Asamblea Nacional de la República d'Azerbaixán

De Wikipedia
Asamblea Nacional de la República d'Azerbaixán
Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi
Datos xenerales
Tipu parllamentu unicameral
Estáu Bandera d'Azerbaixán Azerbaixán
Sede Bakú
Formáu por diputáu de l'Asamblea Nacional de la República d'Azerbaixán
Composición
Númberu d'escaños 125
Más información
meclis.gov.az, meclis.gov.az… y meclis.gov.az…
Cambiar los datos en Wikidata

L'Asamblea Nacional de la República d'Azerbaixán (n'azerbaixanu: Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi), tamién transliterada como Milli Majlis, ye la caña llexislativa del gobiernu n'Azerbaixán. L'Asamblea Nacional unicameral tien 125 diputaos: antes yeren 100 miembros que fueron escoyíos por periodos de cinco años en circunscripciones d'un solu asientu y 25 yeren miembros escoyíos por representación proporcional; A partir de les últimes eleiciones, sicasí, los 125 diputaos son devueltos por circunscripciones uninominales. Milli Majlis foi'l primer parllamentu republicanu secular nel mundu musulmán.

Historia[editar | editar la fonte]

República Democrática d'Azerbaixán[editar | editar la fonte]

Dempués de la Revolución Rusa en febreru de 1917, creóse un comité especial integráu por diputaos de la Duma Estatal de Transcaucasia. En payares, el Comisariado Transcaucásico foi creáu como'l primer gobiernu de la Transcaucasia independiente. El Sejm compuestu por representantes de tres naciones nun tenía una sólida plataforma política yá que cada nación curiaba de los sos propios intereses. Esto condució darréu a la disolución del Sejm el 25 de mayu de 1918.

El 27 de mayu, 44 diputaos musulmanes del Sejm axuntar en Tblisi y establecieron el Conseyu Nacional d'Azerbaixán pa formar el gobiernu d'Azerbaixán. Mammad Emin Rasulzade foi escoyíu'l so presidente.

El 28 de mayu, el Conseyu Nacional aprobó una resolución proclamando la independencia de la República Democrática d'Azerbaixán. El 16 de xunu, el Conseyu Nacional y el gobiernu d'Azerbaixán treslladóse a Ganja. Na séptima sesión del conseyu en Ganja presidida por Mammad Amin Rasulzade, decidió eslleise el conseyu y tresferir tol poder llexislativu y executivu al gobiernu interín d'Azerbaixán encabezáu por Fatali Khan Khoyski.

Una vegada que'l gobiernu foi establecíu, l'azerbaiyano convertir nel idioma oficial del estáu. Una de les prioridaes del gobierno antes de treslladase a Bakú foi lliberar la capital de la dictadura centrocaspiana entós en control de la ciudá que tuvo llugar el 15 de setiembre de 1918. El 16 de payares, cuando'l Conseyu Nacional vuelve axuntase y el 19 de payares Rasulzade anuncia que toles nacionalidaes d'Azerbaixán van tar representaes nel Parllamentu d'Azerbaixán con 120 diputaos.

Poro, basándose en 24 mil representantes de nacionalidaes d'Azerbaixán, el parllamentu d'Azerbaixán compuestu de 80 musulmanes, 21 armenios, 10 rusos, 1 alemán y 1 xudíu estableció'l 29 de payares y convocóse el 7 d'avientu de 1918. Asina, la primer sesión d'El parllamentu tuvo llugar nel edificiu de l'antigua escuela musulmana rusa Zeynalabdin Tagiyev, allugada na actual cai Istiglaliyyat de Bakú y presidida por Rasulzade. Alimardan Topchubashov foi escoyíu Presidente del Parllamentu, Hasanbey Agayev - Vicepresidente.

A finales de 1919, había 11 facciones de partíos políticos distintos nel parllamentu representáu por 96 diputaos. Mientres los sos 17 meses d'esistencia, el parllamentu celebró 145 sesiones y l'última xunta convocóse'l 27 d'abril de 1920 en víspores de la ocupación rusa d'Azerbaixán. Un total de 270 resoluciones fueron patrocinaes, 230 de les cualos fueron aprobaes. Les delegaciones parllamentaries d'Azerbaixán roblaron dellos trataos d'amistá con Turquía, Irán, Gran Bretaña y Estaos Xuníos, amás d'un pactu de defensa con Xeorxa; Asistió a la Conferencia de Paz de París delles vegaes pidiendo la reconocencia de los países occidentales. En xineru de 1920, la República Democrática d'Azerbaixán foi reconocida de facto pola Conferencia de Paz.

Sóviet Supremu de la RSS d'Azerbaixán[editar | editar la fonte]

Mientres la última sesión del Parllamentu azerbaiyano el 27 d'abril de 1920 so la presión del 11er Exércitu Colorado bolxevique y l'ultimátum del Comité Caucásicu del Partíu Comunista Rusu qu'invadió Azerbaixán, los diputaos decidieron eslleir el gobiernu a favor de los bolxeviques pa evitar el derramamiento de sangre. Una vegada que los bolxeviques asumieron el poder, abolieron toles estructures del gobiernu d'Azerbaixán y establecieron el Comité Revolucionariu Provisional d'Azerbaixán alministráu polos comunistes azerbaixanos Nariman Narimanov, Aliheydar Garayev, Gazanfar Musabekov, Hamid Sultanov y Dadash Bunyadzade. Los bolxeviques eslleieron al exércitu d'Azerbaixán, executaron a los sos xenerales y oficiales y nacionalizaron les industries privaes.

En mayu de 1921, axuntar en Bakú la primer Sesión Soviética de too l'Azerbaixán formada por diputaos acabante escoyer de toles rexones d'Azerbaixán. Los diputaos escoyíos basábense principalmente nos trabayadores de fábriques probes, ensin educación y ensin preparación, y colos aldeanos, lo que facilitó completar el gobiernu dende Moscú. Na primer sesión establecióse'l Comité Executivu Central d'Azerbaixán, integráu por 75 miembros y la so xunta directiva con 13 miembros. De 1921 a 1937, convocáronse nueve sesiones de soviéticos de too Azerbaixán. En 1937, mientres la novena sesión de los soviéticos azerbaixanos, ratificóse una nueva Constitución de la República Socialista Soviética d'Azerbaixán y establecióse el nuevu cuerpu llexislativu, el Sóviet Supremu de la República Socialista Soviética d'Azerbaixán.

Sello con imaxe de l'Asamblea Nacional d'Azerbaixán.

Les primeres eleiciones del Sóviet Supremu tuvieron llugar el 24 de xunu de 1938. De los 310 diputaos escoyíos, 107 yeren obreros, 88 coleutivos y 115 funcionarios educaos. Setenta y dos de los diputaos yeren muyeres. Por cuenta de la naturaleza autoritaria del réxime soviéticu, onde la mayoría de les nueves iniciatives cumplíense como combalechadures contra l'Estáu, el parllamentu yera práuticamente ineficaz. Por cuenta de les múltiples reformes y reestructuraciones nel gobiernu de la RSS d'Azerbaixán nos años setenta y ochenta, el papel del Sóviet Supremu aumentó. Munches reformes llexislatives incluyendo la ratificación de la nueva Constitución de la RSS d'Azerbaixán de 1977 que tuvieron llugar. Dempués de les demandes de la RSS d'Armenia pa tresferir la rexón NKAO d'Azerbaixán a Armenia, el parllamentu foi en gran midida pasivu ya indiferente. El 18 d'ochobre de 1991, el Sóviet Supremu aprobó una resolución que confirma la restauración de la independencia d'Azerbaixán.[1]

Parllamentu de la República d'Azerbaixán[editar | editar la fonte]

Les primeres eleiciones parllamentaries azerbaiyanas celebrar a finales de 1990, cuando'l Sóviet Supremu yá celebró alderiques sobre la independencia d'Azerbaixán de la Xunión Soviética. Les eleiciones parllamentaries de 1995 fueron les primeres celebraes tres la restauración de la independencia d'Azerbaixán.

L'asamblea ta encabezada pol so Presidente asistíu pol Primer Vicepresidente Axuntu y dos oradores axuntos. Ogtay Asadov ye l'actual orador de l'asamblea, Ziyafet Asgarov ye'l Primer Vicepresidente y, Bahar Muradova y Valeh Alasgarov son diputaos.[2] El trabayu nel parllamentu ye alministráu pol aparatu del parllamentu empobináu por Sefa Mirzayev, ayudáu pol encargáu auxiliar Elkhan Ahmadov. L'Aparatu del Parllamentu ta subdividíu na Llista del Departamentu d'Estáu pa les Unidaes Territoriales y Conceyos, y el Departamentu del Sector de Codificación.

Presidentes de l'Asamblea Nacional[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Azərbaycan SSR Ali Soveti (1920-1991-ci illər)» (azerbaixanu). Consultáu'l 6 de payares de 2016.
  2. «Milli Məclisin tərkibi» (azerbaixanu). Consultáu'l 6 de payares de 2016.
  3. Gafarova convertir en presidente del Presidium del Sóviet Supremu'l 22 de xunu 1989

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]