Arevalillo

Coordenaes: 40°35′14″N 5°22′28″W / 40.587222222222°N 5.3744444444444°O / 40.587222222222; -5.3744444444444
De Wikipedia
(Redirixío dende Arevalillo (Ávila))

Pa ver otres posibles acepciones de Arevalillo vease Arevalillo (dixebra).

Arevalillo
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Arevalillo (es) Traducir José Martín Sánchez
Nome oficial Arevalillo (es)[1]
Códigu postal 05153
Xeografía
Coordenaes 40°35′14″N 5°22′28″W / 40.587222222222°N 5.3744444444444°O / 40.587222222222; -5.3744444444444
Arevalillo alcuéntrase n'España
Arevalillo
Arevalillo
Arevalillo (España)
Superficie 15 km²
Altitú 1 m
Llenda con Narrillos del Álamo, Horcajo Medianero, Martínez, Zapardiel de la Cañada, Becedillas, Collado del Mirón y El Mirón
Demografía
Población 60 hab. (2023)
- 35 homes (2019)

- 38 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.04% de provincia d'Ávila
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 4 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
arevalillo.es
Cambiar los datos en Wikidata


Arevalillo ye un conceyu d'España perteneciente a la provincia d'Ávila,[2] na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Forma parte del partíu xudicial de Piedrahíta. En 2017 cuntaba con una población de 78 habitantes.

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Ta asitiáu a 74 km de la capital provincial, y a 51 km de Salamanca, alcontráu xeográficamente na sierra de Villafranca. Atopar a una altitú media de 1130 msnm.[3][4]

El términu municipal de Arevalillo tien una superficie de 14,97 km², y llenda con:

Noroeste: Narrillos del Álamo Norte: Horcajo Medianero (Salamanca) Nordeste: Martínez
Oeste: El Mirón Este: Zapardiel de la Cañada
Suroeste: El Mirón Sur: Collado del Mirón Sureste: Becedillas

Historia[editar | editar la fonte]

Según dellos estudios l'orixe d'esta villa abulense tuvo llugar mientres la Guerra francu-española (1635-1659), na cual unos habitantes de la relativamente cercana villa d'Arévalo, abandonar pa treslladase a les Américas pola fonda probeza carauterística de les guerres, pero al pasar pol llugar actual de Arevalillo atoparon un cazuelo con monedes d'oru francés y finalmente decidieron crear ellí una nueva villa de nome Arevalillo, n'honor a la so antigua tierra.[ensin referencies]

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 14.97 km²,[5] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 78 habitantes y una densidá de 5,21 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica d'Arevalillo ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[6]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[6]      Población según el padrón municipal de 2011[7] y de 2017 del INE.

Mediu Físicu[editar | editar la fonte]

Clima[editar | editar la fonte]

D'alcuerdu a los criterios de la clasificación climática de Köppen puede describise el clima de Arevalillo como de tipu BSk (semiárido fríu / estepa fría, la temperatura medio añal ta per debaxo de los 18°C) pero cerca de la llende a clima mediterraneu de tipu Csb (oceánicu mediterraneu de branu nidiu, la temperatura medio del mes más templáu nun llega a los 22°C pero superen los 10°C mientres cuatro o más meses al añu).

Les precipitaciones añales en Arevalillo son escases, irregulares y con fuerte estiaje nos meses de branu, por cuenta de la situación xeográfica del pueblu (alcontráu na Sierra de Villafranca, sierra paralela a Gredos pela so cara norte). El vientu húmedu qu'entra pel sur y suroeste de la península atopar con una barrera montascosa, la sierra de Gredos, que-y obliga a alzase. Esto provoca una baxada de temperatures nestes mases d'aire y poro, una rápida condensación qu'anicia fuertes precipitaciones na fastera sur de la Sierra de Gredos. Cuando esti vientu llogra remontar los montes y llegar a Arevalillo ye un vientu bien secu, con poco mugor, qu'apenes anicia precipitaciones y que provocó históricamente problemes de suministru d'agua nos pueblos de la contorna.

La nieve ye un fenómenu meteorolóxicu relativamente frecuente en Arevalillo mientres l'iviernu —siempres nun contestu peninsular—, en parte gracies a la elevada altitú a la que s'atopa'l pueblu.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

Por Arevalillo escurren los calces del Regueru Mesón (conocíu como Río Cantarranas polos habitantes del pueblu) y el so afluente'l pequeñu Regueru de los Regajales. El Regueru Mesón ye un ríu estacional, totalmente secu mientres gran parte del añu por cuenta de la escasez de precipitaciones na zona del so calce, solo lleva caudal pel iviernu y parte de la primavera procedente del destemple de les nevaes ivernices y de les agües d'estos meses. El Regueru Mesón pertenez a la cuenca hidrográfica del Duero, y en xuntándose con más regatos dempués de pasar por Arevalillo, el so caudal llega al ríu Tormes na provincia de Salamanca, afluente del Duero. Arevalillo tamién dispón de delles llamargues ganaderes con agua mientres tol añu. Tán asitiaes nes proximidaes del pueblu, y sirven p'abastecer sobremanera al ganáu vacuno del pueblu.

Vexetación[editar | editar la fonte]

Arevalillo ta arrodiáu de numberosos praos y pequeños montes, onde lo que más predomina son encines y carbayos melojos. Tamién atopamos numberoses retamas y camperes, formaos principalmente por plantes gramínees y lleguminoses.

Economía[editar | editar la fonte]

Anguaño, práuticamente la totalidá de la economía del pueblu procede del sector primariu (producción básica), y nel términu de Arevalillo podemos atopar actividaes como:

  • Agricultura doméstica o de subsistencia, ensin fines comerciales, con un nivel téunicu primitivu, tradicional.
  • Ganadería: a pesar de que pol pueblu pasa un importante camín ganaderu (Cañada Real), anguaño nun se lleva a cabu la ganadería trashumante nel pueblu como va décades, pero sí atopamos con:
  1. Ganadería estensiva con calter comercial, de ganáu bovino y ovín, alimentándose de les camperes de los terrenes qu'arrodien al pueblu. En menor midida vamos atopar ganáu porcino y avícola de calter domésticu.
  2. Ganadería intensiva cunícola. Arevalillo cunta con una de les granxes de coneyos más grandes de la rexón.
  • Minería: nel términu municipal del pueblu ta allugada una mina d'estracción de grava y sable pa pavimentos, con actividá dende 1987.

Tamién atopamos con delles pequeñes empreses del sector terciariu (servicios), dedicaes a la hostelería, a la recoyida de basures y desfechos, y al comerciu de testiles al per menor fuera d'establecimientu comercial permanente.

Ilesies de San Cristóbal[editar | editar la fonte]

Primer ilesia[editar | editar la fonte]

Nun principiu la ilesia de San Cristóbal qu'había en Arevalillo taba asitiada nun cuetu fuera del pueblu (nel llamáu "Valle de la Ilesia, asitiáu ente'l depósitu de l'agua y la cantera cercana al pueblu), y llevaba construyida dende'l Sieglu XVI. Dos sieglos dempués, la ilesia taba en bien males condiciones, los arreglos seríen bien costosos, y aprovechando que'l so allugamientu nun gustaba a los habitantes del pueblu debíu al incómodu accesu sobremanera nos iviernos, el cura D. Francisco de Prado Gómez propunxo llevantar una nueva ilesia nuna zona más céntrica y accesible, pero nun primer momentu nun disponíen del dineru abondo a pesar de recibir munches ayudes y medios. Anguaño nun esisten restos d'esta ilesia, tolos sos materiales treslladáronse y aprovecharon pa construyir la nueva.

Ilesia actual[editar | editar la fonte]

Nel Sieglu XVIII, don Amador Merín Malaguilla, canciller de la Universidá de Salamanca, proyeutó los planos y consiguió el dineru necesario que faltaba pa la construcción de la nueva y actual ilesia de San Cristóbal, y en xunu de 1727 empezar a construyir col esfuerciu de tolos habitantes y cola ayuda añadida de los vecinos de Zapardiel de la Cañada, d'onde procedía la piedra. La ilesia tien cabecera poligonal y cuerpu d'una sola nave al que s'apuerta por dos portaes. Tanto la nave como la cabecera tán cubiertes con armadura de madera. A los pies alza una espadaña de sillería, de tres cuerpos. L'edificiu consta de 364 m², construyíos sobre una parcela de 1206 m².

La ilesia terminar nel añu 1730, y nun primer momentu quíxose que fuera bendicha pol artífiz de la so construcción (don Amador Merín Malaguilla, que mientres la construcción foi xubíu a Obispu de Badayoz), pero los sos problemes de salú torgar y finalmente foi bendicha'l 11 de setiembre d'aquel añu pol Obispu d'Ávila don Pedro de Ayala xunto con Miguel de Quintana, cura rector de Santa María del Berrocal.

Orixinalmente tuvo'l campusantu asitiáu na parte trasera, onde taba asitiada la Cruz, pero alredor de 1950 o 1960 decidió allugase el nuevu campusantu pela rodiada del pueblu (direición Alba de Tormes / Salamanca). La pequeña paré qu'arrodia la ilesia tamién ye más recién.

Cañada Real[editar | editar la fonte]

Pol términu municipal de Arevalillo pasa la denomada Cañada Real Soriana Occidental, camín que s'usaba dende l'añu 1273 (por edictu del Rei Alfonsu X el Sabiu) pal ganáu trashumante que percuerre 700km en diagonal pel centru de la península ibérica. Arrinca dende la provincia de Soria y percuerre parte de les provincies de Segovia, Ávila, Salamanca y Cáceres pa terminar en Valverde de Leganés, provincia de Badayoz. Tamién ye denomada Cañada Real de la Vera de la Sierra.

Nesti tramu abulense, la Cañada Real llega a Arevalillo en pasando por Zapardiel de la Cañada y va dirixida escontra Aldealabad del Mirón.

Infraestructures[editar | editar la fonte]

Carreteres[editar | editar la fonte]

Por Arevalillo pasen dos carreteres (l'Autonómica  CL-510  y la Comarcal  C-610 ):

Nome Trayeutoria Situación
 CL-510 
Dende Salamanca
hasta Piedrahíta (Ávila)  AV-102 
Llargor: 42 quilómetros
||
Oeste de Arevalillo
 C-610 
||
Dende Arevalillo (Ávila)  CL-510 
hasta Peñaranda de Bracamonte (Salamanca)  SA-114 
Llargor: 64 quilómetros
||
Sur y Este de Arevalillo

Fiestes[editar | editar la fonte]

Fiestes n'honor a San Cristóbal[editar | editar la fonte]

A pesar de que na Ilesia universal la fiesta d'esti Santu celebra'l día 10 de xunetu, Arevalillo celebrar el 13 de setiembre hasta l'añu 1992. A partir de 1993 celébrase'l segundu fin de selmana de setiembre, con llicencia del Obispáu a pidimientu del Conceyu del pueblu. El motivu pol cual Arevalillo nun celebra'l so patrón en xunetu y facer en setiembre remóntase al sieglu XVIII, los llabores agrícoles ocupaben tol branu y nun se tenía tiempu llibre pa prestase hasta setiembre, al cesar la temporada agrícola nel pueblu.

===Fiestes de Branu celebren l'últimu fin de selmana d'agostu. Más multitudinaries que les de setiembre, debíu al periodu vacacional de neños y padres, y meyor climatoloxía.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Diputación d'Ávila (ed.): «Diputación. Los nuesos pueblos: Arevalillo». Consultáu'l 13 de febreru de 2013.
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Arevalillo na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 13 de marzu de 2013.
  5. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  6. 6,0 6,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Arevalillo».
  7. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».

Bibliografía adicional[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]