Arte del Renacimientu

De Wikipedia
Home de Vitruvio de Leonardo da Vinci, Galería de l'Academia de Venecia.
Palaciu de Fonseca. A mediaos del sieglu XVI, Rodrigo de Mexía promueve esti palaciu.

El conceutu de renacencia aplicar a la dómina artística que da empiezu a la Edá Moderna. El términu vien de la obra de Giorgio Vasari Vides de pintores, escultores y arquiteutos famosos, publicada en 1570, pero hasta'l sieglu XIX esti conceutu nun recibió una amplia interpretación históricu-artística.

Sicasí, Vasari formulara una idea determinante, la nueva nacencia del arte antiguo, que presuponía una marcada conciencia histórica individual, fenómenu dafechu nuevu na actitú espiritual del artista.

De fechu la Renacencia ruempe, conscientemente, cola tradición artística de la Edá Media, a la que califica, con plenu despreciu, como un estilu de bárbaros o de godos. Y cola mesma conciencia oponer al arte contemporáneo del norte d'Europa.

Dende una perspeutiva de la evolución artística xeneral d'Europa, la Renacencia significa una rotura cola unidá estilística qu'hasta esi momentu fuera supranacional.

Renacimientu[editar | editar la fonte]

La Renacencia supón una nueva forma d'entender l'arte. Les artes lliberales yá nun tán controlaes polos gremios, sinón so la proteición de los munchos príncipes y la burguesía. Nacen, asina, los mecenes, como les families Medici, Rucelli, Tornabuoni o Pazzi. La figura del artista ye engrandecida y almirada, polo que s'abandona definitivamente l'anonimatu. Sicasí, surde'l taller del maestru, que controla l'accesu al oficiu de los oficiales y aprendices, y que ye quien recibe los encargos de los veceros. Amás de la burguesía, la Ilesia y la monarquía van ser proteutores de los artistes, yá que s'afaya'l valor propagandísticu del arte. Establécense tres tipos de rellación ente l'artista y el veceru: el sistema domésticu, nel que'l mecenes acueye na so casa al artista por que trabaye; el mercáu, nel que l'artista a cencielles viende les obres que crea por encargu, y l'academia, nel que l'artista trabaya pal Estáu.

Tou esto esixe una formación científica de los artistes y una gran capacidá de creación. Invéntase la perspeutiva caballera, colos sos puntos de fuga matemáticos, y la perspeutiva aérea, col sfumato. Ponse muncha atención nes proporciones, por que se va utilizar el canon clásicu, que progresivamente dirá allargándose, y va guardase la proporción ente les partes. Redescúbrese l'arquiteutura de Marcu Vitruvio, el muriu de carga y como zarru del espaciu, la columna guarda una proporción ente l'altor y l'anchor, y l'arcu cola lluz, tender a la horizontalidá y a la escala humana, pa crear un espaciu unitariu. Remanez la semeya, el desnudu, principalmente mitolóxicu, y el paisaxe, tou ello idealizáu.

Nun ye una copia de l'antigüedá, sinón la so interpretación. Búscase'l realismu, pero idealiza la naturaleza, tratar d'un arte burgués. Na Renacencia l'home recupera'l so protagonismu como primer oxetu artísticu, según la tradición grecorromana. L'home ye la obra más perfecta de Dios. Recupérase la semeya y la naturalidá ensin hieratismo, de la mano de la nueva burguesía.

Píntase la figura humana independientemente de lo que represente, Virxe o cortesana, Apolo o Cristu, lo qu'importa ye la figura humana. La tema interesa pocu, pero sí lo bello frente a lo representativo.

L'oxetu del arte ye'l mundu natural, la imaxe del mundu que s'identifica cola civilización. Hai un nuevu humanismu y una mentalidá burguesa que busca al home ideal n'equilibriu cola naturaleza.

Na so última etapa, cuando tán consiguíes toles soluciones téuniques, ye cuando se pinta "a la manera de" un maestru o d'otru, corriente a la que se llama manierismu, que va utilizar tolos tipos clásicos de forma alambicada y "virtuosista".

Etapes históriques[editar | editar la fonte]

Distintes etapes históriques marquen el desarrollu del Renacimientu:

Quattrocento[editar | editar la fonte]

Cúpula de Brunelleschi, Catedral de Santa María del Fiore en Florencia.

Tien como espaciu cronolóxicu tol sieglu XV, ye'l denomináu Quattrocento, y entiende la Renacencia temprana que se desenvuelve n'Italia.

Cinquecento[editar | editar la fonte]

Miguel Ángel, (c. 1511) La Creación d'Adán, del techu de la Capiya Sixtina.

La segunda, afecta al sieglu XVI, denominar Cinquecento, y el so dominiu artísticu queda referíu al Alto Renacimientu, que se centra nel primer cuartu del sieglu. Esta etapa desagua hacia 1520-1530 nuna reacción anti clásica que conforma'l Manierismu.

Ente que n'Italia taba desenvolviéndose la Renacencia, nel restu d'Europa caltién el góticu nes sos formes tardíes, situación que se va a caltener, quitando casos concretos, hasta empiezos del sieglu XVI.

N'Italia l'enfrentamientu y convivencia cola antigüedá clásica, considerada como un legáu nacional, apurrió una amplia base pa una evolución estilística homoxénea y de validez xeneral. Por ello, ellí, ye posible'l so surdimientu y preciede a toles demás naciones.

Fora d'Italia l'Antigüedá Clásica va suponer un caudal académicu asimilable, y el desarrollu del Renacimientu va depender constantemente de los impulsos marcaos per Italia. Artistes importaos dende Italia o formaos ellí, faen el papel de verdaderos tresmisores.

Carauterístiques de la Renacencia[editar | editar la fonte]

De forma xenérica pueden establecese les carauterístiques de la Renacencia en:

Surdimientu d'una nueva rellación cola Naturaleza[editar | editar la fonte]

L'arte renacentista va xuníu a una concepción ideal y realista de la ciencia. La matemática va convertise na principal ayuda d'un arte que s'esmolez ensin posa n'encontar racionalmente el so ideal de guapura. L'aspiración d'aportar a la verdá de la Naturaleza, como na Antigüedá, nun s'empobina faía la conocencia de fenómenu casual, sinón faía la penetración de la idea.

La Renacencia fai al ser humanu midida de toles coses[editar | editar la fonte]

Como arte esencialmente cultural presupon nel artista una formación científica, que-y fai lliberar se d'actitúes medievales y alzase al más altu rangu social.

Los supuestos históricos que dexaron desenvolver el nuevu estilu remontar al sieglu XIV cuando, col Humanismu, progresa un ideal individualista de la cultura y un fondu interés pola lliteratura clásica, qu'acabaría dirixendo, por fuercia, l'atención sobre los restos monumentales clásicos.

Italia nesi momentu ta integrada por una serie d'estaos ente los que destaquen Venecia, Florencia, Milán, el Estáu Pontificiu y Nápoles.

La presión que s'exerz dende l'esterior torgó que, como n'otres naciones, desenvolviérase la unión de los reinos o estaos; sicasí, sí se produció'l fortalecimientu de la conciencia cultural de los italianos.

Dende estos supuestos fueron les ciudaes les que se converten en centros de renovación artística.

En Florencia el desarrollu d'una rica burguesía va ayudar al esplegue de les fuercies del Renacimientu, la ciudá convertir en puntu de partida del nuevu estilu, y surden, so la proteición de los Médicis, les primeres obres que dende equí se van a estender al restu d'Italia.

Tipos d'edificios[editar | editar la fonte]

Había dos tipos d'edificios: relixosos (ilesies) y civiles (urbanos y llaicos), Los edificios relixosos constaben de vitrales ya imáxenes de santos.

Elementos constructivos[editar | editar la fonte]

Ente los principales elementos constructivos tenemos:

Sustentantes[editar | editar la fonte]

Arcu de mediu puntu y columnes.

Sofitaos[editar | editar la fonte]

Cúpula, bóveda de cañón y cubiertes planes con casetones.

Elementos decorativos[editar | editar la fonte]

Pilastres, frontones, pórticos, decoración heráldica, almohadillado, voluta, grutescos, guirlandes y medallones.

Dende un principiu l'arquiteutura renacentista tuvo un calter profanu, y, lóxicamente, surdió nuna ciudá onde'l Góticu apenes enfusara, Florencia; na Europa de les grandes catedrales, enllantar con dificultaes.

Carauterízase pol emplegu de proporciones modulares, superposición d'ordes, emplegu de cúpules ya introducción del orde colosal. Nel Quattrocento foi frecuente recurrir a columnes y pilastres adosaes, a los capiteles clásicos (con preferencia'l corintiu, anque sustituyendo los caulículos por figures fantástiques o d'animales), los fustes llisos y el arcu de mediu puntu, a la bóveda de cañón y d'aresta, según a cubiertes de madera con casetones. Lo que fundamentalmente estrema a l'arquiteutura del Quattrocento de la del Alto Renacimientu (o Cinquecento) ye la decoración menuda (putti, guirlandes de flores o frutos, grutescos, etc.), l'allargamientu de la cúpula (catedral de Florencia, de Filippo Brunelleschi) y les fachaes de piedra tosca (Palaciu Medici−Ricardi, de Michelozzo di Bartolommeo) o colos sillares en resalte (Palaciu Rucellai, de Bernardo Rosellino, proyeutu de Alberti). L'arquiteutura del Cinquecento tuvo como centru Roma: En 1506 Bramante terminaba'l so célebre proyeutu pa la basílica de San Pedro nel Vaticanu. Los palacios afatar de pervalibles baxorrelieves (Palaciu Grimani de Venecia, 1549, obra de Michele Sanmicheli) o d'escultures exentes (biblioteca de San Marcos, 1537−50, Venecia, obra de Jacopo Sansovino).

Referencies[editar | editar la fonte]

Plantía:L'Arte d'el Renacimientu

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]