Arquiteutura d'España

De Wikipedia
(Redirixío dende Arquitectura d'España)
Templu Espiatoriu de la Sagrada Familia d'Antonio Gaudí, en Barcelona.
Mezquita de Córdoba.

Por arquiteutura d'España entiéndese la esistente no qu'anguaño ye territoriu español y la realizada por arquiteutos españoles nel mundu. Por cuenta de l'amplitú temporal y xeográfico que tien la historia d'España, l'arquiteutura española tuvo ensame d'influyencies y manifestaciones.

Inclusive dende antes de los poblaos que pudieron describir les fontes romanes (como los d'íberos, celtíberos, cántabros...), esisten na Península Ibérica muertes de formes arquiteutóniques comparables a otros exemplos de les cultures mediterránees y asemeyaes a los d'Europa del norte.

Un auténticu desarrollu vieno cola llegada de los romanos, que dexaron tres dalgunos de los sos monumentos más impresionantes en Hispania. La llegada de los vándalos, suevos y visigodos supunxo una fonda decadencia nes téuniques romanes pero tamién l'apurra de téuniques constructives más austeres de vinculación relixosa, al igual como asocedió nel restu d'occidente. La invasión musulmana nel añu 711 supunxo un cambéu radical nos siguientes ocho sieglos y llevó a grandes meyores na cultura, incluyendo l'arquiteutura. Córdoba, capital de la dinastía Omeya y Granada, de la nazarí, fueron centros culturales d'estraordinaria importancia.

Nos reinos cristianos surdieron gradualmente y desenvolvieron estilos propios, primeramente aisllaos de les influyencies europees y más tarde integraos nes grandes corrientes arquiteutóniques europees románica y gótica, que llegaron a algamar una puxanza estraordinaria, con numberoses muestres relixoses y civiles a lo llargo de tol territoriu. Simultáneamente desenvolvióse l'estilu mudéxar, del sieglu XII al XVII, que se caracterizó por un amiestu de corrientes culturales d'heriedu estructural europea y decoración árabe.

Escontra finales del sieglu XV y antes de colonizar América hispana cola arquiteutura colonial y barroco, n'España esperimentar cola arquiteutura renacentista, desenvuelta principalmente por arquiteutos locales (Pedro Machuca, Gaspar de Vega, Juan Bautista de Toledo, Juan de Herrera, Andrés de Vandelvira...). El barrocu español caracterízase sobremanera pol exuberante churrigueresco, estremándose de les influyencies internacionales posteriores, y dando les sos obres más importantes en desarrollu nel Imperiu español americanu, principalmente misiones, catedrales y arquiteutura pública. El estilu colonial, que se caltuvo mientres sieglos, entá tien una gran influyencia en Méxicu, Centroamérica y los países del Pacíficu suramericanu. El neoclasicismu tuvo'l so cume nel trabayu de Juan de Villanueva y los sos discípulos.

El sieglu XIX tuvo dos facetes: l'esfuerciu n'inxeniería p'algamar un nuevu llinguaxe y meyores estructurales con fierro y vidriu como principales materiales, y la corriente académica que primero s'enfocó nel historicismu y l'eclecticismu y más tarde nos rexonalismos. La entrada del modernismu nes corrientes académiques produció figures como Antonio Gaudí na arquiteutura del sieglu XX. El Estilu Internacional foi lideráu por grupos como'l GATEPAC.

España ta sufriendo una verdadera revolución téunica dientro de l'arquiteutura contemporánea y los arquiteutos españoles como Rafael Moneo, Santiago Calatrava y Ricardo Bofill convirtiéronse en referentes internacionales.

Pola relevancia artística de munches de les estructures arquiteutóniques d'España, incluyendo partes enteres de ciudaes, fueron designaes Patrimoniu de la Humanidá. El país tien el segundu puestu en númberu de llugares declaraos Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco, superáu solamente por Italia.

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Arquiteutura megalítica[editar | editar la fonte]

Naveta des Tudons en Menorca.

Mientres la Edá de Piedra el megalitu más estendíu na Península Ibérica yera'l dolmen. Los planos d'estes cámares funeraries solíen ser seudocírculos o trapezoides, formaos por enormes piedres fincaes nel suelu y otres que les cubrir, formando un techu. Según diba evolucionando la tipoloxía, apaeció una entrada en corredor llamada dromos, que gradualmente foi tomando importancia hasta ser tan anchu como la cámara. Nel estadiu más avanzáu, yeren comunes techos abovedaos y falses cúpules. El complexu d'Antequera contién los dólmenes más grandes d'Europa. El meyor calteníu, la Cueva de Menga, tien 25m de fondura, cuatro metros d'altu y foi construyíu con 32 megalitos. Na actualidá, nel interior afayóse un pozu, que'l so orixe ye desconocíu. Na Edá del Bronce, los exemplos meyor calteníos tán nes Islles Baleares, onde apaecen tres tipos de construcciones: la taula, en forma de T, el talayot y la naveta. Los talayots yeren torres de defensa troncocóniques o troncopiramidales. Solíen tener una pilastra central. Les navetes yeren construcciones realizaes con grandes piedres y la so forma yera similar a los cascos de los barcos.

Arquiteutura íbera y céltica[editar | editar la fonte]

Asentamientu castreño en Galicia: Castru de Baroña.

La cultura castreña, surdida nel norte y centru peninsular y rellacionada direuta o indireutamente colos pueblos celtes, desenvolvió unes construcciones carauterístiques llamaes castros. Son pueblos cercaos, davezu asitiaos a lo cimero d'una llomba o un monte. Esisten asentamientos castreños a lo llargo de tola rexón cantábrica y nel pandu. Abonden especialmente nel valle del Duero y en Galicia. Exemplos notables son Les Cogotas Y Ulaca en (Ávila) y el Castru de Santa Trega (Pontevedra).

Les cases nos castros tienen d'unos 3,5 a 5 m de llargor y son xeneralmente circulares, esistiendo delles rectangulares, de piedra y con techos de paya, con una columna central. Les sos cais yeren xeneralmente regulares, suxuriendo dalgún tipu d'organización central.

Les ciudaes construyíes polos arévacos tán rellacionaes cola cultura íbera, que les sos ciudaes tuvieron un desarrollu urbanu notable, como Numancia. Otres son más primitives y de cutiu escavaes na roca, como Termantia.

Dómina romana[editar | editar la fonte]

Teatru romanu en Mérida.

Desarrollu urbanu[editar | editar la fonte]

La conquista romana de Hispania, empezada nel 218 e.C., supunxo una romanización cuasi completa de la Península Ibérica. La cultura romana foi asumida fondamente pola población: antiguos campamentos militares y asentamientos íberos, fenicios y griegos fueron tresformaos en grandes ciudaes, como por casu Augusta Emerita na Lusitania, Corduba, Itálica, Hispalis, Gades na Bética, Tarraco, Carthago Nova, Caesar Augusta, Asturica Augusta, Legio Septima Gemina y Lucus Augusti na Tarraconensis, xuníes por una complexa rede de carreteres. El desarrollu de la construcción inclúi dellos monumentos calidable comparable a los de la capital, Roma.[1]

Construcciones[editar | editar la fonte]

Ponte d'Alcántara, Cáceres.

La inxeniería civil ta representada en pimpanes construcciones como'l Acueductu de Segovia o'l Acueductu de los Milagros de Mérida, en pontes como los d'Alcántara sobre'l Tajo, el de Córdoba sobre'l Guadalquivir o'l de Mérida sobre'l Guadiana. Tamién se construyeron faros como'l qu'entá ta n'usu en La Coruña, la Torre de Hércules. Les construcciones civiles viéronse impulsaes sobremanera sol emperador Traxano (98 d. C. – 117 d. C.).

L'arquiteutura lúdica ta representada por edificios como los teatros de Mérida, Cartaxena, Sagunto, Tiermes o Cádiz, los anfiteatros de Mérida, Itálica, Tarraco y Segóbriga y los circos de Mérida, Córdoba, Toledo, Sagunto y munchos otros.

L'arquiteutura relixosa tamién s'estendió pola península como puede vese nos templos de Córdoba, Vich, Mérida (Diana y Marte) y Talavera la Vieya, ente otros. Los principales monumentos funerarios son les torres de los Escipiones de Tarragona, el dístilo de Zalamea de la Serena y los mausoléos de la familia Atilii en Sádaba y Fabara. Arcos de trunfu pueden atopase en Cáparra, Bará y Medinaceli.

Arquiteutura prerrománica[editar | editar la fonte]

El términu prerrománicu referir al arte cristiano tres l'antigüedá clásica y antes del arte románicu. Cubre realizaciones artístiques bien diverses, yá que fueron realizaes en sieglos distintos y por cultures distintes. El territoriu español tien una gran variedá n'arquiteutura prerrománica: dalguna de les sos cañes, como'l arte asturiano, llegaron a un gran nivel de refinamientu pa la so dómina y contestu cultural.

Arquiteutura visigoda[editar | editar la fonte]

San Pedro de la Nave, en Zamora.

Del sieglu VI cabo mentar los restos de la basílica de Cabeza de Griegu, en Cuenca y la pequeña ilesia de Sant Cugat del Vallès, en Barcelona. Ésta, anque bien deteriorada, amuesa claramente una planta de nave única que termina nun ábside. Del sieglu siguiente son les de San Pedro de la Nave, San Juan de Baños, Santa María de Quintanilla de las Viñas, que la so traza va repitise depués n'otros templos posteriores pertenecientes al «estilo de repoblación» (mal llamaos «mozárabes»). Otra manera, nesta dómina síguese básicamente la tradición paleocristiana na arquiteutura relixosa. Como edificios más representativos pueden rellacionase los siguientes:

Arquiteutura asturiana[editar | editar la fonte]

Santa María del Naranco, Asturies.

El Reinu d'Asturies apaez en 718, cuando les tribus ástures, axuntaes n'asamblea, deciden nomar a Don Pelayo el so xefe. Pelayo axuntó a les tribus locales y a los refuxaos visigodos so los sos órdenes col enfotu de restaurar progresivamente l'orde godu.

El prerrománicu asturianu ye un estilu singular, que, combinando elementos d'otros estilos, como'l visigodu y les tradiciones locales, creó y desenvolvió la so propia personalidá y carauterístiques, algamando un notable nivel de refinamientu, non yá tocantes a la construcción, sinón tamién tocantes a estética.

Tocantes a la so evolución, el prerromanu asturianu siguió una «evolución estilística claramente acomuñada a la evolución política del reinu, les sos etapes marcaes con nitidez». Foi principalmente una arquiteutura de la corte y estrémense cinco etapes: primer periodu (737–791) dende'l reinu de Favila al de Bermudo I d'Asturies. El segundu periodu inclúi los reinos d'Alfonso II d'Asturies (791–842), entrando nuna etapa de definición estilística. Estos dos periodos inclúyense dientro del llamáu prerramirense. La ilesia más importante ye la de Santuyano, n'Uviéu, con un sistema de volúmenes interesante y un programa de frescos iconográficos interesantes, estrechamente rellacionaos coles pintures murales romanes. Les celosías y les ventanes trifoliadas nel ábside apaecen per primer vegada nesta etapa. La Cámara Santa de la Catedral d'Uviéu, San Pedro de Nora y Santa María de Bendones tamién pertenecen al prerramirense.

El tercer periodu entiende los reinos de Ramiro I (842–850) y Ordoño I (850–866). Ye'l llamáu ramirense y ye consideráu como la culminación d'esti estilu, debíu al trabayu d'un arquiteutu desconocíu que traxo nuevos estilos ornamentales y estructures, como la bóveda de cañón y l'usu consistente d'arcos tresversales y contrafuertes, averando l'estilu a los llogros llograos pola arquiteutura románica dos sieglos más tarde. Dellos autores señalaron una inesplicable influyencia siria na ornamentación. Nesti periodu floriaron la mayoría de les obres maestres d'esti estilu: los pabellones del palaciu del Monte Naranco (Santa María del Naranco y Samiguel de Lliño) y la ilesia de Santa Cristina de Ḷḷena.

Un cuartu periodu estender mientres el reináu d'Alfonso III (866–910), na que se detecta la llegada d'una fuerte influyencia mozárabe a l'arquiteutura asturiana, espandiéndose l'usu del arcu de ferradura. Una quinta y última etapa coincide col treslláu de la corte a Lleón, colo que dexa de falase puramente de Reinu d'Asturies, prefiriéndose'l términu Reinu de Lleón. El prerrománicu entra na fase que puede denominase arte de repoblación.

Arquiteutura mozárabe[editar | editar la fonte]

San Baudelio de Berlanga.

L'arquiteutura mozárabe foi llevada a cabu polos mozárabes, cristianos que vivíen na España musulmana dende la invasión árabe (711) hasta finales del sieglu XI, y que caltuvieron la so personalidá estremada tamién frente a los cristianos de los reinos del norte, a los que fueron emigrando en folaes socesives o siendo incorporaos por Reconquistar. Un exemplu d'esta arquiteutura ye la ilesia de Bobastro, un templu rupestre que s'atopa nel llugar conocíu como Meses de Villaverde, en Ardales (Málaga), de la que namái queden delles ruines. Otru edificiu representante d'esta arquiteutura ye la ilesia de Santa María de Melque, asitiada nes proximidaes de La Puebla de Montalbán (Toledo). Con al respective de esti templu duldar na so filiación estilística, pos comparte traces visigodes con otros más puramente mozárabes, nun tando tampoco clara la so datación. La ermita de San Baudelio de Berlanga presenta una tipoloxía inédita, incluyendo na so planta rectangular una tribuna sobre una pequeña sala hipóstila, a la manera de les mezquites, y siendo sofitada la so cubierta por un únicu pilastra central con forma de palmera. Tanto dichu pilastra como los murios interiores tán profusamente decoraos con frescos representando escenes de caza y animales exóticos. Puede establecese cierta conexón tipolóxica como templu iniciático, yá en dómina románica, cola ilesia de Santa María de Eunate y les demás construcciones templaries de planta centralizada, como la de Torres del Río o la Vera Cruz de Segovia.

Como yá se dixo, la identificación colo mozárabe de construcciones nos reinos cristianos del norte peninsular ye problemática.

Arquiteutura de repoblación[editar | editar la fonte]

Ente finales del sieglu IX y empiezos del sieglu XI desenvolver nos reinos cristianos del norte una evolución del prerrománicu que tradicionalmente atribuyóse a la influyencia mozárabe,[2] anque anguaño ésta hanse puestu en discutiniu y prefier considerase la como una tercer fase del prerrománicu, tres el visigodu y l'asturianu. Históricamente coincide cola repoblación del Pandu del Duero y la cabecera del Ebro. Exemplos d'estos templos son los de ilesia de San Cebrián de Mazote (Valladolid), el monesteriu de San Miguel d'Esguilada (Lleón), la ilesia de Santiago de Peñalba de Santiago (Lleón), Ilesia de San Vicente del Valle (Burgos), Ilesia de Santa María de Lebeña (Cantabria), Ermita San Baudelio de Berlanga de Caltojar (Soria), el Monesteriu de San Juan de la Peña de Jaca (Uesca), la ilesia prerrománica del Monesteriu de Leyre (Navarra), el Monesteriu de San Millán de Suso (La Rioxa) y dellos otros exemplos zamoranos o asturianos. Similar argumentu podría faese pa incluyir delles pequeñes ilesies catalanes consideraes «mozárabes», como les de Santuyano de Boada o la ilesia de Santa María de Matadars.

Arquiteutura d'al-Ándalus[editar | editar la fonte]

El Califatu de Córdoba[editar | editar la fonte]

Mihrab de la Mezquita de Córdoba.

La conquista musulmana de Hispania poles tropes de Musa ibn Nusair y Táriq ibn Ziyad y la cayida de la dinastía Omeya de Damascu, llevaron a la creación por Abderramán I, l'únicu príncipe sobreviviente qu'escapó de los abbasí, d'un Emiratu independiente con capital en Córdoba. La ciudá convertir na capital cultural d'occidente de 750 a 1009.

L'arquiteutura construyida en al-Ándalus so los omeyes evolucionó a partir de la de Damascu, con agregos estéticos locales: el arcu de ferradura, distintivu de l'arquiteutura hispanu-árabe, foi tomada de los visigodos. Arquiteutos, artistes y artesanos llegaron dende oriente pa construyir ciudaes como Medina Azahara, que'l so rellumanza nun podía nin imaxinase nos reinos europeos contemporáneos.[3]

La construcción más importante de los Omeyes en Córdoba foi la Mezquita de Córdoba, construyida n'etapes consecutives por Abderramán I, Abderramán II, Alhakén II y Almanzor.

L'Aljafería en Zaragoza.

Los reinos taifas[editar | editar la fonte]

Cola desapaición del Califatu, el territoriu viose estremáu en pequeños reinos llamaos taifes. La so debilidá política foi acompañada d'un conservadorismu cultural, que, xunto cola meyora de los reinos cristianos, llevó a que los taifas garrar al prestíu de les estructures y formes del estilu de Córdoba.

La recesión manifestar nes téuniques de construcción y nos materiales emplegaos, anque non nel mapa de la ornamentación. Los arcos polilobulados fueron multiplicaos y endelgazaos y tolos elementos califales fueron esaxeraos.

Dellos magníficos exemplos de l'arquiteutura taifal llegaron hasta los nuesos díes, como'l Palaciu de la Aljafería en Zaragoza o la pequeña mezquita de Bab-Mardum en Toledo, más tarde convertida n'unu de los primeros exemplos d'arquiteutura mudéxar como la Ilesia del Cristu de la Lluz.

Almorávides y almohades[editar | editar la fonte]

Minarete almohade na metá inferior de La Giralda, Sevilla.

Los almorávides aprucieron dende'l norte d'África n'Al-Ándalus en 1086 y unificaron los reinos taifas sol so poder. Desenvolvieron la so propia arquiteutura, pero ye bien pocu lo que sobrevivió, una y bones la siguiente invasión, la de los almohades, impunxo un islamismu ultraortodoxo y destruyó práuticamente tolos edificios almorávides importantes, xunto con Medina Azahara y otres construcciones califales.

L'arquiteutura almohade ye desaxeradamente sobria y desnuda. Emplegaron el lladriyu como principal material de construcción. Práuticamente la única decoración emplegada, la sebka, yeren rejillas de rombos realizaos con lladriyu. Tamién emplegaron la palma como decoración, pero nun yera más qu'una simplificación de la más afatada palma almorávide. Col pasu del tiempu, l'arte almohade foise faciendo llixeramente más decorativu.

L'elementu meyor conocíu de l'arquiteutura almohade ye La Giralda, antiguu minarete de la mezquita de Sevilla anque'l remate cimeru ye renacentista. Clasificada como mudéxar, pero somorguiada na estética almohade, la sinagoga de Santa María la Blanca, en Toledo, ye un raru exemplu de collaboración arquitectónica de los trés cultures medievales españoles.

Arquiteutura nazarí del reinu de Granada[editar | editar la fonte]

Tres la disolución del imperiu almohade, los reinos musulmanes del sur de la Península reorganizáronse y en 1237 establecióse'l reinu nazarí con capital en Granada.

La Alhambra, patiu de los lleones.

L'arquiteutura producida polos nazarís diba ser una de les más riques del Islam. Foi heredera de los otros estilos musulmanes d'Al-Ándalus, que los nazarís combinaron, y del estrechu contautu colos reinos cristianos del norte. Los elementos de la ornamentación y estructurales fueron tomaos de l'arquiteutura cordobesa (arcos de ferradura), de los almohades (sebka y palma), pero tamién de creación propia, como los capiteles prismáticu y cilíndricu y arcos de mocárabe, nuna allegre combinación d'espacios interiores y esteriores, de xardinos y arquiteutura, pensaos pa prestar a tolos sentíos. Al contrariu que l'arquiteutura omeya, qu'emplegaba materiales caros ya importaos pa la construcción, los nazarís emplegaron namái materiales humildes: folla, escayola y madera. Sicasí el resultáu estética ta llenu de complexidá y ye esconcertante pal espectador: la multiplicación de la decoración, l'usu sabiu de la lluz y les solombres y la incorporación de l'agua a l'arquiteutura, son dalgunes de les claves del estilu.[4] Tamién s'integró la epigrafía nes parés de les distintes habitaciones, con poemes alusivos a la guapura de los espacios.[5] Los palacios de l'Alhambra y el Generalife son les construcciones más importantes del periodu.

Arquiteutura mudéxar[editar | editar la fonte]

Ilesia mudéxar de Santiso, en Sahagún (provincia de Lleón).

L'arquiteutura realizada polos musulmanes que permanecieron en territoriu cristianu y que nun se convirtieron ye llamáu estilu mudéxar. Desenvolvióse principalmente del sieglu XII al XVI con fuertes influyencies del gustu y arte árabe, pero afechu al gustu de los señores cristianos. Por ello, el mudéxar ye apenes un estilu puru: combínase frecuentemente téuniques y llinguaxe artísticu con otros estilos dependiendo del momentu históricu. Asina, podemos referir al mudéxar, pero tamién al románicu mudéxar, al góticu mudéxar o al mudéxar renacentista.

L'estilu mudéxar ye una simbiosis de téuniques y formes d'entender l'arquiteutura, resultáu de la convivencia de les cultures musulmana, xudía y cristiana. Remaneció como un estilu arquiteutónicu nel sieglu XII. Suelse aceptar que l'estilu naz en Sahagún.[6] Estender al restu del Reinu de Lleón, Toledo, unu de los centros más antiguos ya importantes, Ávila, Segovia, y más tarde a Andalucía, especialmente a Sevilla y Granada. En Toledo hai que destacar les sinagogues de Sinagoga de Santa María la Blanca Santa María la Blanca y El Tránsitu, dambes mudéxares pero non cristianes. En Sevilla, les habitaciones del Alcázar,[7] a pesar de ser clasificaes como mudéxar, tán más rellacionaes col arte nazarí de la Alhambra qu'al restu del mudéxar, yá que fueron creaos por arquiteutos de Granada con poca influyencia cristiana traíos por Pedro I de Castiella. Tamién en Sevilla hai que destacar la Casa de Pilatos.

Otros centros importantes del mudéxar atopar en ciudaes como Toro, Cuéllar, Arévalo y Madrigal de las Altas Torres, destacando'l Monesteriu de Les Clares, en Tordesillas y el Conventu de San Pablo en Peñafiel. Un desarrollu especial tener el mudéxar aragonés, especialmente en Zaragoza y Teruel mientres los sieglos XIII, XIV y XV, destacar les torres mudéxares de Teruel.

Carauterízase pol usu del lladriyu como material principal. Nun creó estructures propies, al contrariu que'l góticu o'l románicu, sinón que reinterpretó los estilos occidentales al traviés d'una perspeutiva musulmana. El calter xeométricu, distintivu d'Islam, apaez nes artes accesories, emplegando materiales baratos —azulexu, lladriyu, madera, yelsu, metales— trabayaos de forma ellaborada, destacando'l artesonado. Inclusive dempués de que los musulmanes yá nun fueren emplegaos na construcción, les sos contribuciones caltuviéronse como parte integral de l'arquiteutura española.


Arquiteutura románica[editar | editar la fonte]

Monesteriu de San Juan de Duero (Soria)

El románicu de desenvolvió primeramente nos sieglos X y XI, anterior a la influyencia de Cluny, nos Pirineos catalanes y aragoneses, simultáneamente col norte d'Italia, no que se llamó «primer románicu» o «románicu lombardu». Ye un estilu bien primitivu, que les sos carauterístiques son parés grueses, falta d'escultura y la presencia d'ornamentación rítmica con arcos, tipificada nes ilesies de La Vall de Boí (San Clemente de Tahull) y los monesterios de San Pedro de Roda y Santa María de Ripoll.

L'arquiteutura románica plena llegó cola influyencia de Cluny al traviés del Camín de Santiago, que remata na Catedral de Santiago de Compostela. El modelu de románicu español del sieglu XII yera la Catedral de Jaca, col so planu y ábsides carauterísticos de la planta de pelegrinación basada en San Sernín de Toulouse y el «axedrezáu» o «taqueado jaqués». Según avanzaben los reinos cristianos escontra'l sur, esti modelu estender poles árees reconquistaes con delles variaciones. Los monesterios siguieron una estructura similar (Monesteriu de Santu Domingu de Silos Santu Domingu de Silos, en Burgos).

Claustru de Monesteriu de Santu Domingu de Silos Santu Domingu de Silos, col famosu ciprés que cantó Gerardo Diego.

D'influyencia francesa ye la magnífica fachada d'ilesia de Santu Domingu de Soria. La fachada de Nuesa Señora de Poitiers sirvió posiblemente de modelu pa la de Santu Domingu y fueron maestros poitevinos los qu'intervinieron na so realización. Lo cierto ye qu'esti frente representa unu de los mayores llogros del románicu español. Para Gaya Nuño «...la so distribución decorativa ye la más rica, la más homoxénea y harmoniosa de la Península, y nun reconoz como más bella nin a la de Ripoll».

El románicu español tamién amuesa influyencies de los estilos prerrománicos, principalmente l'asturianu y el mozárabe, pero tamién de l'arquiteutura árabe, tan próxima, sobremanera de los techos de la Mezquita de Córdoba y los arcos polilobulados. Asina s'alvierte en San Juan de Duero (Soria), San Isidoro de Lleón o na peculiar ilesia poligonal de Eunate en Navarra (con bien pocos exemplos comparables, como la Vera Cruz segoviana). El románicu segovianu carauterizar poles sos torres solemnes y pol pórticu d'arqueríes sobre columnes sencielles o pareadas, que cumplieron una importante función na vida urbana medieval (San Esteban). Les catedrales de Zamora, vieya de Salamanca, vieya de Plasencia, según la Colexata de Toro, carauterizar polos sos peculiares cimborrios y cúpules, denominándose davezu como grupu de cimborrios del Duero.

En delles zones, hubo una verdadera fiebre constructivo (del románicu palentín hai más de seiscientes ilesies catalogaes). Tamién hai un románicu civil (o más bien militar, como les muralles d'Ávila y castiellos como los de Pedraza o Sepúlveda). Tal esfuerciu namái puede entendese de resultes de la pujanza de la sociedá de los reinos cristianos, capaces inclusive d'estrayer recursos (pagu de paries) de los estremaos reinos taifas. La trémbole frontera de reconquistar nos sieglos XI y XII produz que'l románicu pueda atopase fundamentalmente na metá septentrional de la Península Ibérica.

Nel sieglu XIII, delles ilesies alternen l'estilu románicu col naciente góticu.

Arquiteutura gótica[editar | editar la fonte]

Interior de la Catedral de Lleón.
Catedral de Burgos.
Ilesia de San Pablo de Valladolid, exemplu d'arquiteutura gótica.

L'estilu góticu empezó n'España por cuenta de la creciente comunicación d'Europa central y del norte mientres el sieglu XII, cuando'l románicu tardíu alternaba con un estilu de transición como ye l'arquiteutura cisterciense y con delles espresiones de góticu puru, como la Catedral d'Ávila; ésta y la de Cuenca son les más tempranes del estilu. El góticu plenu llega con tola so fuercia al traviés del Camín de Santiago nel sieglu XIII, cola creación de delles de les más pures catedrales gótiques, d'influyencia francesa: les catedrales de Burgos, Lleón y Toledo.

Darréu al sieglu XIII, l'estilu estender con creatives variantes locales como'l góticu llevantín y el góticu isabelín. El góticu llevantín, que floria nel sieglu XIV, ta carauterizáu polos sos llogros estructurales y l'unificación del espaciu, siendo les sos obres maestres la Catedral de Palma de Mallorca, la Rula de la Seda de Valencia y la Ilesia de Santa María del Mar de Barcelona. Guillermo Bofill va realizar na catedral de Girona una estraordinaria atrevencia al unificar los trés naves de la cabecera nuna sola d'estraordinaria amplitú.

Na Castiella del sieglu XV la estrecha rellación comercial y política col norte d'Europa convoca a arquiteutos como Juan y Simón de Colonia, Hanequín de Bruxeles, Juan Guas y Enrique Egas que crean escuela afaciéndose a la sensibilidá local. Sigue trabayándose nes postreres grandes catedrales gótiques (Sevilla, nueva de Salamanca y Segovia). El góticu isabelín, llamáu asina por coincidir col reináu de los Reis Católicos, supón una transición a la renacencia, pero al empar una ferrial resistencia a dexar los principios góticos tradicionales. Les sos obres maestres son San Juan de los Reis en Toledo, la Capiya Real de Granada y la Cartuxa de Miraflores en Burgos. Les fronteres cronolóxicu y formal col simultáneu platerescu son imprecises.

Arquiteutura del Renacimientu[editar | editar la fonte]

Patiu interior del Palaciu de Carlos V na Alhambra de Granada, diseñu de Pedro Machuca.

N'España, el Renacimientu empezó xuníu a les formes gótiques nes últimes décades del sieglu XV. L'estilu empezó a estendese sobremanera a manes d'arquiteutos locales: ye la razón d'un estilu renacentista específicamente español, qu'axuntó la influyencia de l'arquiteutura del sur d'Italia, dacuando proveniente de llibros ilustraos y pintures, cola tradición gótica y l'idiosincrasia local. El nuevu estilu llámase platerescu, por cuenta de les fachaes decoraes por demás, que recuerden a los entrevesgaos trabayos de los plateros. Órdenes clásiques y motivos de candeleros (candelieri) combinar con llibertá en conxuntos simétricos.

Nesti contestu, el Palaciu de Carlos V realizáu por Pedro Machuca, en Granada, supunxo un llogru inesperáu dientro de la renacencia más avanzada de la dómina. El palaciu puede ser definíu como una anticipación al manierismu, por cuenta del so dominiu del llinguaxe clásicu y los sos llogros estéticos rupturistas. Foi construyíu antes de les principales obres de Michelangelo y Palladio. La so influyencia foi bien llindada y mal entendida, les formes plateresques imponer nel panorama xeneral.

Monesteriu d'El Escorial.

Según pasaben les décades, la influyencia gótica aparra y la busca d'un clasicismu ortodoxu algamó niveles bien altos. Anque'l platerescu ye un términu usáu davezu pa definir a la mayoría de la producción arquitectónica de finales del sieglu XV y primer metá del sieglu XVI, dellos arquiteutos adquirieron un gustu más sobriu, como Diego de Siloé, Rodrigo Gil de Hontañón y Gaspar de Vega. Exemplos de platerescu son les fachaes de la Universidá de Salamanca y del Hostal San Marcos de Lleón.

El cume de la renacencia española ta representáu pol Real Monesteriu d'El Escorial, realizáu por Juan Bautista de Toledo y Juan de Herrera, nel qu'una inicial adherencia escesiva al arte de l'antigua Roma foi superáu por un estilu desaxeradamente sobriu. La influyencia de los teyaos y chapiteles flamencos y norteeuropeos, el simbolismu de la escasa decoración y el precisu corte del granitu establecieron la base pa un estilu nuevu, el herreriano, que formó escuela mientres munchos años.

Con un estilu más próximu al manierismu, el sieglu cerrar con arquiteutos como Andrés de Vandelvira (Catedral de Xaén).

Arquiteutura barroca[editar | editar la fonte]

Fachada del Obradoiro de la Catedral de Santiago de Compostela.

Cuando les influyencies barroques italianes llegaron a España, gradualmente sustituyeron nel gustu popular al sobriu gustu clasicista que tuviera de moda dende'l sieglu XVI. Asina en 1667, les fachaes de la Catedral de Granada d'Alonso Cano y la de Xaén d'Eufrasio López de Rojas indiquen la facilidá de la so interpretación a la manera barroca de los motivos tradicionales de les catedrales españoles.

El barrocu local caltién raigaños n'Herrera y na construcción tradicional en lladriyu, desenvuelta en Madrid a lo llargo del sieglu XVII (Plaza Mayor y Conceyu de Madrid).

En contraste al barrocu de la Europa septentrional, l'arte español de la dómina busca prestar a los sentíos más qu'al intelectu. La familia Churriguera, que s'especializó n'altares y retablos, remontar contra la sobriedá del clasicismu herreriano y promocionaron un estilu entrevesgáu, esaxeráu y cuasi caprichosu de decoración superficial, conocíu como churrigueresco. En mediu sieglu, convirtieron Salamanca nuna ciudá churrigueresca exemplar.

La evolución del estilu pasó por trés fases. Ente 1680 y 1720, los Churriguera popularizaron l'amiestu de columna salomónica de Guarini y l'orde compuestu, conocíu como «orde suprema». Ente 1720 y 1760, la columna churrigueresca o estípite, en forma de conu o obeliscu invertíu, establecióse como elementu principal de la decoración ornamental. Los años 1760 a 1780 vieron un desplazamientu gradual del interés dende'l movimientu retorcigañao y escesivo de la ornamentación escontra l'equilibriu y la sobriedá del neoclásicu.

Dos de les más espectaculares creaciones del barrocu español son les fachaes de la Universidá de Valladolid (Diego Tomé, 1719) y del Hospiciu de San Fernando en Madrid (Pedro de Ribera, 1722), que la so estravagancia curvillinia paez anunciar a Antonio Gaudí y el modernismu. Nesti casu y en munchos otros, el diseñu inclúi'l xuegu de techos y elementos decorativos con poca rellación cola estructura y función. sicasí, el barrocu churrigueresco ufierta dalguna de les combinaciones de lluz y espaciu más espectaculares, como na Cartuxa de Granada, considerada l'apoteosis del churrigueresco aplicáu a espacios interiores, y el «tresparente» de la Catedral de Toledo de Narciso Tomé, onde escultura y arquiteutura integrar pa consiguir un efeutu dramáticu de la lluz.

Palaciu Real de Madrid.

El Palaciu Real de Madrid y les construcciones del Paséu del Prado (Salón del Prado y Puerta d'Alcalá) tamién en Madrid, merecen ser mentaos. Fueron construyíos nel sobriu barrocu internacional, de cutiu confundíu col neoclásicu, polos reis borbones Felipe V y Carlos III. Los palacios reales de La Granja de San Ildefonso, en Segovia, y el d'Aranjuez, en Madrid, son bonos exemplos de la integración d'arquiteutura y xardinos del barrocu, con notable influyencia francesa (La Granxa ye conocíu como'l «Versalles español»), pero con concepción espacial local, que de dalguna manera amuesa heriedu de la ocupación musulmana.

El rococó introducir n'España per primer vegada na Catedral de Murcia, en 1733, na so fachada occidental. Tamién na zona llevantina, destácase la exuberante decoración de la puerta del palaciu del Marqués de Dos Aguas en Valencia, diseñada pol pintor y grabador Hipólito Rovira (1740–1744). El meyor representante del estilu foi'l maestru español Ventura Rodríguez, responsable de la Santa Capiya de la Virxe del Pilar (1750) nel interior del templu de Nuesa Señora del Pilar en Zaragoza.

Arquiteutura colonial[editar | editar la fonte]

Ilesia de Santa Prisca en Taxco: churrigueresco mexicanu.

L'estilu colonial español d'arquiteutura apoderaba nes primeres colonies españoles de les Amériques y tamién nes Filipines. Estremar pol contraste ente la construcción simple y sólidu que demanda'l llugar nuevu y la ornamentación barroca que vien d'España. La zona colonial de Santu Domingu, fundada en 1498 ye la ciudá occidental más antigua nel Mundu Nuevu y ye un bon exemplu d'esti estilu.

La combinación d'influyencies decoratives natives americanes y árabes, con una interpretación desaxeradamente espresiva del churrigueresco, podría esplicar la variedá ya intensidá del barrocu nes colonies americanes d'España. Entá más que nel so equivalente español, el barrocu americanu desenvolvióse como un estilu de decoración del estuco. Fachaes con torres ximielgues de munches catedrales americanes del sieglu XVII tienen raigaños medievales. El barrocu plenu nun apaez hasta 1664, cuando los xesuites construyeron el so santuariu na Plaza d'Armes en Cuzco.

El barrocu peruanu ye especialmente exuberante, como evidencia la ilesia de San Francisco en Lima (1673), qu'amuesa una fachada escura y bien entrevesgada ente dos torres ximielgues. Ente que el barrocu rural de les misiones xesuítiques (estancies) en Córdoba (Arxentina) siguieron el modelu d'Il Gesù, estilos provinciales «mestizos» apaecieron n'Arequipa, Potosí y La Paz. Nel sieglu XVIII, los arquiteutos de la rexón inspirar nel arte mudéxar de la España medieval. L'estilu de fachada del barrocu tardíu surde per primer vegada na Ilesia de La nuesa Señora de La Mercé en Lima (1697–1704). De forma similar, na ilesia de la Compañía en Quitu (1722–1765), la fachada paez un retablu ricamente esculpíu con un escesu de columnes salomóniques.

Al norte, la provincia más rica del sieglu XVIII, Nueva España, l'actual Méxicu, Centroamérica, y los estaos de Texas, Nuevu Méxicu, California y Arizona n'EE.XX. produció una arquiteutura fantásticamente estravagante y visualmente frenética que ye'l churrigueresco mexicanu. Esti estilu ultrabarroco remata nos trabayos de Lorenzo Rodríguez, que la so obra maestra ye'l Sagrariu Metropolitanu na Ciudá de Méxicu (1749–1769). Otros exemplos notables atopar en remotos pueblos mineros. Por casu el santuariu d'Ocotlán (empezáu en 1745) ye una catedral barroca de primer orde, que la so superficie ta cubierta de baldoses coloraes brilloses, qu'oldeen con una plétora d'ornamientos estruyíos aplicaos generosamente na portada y los lladrales de les torres. L'auténtica capital del barrocu mexicanu ye Puebla, onde la bayura de baldoses pintaes a mano y piedra local gris llevaron a una evolución bien personal y alcontrada del estilu, con un pronunciáu sabor indio.

Arquiteutura neoclásica[editar | editar la fonte]

Muséu del Prado, de Villanueva.

Los postulaos desaxeradamente intelectuales del neoclasicismu tuvieron menos ésitu n'España que'l muncho más espresivu barrocu. El neoclasicismu español espandir a partir de la Real Academia de Belles Artes de San Fernando, fundada en 1752. La so principal figura foi Juan de Villanueva, qu'afixo les idees d'Edmund Burke sobre la guapura y lo sublime a los requerimientos del clima y la hestoria locales. Construyó'l Muséu del Prado (qu'en principiu diba tener funciones de Gabinete de Ciencies), combinando tres elemento: una academia, un auditoriu y un muséu, nun edificiu con trés entraes separaes. El Prau formaba parte del ambiciosu programa de Carlos III que pretendía convertir Madrid na capital de les Artes y les Ciencies. Bien próximu al muséu, Villanueva construyó l'observatoriu astronómicu d'El Retiru y el Xardín Botánicu, tou ello nel conxuntu de la exa del Paséu del Prado, coles sos emblemátiques fontes de Neptunu y Cibeles (diseñaes por Ventura Rodríguez) y zarráu pol Hospital y Real Colexu de Ciruxía de San Carlos. Tamién diseñó dalgunes de les residencies de branu de los reis en El Escorial y Aranjuez y reconstruyó la Plaza Mayor de Madrid, ente otres obres importantes. Los discípulos de Villanueva Antonio López Aguado y Isidro González Velázquez van tremar l'estilu pel centru del país.

El sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Eclecticismu[editar | editar la fonte]

Palaciu de Comunicaciones de Madrid.

L'arquiteutura eclecticista ye aquella que combina dellos estilos nun edificiu, ensin siguir un solu orde arquiteutónicu. Esta corriente llegó a España nos últimos años del sieglu XIX. Unu de los edificios eclecticistas más importantes ye'l Palaciu de Comunicaciones de Madrid, diseñáu por Antonio Palacios y Joaquín Otamendi. Foi inauguráu en 1909.

Historicismu[editar | editar la fonte]

Dende Europa llegó nel sieglu XIX el historicismu, que los sos estilos más destacaos son el neogóticu y el neorrománicu. Del neogóticu hai que destacar el Palaciu Episcopal de Astorga y el Palaciu de Sobrellano en Comillas, la fachada de la Catedral de Barcelona, la Catedral de San Cristóbal de La Laguna en Tenerife y la Catedral del Espíritu Santu de Terrassa. Del neorrománicu, menos importante que l'anterior, hai que mentar la cripta de la Catedral de Madrid y la Basílica de La nuesa Señora de Cuadonga, n'Asturies.

A finales del sieglu XIX un nuevu movimientu arquiteutónicu surdió en Madrid: un resurdimientu de l'arquiteutura mudéxar, el neomudéxar, qu'aína s'estendió por otres rexones. Arquiteutos como Emilio Rodríguez Ayuso víen l'arte mudéxar como un estilu esclusivo y carauterístico d'España. Empezar a construyir edificios emplegando dalgunes de les carauterístiques del antiguu estilu, como los arcos de ferradura y l'empléu de ornamentación astracta en lladriyu pa les fachaes. Popularizóse sobremanera na construcción de places de toros y otros edificios públicos, pero tamién pa la construcción de viviendes, debíu al usu de materiales baratos, principalmente lladriyu pa los esteriores. A destacar la portada de la Catedral de Teruel y La Escalinata de la mesma ciudá, obra d'Aniceto Marinas, y la plaza de Toros de Les Ventes de Madrid.

Arquiteutura del vidriu y el fierro[editar | editar la fonte]

A imitación del Palaciu de Cristal construyíu en Londres pa la Gran Esposición de 1851, tamién se construyeron palacios de cristal n'España. Los dos exemplos más notables son el Palaciu de Cristal de la Arganzuela y el Palaciu de Cristal del Retiru en Madrid.

El sieglu XX[editar | editar la fonte]

Modernismu[editar | editar la fonte]

Azotea de la Casa Milà, d'Antonio Gaudí.

N'España, el modernismu tuvo'l so centru en Barcelona. Cuando la ciudá de Barcelona amplióse más allá de les sos llendes históriques, resultando'l Enanche d'Ildefonso Cerdá, nel que se va desenvolver el llamáu modernismu catalán o modernisme. El modernisme rompió con estilos anteriores y emplegó pa la so inspiración formes orgániques, al igual que faía'l Art Nouveau en Francia y el Jugendstil n'Alemaña. L'arquiteutu más famosu ye Antoni Gaudí, que la so obra en Barcelona (los más conocíos La Sagrada Familia, el Parque Güell, la Casa Milà y la Casa Batlló) y n'otros llugares d'España (Caprichu de Gaudí, Casa Botinos y Palaciu Episcopal de Astorga) entemez l'arquiteutura tradicional con otros estilos nuevos, siendo precursor de l'arquiteutura moderna. Otros arquiteutos catalanes notables de la dómina fueron Lluís Domènech i Montaner y Josep Puig i Cadafalch.

El modernismu tamién tuvo desarrollu n'otres ciudaes de Cataluña, como Terrassa (Masía Freixa y Fábrica Vapor Aymerich, Amat i Jover) y Reus (Casa Navàs), y del restu d'España, como Teruel (Casa El Torico o Casa La Madrilana), Zaragoza (Casino Mercantil o Quioscu de la música) o Comillas, onde, a parte del Caprichu de Gaudí, puede almirase la Universidá Pontificia Comillas.

Arquiteutura moderna[editar | editar la fonte]

Pabellón alemán (Barcelona), 1929.

La creación en 1928 del grupu GATCPAC en Barcelona, siguíu de la creación del GATEPAC (1930) por arquiteutos principalmente de Zaragoza, Madrid, San Sebastián y Bilbao, estableció dos grupos de mozos arquiteutos que siguíen los dictaos de l'arquiteutura moderna n'España. Josep Lluís Sert, Fernando García Mercadal, José Manuel Aizpurúa y Joaquín Labayen ente otros, entamar en tres grupos rexonales.[8] Otros arquiteutos esploraron l'estilu modernu dende puntos de vista particulares: Castu Fernández Shaw col so trabayu visionariu, cuasi tou en papel, Josep Antoni Coderch, cola so integración de la vivienda mediterránea y los conceutos del nuevu estilu o Luis Gutiérrez Soto, bien influyíu por enclinos espresionistes.

Na Esposición Internacional de 1929 de Barcelona'l Pabellón alemán diseñáu por Mies van der Rohe y Lilly Reich convirtióse instantáneamente nun iconu; amalgamando el minimalismu y nociones de fidelidá a los materiales con influyencies de De Stijl nel tratamientu de los planos nel espaciu.[9] El famosu techu acúrrese sobre l'espectador aparentemente ensin soportes.

Santuariu de Aránzazu, de Francisco Javier Sáenz de Oiza.

Mientres y dempués de la Guerra Civil Española y la II Guerra Mundial, España tuvo aisllada política y económicamente. De resultes, xuníu a la preferencia de Franco por un tipu de kitsch nacionalista clásicu y mortecín», la creación d'arquiteutura vanguardista foi suprimida na so mayoría.[10] Sicasí, nes obres de dellos arquiteutos pudieron coesistir l'aprobación oficial y la meyora del diseñu arquiteutónicu, como ye'l casu de Luis Gutiérrez Soto, interesáu na tipoloxía y la distribución racional de los espacios, que la so prolífica obra alterna con facilidá'l redescubrimientu d'estilos históricos con un estilu racionalista, o los encargos de los Sindicatos Verticales a Franciscu de Asís Cabrero. Los llogros de Luis Moya Blanco na construcción de bóvedes de lladriyu tamién merecen una mención; el so interés na construcción tradicional en lladriyu llevar a un estudiu fondu de les posibilidaes formales modernes del material, destacando'l so usu de la bóveda tabicada.

Nes últimes décades de la vida de Franco, una nueva xeneración d'arquiteutos rescató con fuercia'l legáu del GATEPAC: Alejandro de la Sota foi pioneru nesti nuevu camín, y mozos arquiteutos como Francisco Javier Sáenz de Oíza, Fernando Figales y Miguel Fisac, de cutiu con presupuestos modestos, investigaron nos tipos de vivienda prefabricada y coleutiva.

Arquiteutura de la segunda metá del sieglu XX[editar | editar la fonte]

La muerte de Franco y la vuelta de la democracia traxo un nuevu optimismu arquiteutónicu al país a finales de los 70 y nos 80. El rexonalismu críticu convertir na escuela dominante pa l'arquiteutura seria.[11] El fluxu de dineru proveniente de la Xunión Europea, el turismu y una economía floreciente, fueron campu fértil pa l'arquiteutura española. Una nueva xeneración d'arquiteutos remaneció, ente los que se cunten Enric Miralles, Carme Pinós, y l'arquiteutu ya inxenieru Santiago Calatrava. Los Xuegos Olímpicos de Barcelona y la Expo de Sevilla, dambos en 1992, impulsaron internacionalmente entá más la reputación d'España, hasta'l puntu de que munchos arquiteutos de países en recesión mover a España pa participar nel boom. En reconocencia al sofitu a l'arquiteutura realizáu pela Ciudá de Barcelona, el Royal Institute of British Architects apurrió-y la Royal Gold Medal en 1999, la primer vegada na hestoria que'l premiu apurrir a una ciudá.[12]

Bilbao atraxo a la Fundación Solomon R. Guggenheim pa construyir una nueva galería qu'abrió les sos puertes en 1997. Diseñáu por Frank Gehry n'estilu deconstructivista, el Muséu Guggenheim de Bilbao fíxose famosu mundialmente y por sigo solo aumentó'l prestíu mundial de Bilbao. L'ésitu del muséu al crear una arquiteutura icónica conocer na planificación urbana como l'efeutu Bilbao».[13]

Nel sieglu XXI[editar | editar la fonte]

Nel añu 2003, la so Alteza'l Príncipe d'Asturies, Don Felipe de Borbón inauguró na ciudá de Santa Cruz de Tenerife (Canaries), el modernu edificiu del Auditoriu de Tenerife, diseñáu por Santiago Calatrava. Pa dichu actu asistieron dellos corresponsales y diarios de tol mundu.[14] En 2006, la Terminal 4 del Aeropuertu de Madrid-Barajas de Richard Rogers, Antonio Lamela y Luis Vidal ganó'l Premiu Stirling. N'abril de 2007, el MUSAC (Muséu d'Arte Contemporáneo de Castiella y Lleón, en Lleón) de los arquiteutos Emilio Tuñón y Luis M. Mansilla recibió'l premiu d'Arquiteutura Contemporánea Mies van der Rohe de la Xunión Europea,[15] que yá ganara en 2001 el Kursaal (San Sebastián) de Rafael Moneo.

La Torre Agbar ye un rascacielos de Barcelona realizáu pol arquiteutu francés Jean Nouvel. Mide 144,4 metros y tien 38 pisos, incluyendo 4 niveles soterraños. El so diseñu combina una serie de conceutos arquiteutónicos distintos, que'l so resultáu ye una sorprendente estructura construyida con formigón armao, cubierta con una fachada de vidriu y más de 4.400 ventanes cortaes nel formigón estructural.

Del 12 de febreru al 1 de mayu de 2006 el MoMA, Muséu d'Arte Moderno de Nueva York, dedicó la esposición On-Site: New Architecture in Spain a la nueva arquiteutura n'España.[16] El MoMA define España como un país que se convirtió nos últimos años nun centru internacional d'innovación y excelencia arquitectónica como demuestra'l fechu de que siete premios Pritzker (Rafael Moneo, Álvaro Siza, Thom Mayne, Zaha Hadid, Jacques Herzog, Pierre de Meuron, Frank Gehry y Rem Koolhaas) fueren escoyíos pa la esposición.[17] Terence Riley, a cargu del Departamentu d'Arquiteutura y Diseñu del MoMA, que se despidió del muséu con esta esposición, comenta:

Nun hai un estilu español n'arquiteutura, nun esiste. Pero lo que sí hai n'España anguaño ye un porcentaxe bien alzáu calidable nos proyeutos, más qu'en nengún otru sitiu del mundu, según la mio perceición. N'España constrúyese enforma, en China entá más. Sicasí, ente qu'en China apenes hai propuestes interesantes, n'España esisten munches.[18]

En Madrid construyéronse cuatro rascacielos, (2006-2009), de los cualos, el más alto mide 250 metros. Esti parque empresarial llámase Cuatro Torres Business Area, y la Torre Caxa Madrid, que ye la más alta de toa España, ta diseñada por Norman Foster.

N'Asturies inaugurar en 2011 el Centru Cultural Internacional Oscar Niemeyer, única obra del arquiteutu brasilanu Oscar Niemeyer n'España. Consta de cinco pieces: una gran plaza abierta, una cúpula, un auditoriu, una torre mirador y un edificiu polivalente.

En 2017 l'equipu de RCR formáu por Carme Pigem, Ramón Vilalta y Rafael Aranda llogren el Premiu Pritzker.[19]

Arquiteutura popular[editar | editar la fonte]

Por cuenta de les grandes diferencies climátiques y topográfiques del país, l'arquiteutura popular amuesa una gran variedá. Piedra caliar, cayuela, granitu, magre (cocida o non), madera o paya son emplegaes nes distintes rexones. Tamién les estructures y distribución varien munchos según les costumes rexonales. Dalgunes d'estes construcciones tienen nomes propios: cortixu, carmen, barraca, caserío, palloza, alquería, etc. Delles rexones españoles amuesen exemplos d'arquiteutura popular con traza mesma como ye'l casu de l'arquiteutura popular alistana na provincia de Zamora.


Ver tamién[editar | editar la fonte]

Per ciudaes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Chueca Goitia, Fernando. De Grecia al Islam. Seminarios y Ediciones, 1974. ISBN 84-299-0054-3, páxines 172–174, 179. DOSSAT, 2000, ISBN 84-95312-32-8
  2. Gómez Moreno, Manuel. Ilesies mozárabes, Madrid, 1917
  3. Descripciones d'Ibn Arabi, Ibn Bashkuwal, Al-Maqqari y cronistes contemporáneos.
  4. Chueca Goitia, Fernando: Invariantes castizos de l'Arquiteutura Española. Manifiestu de la Alhambra, ISBN 84-237-0459-9
  5. García Gomez, Emilio: Poemes árabes nos murios y fontes de la Alhambra, Institutu Exipciu d'Estudios Islámicos en Madrid, ISBN 84-600-4134-4
  6. Arquiteutura Mudejar (ARTEGUIAS)
  7. López Guzmán, Rafael. Arquiteutura mudéxar. Manuales Arte Cátedra. ISBN 84-376-1801-0
  8. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 6 d'avientu de 2006. Consultáu'l 20 d'avientu de 2006.
  9. Muxi, Zaida (2 d'abril de 2015). «Lilly Reich 1885-1947». Consultáu'l 17 de mayu de 2017.
  10. «Gains in Spain: Once-Staid Architecture Soars Ahead of the Curve»The Washington Post (n'inglés)
  11. Vease Zabalbeascoa
  12. List of medal winners (PDF)
  13. Bacharach, Jacob (2002) The Bilbao Effect
  14. De Nueva York a Sidney
  15. «La Xunión Europea premia l'arquiteutura del Musac» (castellanu). El País. Consultáu'l 26 d'abril de 2007.
  16. «Arrinca nel MoMA de Nueva York una muestra sobre nueva arquiteutura española» (castellanu). El Mundo. Consultáu'l 26 d'abril de 2007.
  17. «On-Site: New Architecture in Spain» (inglés). El Mundo. Consultáu'l 26 d'abril de 2007.
  18. «Arquiteutura: Nueva York abrir a l'arquiteutura n'España» (castellanu). arq.com.mx. Archiváu dende l'orixinal, el 28 de marzu de 2007. Consultáu'l 26 d'abril de 2007.
  19. «premiu-pritzker-2017 Rafael Aranda, Carme Pigem y Ramon Vilalta, ganadores del Premiu Pritzker 2017» (1 de marzu de 2017). Consultáu'l 1 de marzu de 2017.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Chueca Goitia, Fernando: Historia de l'arquiteutura española, dos volúmenes. Diputación d'Ávila, 2001. ISBN 84-923918-7-1
  • Bru i Bistuer, Eduard (1984) Arquiteutura española contemporánea. Editorial Gustavo Gili. ISBN 84-252-1045-3
  • New Architecture in Spain (PB) — Editáu por y con un ensayu de Terence Riley. ISBN 0-87070-499-0
  • Carver, Norman F. Jr. (1982) Iberian Villages Portugal & Spain. Documan Press Ltd. ISBN 0-932076-03-3
  • Newcomb, Rexford (1937). Spanish-Colonial Architecture in the United States. J.J. Augustin, New York. Dover Publications; reedición (1 d'abril de 1990). ISBN 0-486-26263-4
  • Zabalbeascoa, Anatxu. Igualada Cemetery: Barcelona, 1986–90 — Enric Miralles and Carme Pinos (Architecture in Detail S.) (n'inglés). Phaidon Press, páx. 60 páxines. ISBN 0-7148-3281-2.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]