Armonía Somers

De Wikipedia
Armonía Somers
Vida
Nacimientu Pando7 d'ochobre de 1914[1]
Nacionalidá Bandera de Uruguái Uruguái [2]
Muerte Montevidéu1 de marzu de 1994[3] (79 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu[1]
Oficiu escritora
Trabayos destacaos La mujer desnuda (es) Traducir
Premios
Movimientu feminismu
lliteratura realista
Xeneración del 45
Seudónimos Armonía Somers
Xéneru artísticu novela
cuentu
Cambiar los datos en Wikidata

Harmonía Liropeya Etchepare Locino, más conocida como Harmonía Somers[lower-alpha 1] (7 d'ochobre de 1914Pando – 1 de marzu de 1994Montevidéu), foi una novelista y cuentista feminista uruguaya.[4][5][6][7] Al pie de la escritora Cristina Peri Rossi, ye una de les cuentistes contemporánees más destacaes d'Uruguái a partir de la década de 1950.[8][9]

En dellos de los sos trabayos puede reparase una mirada tresgresora, visión que comparte con otres lliterates como la chilena María Luisa Bombal o la brasilana Clarice Lispector.[10] Harmonía Somers incursionó en temes xeneralmente inédites pa la so dómina adscritos al realismu tirante y exasperado»[11] qu'incluyó elementos dicotómicos ente lo marxinal y privilexao[12] con acercamientos al postmodernismo y feminismu.[13][14] Adicionalmente, ye incluyida xunto a Silvina Ocampo, Luisa Mercedes Levinson, Gloria Alcorta, Griselda Gámbaro, Luisa Valenzuela, Amalia Jamilis, Elena Garro o Cristina Peri Rossi, dientro d'aqulos escritores qu'enceten lo «insólito-absurdu-estrañu».[15]

Biografía[editar | editar la fonte]

Nota previa[editar | editar la fonte]

Alrodiu de los exactos datos de la vida d'esta autora forxáronse delles lleendes. Ella mesma, en vida so, contribuyó a creales y sopelexar. Asina, por casu, van atopase distintes feches pa la so nacencia en diverses hestories de la lliteratura y enciclopedies, que van dende l'añu 1914 hasta'l de 1930. Coles mesmes, el seudónimu escoyíu por ella, "Harmonía Somers", débese per un sitiu a un deséu comprensible nel marcu de la sociedá puritana d'entós— de velar, siquier nun principiu, la identidá verdadera de quien en 1950 publicó una novela erótica, La muyer desnuda. Por esto, munchos atribuyir a un autor home o bien a un grupu d'escritores vanguardistas. Inda en 1976 falar del "fondu misteriu que la envolubra como una segunda piel" (Fressia/García Rei: 21) y en 1986 Miguel Ángel Campodónico escribe de "esa Harmonía Somers que se despintó obsesivamente a la mirada indiscreta de los demás" (Homenaxe: 46). Paez que cuasi siempres trató d'evitar que se-y tomaren semeyes. Nun foi hasta poco primero de la so muerte que l'autora dexó a delles persones consultar los documentos oficiales; según éstos, Álvaro J. Risso pudo configurar la so cronoloxía ("Una semeya p'Harmonía: cronoloxía y bibliografía", en Cosse, 1990).

Vida[editar | editar la fonte]

Harmonía Etchepare naz nuna ciudá uruguaya de provincia como fía mayor d'un comerciante anarquista y anticlerical, llibrepensador, Pedro Etchepare, y una madre bien católica, María Judith Locino. Aceptar na escuela privada d'un maestru español, don Lucas, como única del so sexu. Na biblioteca del so padre atopa a autores decisivos pa ella más tarde, como Piotr Kropotkin, Giacomo Leopardi, Charles Darwin, Dante Alighieri, Edmund Spenser y otros. En 1927, Harmonía termina los sos estudios primarios ya inscríbese na Escuela Normal en Montevideo, lo cual entós daquella yera la única posibilidá pa una muyer d'adquirir dalgún diploma cimeru.

Termina los sos estudios en 1933 y empieza la so carrera como maestra y pedagoga. Enseña en distintes escueles y asina va conociendo los problemes de diversos ambientes sociales. Estes esperiencies influyir por qu'en les sos publicaciones como pedagoga dedicárase a problemes como la criminalidad xuvenil (La antisocialidad xuvenil nel Uruguái, 1958). Otres publicaciones d'esti tipu son, por casu, Educación de l'adolescencia (Premiu Conceyu Departamental de Montevideo 1957, Premiu Universidá de la República), L'adolescente de novela y el so valor de testimoniu y Ann Sullivan Macy, la forxa en nueche plena. En 1950 se la manda como delegada oficial de la Biblioteca y Muséu Pedagóxicu del Uruguái al Seminariu Interamericano d'enseñanza primaria a la Organización de los Estaos Americanos (OEA) y de la UNESCO.

En 1960 ye convidada pol gobiernu de Francia pa treslladase a dichu país con cuenta d'estudiar la organización y el funcionamientu de los centros de reeducación ya instituciones penitenciaries; recibe una invitación especial de la Secretaría del Segundu Congresu de les Naciones Xuníes pa la Prevención del Crime y el Tratamientu de los Delincuentes, realizáu en Londres. En 1961 ye convidada pol Serviciu d'Intercambiu Académicu de la República Federal d'Alemaña en Bonn (DAAD) pa visitar dichu país pa realizar estudios de la so especialidá. En 1962 representa a Montevideo nel "Seminar on Education for Development and Social Progress at United Nations"; ye nomada direutora de la Biblioteca y Muséu Pedagóxicu del Uruguái. De 1962 a 1971 ye direutora del Centru Nacional de Documentación Educativa. Recibe beques de la UNESCO pa realizar estudios sobre documentación pedagóxica en París, Dijon, Xinebra y Madrid, en 1964. Ye editora de Boletín Informativu de la Biblioteca y Muséu Pedagóxicos, de Documentum, Añales y Enciclopedia d'Educación, de 1967 a 1971. (cf. Picón Garfield: 31).

En 1971, a la edá de 57 años, retirar de les sos funciones oficiales y dende entós concéntrase nes sos actividaes d'escritora. Quiciabes por cuenta de la incompatibilidá d'una vida bien activa na so carrera profesional y les sos ambiciones lliteraries, la so obra crez adulces, con llargues poses y periodos de silenciu, unu ente 1953 y 1963, otru y ente 1969 y 1979. Dempués del so debú "escandalosu" cola novela curtia erótica La muyer desnuda, en 1950, siguen los cuentos de L'esbarrumbamientu en 1953; cuando lleva'l manuscritu a la imprenta, llega a conocer ellí al direutor d'ésta, Rodolfo Henestrosa, con quien se va casar dos años dempués. A pesar del segundu escándalu qu'amena'l cuentu que da títulu al tomu, otorgar el Primer Premiu Narrativa del Ministeriu d'Instrucción Pública en 1953. Pero críticos tan respetables como Emir Rodríguez Monegal o Mario Benedetti, naquel periodu marcáu pol realismu social y el criollismu, que consideren irrelevante esa especie de lliteratura fantástica o hermética, atópen-y munchos 'defectos' a la obra, qu'anguaño se podríen interpretar más bien como síntomes d'una escritura femenino, non xerárquica. Diez años dempués, cuando camudaren los parámetros de la lliteratura, Benedetti repara: "agora sí ye posible comprobar que los cuentos d'aquel llibru de 1953, anque non totalmente realizaos como la lliteratura que pretendíen ser, nun s'inscribíen nuna pose lliteraria sinón nuna auténtica congoxa metafísica." (Benedetti: "Harmonía Somers y el calter obscenu del mundu", en: Mario Benedetti: Lliteratura uruguaya del sieglu XX, Montevideo: Alfa, 1969, 2a. edición, páx. 207)

En 1965, fecha na que sale la so segunda novela De mieu en mieu, inaugura "Somersville", la so casa nel balneariu Pinamar, un "diminutu castiellu" que se llanta "como un milagru" a 30 km de Montevideo (Couste: 52). Cuando nun s'atopa ellí, vive nel Palaciu Salvu, nel pisu 16 d'un rascacielos en Montevideo. En 1969, Harmonía Somers publica otra novela curtia, Una semeya pa Dickens, pol que se-y da'l Premiu Intendencia Municipal de Montevideo. Pero escontra finales d'aquel añu carez gravemente d'una dolencia rara, el quilotórax, de lenta y doliosa recuperación. D'esta esperiencia naz, nun llargu procesu d'ellaboración creativa, ente 1972 a 1975, la so novela monumental Namái los elefantes atopen mandrágora (1986). Primero non quier apurrir a la imprenta, porque desea que sía'l so legáu lliterariu dempués de la so muerte. Tamién l'empiezu de la Dictadura Militar, en 1973, desempeña ciertu papel pa retardar la publicación de la novela, que'l so títulu diba ser "Quilotórax en Montevideo", alusión a la situación precaria de la cultura y los escritores, munchos de los cualos tuvieron que exiliase naquel periodu.

Nos años 1970 empieza la receición lliteraria internacional de la obra d'Harmonía Somers, que munches vegaes acomuñar cola del Conde de Lautréamont. Siguen delles traducciones al inglés, al francés y al alemán, y en 1978 Somers publica un tomu de cuentos sol títulu de Muerte per alacrán que contién dellos testos nuevos, amás d'otros reeditaos. Esta coleición val-y crítiques bien positives; Mario Benedetti diz por casu: "Muerte per alacrán, alministra la so dosis de terror con un ritmu y una precisión notables; ye un títulu que nun va poder faltar en nenguna antoloxía del cuentu uruguayu." (Benedetti: op.cit. 208). Ángel Caña inclusive repara: "l'horror ensin fisuras de 'Muerte per alacrán'... algama una tensión voluntario del espantu y la crueldá que'l mesmu Quiroga nun fuera capaz de sostener con similar asperez" (Caña: "La fascinación del horror. La insólita lliteratura de Somers", en: Cola, Montevideo, non. 1188 (27 de dic.), p. 30).

En 1982 el so maríu, Rodolfo Henestrosa, fai-y una suerte de 'regalu de despidida' yá que, dos díes antes de morrer, per Navidá, apúrre-y una edición de 300 exemplares del llibrín Trípticu Darwiniano. Un alcuentru con un mozu quien llora, nel Día de la Madre, ante una tumba nel campusantu, da motivu pa la redaición de Viaxe al corazón del día, una historia d'amor romántico-histórica que la so trama desenvolver na dómina de la Guerra Franco-Prusiana en 1870. En 1986 la Intendencia de Montevidéu otorgar el Primer Premiu del Concursu Lliterariu Municipal pol llibru Namái los elefantes atopen mandrágora y recibe el Premiu añal de Lliteratura que concede'l Ministeriu d'Educación y Cultura d'Uruguái pol so llibru Viaxe al corazón del día. Tamién se-y entama un gran homenaxe na Biblioteca Nacional de Montevideo —va ser unu de los últimos eventos en que se-y ve en públicu—. En 1988 convídase-y a la XIV Esposición Feria Internacional del Llibru de Buenos Aires, onde participa xunto con otros autores (José Donoso, Arturo Uslar Pietri, Jorge Amado, etc.) nun foru col títulu de "La novela nes puertes del sieglu XXI". Nel mesmu añu publicar l'antoloxía La rebelión de la flor, escoyida pola mesma autora; nella, Harmonía Somers tamién rellata daqué sobre la fonderada 'real' de dalgunos de los sos cuentos. En 1994, a la edá de cuasi 80 años, muerre en Montevideo y los sos restos fuelguen nel campusantu británicu. El so legáu póstumu va ser el tomu El Facedor de xirasoles, homenaxe a Jorge Luis Borges, Hieronymus Bosch, Virginia Woolf y Vincent van Gogh. Nél, l'autora escribe: "Dalguna madrugada llevantaría —de día imposible— a dici-yos voi pero quedo. Nun dexen de quereme. Eso ye lo qu'importa."

Obra[editar | editar la fonte]

Si tomar en cuenta l'esquema xeneracional, Harmonía Somers, pola so fecha de nacencia, pertenecería a la llamada Xeneración del 45 de la lliteratura uruguaya. Sicasí, puede consideráse-y, como escribe García Rei (p. 101), "como una d'eses esceiciones que nieguen o xustifiquen el valor últimu d'esti criteriu que, con tanto ahínco, cuestiónase güei [...] al pasar revista a esi ser xeneracional —a les sos temes, les sos predilecciones, los sos problemes— atopamos daqué más que diverxencies; hai, en verdá, un desentendimientu cuasi completu en rellación a les obsesiones que tipifican la obra d'esta escritora y aquelles poles que s'inclina'l restu del grupu." Dalgunos considerar, por esto, como'l "llobu estepario de la xeneración del 45" (cf. Campodónico: "Homenaxe a Harmonía Somers", p.45). Por esto, en Cien autor del Uruguái dizse qu'Harmonía Somers adelantrar a la xeneración a la que pertenecería por nacencia y, pola so orientación artística, tien más de mancomún cola siguiente "Xeneración de la Crisis". Dalgunos clasificar, xunto con Juan Carlos Onetti, dientro de lo qu'Ángel Caña llamaría la "lliteratura imaxinativa" que rompió colos moldes de la lliteratura realista. Hai un llargu discutiniu sobre si la obra de Somers pertenez a la lliteratura fantástica o non; seya que non, l'atmósfera macabra de los sos testos trescalaos de violencia y erotismu, según la so estructura fragmentaria y los elementos intertextuales que contienen, faen que la llectura de les sos noveles y cuentos nun seya fácil. La so escritura ye innovadora, subversiva ya irreverente, pero coles mesmes contién elementos arquetípicos y alegóricos, alusiones a la Biblia y elementos oníricos y surrealistes.

Foi gallardoniada col Premiu Candelabru d'Oru dau pola B'nai B'rith Uruguái.[16]

Noveles[editar | editar la fonte]

  • La muyer desnuda. Montevideo 1950
  • De mieu en mieu. Montevideo 1965
  • Una semeya pa Dickens. Montevideo 1969
  • Namái los elefantes atopen mandrágora. Buenos Aires 1986

Cuentos y noveles curties[editar | editar la fonte]

  • L'esbarrumbamientu. Montevideo, 1953
  • La cai del vientu Norte y otros cuentos, Editorial Arca, Montevideo, 1963
  • Tolos cuentos 1953-1967, Editorial Arca, Montevideo, 1967 (2 tomos)
  • Muerte per alacrán, Buenos Aires, 1978
  • Trípticu darwiniano, Montevideo, 1982
  • Viaxe al corazón del día, Montevideo, 1986
  • La rebelión de la flor, Linardi y Risso, Montevideo, 1988
  • El facedor de xirasoles, Montevideo, 1994.

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Tamién referida dacuando na lliteratura especializada como Harmonía Sommers, En discutiniu

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Afirmao en: Biblioteca Nacional de Uruguay. ID de autoridad de la Biblioteca Nacional de Uruguay: 000001941. Data de consulta: 20 abril 2024.
  3. Afirmao en: Internet Speculative Fiction Database. Identificador ISFDB de autor: 147734. Apaez como: Armonía Somers. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. Rodríguez-Villamil, Ana María (1990). Elemento fantásticos na narrativa d'Harmonía Somers. Ed. de la Banda Oriental, páx. 220.
  5. Fishburn, Evelyn (1998). Short fiction by Spanish-American women (n'inglés). Manchester University Press, páx. 126. ISBN 978-071-904-744-2.
  6. Bonu, Salvador; Bansart, Andrâes (2003). Cuento negristas. Fundación Biblioteca Ayacuch, páx. 502. ISBN 978-980-276-355-9.
  7. Lago, Sylvia; Fumagalli, Laura; Benítez Pezzolano, Hebert (1999). Cuento Fantásticos del Uruguái. Ediciones Colihue SRL, páx. 286. ISBN 978-997-453-008-9.
  8. Menton, Seymour (2005). El cuentu hispanoamericanu: Antoloxía críticu-histórica. Fondu de Cultura Económica, páx. 596. ISBN 978-968-167-687-2.
  9. Kohut, Karl (1990). Un Universu Cargáu de Violencia: Presentación, Aproximamientu y Documentación de la Obra de Mempo Giardinelli. Vervuert, Klaus Dieter, páx. 226. ISBN 978-389-354-951-1.
  10. Sosnowski, Saúl (1996). Lectura crítica de la lliteratura americana: inventarios, invenciones y revisiones, Volume 1. Fundación Biblioteca Ayacuch, páx. 698. ISBN 978-980-276-293-4.
  11. Ainsa, Fernando (2011). Confluencias na diversidá: siete ensayos sobre la intelixencia creadora uruguaya. Ediciones Trilce, páx. 142. ISBN 978-997-432-567-8.
  12. Zavala, Lauro (2006). La precisión de la incertidume: posmodernidad vida cotidiana y escritura. UAEM, páx. 194. ISBN 978-968-835-962-4.
  13. Pitcher, Jonathan (2009). Excess baggage: a modern theory and the conscious amnesia of Latin Americanist thought (n'inglés). Peter Lang, páx. 250. ISBN 978-143-310-440-4.
  14. Barrán, José Pedro; Caetano, Gerardo; Porzecanski, Teresa (1996). Histories de la vida privada nel Uruguái: Individuu y soledaes, 1920-1990, Volume 3. Taurus, páx. 355. ISBN 978-997-465-308-5.
  15. Canteru Rosales, María Ángeles (2004). El "Boom Femenín" Hispanoamericanu de Los Años Ochenta: Un Proyeutu Narrativu de "Ser Muyer". Universidá de Granada, páx. 273. ISBN 978-843-383-234-4.
  16. B'nai B'rith Uruguái (8 d'avientu de 2004). «Premiu Fraternidá y Premiu Candelabru d'Oru». Consultáu'l 19 d'agostu de 2015.

Llibros[editar | editar la fonte]

  • Cosse, Rómulo. (ed.): Harmonía Somers, papeles críticos. Montevideo: Llibrería Linardi y Risso, 1990¨
  • Dalmagro, María Cristina. "Dende los estragales de la memoria. Ficción autobiográfica n'Harmonía Somers". Montevideo: Biblioteca Nacional, 2009.
  • Kantaris, Elia Geoffrey: The Subversive Psyche: Contemporary Women's Narrative from Argentina and Uruguái. Oxford: Oxford University Press, 1996. ISBN 9780198159025. Inclúi capítulu sobre Namái los elefantes atopen mandrágora (n'inglés).
  • Pfeiffer, Erna: Territorium Frau: Körpererfahrung als Erkenntnisprozess in Texten zeitgenössischer lateinamerikanischer Autorinnen. Frankfurt: Vervuert, 1998. ISBN 3-89354-098-9 (n'alemán)
  • Rodríguez-Villamil, Ana María: Elementos fantásticos na narrativa d'Harmonía Somers, Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental. 1990

Artículos (por orde cronolóxicu)[editar | editar la fonte]

  • Caña, Ángel: "La insólita lliteratura de Somers: La fascinación del horror", en: Cola 1118 (1963)
  • Fressia, A./García Rei, José Manuel: "Maldición y Esconxuru. Ventiún entrugues a Harmonía Somers", en: Sintaxis 2 (1976), páxs. 21-28
  • Niebylski, Dianna C. "Sick Bodies, Corrosive Humor: Armonía Somers." en Humoring Resistance. Laughter and the Excessive Body in Latin American Women's Fictions. States University of New York, Press, 2005.
  • Niebylski, Dianna C. “Patologías postmodernas: Reflexiones sobre los poderes de la abyección en Sólo los elefantes encuentran mandrágora de Armonía Somers.”  El salto de Minerva. Intelectuales, género y Estado en América Latina. Ed. Mabel Moraña, María Rosa Olivera-Williams. Madrid: Iberoamericana Vervuert, 2006: 253-268.
  • Picon Garfield, Evelyn: "'Yo soplo dende'l pandorial'. La muerte nos cuentos d'Harmonía Somers", en: Testu Críticu 3, 6 (1977), páxs. 113-125
  • García Rei, José Manuel: "Harmonía Somers: sondéu intuitivu y visceral del mundu", en: Cuadiernos Hispanoamericanos 415 (1985), páxs. 101-104
  • Picón Garfield, Evelyn: "Harmonía Somers", en: Picón Garfield: Women’s Voices from Latin America. Interviews with Six Contemporary Authors. Detroit 1985, páxs. 29-51
  • Campodónico, Miguel Ángel: "Homenaxe a Harmonía Somers", en: Revista de la Biblioteca Nacional (Montevideo) 24 (1986), páxs. 45-61
  • Araújo, Helena (1989), "Harmonía Somers. L'esbarrumbamientu", en: Araújo, La Scherezada Criolla. Ensayos sobre Escritura Femenino Llatinoamericana. Bogotá: Universidá Nacional de Colombia, páxs. 75-81
  • Varderi, Alejandro (1991), "Harmonía Somers: De la muyer y del amor, lo grotesco", en: Monographic Review/Revista Monografica (Odessa, TX), non. 7, páxs. 227-35
  • Agosín, Marjorie (1992), "La muyer desnuda o'l viaxe degolláu: Un testu d'Harmonía Somers", en: Revista Interamericana de Bibliografía (Washington), vol. 42, non. 4, páxs. 585-589
  • Biron, R.Y.: "Armonia Somers 'El réfugu': Masculine Subjectivity and Fantasies of Domination", en: Latin American Literary Review 21,42 (1993), páxs. 7-20
  • Zanetti, Susana: "La dorada garra de la llectura en 'Namái los elefantes atopen mandrágora' d'Harmonía Somers", en: Lateinamerika-Studien: Cultures del Río de la Plata (1973-1995). Frankfurt, 1995, vol. 36, páxs. 453-464
  • Pérez de Medina, Elena: "Sobre Harmonía Somers", en: Noé Jitrik (ed.): Atípicos na lliteratura llatinoamericana, Buenos Aires, Oficina de Publicaciones, Ciclu Básicu Común, 1997, páxs. 27-35
  • Zanetti, Susana: "Lliteratura y enfermedá en 'Namái los elefantes atopen mandrágora' d'Harmonía Somers", en: Noé Jitrik (ed.): Atípicos na lliteratura llatinoamericana. Buenos Aires, Oficina de Publicaciones, Ciclu Básicu Común, 1997 páxs. 47-56
  • Olivera-Williams, María Rosa: "Ente'l y ella: J. C. Onetti y Harmonía Somers dende los sos cuentos", en: Revista de crítica lliteraria llatinoamericana. Lima 1997, Añu 23, Non. 46, páxs. 211-224
  • Mailhe, Alejandra M.: "El cuerpu como espaciu de subversión fantástica en 'Solo los elefantes atopen mandrágora' d'Harmonía Somers", en: Mora: revista del Institutu Interdisciplinariu d'Estudios de Xéneru. Buenos Aires, 2000, Non. 6, páxs. 120-126
  • Montoro Martínez, Noelia: "La muyer desnuda: metamorfosis per decapitación', en: Añales de Lliteratura Hispanoamericana 34 (2005), páxs. 217-234.

Monografíes[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]