Arquiteutura del Renacimientu

De Wikipedia
Palaciu Medici Riccardi, de Michelozzo, Florencia, 1444. Exemplu de palaciu florentín.
Villa Farnesina, Baldassarre Peruzzi, 1511. Exemplu de villa renacentista.
Santa Maria della Consolazione en Todi 1508-1607. Exemplu d'ilesia de planta central. Trabayaron nella Cola da Caprarola, Antonio da Sangallo el Mozu, Baldassarre Peruzzi, Galeazzo Alessi, Michele Sanmicheli, Jacopo Vignola y Ippolito Scalza.
Villa Capra, Andrea Palladio, 1566. Exemplu d'arquiteutura palladiana.

Arquiteutura del Renacimientu o renacentista ye aquella diseñada y construyida mientres el periodu artísticu del Renacimientu européu, que tomó los sieglos XV y XVI. Carauterizar por ser un momentu de rotura na historia de l'arquiteutura, cuantimás con respectu al estilu arquiteutónicu previu: el góticu; ente que, otra manera, busca la so inspiración nuna interpretación propia del arte clásicosobremanera nel so aguada arquitectónica, que se consideraba modelu perfectu de les Belles Artes.

Produció innovaciones en distintes esferes: tantu nos medios de producción (téuniques de construcción y Materiales de construcción materiales constructivos) como nel llinguaxe arquiteutónicu, que s'afiguraron nuna fayadiza y completa teorización.

Otra de les notes que caracteriza esti movimientu ye la nueva actitú de los arquiteutos, que pasaron del anonimatu del artesanu a una nueva concepción de la profesionalidad, marcando en cada obra'l so estilu personal: considerar a sigo mesmos, y acabaron per consiguir esa considerancia social, como artistes interdisciplinares y humanistes, como correspondía a la concepción integral del humanismu renacentista. Conocemos pocu de los maestros d'obres románicos y de los atrevíos arquiteutos de les grandes catedrales gótiques; ente que non yá les grandes obres renacentistes, sinón munchos pequeños edificios o inclusive meros proyeutos, fueron curioso documentaos dende los sos oríxenes, y oxetu del estudiu de tratadistas contemporáneos.

Periodos[editar | editar la fonte]

La hestoria de l'arquiteutura del Renacimientu, como esti mesmu, suel estremase en dos grandes periodos denominaos n'italianu pol numberal de los años:[1]

Carauterístiques xenerales de l'arquiteutura del Renacimientu[editar | editar la fonte]

Fundamentos xenerales del Renacimientu[editar | editar la fonte]

La Escuela d'Atenes, una de les escenes de les Estancies Vaticanes de Rafael Sanzio (1512-1514) ye una obra qu'amuesa la rellación del Renacimientu col Humanismu y el Clasicismu. Nuna redolada arquitectónica inspiráu nes obres de la Basílica de San Pedro en que'l mesmu Rafael intervieno, apaecen retrataos, encarnando a los sabios griegos, munchos de los arquiteutos y artistes contemporáneos.

L'Arquiteutura del Renacimientu tuvo bastante rellacionada con una visión del mundu mientres esi periodu sostenida en dos pilastres esenciales: el clasicismu y el humanismu.

Hai que destacar que los ideales y valores renacentistes nun pudieron surdir totalmente desvenceyaos del mancomún medieval que-y precedió, sicasí, los conceutos que subyacen a esti estilu arquiteutónicu construyéronse sobre la consciente y efeutiva rotura de la producción artística de la Edá Media, cuantimás del estilu góticu.

Pueden analizase les siguientes carauterístiques xenerales:

  • Busca del ideal clásicu: al traviés del clasicismu, los homes del Renacimientu miraben escontra'l mundu grecorromanu como modelu pa la so sociedá contemporánea, buscando aplicar na realidá material cotidiana aquello que consideraben que pertenecía a un mundu más idílicu que real. Nesti sentíu, l'arquiteutura, cuantimás, intentó concretar conceutos clásicos como la guapura, surdiendo asina la teorización y ordenación del movimientu, encontáu na arquiteutura clásica griega y romana.
  • Visión profana sobre temes relixoses: los valores clásicos, dende'l puntu de vista del cristianismu, d'enorme influyencia nesti periodu (teniendo en cuenta que la Renacencia surde n'Italia, onde la presencia de la Ilesia católica foi decisiva pal arte), yeren consideraos paganos y de calter pecaminosu.
  • Influencia de la naturaleza: la naturaleza yera vista como la creación suprema de la obra de Dios y l'elementu más próximu a la perfeición (otru de los ideales qu'había que buscar al traviés de la estética clásica). Asina, pasar de la busca de la inspiración na naturaleza, a la inspiración nes formes de la mesma naturaleza, tal como proponen los clásicos, convirtiéndose esto nun valor autónomu.
  • Antropocentrismu y humanismu: amás de la naturaleza como creación perfecta, vuélvese la mirada al ser humanu: déxase tres el teocentrismo medieval pa entrar nel antropocentrismu. L'home analízase, en cuenta de como ser creáu a imaxe y semeyanza de Dios, como midida y referencia del Universu. Asina, va ser l'oxetu central de la manifestación artística, con una importancia entá mayor que mientres l'Antigüedá clásica.

La importancia de la perspeutiva[editar | editar la fonte]

Plaza del Capitoliu, en Roma, diseñada por Michelangelo, exemplu d'espaciu perspectivo.

Un datu importante na definición d'espacialidad del Renacimientu ye la incorporación de la perspeutiva como preséu del proyeutu arquiteutónicu y la noción de diseñu como forma de conocencia.

La principal rotura col espaciu medieval produzse nel momentu que los arquiteutos del Renacimientu pasen a diseñar nos sos edificios un desarrollu nel que les regles del diseñu son fácilmente asimilables polos usuarios del mesmu. A partir d'un analís oxetivu del espaciu, presidíu por un ciertu sentíu empíricu, lleguen a conclusiones que van imponer el mesmu ritmu del edificiu y la so redolada.

El dominiu del llinguaxe clásicu, pa faer llegar estos efeutos útiles nos edificios, fai posible l'estudiu de la perspeutiva. Como resultancia, surde una arquiteutura ensertada nun espaciu perspectivo, integralmente aprehendido pol observador y que les sos rellaciones proporcionales amosar de forma analítica y oxetiva.

Estes nueves rellaciones espaciales son especialmente evidentes comparaes col espaciu presente nes catedrales gótiques. Nelles, la intención arquitectónica ye que l'observador, desque entra nel edificiu, seya apoderáu pel espaciu ya instintivamente alce la so mirada escontra'l visu, procurando asina un movimientu ascendente en busca de la figura de Dios. N'otres pallabres, toa monumentalidad d'esti espaciu góticu tien una función, ente otres, que ye tener la voluntá del individuu y determinar los sos deseos, la función de la so estancia y l'usu del edificiu. Nel espaciu renacentista, la intención ye xustamente la contraria: l'edificiu nun apodera al individuu, sinón qu'ésti cavilga sobre'l so espacialidad y remanar. Treslládase'l conceutu d'una arquiteutura a la midida de Dios a la d'una a la midida del home.

La tratadística renacentista[editar | editar la fonte]

Inspiración vitruviana[editar | editar la fonte]

Leonardo da Vinci foi unu de los artistes que s'inspiraron en Vitruvio. Esti diseñu, el Home de Vitruvio ye la interpretación de Leonardo pa les regles de proporción definíes por Vitruvio na so Diez llibros d'arquiteutura.

La recuperación del ideariu de l'arquiteutura clásica, introducida pola cultura del Renacimientu, debió necesariamente trescender de la mera observación de la realidá. L'arquiteutura producida polos artistes renacentistes, humanistes polo xeneral, procuraben caltener una imaxe erudito y lliterario, más allá de la mera reproducción de les ruines greco-romanes. Los arquiteutos creaben siempres en busca d'un modelu ideal, en desterciu de los modelos esistentes (con gran númberu de ruines n'especial n'Italia). Estos modelos ideales o idealizaos fueron sistematizados y afiguraos de forma teórica, no que va dar orixe a los trataos d'Arquiteutura clásica de la dómina.

Ensin dulda, pa la creación del modelu teóricu, la observación de les ruines foi la inspiración predominante de los primeros arquiteutos renacentistes italianos, pero a midida que la Renacencia evolucionaba, los estudiosos, van pasar, sistemáticamente, d'ufiertar o recuperar los cánones y obres téuniques del clasicismu a redactar los sos propios trataos del estilu, qu'anque basaos nel clasicismu, apuerten a efeutivamente anti-clásicos.

Ye destacable pa la formación de la tratadística renacentista la preservación de los diez llibros de De Architectura del arquiteutu romanu Marcu Vitruvio, del sieglu I e.C., básicos pal espardimientu de les idees de canon y orde. Ésti foi l'únicu tratáu del periodu clásicu que sobrevivió tres la Cayida del Imperiu romanu d'Occidente cayida de Roma, mientres la Edá Media, siendo copiáu y calteníu, de forma fragmentaria polo xeneral, nes biblioteques de los monesterios. Por eso, a midida que los volúmenes yeren copiaos y traducíos, los diseños y dibuxos que componíen los trataos fueron perdiéndose, polo que'l conteníu del tratáu convertir col pasu del tiempu en confusu y n'ocasiones, contradictoriu. Por esti motivu, gran parte del esfuerciu de los tratadistas renacentistes sería los recuperar el conteníu perdío, llegando pal so consumación a aventurar patrones que de nenguna manera esistíen nel testu orixinal.

El tratáu vitruviano, como únicu gran referente teóricu de l'arquiteutura clásica, y pesar de la so falta de conteníu, sirvió de base pa tolos principales estudios realizaos pola Renacencia. Por casu, un trabayu nítidamente deriváu del vitruviano son los diez llibros de Leon Battista Alberti, conocíos como De re aedificatoria.

Los trataos y la posición social del arquiteutu[editar | editar la fonte]

La busca del ordenamientu clásicu na tratadística del periodu. Esta imaxe forma parte d'un tratáu de Jacopo Vignola (Les regles de los cinco órdenes de l'Arquiteutura).

Al pie de la inspiración vitruviana, un elementu que va carauterizar los principales trataos renacentistes (especialmente aquéllos que fueron redactaos nos primeros momentos del Renacimientu) ye'l fechu de que los sos autores procuraben, n'ocasiones con una esmolición mayor que l'enfotu investigador, asitiar al arquiteutu como una figura típicamente perteneciente a la élite fundamental en cualquier estructura social. Tal determinación tocantes a l'oficiu nun ye, claramente un casu de pixín «corporativismu» d'aquellos tratadistas, sinón un fenómenu que ta absolutamente amestáu a l'ascensión social que'l artesanu convertíu a artista sufre (vease nes próximes seiciones pa un analís más fondu d'esta situación). Nesti sentíu, los trataos sirven de manera efeutiva como medios de propaganda del nuevu profesional, n'oposición a la visión tradicional (qu'acomuñaba inexorablemente l'arquiteutu a les actividaes manuales y por tanto, populares y anti-intelectuales). La constatación d'esti cambéu na categoría de los arquiteutos como artistes nobles ya intelectuales, distintu de los pixinos artesanos d'orixe popular» tamién s'evidencia cuando se verifica pa quien taben escritos estos trataos: polo xeneral, yeren dedicaos a la nobleza (o un noble en particular), teníen un estilu refináu y encetaben cuestiones direutamente d'interés públicu de los príncipes que componíen la estructura política italiana.

A pesar de que l'arquiteutura romana tamién s'esmoleció d'esta cuestión (el tratáu vitruviano resalta esti datu, vistu que taba concebíu como una carta empobinada al emperador), la manifestación d'esti deséu d'afirmación social per parte de los arquiteutos renacentistes ye un elementu nuevu d'esti periodu cuando se compara cola forma de producción artística medieval. Ésta caracterizábase pola creación coleutiva (y anónima, por excelencia) y apoderada pola cultura del saber fazer. Los trataos formalicen el deséu del home renacentista de manifestase como individuu ante'l mundu y collaborador necesariu pa contextualizar l'Arquiteutura como disciplina académica.

Toa esta teoría afítase claramente na yá citada obra albertiana De re aedificatoria. Nella, Alberti espresa esta nueva visión del arquiteutu cuando declara categóricamente que "l'arquiteutu ye'l brazu del príncipe". Retoma la interpretación vitruviana de l'arquiteutura y afirma qu'ésta non se llenda a la mera construcción, porque la verdadera arquiteutura ta dotada de virtú, conceutu clásicu asociáu al dominiu de los homes. Si l'Arquiteutura ye virtuosa, naturalmente sirve como pieza del xuegu políticu, yá que tal dominiu de los homes forma parte de la formulación de la política clásica (fundada na idea de ciudá como llugar de convivencia y germinadora de la política). A última hora, l'estudiu rigorosu que faen de los órdenes arquiteutónicos clásicos ta siempres, según la so concepción, amestáu a esta carauterística virtuosa de l'arquiteutura. La estética del Renacimientu ye, poro, tamién un reflexu d'un determináu pensamientu políticu.

Historia de l'arquiteutura renacentista[editar | editar la fonte]

Santa Maria della Consolazione en Todi:Típica ilesia de planta central, tipoloxía estendida na Renacencia.

L'arquiteutura renacentista desenvolver a partir del sieglu XV principalmente n'Italia. Ye común atribuyir el llugar de xénesis a la ciudá italiana de Florencia, ciudá onde'l góticu apenes enfusara, nel momentu de la construcción de la cúpula de la catedral de Santa María del Fiore proyeutada por Filippo Brunelleschi. Tal episodiu non yá ye un meru cambéu nel perfil estilísticu que predominaba nel escenariu arquiteutónicu florentín, sinón la demostración clara de la rotura que vendría darréu na mesma forma de producir l'arquiteutura, abriendo camín pa, non yá redescubrir el clasicismu, sinón tamién pa la promoción de la tratadística y pa una teorización inédita sobre la tema. Son munchos los estudiosos qu'afirmen que Brunelleschi construyó, ello ye que non yá una cúpula, sinón el conceutu d'un nuevu tipu d'arquiteutu: alteria les regles de la construcción civil empecipiando un procesu que, gradualmente, va dixebrar al proyeutista del constructor.

Un fechu a destacar na producción de Brunelleschi ye que se manifiesta más importancia nel campu de la construcción que nel del estilu. Asimilar esto cuando se repara la obra nel so conxuntu, atalantar# que, a pesar de querer siguir la canonización clásica, produzse un edificiu que nun ye dafechu comprometíu con diches regles clásiques. Esto ye causáu pola falta del arquiteutu de conocencia fonda de les normes clásiques, al qu'aportaba más pola observación de les ruines romanes esistentes que pol estudiu de los trataos.

Coles mesmes, Brunelleschi empecipia una tradición que se dixebra al arquiteutu de los antiguos gremios medievales y que la so profesionalización ye cada vez más patente na dómina, afirmándose como intelectuales alloñaos de la construcción puramente dicha. Munchos críticos qu'analicen el fenómenu dende una óptica marxista identifiquen equí'l momentu nel que la incipiente burguesía toma de les clases populares el dominiu de los Mediu de producción medios de producción (dexando éstes de poder construyir y van pasar a poder diseñar), faciendo posible asina un procesu d'esplotación del proletariáu pol capital, que se va enfoscar mientres la Revolución industrial.

Momentu inicial: La cúpula de Santa María del Fiore[editar | editar la fonte]

Empieza la Renacencia na Arquiteutura: cúpula del Duomo de Santa María del Fiore.

La catedral de Santa María del Fiore, Florencia, foi primeramente executada n'estilu tardientu-románicu, pero la so construcción duró delles xeneraciones (foi empecipiada en 1296 y a la muerte de Brunelleschi, en 1446, entá nun se concluyera). Nun foi un edificiu proyeutáu: el so diseñu y la so construcción armar de forma paralela. Anque esistía un planu xeneral pa la so forma y distribución interna, los detalles constructivos, según era corriente na práctica edificativa medieval, diben siendo resueltos a midida que avanzaba la construcción, na mesma obra. Por tanto, a pesar de que la necesidá de construyir una gran cúpula sobre un determináu puntu de la ilesia preexistía, la forma de la mesma nun fuera decidida de mano. Cuando llegó'l momentu d'alzala, los artesanos florentinos atopar con un vanu de 40 metros, imposible de cubrir coles téuniques constructives tradicionales.

La solución atopada en 1418, cuando la República de Florencia yá amosaba clares intenciones de manifestar el so poder económicu na arquiteutura de la ciudá —colo que la catedral convirtióse, por tanto, cuasi nuna tarxeta de visita—, foi promover una especie de concursu d'idees pa la conclusión del templu, que traía, ta claro, la solución al problema de la cúpula. Filippo Brunelleschi, que yera, na dómina, un artesanu relativamente reconocíu, aceptó'l desafíu. Decidió, pa ello, viaxar a Roma en busca d'inspiración. Roma, nesi periodu, yera'l llugar del mundu nel que les ruines de l'Antigüedá clásica yeren más visibles, cuasi integraes nel paisaxe. La principal fonte d'inspiración pa Brunelleschi foi'l Panteón de Agripa: una estructura con un diámetru similar al de Santa María dei Fiori, rematáu con una cúpula n'arcu plenu. Brunelleschi non yá reparó la solución constructiva utilizada nel Panteón, sinón qu'empezó a estudiar les rellaciones estilístiques, proporcionales y formales ente los distintos elementos que componíen esi espaciu. Y foi efeutivamente esta actitú la que fizo que se xestara l'espíritu del Renacimientu: un individuu repara una determinada realidá al traviés del deséu y de la intención cola qu'interfier naquella realidá antigua pa buscar soluciones útiles aplicables a la realidá moderna. Brunelleschi nun tenía plena conciencia de la teoría clásica, pero reconoció un modelu estilísticu qu'usaría pa construyir y escurrir la so propia arquiteutura.

A la so vuelta a Florencia, llenu d'esa esperiencia col mundu clásicu, Brunelleschi propunxo una solución pa la catedral florentina: una gran cúpula de 42 metros rematada por una llinterna, basándose nes sos pesquises en Roma. Pero nun se llindó a reproducir el modelu romanu, sinón que propunxo una forma totalmente innovadora: la so cúpula sería la primera con tambor octogonal de la historia de l'arquiteutura. Esta cúpula tien una función estética (bella pero austera, ensin dar sensación de pesadez), pero tamién una función ideolóxica: representa la unidá cristiana. Pa la so construcción, Brunelleschi utilizó un xuegu de doble cúpula, una interna y otra esterna, formaes por dos capes construyíes con dos rosques de lladriyu separaos por una rosca de lladriyu a perpiaño, qu'avancen en forma d'espiral que fai más ríxidu'l conxuntu al empar que configura un espaciu como cámara d'aire que da llixereza a la cúpula, dibuxando al empar filos direutores y rematada con llinterna.

El Quattrocento: El dominiu del llinguaxe clásicu[editar | editar la fonte]

Ventana del palaciu Rucellai.

Brunelleschi, poro, va quedar na historia del arte como'l responsable de trazar el camín que práuticamente tolos arquiteutos del Renacimientu van siguir pa realizar les sos obres. Como se dixo antes, sicasí, l'arquiteutu florentín nun tenía plena conocencia de los distintos órdenes sistematizados nel llinguaxe clásicu, lo cual ponse n'evidencia cuando acaba creando un llinguaxe arquiteutónicu propiu, nel que los elementos clásicos apaecen pero nun respuenden al estilu antiguu.

Los arquiteutos que siguieron esti métodu trazáu por Brunelleschi fueron sicasí responsables de la plena recuperación del llinguaxe clásicu. El dominiu del clasicismu llogróse de fechu a lo llargo del sieglu XV (anque la so sistematización definitiva nun llegó hasta la publicación del tratáu de Sebastiano Serlio nel sieglu siguiente) y atopó en Donato Bramante a la so figura más paradigmática. Aquel día (especialmente dempués de qu'Alberti espunxera la so teoría de l'arquiteutura nel so tratáu De re aedificatoria) yá se conocíen de manera más fehaciente les formes constitutives de les arquitectures griega y romana como posibilidaes de composición, y tantu les sos soluciones concretes como la síntesis espacial propia de l'arquiteutura clásica yeren, polo xeneral, conocíes. Asina, los arquiteutos renacentistes tuvieron a los so disposición toa'l potencial creativu qu'ufiertaben el llinguaxe y la téunica clásiques y l'espíritu de la so dómina. El llinguaxe arquiteutónicu de la Renacencia espresóse al traviés, non de les copies de los clásicos, sinón de la so superación.

Tamién destacaron nesta dómina dos arquiteutos de palacios florentinos: Michelozzo (Palaciu Medici Riccardi, 1444) y Bernardo Rossellino (Palaciu Rucellai, 1446-1451 -sobre un diseñu inicial de Alberti-); y otros en redol al nucleu venecianu, como Pietro Lombardu.

Bramante y la fase madura del Renacimientu[editar | editar la fonte]

Anunciación d'Alejo Fernández (Córdoba, antes de 1508). L'arquiteutura ta basada na repercusión de los modelos arquiteutónicos italianos. En particular comprobóse la so conocencia del grabáu Prevedari, que Bernardo Prevedari realizó sobre un diseñu de Bramante en 1481.[2]

Ye xustamente na obra de Donato Bramante onde esti espíritu concretar d'una forma más íntegra, lo que fai d'él la figura que representa'l pasu del Quattrocento al Cinquecento, no que se suel denominar fase madura del Renacimientu. Bramante llogró demostrar, al traviés de los sos proyeutos en palacios o ilesies, que non yá conocía les posibilidaes del llinguaxe clásicu, sinón que tamién entendía les carauterístiques y l'ambiente de la so dómina, yá que foi capaz d'aplicar la conocencia antigua a una forma nueva, inédita, sobresaliente y, sobremanera, clásica. El so Tempietto o Templete de San Pietro in Montorio, en Roma (1502-1510), ye práuticamente una relectura (anque non una copia) de los templos de planta central, circulares, de la mesma derivaos del tholos griegu, típicos d'un ciertu periodu de l'arquiteutura romana (por casu, el Templu de Vesta, na mesma ciudá de Roma). El modestu tempietto ye cuasi una maqueta base del xigantescu proyeutu (en construcción dende 1506) de la cúpula de San Pedro, con una cúpula (42,5 metros) de dimensiones comparables a la del Panteón (43,44 metros), a la de Santa Sofía de Constantinopla (32 metros) y a la de Brunelleschi en Florencia (41 metros). Más tarde, en dómina barroca, l'arquiteutu inglés Christopher Wren fadría de la mesma una relectura de la obra de Bramante y Miguel Ángel, y propondría una nueva forma na catedral de San Pablo de Londres (32 metros, 1676), y lo propio fixeron en dómina neoclásica Francisco Cabezas y Francesco Sabatini en San Francisco'l Grande (Madrid, 33 metros, 1760-1784); demostrando la potencialidá del procesu de creación renacentista (que va de la estética de los edificios al pensamientu arquiteutónicu), p'afaese a nuevos estilos en dómines posteriores.

Bramante tamién popularizó otra forma fondamente clásica que foi desenvuelta y esplorada darréu. Ta inspirada nos arcos de trunfu romanos y foi brillosu poles sos carauterístiques compositivas aplicaes a los proyeutos de palacios y villes, pieces clave de la Renacencia na arquiteutura civil.

La principal imaxe d'esti estilu bramantino atopar nes tríadas d'abertures afataes con arcos, dos de los cualos tán al mesmu altor y cola central mayor, el denomináu sistema d'orde más arcu, basáu na combinación del orde arquiteutónicu clásicu y el arcu de mediu puntu. Frente al problema, entós, de coneutar nuna mesma unidá dos entidaes espacialmente similares pero de distintes dimensiones, la solución foi emplegar dos sistemes d'orde más arcu de distintes dimensiones siguiendo la norma de que'l extradós del arcu del sistema de menor dimensión fuera tanxente a la moldura inferior del entablamento del orde mayor.

La superación de los clásicos, calteniendo siempres la busca del clasicismu típica del periodu, diose especialmente na midida que los arquiteutos propunxeron soluciones espaciales clásiques pa proyeutos nuevos (como nos grandes palacios, distintos de les construcciones romanes, o nes nueves catedrales o basíliques). Elementos como les bóvedes y les cúpules usar d'una forma nueva, y emplegar los órdenes (xónicu, corintiu, etc.) carauterísticos de l'arquiteutura de l'Antigüedá.

El Cinquecento: La superación del clasicismu[editar | editar la fonte]

Vestíbulo de la Biblioteca Laurenciana, Florencia, Miguel Ángel (1525). Apréciase un fragmentu de la escalera.
Típica estructura palladiana.

A midida que el dominiu del llinguaxe clásicu evolucionaba, foi creciendo nos arquiteutos renacentistes un ciertu sentíu de lliberación formal de les encorsetadas regles del clasicismu, de forma que l'eventual deséu de superación (que siempres esistió en mayor o menor midida) camudó de ser un elementu fundamental a ser frutu de la nueva producción d'esti autores. Tal fenómenu, consideráu yá como un anunciu del movimientu estéticu que, años más tarde, concretar nel Barrocu, ganaría fuercia especialmente nes primeres décades del sieglu XVI. El Cinquecento foi un momentu en que la intención de sistematizar la conocencia de los cánones clásicos taba dafechu superada, al traviés de los trataos de Sebastiano Serlio o Jacopo Vignola. Asina, los elementos compositivos del clasicismu dexaron d'usase n'edificios como esperimentación "en busca de lo clásico", sinón partiendo de la so plena conciencia, en "busca de la so innovación".

Nun primer momentu, siguiéronse fielmente les regles clásiques de composición, pero ampliando descomanadamente'l so ámbitu d'aplicación. Les regles clásiques aplicáronse n'especial nes grandes obres públiques, los grandes palacios y templos relixosos (los edificios consideraos "nobles", dignos de recibir l'estatus d'arquiteutura según el puntu de vista clásicu). Por ello, apaecieron nueves combinaciones d'elementos. Andrea Palladio foi'l principal esponente d'esta nueva forma de trabayar col llinguaxe clásicu, como se fai patente nos sos proyeutos de "villes" pela redolada de les ciudaes italianes. L'arquiteutura de Palladio foi de tal manera peculiar y destacada con al respective de la de los sos antecesores que'l so métodu de trabayu acabó creando un nuevu estilu: el palladianismo. Dichu estilu carauterizar pola aplicación de la planta central en proyeutos residenciales (como nes villes) y por un ciertu tipu d'ornamentación de calter sintéticu (denominada arquiteutura de superficie), ente otros fundamentos. El mesmu Palladio foi autor d'un tratáu bastante completu sobre arquiteutura clásica, nel qu'espunxo la so manera de pensar y la so perspeutiva sobre esta cuestión.

Manierismu: Los grandes maestros y el fin de la Renacencia[editar | editar la fonte]

Grabáu de la planta modificada por Vignola de Villa Farnese.

El manierismu foi'l movimientu artísticu producíu mientres el Cinquecento y que la so formación dar nes primeres décades del sieglu XVI y estiéndese hasta empiezos del sieglu XVII. Evidencia la intención per parte de los arquiteutos, humanistes y artistes del periodu d'un arte, qu'anque n'esencia siguiera al clasicismu, tenía un conteníu bastante anti-clásicu. Nel manierismu polo tanto desenvuélvese la innovación constructiva confrontándose cola arquiteutura clásica, yá dafechu conocida.

Una vegada gastáu l'impulsu de la tratadística, que dotada de cierta homoxeneidá a l'arquiteutura por aciu la imposición d'unes determinaes regles, surdió una nueva xeneración d'arquiteutos, fuertemente individualistes, que supón de fechu una ponte ente'l Renacimientu y el Barrocu.

L'actividá arquitectónica de Michelangelo supunxo la culminación y superación del clasicismu de la fase madura o de Bramante, y puede calificase de más clásica en San Pedro o nel Palaciu Farnese y más manierista,(por casu na famosa escalera de la Biblioteca Laurenciana). De manera similar a lo qu'asocedió en pintura o escultura (onde ye más clara la imitación de la so maniera), los arquiteutos italianos de mediaos del sieglu XVI, dalgunos d'ellos salíos de Roma cuando'l sacu y partíos pol restu de les ciudaes italianes, procuraben desafiar los cánones clásicos. Los principales esponentes d'esti nuevu estilu fueron, amás del citáu Andrea Palladio y el nucleu venecianu, Giulio Romanu (Palaciu del Té, Mantua, 1534), Bartolomeo Ammannati (reforma del Palaciu Pitti, 1558-1570), Antonio Sangallo el Mozu (Villa Farnese, Caprarola, 1559), Vasari (Galería Uffizi, Florencia, 1560-1581), o Jacopo Vignola cola Ilesia del Gesù (1568), esta sí en Roma, see y modelu esportáu de les numberoses ilesies xesuítiques de la crecientemente influyente Compañía de Xesús, que la so fachada deber a Giacomo della Porta (1578, qu'inspiró darréu a Carlo Maderno).

Nes sos obres, son constantes les referencies a los elementos compositivos clásicos, pero en forma "desconstruída" y cuasi irónica. Converten al interior patrones decorativos de ventanes que tendríen de tar asitiaes nel esterior, xueguen colos efeutos de la ilusión óptica apurríos pola perspeutiva, al traviés de volúmenes dimensionados inusitadamente, etc. El mesmu sentíu, lleváu a un estremu, tuvieron los estravagantes xardinos de la Villa de les Maravíes, güei Espurechu dei Mostri (Bosco Sacru di Bomarzo) en Bomarzo, nel Lazio, pol arquiteutu y diseñador de xardinos Pirro Ligorio.

La profundización nos calteres propios de les construcciones manieristes supunxo'l xerme de la nacencia del Barrocu, que si superficialmente considérase como rotura del ideal clásicu propuestu pola Renacencia, realmente constituyó la reacción al escosamientu d'ésti, yá anunciáu pol manierismu.

Espardimientu de l'arquiteutura de la Renacencia n'Europa[editar | editar la fonte]

El llinguaxe arquiteutónicu propiu de la Renacencia italiana nun movió a les formes tardogótiques predominantes nel restu d'Europa hasta bien entráu'l sieglu XVI. Los contactos internacionales nes esferes económica, política y militar intensificaos a partir de los yá abondosos dende la Baxa Edá Media, los viaxes d'artistes, pintor de corte demandaos poles diversu cortes, según el decisivu espardimientu de documentos ya imáxenes gracies a la imprenta y el grabáu dexaben un intercambiu d'información decisivu.

Paradóxicamente, l'asimilación de les idees anticlásicas forxaes nel Manierismu (que más que la fase final del Renacimientu puede considerara un estilu nuevo y opuesto) foi lo que causó'l definitivu trunfu del gustu italianu. La tratadística clásica taba yá dafechu desenvuelta, de forma que los arquiteutos de fora d'Italia apoderaben polo xeneral les regles compositivas clásiques y la so teoríes, lo que yá-yos dexaba tomase ciertes llicencies creatives. D'esta forma, la introducción de la Renacencia n'Europa foi en gran midida un eclecticismu ente les pervivencies medievales y traces post-renacentistes; amás de diferir en cada país, según la distinta forma en que la influyencia italiana dotó d'elementos nuevos al so contestu propiu de base medieval.

Arquiteutura renacentista en Francia[editar | editar la fonte]

Fachada interior suroeste del Palaciu del Louvre (París), diseñada por Lescot y cubierta por relieves de Jean Goujon.

La receición de la Renacencia italiana en Francia llegó con fuercia cuando Carlos VIII volvió arrodiáu d'artistes italianos en 1496, tres la conquista de Nápoles. Ye detectable l'usu del nuevu estilu nos chateaux del Loira, como'l castiellu de Amboise, onde Leonardo da Vinci pasó los sos últimos años. Les formes renacentistes pasaron a ser predominantes mientres el reináu de Francisco I (1515-1547). En Chambord (1519-1536) entá se dio una combinación d'estructura gótica y ornamentación italianizante cola presencia de Sebastiano Serlio, que trabayó dempués de 1540 en Fontainebleau. Ellí, artistes italianos como Rosso Fiorentino, Francesco Primaticcio, y Niccolò dell'Abbate formaron la primera Escuela de Fontainebleau.

Arquiteutos locales, como Philibert Delorme, Jacques Androuet du Cerceau o Pierre Lescot, espresáronse yá col llinguaxe arquiteutónicu renacentista, que siguió desenvolviéndose con fuercia mientres el periodu siguiente, nel tráxicu contestu de les Guerres de Relixón.

Arquiteutura renacentista n'España[editar | editar la fonte]

1ᵉʳ etapa: platerescu[editar | editar la fonte]

Fachada del Conventu de San Esteban (Salamanca).
El Palaciu de Santa Cruz (1486-1491) de Valladolid foi'l primer edificiu renacentista construyíu n'España.

N'España, la Renacencia empezó a ensertase nes formes gótiques nes últimes décades del sieglu XV. El desarrollu de la Renacencia producióse principalmente por arquiteutos locales, anque coneutaos cola tradicional rellación artística hispanoflamenca. Dellos d'ellos teníen inclusive oríxenes familiares nel norte d'Europa. A ello añadíase que la política italiana, central pa la Corona d'Aragón dende'l sieglu XIII, pasó a ser una prioridá tamién en Castiella col matrimoniu de los Reis Católicos.

Forxóse una arquiteutura con carauterístiques propies bien acusaes, nes que s'incluyíen influyencies del mudéxar local, del góticu flamíxeru del norte y de l'arquiteutura italiana. Esti eclécticu estilu español, de carauterización aldericada, recibió'l nome de "platerescu" poles desaxeradamente decoraes fachaes de los sos edificios, que se comparaben al entrevesgáu y detallista trabayu de los plateros.

2ª etapa: purismu[editar | editar la fonte]

Palaciu de Carlos V na Alhambra, Granada.

Col pasu de les décades, la influyencia del Góticu foi escayendo, llegándose a algamar un estilu más depuráu y ortodoxu dende'l puntu de vista de les formes clásiques. El purismu carauterizar por una mayor austeridá decorativa, que se llenda a dellos elementos concretos, xeneralmente d'inspiración grecorromana. Hai un ciertu cansanciu de la esuberancia decorativa italianizante a metá del sieglu XVI ya impónense los edificios d'aspeutu más sele, harmónicu y equilibráu. Dellos arquiteutos consiguen reciclar la so producción tardientu-gótica pa empecipiase nesti nuevu estilu: tal ye'l casu, por casu, d'Alonso de Covarrubias, Rodrigo Gil de Hontañón y Pedro de Ibarra. Amás del Pandu, onde desenvuelven la so obra éstos, un estraordinariu centru de la producción renacentista alcontrar n'Andalucía, onde destaquen les figures de Diego de Siloé (fachada de la Catedral de Granada y Sacra Capiya del Salvador d'Úbeda), Pedro Machuca (el más decididamente clásicu, cola so atrevida intervención na Alhambra de Granada: el Palaciu de Carlos V), Andrés de Vandelvira (catedrales de Xaén y de Baeza) y Diego de Riañu (Conceyu de Sevilla).

La influyencia de la tratadística italiana, especialmente de Sebastiano Serlio, dexó denominar esta dómina como fase serliana. Ye bien notable qu'España fuera'l primer país en desenvolver una lliteratura arquitectónica propia dientro de los cánones renacentitas, con Diego de Sagredo (Les Midíes del Romanu, 1526).

3ᵉʳ etapa: herreriano[editar | editar la fonte]

Patiu de los Reis y fachada de la Basílica d'El Escorial.

A metá del sieglu XVI, la iniciación del Monesteriu de San Lorenzo del Escorial como símbolu del poder de Felipe II por Juan Bautista de Toledo (fináu en 1567) y Juan de Herrera supunxo l'apaición d'un nuevu estilu, que se caracteriza pol predominiu de los elementos constructivos, l'ausencia decorativa, les llinies rectes y los volúmenes cúbicos. Significa amás el definitivu trunfu de los postulaos manieristes provenientes d'Italia, col apurra de sobriedá castellana.

Esti estilu bautizáu darréu como "herreriano" n'honor de Juan de Herrera, apoderó l'arquiteutura española mientres cuasi un sieglu, y ente'l so siguidores atopen figures tan relevantes como Francisco de Mora, Juan Gómez de Mora o Juan Gómez de Trasmonte.

Los conceutos arquiteutónicu y urbanísticu de la renacencia española fueron llevaos a les colonies españoles d'América ónde atoparon campu fértil pal so espardimientu dau la urbanización estensiva que se dio a lo llargo de tres sieglos y que tamién recibió l'impautu d'estilos posteriores como'l Barrocu y el Neoclásicu.

Detalle del claustru del Monesteriu de los Jerónimos de Lisboa.

Arquiteutura renacentista en Portugal[editar | editar la fonte]

En Portugal l'estilu manuelino ye la contribución portuguesa al Renacimientu; anque la so estética, que aúna elementos renacentistes y tardogóticos d'una manera asemeyada al platerescu isabelín castellán, ye bien distante del clasicismu. Un motivu decorativu bien repitíu, la retorcigañada maroma de barcu, interprétase como una referencia esplícita a les proezas de los navegantes portugueses, que taben protagonizando la Era de los Descubrimientos y dexaron la estraordinaria espansión política y económica que convirtió al reinu nuna potencia mundial.

Exemplos de l'arquiteutura renacentista portuguesa son les catedrales de Leiria y de Portalegre, el Colexu xesuita d'Évora y la Ilesia de San Roque de Lisboa.

Arquiteutura renacentista n'Alemaña[editar | editar la fonte]

La loggia del Conceyu de Colonia.

La Renacencia n'Alemaña foi inspiráu por filósofos y artistes alemanes como Johannes Reuchlin y Alberto Durero, que visitara Italia. L'arquiteutura más destacada d'esti periodu son la Residencia Landshut, el castiellu de Heidelberg, el castiellu Johannisburg en Aschaffenburg y el Conceyu de Augsburg. En xunetu de 1567 el conseyu de la ciudá de Colonia aprobó un diseñu d'estilu renacentista realizáu por Wilhelm Vernukken pal Ayuntamiento, con una loggia de dos pisos. La ilesia de San Miguel, en Múnich, ye la ilesia renacentista más grande alcontrada al norte de los Alpes. Foi construyida pol duque Guillermu V de Baviera ente 1583 y 1597 como centru espiritual de la Contrarreforma ya inspiróse na ilesia d'Il Gesù en Roma. L'arquiteutu ye desconocíu.

Arquiteutura renacentista n'Europa oriental[editar | editar la fonte]

Torre del Castiellu de Český Krumlov.

L'alloñanza d'esta zona con al respective de Italia esleió la influyencia del Renacimientu, pero esisten pervalibles exemplos d'edificaciones que combinen elementos renacentistes cola tradición arquitectónica local. En Hungría, yá antes de la segunda metá del sieglu XV construyeron cases d'estilu italianu. El rei húngaru Matías Corvino contrató a constructores y escultores italianos, unu de los cualos, Aristóteles Fioravanti, viaxó d'Hungría a Moscú pa llevantar la Catedral de l'Asunción nel Kremlin. Sol reináu de Lluis II d'Hungría y Bohemia, construyóse la Capiya Bakócz de la Catedral d'Esztergom, exemplu de decoración renacentista. Otres obres influyíes pola Renacencia n'Europa oriental son, en Polonia el Castiellu de Wawel, la Capiya de Segismundo en Cracovia y les ciudaes de Zamość y Tarnów; en Lituania el Palaciu Real y les Ilesies de San Miguel y San Esteban de Vilnius; y na República Checa la llocalidá de Telč, el palaciu de branu de la Reina Anna (Belvedere) del Castiellu de Praga[3] o'l Castiellu de Český Krumlov.

Arquiteutura renacentista n'Inglaterra[editar | editar la fonte]

Queen's House, (1616) en Londres, primer exemplu d'Arquiteutura renacentista importada al Reinu Xuníu.

En Inglaterra les formes de la renacencia italiana van tardar muncho más tiempu n'imponese que n'España o Francia. Mientres el periodu final del sieglu XV y tol sieglu XVI, desenvolvióse'l denomináu estilu Tudor, un allongamientu del góticu con marcaes carauterístiques locales ingleses. A finales del sieglu XVI y empiezos del XVII, la denominada arquiteutura isabelina significó una apertura a influyencies esternes, ente les que taben les italianes, pero tamién les de l'arquiteutura holandesa.

Nun foi hasta bien entráu'l sieglu XVII cuando s'impunxeron les formes clásiques, fundamentalmente a partir de la obra d'Inigo Jones (1573-1652), qu'estudiara n'Italia y habíase vistu influyíu por Palladio. De vuelta n'Inglaterra, Jones diseñó edificios como la Queen's House de Greenwich (1616) y la Casa de la Llacuada del Palaciu de Whitehall (1619). Estes construcciones de llinies sencielles y simetría fueron revolucionaries nun país onde entá se diseñaben edificios con ventanes partíes, almohadillado y torrecillas.

Hatfield House foi mandada a construyir na so totalidá por Robert Cecil, primer conde de Salisbury, ente 1607 y 1611, y ye l'exemplu perfectu de l'arquiteutura de transición ente l'estilu Tudor y la Renacencia. L'edificiu conxuga una ala Tudor, con ventanales con parteluz y teyáu almenado y dos ales claramente influyida poles fachaes de los palazzi italianos. La so fachada central, orixinariamente en forma de loxa abierta, fuera atribuyida a Inigo Jones, anque l'antoxana central d'estilu xacobín, fai probablemente falsa esta atribución. Dientro, la ellaborada escalera tallada amuesa la influyencia italiana na ornamentación inglesa.

La obra de Jones foi siguida, yá dientro del clasicismu de dómina barroca, por maestros como Christopher Wren col so diseñu de la Catedral de San Pablo de Londres y de munchos edificios públicos ya ilesies londinenses que se construyeron tres el Gran Quema de Londres de 1666. La devastación de la ciudá foi una oportunidá única pa una nueva xeneración d'arquiteutos siguidores de l'arquiteutura clásica, que construyeron a una escala cimera a la que nunca probablemente se construyó nuna ciudá.

Posteriores arquiteutos, como'l venecianu Giacomo Leoni, mientres el sieglu siguiente, afixeron y modificaron l'estilu p'afaelo al paisaxe y gustu inglés, calteniéndose'l gustu pola influyencia italiana nos edificios. Lyme Hall en Cheshire ye un exemplu sobeyosu d'esti enclín.

La influyencia de l'arquiteutura[4] renacentista italiana pervivió n'especial nel ámbitu anglosaxón, a consecuencia del Palladianismo, forma d'interpretación peculiar de l'arquiteutura de Palladio, que mantedría el clasicismu hasta la llegada d'estilos más modernos como'l Neoclasicismu. Mientres el sieglu XIX, producióse un historicismu neorrenacentista especialmente importante nel Reinu Xuníu y América del Norte.

Arquiteutura renacentista en Rusia[editar | editar la fonte]

El príncipe Iván III introdució l'arquiteutura renacentista en Rusia, al convidar a una serie d'arquiteutos d'Italia, que traxeron nueves téuniques de construcción y dellos elementos d'estilu renacentista con ellos, coles mesmes siguiéronse diseños tradicionales de l'arquiteutura rusa. En 1475 l'arquiteutu italianu Aristóteles Fioravanti realizó una reconstrucción de la Catedral de la Dormición, allugada nel Kremlin de Moscú, que foi estropiada por un terremotu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Antonio Fernández, Emilio Barnechea y Juan Haro (1992) Historia del Arte, Barcelona:Vicens Vives ISBN 84-316-2554-6; pgs. 226-231. Marco Bussagli, Entender l'arquiteutura Madrid: Susaeta, ISBN 84-305-4483-6, pg. 132-140.
  2. Ana Ávila (1993) Imáxenes y símbolos na arquiteutura pintada española(1470-1560) Anthropos ISBN 84-7658-417-2 pg. 35. Imaxe y comentariu del grabáu Prevedari: Internu di tempio con figure (Incisione Prevedari), 1481.
  3. reina-anna-letohradek-kralovny-anny, páxina oficial de turismu de Praga,
  4. Tou sobre l'arquiteutura y la construcción

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Enllaces xenerales

Renacimientu italianu

Renacimientu n'Europa