Arrancacepas

Coordenaes: 40°18′13″N 2°21′32″W / 40.3037°N 2.359°O / 40.3037; -2.359
De Wikipedia
Arrancacepas
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Arrancacepas Ana Belén Izquierdo Estirado
Nome oficial Arrancacepas (es)[1]
Xeografía
Coordenaes 40°18′13″N 2°21′32″W / 40.3037°N 2.359°O / 40.3037; -2.359
Arrancacepas alcuéntrase n'España
Arrancacepas
Arrancacepas
Arrancacepas (España)
Superficie 19 km²
Altitú 1040 m
Llenda con Albalate de las Nogueras
Demografía
Población 16 hab. (2023)
- 13 homes (2019)

- 12 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 0,84 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Arrancacepas ye un conceyu español de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Arrancacepas atopar a menos de tres quilómetros de Cañaveras, Castillo-Albaráñez y a menos de seis de Bólliga, Olmedilla de Eliz y Torralba. De la capital, Cuenca, falta 40 quilómetros.

Demografía[editar | editar la fonte]

Arrancacepas cuenta con 28 habitantes (INE 2016).

Clima[editar | editar la fonte]

Cunta con un clima mediterraneu fríu.

Flora[editar | editar la fonte]

No que fai a la cubierta vexetal, ye resistente a les dures condiciones climátiques a les que ta sometida. En Arrancacepas podemos estremar tres espacios naturales: La Vega, onde apoderen los cultivos de regadío dedicaos al consumu particular y familiar en pequeñes güertes onde abonden les pataques, tomates, pimientos, calabacinos, calabaces, pepinos,… xunto a frutales como perales, pumares, figales y cirolares. Entá podemos atopar restos de lo que fueron cultivos estensivos de blima. Nes zones onde l'abandonu o'l terrén torga'l cultivu podemos atopar abondosos chopos, sauces y zarzamoras. Los pandoriales, onde apoderen los cultivos estensivos de secanu como'l trigu, la cebada o'l xirasol que conviven con nozales, zrezales, almendrales y prunos. Les cuestes o rochos onde predominen el olivo (verdejo, asperillo, gordero y cornicabro), la vide y la encina o chaparra. Frutu de la repoblación apaecen tamién muestres de pinu carrasco y pinu piñonero. Les cuestes tán poblaes de monte baxu con una gran riqueza de plantes arumoses y florísticas compuestu por manches d'espliegos (o lavandas), romeru, tomillu y árgomes qu'apurrieron l'asentamientu de truébanos que producen el miel de la Alcarria. Anque la grafiosis acabó colos grandes exemplares de llameres qu'abondaben pela redolada del pueblu, nes cunetes de los caminos podemos atopar numberoses llameres nueves qu'esperemos que dalgún día sustituyan a los sumíos.

Fauna[editar | editar la fonte]

La fauna qu'habita'l paisaxe arrancacepeño ye la mesma d'ambientes mediterráneos. Ente los mamíferos destaca la presencia del xabalín, que la so estensión ver favorecida pol progresivu despoblamientu de les zones rurales, y el foín, el coneyu y la llebre. Ente les aves presente ta la perdiz, el falpayar, la tórtola y diversos córvidos, del grupu de les passeriformes la golondrina, el gorrión y el colorín. Ye abondo frecuente ver entamar nel cielu de Arrancacepas águiles reales o peñerines. Como aves de presa nocherniegues apaecen l'uxu chicu, el miagón y la curuxa común. Ente los reptiles son bien comunes la culiebra bastarda y la culiebra d'escalera.

Historia[editar | editar la fonte]

Unu de los grandes problemes a la d'intentar ellaborar la hestoria d'esti pueblu ye la falta de fontes históriques y bibliográfiques. Arrancacepas tuvo de surdir, posiblemente, al amparu del llabor reconquistador y repoblador del Conceyu de Cuenca, tres la so conquista poles tropes cristianes d'Alfonsu VIII en 1177, pasando dende este mesmu intre a formar parte del ampliu términu y alfoz (distritos con distintos pueblos que formen una mesma xurisdicción) con que foi dotáu'l conceyu conquense que se va encargar, por aciu compres y nueves fundaciones d'ampliar el territoriu primeramente vencíu pol rei. Ye, por tanto, nel sieglu XII cuando Arrancacepas intégrase como aldega de les tierres de Cuenca. El topónimu, Arrancacepas, fai clara alusión al so cultivu más estendíu, como queda patente nes numberoses cueves de vinu que tenía la población a finales del sieglu XIX (83 según documentos calteníos).

Mientres el sieglu XIV paecen alternase o convivir sobre l'aldega, les xurisdicciones del Conceyu de Cuenca y d'Alvar García de Albornoz, muertu en 1374 y que figura como señor de Villaseca, Arrancacepas, Sacedón, Villar de Olalla y otres. Amás de Arrancacepas, el sexmo entendía les aldegues de Villar de Domingo García, Albalate de les Nogueras, Villaconejos de Trabaque, Olmedilla de Éliz, Bólliga y Fontes Bones.

Nel sieglu XVI, una carauterística del reináu de Carlos I ye la facilidá cola que numberoses aldegues adquieren el títulu y rangu de villa por aciu privilexu real, en cuenta de ciertes cantidaes de dineru que les aldegues apurren a la Corona en conceutu de compra de títulu. Al igual que munches aldegues, anque non queda constancia documental, Arrancacepas llogra'l títulu de villa nel sieglu XVI. A finales del sieglu XVI(1591), mientres el reináu de Felipe II, Arrancacepas apaez como Villa de la Tierra de Cuenca, y nel censu que mandó ellaborar el monarca señálase que cunta con 109 vecinos (unos 450 habitantes) de los cualos 106 son pecheros (persones obligaes a pagar rentes o tributos al Rei), 2 son fidalgos y unu ye clérigu.

L'apaición de Arrancacepas como villa nel censu de millones de 1591 oldea cola so denominación como llugar nel pleitu de 1624 col llugar de Castiellu de Albaráñez, calteníu na Chancillería de Granada. Sí ta constatáu que'l 15 d'avientu de 1653, Arrancacepas se intitula villa y pasa xunto a Albalate de les Nogueras, Villaconejos del Trabaque, Fuentesbuenas, Bolliga, Castiellu de Albaráñez y Villar de Domingo García a xurisdicción señorial del marqués de Mortara, so que'l so réxime señorial, va permanecer tol Antiguu Réxime. Mientres tola edá moderna hasta'l sieglu XIX confírmase'l descensu de la población, descensu que sigue a lo llargo del sieglu XX, de forma qu'en 2007 los sos habitantes son namái 37. Arrancacepas cuntó con cinco ermites de les que anguaño solo conócense trés: la de l'Ascensión al Este, La de la Caridá al norte y San Roque al oeste.

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Juan Maria Carralero Montalvo
1983-1987 Francisco Abilio Izquierdo Montalvo
1987-1991 Rafael Romero Romero PSOE
1991-1995 Juan Antonio Torres Estirado PP
1995-1999 Juan Antonio Torres Estirado PP
1999-2003 Luis Antonio Torres Carralero PP
2003-2007 Juan Antonio Torres Estirado PP
2007-2011 Juan Antonio Torres Estirado PP
2011-2015 Ana Belén Izquierdo Estirado PP
2015-2019 Ana Belén Izquierdo Estirado PP
2019-2023 Ana Belén Izquierdo Estirado PP
2023- n/d n/d

Monumentos[editar | editar la fonte]

  • Ilesia parroquial. Ilesia del sieglu XVII de mampostería con sillares nes esquines y espadaña de dos buecos rematada en pirámides, sobre los pies de la ilesia. La portada ye d'arcu de mediu puntu apilastrada, con imposta de poco vuelu y clave decorada. Nel interior hai tres tramos cubiertos de bóveda de cañón con lunetos y la cabecera con cúpula de media naranxa. Nel atriu atopa una cercu con cruz griega. Anque'l so interior foi escaláu mientres la Guerra Civil, caltiénense dellos cuadros, imáxenes y oxetos llitúrxicos d'interés.
  • Nel muséu Diocesanu de Cuenca cúriase una cruz procesional de cobre con grabaos y restos de doráu del sieglu XIII.
  • Ermita de l'Ascensión. Ruines.
  • Ermita de San Roque.
  • Ermita de la Caridá. Ruines.
  • Dientro del pueblu caltienen delles cercos funerarios.

Fiesta[editar | editar la fonte]

  • San Gil Abá, el cuartu sábadu d'agostu y el 1 de setiembre.

Comida típica[editar | editar la fonte]

  • Farrapes de farina de Almortas.
  • El vienres santu ye tradición comer Guisáu de güevos.
  • Caldereta de corderu con vinu de les cueves.
  • Chuletitas a la parrilla nes cueves de vinu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]