Arte etruscu

De Wikipedia
(Redirixío dende Arte etrusco)
Caballeros etruscos, llámina de plata incisa con relieves doraos.

L'arte etrusco foi la forma d'arte figurativo producíu pola civilización etrusca que se desenvolvió nel norte d'Italia ente'l sieglu IX y el sieglu II e.C. L'arte que se caltién ye de calter funerariu, rellacionáu tantu cola pintura (frescos) como cola escultura. Destaca en particular esta postrera, con sarcófagos de terracota a tamañu natural. Tamién fueron hábiles artesanos, como los que pintaben sobre jarras de cerámica a imitación de los modelos griegos, y escelentes xoyeros y metalúrxicos, destacando les sos espeyos de bronce grabáu.

Los restos de la civilización etrusca atópense partíos poles rexones italianes de la Toscana, el Lazio (onde s'atopen les necrópolis de Cerveteri y Tarquinia) y Umbría. Pueden trate les sos obres en dalgunos de los grandes museos italianos, principalmente na Villa Giulia (ocupada dende 1889 pol Muséu Nazionale Etruscu) y el Muséu Gregorianu del Vaticanu, dambos en Roma; el Muséu Archeologico de Florencia, el Muséu Archeologico Nazionale Etruscu della Città di Chiusi» y el Muséu Etruscu Guarnacci» en Volterra. Otros museos menores dedicaos a los etruscos son el «Archeologico Etruscu» d'Artimino, el «Cívicu Archeologico» de Pitigliano y l'Etruscu-Romanu de Todi.

Historia[editar | editar la fonte]

Los etruscos instaláronse primeramente nel territoriu llamáu Etruria, triángulu entendíu ente l'Arno al norte, el Tíber al sur y el Mar Tirrenu al oeste.

Los misteriosos oríxenes d'esti pueblu, y en consecuencia del so estilu artísticu, retrotrayer a los pueblos qu'habitaben o fueron espulsaos d'Asia Menor mientres la Edá del Bronce y la del Fierro, anque otres cultures antigües influyeron nel arte etrusco (por cuenta de la proximidá o al contautu comercial), tales como los griegos, los fenicios, los exipcios, asirios y Oriente Próximu. Sicasí, la so aparente copia de los modelos helenos despinta un estilu innovador, carauterísticu y únicu que'l so apoxéu coincide col periodu arcaicu griegu que tendría una fonda influyencia nel arte romano y que más tarde lo absorbería por completu nel sieglu I e.C.

«El sarcófagu de los maríos», pareya funeraria etrusca (Villa Giulia, Roma).

Pueden estremase distintos periodos:

  • Sieglu X-VIII e.C. : periodu Vilanovio. Empiezu de la civilización etrusca, conocida pola práutica de la incineración y non de la inhumación.
  • 800-650 e.C. : periodu «oriental» o «orientalizante». Por cuenta de los intercambios culturales ente les civilizaciones mediterránees nesta dómina, especialmente cola Grecia Antigua, apaeció nel arte etrusco una tradición figurativa que se basaba en modelos griegos.
  • 650-500 e.C. : Periodu arcaicu. Influencies xóniques y corinties. Por cuenta de mayores intercambios y a la estructuración de la sociedá etrusca, remanecieron nueves téuniques artístiques. En particular, la pintura conoció un desarrollu espectacular: de la decoración de les cubriciones pasar a pintar xarros y frescos; espublízase la escultura en terracota pintada.
  • 500-300 e.C. - Periodu clásicu. El cume; entá marcada por influyencia griega; producíase cada vez menos arte por cuenta de la crisis político y militar, tanto interna como esterna, cola esceición de los bronces de Vulci.
  • 300-100 e.C. - Fase tardida, el helenismu y la romanización. Los etruscos son absorbíos pola cultura romana.

Arte y relixón[editar | editar la fonte]

L'arte etrusco ye de cutiu de calter relixosu y de ende que se rellacione coles esixencies de la relixón etrusca. La vida de ultratumba etrusca yera negativa, a diferencia del puntu de vista positivu del antiguu Exiptu onde yera una continuación de la vida terrenal, o les rellaciones d'enfotu colos dioses mesmes de l'antigua Grecia. Los dioses etruscos yeren indiferentes y tendíen a traer bona suerte, de manera que la relixón etrusca taba centrada na so veneración y l'adoración de los difuntos. La mayor parte de los restos d'arte etrusco atopar n'escavaciones de campusantos (como en Cerveteri, Tarquinia, Populonia, Orvieto, Vetulonia, Norchia), lo que significa que vemos l'arte etrusco apoderáu por representaciones de la relixón y en particular el cultu funerariu, seya o non ello reflexu verdaderu del arte etrusco como un tou.

La ciudá etrusca[editar | editar la fonte]

Les primeres poblaciones etrusques construyir con cabañes de planta cuadrada, rectangular o redonda con un techu bien inclináu (xeneralmente de paya o magre). Estremar d'otros asentamientos itálicos en que nun taben dispuestos al azar, sinón que siguíen una lóxica económica o estratéxica bien precisa. Munches ciudaes etrusques asitiábense a lo cimero d'un pandu, lo que dexaba bones vistes del terrén circundante, fuera terrestre o marítimu; asina puede trate entá en Volterra. Otros nucleos, como Veyes o Tarquinia surdieron nun territoriu particularmente fértil y apropiáu pa l'agricultura.

Vista de Volterra so una nube. Les ciudaes etrusques solíen asitiase en pandos elevaos, de manera que se tuviera una vista de tola rexón.

Fundábase trazando con un aráu los dos exes principales y perpendiculares ente ellos, llamaos cardu (norte-sur) y decumano (esti oeste), estremando depués los cuatro sectores asina llograos en insulae (del llatín, isla), al traviés d'una rede de cais paraleles al cardu y al decumano. Esta precisa disposición urbanística ye visible entá güei en delles ciudaes de l'antigua Etruria. Nun ye, seya comoquier, novedá etrusca, en cuantes que la idea de fundar la ciudá partiendo de dos calles perpendiculares yera d'usu común en Grecia y foi retomada en dómines posteriores polos romanos pa fundar campamentos y ciudaes (como por casu Augusta Praetoria Salassorum y Augusta Taurinorum, les actuales Aosta y Turín).

A la ciudá arrodiar una muralla, bien de cutiu de calter ciclópeo, que representa l'únicu testimoniu, xunto coles tumbes y los basamentos de los templos, de l'arquiteutura etrusca en piedra. N'efeutu, los materiales que s'usaben pa construyir yeren la magre, la toba y la caliar, siendo'l mármol cuasi desconocíu. Entrar a la ciudá por puertes que s'abrir ente dos torrexones por aciu arcu de mediu puntu. Esti tipu de fortificación influyó nos modelos romanos. El númberu de puertes yeren siete o cuatro (anque hai testimonios de delles ciudaes con cinco y seis entraes), les más importantes corresponder colos estremos del cardu y el decumano. Primeramente yeren de simple arquitrabe, pero a partir del sieglu V e.C. , les puertes adquirieron carauterístiques pimpanes en forma d'arcu, construyíu encastrando a piedra seca ente elles enormes bloques de toba, de la mesma insertos nos murios. Les puertes de la dómina tardientu-etrusca, como por casu la Porta all'Arcu de Volterra, taben amás decoraes con frescos y baxorrelievey nos sos partes principales (la clave del arcu y el planu de imposta).

Arquiteutura[editar | editar la fonte]

Amás de delles construcciones ciclópeas a ellos atribuyíes, sábese que los etruscos importaron d'Oriente'l arcu de mediu puntu y la bóveda perfecta. Estos elementos arquiteutónicos llegaron a los romanos precisamente al traviés de los etruscos. Les sos construcciones empleguen amás la columna sobre soporte, formando'l orde toscanu, que tien rellación col dóricu.

Nel sieglu VIII e.C. les cases pasaron a ser cuadrangulares, morfoloxía que darréu heredó Roma. Facer de madera y d'adobe y más tarde de morrillos de toba. Podíen tener hasta dos pisos. Les estructures de madera de les cases más riques de l'Antigüedá protexer del mugor por plaques de terracota pintaes de colores vivos. Primeramente, l'aristocracia vivía en cases de trés partes, dacuando precedíes d'un pórticu que daba a un patiu; más tarde n'estenses residencies (domus) construyíes en redol a un patiu, según l'estilu griegu.

Los templos[editar | editar la fonte]

Ruines d'un templu en Volsinies (Orvieto).

Puesto que se construyíen con materiales perecederos, llegaron hasta la dómina moderna solo unos pocos testimonios de l'arquiteutura relixosa etrusca polo xeneral y de los templos en particular. Les informaciones que se tienen d'ellos provienen de los testos de Vitruvio, que los clasificaba so un nuevu orde, el toscanu. Solo al traviés de documentos de la dómina romana, pos, puede intentar reconstruyise la manera en que se faíen.

Los templos yeren grandes edificios cuasi cuadraos. Alzábense sobre un basamento o podiu de piedra. Taben destinaos a nun trate más que de frente, únicu llugar pol que s'aportaba, al traviés d'una escalinata, en llugar de por aciu un crepidoma perimetral.
La superficie del templu estremar en dos zones:

  • El pórticu in antis con columnes; ye partir antecedente o pronao, con ocho columnes dispuestes en dos files de cuatro.
  • La parte posterior, con una cella, qu'en delles ocasiones fai triple, recordando la creencia nuna tríada de dioses, dedicándose cada celle a una divinidá en particular.

El frontón y el techu afatar con decoraciones nes terracotas pintaes. Un exemplu de decoración ye la cabeza de Gorgona nel templu de Portonaccio en Veyes, anguaño calteníu en Villa Giulia (Roma). Dacuando asitiábase sobre la cubrición grandes estatues de bultu redondu, tamién pintaes.

Caballos alaos de Tarquinia, realizaos en terracota (sieglu IV e.C. ). Decoraben la fachada del templu d'Ara della Regina, en Tarquinia. Anguaño atópense nel Muséu Nazionale Tarquinese».

A diferencia de los templos griegos y exipcios, que fueron camudando cola evolución de la civilización que los anició, los templos etruscos permanecieron sustancialmente siempres iguales a lo llargo de los sieglos, quiciabes pola mor del fechu de que na mentalidá etrusca nun yeren la morada terrenal de la divinidá, sinón un llugar nel qu'axuntase pa rezar a los dioses y confiar en qu'éstos escuchen.

Yera frecuente llevar ufriendes a los templos, consistentes polo xeneral n'estauínes votivas en terracota o bronce, o bien animales pal sacrificiu, como corderos o cabres.

L'arquiteutura funeraria (necrópolis)[editar | editar la fonte]

Les tumbes etrusques tán bien calteníes, como la Tumba de los lleones ruxentes, topada na ciudá etrusca de Veyes, al ser construyíes en piedra. Xeneralmente allugábense nes contornes de les muralles ciudadanes, pero con orientación paralela al cardu y al decumano. Esiste una clasificación de l'arquiteutura funeraria etrusca estremando de fechu tres tipos de necrópolis o catacumbes: hipogeos, edículos y túmulos cubiertos por una falsa cúpula o bóveda, que son los más conocíos. Son famoses les de Tarquinia y Cerveteri.

Pa la relixón etrusca, l'home, ser débil ya insignificante en vida, nel más allá precisa un ambiente familiar nel que trescurra la vida dempués de la muerte, xunto colos sos oxetos personales. Esto esplica'l cuidu col que se construyíen les necrópolis, el fechu de que la pintura d'esti pueblu seya cuasi puramente funeraria y que nes tumbes háyanse atopáu ricos dotees, dalgunos d'ellos provenientes de les colonies griegues del sur d'Italia. Les parés de les necrópolis pintar con vivos colores qu'oldeaben cola escuridá, símbolu de la muerte espiritual. Asina, les necrópolis etrusques son una fonte bien significativa, históricamente falando, que dexa conocer munchos aspeutos de la vida cotidiana, de les creencies y de los ritos populares que fuera imposible conocer analizando puramente los testos escritos.

Hipogeos[editar | editar la fonte]

Urna crematoria policromada procedente del hipogeo de los Satna, sieglos II-I e.C. , anguaño atópase nel Muséu Archeologico Nazionale dell'Umbria, en Perugia.

Escavábense dafechu so tierra o se consiguíen ocupando cuévanos naturales presistentes, como covaróns o covaróns. D'elles, la más famosa ye'l Hipogeo de los volumnios, afayada nel añu 1840. Esti tipu de catacumba taba formáu por un inclináu accesu de pasos, que llevaba direutamente al atriu. Equí había de normal seis baltes (o grupos de tumbes), xuníos por aciu estrechos corredores (en dellos casos tratar d'auténticos túneles). Créese que la sepultura en hipogeos acutar a persones de ciertu rangu social, especialmente políticos, militares y sacerdotes.

Edículos[editar | editar la fonte]

Construyíense dafechu fuera de la tierra, pretendiendo ser templos en miniatura, pero que na práutica yeren bien paecíos a les habitaciones de los primeros asentamientos etruscos. Na simboloxía etrusca, yera bien significativa la forma de templete: representaba'l puntu entemediu del viaxe que'l difuntu tenía de realizar de la vida a la muerte, una especie d'última etapa de la vida terrenal. Ente ellos, hai que recordar el «Bronzetto dell'Offerente», la meyor caltenida, que s'atopa en Populonia.

Túmulos[editar | editar la fonte]

Deben el so nome al fechu de que, una vegada executada la sepultura, cubrir con una pila de tierra, col fin de crear una especie de llomba artificial. Caúna d'estes tumbes articúlase, como los hipogeos, en diverses cámares sepulcrales de dimensiones proporcionales a la riqueza y notoriedá del difuntu o la so familia. Xeneralmente yeren de planta circular. Ente elles hai que recordar la Tumba de los Relieves, nel interior de la necrópolis de la Banditaccia, cerca de Cerveteri.

Escultura[editar | editar la fonte]

Los artistes etruscos yeren artesanos de gran habilidá. Executaben pieces (estatues, cerámica, espeyos, caxes, etc.) de gran calidá y maestría en terracota, una caliar bien porosa llamada toba, barro, bronce y metal. Desenvolvieron tamién pieces de xoyería (en oru, plata y marfil) y una cerámica negra llamada bucchero. Nel Muséu Archeologico Nazionale Etruscu della Città di Chiusi» pueden trate numberoses urnes funeraries, xarrones decoraos con figures negres y cerámica de bucchero, según estauínes de bronce. Igualmente pueden trate unes seiscientes urnes funeraries, de terracota y tamién d'alabastru, nel Muséu Guarnacci de Volterra.

Yera una escultura fuertemente influyida por modelos griegos, anque nun llegara enxamás al mesmu nivel d'harmonía y perfeición que les estatues atenienses o tebanes. Sicasí, presenta delles carauterístiques singulares, como'l naturalismu na representación de cares, que darréu tresmitió a los romanos. El xenuinu bustu etruscu, realizáu en bronce fundíu, difier del bustu griegu en que la persona retratada nun suel tar idealizada.

Como'l restu de les espresiones artístiques, la escultura tenía como finalidá adorar a la divinidá, atopándose por casu estatues de terracota nel templu de Veyes. Tamién se venceya colos ritos funerarios, habiéndose atopáu numberoses escultures etrusques nes tumbes, especialmente en Perugia, Volterra y Chiusi, que representen oxetos o suxetos mitolóxicos.

La Quimera de Arezzo.

De primeres, nes mesmes urnes de folla nes que se guardaben los restos de los finaos, apaecen elementos escultóricos representando elementos anatómicos del fináu, por casu, la tapa en forma de cabeza; bustos que podríen tar nel orixe de los bustos romanos; escultures y relieves en sarcófagu onde, nuna fase posterior, les figures humanes en tamañu real surden reclinadas sobre la tapa como si d'un llechu tratárase (yacentes). Son bien significatives les pareyes funeraries, nes que los maríos atópense recostados sobre un llechu. Les cares denotan influyencia de la escultura arcaica griega. N'oposición a la escultura griega en piedra, la escultura etrusca toma forma en materiales más blandos que faen posible una modulación más elástica, fluyida y arrondada imbuyendo nes figures una natural espontaneidá.

Non solo representaben persones, sinón tamién animales, dalgunos d'ellos de manera realista (como la Lloba del Capitoliu) pero otros de manera fantástica, d'influyencia orientalizante (la Quimera de Arezzo).

Exemplos famosos d'escultura etrusca son:

La «Lloba del Capitoliu», que mientres enforma tiempu haise reputáu una escultura etrusca, anguaño ye considerada de dómina medieval.[1]

Nes tumbes etrusques atopáronse numberosos oxetos de metal y cerámicu, nos que se repara la influyencia de les cultures del Mediterraneu oriental. Toos estos productos fueron base pa la esportación tantu escontra'l norte d'Europa como escontra Oriente.

Realizaron los etruscos numberoses figurillas, especialmente con bronce, y polo xeneral representa a la Tyrrhena sigilla de los romanos; tamién hai candelabros, y una gran variedá d'oxetos d'ornatu ya instrumentos. Del mesmu material son los centenares d'espeyos grabaos descubiertos, equivocadamente llamaos «pateres». A lo llargo de los años atopáronse copes d'oru y otros trabayos d'orfebrería que, polo xeneral, yera bien rica y de formes complexes, con grabaos, graneados, filigranes y repujados. La materia primo provenía de les mines que los etruscos esplotaben n'Elba (fierro) y Etruria (cobre). Estes postreres dexaron los sos trabayos de decoración en bronce tan consiguíu y tamién armes y elementos pa la flota. Con bronce fixeron los sos monedes de gran tamañu.

Los etruscos importaben cerámiques del mundu griegu, como'l famosu Vaso François (Muséu Archeologico de Florencia), enorme crátera con volutes con figures negres que data d'hacia l'añu 570 e.C. y atopóse en 1844 nuna tumba etrusca na necrópolis de Fonte Rotella cerca de Chiusi. La cerámica d'importación corintia o ática influyó na fabricación local que ye de dos tipos: la cerámica lliso y negro (la principal la del bucchero nero, estilu cerámicu carauterizáu porque se bruñía pa paecer bronce) o la d'imitación de la griega de figures negres n'hidries. Les cerámiques atopaes na tumba Regolini-Galassi de Cerveteri son les más importantes, calteniéndose nos Museos Vaticanos les xoyes d'oru, el tronu, la cama y el carru funerariu en bronce. Los principales oxetos provienen d'Arretium y Clusium, afataes estes por figures en relieve bien grotesques y de calter oriental. Les jarras pintaes atopaes en Clusium, Tarquinia y Vulci amuesen una clara influyencia del arte griego, n'estilu y tema (mitoloxía griega) y son cuasi idéntiques a les que se toparon en Campania, sur d'Italia, Sicilia y Grecia.Pintura etrusca

Pintura mural etrusca, representando a un músicu, na llamada «Balta del Triclinio», en Tarquinia, h. 480 e.C.

Les pintures etrusques que llegaron a los tiempos modernos son, na so mayor parte, frescos murales de tumbes, y principalmente de Tarquinia. L'home etruscu vivía dafechu la esistencia terrenal confiáu nuna vida dichosa de ultratumba. Les muertes del so arte asina lo confirmen, porque tán dedicaes cuasi n'esclusiva a la creencia del más allá.

Nel estudiu de la pintura etrusca estrémesse tres époques cronolóxiques:

  • l'influxu oriental, ente'l 700 y el 575 e.C., con dos subperiodos, **

unu ente'l 700 y el 625 e.C., con influyencies fenicies y xipriotes, y ** otru ente'l 625 y el 575 e.C., con influyencies griegues. Esta ye la dómina de la gran rellumanza de la pintura etrusca.

  • El tercer periodu estender hasta'l sieglu III e.C., yá de decadencia, hasta enllazar cola pintura romana.

Rellacionóse coles cultures del Mediterraneu oriental. Créese que les téuniques qu'usaron los etruscos son les mesmes qu'usaben los pintores helénicos, una y bones l'arte etrusco paez siguir la mesma evolución. Les temes reflexen les sos creencies relixoses, el pensamientu alrodiu de la muerte y l'esperanza de la vida eterno y gocioso tres el fallecimientu. Les tumbes yeren llabraes na roca o construyíes con grandes bloques de piedra. Dientro asitiábase'l sepulcru y les parés pintar al frescu, téunica dexa que les pintures perduren a lo llargo de los sieglos, yá que al ensugase'l yelsu sobre'l que s'aplica'l pigmentu, la pintura pasa a formar parte de la mesma paré.

Representábense escenes que nada teníen que ver cola murnia de l'ausencia del ser queríu, sinón que presenten aspeutos de lo que foi la vida del difuntu, allegría y fiestes xunto a la so familia, xuegos, caceríes, etc. Los etruscos copiaron profusamente el paisaxe que teníen al so alredor, tanto natural como social. Retrataben escenes mitolóxiques y funeraries.

Tou dispónse armoniosamente nuna decoración xeométrica estremada en bandes, techos, frisos, y tola estancia. Les figures tán marcaes por fuertes trazos, lo que nos fala d'un importante dominiu del dibuxu. La composición d'estos frescos presenta enforma movimientu, con una harmonía cabal y estilizada, con formes simples. L'estilu yera marcadamente bidimensional, estilizado (formes delineadas en negru), más de colores vivos y atmósfera garapolera. Los pigmentos llograr de piedres y minerales que se molíen y entemecíen. Los colores preferíos na pintura polos etruscos fueron el colloráu, verde y l'azul, al paecer porque-yos asignaben connotaciones relixoses. El color tien un simbolismu: los homes apaecen en tonos escuros y acolorataos y les muyeres en tonos claros, nicios de la masculinidad y feminidad. Polo xeneral los valores de les tintes son bien harmoniosos y ensin estridencies. Los pinceles facer con pelo d'animal y yeren desaxeradamente precisos (inclusive anguaño, los meyores pinceles facer con pelo de güe).

Dende mediaos del sieglu IV e.C., el clarescuru empezó a usase pa representar la fondura y el volume. El conceutu de proporción nun apaez en nengún de los frescos sobrevivientes y de cutiu atópense semeyes d'animales o d'homes nos que delles partes del cuerpu tán desproporcionaes. Unu de los frescos etruscos más conocíos ye'l de la Tumba de la Lleona» (Tomba delle Leonesse) en Tarquinia.

Nuna fase tardida, l'actitú festiva ante la muerte camudó, posiblemente pola influyencia del arte griego del periodu clásicu, y les figures amuesen un nuevu talante, pensatible y d'incertidume escontra'l final de la vida.

Tamién el sarcófagu píntase. Son de terracota con figures semitendidas sobre les tapes. Tienen vivos reflexos de clarescuru, y un tratamientu qu'amuesa la esmolición pola vida de ultratumba.

Otra gran realización de la pintura etrusca ye la de los vasos, que s'espublicen a imitación de los vasos griegos.

De les doce ciudaes que formaron la confederación etrusca les que meyor caltuvieron meyor les muestres del so arte son: Cerveteri, Veyes, Chiusi y Tarquinia.

Pintura mural etrusca representando a un músicu, na llamada «Tumba del Triclinio», en Tarquinia.

Les pintures etrusques que llegaron a los tiempos modernos son, na so mayor parte, frescos murales de tumbes, y principalmente de Tarquinia. Tien una notable importancia non tantu pol nivel artísticu alcanzáu, sinón pol fechu de que se trata del más destacáu exemplu d'arte figurativo prerromanu n'Italia. Rellacionóse coles cultures del Mediterraneu oriental.

Les cámares funeraries asonsañaben l'interior d'una habitación. Teníen el techu abovedáu o con falsa cúpula y les sos parés pintar al frescu. Esta téunica dexa que les pintures perduren a lo llargo de los sieglos, yá que al ensugase'l yelsu sobre'l que s'aplica'l pigmentu, la pintura pasa a formar parte de la mesma paré.

Retrataben escenes mitolóxiques y funeraries, como les llacuaes funeraries que faen de les fiestes una tema común nos frescos de les tumbes etrusques. Dacuando representábense escenes de la vida cotidiana, con danzantes, músicos o caballeros. L'estilu yera marcadamente bidimensional, estilizado (formes delineadas en negru), más de colores vivos y atmósfera garapolera. Los pigmentos llograr de piedres y minerales que se molíen y entemecíen. Los colores preferíos na pintura polos etruscos fueron el colloráu, verde y l'azul, al paecer porque-yos asignaben connotaciones relixoses. Los pinceles facer con pelo d'animal y yeren desaxeradamente precisos (inclusive anguaño, los meyores pinceles facer con pelo de güe). Dende mediaos del sieglu IV e.C. , el clarescuru empezó a usase pa representar la fondura y el volume. El conceutu de proporción nun apaez en nengún de los frescos sobrevivientes y de cutiu atópense semeyes d'animales o d'homes nos que delles partes del cuerpu tán desproporcionaes. Unu de los frescos etruscos más conocíos ye'l de la Tumba de la Lleona» (Tomba delle Leonesse) en Tarquinia.

Nuna fase tardida, l'actitú festiva ante la muerte camudó, posiblemente pola influyencia del arte griego del periodu clásicu, y les figures amuesen un nuevu talante, pensatible y d'incertidume escontra'l final de la vida.

Pintura mural na Tumba de los Lleopardos» (hacia l'añu 500 e.C. , en Tarquinia; nel centru, el tañedor de la flauta doble típica de los etruscos; a la derecha, el tañedor de llira.

Lliteratura[editar | editar la fonte]

Esistió ensin batura a duldes una lliteratura n'etruscu, de la cual caltenemos solo unos pequeños fragmentos, fundamentalmente relixosos, amás de numberoses inscripciones.

Otres artes[editar | editar la fonte]

Nada queda de la lliteratura etrusca, lo que nun significa que nun esistiera, atopándose dalgunes traces nos autores romanos.

Paez esistir un teatru etruscu, pos a él aluden dellos autores llatinos. Suxurir una pallabra emblemática: φersu (que, como tantes otres pallabres, pasó al llatín y depués a les distintes Llingües romániques y otres, como'l inglés que'l so vocabulariu ye nun 60% d'orixe francés), la mázcara» de la comedia que significa n'orixe persona, en llatín.

Tocantes a la música rescampla que la cultivaron, como puede trate polos preseos qu'apaecen en frescos y baxorrelieves. Apaecen distintos tipos de flautes, como'l plagiaulos, la flauta de Pan , la syrinx, la flauta d'alabastru, y la famosa flauta doble. Acompañar por instrumentos de percusión como'l tintinábulo, el tímpanu y los crótalos. Finalmente, hai preseos de cuerdes como la llira y la cítara.

Referencies[editar | editar la fonte]