Arquiteutura de l'Antigua Roma

De Wikipedia
Arcu de Septimio Severu

L'arquiteutura de l'Antigua Roma ye probablemente unu de los testimonios más significativos de la civilización romana. Caracterízase polo grandioso de les edificaciones y la so solidez que dexó que munches d'elles perduren hasta los nuesos díes. La organización del Imperiu Romanu normalizó les téuniques constructives de forma que pueden vese construcciones bien asemeyaes a miles de quilómetros unes d'otres.

Nimes

Historia[editar | editar la fonte]

L'arquiteutura romana tien el so orixe na etrusca, restada a influxos de la griega, sobremanera dempués de les guerres púniques y poro, presenta traces de dambes.

Güei faise datar l'arquiteutura romana de la fecha en que se construyeron la primer vía y el primer acueductu. Por esta dómina y mientres les conquistes de Roma en Sicilia y na mesma Grecia, los xenerales romanos solíen llevase como troféu de les sos victories gran cantidá d'oxetos artísticos. Per otru llau, los artistes griegos y etruscos, atraíos pol poder económicu de la señora del Mediterraneu, llevaron a Roma'l gustu ya inclusive la pasión poles Belles Artes y nestes escueles formaron los sos propios artistes.

El periodu de rellumanza del arte romano toma los dos primeros sieglos del Imperiu. Pero yá a principios del sieglu II de nuesa yera, empecípiase la decadencia del bon gustu que s'acentúa nel sieglu III y confírmase nel sieglu IV por efeutu de ciertu barroquismu o irregularidá y pesadez nos estilos anque aumente'l fastu y la magnitú de les obres. Pero l'arquiteutura, en cuanto arte de construyir sigue desenvolviéndose hasta la invasión de los bárbaros, a lo menos, nos principales centros de cultura. Pruebes d'esto son les grandes basíliques de Roma construyíes nel sieglu IV, non yá les destinaes al cultu cristianu, sinón tamién les civiles. Los restos de la colosal basílica civil de Constantino (tamién llamada de Majencio) qu'inda s'alcen en Roma, sirvieron como fonte d'inspiración a los arquiteutos de la renacencia nel sieglu XVI.

Los romanos emplegaron profusamente l'arcu y la bóveda. Ésta nun se forma con dovelas de piedra apareyada (salvu en delles construcciones asiátiques), como se disponía na bóveda etrusca, sinón d'una masa iguada con puzolana y cascayu. Les bóvedes solíen tener gruesos arcos de lladriyu, yá paralelos, yá diagonales pero enfiñíos na bóveda mesma, que sirvíen como suxeción provisional y como refuerzu interior de la bóveda. Un exemplu sobeyosu ye la cúpula del Panteón de Agripa en Roma.

Los romanos non yá construyeron bóvedes de cañón y cúpules, sinón rudimentaries bóvedes d'aresta y de crucería. Pero estes postreres tuvieron d'usase con poca frecuencia fuera del Imperiu d'Oriente pos namái se conocen les de les Termes de Caracalla y les de la Basílica de Majencio na cual alviértese un sistema de contrarrestos interiores aplicaos a la bóveda. Tamién empezaron a apaecer na arquiteutura romana los capiteles historiaos que tanto se fixeron na Edá Media, pos d'ellos hanse afayáu dellos exemplares en Pompeya y otros sitios.

Los edificios romanos, según el so usu, podíen ser bien sobrios o bien suntuosos. Pontes y acueductos son austeros y funcionales, ente que templos y palacios son luxosos y monumentales, con un claru fin representativu. Les edificaciones más nobles revistir de piedra formando órdenes, que nun reflexaben la estructura interior real. Decorábense los murios de los edificios suntuosos con pintures y los pavimentos con mosaicos.

Órdenes de l'arquiteutura romana[editar | editar la fonte]

El Coliséu de Roma, Italia.

L'arquiteutura romana afixo los trés órdenes griegos y el llamáu etruscu modificandolor y añediendole otra forma de capitel que se definió polos arquiteutos renacentistes col nome d'orde compuestu. D'esta suerte, cúntense cinco órdenes, a saber:

  • l'orde toscanu o etruscu que permanez básicamente igual.
  • l'orde dóricu romanu qu'alza la so columna a dieciséis módulos, afata la so collarino o gargüelu, añade un talón al ábaco, tien el astrágalo en forma de junquillo qu'arrodia al fuste y debaxo de la corona de la cornisa lleva dentículos o mútulos. Esta última diferencia constitúi respeutivamente les variantes de dóricu denticular y dóricu modillonar, según los arquiteutos de la renacencia.
  • l'orde xónicu romanu, qu'afata más el so capitel que'l griegu, amenorga la magnitú de les sos volutes, suprime n'ocasiones el astrágalo y alza la proporción del fuste.
  • l'orde corintiu romanu, osténtase más floríu entá que'l griegu y nél abonda, sobremanera, la fueya de acanto. D'ésta, lleva dos o trés series el capitel, doblaes escontra alantre y amás de los dentículos almite series de modillones afataos pa sostener la cornisa.
  • l'orde compuestu, que aportó al predilectu de los romanos nun difier del corintiu sinón en engarzarse más los adornos y en dalgún cambéu accidental del capitel: ésti fórmase con fueyes de acanto ensin calículos y con cuatro volutes que salen percima del cuartu de bocel de cuenta que paez compuestu de xónicu y corintiu.

L'arquiteutura romana adoptó con frecuencia la superposición d'un orde arquiteutónicu a otru distintu nun mesmu edificiu, quedando'l más senciellu y robezu debaxo del más elegante y delicáu, según ye de notar nel grandiosu Coliséu romanu.

Teatru de Marcelo

Fueron modelos de dichos órdenes en Roma:

  • el Templu del Capitoliu y el Foru Romanu, del toscanu
  • el Templu de Marte y el Teatru de Marcelo, pal dóricu
  • parte del Teatru de Marcelo, el Templu de la Fortuna viril y el de la Concordia pal xónicu
  • el Panteón de Agripa y el Templu de Antonino y Faustina, nel corintiu
  • l'Arcu Triunfal de Titu y de Vespasiano y el de Septimio Severu, nel orde compuestu
  • el Coliséu de Vespasiano de trés órdenes al empar: dóricu, xónicu y corintiu
Templu en Palmira

Nes colonies romanes usáronse tamién los mesmos órdenes pero, xeneralmente, con menor perfeición y con más alteraciones que nel de la metrópolis. Son bien celebraos ente otros edificios:

  • l'anfiteatru y el templu de Roma y Augusto en Nimes (Maison Carrée)
  • la Puerta negra en Tréveris
  • el Templu de Vesta en [etapa pontificia]+
  • l'Arcu de Traxanu n'Ancona y en Benevento
  • el palaciu y el mausoléu de Diocleciano en Spalato (güei, catedral)
  • los templos de Baalbeck y de Palmira n'El Líbanu y Siria respeutivamente

Tipoloxíes arquiteutóniques en Roma[editar | editar la fonte]

Ponte del Acueductu de Segovia

Los romanos recibieron distintes tipoloxíes que modificaron o afixeron a los sos gustos o necesidaes, desenvolviendo dalgunes gracies a nueves téuniques. Ente estes podemos señalar la domus, el templu, el teatru y los monumentos funerarios. Amás desenvolvieron otres nueves como:

  • Basíliques. Yeren palacios de xusticia y tamién rules, que teníen planta rectangular cola so pronaos o pórticu, les sos naves (central y llaterales) pal públicu, el so transeptum o chalcidicum pa los abogaos el so absis o exedra pal tribunal, les sos entraes principal y llaterales y les sos tribunes o galeríes, sobre les naves llaterales, con vistes a la central.
  • Arcos triunfales. Dedicanense a honra de dalgún vencedor gloriosu y baltábense depués de pasar él en trunfu faciéndose permanentes los construyíos mientres l'Imperiu. Tamién s'alzaben estos monumentos lo mesmo que les columnes o obeliscos en conmemoración d'otros fechos gloriosos.
  • Termes o edificios de baños pal serviciu públicu.
  • Anfiteatros, non conocíos polos griegos. Yeren de planta circular o elíptica.
  • Circos. Sirvíen pa les carreres de carros como los griegos hipódromos pero teníen un escayu o muriu coronáu d'estatues a lo llargo de la llinia media.
  • Naumaquias. Yeren anfiteatros que'l so fondu #enllenar d'agua pa representar combates navales.
  • Pontes y Acueductos.
  • Calzaes. Bien fundaes y sólidamente empedradas (yá con anches lloses, yá con menudos cantares) que partiendo de Roma llegaben hasta los estremos del Imperiu colos sos márgines o ceres daqué elevaes, les sos columnes miliarias pa señalar les milles (los miles de pasos), les sos pontes, etc.
  • Foros
Teatru romanu de Mérida

Coles mesmes, edificaron tipoloxíes yá conocíes pero reinterpretadas:

  • Los Templos: los romanos dispunxeron los templos d'una manera similar a los de los griegos (magar s'adoptó muncho más qu'ente ellos la rotonda) hasta qu'a la fin se modificaron menguando'l númberu de columnes esteriores o sustituyéndoles por pilastres abovedando les naves pero ensin acusase al esterior la bóveda nin l'arcu nos templos rectangulares.

Había dos tipos:

- Planta circular.

- Planta rectangular.

  • Sepulcros. Unes vegaes consistíen cenciellamente nun cercu o cipos funerarios esculpíos o una simple llábana sobre'l nichu que guardaba los restos y otres sobremanera mientres l'Imperiu fueron suntuosos mausoleos como la mole Adriana (güei castiellu de Santángelo) y la tumba de Cecilia Metela, en Roma. Tamién llegaron a formase enllargaes series de sepulcros a lo llargo de caminos como ye bien de notar na Vía Apia y verdaderos panteones de familia y enterramientos soterraños con nichos arrexuntaos o en files que se llamaben columbarios conteniendo cada unu d'éstos la urna cineraria de folla cocío o de piedra con relieves y cola inscripción correspondiente.
  • La Vivienda: la casa romana primitiva yera de planta más o menos rectangular, tenía un patiu nel centru (atrium) al que se abrien los locales. Les cases yeren en medianería, y los teyaos vertíen les sos agües escontra l'atriu, que solía tener debaxo un barcal, pa guardar l'agua. El llocal principal yera'l tablinium, onde se guardaben los archivos familiares y los dioses familiares (penates). Solía tar na fachada del atriu enfrentada a la entrada, pero cola exa de la entrada esviáu por que nun pudiera trate la puerta dende la cai. Más palantre, por un pretendíu influxu griegu, abrióse otru patiu na parte posterior, el peristilo , en Latin PERISTYLVM (lliteralmente, arrodiáu de columnes).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

  • Edificación pública (Roma Antigua)
  • Arquiteutura griega
  • Opus (construcción)

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Cornell, Tim: Roma: el legáu d'un imperiu. Barcelona, ed. Foliu, 1989.
  • Wheeler, Mortimer: L'arte y l'arquiteutura de Roma. Barcelona, ed. Destín, 1995.


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]