Artziniega

Coordenaes: 43°07′48″N 3°08′28″W / 43.1299°N 3.141°O / 43.1299; -3.141
De Wikipedia
(Redirixío dende Arceniega)
Artziniega
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Álava
Comarca Cuadrilla de Ayala (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa d'Artziniega Agurtxane Llano Cuadrado
Nome oficial Artziniega (eu)[1]
Nome llocal Arceniega (es)
Códigu postal 01474
Xeografía
Coordenaes 43°07′48″N 3°08′28″W / 43.1299°N 3.141°O / 43.1299; -3.141
Artziniega alcuéntrase n'España
Artziniega
Artziniega
Artziniega (España)
Superficie 27.45 km²
Altitú 210 m
Llenda con
Demografía
Población 1832 hab. (2023)
- 906 homes (2019)

- 915 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Cuadrilla de Ayala (es) Traducir
0.55% de Álava
0.08% de País Vascu
0% de España
Densidá 66,74 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Bir Lehlu
artziniega.info
Cambiar los datos en Wikidata

Artziniega ye un conceyu español de la provincia d'Álava, na comunidá autónoma del País Vascu. Atopar nel estremu noroeste de la provincia, na llende con Vizcaya y Burgos, y llenda colos conceyos de Valle de Mena (Burgos), Gordejuela (Vizcaya) y Ayala (Álava). Atopar a 210 metros d'altitú, a 27 quilómetros de Bilbao y 55 de Vitoria. Tien una población de 1829 habitantes (INE, 2015).

Conceyos[editar | editar la fonte]

  • Artziniega, con 1693 habitantes.[2]
  • Campijo
  • Gordeliz
  • Mendieta
  • Retes de Tudela/Erretes Tudela
  • San Antonio
  • Santa Koloma
  • Sojoguti/Soxoguti

Historia[editar | editar la fonte]

Santuariu de N. S. de la Encina
Encina d'Artziniega.

Primeros datos y Edá Media El territoriu onde s'alluga Artziniega foi pobláu dende antiguu. Na Cueva de la Ilesia, en Retes de Tudela, atopáronse restos humanos prehistóricos, y non lloñe d'ellí, nel barriu de Gordeliz, atopar nel sieglu XVIII una llábana con una inscripción en llatín, lo que da fe de la presencia romana per estes tierres.

Asina mesmu, nes escavaciones realizaes nel santuariu de La Encina, topáronse restos d'un asentamientu con cultura material romana fechaos ente los sieglu IV y VI.

La hestoria escrita d'Artziniega empieza nel añu 1272, cuando'l rei de Castiella, Alfonsu X El Sabiu, concede a Artziniega la carta-puebla. Esta fundación obedez bien probablemente al deséu del Rei de Castiella de fundar una villa a mediu camín ente Orduña y Balmaseda que-y dexara andar# a la tema con estes villes, pertenecientes a los señores de Vizcaya. Sicasí, al de poco tiempu, por circunstancies familiares, los mesmos reis de Castiella pasaríen a ser señores de Vizcaya, polo qu'Artziniega nun llegó a cumplir la so función estratéxica y quedó como una villa de segundu orde tocantes a importancia comercial. Una vegada fundada (probablemente sobre un asentamientu humana previu) La Villa rexiríase d'equí p'arriba pol fueru de Vizcaya, el natural de la tierra, y p'asuntos económicos y tributarios pol fueru de Vitoria.

Hasta la muerte de Don Tello, perteneció a Vizcaya, pero a la so muerte, en 1370, ésti vencer al so hermanu'l rei Enrique II, qu'un añu dempués apurrir a Pedro López de Ayala, el Canciller, xunto colos valles d'Orozco y Laudio.

Tres ello, y hasta 1817, los señores y duques d'Ayala (y más tarde los duques de Veragua, Berwick y Liria) tuvieron la prerrogativa de nomar alcaldes mayores n'Artziniega, pero nunca lu exercieron, yá que anque formalmente formaba parte del señoríu d'Ayala, na práutica nunca la fixo. Mientres perteneció a Vizcaya el Señor nomó los alcaldes, y darréu venir faciendo'l pueblu en conceyu abiertu.

Edá Moderna Mientres la Edá Media, al igual que'l restu del país, Artziniega vivió marcada poles guerres de bandería ente cles rivales que lluchaben pol control del territoriu. Artziniega taba allugada nun llugar estratéxicu de camín comercial ente la pandu y el mar, lo que faía qu'hubiera dalgún llinaxes de cierta riqueza (los Bengoa, Ortiz de Molinillo-Velasco, Monteano...), pero en realidá les actividaes yeren de calter más bien agrícola y ganaderu, aspeutos nos qu'Artziniega si tuvo una importancia bien destacada; ello ye que foi una villa de chacolinera de primer orde. Tocantes a les guerra de bandería, la Villa asocedieron actos violentos, como por casu un intentu d'asediu. Amuesa d'esta dómina violenta ye'l pidimientu que faen los ferrones d'Artziniega a los Reis Católicos en 1491, por cuenta de los abusos que sufríen per parte de los Largacha de Iratzagorría, llinaxe con grandes intereses nel comerciu del fierro.

Nel sieglu XV la Villa dotar d'unes ordenances que nos dan testimoniu de la vida cotidiana y les actividaes económiques corrientes: cultivu del trigu, de la vide, la ganadería, los molinos, los oficio urbanos como texedores, mesoneros, panaderos... Tenía gran importancia yá entós el mercáu selmanal, una y bones Artziniega foi mientres la so historia el centru económicu de la comarca, y tamién les feries de setiembre en La Encina, verdaderos acontecimientos que llegaben a durar quince díes.

Nestes feches medievales constituyóse una institución supramunicipal importante p'Artziniega, la denomada Xunta de Ordunte, qu'arrexuntaba a la Villa y los pueblos ayaleses colindantes (Mendieta, Retes de Tudela, Santa Coloma y Soxoguti), pa dirimir asuntos comunes como l'aprovechamientu de los montes y camperes.

Pasaos estos primeros años de transición ente la Edá Media y la renacencia, Artziniega conoz un periodu d'espansión nel que s'empezar a ocupar espaciu extramuros y la riqueza xenerada pol descubrimientu redunda de manera direuta nel desarrollu de la Villa. Son numberosos los arcenieganos que faen fortuna nes Amériques. Asina, en 1590, el bachiller Pedro Sáenz de Ubaldi funda un hospital frente a la parroquia, que darréu foi treslladáu al cantón de Zubiaur, y más tarde al barriu d'Arenaza, onde permaneció hasta mediáu'l sieglu XX. Otru fechu a destacar ye la fundación de les escueles d'Artziniega, como donación de Pedro de Oribe Salazar nel añu 1608.

Nesta dómina asoceden n'Artziniega acontecimientos históricos curiosos, como los pleitos sosteníos con dalgunos mozos d'Artziniega que refugaben faer el serviciu militar, o'l refugu que sufrió nes Xuntes Xenerales d'Álava el procurador d'Artziniega en 1674 al desconocer el castellán.

Hasta los nuesos díes Mientres los sieglos XVIII y XIX la Villa d'Artziniega consolídase como centru comercial de la contorna natural de la que ye cabeza. En 1814 dar# en la urbanización de la Goiko Plaza, y darréu de la xubida de La Encina. Ye la dómina en que nos terrenes cercanos al centru constrúin cases y palacios de les xentes pudientes d'Artziniega, que más tarde van ser residencia de families residentes en Madrid o Bilbao.

Na segunda metá del sieglu XIX Artziniega sufre un gran tresformamientu tocantes a infraestructures, yá que gracies a la iniciativa de vecinos y autoridaes realizáronse obres propies d'una población más grande, como'l nuevu edificiu del conceyu, el mercáu cubiertu y el casino d'Artziniega.

Mientres la postrera Guerra Carlista, Artziniega sufrió combates y fueron quemaos l'archivo y el rexistru civil de la Villa, perdiéndose importantes documentos. Na Guerra Civil Española Artziniega tamién se vio envolubrada na guerra y foi testigu de la meyora de les tropes sublevaes peles sos tierres mientres 1937. Artziniega nun principiu quedó fuera de la zona nacional (a diferencia de la mayoría de la provincia d'Álava), pero la meyora de los sublevaos escontra Bilbao facer cayer. Cola entrada de les tropes fascistes l'alcalde d'Artziniega, Juan Zabalgoitia, del PNV, foi fechu presu, condergáu a cárcel y treslladáu a la prisión d'El Puerto de Santa María.

Nos últimos años de la dictadura producir n'Artziniega la urbanización de terrenes cercanos a la Villa, y surdieron los nuevos barrios d'Eguzkimendi, Arenaza o El Palaciu. Esta crecedera urbana aceleróse descomanadamente nos últimos años, lo que supunxo un aumentu de población bien grande hasta asitiar al conceyu nos 1700 habitantes aproximao, anque esiste una población flotante bien numberosa.

Patrimoniu históricu-artísticu[editar | editar la fonte]

Cascu Históricu[editar | editar la fonte]

Casco Antiguu de Arceniaga
Arceniega (es)
conceyu d'España
Llocalización
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Álava
Comarca Cuadrilla de Ayala (es) Traducir
Coordenaes 43°07′48″N 3°08′28″W / 43.1299°N 3.141°O / 43.1299; -3.141
Artziniega alcuéntrase n'España
Artziniega
Artziniega
Artziniega (España)
Altitú 210 m
Arquiteutura
Superficie 27,45 km²
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

El conxuntu históricu-monumental del nucleu medieval de la villa d'Artziniega ye unu de los meyor calteníos del País Vascu. Caltién la so estructura orixinal allugada nun cuetu y compuesta por trés calles paraleles xuníes ente sigo por dos cantones. El caltenimientu cuasi perfectu d'esta estructura ye debida a que la villa nun algamar la importancia cola que foi concebida. L'espaciu de intramuros foise ocupando de manera paulatina, empezando pela parte alta y la zona aneja a la parroquia de l'Asunción (qu'exercía como zona vertebradora) y estendiéndose escontra la Cai de Enmedio. La parte baxa del cascu quedó en gran midida sacupada nos primeros sieglos, lo que dexó qu'a partir del sieglu XVIII construyérense ellí palacios y casones de más entidá ocupando solares más amplios. Polo xeneral, el caserío de mayor antigüedá allugar na parte alta y data del sieglu XVI, magar que la mayoría d'ellos sufrieron reformes posteriores.

Tocantes a les muralles qu'arrodiaron la villa, por cuenta de qu'en realidá nun fueron demasiáu necesaries, yá pal sieglu XVII paez qu'escarecíen d'entidá, y solo calteníense zones concretes, como por casu les puertes, qu'anguaño nun esisten, y de les que se cree qu'había dos, una no que se conoz como "Puerta de la Villa", y otra nel estremu oeste, dando a la parte d'usu públicu denomada "Campu de baxo". De la muralla en sí namái queden restos visibles na parte baxa de delles cases de la parte baxa del cascu históricu, y na parte alta, nel paséu que recueye'l cascu por detrás de la Parroquia, siendo esta última zona la más visible del paséu de ronda.

Monumentos[editar | editar la fonte]

  • Ilesia parroquial de La nuesa Señora de l'Asunción
  • Santuariu de La nuesa Señora de la Encina
  • Conventu de La nuesa Señora de los Remedios (MM Agustinas)
  • Torre y Palaciu d'Ortiz de Molinucu de Velasco
  • Muséu Etnográficu

Redolada natural[editar | editar la fonte]

El conceyu d'Artziniega atopar nuna redolada de gran guapura paisaxística y valor medioambiental, nuna zona cantábrica montascosa y mui cerca de la Sierra de Sálvada y los montes de La Peña. Estos montes marquen la llende abrupto de la pandu castellana cola aguada atlántica y son llugares de gran guapura, de mestos montes, cantiles, roquedos y praderíes de monte.

Dientro del términu municipal d'Artziniega pela redolada de la Villa esisten amplies zones de pacional y zones cultivaes. Antaño les zones cultivaes con trigu, cebada o vide, yeren muncho más estenses, frutu de les necesidaes de suministru, pero anguaño la mayoría d'esos terrenes son simples camperes, y munchos d'ellos fueron urbanizaos nos últimos años. Nes zones montascoses hai una importante masa forestal de frondosas, sobremanera nos montes Zaballa y Otsati, formada por carbayos, encines, pládanos, fresnos y otru tipu d'árboles autóctonos. Los pinares de repoblación ocupen amplies zones nes llendes con Gordejuela, ente Mendieta y los montes de Pando y Sandolla. En toes estes zones abonda la fauna (xabalinos, corzos, rapazos, llebres, ginetas...).

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráficu de población 1900-2000[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica d'Artziniega ente 1900 y 2000

Gráficu de población 1988-2008[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica d'Artziniega ente 1988 y 2008

Eleiciones municipales[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales en Artziniega
Partíu políticu 2015[3] 2011[4] 2007[5] 2003[6] 1999[7] 1995[8]
Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales
Euskal Herria Bildu (EH Bildu) / Bildu 41,01 4 33,27 3 - - - - - - - -
Partíu Nacionalista Vascu (EAJ-PNV) 39,96 4 42,11 4 33,86 3 49,08 5 36,77 4 31,64 4
Partíu Popular (PP) 12,28 1 17,68 2 17,44 2 22,52 2 24,89 2 24,88 3
Partíu Socialista d'Euskadi-Euskadiko Ezkerra (PSE-EE) 4,27 0 4,87 0 9,11 1 5,66 0 6,95 0 6,28 0
Ezker Batua-Berdeak (EB-B) - - - - 2,47 0 - - - - - -
Aralar - - - - 21,71 2 22,17 2 - - - -
Eusko Alkartasuna (EA) - - - - 13,16 1 - - 9,53 1 14,45 1
Unidá Alavesa (UA) - - - - - - 0,12 0 - - 5,57 0
Euskal Herritarrok (EH) - - - - - - - - 20,96 2 - -
Herri Batasuna (HB) - - - - - - - - - - 15,52 1

El primer alcalde escoyíu por sufraxu tres el réxime franquista foi José María Elejalde, de la UCD, y darréu Imanol Aretxabala, del PNV, que dirixió'l consistoriu dende 1983 hasta 2007, con un pequeñu paréntesis en que foi alcalde Juan José Cagigas. El relevu d'Imanol Aretxabala tomar Agurtzane Llanu, tammbién del Partíu Nacionalista Vascu tres les eleiciones del 27 de mayu de 2007, anque cunta con una exigua mayoría de 3 conceyales sobre un total de 9. Tres les eleiciones de 2011 volvió salir alcaldesa Agurtzane Llanu (PNV- 4 conceyales, Bildu- 3 conceyales y PP -2 conceyales).

Pueblos y barrios[editar | editar la fonte]

El conceyu d'Artziniega componer de dos territorios históricamente bien estremaos.

Aspeutu urbanu d'Artziniega.
Aspeutu urbanu d'Artziniega.
Aspeutu urbanu d'Artziniega.
  • Per un sitiu, tenemos la mesma Villa d'Artziniega y les tierres adscrites a la so circunscripción qu'ocupen les zones cercanes, colos barrios o caseríos de Úreta, Barretaguren, Escarza, Hormaza, Barrachi (San Antonio), Venta, Gordéliz, Les Caseríes, Les Campes y San Román, según el llugar de Campijo, conlindante coles tierres burgaleses de Áyega y qu'antaño s'atopaba en plenu camín de Valmaseda.
  • Per otru llau, atopamos una serie de pueblos adscritos al conceyu d'Artziniega nel añu 1841 y que son Mendieta, Retes de Tudela, Santa Coloma y Soxoguti. Estos pueblos formen parte de la histórica Tierra de Ayala, rixendo nellos el fueru d'Ayala, a diferencia de la Villa d'Artziniega.

Les rellaciones ente la Villa y los pueblos tuvieron históricamente regulaes pola llamada Xunta d'Ordunte, una institución qu'axuntaba a representantes de cada xurisdicción y que s'encargaba de los asuntos comunes, como por casu l'aprovechamientu de los montes. La Xunta de Ordunte yera una institución soberana d'orixe medieval, que nun tenía rellación nin cola Villa d'Artziniega nin cola Tierra de Ayala, y axuntábase so la encina qu'esiste xunto al santuariu. Anguaño esiste un monumentu conmemorativo.

Les primeres ordenances d'esta xunta de Ordunte nun se caltienen, pero sí les de la remodelación fecha nel añu 1623 siendo alcalde d'Artziniega Diego de la Gamarra. Esti tipu de xuntes d'orixe medieval son abondosos en Vasconia como manera d'organización básica; ende tenemos por casu mui cerca d'Artziniega la mesma xunta de Saraube, o la Ruzabal, qu'entendía los pueblos de la ciudá d'Orduña o más lejanamente, la cofradería de Arriaga pa la provincia d'Álava.

Llingua[editar | editar la fonte]

Artziniega allugar mientres llargos sieglos na mesma frontera ente tierres vascongadas y romanzadas, de cuenta que dambes llingües coesistieron nesta redolada xeográfica dende finales de la Edá Media. Atestíguase una presencia mayor y más recién del eusquera na mesma villa que n'otros pueblos de la Xunta de Ordunte (Retes de Tudela, Santa Coloma, Soxoguti...), tantu na mesma toponimia local como según los testimonios históricos. La desapaición del eusquera producióse probablemente nel sieglu XVIII.

Nos últimos años la conocencia de la llingua vasca esperimentó un aumentu espectacular nel conceyu d'Artziniega, tantu en númberu de falantes como en porcentaxe, pasando d'un escasu 2% de persones billingües en 1981 a más d'un 24% en 2006. Esta meyora consiguióse en gran midida gracies al sistema educativu, y el mayor porcentaxe de billingües dar ente les persones más nueves.

Servicios[editar | editar la fonte]

Artziniega cuenta con instalaciones deportives (piscines, polideportivu, campu de fútbol...) y colos servicios sociales básicos: escuela pública d'educación primaria "Arteko Gure Ama", consultoriu médicu, biblioteca, casa de cultura y llar del xubiláu. P'atención educativa y sanitaria de mayor nivel encuádrase dientro de la cuadriella de Ayala, según pa cuestiones de facienda, polo que los habitantes han d'allegar a Amurrio o Laudio. Tola contorna recibe l'atención hospitalaria en Galdakao, magar que'l conceyu d'Artziniega plantegóse en delles ocasiones solicitar a Serviciu vascu de Salú la posibilidá d'atención nel hospital de Cruces-Barakaldo.

Tocantes a tresportes, esiste una llinia regular de Bizkaibus que coneuta Artziniega con Bilbao al traviés de Sodupe cada hora, y otra hasta Vitoria con menor frecuencia. La proximidá con Bilbao (atópase solo a 27 km) y la facilidá de comunicación al traviés del corredor del Cadagua fai qu'histórica y anguaño seya la capital de vizcaina'l llugar de referencia pa los habitantes d'Artziniega, munchos de los cualos llegó nos últimos años dende'l Gran Bilbao.

Fiestes y celebraciones[editar | editar la fonte]

El día 8 de setiembre celébrase la festividá de la Virxe de la Encina. El primer domingu de setiembre tenía llugar un mercáu medieval que mientres los últimos años adquirió gran fama. Agora dende l'añu 2008, celebrar en xunu, anguaño (2009) concretamente'l 28 de xunu. Dende l'añu 2010 celébrase l'últimu domingu d'agostu por que nun coincida coles fiestes patronales. Dende 2012 celébrase'l tercer sabado de setiembre.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional en 2015». Consultáu'l 8 de xineru de 2017.
  3. El País (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Artziniega 2015». Consultáu'l 10 d'agostu de 2015.
  4. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Artziniega 2011». Consultáu'l 10 d'agostu de 2015.
  5. El País (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Artziniega 2007». Consultáu'l 10 d'agostu de 2015.
  6. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Artziniega 2003». Consultáu'l 10 d'agostu de 2015.
  7. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Artziniega 1999». Consultáu'l 10 d'agostu de 2015.
  8. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Artziniega 1995». Consultáu'l 10 d'agostu de 2015.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]