El Arga sol lema Per Navarra, Pa Navarra y camudáu al añu por Unión Vascu-Navarra, na que se proponía formar un partíu puramente fuerista, que tenga como únicu oxetivu la recuperación del réxime foral:

Anque con vicisitúes diverses na hestoria, Navarra y les sos hermanes Guipúzcoa, Vizcaya y Álava nun formen en realidá más qu'un solu pueblu, unes mesmu costumes, una autonomía común de sieglos, una mesma llingua, verdaderu y seique únicu signu de les nacionalidaes lóxiques, un mesmu espíritu de llibertá inextinguible.

La esistencia de l'Asociación foi bien azarosa. Fundada en 1877, eslleir en 1897 anque dende 1885 yá nun tenía actividá. Los sos recursos fueron bien llindaos y el so operatividad escasa. La obra más apreciable foi la publicación de la Revista Euskara (1878-1883), sumida por nun haber nengún sociu que pudiera responsabilizase de la so edición.

Dalgunos de los oxetivos de l'Asociación Euskara fueron retomaos años dempués pola Sociedá d'Estudios Vascos y la Real Academia de la Llingua Vasca.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 Jimeno Jurío, José María (2007). Navarra na dómina moderno y contemporáneo. Pamplona: Pamiela. ISBN 978-84-7681-457-4.