Antroxu de Cádiz

De Wikipedia

Plantía:Ficha de fiesta L'Antroxu de Cádiz ye unu de los antroxos más famosos d'España , polo que foi reconocíu (conxuntamente col Antroxu de Santa Cruz de Tenerife y el Antroxu d'Águiles en Murcia) cola declaración de Fiesta d'Interés Turísticu Internacional (únicos n'España con tal distinción).[1][2] Precisamente dende l'añu 2014, l'Antroxu de Cádiz y l'Antroxu de Santa Cruz de Tenerife tán hermanaos,[3] coincidiendo col 30 aniversariu del hermanamiento de dambes ciudaes que tuvo llugar en 1984.[4]

Tolos años y mientres los meses de xineru y febreru celebrar nel Gran Teatru Falla el Concursu d'Agrupaciones del Antroxu.

Historia[editar | editar la fonte]

Pa esclariar l'orixe del Antroxu los estudiosos únviennos a distintes civilizaciones que, ensin usar el mesmu conceutu de la fiesta, remanaron oxetos ya instrumentos similares a los que s'usen n'Antroxu, y recuerden l'orixe remotu que pueden suponer les bacanales, les saturnales (al dios Saturnu) y les lupercales (al dios Pan), celebraciones que se conocieron tantu na antigua Grecia como na Roma clásica.

Sicasí, paez ser que'l Antroxu de Cádiz, ye un fíu, anque seya pródigu, del cristianismu; meyor dichu, ensin la idea de la Cuaresma nun esistiría na forma en qu'esistió dende feches escures de la Edá Media Europea. Rellacionar tamién colos ritmos del tiempu, cola perceición cualitativa del tiempu. El cristianismu establez «un orde pasional del tiempu», nel que los momentos d'allegría y murnia altérnense cronológicamente, según seya tiempu de prohibiciones o tolerancies, asimilaos pol cristianismu. L'Antroxu ye una consecuencia de la concepción simple del tiempu qu'adopta'l cristianismu. Una concepción afecha a los ciclos vitales y de les colleches.

La so principal significación ye qu'autoriza'l prestu de tolos mambises que la moral cristiana, per mediu de la Cuaresma, acuarta darréu. Pero al dexalos expansionarse mientres un periodu más o menos llargu, la moral cristiana reconoz tamién los derechos de la carne, la carnalidad. L'Antroxu atopa asina, amás de la so significación social y psicolóxico, la so función equilibradora en tolos aspeutos. Y tou magar qu'en 1523, Carlos I prohibiera totalmente les mázcares.

Pero ensin dulda col intre del tiempu distintos aspeutos fuéronse marcando con mayor fondura hasta algamar en Cádiz una fiesta distinta. Nel procesu de la so propia definición, l'Antroxu gaditano toma peculiaridaes del italianu, esplicable pola influyencia fundamentalmente xenovesa que Cádiz conoció dende'l sieglu XV, tres el desplazamientu escontra'l Mediterraneu de los turcos, los comerciantes italianos treslladóse a Occidente, atopando en Cádiz un llugar d'asentamientu perfectamente comunicáu colos oxetivos comerciales que los xenoveses buscaben: el norte y centru d'África. Los antifaces, les caretes, les serpentinas, los papelucos (confeti) son otros tantos elementos que s'asimilaron del antroxu italianu.

Sieglu XVI[editar | editar la fonte]

Les primeres referencies documentaes a la celebración del antroxu que conocemos hasta agora, atópase na obra del historiador gaditano Agustín de Horozco. Daten de finales del sieglu XVI, espón qu'en tiempos d'antroxu, les gaditanas arrincaben les flores de los tiestos pa llanza-y les unos a otros a manera de chancia. Otros documentos onde queda constancia de la celebración de los antroxos son les Constituciones Sinodales de 1591 y los Estatutos del Seminariu de Cádiz en 1596, dambes contienen indicaciones por que los relixosos nun participaren de les fiestes a forma que la faíen los seglares. Estes referencies, sobre l'Antroxu, confirmen que yá a finales del sieglu XVI les fiestes teníen de tener gran enraigono ente los gaditanos.

Sieglu XVII[editar | editar la fonte]

Del sieglu XVII tamién esisten referencies, un documentu de 1636 reconoz la impotencia del poder civil ante la celebración popular y una carta del Xeneral Mencos fechada en Cádiz a 7 de febreru de 1652 quexar de que los trabayadores gaditanos negar a reparar el so barcu por tar en Carnestolendas. Tamién se tien constancia de los fechos socedíos en 1678, añu nel que s'acusó al clérigu Nicolás Aznar de caltener rellaciones adúlteres con una tal Antonia Gil Morica, a la que conociera mientres los antroxos.

Sieglu XVIII[editar | editar la fonte]

A partir del sieglu XVIII repitir frecuentemente les órdenes intentando desterrar l'Antroxu. En 1716 prohibiéronse los bailles de mázcares per orde de la Corona, prohibiciones que se repitieron a lo llargo de too esti sieglu. Con too y con eso, esisten testimonios que pueden confirmar que'l desacatamientu de les órdenes yera abondo notable. Nel antroxu de 1776 cometiéronse escesos nel conventu de Santa María y nel de La nuesa Señora de la Candelaria, lo que provocó escándalos na ciudá. Este mesmu añu visita la ciudá'l viaxeru británicu Henry Swinburne, que dexó testimoniu sobre les celebraciones carnavalescas de los gaditanos.

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Cartelu del antroxu de 1898.

Los antroxos siguieron nesti sieglu y celebráronse inclusive mientres l'asediu francés y el reináu de Fernandu VII. Otru de los intentos por prohibir los antroxos, foi'l bandu municipal del 20 de febreru de 1816 nel que se prohibe de manera total la celebración de les fiestes carnavalescas, pero esta midida nun tuvo nengún ésitu.

La primer agrupación de la madre de fargas que se tien constancia ye Cuadriella de gallegos, que data del añu 1821. Mientres aquel añu'l gobernador de Cádiz, Cayetano Valdés, dio'l vistu bonu pa la celebración d'un máximu de seis bailles públicos d'amarutes y mázcares. Estos bailles fueron rexíos por un estrictu reglamentu pa evitar los escesos. Esti antroxu tuvo que ser unu de los meyores de la dómina, porque nun se producieron disturbios.[5]

El bandu municipal 30 de xineru de 1833 bandu a cargu del gobernador José Manso, tamién especificaba les restricciones y como novedá aquello que taba dexáu. Nel bandu del 4 de febreru de 1834 por Pedro Nolasco, recuerda a bandos anteriores, pero destaca la non prohibición de les mázcares.

De mediaos d'esti sieglu provién el costume gaditana de pidir dalguna invitación o monedes per parte de les agrupaciones en cantando les sos coples. En 1861 l'alcalde Juan Valverde ordena que se dote con una partida de 30 000 reales de vellón col fin d'empecipiar una reforma nel antroxu. Esta tutela per parte del conceyu sigue hasta los nuesos díes. L'oxetivu d'esta yera erradicar les males costumes que daben una mala imaxe de la ciudá y de los gaditanos. Los bandos siguieron recordando, añu tres d'añu, a los ciudadanos les distintes normes de comportamientu.

En 1884, l'alcalde Eduardo Genovés Puig, publicó un edictu nel que volvería repitir les restricciones yá conocíes, y añadió la obligación de les agrupaciones participantes nos antroxos a presentar primeramente les coples que cantaríen mientres les fiestes. Les agrupaciones consiguíen asina una llicencia pa poder salir peles cais y solo interpretaríen aquelles que fueren autorizaes, ye'l primer antecedente de censura nel antroxu de Cádiz. Gracies a esta decisión del conceyu, dende anguaño conócense los nomes de les agrupaciones, el númberu de componentes y sobremanera caltiénense les lletres de les coples.

Ye nesta dómina cuando Cádiz inflúi de sobremanera n'otru antroxu andaluz, el d'Isla Cristina, gracies a los intereses comerciales mutuos nel negociu conserveru, cuando empresarios isleños crean colonies comerciales na mariña de Cádiz y ésta da'l so calquier cultural al antroxu d'Isla Cristina.

Los coros algamen el so primer maduror a finales del sieglu XIX y principios del sieglu XX, cola participación d'Antonio Rodríguez Martínez, el tíu de la tiza. Los sos coros más recordaos son Los claveles (1896) y Los anticuarios (1905). D'esti postreru ye recordáu'l tangu de los duros antiguos que ye güei día l'himnu oficiosu del antroxu de Cádiz.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

El periodu ente 1920 y 1936, toma un periodu de maduror de les agrupaciones. Nésti podemos asitiar a Manuel López Cañamaque, autor más prolíficu del antroxu al pie d'Agustín González, La Chimenea.

Los antroxos de 1936 fueron los postreros que se celebraron antes del empiezu de la Guerra Civil, porque esta empezó'l 18 de xunetu.

Mientres la guerra, el 5 de febreru de 1937 publicar el boletín oficial del estáu que dos díes antes roblara'l gobernador xeneral Luis Valdés, nesti prohibía la celebración del antroxu. El 12 de xineru, publicar una nueva orde calteniendo definitivamente la prohibición. En Cádiz, sicasí, la prohibición nun aportar# a tal y los señardosos de la fiesta siguir celebrando a les escondidielles. La situación política del momentu, nun yera lo más aparente dar muncha publicidá a lo que realizaben. Esti paréntesis nel antroxu de Cádiz duraría hasta 1948.

Fiestes típiques gaditanas[editar | editar la fonte]

Cartelu del antroxu de 1906.
Cartelu del antroxu de 1926.

Paradóxicamente, l'Antroxu de Cádiz resucitó gracies al sufrimientu provocáu por la esplosión del depósitu de mines de San Severiano, asocedida en 1947. Vistió a Cádiz de llutu y llevó la murnia a la ciudá de l'allegría. Tantu, que'l gobernador civil, Carlos María Rodríguez de Valcárcel, pensó qu'había que llevantar los ánimos. Los vieyos carnavaleros amosáren-y el so deséu de volver sacar un corito en dalguna velada de branu. Y en escuchando los tangos de los coros Piñata Gaditana grupu apiguráu por José Macías Retes y Los Chisperos, nun atopó motivos pa nun dexar de nuevu la celebración de les fiestes. Asina foi cómo se dexó, fuera del Antroxu, nes fiestes del branu, qu'aquellos coros de veteranos volvieren cantar vieyos tangos. Había garantíes polítiques. Ente los coristes figuraba Joaquín Fernández Garaboa, el Quini.

Y tantu llevantaron los cayíos ánimos de Cádiz los coristes colos sos vieyos tangos de Los Claveles, y tantu gustó'l xéneru a Rodríguez de Valcárcel, que'l gobernador se les ingenió pa recoyer el sentir popular, sofitar la iniciativa municipal y consiguir que'l gobiernu de Madrid dexara una resurreición del Antroxu según la ideoloxía dominante. L'espíritu de la ciudá impúnxose de tala forma que foi amarutáu'l mesmu Antroxu, col tipu ocasional de Fiestes Típiques Gaditanas. A los coros consentíase-yos salir, pero pocu menos que na estética de coros y dances. De xacíu qu'ensin mázcares na cai y ensin amarutes nel pueblu, namái nes agrupaciones. Nel dirigismo cultural de la dómina, fueron unes fiestes más del Conceyu que del pueblu, que les ensertó nuna estética ente xuegos florales y fiesta de la vendimia, con reina de les fiestes, que yera siempres la fía d'un ministru, y cabalgates como les que don José León de Carranza, el gran impulsor, xunto col conceyal Vicente del Moral, viera en Niza.

Gracies a les Fiestes Típiques l'Antroxu salvóse y vivió una de les sos etapes de mayor rellumanza. Paco Alba, foi'l gran esponente d'esti periodu superando en calidá al Antroxu anterior a la guerra. Producióse la universalización del Antroxu, con agrupaciones que gustaron a toa España y Hispanoamérica, sobremanera recuérdase a los Los Beatles de Cádiz (Los escarabayos trillizos) d'Enrique Villegas Vélez, qu'en Cádiz ganó'l segundu premiu de comparses en 1965 tres Los homes del mar de Paco Alba.

En 1967 producióse'l treslláu de les fiestes al mes de mayu, entamando una auténtica feria, con casetes incluyíes.

Dende 1973, los cuarteto participaron nel concursu oficial d'agrupaciones. En 1975 producióse un fechu históricu nel concursu, la chirigota de Paco Alba, Los belloteros ganó'l primer premiu pero na categoría de comparses xunto a Los napolitanos de Pedro Romero Varo. Esta decisión nun prestó al aficionáu, pero esti sucesu foi lo qu'anició que se considerara a Paco Alba l'inventor de la comparsa actual.

El 6 de xunu de 1976, celebráronse les postreres Fiestes Típiques Gaditanas, pal añu siguiente volver a febreru y a la denominación d'antroxos.

Antroxu democráticu o antroxu en llibertá[editar | editar la fonte]

El 15 de febreru de 1977, ye la primer fecha del antroxu democráticu o en llibertá. D'anguaño destaca'l coru Los dedócratas, fundamental na transición de les fiestes típiques gaditanas a antroxu y na recuperación del coru.

Como nun podía ser otra manera, cola idiosincrasia de los gaditanos, el 5 de febreru de 1978 a los cinco y cuartu de la tarde empezó l'entierru de les Fiestes Típiques Gaditanas. Actu auspiciado pol coru La guillotina, socesor de Los dedócratas. Encabezaba'l desfile aciagu, que revistió la mayor seriedá per parte de los sos participantes, una pancarta cola inscripción: «Entierru de les Fiestes Típiques R.I.P. ¡Yá yera hora!», portada por dos miembros del coru vistíos de ciudadanos de la Revolución francesa.

Siguíen dos tambores que, mientres tola marcha tuvieron sonando con doble a la funerala. Tamién dos miembros del coru que portaben una especie d'incensariu, unu, y otru un morteru de cocina a manera d'hisopu. Dempués, cuatro verdugos portaben el féretro, sobre'l que s'asitió'l martillito clásicu de les antigües fiestes, sobre la inscripción R.I.P. la caxa llevaba adosada a entrambos llaos seis corones aciagos, coles inscripciones: «Un conceyal in memoriam», «Vicente non te escaez», «Pepiño con amor», «El llátigu Macareno», «De les tos amigues les casetes» y «El Quini nun sabe si escaecete». Cuatro soldaos de la revolución, coles bayonetes a la funerala acompañaben a la caxa. Siguíen el duelu muyeres de rigorosu llutu, que tuvieron llorando tol trayeutu, portando dalgunes d'elles veles. Darréu dempués colaba un preláu, el direutor del coru patrocinador del actu y trés representantes de les autoridaes. Los músicos de l'agrupación formaben tres ellos, interpretando coles sos pitos marches aciages y sones d'Antroxu. Yeren siguíos pol restu del coru y por un grupu bastantes numberosu de mázcares. Cuatro soldaos cerraben el desfile.

Numberosu públicu rexuntar pa ver pasar l'entierru, aplaudiendo n'ocasiones y demostrando la so aceptación a la idea de La guillotina. Los espectadores rieron con ganes, comentándose que'l cortexu correspuende a lo que tien de ser l'Antroxu y tamién amosando la so solidaridá col motivu de la marcha: soterrar aquelles Fiestes Típiques Gaditanas, que nun yeren nin lo uno nin lo otro.

En 1981, llega la televisión al concursu retresmitiendo parte de la final. En 1982, unifíquense la categoría provincial y llocal. En 1984, la Fundación Gaditana del Antroxu (FGC), Organismu Autónomu del Conceyu de Cádiz, recibió por alcuerdu del mesmu, la competencia d'entamar, dirixir, programar, encauzar, alministrar y executar los antroxos de la ciudá. Nel mesmu añu, presentar al concursu 111 agrupaciones superándose per primer vegada la centena de grupos participantes, de la que nunca se baxó hasta agora.[6]

En 1989 retresmitir por primer vegada la final completa, al añu siguiente, cola llegada de la primer canal de televisión autonómicu andaluz Canal Sur, ésta fai íntegramente en direutu y tamién s'emiten resumes de les semifinales. Los resumes seríen la base del conocíu programa El Ritmu del Tangai presentáu polos periodistes Modesto Barragán y Manolo Casal.

Sieglu XXI[editar | editar la fonte]

La cai Columela, una de les más céntriques de Cádiz, atarraquitada en plenu Antroxu.

En 2002, tres diverses negociaciones con coleutivos d'autores carnavalescos, la Fundación Gaditana del Antroxu foi sustituyida pol Patronatu del Concursu Oficial d'Agrupaciones Carnavalescas y Fiestes del Antroxu de Cádiz. Los órganos del Patronatu del Antroxu, como s'acostuma a embrivir el so nome, son el Conseyu Rector, y los sos dos xuntes executives: una del COAC y otra de les Fiestes.

En 2007 emitir por primer vegada'l concursu completu pa la provincia de Cádiz. Les preliminares al cargu de la televisión municipal Onda Cádiz y les semifinales y la final per parte de Canal Sur. En 2008 introduzse una nueva fase nel COAC, los cuartos de final (o primer semifinal). Tamién se decide l.

En 2012 emítese les preliminares en direutu cola mesma señal tantu en Onda Cádiz TV como na canal privada Metropolitan TV al cargu de los presentadores Agustín Bravo y Mayte Huguet.

Programa del antroxu[editar | editar la fonte]

En 1862 el conceyu, presidíu por Juan Valverde punxo en marcha'l primer programa de fiestes col doble oxetivu de llindar l'antroxu popular y d'atraer foresteros a la ciudá siendo l'antecedente de los actuales programes. Nesti programa incluyíase: pregón, tablaos, bailles de mázcares, cabalgata, exornos, concursu d'agrupaciones y fueos artificiales.

En Cádiz, l'antroxu oficialmente dura once díes, pero si xunimos a estos: los díes del concursu, los actos gastronómicos, ensayos xenerales y l'antroxu chiquito» o «antroxu de los jartibles», suman más d'un mes d'antroxu.

Por orde cronolóxicu, este sería'l programa actual d'actos del antroxu de Cádiz.

Previos

  • Ensayos xenerales.
  • Presentación del antroxu en Madrid.
  • Imposición de bandes a les ninfes.
  • Pestiñada popular.
  • Arizada popular.
  • Ostionada popular.
  • Fase preliminar del COAC.
  • Fase de cuartos de final del COAC.
  • Fase semifinal del COAC.
  • COAC categoría infantil
  • COAC categoría xuvenil

Xueves. Entamu d'Antroxu

  • Inauguración del allumáu.

Vienres de la final

  • Proclamación de la Diosa del antroxu.
  • Final del COAC.

Sábadu d'antroxu

  • Pregón infantil.
  • Carrusel de coros de Puerta Tierra.
  • Pregón del antroxu de Cádiz.
  • Concursu de romanceros.

Domingo d'antroxu

  • Carrusel de coros.
  • Cabalgata magna.
  • Fueos artificiales en La Caleta.

Llunes d'antroxu

  • Carrusel de coros.

Martes d'antroxu

Vienres d'antroxu

  • Carrusel de coros en La Viña.
  • Conciertos.

Sábadu de Piñata

  • Panizada Popular.
  • Homenaxe al comparsista.
  • Conciertos.

Domingo de Piñata

  • Carrusel de Coros.
  • Fritu popular.
  • Quema de la Bruxa Piti.
  • Fueos Artificiales en La Caleta.

II Domingu de Cuaresma

  • Antroxu de los jartibles o antroxu chiquito.

Restu del añu

  • Gala Lo mejó de lo mejón.
  • Festival Rio de Janeiro.
  • Concursos d'antoloxíes.
  • Carrusel de coros de branu.

Mientres tola selmana d'antroxu, pueden atopase agrupaciones illegales por distintos puntos de la ciudá. Tamién esisten dellos concursos entamaos por distintes entidaes, onde actúen agrupaciones participantes nel COAC. Dende'l primer xueves, hasta'l domingu (salvo'l vienres de la final), habilítase una carpa pa los bailles d'amarutes.

==Tipos d'agrupaciones Antigües denominaciones de les agrupaciones.

    • Conjunto
    • Coru a cuerpu
    • Coru en carroza
    • Coru musical
    • Cuadriella **

Cuadro de baille ** Dúu

    • Estudiantina
    • Mazcarada **

Rondalla

    • Trupe


  • Modalidaes con concursu propiu na selmana carnavalesca:
  • Modalidaes que nun participen nel concursu (agrupaciones illegales o caleyeres):
    • Coros, chirigotas, comparses, romanceros y cuartetos que deciden nun participar nel COAC, popularmente conocíes en Cádiz como caleyeres.

Les coples[editar | editar la fonte]

Los duros antiguos, tangu de Los anticuarios, 1905. Compuestu por Antonio Rodríguez Martínez (el tíu de la tiza). Partitura en pdf.

Los tipos de coples, que canten les agrupaciones y que recueye'l reglamentu del COAC son:

  • La presentación, ye la primer composición a interpretar y la so música puede o nun ser orixinal. Anguaño interpretar toes la modalidaes, sacante los cuartetos, que, interpreten una parodia.
  • El pasudoble, ten de ser una composición orixinal. Interpretar les chirigotas y les comparses, siendo nesta postrera la pieza más valorada nel COAC. Cada agrupación, en cada pase del concursu, tien de cantar dos sacante los coros, los cuartetos y les comparses xuveniles ya infantiles, que tendrán de cantar 3.
  • El tangu, ten de ser una composición orixinal. Ye la pieza xenuina del coru y la más valorada del so repertoriu. Namái lo interpreten los coros y cada coru en cada pase del concursu, tien de cantar dos. Sacante los coros infantil y xuvenil qu'interpretar 3.
  • La asonsaña, ye la parte más valorada nel cuartetu. Nun ye una composición musical, ye una representación que faen los componentes del cuartetu en manera de diálogu ente ellos. Siendo l'humor, la ironía y el doble sentíu les sos carauterístiques principales.
  • El cuplé, esta pieza ye común pa toles agrupaciones. Tien De ser una composición orixinal. Cada agrupación tien d'interpretar dos cuplés terminaos pol estribillu en cada pase. Salvu nos coros, que nun ye obligatoriu, los cuplés van engarzados, ye dicir xuníos. Ye la parte del repertoriu más valorada na chirigota. Les chirigotas infantiles y xuveniles van deber d'interpretar 3 cuplés.
  • El estribillu, sirve como terminación de los cuplés y puede variar d'un cuplé a otru. Interpretar toles agrupaciones. Los estribillos tán empobinaos al tipu (disfraz) de l'agrupación; los de chirigotas y cuartetos suelen ser estribillos humorísticos con música pegadiza y xuegos de pallabres senciellos (dacuando, bien repetitivos pa calar al públicu y amenar que l'auditoriu repita cola agrupación les últimes frases del mesmu), ente que les comparses canten a daqué rellacionáu col tipu de forma más sentimental y suelen tar más musicalmente curiaos. Los coros nun tán tan encasillados a cantar estribillos humoristes o de forma "más seria", sinón que depende del coru en sí y de los sos autores. A pesar d'esto, l'estribillu siempres ye llibre y puede ser como'l autores y/o l'agrupación deseye (pue ser un estribillu de chirigota y ser críticu; o de comparsa y ser humorísticu), siempres y cuando la lletra vaya al tipu.

Exemplos d'estribillos d'Antroxu:

Ai que casualidá hai una guerra mundial. La xente nun respeta nin que tamos n'Antroxu. Ria. Ria." Cuartetu "Trés notes musicales" (1991).


Ai rapacina ten en cuenta que yo soi un aprendiz, si nun sale a la primera voi tener que repitir. Un pito de caña (al calderu), vientu de poniente (al calderu), vengan les muralles (al calderu) los bracitos de la ponte (al calderu). La lluna pola Caleta, les torretas y remueve y remueve qu'esto s'hai "acabao". Tacita de les mios coraes otra vegada hasme embrujao. Comparsa "El bruxu" (1995).


"La lluna díxo-y al sol nos reflexos de l'agua que s'escuenda nun rincon y faiga la nueche mas llarga. Que faiga la nueche mas llarga pa' llevar nel mio barquita los secretos d'esta sablera, y escritu na arena dexar un lletreru pa' cuando xuba la mar pueda lleese nel so gran espeyu: te quiero, te quiero, te quiero". Comparsa "La sablera de los Secretos" (2007).

'Febreru ye un gran camaleón, qu'a los cobardes volver valientes, al Rei convertir en bufón y la xusticia cantar la xente. La lluna déxase querer, y cai' róbame ai, ai, ai'l corazón... Abre les Puertes de Tierra otra vegada... ai camaleón, ai camaleón, ai camaleón. Comparsa 'Los cobardes' (2016)


  • El popurrí, ye un amiestu de músiques, que pueden o nun ser orixinales, y lletres. Ye una pieza obligatoria en toles modalidaes, sacante nel cuartetu, que ye opcional.
  • El tema llibre, ye la tema opcional que tienen los cuartetos tres la tanda de cuplés obligatoria. Puede ser un popurrí, otra parodia o una tanda de cuplés.

Los preseos musicales[editar | editar la fonte]

Anque s'utilicen bien de más preseos, sobremanera na cai y na interpretación de popurrís, estribillos y/o presentaciones, los preseos más carauterísticos son:

  • La caxa y el bombu, usaos poles comparses y chirigotas.
  • El tambor utilizáu poles comparses.
  • El pito de caña o kazoo, usáu poles comparses, chirigotas y cuartetos.
  • La guitarra, usada polos coros, comparses, chirigotas y en cuartetos ye opcional
  • La bandurria, usada polos coros.
  • El llaúd, usáu polos coros.
  • Les claves, usáu polos cuartetos.

Les voces[editar | editar la fonte]

Coru gaditano n'Antroxu.
  • Baxu: voz más grave, común nos coros. Non necesariamente tien que faer la melodía del tenor a una octava más baxa.
  • Tercer: Voz grave que baxa una quinta xusta (3,5 tonos) el tonu del tenor. Si'l tenor ye un el mio la tercera va ser un la. (Nun se suel utilizar nes agrupaciones, anque s'usen mayormente n'agrupaciones mistes pol problema de la tesitura de los integrantes)
  • Segunda: voz grave que baxa en "dos tonos el tonu del tenor". Na teoría musical, la voz de la segunda sería una tercera por de baxu del tenor que, dependiendo de la nota y l'escala, sería una tercera mayor (2 tonos) o tercera menor (1'5 tonos). Por casu (n'escala de CM): Si la nota ye un Do, la so segunda voz sería un la (una tercera menor, yá que de l'a do hai 1 tonu y mediu).
  • Tenor: voz media. Base de les demás voces.
  • Octaviella: voz aguda. Ye una tercera penriba del tenor (casu contrariu a la segunda) que, poro, va poder ser mayor (2 tonos penriba del tenor) o menor (1,5 penriba del menor). Por casu (n'escala de CM): si'l tenor fai un el mio y l'octaviella fai un sol, va ser una tercera menor; y si el tenor fai un do y l'octaviella fai un el mio, va ser una tercera mayor. Suelse cometer l'error de creer que la octaviella ye una octava penriba del tenor.
  • Contraltu: la voz más aguda. Ye una quinta xusta. Por casu (n'escala de CM): si'l tenor fai un sol, el contraltu va faer un re.

Les agrupaciones suelen xugar coles octaves y cola melodía del tenor; non siempres tienen que siguir un patrón interválico predeterminado. Por casu:el final de los pasudobles chirigoteros, consideraos como "al más puru estilu viñero", suelen tener una segunda que baxa "al foso".

Hermanancies[editar | editar la fonte]

País Antroxu Fecha
Bandera d'Alemaña Colonia 2010
La Carolina 2013
Santa Cruz de Tenerife[3] 2014

Carnavaleros históricos (por orde alfabéticu)[editar | editar la fonte]

Bustu de Paco Alba en La Caleta, Cádiz.


Antifaz d'Oru[editar | editar la fonte]

El Antifaz d'Oru ye un gallardón que s'apurre a aquelles persones que tuvieron siquier 25 años amestaes al Antroxu gaditano, yá seya como intérprete o autor.

Pregoneros[editar | editar la fonte]

Alejandro Sanz

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Cuadrado Martínez, Ubaldo. L'antroxu de Cádiz nel sieglu XX. Ed. Geha.
  • López Prats, José; Mariscal Carlos, Eugenio y De Vicente Gallardo, Francisco Javier (2006). Antroxu de Cádiz. Rellación d'agrupaciones, 1821–2005. Cádiz: Ed. Aula de cultura del Antroxu de Cádiz. ISBN 84-611-0843-4.
  • Mariscal Carlos, Eugenio (1997). Fermín Salvochea nes lletres del Antroxu. Cádiz: Ed. Aula de Cultura del Antroxu de Cádiz.
  • Moreno Criado, Ricardo (1987). Cañamaque. L'autor más fecundu de coples de los Antroxos de Cádiz. Cádiz: Ed. Fundación Municipal de Cultura, Cátedra Adolfo de Castro, Fundación Gaditana del Antroxu. ISBN 84-505-7072-7.
  • Ramos Santana, Alberto (1993). Antroxu en Cádiz. Cádiz: Ed. Diario de Cádiz.
  • Ramos Santana, Alberto (2002). L'Antroxu secuestráu o hestoria del Antroxu. Cádiz: Quórum Editores.
  • Solís, Ramón (1966). Coro y chirigotas. L'Antroxu en Cádiz. Taurus Ediciones.
  • Villanueva

Iradi, Miguel (2007). L'antroxu de Cádiz mientres la 2ª República Española (1931–1936). Chiclana de la Frontera: Ed. Fundación VIPREN.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

- COAC 2020 - Tola actualidá del Antroxu de Cádiz