Antroxu de Les Palmes

De Wikipedia

Plantía:Ficha de fiesta

L'Antroxu de Les Palmes, Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria ye una de les fiestes más antigües, con más historia y calter propiu d'España, que se celebra na ciudá del mesmu nome (Les Palmes de Gran Canaria). Más de cinco siglos de vida fixeron d'esta fiesta popular la de mayor enraigono y una de les más multitudinaries del conceyu capitalín de la islla de Gran Canaria (Canaries), y una de les de mayor relevancia del país y del mundu.[1][2] En xunu de 2011 llogró la declaración como Fiesta d'Interés Turísticu de Canaries.[3]

Nes fiesta celebra la Gala d'Eleición de la Reina y la Gala d'Eleición del Drag Queen del Antroxu. Esta postrera empecipiar en 1998 y foi precisamente l'antroxu de la capital grancanaria el primeru d'España n'incluyir dichu espectáculu. Tamién participen viviegamente de cada unu de los actos que s'entamen les murgues, agrupaciones locales que realicen actuaciones afatiaos con amarutes nes que canten a manera de sátira, tanto masculines como femenines, y les comparses, grupos de baille coreografiados al ritmu d'una batucada.

L'escenariu principal del Antroxu asítiase nel Parque Santa Catalina y ye construyíu dende cero siguiendo la temática de les fiestes, que camuda cada añu. La participación masiva de ciudadanos na Gran Cabalgata, los Fargataos y l'Entierru de la Sardina -zarru de la celebración- contribuyeron de forma destacada al ésitu del Antroxu d'esta ciudá.

En 2023 foi declaráu fiesta d'interés turísticu internacional, siendo'l quintu antroxu n'España en consiguilo tres los de Santa Cruz de Tenerife y Cádiz (1980), Águilas (2015) y Badayoz (2022).[4][5]

Historia[editar | editar la fonte]

Prólogu inquisitorial de 1574:
1574..................................CXV-2
Procesu siguíu nel V.O. de la Ing. de Cans. contra Andrés Espín, fíu de Hernado Espín, vecín de Canaries, por que tando na casa del canónigu Pedro León, onde se celebraba la boda de Matías Cayrasco, fíu de Constantín Cayrasco, Alguacil de la Inquisición, y onde quería representase una comedia, el dichu Andrés quixo pillar a Constantín, sacando espaes, etc. Allegaron los restantes y esnudaron unos venti espaes, por ser toes xentes principadas. La fiesta yera de mázcares y la concurrencia tan grande que nun cabía na sala nin nos patios. Diz Constantín qu'había más de cuarenta espaes.
Ordenar la prisión d'Espín anque depués llibértase-y condicionalmente, ensin que recaya más resolución nel asuntu.

Sieglu XV - XVIII[editar | editar la fonte]

Los sos antecedentes remóntense cuasi al entamu de la historia de la ciudá. Al términu de la conquista de la Islla de Gran Canaria, a finales del Sieglu XV, empieza a poblase non yá de castellanos sinón tamién de distintes nacionalidaes, acoyendo asina pobladores de diversa procedencia. N'agostu de 1521, un grupu de xenoveses residentes na ciudá, (entós llamada Real de Les Palmes), fueron decisivos na estructuración del "Antroxu primeru", con tintes claramente italianos. Apaez per estos díes lo que podríamos considerar anguaño la "comisión de festexos", ordenando corríes de toros, allugamientu de lluminaries y el nomamientu de caballeros por que curien de les fiestes. Yá nel sieglu XVI, distintos documentos aluden a la presencia d'italianos na ciudá, y a la so afición a los bailles de mázcares.

Hai de solliñar la figura de Don Bartolomé Cairasco de Figueroa, nacíu nuna casona de l'Alamea capitalina'l 8 d'ochobre de 1538. El so padre foi Don Mateo Cairasco, procedente de Niza, y la so madre Doña María de Figueroa, de Gran Canaria, con una guañadura italiana que tamién tendría los padre de los Salvago, que yera xenovés. Dambos realizaben bailles d'amarutes, y con estes celebraciones otorgar edá y mázcara patriarcal a un antroxu más que centenariu.[6]

Documentos históricos acrediten esta realidá: Néstor Álamu, Cronista Oficial de la ciudá y de la isla, rellata nes sos cróniques calteníes nel Muséu Canariu'l 5 d'agostu de 1574 les agarraes nun "xaréu o farsa de xentes amarutaes" por disputes familiares que dieron a fin un prólogu inquisitorial, falando de baille de mázcares y amarutes celebráu na casa del canónigu Pedro León, con motivu del matrimoniu de Matías Cairasco. <<Prólogu inquisitorial reproducíu a la derecha del testu>>

Na Historia de les Islles Canaries de José de Viera y Clavijo, al rellatar la entrada del capitán xeneral, Íñigo de Brizuela na isla, en febreru de 1635, señala: sirviósele aquella nueche una gran cena, y tres banquete los díes de les carnestolendas[7]

El 2 de mayu de 1777 publicar por Bandu nesta Ciudá una Real Cédula de S.M. y Señores del Conseyu en representación del Obispu de Placencia nel que se prohibía tou tipu de celebraciones d'esta índole. Anque yá esistíen ciertes prohibiciones como les del Obispu Valentín Moren en 1751, poles que nun podía celebrase les procesiones de nueche, ente otres, y les del Correxidor Don Martín de Roxas y Teruel dictaes dende la so visita a la Islla nel añu 1757.

Cabalgata del Círculu Mercantil en 1891, ente l'Alamea de Colón y la Plaza de Cairasco

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

L'antroxu d'antaño tomaba dende la Plaza de La Feria hasta'l final del Paséu de San José, col so embelicu nel Gabinete Lliterariu, l'Alamea de Colón y la so exa principal na Cai Mayor de Triana.

L'Antroxu manifestaríase en delantre nuna redolada familiar y vecinal, con celebraciones d'amarutes y mázcares nos salones más adineraos y sábanes de los barrios más humildes. Yá empezaben a realizase los primeros desfiles, paseos con música y quema de cohetes. Anque la fiesta tenía de parar a medianueche, por llimitaciones de la Inquisición xustificada en motivos relixosos.

A mediaos del Sieglu XIX la fiesta da un xiru cola apaición de instituciones socio-culturales (les llamaes sociedaes) con capacidá pa convocar fiestes con motivos diversos, d'acordies coles primeres cabalgates de xarrés y carros alegóricos siguíos de les marcaritas. Ye la dómina de les sociedaes, el <<Círculu Mercantíl>>, el <<Gabinete Lliterariu>>, el <<Club Les Palmes>>, la <<Unión Musical>>, el <<Casino d'Instrucción y Recréu>> o el<<Círculu de l'Amistá>> toos en redol al cascu históricu de la ciudá (Triana - Vegueta), onde al igual atópase'l Teatro Pérez Galdós nel que se realizaron numberoses escenes de bailles y escenes carnavaleras.[8]

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Martes d'Antroxu de 1918 en Les Palmes de Gran Canaria.
Desfile d'Antroxu de 1900-1910, nel barriu de Vegueta.

Les Fiestes d'Iviernu:

Yá nel sieglu XX l'apaición d'instituciones como'l Club Náuticu o'l Club Victoria amplíen el mapa carnavalero escontra'l norte, a la parte de los muelles de la ciudá y al bariu de La Isleta dempués de la dictadura. La represión estatal mientres la Dictadura Franquista, al igual que nel restu d'España, prohibió esta celebración y torgó el desarrollu del Antroxu que s'amazcaró so la denominación de "Fiestes d'iviernu". Dellos vecinos caltener vivu na clandestinidá, en convocatories que cuasi siempres allugaben los clubes social y deportivu más señalaos. Convocaben bailles y fiestes frecuentaes polos vecinos que despintaben los sos amarutes so sábanes hasta llegar al local.

1976 - Antroxu modernu:

Tres el fin del Réxime Franquista a partir de 1976 recuperóse entós la fiesta na cai, conociéndose como l'actual antroxu modernu y cobrando la so dimensión actual. Meses dempués de la muerte de Franco, dende'l barriu de La Isleta, de la mano de Manolo García unu de los sos vecinos, llamaba al gobernador civil de la provincia y llograba l'autorización por que el antroxu volviera a les cais de la ciudá y pudo celebrase una cabalgata d'amarutes, dempués de 40 años de prohibición. Los vecinos de La Isleta constituyeron el primer Patronatu del Antroxu y coyeron les riendes de la organización nestos primeros años.

Década de los 80:

Na década de los 80 la organización del antroxu especializóse y profesinalizó, exigiéndo un presupuestu mayor, más actividaes y una ordenación municipal. Tou ello semó la grana por que se produxera l'alcuerdu ente'l Patronatu del Antroxu y el Conceyu. Nesti procesu xugó un papel fundamental la figura del alcalde, Juan Rodríguez Doreste, qu'impulsó la realización d'un actu emblemáticu al entamu de les fiestes y la creación d'una Comisión Mista pa la organización de les carnestolendas.

Asina en 1982-1983 marca un antes y un dempués nel empiezu de les fiestes, dando un el pistoletazu de salida col "Pregón" al cargu de un personaxe públicu, de primeres nes Cases Consistoriales pasando por distintos llugares y anguaño sobre l'enorme escenariu de la Plaza de Santa Catalina, engalanáu cola ambientación carauterística (alegoría) a esi añu y siguíu de la tradicional "Verbena de les Sábanes".

En 1986 créase la comisión mista llamada "Fundación del Antroxu de Les Palmes" na que taben representaos el conceyu, los grupos políticos, les asociaciones de vecinos, los grupos d'antroxu y otros coleutivos sociales. Nesos años entamó una inda güei recordada fiesta veneciana en Vegueta. Tamién empieza a popularizase'l nuevu himnu oficial pa los festexos "Invitación al Antroxu".

Década de los 90:

La década de los 90 empezó con cambeos na estructura y organización de les fiestes y créase la Sociedá Anónima "Fiestes del Antroxu de Les Palmes".

Nos sos entamos, tantu les gales como actuaciones teníen llugar nel Teatro Pérez Galdós y na Plaza de Santa Ana. Col pasu del tiempu, dalgunes de les actuaciones camudaron de llocalización y treslladáronse al Estadiu Insular, hasta qu'en 1995 tolos actos pasen a realizase sobre'l nuevu enclave del Antroxu nel Parque Santa Catalina, que se consolida como centru neurálxicu de les carnestolendas.

L'añu 1998 marcó la historia recién del antroxu de Les Palmes de Gran Canaria, cola celebración de la primera Gala Drag Queen qu'enchió toles mires y consolidóse como un referente y una carta de presentación de les fiestes nel ámbitu nacional ya internacional.

Cloe, Antroxu Canín 2011, el concursu más novatu de les fiestes.

Sieglu XXI[editar | editar la fonte]

Nestos más de trenta años trescurríu d'Antroxu modernu, pasó a ser la fiesta de mayor impautu social y económicu de la islla de Gran Canaria y faciéndose bien notable ente los sos principales curiosos turísticos, sabiendo afaese a les nueves demandes d'ociu, diversión y espectáculu d'una sociedá mediática.

En 2001 constitúyese la Sociedá de "Promoción de la Ciudá de Les Palmes de Gran Canaria S.A.", que se fai cargu de la organización y xestión de les fiestes, ente elles la del Antroxu.

Güei, l'Antroxu de la capital grancanaria fíxose con una historia carauterística entrañable de munchos personaxes populares, como Juanito El Pioneru o'l Charlot de Les Palmes (mascarita de Charlie Chaplin). Y otros quiciabes non tan populares nel tiempu como les más de 300 muyeres presentáronse como candidates a Reina del Antroxu, los sos más de 250 aspirantes a Gran Dama y más de 700 inscrites pa la Reina Infantil. Y en l'aspeutu económicu enforma camudó'l presupuestu al traviés de los años en 1983 el presupuestu pal Antroxu yera de 210.354 euros, ente qu'en 2006 xubió a 1.800.000 euros.[9]

Col tiempu l'antroxu de Les Palmes de Gran Canaria consiguió ser capaz de reinventase a sigo mesmu según los tiempos, les modes y los gustos cola incorporación de nuevos actos y eventos.

Fiesta d'Interés Turísticu de Canaries[editar | editar la fonte]

Esposición de los cartelos que se presentaron pa la seleición del cartelu oficial nel Antroxu 2012. El ganador al frente.

En xunu de 2011 la Viceconsejería de Turismu del Gobiernu de Canaries concedió la declaración como Fiesta d'Interés Turísticu de Canaries al Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria, dexando l'afitamientu d'esta fiesta como unu de les pilastres de la promoción y atraición del turismu na capital y reconociendo tantu la so historia como'l so impautu económico y social.

La so declaración foi'l resultáu de la solicitú per parte del Conceyu de Les Palmes de Gran Canaria a la Viceconsejería de Turismu del Gobiernu de Canaries en mayu de 2011, acordies con lo establecío nel artículu 4 del Decretu 18/2008 de 11 de febreru, pol que se crea y regula la declaración de Fiesta d'Interés Turísticu de Canaries.[10] Supón el primer pasu pa llograr la declaración de Fiesta d'Interés Turísticu Nacional

Fiesta d'Interés Turísticu Nacional[editar | editar la fonte]

31 de Marzu de 2017

El Ministeriu d'Enerxía, Turismu y Axenda Dixital, al traviés de la Secretaría d'Estáu de Turismu, declaró Fiesta d'Interés Turísticu Nacional al Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria, según publica esti vienres el Boletín Oficial del Estáu (BOE).

La declaración del Antroxu como Fiesta d'Interés Turísticu Nacional va asitiar como unu de los referentes más importantes de cara a la promoción esterior de Les Palmes de Gran Canaria, reconoz la so historia y pon en valor l'impautu económico y social que xenera na capital.

Himnu y Cartelu[editar | editar la fonte]

Invitación al antroxu ye'l nome que recibe'l Himnu del Antroxu de la ciudá de Les Palmes de Gran Canaria anque nos sos entamos titulóse "Ponte'l to meyor disfraz". El so compositor ye l'escritor, guionista y compositor Sindo Saavedra que tamién foi asesor cultural del Conceyu de Les Palmes de Gran Canaria, siendo esti cantar unu de los sos trabayos más representativos. En 1987 llánzase'l discu “Invitación al antroxu”, grabáu pola Parranda Cuasquías, onde s'inclúi "Ponte'l to meyor disfraz". Sindo Saavedra foi'l impulsor de la Parranda Cuasquías quien ellaboró y popularizó la primer versión nos años 80 anque antes foi interpretada pela Banda Municipal y polos Matu Rile Ron. L'himnu foi un encargu de D. Juan Rodríguez Doreste, alcalde nesi momentu.[11]

Munchos artistes han versionado esta tema, como la versión realizada nel añu 2000 estrenada mientres la Gala de la Reina faciendo un emotivu homenaxe a Santiago García (Charlot) siendo los sos intérpretes Natalya Palacios, Gerson Galván y Ánxeles Pérez. Otres de les versiones foi la realizada pol grupu arxentín La Mosca Tsé-Tsé nel añu 2007 con una batucada que suena mientres tou la tema.

Pa cada edición escueye'l Cartelu del Antroxu que va representar, va promover, va promocionar y va anunciar les carnestolendas del añu. Múltiples fueron les formes pa escoyelo, mientres unos años designar a un artista pa la so ellaboración, pero nos últimos años escuéyese dientro d'un concursu abiertu, esponiéndose al públicu los escoyíos pal so visionado. Darréu ente estos escueye'l ganador y preséntase oficialmente.

Gales[editar | editar la fonte]

Pregón[editar | editar la fonte]

El pregón del Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria ye la gala d'apertura de les fiestes. Na llinia del actual Antroxu, una persona o agrupación con reconocida popularidá habiendo destacáu pola so trayeutoria artística, profesional o de dedicación escontra la ciudá o les islles tienen la responsabilidá de realizar l'apertura d'ésti con una declaración festiva. L'o los pregoneros son designaos pola sociedá que dirixe l'Antroxu (Sociedá de Promoción de Les Palmes de Gran Canaria), siendo un homenaxe o distinción pa él o los que lo realicen. A la finalización de la gala sígue-y la tradicional "Verbena de les Sábanes" o "La Nueche de la Sábana".

Nel añu 1480 y cola Real Cédula na que s'ordenar a Pedro de Vera la formación del primer conceyu, nomábase pregoneru al "trompeta" Juan Francés, siendo este'l primer pregoneru de Les Palmes no qu'a oficiu se refier. Per mediu del tiempu y los medios de comunicación el cargu foi movíu, considerándose anguaño como un encargu d'honor. Evolucionando asina los pregonos d'una simple promulgación o publicación que se faía en voz alta nos sitios públicos pasó a ser una manera d'oratoria lliteraria, como oxetu d'esaltación de les fiestes.

Dende 1976 y col amenorgamientu de les prohibiciones gubernamentales empieza a perfilase un deséu d'antroxu apregonáu. Pero nun ye sinón hasta 1982 siendo la so séptima edición en que s'atopa un voceru personalizáu, siendo'l primer pregón, pol alcalde del momentu Juan Rodríguez Doreste nel que con una esaltación lliteraria "a manera de pregón" nel folletu de les fiestes abre'l pórticu del programa y empieza con esta copla pol estilu, asonsañando la que se refier a Nuechebona.

Parte de la zona de graes y butaques frente al escenariu del antroxu de 2007 nel Parque Santa Catalina.
L'Antroxu viennos,
l'Antroxu vanos,
el que se visti de mázcara
contentu va quedase.
...
Juan Rodríguez Doreste, Alcalde de Les Palmes de Gran Canaria, 1982.[12]

Pero ye na tarde del sábadu 12 de febreru de 1983 cuando dende'l balcón central de les Cases Consistoriales, na Plaza Mayor de Santa Ana, el Cronista de la Ciudá, Luis García de Vegueta pronunciaba'l pregón a viva voz. Y ye asina que siguió l'empiezu de los antroxos d'años vinientes, realizaos ente otros por Manuel García Sánchez xunto con Juan Rodríguez Doreste en 1984, Antonio de Senillosa, Luis Eduardo Aute y Joaquín Sabina quien sol nome de <<el Neñu de Les Mormeres>> y <<el Neñu de los Ripios>> recitaron a dúu una invitación rimada en 1987, Tomás Pérez nel añu 1995 xunto col que participaron representantes de toles murgues, Manolo Vieira en 1997, Mestisay qu'abrió l'antroxu ufiertando un pregón cantáu, Los Sabandeños acompañaos pol humorista Juan Luis Calero o Los Nietos de Kika que tuvieron como madrina a El Terremotu de Alcorcón.

Mientres más d'una década los pregones realizar dende'l balcón central de les Cases Consistoriales na Plaza Mayor de Santa Ana, frente a la Catedral de Canaries, hasta qu'en 1996 treslladar al que ye anguaño'l centru neurálxicu del antroxu de la ciudá, el Parque Santa Catalina. Mentar qu'en 2012 el pregón llanzar por primer vegada al traviés del portal audiovisual de Youtube (Ver pregón).

Últimes 10 ediciones
Persones amarutaes

Vease'l llistáu d'ediciones y pregoneros dende 1976.

Direición artística
  • En 1986 y 1988 faise cargu de la direición Ramón Sánchez Prat.
  • En 1992 foi Alberto Trujillo, en 1993 Eduardo Bazo y en 1994 Paola Dominguín Bosé.
  • En 1995 y 1996 fíxose cargu Francis Suárez.
  • Dende 1997 hasta 2004 dambos inclusive, corrió al cargu de Anatol Yanowsky.
  • Dende l'añu 2005 la direición artística del antroxu ta al cargu de Israel Reyes.
Escenografía
  • Resaltar el trabayu de Alberto Trujillo (Gran Canaria), que ye unu de los interioristas y escenógrafos más valoraos de les Islles. Alberto Trujillo foi l'escenógrafu del Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria dende 1995 hasta'l 2007. Dende'l 2008 hasta'l 2011 Víctor Medina y Hamid Blell fueron los encargaos de llevanos al mundu del Olimpo, los Pirates, La Televisión y el Mar y les Cultures y nel añu 2012 Alberto Trujillo volvió pa llevanos al mundu de cómic y en 2013 al Gran Baille de Mázcares.[13]

Gala de la Reina[editar | editar la fonte]

Reina del Antroxu en 2015

La Gala d'Eleición de la Reina ye una de les celebraciones con más ediciones nel Antroxu, onde s'escueye a la muyer que va ostentar el títulu de Reina del Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria, siendo representante d'ésti hasta la edición del añu próximu. Los sos vistosos y complexos traxes llúcense y entemecen xunto a un espectáculu visual, integráu por murgues, afilarmóniques y comparses, grupos por excelencia del antroxu. Tou realizáu sobre l'escenariu del antroxu onde hasta 4.000 persones pueden esfrutar en direutu del espectáculu col nuevu allugamientu en diagonal en 2008, nel Parque de Santa Catalina ensin cuntar los que la ven al traviés de la televisión.

Primer Reina del Antroxu

El mes de febreru de 1976, cola llegada de la democracia, la ciudá pudo celebrar el so primer Antroxu oficial. La medrana pola represión siguía tando y les mascaritas miraben de regüeyu y desconfiables por mieu a ser deteníes pola policía. Manolo García y l'asociación de vecinos del barriu de La Isleta punxéronse manes a la obra pa devolver l'Antroxu a les cais de la ciudá. Entamóse una Gala de la Reina nos esteriores del Castiellu de la Lluz onde s'habilitó una tarima y numberoses sielles definiendo un aforu que se quedó pequeñu. El xuráu foi escoyíu al azar por el mesmu Manolo García y l'actu foi presentáu por Mario Henríquez, unu de los precursores de la comparsa Los Caribe. Al concursu presentáronse cinco canditas resultando escoyida la moza Rosa Delia González Santana que foi premiada con un cetru y un ramu de flores. Ente los asistentes a la gala nun faltaben personaxes que depués se convertiríen en verdaderos protagonistes de les fiestes, como'l Charlot del Antroxu, l'ex direutor de Los Nietos de Kika, Tomás Pérez, Ginés Betancort o Mario Henríquez.

Últimes 3 ediciones de la Gala de la Reina
Edición Añu Ambientación Pregoneru/s Entamu Fin
32ᵘ 2007 La Belle Époque Los Nietos de Kika

24 de febreru

33ᵘ 2008

Mary Sánchez

9 de febreru

34ᵘ 2009 Los Piratas Aarón S., Enhamed M. y Onán B.

28 de febreru

35ᵘ 2010 La Televisión Francisco Montesdeoca

20 de febreru

36ᵘ 2011 Mar y les Cultures Juan Cruz

12 de marzu

37ᵘ 2012 El cómic Banda Municipal de Música (Emitíu por Youtube)

21 de febreru

38ᵘ 2013 Gran Baille de Mázcares Audiovisual

17 de febreru

39ᵘ 2014

Charyna Vega (Murguera y carnavalera)

8 de marzu

40ᵘ 2015 Les mil y una nueches Tito Rosal

21 de febreru

41ᵘ 2016 Los llocos años 20. Del charlestón al Gran Gatsby Efeutu Pasiellu

21 de febreru

42ᵘ 2017

Rosana

5 Marzu

Edición Añu Presentador/ye Reina / Fantasía 1ªDama / Fantasía 2ªDama / Fantasía 3ªDama / Fantasía 4ªDama / Fantasía
38ᵘ 2014 Eloísa González y Carlos Castiella Cindy Klein / "¡El cielu ye la llende!" / Fernando Mendez Karima Díaz / " Peronia" / Willie Diaz Jennifer Quintana / " Máxica esencia" / Manuel Encinoso
Carlota Ramos / "A diez mil años lluz" / Grupu Mueve
39ᵘ 2015 Vidina Espín , Carlos Castiella y Lili Quintana Aranzazu Estévez / "¡ La princesa de los mil roses!" / Fernando Mendez Suna Emboirik / " les puertes de la India" / Grisela Gómez Yanira Falcón / " Ónix" / Julio Vicente Artiles Yaiza Artiles / " La Foule" / Willie Diaz Lola Rodríguez / "La vida ye bella" / Isaac Martínez Vicente
40ᵘ 2016 Antonia San Juan Paula Miranda / "El llazu que nos xune" / Manuel Encinoso Virginia Álamu / "Nun lo escaezas nunca" / Nauzet Afonso Olivia alonso / "Dende Les Palmes, con amor" / Fernando Mendez Monica Monzón / "Tiempos de Gloria" / Willie Diaz Lorea González / "Un nuevu amanecer" / Cristina Robledano y Pedro Quintero
Otres modalidaes de Reina d'Antroxu

Otres de les modalidaes son la infantil y la de la tercer edá, llamándose los títulos d'éstes, Reina Infantil (llistáu premiaes) y Gran Dama (llistáu premiaes) respeutivamente.

Vease'l Premios y concursos d'antroxu de Les Palmes de Gran Canaria#Gala de la Reina llistáu de Gales de la Reina dende 1977.

Gala Drag Queen[editar | editar la fonte]

Esta gala d'eleición de Drag Queen empecipiada en 1998 consagróse como una de les aportaciones más orixinales al antroxu de Les Palmes de Gran Canaria, siendo darréu incluyida en dellos otros antroxos canarios y del restu d'España. En 2010 esta celebración cumplió'l so décimu tercer edición.

Ye un espectáculu musical nel que l'acontecimientu principal ye un concursu de Drag Queens, amenizado con otres actuaciones de cantantes y númberos de baille. Los Drag Queen sinteticen l'antroxu en tres minutos d'actuación sobre l'escenariu del Parque Santa Catalina. Díes antes de la Gala celebra una preseleición[14] na que se seleiciónarán los meyores candidatos p'actuar na Gala, por esta preselcción nun van tener que pasar los dos finalistes de preseleccionar feches en Madrid y Tenerife.[15] Polo qu'a la gala van asistir los preseleccionaos más 2 finalistes, ye dicir 17.

Nes bases nun esiste nenguna llimitación de xéneru o orientación sexual,[16] pueden presentase candidatos de tol territoriu nacional.[17] Importante señalar delles de preseleccionar facer en Madrid o Tenerife, según na Gran Gala Drag Queen del Antroxu de Vinaroz que la so primer edición foi en 2008, da como primer premiu la participación, viaxe y estancia representando al Antroxu de Vinaroz, na preseleición de la Gala de Drag Queen de Les Palmes de Gran Canaria, amás d'un premiu económicu.[18][19][20]

Nesta celebración han participaos artistes como Dana Internacional, Gloria Gaynor, Sister Sledge, Alaska, Viola Wilson, Village People, Holly Valance, Mónica Naranjo, Boney M, Baccara y Bonnie Tyler, Gloria Trevi, ente otros.

Últimes 3 ediciones
Edición Añu Presentador/ye Drag Queen / Fantasía 2ᵘPremio / Fantasía 3ᵘPremio / Fantasía
17ᵘ 2014 Àngel Llàcer y Yanely Hernández Drag Grimassira Maeva (Rayco Santana) / "Que s'agarre Thais Henríquez y Gemma Mengual, que llega Grimassira cola sincro al antroxu" Drag Ácrux / "Espierta'l neñu qu'hai en ti. ¡Bravo Miliki! Drag Noa / "Hollyboop, mon amour"
18ᵘ 2015 Arturo Valls y Yanely Hernández Drag Valkiria (Nelson Rodríguez) / "El pactu de Mefistófeles" Drag Eiko / "Molo un montón, soi un pibón, y de les princeses soi la meyor" Drag La Tullida / "Pa' lo que me queda nel conventu, armar dientro"
19ᵘ 2016 Ana Morgade, José Corbacho y Yanely Hernández Drag Grimassira Maeva (Rayco Santana) / "#EncalladaenTeneriffa Señores y señores, tamos nun curtia corte publicitariu #Aquejode" Drag Sethlas / "El tamañu si importa" Drag Vulcano / "Tas de cine ciñu"

Vease'l llistáu de ganadores dende la so primer edición en 1998.

Antroxu de Día nel Parque de Santa Catalina, 2013.

=== Otres Gales Gran Gala del Antroxu.

  • Gala de la Gran Dama.
  • Gala de la Reina Infantil.
  • Gala de la Integración:

En 2009 celébrase la I Gala pola Integración y l'Autonomía de les persones con discapacidá que'l so oxetivu ye ufiertar al coleutivu de persones con discapacidá la oportunidá d'espresar el so sentimientu carnavalero.[21] Na Gala participen carnavaleros procedentes de centros de tola islla de Gran Canaria. En 2011 participaron más de 650 persones con dalgún tipu de discapacidá enllenando l'escenariu del Mar y les Cultures tres meses d'ensayos.

L'actu ye entamáu pola Coordinadora Provincial de Centros Ocupacionales (COMPSI) en collaboración cola conceyalía d'Antroxu y la Sociedá de Promoción de Les Palmes de Gran Canaria. El so orixe mora nes gales que celebra esta mesma Coordinadora en Gáldar y en 2009 cumplíen la so novena edición.[22][23][24]

Concursos[editar | editar la fonte]

Murga Les Chancles na Final del Concursu de Murgues Adultes de 2007.

Murgues[editar | editar la fonte]

En 1976 en estabilizándose y consagrase l'antroxu na acabante estrenar democracia, tres los cuasi 40 años de dictadura del Réxime Franquista entámase'l primer concursu de murgues de la ciudá de Les Palmes de Gran Canaria nos xardinos del Castiellu de la Lluz nel barriu capitalín de La Isleta. Esti concursu, antes denomináu Concursu Insular, foi entamáu por Manolo García, entós presidente de la Comisión de fiestes del barriu. Esi mesmu añu empecipien los trámites pa crear el "Patronatu del Antroxu" al que s'integraron miembros de dicha asociación.

Esisten dos tipos de modalidaes de murgues, éstes son les murgues adultes, que se componen d'agrupaciones de 25 a 55 persones mayores de 16 años y les murgues infantiles compuestes por grupos de 25 a 45 neños menores de 16.

El concursu consta de dos tipos de premios principales, el primeru que lleva otorgándose dende'l so empiezu ye'l de meyor Interpretación y el segundu'l de meyor Vestuariu (disfraz) faciéndose entrega a partir de 1981.

Mientres munchos años les fases y finales del concursu realizar nel Estadiu Insular, pero en 1998 dambes fueron treslladaes al Parque Santa Catalina, onde se siguen celebrando hasta'l momentu. Nesti concursu non yá actúen murgues de la ciudá sinón tamién del restu de la islla de Gran Canaria.

Últimes 3 ediciones del concursu de murgues adultes colos premiaos n'Interpretación y Vestuariu.
Edición Añu 1ᵘInterpretación 2ᵘInterpretación 3ᵘInterpretación 1ᵘVestuariu 2ᵘVestuariu 3ᵘVestuariu
38ᵘ 2014 Serenquenquenes Legañosos Murga Les Chancles Chancletes Despistaes Legañosos Nietos de Sary Mánchez
39ᵘ 2015 Nietos de Sary Mánchez Legañosos Serenquenquenes Legañosos Melindrosos Despistaes
40ᵘ 2016 Legañosos Nietos de Sary Mánchez Les Travieses Crazy Troties Legañosos Despistaes
Murga Los Nietos de Kika nel Pasacalles del Sol mientres l'Antroxu 2011.

Otros premios que surdieron col tiempu son los de "Meyor Lletra" qu'en 2007 dexa d'apurrise, el de "Meyor Lletra Tomás Pérez" que se crea en 1997 a partir de la muerte de Tomás Pérez y qu'apurre el conceyu del vecín conceyu d'Arucas a la murga con meyor lletra. En 2003 fíxose entrega por primer y última vegada'l "Premiu del Públicu" que recái na murga Les Chancles y en 2006 empezar a faer entrega del "Premiu Criticón" dau pelos medios de comunicación. Tamién mentar qu'en 2007 a Los Legañosos dióse-yos el "Premiu Murgascanarias.es" como murga revelación del Antroxu.

Vease'l llistáu de Premiu Concurso de Murgues n'Interpretación y Vestuariu dende 1977 y los Premios "Meyor Lletra", "Meyor Lletra Tomás Pérez" y "Criticón" dende 1997.[25][26]

Dalgunes de les persones que más destacaron nesti concursu son Tomás Pérez y Tito Rosal.

Tomás Pérez:

Tomás Pérez González ye consideráu'l "padre del estilu murguero en Gran Canaria" [necesita referencies], amás de ser fundador, lletrista y direutor de la Afilarmónica Los Nietos De Kika. Coles sos lletres cargaes d'ironía, crítica y pasudobles, consiguió ensame de premios, inclusive un añu antes de la so muerte, nel que volvió a concursu tres unos años fuera d'ésti y ganó pal so grupu'l 2ᵘ premiu d'interpretación.

Podemos afirmar que gracies a Tomás, tenemos Murgues güei en Les Palmes. El so legáu foi escelente y nun s'espubliza col pasu del tiempu. Temes históriques como "La Pepona", "Les Turístas", o'l famosu "de Tenerife ye Usté...", fueron compuestos ya iguaos por Tomás.

El 29 de febreru de 1996, tres l'antroxu fina. Al so entierru allegaron cientos de persones, munches d'elles amarutaes y nel cual recordáronse los sos grandes cantares. Dende entós apúrrese'l Premiu "Meyor Lletra Tomás Pérez" que se da a la Murga col cantar que más recuerde l'estilu del autor, anque anguaño camudó'l so cometíu, otorgándose a la murga cola meyor lletra y que más se pueda asemeyar a esi "únicu estilu" semáu por "El Patrón".

La so familia, la Sociedá de Promoción del Antroxu, con Pepa Luzardo al frente y la collaboración del so fíu, Artemi Pérez, otorgar un preciosu homenaxe celebráu nel Teatru Pérez Galdos, cual autoridá, totalmente merecíu y nel que participó tola familia carnavalera. Donáronse tolos fondos llograos nel mesmu, a la Ciudá de San Juan de Dios.

Tal foi'l so carisma que personaxes de la redolada cultural como Totoyo Millares, Mestisay, la Orquesta Filarmónica de Gran Canaria, Carlos Cano o Víctor Ullate emponderaron y en dellos casos, gallardoniáu a Tomás en distintes ocasiones.

Anguaño, amás de les menciones destacaes, cuenta con un Memorial que celebra añalmente na so Ciudá, Arucas (anque Tomás nació en Fadría, Lanzarote) al qu'alleguen grupos d'Antroxu estimosos a rindi-y Homenaxe y una plaza na que s'atopa'l so bustu.

Consiguió dos primeros premios d'interpretación nel concursu de Les Palmes de Gran Canaria nos años 1977 y 1980 y cuatro segundos premios, amás de múltiples gallardones en concursos d'otros conceyos ya inclusive fuera de Gran Canaria.[27]

Comparsa Aragüimé, ganadora de 2011.

Comparses[editar | editar la fonte]

Ye'l concursu con más ritmu. Les comparses que participen nésti son una de les agrupaciones fundamentales del Antroxu, xunto coles Murgues. Estes agrupaciones tán compuestes por trés partes bien estremaes: "batucada" que ye la qu'apurre la percusión y soníu, "la parranda" qu'apurre la so lletres y el "cuerpu de baille" que desenvuelve les coreografíes, Destaca'l coloríu de los sos traxes de mayes, plumes y lentejuelas combináu coles múltiples coreografíes al ritmu de la música. Un concursu de gran esixencia tanto a nivel d'interpretación como de vestuariu, esiste una gran competencia. Ente les más gallardoniaes atópense Araguïmé, Metrópolis, ente otres.

Premios y concursos d'antroxu de Les Palmes de Gran Canaria#Concursu de Comparses Premiaos del Concursu de Comparses Adultes.

Al igual que nes Murgues celébrase tamién la modalidá de Comparses Infantiles onde la cantera adquier gran importancia. El concursu de comparses infantiles ye prueba de que participación carnavalera empieza dende bien pequeños. Los grupos que se presenten poniendo de manifiestu'l ritmu, coreografía, vestuariu, enerxía ya ilusión con que los neños encaren la prueba del so esfuerciu d'un añu.[28]

Premiaos del Concursu de Comparses Infantiles.

Ganador 2011

Maquillaxe corporal[editar | editar la fonte]

Esti concursu de body painting o pintura corporal, anque ye unu de los más novatos, tamién forma parte del conxuntu d'actividaes que formen el Programa del actual Antroxu. Entemezse l'arte del body painting, l'usu singular de les pintures sobre la piel y diversos accesorios, con una puesta n'escena bien cuidada onde la coreografía y la música cobren un especial protagonismu. Les pintures qu'afaten los cuerpos de los modelos asonsañen coloríos amarutes y esponen les creaciones de los maquilladores. Dende l'añu 2000 en qu'empezara esta modalidá nel parque Santa Catalina los modelos y maquilladores dexáronnos contemplar ensame de fantasíes nes distintes ediciones ensin emplegar pa ello nengún tipu de cordura.[29]

Premiaos nes 2 últimes ediciones del concursu de Maquillaxe Corporal.
Edición Añu Presentador/ye 1ᵘ Premiu / Fantasía Maquillador/ye 2ᵘ Premiu / Fantasía Maquillador/ye 3ᵘ Premiu / Fantasía Maquillador/ye
13ᵘ 2012 José Carlos Campos / "¡¡Pop!!" Davinia Sánchez, Josué Barranco y Eduardo Jerez Lucía Julia García / "Sweet Death" Omer Andreas Fiores Mar Figueroa Fuentes / "Felina" Ana Lidia Alonso, Vicky Ojeda y Lidia Fuentes
14ᵘ 2013 / "" / "" / ""

Vease toles ediciones y Premiaos del Concursu de Maquillaxe Corporal

Bambi cola fantasía "Abracadabra... ñooo!!! ¡cachu coneyu!" ganador del Antroxu Canín mientres el concursu de 2012

Otros concursos[editar | editar la fonte]

Concursu d'Amarutes Infantiles de 2011 na categoría de grupu.

L'Antroxu Canín[30] ye la novedá de 2010, unu de los actos que mayor popularidá algamó nes pasaes ediciones de les fiestes, un desfile de perros acompañaos de los sos dueños (dambos amarutaos), onde la imaxinación xuníu al respetu a los animales y al so bienestar ye la única llende.

Na edición de 2011 con tan solu dos años dende'l so entamu fíxose con un importante númberu de siguidores; 26 perros y los sos acompañantes desfilaron pol escenariu del Parque de Santa Catalina ante más de 4.000 persones dalgunos d'ellos xunto a les sos canes, rexistrando un llenu total pa recibir a los participantes que pasiaron a les sos mascotes con llamativos diseños. Los trofeos daos son a la Orixinalidá de la fantasía, a l'Actitú, y a la Simpatía, concedíos pol xuráu nun concursu de calter non competitivu.[31][32]

  • Amarutes Adultos, premiaos.
    • Categoríes individual, pareya y grupos.
  • Amarutes Infantiles, premiaos.
    • Categoríes individual, pareya y grupos.
  • Concursu de Fotografía del Antroxu (1ª edición en 2005)[33]
  • Escaparates, Fachaes y Decoración Interior.

Cabalgates y Pasacalles[editar | editar la fonte]

"El Charlot de Les Palmes" (Santiago García) mientres la Gran Cabalgata de 1992.

Gran Cabalgata[editar | editar la fonte]

La Gran Cabalgata del Antroxu realiza'l sábadu siguiente a la celebración de los dos mayores gales, la d'eleición de la Reina y Drag Queen, tresformando'l paisaxe de les cais de la ciudá per onde escurre mientres hores. Ye unu de los actos más participativos y multitudinarios de les fiestes, con una arribación masiva d'unes 200.000 persones,[34][35][36] nel qu'atopamos presidiéndolo a les Reines del Antroxu, acompañaes de les murgues y comparses. Al pie de toos esto circulen les cerca de cien xarrés y una ventena de coches engalanaos. La espontaneidá y la diversión aprucen nesti desfile xunto cola música a lo llargo de siete quilómetros que percuerre d'un estremu a otru de la ciudá, dende'l Castiellu de la Lluz hasta'l Parque San Telmo-Teatro Pérez Galdós.

En 2013 decidió realizase el percorríu en sentíu contrariu por que'l so fin de percorríu coincidiera col Parque Santa Catalina, centru neurálxicu del Antroxu, onde darréu se realiza una de les fiestes conocíes como fargatáu.[37]

Itinerariu que sigue la Gran Cabalgata.

Mientres el percorríu un xuráu valora tanto'l diseñu como'l númberu de siguidores, p'asina faer entrega del Premiu Juan Francisco Ortega al meyor Xarré y el Premiu Santiago García Díaz, Charlot, al meyor Coche Engalanáu. Dambos premios fueron renombraos en 2002 col nome de dos personaxes del mundu carnavalero, finaos nel añu anterior, la so entrega per primer vegada con estos nomes producir nel mesmu añu de creación.

Premiaos de la Gran Cabalgata

Cabalgata Infantil

Otra cabalgata celebra'l día anterior, conocida como Cabalgata Infantil, onde los más pequeños tamién cunten col so desfile, presidíu esta vegada pola Reina Infantil y acompañada de les comparses y murgues infantiles, convirtiéndose los neños nos auténticos protagonistes.

Comparsa nel pasacalles Antroxu al Sol nel paséu de Les Canteres, 2011.

Pasacalles[editar | editar la fonte]

  • Antroxu al Sol:

Unu de los desfiles que definen perfectamente la rellación ente l'antroxu y el mar y por estensión col turismu de la zona ye'l desfile del Antroxu al Sol. Mientres unos báñense y tomen el sol, los grupos d'antroxu ponen el ritmu y el color a lo llargo de gran parte del Paséu de Les Canteres, faciendo que naide seya ayenu a la fiesta. Un alcuentru de mázcares, lluz y color, cola Sablera de les Canteres como telón de fondu.

Los grupos del antroxu, comparses, murgues y afilarmónicas, formen un pasacalle que sale de la Sablera de Les Canteres sigue por Sarxentu Llagues, Tomás Miller, Ripoche hasta llegar al Parque de Santa Catalina, onde los recibe'l públicu asistente.[38]

Antroxu Tradicional (Indianos Palmeros)[editar | editar la fonte]

L'Antroxu de los Indianos Palmeros llamáu anguaño Antroxu Tradicional pa respetar l'orixinal. Ye un pasacalles que se celebra nel barriu de Triana, alicando una tradición (que se festexa dende principios del sieglu XX el llunes d'antroxu en Santa Cruz de La Palma, conocíu nesta popularmente como Los Indianos), na que se trata d'alicar la llegada de los emigrantes canarios, que dempués de faer fortuna n'América tornaben a les islles faciendo ostentación de riqueza y meyora social nel S. XVIII.

El so percorríu trescurre dende'l Parque San Telmo hasta la Plaza de Cairasco travesando tola Cai Triana. Nesti particular Desembarcu de los Indianos tratar de recrear l'encantu colonial d'aquellos personaxes nun marcu cuasi perfectu, el Parque de San Telmo, la Cai Triana y la Plaza de Cairasco. En 2012 y 2013 el llugar designáu pa la so celebración foi na zona del Guiniguada (xunto al Teatru Guiniguada), ente los barrios de Triana y Vegueta.

Los La Palma palmeros que moren en Les Palmes de Gran Canaria son pioneros na celebración d'estes fiestes y encargar de dar el so toque orixinal y peculiar al alicar esta tradición del S. XVIII.[39]

L'ambiente de dómina apurrir les vistimientes blanques de los indianos y el rastru blancu que va dexar el desfile con polvu de talcu. Muyeres con vistíos blancos o de llinu, con encaxes, pameles de dómina, guantes, los sos paragües piqueros y como non cargaes de precioses xoyes. Los caballeros con elegantísimo porte colos sos pantalones y chaquetes blanques afataos por señoriales sombreros y pañuelos, acompañaos d'un cayáu peculiar de la dómina, un reló de bolsu y, n'ocasiones, el tradicional venceyu. Inclusive personaxes como'l de la ma Inés de color, con unos quilos de más y un pañuelu anchu anoyáu na frente marcaron unu de los símbolos d'esta dómina colonial.[39]

Tamién hai que mentar les crítiques que recibió'l "Pasacalles de los Indianos" del Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria de l'Alministración Llocal de Santa Cruz de La Palma, que aprobó una declaración institucional pidiendo a la Casa de Palmeros en Les Palmes de Gran Canaria y a la Corporación municipal d'esa ciudá que nun lo programe de manera oficial, nun incluyendo esta celebración nel programa del antroxu, por cuenta de que la celebración recrea una fiesta del conceyu palmeru.[40][41] [42] [43] [44]

Antroxu Fashion Week Show 2015

Antroxu Fashion Week[editar | editar la fonte]

La pasarela Antroxu Fashion Week, formada por ADIC (Asociación de Diseñadores del Antroxu) que se realiza nel edificiu Miller y que la so primer edición foi en 2010. Ye una iniciativa pa dar idees a la de realizar amarutar, pero tamién y principalmente pa consiguir vender les coleiciones que se presenten a los grupos d'Antroxu (murgues, comparses, participantes individuales o a particulares).

Celebrar mientres los meses de setiembre y ochobre anteriores al antroxu de que la so alegoría inspirar los diseñadores. La iniciativa trata de potenciar l'Antroxu y de promocionar a los diseñadores yá que tres los sos diseños hai una gran industria que mueve enforma dineru y puestos de trabayu, que la so elavoración estender a lo llargo de cuasi tol añu.[45][46][47]

Cabaldrag[editar | editar la fonte]

La cabaldrag ye una cabalgata drag que se realizó per primer vegada en 2017, creada orixinalmente pa festexar el 20ᵘ aniversariu de les gales Drag Queen. Tien llugar na popular cai de Mesa y López na que desfilen nuna alfombra colorada los Drag Queen ganadores d'anteriores ediciones, y los participantes na edición a festexar, tamién participen delles figures como'l acalde de Les Palmes de Gran Canaria xunto a la conceyal Inmaculada Medina, y los presentadores de la gala.

Esta celebración retresmitir en Televisión Canaria pa toa Canaries y el mundu.

Desconocer hasta'l momentu si esti eventu van enllargar nos próximos años, anque la popularidá recibida na edición de 2017 indiquen señales de que se repita en futures ocasiones.[48]

Antroxu de Día nel parque de Santa Catalina, 2012.

Antroxu de Día[editar | editar la fonte]

  • Nel barriu de Vegueta: dende 2012 créase una tradición pol qu'un día la fiesta celebrar mientres el día, ocupando les cais y places del centru históricu de la ciudá, ente les 12:00 y les 20:00 hores. Principalmente tou trescurre ente callar Obispu Codina, Calvo Sotelo, Pelota y Mendizábal y la plaza Mesa de León que s'enllenen de mascaritas. Esta fiesta ye celebrada pol Conceyu en collaboración cola Asociación Vegueta d'Ociu y Restauración (AVOR).[49]
  • Nel Parque de Santa Catalina: l'Antroxu alica'l so día grande, el Martes d'Antroxu, con una gran fiesta de día na redolada del Parque Santa Catalina con distintos conciertos, pasacalles y grupos d'amarutes y batucadas, qu'animen al públicu xunto al escenariu central de la fiesta.[50]

L'Antroxu de Día de Les Palmes causó discutinios dende la so incorporación al antroxu grancanario por cuenta de que ye un actu similar al "Antroxu de día" del Antroxu de Santa Cruz de Tenerife, creáu dellos años antes.

"Fargataos" y Nueches Temátiques[editar | editar la fonte]

Una de les nueches temátiques del Antroxu 2008: Nueche de la Salsa con Oscar d'León.

Mientres delles de les nueches que dura l'Antroxu (alredor de 5 nueches), celébrense ensame de celebraciones, dalgunes d'elles llamaes "Fargataos" o "Nueches del Antroxu"[51] na que la música yá proveniente de conciertos o nun s'entemez col públicu amarutáu xunto colos chiringuítos d'estudiantes, chiringays, bochinches d'empresarios o terraces que s'entemecen ente l'ensame de carnavaleros. Otres de les celebraciones son más concretes a la de designa-yos un nome, éstes son les Nueches Temátiques, como'l Antroxu-On o la Nueche de la Salsa, na que como'l so propiu nome indica diversos grupos de salsa animen la nueche.[37][52]

Esiste discutiniu con al respective de los llugares de celebración de dichos festexos por cuenta de denuncia vecinales, na qu'un autu del Tribunal Cimeru de Xusticia de Canaries ordena al conceyu que tome les midíes oportunes pa "dar estrictu cumplimientu a la sentencia del 22 de xunetu de 2002, de manera que nun se vea comprometíu'l derechu al descansu de los residentes del parque Santa Catalina".[53]

Entierru de La Sardina[editar | editar la fonte]

Como en munches otres fiestes d'España l'Antroxu rematar cola quema d'un símbolu como son el folgazán, el Judas o'l Entierru de la Sardina, esti postreru ye'l que se realiza nel Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria.

Desfile de la sardina con destín la Sablera de les Canteres pa la so quema, nel Antroxu de 2008.

El día en que se celebra l'Entierru de la Sardina nos antroxos ye'l Miércoles de ceniza (día en qu'empieza la Cuaresma), anque nos años más recién nel Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria lleva realizándose l'últimu sábadu de les fiestes (día en que rematen y sábadu siguiente al Martes d'Antroxu que ye'l día anterior al Miércoles de ceniza). Tres la quema de la Sardina empieza al igual el postreru Fargatáu del Antroxu.

El Entierru de la Sardina ye la espresión simbólica de asoceder, del pasáu, que se va a ser soterráu. Con esti símbolu inténtase representar el viciu, la esquiciadura y los sentimientos de lliberación que surden na fiesta. Colo que se pasa pola foguera pa iguar tou y volver al orde, destruyilo, esanicialo, echa-y tierra y asina pueda renacer con una mayor fuercia, d'esta manera va surdir una sociedá nueva yá tresformada.

Asina se toma'l fueu como símbolu de lliberación y rexeneración. La so finalidá ye la d'intentar simbólicamente convidar al pueblu a una reflexón coleutiva, en definitiva ye una llamada al orde.

Itinerariu que sigue la comitiva aciaga de la Sardina pa la so "entierru".

El siguiente itinerariu ye'l que sigue en Les Palmes de Gran Canaria la comitiva aciaga carnavalera pal entierru de la Sardina nel so últimu percorríu que va despidir les fiestes. Naz na Av/ Rafael Cabrera, ente'l Teatro Pérez Galdós y el Parque San Telmo. Va Percorrer la ciudá peles cais Bravo Murillo, León y Castillo, pasando pola Plaza de La Feria y el Club Natación Metropole (onde nuna representación simbólica Don Carnal sigue'l so percorríu dexando tres a Doña Cuaresma), hasta incorporase a la C/ Presidente Alvear y pasar pol Parque Santa Catalina, onde s'atopa l'escenariu principal del antroxu. Continua pola C/ Albareda, vuelve incorporase a León y Castillo y xirando en direición Sablera de Les Canteres va travesar la última cai, C/ Gran Canaria. Yá na Sablera de Les Canteres y siguiendo el paséu d'ésta remata'l percorríu nel so estremu norte, na Plaza de La Puntilla.

Finalmente la Sardina ye asitiada na so barcaza y encenrada mar adientro metanes un espectáculu de fueos artificiales. La comitiva va tar formada polos primeros premios d'amarutes adultos, murgues y xarrés, amás de la Reina, la Reina Infantil, la Gran Dama y el Drag Queen, toa flanqueada por un numberosu grupu de persones amarutaes de viuda.

Conceyu de Les Palmes de Gran Canaria na islla de Gran Canaria.

Personalidaes y personaxes del antroxu[editar | editar la fonte]

Dalgunes de les personalidaes que recibieron reconocencies son Juanito el pioneru, Manolo García Sánchez (Presidente fundador del Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria), Tomás Pérez González (fundador, lletrista y direutor de la Afilarmónica Los Nietos De Kika), El Charlot de Les Palmes (Santiago García),Sindo Saavedra (compositor del himnu del antroxu) y Miguel Alcántara (más conocíu como la güela del antroxu), ente otros, pola so trayeutoria carnavalesca mientres les últimes décades.

  • En 2010 créase un nuevu gallardón del Antroxu, el troféu Manolo García en reconocencia de quien foi pregoneru mayor del Antroxu de Les Palmes de Canaria y unu de los artífices de la recuperación d'ésti tres los años de la dictadura que s'apurre a les murgues ganadores.[54]

Discutinios[editar | editar la fonte]

  • L'Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria tuvo envueltu n'ocasiones en discutinios con otros antroxos canarios. Ente elles destaca'l discutiniu surdíu pola incorporación al Antroxu de Les Palmes del actu de "Los Indianos" que pertenez al Antroxu de Santa Cruz de La Palma[55][56] o la creación ente los actos del Antroxu de Les Palmes d'un actu similar al "Antroxu de día" del Antroxu de Santa Cruz de Tenerife y el d'utilizar el mesmu modelu de retresmisión de Tenerife.[57]
  • Per otru llau nel añu 2017, l'Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria foi protagonista d'otru gran discutiniu de repercusión nacional. Esta debió a l'actuación de la Drag Queen Sethlas, amarutáu de Virxe María y con una escena que presentraba la Crucifixón de Cristu y que resultó ganador del certame. L'actuación foi considerada un actu que "falta'l respetu a los cristianos"[58] y "mofla a lo sagrao".[58] L'Asociación d'Abogaos Cristianos denunció una "actuación vexatoria" y "un nuevu ataque d'odiu a los sentimientos relixosos".[59] Les crítiques llegaron de distintos ámbitos, ente ellos del políticu, el Pesidente del Cabildru de Tenerife Carlos Alonso llomó l'actuación de "ofiensa", amestando: Na Gala Drag Queen de Les Palmes de Gran Canaria, nel momentu estelar nun hubo Antroxu nin llibertá, solo ofiensa.[60] Pela so parte nel ámbitu relixosu, Monseñor Francisco Cases Andreu obispu de la Diócesis Canariense (provincia de Les Palmes) llamentó más l'actuación de la Drag Queen que l'Accidente de Spanair de 2008, polo cuál tuvo que pidir perdón a los familiares de les víctimes.[61] Tamién el presidente de la Federación Islámica de Canaries manifestar en contra del espectáculu al que consideró "blasfemu".[62]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes
  1. Noticia sobre l'Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria, publicada pol diariu Canaries7, 07-02-2007
  2. <<Yoteca>> Guía d'ayuda documentada,[1], 22-2-2008
  3. Declaración fiesta d'interés turistico de Canaries, publicada pol diariu La Provincia
  4. El carnaval de Las Palmas de Gran Canaria, de interés turístico internacional
  5. Inma Medina: "Este reconocimiento blinda nuestro Carnaval"
  6. <<Néstor Álamu>> Cronista Oficial de la Ciudá y de la Isla
  7. <<José de Viera y Clavijo>> Noticies de la Historia Xeneral de les Islles Canaries (1772-1773)
  8. Periódicu <<El Telégrafu>> 13-01-1896
  9. Cifres de participantes y presupuestos: Esposición del 30 aniversariu del Antroxu (Parque San Telmo, Añu 2007). [2]
  10. L'Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria llogra la declaración de Fiesta d'Interés Turísticu de Canaries. palmes-de-gran-canaria-log
  11. Bienmesabe.org [3]
  12. <<L'Ecu de Canaries>>, 12-2-1982
  13. Entrevista Canaries 7, [4] Feb-2012
  14. Gala Drag Queen [5] lpacarnaval.com 2015
  15. Sociedá de promoción LPGC[6]
  16. «Bases Gala Drag Les Palmes de Gran Canaria». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2009.
  17. Periódicu La Provincia, participantes[7]
  18. Vinaròs va celebrar la primer Gala Drag Queen mientres l'Antroxu de 2008[8]
  19. Periódicu La Provincia, de Vinaroz a la Gala Drag[9]
  20. Periódicu 20 minutos sobre l'Antroxu de Vinaròs[10]
  21. Gala de la integración, lpacarnaval.com 2016.
  22. gala-de-la-integraci%C3%B3n-66315.aspx Participantes, RTVE.
  23. persones-con-discapacidá/4892.shtml I Gala d'Integración, La Provincia, Videu Gala.
  24. La Integración Premia, laspalmasdegrancanaria.net 10-03-2011.
  25. Libreto Murga Les Chancles 2007
  26. Libreto Murga Los Serenquenquenes 2007
  27. Tomás Pérez - Revista del Antroxu 2006
  28. comparsa infantil-kisamba-facer con-el-p Comparses Infantiles, Antroxu 2011.
  29. Maquillaxe Corporal [11], Canaries7 - 2010.
  30. «Antroxu Canín».
  31. Perros 'mascaritas' [12], Canaries7 - 2010.
  32. Antroxu Canín [13], Conceyalía d'Antroxu - 2011.
  33. Periódico Canaries 7 [14]
  34. cabalgates-de-santa-cruz-y-la capital-grancanaria_1641609593309.html Noticia sobre la Cabalgata 2008 ABC, 3-2-2008
  35. Cabalgata 2007, Canaries7, 19-02-2007
  36. Les Palmes vive un "fiestón" cola so multitudinaria cabalgata d'antroxu Canaries7.es
  37. 37,0 37,1 Laprovincia.es L'Antroxu manda los fargataos a La Isleta y amenorga la fiesta a dos selmanes 2012
  38. Antroxu al Sol, Pasacalles 2011.
  39. 39,0 39,1 Sociedá de Promoción LPGC,[15] 23-02-2004
  40. Periódicu El Día,[16] 27-01-2005
  41. Periódicu El Día,[17] 10-02-2005
  42. Periódicu El Día,[18] 22-12-2005
  43. Periódicu El Día,[19] 13-01-2007
  44. Periódicu El Día,[20] 28-02-2004
  45. Laprovincia.es Mascaritas de pasarela 2012
  46. Laprovincia.es L'Antroxu de Les Palmes calez motores col so Fashion Week 2012
  47. Laprovincia.es L'Antroxu Fashion Week presenta los sos bocetos 2011
  48. «palmes-de-gran-canaria Cabaldrag 2017». Consultáu'l 26 de febreru de 2017.
  49. lpacarnaval.com Antroxu de Día en Vegeta 2016
  50. lpacarnaval.com Antroxu de Día en Santa Catalina 2016
  51. lpacarnaval.com Nueches del Antroxu 2016
  52. lpacarnaval.com antroxu-de-les palmes-de-gran-canaria Antroxu-On, nueches d'Antroxu en La Plaza de la Música 2013
  53. ElDía.es El TSJC suspende los fargataos en Santa Catalina 27-01-2012
  54. Periódico Canaries 7,[21] 29-02-2010
  55. «Alcuerdo por que Los Indianos nun figuren nel Antroxu canarión». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  56. «Los otros Indianos. El discutiniu.». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  57. «Les Palmes copia'l modelu de retresmisión de Tenerife». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  58. 58,0 58,1 «Polémica Gala Drag Queen 2017: Más de 20.000 persones esixen responsabilidaes polítiques pol númberu de Drag Sethlas na Gala Drag». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  59. «Polémica Gala Drag Queen 2017: Abogaos cristianos van denunciar ante'l fiscal la "actuación vexatoria" de la Drag Queen». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  60. «Carlos Alonso ve una "ofiensa" l'espectáculu ganador de la gala 'drag' de Les Palmes». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  61. «L'obispu de Canaries asegura que llamenta más la gala Drag del Antroxu de Les Palmes que l'accidente de Spanair». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  62. La Federación Islámica apunta: "Los musulmanes nun aguantaríen un ataque como'l de Drag Sethlas

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Bibliografía
  • Hernández Martín, Orlando (1988). L'Antroxu de Gran Canaria: 1574 - 1988. Les Palmes de Gran Canaria : Fundación del Antroxu de Les Palmes (Gráfiques Bordón), 1989. ISBN 84-7580-522-1.
  • Testu: Angela Merín (Mayu de 1999). Antroxu de Les Palmes de Gran Canaria. Les Palmes de Gran Canaria : Fiestes del Antroxu de Les Palmes S.A., Depósitu Llegal: M. 19930 - 1999.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]