Arquiteutura del paisaxe

De Wikipedia
Como la mayoría de los parques urbanos, Central Park en Nueva York ye un exemplu d'arquiteutura de paisaxe.

La arquiteutura de paisaxe o paisaxismu ye'l arte de proyeutar, planiar, diseñar, xestionar, caltener y rehabilitar los espacios abiertos, l'espaciu públicu y el suelu. L'ámbitu del oficiu inclúi'l dibuxu arquiteutónicu, la restauración medioambiental, la planificación del llugar o rexón, el urbanismu, el diseñu urbanu, el desarrollu residencial, la planificación de parques y espacios de recreo y el caltenimientu históricu.

A un espertu de l'arquiteutura de paisaxe o paisaxismu denominar como arquiteutu paisaxista o a cencielles paisaxista, según los países.

Historia[editar | editar la fonte]

El Muskauer Park allugáu al sur de la frontera xermanu-polaca ta inscritu na llista del Patrimoniu mundial de la UNESCO pola so importancia nel desarrollu de l'arquiteutura del paisaxe como disciplina.

La hestoria de l'arquiteutura de paisaxe ta venceyada a la de la xardinería, pero ensin confundise con ella. Los dos disciplines ocupar de la composición de plantíos y adautaciones esteriores, pero:

  • L'arquiteutura paisaxista interesar polos espacios abiertos corralaes con valles y tamién pelos espacios abiertos ensin nenguna cerca o muriu, como places, redes de parques, petrines verdes y paraxes monteses.

Los romanos planiaben el paisaxismu a gran escala. Vitruvio escribió sobre varios temes, como por casu, la planificación de les ciudaes, qu'entá güei interesen a los arquiteutos paisaxistes. Igual que con otres artes, foi cola llegada del Renacimientu cuando'l diseñu de xardinos alicar con realizaciones escepcionales, como'l desapaecíu antiguu Paséu del Prado de Madrid tresformáu por cuenta de la reforma pa convertilo nel Salón del Prado, que foi realizáu mientres el reináu de Carlos III, o la inda caltenida Alamea de Hércules de Sevilla, construyida en 1574, el más antiguu xardín públicu d'Europa que llegó a los nuesos díes.[1] Mientres los sieglos XIV, XV y XVI abondaron los xardinos privaos nes villes de la Toscana, tal como refier Juan Bocaccio (1313-1375) na so obra El Decamerón, serie de cuentos d'un grupu de mozos abellugaos nuna villa cercana a Florencia onde s'axunten pa fuxir del flaxelu de la peste negro. D'aquellos modelos de villes privaes sobresal un estraordinariu exemplu que ye'l de Villa d'Este, en Tívoli. El xardín siguió desenvolviéndose a lo llargo de la Renacencia hasta'l sieglu XVI y, yá nel XVII, mientres el Barrocu, algamó'l so apoxéu cola obra d'André Le Nôtre nos palacios de Vaux-le-Vicomte y Versalles.[2]

La Inglaterra del sieglu XVIII convertir nel llar d'un nuevu estilu de diseñu de paisaxe. Especialistes como William Kent, Humphry Repton y sobremanera Capability Brown reorganizaron los grandes ámbitos de la burguesía inglesa, dándo-yos l'aspeutu d'una versión idealizada de la naturaleza. Munchos d'estos parques esisten entá güei. L'escocés Gilbert Laing Meason utilizó per primer vegada en 1828 el términu “arquiteutura de paisaxe” na so obra The Landscape Architecture of the Great Painters of Italy, foi entós cuando s'acuñó esti nome que nel urbanismu del sieglu XIX retomó importancia. La combinación de la planificación moderna y la tradición de la xardinería paisaxista dio-y a l'arquiteutura del paisaxe la so orientación particular. Na segunda metá del sieglu XX, Frederick Law Olmsted creó una serie de parques que siguen teniendo una fonda inflúi sobre la práutica actual de l'arquiteutura del paisaxe. Pueden citase el Central Park de Nueva York, el Prospect Park de Brooklyn, el Parc du Mont-Royal de Montreal y la rede de parques Emerald Necklace de Boston.

L'arquiteutura de paisaxe siguió'l so desarrollu como disciplina del diseñu mientres el sieglu XX, y aprovechóse de dellos movimientos del diseñu y l'arquiteutura. Na actualidá, l'espíritu d'innovación ufierta entá estelantes resultaos nel diseñu de les víes públiques, parques y xardinos. La obra de Martha Schwartz nos Estaos Xuníos y les planificaciones de Schouwburgplein en Rotterdam pol grupu neerlandés West 8 son claros exemplos.

Ian McHarg tuvo una influyencia importante sobre l'arquiteutura del paisaxe moderno y sobre l'adautación del suelu en particular. Nel so llibru Design with Nature (1969) popularizó un sistema d'analís de les distintes capes d'un llugar col fin de llegar a una comprensión total de los atributos cualitativos d'un llugar. Esti sistema convertir na base de los sistemes d'información xeográficos (SIG) actuales. McHarg asignaba una capa a cada aspeutu cualitativu d'un llugar, como la hestoria, la hidroloxía, la topografía, la vexetación, etc anguaño utilícense universalmente los programes informáticos de SIG n'arquiteutura del paisaxe pal analís de los materiales sobre y nel suelu, de la mesma forma que son utilizaos polos urbanistes, los xeógrafos, los profesionales de silvicultura y de recursos naturales, etc.

Antes de 1800, la hestoria de l'arquiteutura paisaxista foi sobremanera la de la planificación. La primer persona que tien de falase de faer un paisaxe foi Joseph Addison en 1712. El términu xardineru de paisaxe foi inventáu por William Shenstone en 1754 pero'l primer diseñador profesional n'emplegalo foi Humphry Repton en 1794. El términu arquiteutura de paisaxe foi inventáu por Gilbert Laing Meason en 1828 y utilizóse per primer vegada como títulu profesional por Frederick Law Olmsted en 1863. Capability Brown, que permanez como unu de los xardineros de paisaxe más reconocíos anguaño, calificábase asina mesmu de creador de llugares. Mientres el sieglu XIX, el términu xardineru de paisaxe vinu a aplicase a xente que construyía (y dibuxaben dacuando) los paisaxes, y el términu arquiteutu paisaxista quedóse acutáu a la xente que dibuxaba (y construyíen dacuando) los paisaxes. Esti usu del términu arquiteutu de paisaxe reconocióse dempués de la fundación d'American Society of Landscape Architects en 1899 y de la International Federation of Landscape Architects (IFLA) en 1948.

Les xeres[editar | editar la fonte]

L'arquiteutura de paisaxe o paisaxismu ye un ámbitu multidisciplinar qu'inclúi: artes, ciencies, matemátiques, teunoloxía, inxeniería, xeografía, horticultura, ciencies sociales, política, historia, filosofía y de xemes en cuando zooloxía. Les actividaes d'un arquiteutu paisaxista o paisaxista van dende'l diseñu de los espacios abiertos y públicos de les ciudaes - places, boulevares, la creación de parques públicos y víes paisaxistes - hasta la planificación del llugar pa edificios d'oficines corporativos, del diseñu de barrios residenciales al diseñu d'infraestructures civiles y la xestión d'estenses areas naturales a la rehabilitación de llugares degradaos como les mines y los llugares d'enterramientu de refugayes. Los arquiteutos paisaxistes o paisaxistes trabayen sobre tolos tipos d'estructures y pequeños espacios esteriores, grandes urbanos o rurales, con materiales duros o de la vexetación, en rellación cola hidroloxía y la ecoloxía.

L'algame de les xeres profesionales a les cualos collaboren los arquiteutos paisaxistes o paisaxistes ye bien estensu. Inclúin:

La contribución más importante de cutiu faise nes primeres fases d'un proyeutu pola contribución d'idees, perspeutives y creatividá na organización del espaciu. L'arquiteutu paisaxista o paisaxista contribúi al conceutu global y prepara un plan inicial a partir del cual van poder faese planes detallaos. L'especialista puede tamién supervisar los contratos mientres la construcción, preparar evaluaciones, faer los estudios d'impautu o auditoríes medioambientales y actuar como testigu espertu n'investigaciones sobre l'usu del suelu.

Les especialidaes[editar | editar la fonte]

Los arquiteutos paisaxistes o a cencielles paisaxistes y los téunicos o inxenieros de paisaxe son emplegaos poles empreses de construcción y de paisaxismu o son dellos profesionales independientes. Los paisaxistes al igual que los diseñadores de xardinos, faen el diseñu de tolos tipos de plantíos y espacios verdes, y nun se rexistren. Munchos inxenieros en paisaxe trabayen pa los Gobiernos llocales o centrales ente qu'otros trabayen pa empreses d'arquiteutos paisaxistes.

Los xestores de paisaxe utilicen les sos conocencies de les plantes y del mediu ambiente natural p'aconseyar sobre'l caltenimientu al llargu plazu y el desarrollu de los paisaxes. Trabayen en horticultura, xestión d'ámbitos, silvicultura, caltenimientu de la naturaleza y agricultura

Los científicos de paisaxe tienen conocencies especializaes en pedoloxía, hidroloxía, xeomorfoloxía o botánica qu'apliquen a los problemes práuticos de los trabayos sobre'l paisaxe. Los sos trabayos van dende la vixilancia del llugar a la evaluación ecolóxica d'estenses superficies con fines de planificación o xestión. Pueden tamién informar sobre'l desarrollu o la importancia d'especies particulares nun mediu dau

Los planificadores de paisaxe ocupar de la planificación de paisaxes tocantes a los aspeutos circunstanciales, escénicos, ecolóxicos y recreativos d'usos urbanos, rurales y costeros. Los sos trabayos materializar por informes escritos de polítiques y estratexes, y la so producción inclúi planes direutores nueva evolución, les evaluaciones de paisaxes y la preparación de planes de política y xestión rural. Dalgunos d'estos especialistes pueden emburriar escontra l'arqueoloxía o'l derechu de los paisaxes.

Los diseñadores de xardinos ocupar de dibuxar xardinos y espacios esteriores pequeñu y faen tamién el caltenimientu de xardinos históricos.

Los diseñadores de teyáu vexetal dibuxen teyaos vexetales estensivos pa la xestión de les agües de superficie, l'arquiteutura ecolóxica, estética de los edificios, y la creación de hábitats fáunicos.

L'oficiu[editar | editar la fonte]

En munchos países, una organización profesional encuadra l'oficiu, protexe los sos intereses, y regula dacuando la práutica. La norma y la fuercia de les normes de práutica varien d'un país al otru.

Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

Nos Estaos Xuníos, l'arquiteutura de paisaxe ta regulada polos Estaos, unu namái, Vermont ye'l que nun tien nenguna reglamentación. El arquiteutu paisaxista que quier ser miembru d'un institutu profesional tien de tener una formación sólida o la esperiencia combinada con una formación continua. Hai xeneralmente un exame d'entrada sobre la práutica profesional y una entrevista con un miembru mayor del oficiu. Los permisos supervisar nel Estáu y a nivel nacional polos Council of Landscape Architectural Registation Boards (CLARB).

Canadá[editar | editar la fonte]

En Canadá, delles organizaciones provinciales regulen l'arquiteutura del paisaxe sol gobiernu de l'Asociación de los Arquiteutos Paisaxistes del Canadá (The Canadian Society of Landscape Architects). Convertir en miembru d'ésta per mediu de les organizaciones provinciales. En delles provincies incluyíos Quebec, Ontario y Columbia Británica, la membresia del AAPC someter a la superación d'una serie d'exámenes.

Méxicu[editar | editar la fonte]

Los arquiteutos paisaxistes de Méxicu, tienen el títulu de Arquiteutu Paisaxista per parte de la Univesidad Nacional Autónoma de Méxicu UNAM. Esiste una Sociedá d'Arquiteutos paisaxistes de Méxicu SAPM. Nel país nun hai esixencia mínima na llei pa exercer l'oficiu.

Arxentina[editar | editar la fonte]

Siendo unu de los países precursores nel pasajismo urbanu, dende la llegada en 1840 del arquiteutu urbanista y paisaxista francés Carlos Thays, quien recreo los parques y places arxentines col so toque parisín, consolidóse dende esi entónces un programa de capacitación denomináu "Carrera de Planificación y Diseñu del Paisaxe", anguaño liderar la UBA Universidá de Buenos Aires ufiertando'l títulu de Lic. en Planificación y Diseñu del Paisaxe. L'oficiu ta regulada pol Ministeriu d'Urbanismu y Arquiteutura de la Nación Arxentina.

Australia[editar | editar la fonte]

N'Australia, ye'l Australian Institute of Landscape Architects (AILA) quién regula l'oficiu. Los arquiteutos paisaxistes autorizaos pol institutu tienen el títulu de Registered Landscape Architect.

Les esixencies varien nos ocho Estaos y territorios, y nun hai esixencia mínima na llei.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Albardonedo Freire, A. L'urbanismu de Sevilla mientres el reináu de Felipe II. ed. Guadalquivir, Sevilla, 2002.
  2. Panzini, Franco, Per i piaceri del popolo. L'evoluzione del giardino pubblico in Europa dalle origini al XX secolo. Bolonia, Zanichelli Editore, 1993.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Organizaciones internacionales[editar | editar la fonte]