Arte románicu

De Wikipedia
(Redirixío dende Arte románico)
San Clemente de Tahull.

El románicu foi un estilu artísticu predominante n'Europa mientres los sieglos XI, XII y parte del XIII.

L'arte románicu foi'l primera gran estilu claramente cristianu y européu qu'arrexuntó a les distintes opciones que s'utilizaren na temprana Edá Media (romana, prerrománica, bizantina, xermánica y árabe) y consiguió formular un llinguaxe específico y coherente aplicáu a toles manifestaciones artístiques. Nun foi productu d'una sola nacionalidá o rexón, sinón que surdió de manera paulatina y cuasi simultánea n'España, Francia, Italia, Alemaña y en cada unu d'esos países surdió con carauterístiques propies, anque con abonda unidá como pa ser consideráu'l primer estilu internacional, con un ámbitu européu.

Surde de resultes de la prosperidá material y de la renovación espiritual qu'inspiró la construcción de gran númberu d'ilesies y d'edificios relixosos. Les primeres construcciones facer en Lombardía, Borgoña y Normandía. Dende ellí espublizóse por toa Europa, por cuenta de:

  • Espansión de les órdenes relixoses (Cluny y Císter) que constrúin monesterios. Estos son fonte de riqueza y centru cultural y urbanu de la sociedá.
  • Les pelegrinaciones (n'España'l románicu introduzse al traviés del Camín de Santiago).
  • Aumentu de la influyencia de la ilesia.

Por cuenta de les rellaciones ente relixosos y nobles, los reis, nobles, obispos y abás de los monesterios impulsaron la construcción de les grandes ilesies y dacuando yeren aldeanos quien les costeaban y construyíen. Les obres realizar artesanos especializaos como arquiteutos, picapedreros, pintores, etc. L'arte románicu foi sobremanera un arte relixoso, que reflexaba los valores de la nueva sociedá feudal, qu'al empar yera guerrera y cristiana.

Desarrollu[editar | editar la fonte]

Dende'l sieglu X, una serie d'acontecimientos históricos fixeron posible la renovación y espansión de la cultura europea: la xubida al tronu de Francia de los Capetos, l'afitamientu y espardimientu del cristianismu, l'entamu de la Reconquista na península ibérica y, fundamentalmente, el cimientu de les llingües romániques, son los finxos que marcaron esti resurdimientu.

Alredor del añu 1000, una espansión xeneralizada nos ámbitos económico y cultural favoreció una importante crecedera demográfica nes sociedaes occidentales, roturándose nueves tierres y abrir antigües rutes de comerciu, que van facer# posible los caminos de pelegrinación. Toa Europa viose invadida por una auténtica fiebre constructiva; consiguiérase formular un arte capaz de representar a tola cristiandá: el románicu.

El términu "románicu", como conceutu que define un estilu artísticu, utilizar Charles de Gerville per primer vegada en 1820 considerando con esti términu tol arte que se realiza anterior al estilu góticu dende la cayida del Imperiu romanu; y por analoxía al términu yá conocíu de llingües romániques, l'arte románicu asocedía al arte antiguo tal que les llingües romániques yeren los socesores del llatín.

Darréu, l'acepción d'arte románicu foise acutando y pasó a designar l'arte desenvueltu n'Occidente ente los sieglos XI y XII, anque inda güei siguen los discutinios pa determinar con exactitú l'amplitú d'espaciu y tiempu que toma esti estilu.

Na definición d'esti primer arte europeo, ye fundamental la reforma monacal que realizó la orde cluniacense como resultáu d'una revisión en fondura de les comunidaes benedictines. El monesteriu de Cluny, fundáu nel añu 930, convertir nel gran centro difusor de la reforma, algamando rápido una gran espansión y consiguiendo, al traviés de los sos monesterios, que l'arte románicu espublizar per tol mundu cristianu européu. Primero que la orde de Cluny capitalizara y estendiera, el románicu yá se desenvolviera n'Italia, na rexón de Como: el llamáu románicu lombardu o primer románicu, conceutu aldericáu, por cuenta de Puig i Cadafalch, que s'aplica a la so estensión a los reinos hispanu-cristianos, especialmente al románicu catalán y el románicu aragonés, con menor incidencia nel románicu castellán-lleonés.

Románicu español[editar | editar la fonte]

Ilesia de San Martín de Frómista.
Panteón de los Reis de la Basílica de San Isidoro de Lleón.
Porta Speciosa del Monesteriu de Leyre.
Claustru del monesteriu de Santu Domingu de Silos.
Canecillos de la ilesia de San Xuan Bautista de Villanueva de la Nía.
Ilesia de Santiago de Bembrive en Vigo.

Nos condaos catalanes fixéronse los primeres abovedamientos de les ilesies españoles. Delles carauterístiques del importante arte románicu catalán son:

  • Emplegu del arcu de mediu puntu
  • Piedra escuadrada pero non pulida
  • Cabeceres de semitambor afataes con arquillos y bandes rítmicamente dispuestes (arcos o bandes lombardes)
  • Los templos cubrir con bóvedes pedreses de cañón y fornu
  • Les naves son más amplies y elevaes, siquier en comparanza con antiguos edificios prerrománicos
  • Empléguense les pilastres como sustentación
  • Nun hai figuración escultórica

La dómina dorada del estilu pola so calidá y guapura (románicu plenu), estender na última metá del sieglu XI y la primera del XII, procedente de Francia y tresmitíu fundamentalmente al traviés del Camín de Santiago. Florió nel reinu de Castiella, sobremanera.

Mientres la segunda metá del sieglu XII y la primer metá del sieglu XIII, a midida que les soluciones arquiteutóniques afítense y ameyoren, surde'l tardorrománico. Una de les sos espresiones ye'l llamáu arte cisterciense, que s'espande coles abadíes de la orde del Císter, espresando les concepciones estéticu y espiritual de Bernardo de Claraval (ausencia de ornamentación y amenorgamientu a los elementos estructurales).

Nos condaos catalanes, el románicu va tener carauterístiques propies. D'influyencia lombarda, van crear les bóvedes de cañón nes naves con arcos ojivales nos espacios menores y nes cúpules. El primer periodu ta marcáu pola austeridá que va dar pasu a la majestuosidad.

Nel restu d'España, el románicu florió nos territorios cristianos, al amparu de la ruta de pelegrinación xacobea. El románicu español ye unu de los más ricos y variaos d'Europa. Son particulares los influxos islámicos, catalanes, franceses, lombardos y visigodos que se amalgamaron pa crear un estilu propiu. Munchos y bien importantes son los monumentos que se caltienen, destacar dos focos principales, centraos en Castiella y Aragón. Ensin dulda, la obra fundamental del románicu hispanu ye la Catedral de Santiago de Compostela, modelu d'ilesia de pelegrinación, con conxuntos escultóricos (Pórticu de la Gloria) d'ente los más singulares d'Occidente. A lo llargo del Camín de Santiago fueron surdiendo dalgunos de los finxos románicos en suelu español, como la catedral de Jaca, San Martín de Frómista o San Isidoro de Lleón. Dende ellí irradiaría l'estilu a zones más alloñaes, espandiéndose por tol norte peninsular.

Na actualidá, dalgunos de los meyores conxuntos románicos d'España concentrar en Castiella y Lleón:

Románicu francés[editar | editar la fonte]

Interior de la ilesia de l'abadía de Notre-Dame de Fontgombault.

El románicu algamó gran puxanza y difusión gracies al monesteriu de Cluny (sumíu na so mayor parte), centru irradiador del nuevu arte. Surdieron delles escueles o centros artísticos, cada unu con carauterístiques particulares y propies. Dalgunos de los monumentos más destacaos son:

Románicu alemán[editar | editar la fonte]

El románicu siguió'l cercu del arte otoniano, creando conxuntos arquiteutónicos de gran monumentalidad, munchos de los cualos apurren soluciones dafechu novedoses, como la solución de «doble cabecera» o Westwerk. Podemos citar ente los más señeros:

Ilesia de Ják, n'Hungría, construyida nel sieglu XIII.

Románicu húngaru[editar | editar la fonte]

L'arte románicu evolucionó so una fuerte influyencia xermánica, pos depués de que los húngaros fueron cristianizados nel añu 1000, pasu ente pasu recibieron a munchos nobles y clérigos alemanes qu'aportaron al reinu pa ocupar cargos eclesiásticos y militares. Pa mediaos del sieglu XI resultaba frecuente en basíliques húngares y claustros l'usu d'ábsides cerraes con tres arcos semicirculares asitiaes en llugares con tres naves sosteníes por pilastres que folgaben en portalaes, carauterizáu por tar cubiertu por una armadura abierta, sacante la semicúpula que cubría l'ábside. Foi bien común esti estilu nes estructures relixoses de:

Románicu italianu[editar | editar la fonte]

L'heriedu clásico y paleocristiano dexóse sentir fondamente. Como aportación orixinal, surdió ellí l'estilu lombardu», un arte prerrománico que se extedería dempués por otres rexones como Cataluña o Provenza. Los edificios románicos italianos estremar pola so suntuosidá y decorativismo, al empar que pola so claridá estructural. Dalgunos de los más destacaos son:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]