Arsínoe IV

De Wikipedia
Arsínoe IV
monarca Periodu helenísticu d'Exiptu

48 edC - 47 edC - Ptoloméu XIV, Cleopatra VII
Vida
Nacimientu Alexandría68 de edC
Nacionalidá Periodu helenísticu d'Exiptu
Muerte Éfesu41 de edC (26/27 años)
Sepultura Éfesu
Causa de la muerte homicidiu
Familia
Padre Ptolomeo XII
Madre valor desconocíu
Hermanos/es
Pueblu Dinastía Ptolemaica
Oficiu reina
Cambiar los datos en Wikidata

Arsínoe IV (68 de edCAlexandría – 41 de edCÉfesu) foi una de les últimes reines d'Exiptu, perteneciente a la dinastía ptolemaica. Yera la cuarta fía de Ptolomeo XII Auletes, hermana por tanto de Ptolomeo XIII (Ptolomeo Teos Filópator I), de la famosa Cleopatra VII y de Ptolomeo XIV (Ptolomeo Teos Filópator II). Foi figura clave nes guerres civiles de finales del Exiptu de los Ptolomeos.

Cleopatra[editar | editar la fonte]

Cuando'l so padre morrió, el gobiernu pasó a Ptolomeo XIII y a Cleopatra conxuntamente, pero Ptolomeo destronó a la so hermana y esposa y obligó-y a exiliase a Alexandría y darréu a Siria dende onde entamaba entamar una fuercia p'atacar Exiptu darréu y recuperar el tronu.

Xuliu César llegó a Alexandría'l 2 d'ochobre del añu 48 e.C. con una fuercia de 4.000 homes, atopábase siguiendo a Pompeyo con tal de poner fin a la guerra civil romana. Nesos momentos Arsínoe taba en Siria cola so hermana mayor; paez que Cleopatra llevar consigo como una midida preventiva, yá que pocu dempués César comenta de volao alrodiu de Arsínoe IV nos sos Bellum Civile que:

"La fía menor del rei Tolomeo allugaba esperances d'ocupar el tronu entós vacante."

Magar que Pompeyo yá morriera a la llegada de César a Exiptu, esti postreru terminó quedándose ende al conocer la situación política del país: antes de morrer Ptolomeo XII señalara al Imperiu romanu como tutor de los sos fíos, asina que César determinó xunise a les fuercies de Cleopatra, quien tornara a Alexandría pa pidir la so ayuda en cuenta de retribuciones económiques. Dichu eventu (la unión de Cleopatra y César pa entronizar a la primera n'Exiptu) espertó tal reacción popular que'l palaciu foi sitiáu, Ptolomeo Filópator enguizó a los rebeldes a castigar a la so hermana (llamándola "traidora" públicamente) y César viose obligáu a faer concesiones al trate en tal situación. Sobre estos momentos l'historiador romanu Dión Casio anota:

"César vive presa de tal llerza que non yá arrenuncia a anexonase territoriu dalgunu, sinón que vence a Exiptu parte del so."

El territoriu al que fai referencia Dio foi la islla de Xipre, que finalmente yera vencida pa ser gobernada conxuntamente por Arsínoe y el so hermanu menor Ptolomeo Teos Filópator II. Sicasí, dichu títulu foi más bien honoríficu, yá que realmente a Arsínoe nun se-y dexó salir del palaciu n'Alexandría; darréu llogró escapar de la capital col so home d'enfotu, Ganímedes, xuniéndose al exércitu que comandaba Aquilas contra los invasores romanos, y tomando el títulu de Faraón. Nes esfriegues ente les fuercies exipcies y les romanes, los segundos terminaron per provocar una de les grandes quemes que sufrió la Biblioteca d'Alexandría.

Reina faraón[editar | editar la fonte]

Nesti puntu aparentemente Arsínoe IV resultó de capital importancia pa la resistencia, yá que llogró entamala y alzar el so moral debíu al fechu de qu'agora se sentíen respondíos por por un miembru llexítimu de la familia real (Ptolomeo XIII fuera destronáu, Cleopatra VII taba en confabulación con Xuliu César y Ptolomeo XIV (que Arsínoe mesma tratara de protexer) yera malapenes un neñu. D'esti fechu Dión Casio tamién nos diz:

"Nomar reina y agora que teníen un miembru de la familia Ptolomeo a quien siguir, entamaron la guerra con mayor ahínco"

Sol so mandu los exipcios consiguieron delles victories iniciales, llegando al grau d'acorrexar a Xuliu César y les sos fuercies en Alexandría, fechu que foi aprofiáu como notable por cuenta de que Arsínoe cuntaba alredor de venti años y César yera un estratega esperimentáu.

Sicasí, lo cierto más bien paez ser que yera aconseyada por Ganímedes, el so tutor. Ello ye qu'en enfrentándose Ganímedes y Aquilas, Arsínoe ordenó executar a esti postreru y punxo al primeru al mandu de les tropes, y sábese que realmente Ganímedes consiguió delles victories frente a los romanos, anque Arsínoe sí tomó un papel protagonista na estratexa darréu.

Sicasí, opositores de Arsínoe IV nes files de la resistencia exipcia conspiraron contra ella (probablemente'l mesmu Ganímedes taba arreyáu), y axustaron colos romanos l'intercambiu d'un posible tratáu de paz por Ptolomeo XIII. Primeramente los romanos fixeron tiempu nes negociaciones, y darréu a cencielles dexaron dir a Ptolomeo pa estremar a los exipcios ente los partidarios d'ésti y los de Arsínoe IV. Ente'l tracamundiu y el tiempu ganáu César pudo recibir nuevos fuercies d'Asia Menor unviaes por Domicio Calvino. Diches fuercies consistíen na Lexón XXXVII, que nel pasáu llucharen pa Pompeyo y agora rindiérense a César. Con esto, los romanos consiguieron ganar definitivamente a los exipcios. El 27 de marzu del añu 47 e.C. tuvo llugar una batalla final tres la cual Ganímedes fuxó, Ptolomeo XIII resultó muertu y Arsínoe foi prindada polos romanos.

A la serie d'eventos que va dende l'entamu de la revuelta popular que punxo en sitiu a César hasta esta última batalla conózse-yos pol nome de Guerres Alexandrines.

Tres la so victoria, César entronizó n'Exiptu a Cleopatra y facer gobernar conxuntamente col so hermanu menor Ptolomeo XIV, quien tenía de tener alredor de 12 años. Cleopatra casóse con Ptolomeo XIV, pero fíxo-y matar unos cinco años dempués pa poder gobernar en solitariu.

Prisionera en Roma[editar | editar la fonte]

Ye un mitu'l fechu de que Arsínoe fuera amante del César y tuviera un fíu d'ésti. Dizse qu'ésta ye la razón pola que nun principiu se salvó de morrer al ser unviada a Roma como prisionera. En Roma foi obligada a colar encadenada nel desfile triunfal n'honor de César y, como yera tradición, la execución por estrangulamiento taba entamada pa dempués del desfile (el líder galu Vercingetórix foi executáu tamién mientres estes celebraciones n'honor al César). Paez ser que nel mesmu desfile Arsínoe causó la llástima de dalgunos de los espectadores y provocó que suplieren delles crítiques contra César debíu al fechu de que yera demasiáu nuevu y muyer, razones poles cualos pudo ganar el perdón popular. Igualmente llegóse a suponer que foi'l mesmu César quien se decidió a "guardala" por si llegar a presentar imprevistos n'Exiptu y tuviera que riquir d'un herederu llexítimu.

Darréu abellugóse nel templu d'Artemisa n'Éfesu, nun intentu de fuxir de la so propia hermana Cleopatra, a la que tarrecía. Lo cierto foi que les sos medranes nun escarecíen de fundamentu, pos tres la muerte de César, Marcu Antoniu ordenó la so execución, socatráu por Cleopatra, dempués de lo que los únicos Ptolomeos que quedaron fueron Cleopatra y el so fíu Ptolomeo XV César. Dizse que se-y dio un funeral d'alcuerdu al so rangu de reina.

Estudiu de los sos restos[editar | editar la fonte]

En 1904 afayar n'Éfesu una tumba ensin inscripción de trece metros d'altor dientro de la cual xacíen los restos d'una muyer nueva qu'encaxaben colos de Arsínoe (alredor de 20 años d'edá a la fecha del decesu). Los restos fueron estudiaos pol antropólogu Josef Weninger del Institutu de Bioloxía Humana de la Universidá de Viena na década de los años de 1950, pero nesa dómina non pudo confirmase nada.

En 1994 l'arqueóloga vienesa Hilke Thür dató la tumba nel primer sieglu antes de nuesa yera, lo que sofitó la idea de que los restos yeren los de Arsínoe; sicasí, cuando se pidió'l craniu al Institutu de Bioloxía Humana p'ampliar estudios, ésti non pudo atopase en dicha institución y los restos diéronse oficialmente por perdíos.

A principios de marzu de 2009, tres unos analises científicu y forense, afayóse que los restos atopaos n'Éfesu son realmente de Arsínoe IV, hermana de Cleopatra VII Filópator. Gracies a los analises forenses, púdose ver tamién que yera de sangre africano por heriedu maternu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Predecesor:
Ptolomeo XIII y Cleopatra VII
Reina d'Exiptu
n'oposición a Ptolomeo XIII y Cleopatra VII
Socesor:
Ptolomeo XIV y Cleopatra VII