Arte cisterciense

De Wikipedia
L'Abadía de Sénanque
Claustru de l'Abadía de Fontenay.
Ilesia de l'Abadía de Fontenay.

Denominar arte cisterciense al desenvueltu polos monxos cistercienses na construcción de les sos abadíes a partir del sieglu XII, momentu de la espansión inicial d'esta orde relixosa. La orde cisterciense nació como una reforma de la cluniacense, col deséu d'esaniciar tol pesu qu'exercíen na vida temporal. Por eso busquen el desiertu como llugar d'allugamientu pa los sos monesterios. Pero la verdá ye que la organización perfecta del trabayu terminaría en riqueza, y l'orde sería víctima del defectu que n'orixe censuró.

Les sos construcciones prescinden de los adornos, d'acordies colos preceptos del so orde d'ascetismu rigorosu y probeza, consiguiendo unos espacios conceptuales, llimpios y orixinales. El so estilu inscribir nel final del románicu, con elementos del góticu inicial, lo que se llamó "estilu de transición".

La Orde, siguiendo la Regla de San Benitu, repara l'aislamientu y la clausura, polo qu'esti arte desenvolver en construcciones interiores pal usu de los monxos: ilesia, claustru, refectorio o sala capitular. Estes dependencies atópense dispuestes xeneralmente de la mesma manera.

La espansión de la Orde foi dirixida pol Capítulu Xeneral, integráu por tolos abás, aplicando un programa preconcebíu na construcción de los nuevos monesterios. La resultancia foi una gran uniformidá nes abadíes de toa Europa.

La so figura decisiva foi Bernardo de Claraval. Planió y dirixó'l diseñu inicial (Claraval II, a partir de 1135), influyó nel programa de la orde y participó viviegamente na construcción de nueves abadíes. A la so muerte en 1153, la Orde fundara 343.

N'España hai notables construcciones cistercienses, que permanecen perbién calteníes.

Historia de la orde y de la so arquiteutura[editar | editar la fonte]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Nel medievu, el monacato n'Occidente foi evolucionando y perfeccionando la so organización. Los fechos más significativos fueron:

  • Nel 529, San Benitu de Nursia fundó'l monesteriu de Montecasino, orixe de la orde de los benedictinos.
  • Darréu, nel añu 540, San Benitu de Nursia escribió una Regla pa los sos monxos, la Regula monasteriorum (Regla de los monesterios), qu'ordena la xornada del monxu de forma estricta y debiendo obediencia al abá. Ésta foi reparada pola mayoría de los monesterios na Edá Media.
  • Mientres el 816, Benitu de Aniane promovió una reforma monacal sofitada por Luis el Piadosu, fíu de Carlomagno, que supunxo la unificación so la regla de Benitu de Nursia de tolos monesterios del Imperiu carolinxu.
  • A lo llargo del 909, Guillermu III, duque d'Aquitania, donó tierres pa la fundación de la orde benedictina de Cluny, so la dependencia del Papa, pa evitar les inxerencies de los señores feudales. Primó la celebración grandiosa de la lliturxa que se correspondía con ilesies de gran rellumanza. Llegó a tener 2000 prioratos autónomos sometíos a la obediencia y al gobiernu común del abá de Cluny, que yera escoyíu llibremente polos monxos.
  • L'añu 1098, Roberto de Molesmes fundó la orde benedictina del Císter. Llegar a fundar 754 abadíes, caúna con un abá independiente.
San Gall y Claraval II

Arquitectónicamente, l'heriedu que recibieron los cistercienses, y qu'afixeron al so ideariu, resumir de siguío:

  • Na Edá Media, l'arquiteutura d'ilesies y monesterios buscaba tresmitir la preponderancia de la vida eterna prometida nel cristianismu, polo que foi una referencia constante la descripción de la Xerusalén celestial, del Apocalipsis del Apóstol San Xuan:
...y amosóme la Ciudá Santa de Xerusalén, que baxaba del cielu, de xunto a Dios...La so rellumada yera como'l d'una piedra bien preciosa, como xaspe cristalín...Tenía una muralla grande y alta con doce puertes...la ciudá ye un cuadráu: el so largura ye igual al so anchor.... El so largura, anchor y altor son iguales...el material d'esta muralla ye xaspe y la ciudá ye d'oru puro asemeyada al vidriu puru…
  • Esta fuerte simboloxía reflexar nos monesterios na busca d'una ciudá de Dios ideal, basada na organización por cuadraos de les distintes zones. Nel monacato carolinxu traducir nel planu del monesteriu de San Gall, que sirvió de modelu pa la construcción de monesterios en tol Imperiu Sacru Romanu y que'l so planu ye'l más antiguu que se caltién sobre arquiteutura monacal (sieglu IX). El monesteriu ordenar a partir de la clausura, qu'en delantre pasó a convertise nel centru de tolos monesterios. Cluny tamién se basó na distribución de San Gall. El Císter tamién aceptó lo fundamental d'esta distribución. Comparando los planos de Claraval II, primer gran monesteriu cisterciense, y de San Gall, comprobar en dambos casos lo siguiente: les ilesies tán empobinaes esti oeste; los claustros tán adosaos a la ilesia; l'ala este del claustru destinar a dependencies de los monxos; l'ala sur del claustru a comedor y cocina; l'ala oeste a almacenes.
Payerne (1050) y Vézelay (1138)
  • L'arquiteutura cisterciense surdió na dómina final del románicu na zona d'influyencia del Condáu de Borgoña y de Cluny. Los sos constructores recoyeron les novedaes del sieglu anterior, llenu d'innovaciones arquiteutóniques: la piedra n'apareyu y les bóvedes de piedra que sustituyeren a les de madera que s'amburaben con facilidá. En delles ilesies romániques de la zona aprecien les formes constructives que depués emplegaron los cistercienses:
    • La ilesia del monesteriu de Payerne, terminada de construyir en 1050, axuntaba toles novedaes acumulaes de los cluniacenses y caltúvose hasta l'actualidá ensin cambeos. Reparar los arcos fajones de la bóveda de cañón que siguen nel alzáu hasta'l suelu. El ábside tien dos files de ventanes que dan muncha lluz a la nave central.
    • Ancy--y-Duc yera un priorarreyo que se terminó a principios del sieglu XII. La so planta yera similar a Cluny II: trés naves, un transepto y cinco ábsides. El so alzáu tien pilastres cruciformes con pilastres circulares enfiñíes nos cuatro llaos, unes siguen hasta la bóveda y les otres desenvuelven los arcos formeros del muriu de la nave central (modelu usáu darréu polos cistercienses). La bóveda de la nave central, igual que les llaterales, cubrir con bóvedes d'aresta, pudiendo, gracies a ello, allumar la nave central con grandes ventanales. La ilesia de Vézelay construyir de la mesma forma que Ancy--y-Duc y nel dibuxu pueden apreciase estos detalles.

Los oríxenes de la orde[editar | editar la fonte]

Los oríxenes de la orde rellatar san Esteban Harding, tercer abá de la orde, nel Exordio Parvo:

  • L'añu 1073, Roberto de Molesmes, monxu benedictín, fundó una nueva abadía en Molesmes buscando un ascetismu rigoroso. Molesmes perdió'l rigor inicial y convirtióse nuna rica abadía con 35 prioratos que-y debíen obediencia.
  • En 1098, Roberto y dellos monxos salen de Molesmes, descontentos cola falta d'observancia de la Regla de San Benitu, pa fundar un nuevu monesteriu en Císter onde cumplir más puramente la regla, naciendo la Orde del Císter.
  • Refugaron los diezmos, el sistema tradicional del caltenimientu de los monacatos feudales.
  • Taba prohibíu rellacionase con muyeres: Por nenguna causa...déxasenos a nós o a los nuesos conversos convivir con muyer... nin pa parolar, criar...nin... pa llavar la ropa... Nun se dexe a les muyeres agospiase dientro de la cortil de les granxes, nin devasar la puerta del monesteriu. (nel Exordio de Císter y Resume de la Carta de Caridá)
Conversos segando. Cultivaben trigu, cebada, avena y centenu.
  • Sobre la forma d'alministrase y sobre nueves fundaciones, rellatar nel Exordio Parvo:... tendríen d'almitir... conversos llaicos que... seríen trataos... como ellos, sacante'l monacato; tamién xornaleros, pos ensin la so ayuda nun víen posible... el cumplimientu exactu... de los preceptos de la Regla. Al mesmu fin creyeron tener de faese con tierres... tamién pensaron n'adquirir preses y canales pa montar molinos fariñeros que-yos facilitaren los gastos de casa y la pesca; ya incluyeron la cría de fataos y otros animales útiles a les sos esixencies... y como establecieren esplotaciones agrícoles en diversos llugares, decidieron que fueren los conversos quien s'ocuparen d'elles, y non los monxos, porque, según la Regla, éstos tienen de permanecer nos sos claustros... Amás... san Benitu construyó los sos monesterios... en paraxes apartaes... prometieron ellos faer lo mesmo; y como él unviaba a dolce monxos, amás del abá, a los monesterios que fundaba, ellos decidieron asonsañar el so exemplu.

Les 4 primeres abadíes filiales que se fundaron y que tuvieron muncha importancia nel desarrollu posterior de la orde fueron: La Ferté en 1113, Pontigny en 1114, Morimond y Claraval en 1115. La forma de expansionarse por filiación ente abadíes establecer na Carta de caridá y unanimidá, escrita por Esteban Harding en 1119 y aprobada nel primer Capítulu Xeneral de la orde. Asina, l'abadía fundadora recibe'l nome de "madre" y el so abá de "padre"; pela so parte, la nueva abadía llámase "fía" y el so abá recibe'l nome de "fíu". L'abá padre tutela al abá fíu por aciu una rellación paternu-filial.

Nestos primeros tiempos, les construcciones yeren sencielles, de madera y d'adobe, non de piedra.

La espansión mientres la vida de Bernardo de Claraval[editar | editar la fonte]

Na Sala Capitular, San Bernardo y los sos monxos. Jean Fouquet , Muséu Condé, Chantilly.

L'añu 1115, San Bernardo foi unviáu por Esteban Harding a fundar Claraval, de la que foi abá hasta la so muerte en 1153. Bernardo foi bien influyente nel so sieglu, conseyeru de papes y reis, y atraxo a la orde munches vocaciones y donaciones.

En 1135, Bernardo precisaba agospiar a más monxos y decidió construyir Claraval II, la primera gran abadía d'estilu cisterciense. Facer en piedra col fin de faela duradera. L'ascetismu y probeza de la orde reflexar na simplicidá de les formes de la so arquiteutura, evitando tou lo superfluo. De la construcción orixinal namái queda un edificiu cola bodega en planta baxa y el cuartu de conversos na planta primera.

Foi sobre 1139, cuando s'empezó la construcción de l'abadía de Fontenay, filial de Claraval. Bernardo participó viviegamente na so construcción. Na actualidá atopar en bon estáu de caltenimientu y ye reconocida como una de les meyores construcciones cistercienses.

Estes primeres abadíes construyir n'estilu románicu borgoñés, qu'algamara tola so plenitú: (bóveda de cañón apuntada y bóveda d'aresta). En 1140, surde'l estilu góticu na benedictina abadía de Saint-Denis. Los cistercienses aceptaron rápido dellos conceutos del nuevu estilu y empezaron a construyir nos dos estilos, siendo frecuentes les abadíes onde conviven dependencies romániques y gótiques de la mesma dómina. Col pasu del tiempu, el románicu abandonóse.

La influyencia de Bernardo na espansión de la orde foi decisiva. Ayudáu pol Papa y los obispos, con donaciones de reis y nobles, les 5 abadíes de 1115 pasaron a 343 nel añu 1153, fecha de la muerte del santu. La espansión más vertixinosa producir ente 1129 y 1139, surdiendo problemes pa caltener l'espíritu de la orde y pa controlar por aciu el sistema de filiación a les nueves abadíes.

Desarrollu posterior a Bernardo de Claraval[editar | editar la fonte]

La influyencia y l'espansión de la orde siguieron, dirixida principalmente escontra Centroeuropa, Inglaterra, Irlanda, Italia y España. Los cistercienses espublizaron el góticu francés nestos países, al traviés de los sos nuevos monesterios.

A finales del sieglu XIII, les filiaciones de Claraval llegaron a 350 monesterios, Morimond sobre 200, Císter unos 100, Pontigny sobre 40 y La Ferté 20.

La guerra de los cien años (1337-1453) ente Inglaterra y Francia, anició un periodu escuru, y desordes y actos de vandalismo estropiaron desaxeradamente al campu. Aproximao, 400 abadíes cistercienses viéronse bien afeutaes por actos de pillaje y destrucción.

Ilesia barroca de Salem.

Paralelamente, el Cisma d'Occidente (1378-1417), onde se nomaron dos Papes distintos en Roma y Avignon, estremó a les abadíes en partidaries d'unu y d'otru. Fueron obligaos a estremase en Capítulos nacionales, estazándose la orde en delles congregaciones distintes, sumiendo la uniformidá de la orde y la so arquiteutura común.

La Reforma Protestante de Lutero (1517) y la Reforma Anglicana d'Enrique VIII (1531) suprimió la orde n'Alemaña ya Inglaterra, respeutivamente. En dambos casos se confiscaron les abadíes.

El conceyu de Trento (1545-1563) y la Contrarreforma Católica xustificaron qu'al traviés de l'arquiteutura, pintura y escultura llegar a impautar a los creyentes; encamentáronse los adornos y demostrar la grandiosidá de la Ilesia de Roma. Tou ello anició'l Barrocu. Nel sieglu XVIII, los cistercienses de Centroeuropa afixeron el so programa a les nueves directrices del conceyu y construyeron abadíes barroques.

La estética del Císter[editar | editar la fonte]

Ilesia de l'Abadía de Fontenay.

La estética del Císter procuró dende los oríxenes de la orde la busca d'una probeza absoluta, o lo que ye lo mesmo, que nun esistiera nenguna forma de riqueza. Esto supón l'antítesis de la orde de Cluny, que les sos construcciones yeren grandioses.

En 1124, Bernardo escribió Apoloxía a Guillermo, una fuerte crítica a lo qu'él consideraba los escesos de la orde de Cluny. Nesti escritu, Bernardo reprendió duramente la escultura, la pintura, los adornos y les dimensiones escesives de les ilesies de los cluniacenses. Partiendo del espíritu cisterciense de probeza y ascetismu rigoroso, llegó a la conclusión de que los monxos, qu'arrenunciaren a les bondaes del mundu, nun precisaben de nada d'esto pa cavilgar na llei de Dios.

Los argumentos qu'emplegó na so Apoloxía son los siguientes:

  • Sobre les pintures y los adornos, refugar nos monesterios y xustificar nes parroquies. Estes son les razones qu'espunxo: Amuése-yos un cuadru formosu de dalgún santu. Cuanto más brillosos son los colores, mas santificado paecerá-yos a ellos. Hai más almiración pola guapura que veneración pola santidá. Asina les ilesies afátense. Vemos los candelabros de bronce grande, maraviosamente llabraos. ¿Cual ye'l propósitu de tales coses? ¿Ganar la contrición de penitentes ó l'almiración de los espectadores? ¿Si les imáxenes sagraes nun signifiquen nada a nós, por qué nun economizamos a lo menos na pintura?. Convengo. Dexemos qu'esto se faiga n'ilesies porque si ye dañosu pal inútil y cobiciosu, nun lo ye pal simple y el devotu.
Capiteles de Fontenay
  • Refugu de les escultures nos monesterios. Argumentó: ¿Pero nos claustros, ónde los hermanos tán lleendo, qué son eses monstruosidaes risibles...mitad-hombre, tigres rayaos, soldaos que lluchen y cazadores soplando los sos cuernos....asina que... tan maraviyoses son les varies formes que nos arrodien que ye más prestosa lleer el mármol que los llibros, y pasar el día enteru con estes maravíes que meditando na llei del Bon Señor.
  • Refugu d'ilesies suntuoses nos monesterios. Sobre les ilesies de la orde de Cluny, llamentó'l so altor escesivu, el so llargor y el so anchor escomanáu.
  • Refugu de les riqueces nos monesterios porque nun son necesaries y porque les precisen los probes. Emplegó esta argumentación: Pero los monxos qu'arrenunciaron a les coses precioses y encantadores d'esti mundu p'apurrise a Cristu. ¿Tamos buscando dineru o más bien beneficiu espiritual? Toes estes vanidaes costosu pero maraviyosu, inspiren a la xente a contribuyir con dineru más qu'a rogar y rezar. Visten a la ilesia con piedres d'oru y dexa a los sos fíos dir desnudos. Los güeyos de los ricos aliméntense por cuenta del indixente. ¿Finalmente, son bones tales coses pa los homes probes? ¿Y pa los monxos, los homes espirituales?

La crítica feroz que realizó Bernardo, burllona y apasionada, esplegóse sobre dos exes. De primeres, la probeza voluntaria: estes escultures y adornos yeren un gastu inútil; despilfarraban el pan de los probes. De segundes, un místicu como él que buscaba permanentemente l'amor de Dios, refugaba tamién les imáxenes en nome d'un métodu de conocencia: les figuraciones de lo imaxinario esvalixaben l'atención, estremar del so únicu fin llexítimu, atopar a Dios al traviés de la Escritura.

Pa Bernardo, la estética y l'arquiteutura teníen de reflexar l'ascetismu y la probeza absoluta llevada hasta un desposeimiento total que practicaben a diariu y que constituyía l'espíritu del Císter. Asina terminó definiendo una estética cisterciense que la so simplificación y desnudez pretenden tresmitir los ideales de la orde: silenciu, contemplación, ascetismu y probeza.

La estética concretar na construcción en piedra de les dos primeres abadíes, Claraval II y Fontenay con intervención decisiva de Bernardo. Él foi l'inspirador de dambes construcciones, de les sos soluciones formales y de la so estética.

L'abadía cisterciense[editar | editar la fonte]

Planu tipu cisterciense
Lleendes
     Zona de monxos     Zona de conversos

1.-Ilesia, 2.-Altar principal, 3.-Altares secundarios,
4.-Sacristía, 5.- Lavatorio,6.-Escalera de maitines,
7.-Clausura alta, 8.-Coru de monxos, 9.-Bancu d'enfermos,
10.-Entrada del claustru, 11.-Coru de conversos, 12.-Caleyón de conversos,
13.-Patiu, 14.-Armarium pa los llibros, 15.-Claustru,
16.-Sala capitular,17.-Escalera dormitorio, 18.-Cuartu monxos,
19.-Letrinas, 20.-Llocutoriu, 21.-Pasu,
22.-Scriptorium, 23.-Sala de novicios, 24.-Calefactorio,
25.-Refectorio de monxos, 26.-Púlpitu de llectura, 27.-Cocina,
28.-Despensa, 29.-Llocutoriu de conversos, 30.-Refectorio de conversos,
31.-Pasu, 32.-Almacén, 33.-Escalera,
34.-Cuartu conversos, 35.-Letrinas

La vida monástica de los monxos vivíase dientro de la clausura. La so espiritualidá ordenar pola regla: silenciu, disciplina, obediencia al abá, horariu rigorosu distribuyíu ente numberosos rezos de mancomún, llectures relixoses y trabayu manual.

Amás, na abadía vivía una segunda comunidá, la de los conversos. Vivíen la so entrega espiritual nel trabayu diariu nel campu, fragües y molinos, nun sabíen lleer y nun calteníen nengún contautu cola comunidá de monxos. Esto postreru consiguióse diseñando dos zones nel monesteriu enllanques ya incomunicaes ente sigo. La zona de los conversos tenía la mesma calidá constructiva que la de los monxos.

La uniformidá de la orde establecer nel Exordio de Císter y Resume de la Carta de Caridá:

Por que ente les abadíes calténgase siempres una unidá indisoluble, establecemos, de primeres, que la regla de san Benitu seya entendida por toos de la mesma manera, ensin esviase d'ella nin llixu. De segundes, que toos tengan los mesmos llibros, siquier, no tocante al Oficiu divín, la mesma ropa, los mesmos alimentos y d'últimes los mesmos usos y les mesmes costumes.

Toles abadíes tienen tamién una arquiteutura similar. De primeres, buscáronse soluciones constructives pa cada dependencia que favorecieren l'espíritu de la regla, lo que se llama l'establecimientu del programa tipu , ó resumidamente planu tipu, onde Bernardo de Claraval tuvo una influyencia decisiva. De segundes, una vegada establecíu'l planu tipu, imponer nes nueves construcciones.

El planu tipu aplicar na construcción de tolos nuevos monesterios. Asina, la ilesia empobinar na direición este oeste cola cabecera al este; el claustru adosar a la ilesia; l'ala este del claustru dedicar a dependencies de los monxos cola sala capitular na planta baxa y el cuartu na planta primera con dos escaleres, una que baxa al interior de la ilesia y la otra al claustru; na ala del claustru contraria a la ilesia disponíase'l refectorio y la cocina; na ala oeste (de normal, con accesu independiente del claustru), un edificiu de dos plantes destinar a los conversos y almacenes con accesu independiente a la parte trasera de la ilesia.

Cada abá padre tresmitía a los sos filiales el plan arquiteutónicu qu'aplicara enantes na construcción de la so propia abadía y tola so esperiencia acumulada. Amás, tolos abás axuntar en Císter nel Capítulu Xeneral, una vegada al añu, y ta comprobáu que se falaba enforma de la construcción de les nueves obres. A lo último, na construcción puramente dicha del nuevu monesteriu, viviendo'l día ente día de la obra, l'abá tenía a un monxu encargáu, llamáu cillerero, que la so responsabilidá yera'l control de les obres y amás llevaba les finances de l'abadía so la supervisión del abá.

El monxu cillerero controlaba los arbañiles (xuníos nuna corporación gremial qu'integraba a canteros y destajistas), los ferreros y los carpinteros (pa los andamios y cimbles precisábase muncha madera). Ye una cuestión inda aldericada si los arquiteutos yeren los mesmos monxos o contrataben maestros d'obra. Dáu'l secretu gremial de la construcción nesta dómina, l'alta cualificación que se precisaba y l'enorme actividá constructora qu'esplegaron en poco tiempu, paez razonable pensar qu'emplegaron maestros d'obra contrataos específicamente pa la construcción. Na Edá Media emplegaben yá una organización bien complexa, diverses formes de sueldos y precios, distintos tipos de contratos, y llevábase una contabilidá rigorosa de tolos gastos.

Abluca comprobar, cuando se visiten les abadíes, atopar siempres la mesma distribución.

La ilesia[editar | editar la fonte]

Regla de san Benitu:...diz el Profeta: siete veces al día te allabé... dixo'l mesmu Profeta : a media nueche llevantábame pa date gracies...
... ufiertemos pos... allabancies al nuesu Creador... nestos tiempos... en Laudes, Prima, Tercia, Sesta, Nona, Víspores y Completes, y levantémonos pela nueche pa da-y gracies.

La ilesia yera pal usu esclusivu de les comunidaes de monxos y conversos. Por ello nun hai una fachada principal per onde entren los creyentes a la ilesia. Los monxos aportaben por dos puertes llaterales de la parte delantera, pel día al traviés del claustru y pela nueche dende'l cuartu pola escalera de maitines. Los conversos entraben per un llateral de la parte trasera al traviés d'un corredor independiente que conectaba col so edificiu.

La comunidá de monxos asítiase nel coru de monxos na parte delantera de la nave central, los conversos nel coru de conversos na parte trasera de la nave central. Dambos coros taben físicamente separaos.

La ilesia ye l'edificiu más importante de l'abadía y la casa de Dios. Arquitectónicamente, les carauterístiques d'estes ilesies son:

  • Nave central con bóvedes de cañón apuntaes (nel periodu inicial, romániques) o bóvedes de crucería llixeramente ojivales con nervadures y ventanes llaterales (nel segundu periodu, gótiques).
  • Dos naves llaterales de menor altor que sirven como contrafuertes de la bóveda de la nave central.
  • Una cornisa suel percorrer llonxitudinalmente la base de la bóveda.
  • Pilastres cruciformes con pilastres circulares enfiñíes que s'enllarguen, una hasta'l arcu fajón de la bóveda de la nave central, otros dos nos arcos formeros y la cuarta na nave llateral.
  • Les pilastres circulares de la nave central, frecuentemente, atáyense antes de llegar al suelu nuna ménsula.
  • Alzaos de la nave central d'un solu pisu con arcos formeros.
  • Coru planu con ventanes nel arcu testeru (primeramente), depués apaeceríen tamién los circulares.
  • Transepto con otros cuatro coros secundarios planos (onde los otros monxos-sacerdotes celebraben la so misa diaria).
  • Llume monocromo, de normal blanca.

El claustru[editar | editar la fonte]

Exordio del císter:... el monxu nun tien de vivir fora del claustru... sicasí, puede dir a les granxes siempres que se-y mande, anque nunca pa vivir nelles llargu tiempu...

El claustru ye'l centru de la vida monástica y dende el mesmu apuértase a toles dependencies de los monxos. Trátase d'una galería cubierta, que fai'l perímetru d'un cuadráu de 25 a 35 metros de llau y ábrese interiormente a un patiu central por aciu una arquería corrida.

Les bóvedes, primeramente, fueron de cañón apuntáu, pero rápido aceptóse'l modelu góticu, d'arcos ojivales y bóvedes de crucería.

La galería, primeramente, fueron arcos de mediu puntu, arrexuntaos de dos en dos baxu arcos de descarga con contrafuertes. Darréu, emplegóse l'arcu góticu y les agrupaciones fueron de dos, trés o cuatro arco por arcu de descarga.

Los capiteles son bien senciellos, de normal con un motivu vexetal. La orde nun dexaba escultures, recuérdese l'Apoloxía de San Bernardo contra los capiteles historiaos de los cluniacenses.

La sala capitular[editar | editar la fonte]

Regla de san Benitu:... siempres que nel monesteriu haya que tratar asuntos d'importancia, convoque l'abá a tola comunidá, y esponga él mesmu de qué s'hai de tratar...
Seición del claustru, sala capitular y cuartu de FontFroide.

Dende'l llau este del claustru aportar a la sala capitular en planta baxa y enriba de la mesma, na primer planta, ta'l cuartu de monxos. Como s'aprecia na primer seición, coles mires de nun alzar demasiáu'l cuartu, afóndase daqué la sala capitular quedando semienterrada y tamién se-y da a esta sala un altor amenorgáu.

Planta de la sala capitular y claustru de FontFroide.

La sala ye cuadrada y la so bóveda ye de crucería de mediu puntu, con nervaduras que nacen en cuatro pequeñes columnes centrales y en ménsulas distribuyíes poles parés llaterales. Esta bóveda clásica cisterciense repitir n'otres estancies y ye una de les carauterístiques d'estos monesterios. La circunstancia de que seya una bóveda bien baxa dexa contemplar los detalles de forma próxima, como si tratar d'una cripta.

El terminar los arcos nuna ménsula nel muriu ye una téunica profusamente emplegada pola arquiteutura cisterciense. D'esta forma consiguíen dar a la bóveda daqué menos d'anchor y simplificaben la so construcción. Na bibliografía, frecuentemente cítase al aviesu: d'esta forma consiguíen engrandar les sales. Estes ménsulas atopar en toles estancies. En cada monesteriu fixeron el so ménsula distintiva, particularizándola na terminación inferior por aciu un adornu senciellu. En delles fotografíes del artículu pueden apreciase distintes terminaciones de ménsulas.

La estancia ta bien allumada, yá que recibe lluz dende'l claustru al traviés de la puerta y dos arquerías abiertes, y tamién del llau contrariu con ventanes na paré.

Nesta sala axuntaben tolos monxos col abá toles mañanes, lleíen la regla, cada monxu podía reconocer personalmente incumplimientos de la regla o podía ser acusáu d'ello por otru monxu. (Esi tal pida perdón y cumpla la penitencia que se-y imponga pola so culpa... ellí obedezan en tou al Abá del mesmu y al so capítulu na observancia de la santa Regla o de la Orde y na correición de les faltes.- Carta de Caridá)

El cuartu de los monxos[editar | editar la fonte]

Regla de san Benitu:... si ye posible, duerman toos nun mesmu llocal... nesti cuartu ambure constantemente una llámpara hasta l'amanecer... duerman vistíos, y cinxíos con cintos o cuerdes... los hermanos más nuevos nun tengan les cames allegantes, sinón entrepolaes coles de los vieyos.
... y levantémonos pela nueche pa da-y gracies...

La Regla fuxe de la desnudez y del aislamientu de los monxos, por ello defende un cuartu comuñal y xixilao. Pa ello construyeron una llarga sala onde dormíen toos xuntos, nun primer pisu col fin d'evitar mugores. De normal, tenía nun estremu l'accesu al transepto de la ilesia pola escalera de maitines y nel estremu opuestu l'accesu a les letrinas, nel suelu, y por un senciellu buecu aportar a la escalera del claustru. Arquitectónicamente, la bóveda ye lo más interesante d'esta sala.

El lavatorio[editar | editar la fonte]

Exordio Parvo:... Siguiendo asina la derechura de la Regla no referente a la so vida... desaposiaos del home vieyu allegrar de revistise del nuevu...
Planta del Lavatorio de Fontenay

L'agua na Edá Media tenía una simboloxía especial: l'agua del bautismu representa la purificación y la renacencia espiritual de la persona nuevo y cristiano, l'agua del Xénesis ye l'orixe del mundu, la fonte de la vida significaba la inmortalidá.

El suministru d'agua de l'abadía yera doble: pal desaguadoriu de letrinas, usos agrícoles ya industriales, esviábase parcialmente'l cursu del ríu de forma que pasara per un estremu del monesteriu; pa l'agua de boca y l'usu llitúrxicu, enriábase agua puro d'un manantial cercanu hasta'l lavatorio, por aciu instalaciones hidráuliques de cierta complexidá pa caltener la presión.

La fonte atopar nun pequeñu pórticu cubiertu, adosáu al claustru, enfrente del refectorio. Según el programa de la Orde tenía de ser una construcción bien simple y d'aspeutu prestosu. Resulta un pequeñu templete onde s'aprecia a escala amenorgada bóveda, arqueríes, contrafuertes y fachaes.

Ye una sala cuadrada o hexagonal con dos puertes, los monxos entraben en ringlera por una d'elles, llavar en grupos de 6 o 8 y salíen pola otra, pa entrar al refectorio. Tamién s'emplegaba pal aséu personal. Litúrgicamente, emplegar pa les abluciones y los sábados llavaben los pies unos a otros.

Sobre la hixene d'estos monesterios, supónse que nun yera escesiva ante la inesistencia d'una sala de bañu, que nesa dómina considerábase un llugar impúdico.

El refectorio[editar | editar la fonte]

Regla de san Benitu:... na mesa de los hermanos nun tien de faltar la llectura. Pero nun tien de lleer ellí'l que de bones a primeres toma'l llibru, sinón... el llector... guardar sumu silenciu, de cuenta que nun s'oya na mesa nin el xuxuriu nin la voz de naide, sinón namái la del llector...
Refectorio de Güerta

Nel plan cisterciense, el refectorio (comedor) y la cocina asítiase na ala del claustru contraria a la ilesia, la zona destinada a cubrir les necesidaes fisiolóxiques (igual que'l lavatorio ó les letrinas). Tien una disposición perpendicular al claustru.

Los monxos solo comíen dos veces al día y en dellos periodos tamién ayunaban. Nun podíen comer carne, anque les aves y el pexe na Edá Media nun s'incluyíen nesti grupu. Por eso teníen palombares y piscifactoríes pos yera una parte importante de la so dieta.

La regla establez que se coma en silenciu escuchando al llector, que lleía dende un púlpitu testos sagraos, lo cual daba muncha semeyanza colos oficios de la ilesia. Ello ye que los cistercienses trataron arquitectónicamente esta sala de forma asemeyada a una ilesia. Nel refectorio de l'Abadía de Güerta comprueben les carauterístiques d'otros comedores cistercienses:

  • Nave única bastante alta.
  • Bóveda de crucería ojival.
  • Ménsulas nos murios d'empiezu de los arcos.
  • La escalera enfiñida nel muriu y el púlpitu del llector.
  • Ventanes nel muriu de cabecera.
  • Llume blanco.

Otres sales[editar | editar la fonte]

Foliu de la Biblia d'Esteban Harding, correspuende al primer periodu de codices cistercienses

Del restu de dependencies de los monxos, hai que destacar el scriptorium. Nél, los monxos copiaben los llibros sagraos y otros testos llatinos. Como había munches abadíes nueves precisábense munchos llibros y la copia en códizs de pergamín yera una de les actividaes principales de los monxos. Desenvolviéronse tres estilos nos códices cistercienses. L'estilu inicial correspuende a la Biblia d'Esteban Harding, yera un estilu qu'almitía l'humor, colorista y exuberante. L'estilu entemediu, tamién en tiempos d'Esteban Harding foi más grave ya idealizáu, correspuende a Los comentarios sobre la Biblia de san Jeronimo. El tercer estilu, impuestu por Bernardo de Claraval, correspuende a La Gran Biblia de Claraval, yera bien austeru, non podía emplegase oru, nin representar figures y l'escritura yera monocroma con iniciales azules. El responsable del cuidu de los llibros del monesteriu yera'l monxu llamáu chantre y el llugar onde los guardaben, yera'l armarium, que taba nel claustru xunto a la entrada de la ilesia.

Los conversos habitaben l'edificiu oeste del claustru, cuasi simétricu del de los monxos. Tamién yera de dos plantes, na inferior taba la so refectorio y los almacenes, na cimera'l so cuartu y los sos letrinas. Nel monesteriu había otres dependencies: la fragua, el molín, la enfermería, la hospedería, la portería, etc. Fuera del monesteriu, les granxes de los conversos yeren grupos de construcciones pa los llabores agrícoles ya industriales.

Toes estes dependencies construyir con téuniques asemeyaes. Ye habitual atopar estancies allargaes, con una fila de columnes nel centru y bóvedes de crucería o de cañón apuntaes, similares a les emplegaes na sala capitular.

L'esterior[editar | editar la fonte]

Na arquiteutura esterior tamién prevalez la cencellez. Los cistercienses teníen prohibíes les torres nes ilesies, namái taba dexáu un linternón pa les campanes qu'apenes sobresalía de la cubierta de la nave. La falta d'un elementu tan señaláu na arquiteutura esterior d'una ilesia causa estrañedá.

Otra de les carauterístiques d'estes construcciones, igual que nos edificios románicos, son los contrafuertes de les bóvedes. Estos elementos esteriores verticales repitir rítmicamente y estremen l'edificiu en módulos iguales. Tamién, como se comentó enantes, les fachaes de les ilesies nun les destacar, una y bones los monxos y conversos entraben a la ilesia per puertes interiores. Tolos edificios de l'abadía taben arrodiaos por un muriu, tal como señalaba la descripción de la Xerusalén celestial del Apocalipsis. Sicasí, los cistercienses nun adoptaron los dolce puertes que se menten na ciudá celestial.

Espardimientu del arte cisterciense[editar | editar la fonte]

Máxima espansión de la orde a finales del sieglu XIII

Referímonos a les abadíes medievales que se construyeron mientres el sieglu XII y el sieglu XIII. Nel siguiente sieglu XIV, solo subsistióse: la Guerra de los cien años, de 1328 a 1453, afaró'l campu y les abadíes, ente que la peste negro acabó con un terciu de la población europea. A partir de 1427 empezó la decadencia de la orde cola fragmentación en Congregaciones nacionales, sumiendo la uniformidá de la orde.

El final del sieglu XIII coincidió col máximu espardimientu de la orde, unes 700 abadíes. De magar, les abadíes que se destruyíen yeren munches más que les que se fundaben. Asina en 1780, antes de la Revolución francesa, fundárense un total de 54 más, sicasí fueron destruyíes nesti tiempu del orde de 350 por diversu motivos, quedando por tanto solo unes 400.

D'estes 700 abadíes distribuyíes per Europa a finales del XIII ye precisu descontar dos grupos numberosos d'estética non cisterciense:

  • Les congregaciones enteres que s'afiliaben al Císter, como la orde de Savigny, que s'incorporó con 29 abadíes. Tamién hai casos de benedictinos y cluniacenses.
  • Les abadíes de muyeres que se xuníen al Císter a partir del sieglu XIII,. Yeren bien abondosos n'Alemaña y nos Países Baxos. Convertir en centros piadosos de la clase alta. Munches d'elles fueron fundaes por reines. Bien poques d'estes construcciones incluyir nel grupu de les puramente cistercienses.

A finales del XIII, La orde taba presente en tolos países d'Europa Occidental. Francia, trubiecu de Císter, tenía'l mayor númberu con unes 244 abadíes. Siguíenlu Italia con 98, el Sacru Imperiu Romanu Xermánicu con 71, Inglaterra con 65 y España con 57. Les restantes distribuyir ente Países Baxos, Polonia, Suecia, Austria, Bohemia, Hungría, Portugal ya Irlanda.

Estáu actual del patrimoniu del císter[editar | editar la fonte]

Ruines de Moreruela

Tal como se señaló, de les 700 abadíes de finales del sieglu XIII, namái quedaben 350 en 1790. Munches d'estes postreres nun se calteníen como nel XIII, pos los mesmos monxos alteriaren y modernizaren les vetustas dependencies medievales.

En 1791, la Revolución francesa suprimió la orde y vendió los monesterios en Francia. La mayoría de los países d'Europa asonsañó la midida francesa. Los compradores tresformaron los monesterios en canteres d'estracción de piedra, fábriques ó almacenes. Polo xeneral, la mayoría acabaron en ruina.

Caltúvose un númberu representativu d'estos monesterios. La situación actual del patrimoniu cisterciense ye la siguiente:

  • Francia: Dempués de la supresión y venta de 1791, les abadíes pasaron a manes particulares. Entá con tou, ye'l país onde'l patrimoniu calteníu ye más ampliu. Los monesterios de los Alpes y de los Pirineos formen un conxuntu impresionante: Thoronet (munchos especialistes empericotiar como'l meyor conxuntu), Fontfroide, Silvicane y Sénanque. Tamién Noirlac ye un conxuntu bien completu. De xacíu, Fontenay del que yá se faló llargamente.
  • Alemaña: la Reforma Protestante de Lutero en 1517 terminó cola orde y la venta de los sos bienes. Los casos que se salvaron son pocos: la ilesia de Otterberg, lo único que queda de l'abadía, ta considerada de lo meyor del císter. Maulbronn caltúvose la totalidá de l'abadía, inclusive talleres y dependencies de conversos, gracies al so tresformamientu en seminariu protestante.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

= Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos =[editar | editar la fonte]


  • Visión de la Xerusalén Celestial nel Apocalipsis: Ap 21:1-22:5

Referencies bibliográfiques[editar | editar la fonte]

  • Leroux-Dhuys, Jean-Francois (1999). Les Abadíes Cistencienses. Köln: Könemann Verlagsgesellschaft mbH. ISBN 3-8290-3117-3.
  • Tomen, Rolf (1996). El románicu. Arquiteutura, escultura, pintura. Colonia: Könemann Verlagsgesellschaft mbH. ISBN 3-89508-547-2.
  • Kluckert, Ehrenfried (1996). El románicu. Arquiteutura, escultura, pintura. Colonia: Könemann Verlagsgesellschaft mbH. ISBN 3-89508-547-2.
  • Mclean, Alick (1996). «El monesteriu como Xerusalén celestial», El románicu. Arquiteutura, escultura, pintura. Colonia: Könemann Verlagsgesellschaft mbH. ISBN 3-89508-547-2.
  • Laule, Bernhard y Ulrike (1996). «L'arquiteutura románica en Francia», El románicu. Arquiteutura, escultura, pintura. Colonia: Könemann Verlagsgesellschaft mbH. ISBN 3-89508-547-2.
  • Tomen, Rolf (1998). El góticu. Arquiteutura, escultura, pintura. Köln: Könemann Verlagsgesellschaft mbH. ISBN 3-8290-1742-1.
  • De la Riestra, Pablo (1998). El góticu. Arquiteutura, escultura, pintura. Köln: Könemann Verlagsgesellschaft mbH. ISBN 3-8290-1742-1.
  • Klein, Bruno (1998). «Empiezo y formación de l'arquiteutura gótica en Francia y países vecinos», El góticu. Arquiteutura, escultura, pintura. Köln: Könemann Verlagsgesellschaft mbH. ISBN 3-8290-1742-1.
  • Freigang, Chistrian (1998). «La construcción medieval», El góticu. Arquiteutura, escultura, pintura. Köln: Könemann Verlagsgesellschaft mbH. ISBN 3-8290-1742-1.
  • Valdaliso, Cuadonga (2006). «La orde del Císter», la revista Historia National Geographic, númberu 32. ISSN 1696-7755.
  • De Rynck, Patrick (2005). Cómo lleer la pintura. Electa. ISBN 84-8156-388-9. (simboloxía de l'agua na Edá Media)