Anisaquis (Anisakis)

De Wikipedia
Anisakis
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Nematoda
Clas: Secernentea
Orde: Ascaridida
Familia: Anisakidae
Xéneru: Anisakis
Dujardin, 1845
Especies

A. pegreffii
A. physeteris
A. schupakovi
A. simplex
A. typica

A. ziphidarum
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Anisakis ye un xéneru de nematodos parásitu, que'l so ciclu vital afecta a los pexes y mamíferos marinos, nos que puede producir mancadures nel so tubu dixestivu. Son perxudiciales pa los seres humanos y causen anisakiasis, y el pexe infestáu por Anisakis puede producir nes persones una reacción anafiláctica, mediada por inmunoglobulina Y (IgE).

Ciclu vital[editar | editar la fonte]

Ciclu de Anisakis.

Les especies de Anisakis tienen un complexu ciclu vital que les empobina al traviés de dellos agospiadores a lo llargo de la so vida. Los güevos, tres embrionar, eclosionen n'agua de mar y los bárabos tán n'estáu llibre. Los crustáceos aliméntense colos bárabos que pasaron a ser de tipu L3. Estos crustáceos infestaos (agospiador intermediariu) cómelos un pexe o cefalópodu (calamar, pulpu); el nematodu agóspiase nes muries de los intestinos d'esti agospiador paraténicu (el nematodu nun madura) y protéxese con una capa. L'agospiador paraténicu va poder ser inxeríu pol agospiador definitivu o por otros pexes, que van pasar a ser agospiadores paraténicos tamién. De normal, atópase nel interior de les coraes, anque dacuando pueden tar n'otres partes como por casu el músculu o so la piel. El ciclu vital complétase cuando un mamíferu marín (un cetaceu o pinnípedu) s'alimenta d'un animal infestáu. El nematodu agospiase nel intestín del so tercer agospiador , aliméntase, muda dos vegaes más y tresfórmase nun adultu que s'aparia y desova, soltando los güevos nel agua marino per aciu les fieces del mamíferu al que parasita.

Anisakis sobro sardines.

Como los mamíferos marinos son bien asemeyaos a los humanos, les especies de Anisakis pueden infestar a humanos que comen pexe crudo o pocu cocinao. Ente les especies de pexe que con mayor frecuencia pueden contener nel so tubu dixestivu esti parásitu atópense: la sardina, el bacaláu, el boquerón, la sardina, el salmón, l'abadexu, la merluza, la pescadiya, la xarda, el bonitu, el xurel, el pixín o l'anchoa.[1]

La diversidá del xéneru amontóse a lo llargo de los postreros 20 años, cola llegada de modernes téuniques xenétiques a la clasificación científica de les especies. Afayóse que cada especie que puede abellugar, ye'l llar d'una especie de Anisakis, bioquímica y xenéticamente identificable y que reproductivamente atópase aisllada.

Morfoloxía[editar | editar la fonte]

Tueru de Anisakis contempláu por microscopía óptica de polarizadores cruzaos. 100x aumentos. La birrefrixencia dase pola orientación de les fibroínes proteiques componentes de los texíos blandos d'estos animales. Na imaxe puede reparase nun furacu negru que se correspuende col aparatu dixestivu del nematodu.

Los anisákidos comparten les traces comunes de tolos nematodos; cuerpu vermiforme, seición arrondada y falta de segmentación. El cuévanu corporal ye estrechu. La boca atópase nel llau anterior, arrodiada de proyeiciones que s'usen pa sentir y alimentase, col cursu llixeramente fuera del llau posterior. La epidermis segrega una cutícula en capes que protexe al cuerpu de los zusmios dixestivos.

Neto qu'asocede con tolos parásitos que tienen un ciclu de vida complexu qu'implica a dellos güéspedes, los detalles de la so morfoloxía camuden en función del güéspede y de la fase vital na que s'atopa. Na fase na qu'infesta pexes, los Anisakis tienen forma de muelle. Si se desendolquen miden unos 2 cm. El so pesu ronda los 2-3 mg. Nel so güéspede final, los anisákidos son más llargos, gruesos y robustos.

Implicaciones pa la salú[editar | editar la fonte]

Los anisákidos planteguen un riesgu pa la salú humana en dos sentíos: al traviés de la infeición per aciu de viérbenes al comer pexe ensin ellaborar y per aciu de reacciones alérxiques a les sustancies químiques que los viérbenes dexen nel pexe.

Anisakiasis o anisakidosis[editar | editar la fonte]

La anisakiasis ye la enfermedá causada pola infeición de viérbenes Anisakis. Apaez con frecuencia n'árees del mundu nes que'l pexe se come crudu o llixeramente saláu o condimentáu. Les estayes con mayor nivel d'escurrimientu son: Xapón (en comiendo sushi o sashimi) onde se contabilicen el 95% de los casos d'esta enfermedá que se producen nel mundu, Escandinavia (del fégadu de bacaláu), los Países Baxos (por comer sardines infestaes y lleldaes, llamaos maatjes), y a lo llargo de la mariña pacífica de Sudamérica (por comer ceviche).

Hores dempués de la inxestión de los bárabos del parásitu, pueden apaecer dolor abdominal, estomagaes y vultures. Dacuando, pueden espulsase los bárabos tusiendo.[cita [ensin referencies] Si los bárabos pasen al intestín, puede producise una severa respuesta granulomatosa eosinofílica inclusive 1 o 2 selmanes dempués de la infestación. Esta reacción causa síntomes similares a los de la enfermedá de Crohn.

El diagnósticu puede algamase per aciu d'exame gastroscópicu mientres el que los bárabos de 2 cm se visualicen y s'esanicien, o per aciu d'exame histopatolóxicu del texíu retiráu na biopsia o la ciruxía.

Reacciones alérxiques[editar | editar la fonte]

En 1995 describióse n'España'l primer casu d'alerxa grave a Anisakisy[2] de magar entós describiéronse centenares de casos d'alerxa al parásitu Anisakis simplex, convirtiéndose nun antíxenu más a incluyir nes bateríes habituales de pruebes pal estudiu de l'alerxa alimentaria, la anafilaxa ya inclusive l'alerxa a melecines cuando se descarten los implicaos supuestamente. Les manifestaciones clíniques camuden dende urticaria y/o anxoedema que tán presentes en toos ellos, hasta casos de choque anafilácticu grave. Afortunadamente la mayoría de los casos presenten clínica esclusiva de tipu cutaneu urticaria/anxoedema, otros pueden acomuñar síntomes respiratorios, dixestivos y los más graves maréu y perda de conciencia.  Estos últimos casos más graves conócense como anafilaxa, y suponen aproximao una cuarta parte de tolos afeutaos. Los primeros síntomes apaecen de forma rápida, nes primeres seyes hores, la mayoría de los casos nos primeros sesenta minutos. Inclusive bien cocinao, el Anisakis plantega un riesgu pa la salú de los humanos. Los anisákidos (y especies rellacionaes como'l viérbene de la foca, Pseudoterranova, y el viérbene del bacaláu Hysterothylacium aduncum) lliberen una serie de productos bioquímicos nos texíos que los arrodien cuando infesten a un pexe. Estos productos pueden consumise xunto col pexe.

Les persones que son sensibles a los nematodos pueden sufrir reacciones anafiláctiques graves acabante comer pescáu que tea parasitáu por especies d'Anisakis. Esto puede confundise con alerxa al propiu pexe. Anguaño existen pruebes diagnóstiques qu'ayuden a confirmar un diagnósticu de barruntu. Sicasí, como dellos componentes alerxénicos de los anisákidos son comunes a otros alérxenos (ácaros, mariscos...) ye posible que delles pruebes nun tengan un valir claru y pórtense como falsos negativos (Audicana et al. 2008).

Los humanos nun son l'agospiador definitivu de Anisakis sinón un fondu de sacu del ciclu, por que los bárabos d'anisákidos y Pseudoterranova nun pueden sobrevivir nos humanos y a la fin muerren. Arriendes d'ello, na gran mayoría de casos el tratamientu ye sintomáticu. La única indicación pal tratamientu ye la obstrucción intestinal debida al bárabu d'Anisakis, que puede riquir ciruxía d'urxencia, anque existen casos nos que'l tratamientu con albendazol (evitando la ciruxía) resultó esitosu (Pacios et al., 2005).

Procesos de desaniciu del anisakis[editar | editar la fonte]

Por cuenta de que los bárabos d'Anisakis sobreviven 50 díes nel pexe guardáu a 2 °C, dos hores a -20 °C, dos minutos a 60 °C y dos meses en vinagre, ye importante asegurar midíes de control.[cita [ensin referencies] Una de les principales midíes de control de la infestación ye informar a la población sobro los riesgos que trai'l consumu de pexe crudo o insuficientemente cocináu, que dexa asina la inxestión de los bárabos vivos.

Magar que s'intentaron delles estratexes para inactivar los bárabos enantes del so consumu, el conxeláu rápidu a una temperatura inferior a -20 °C, polo menos 48 hores y la cocción a temperatures penriba de 60 °C, polo menos 2 minutos (nel interior de la pieza de pexe), paecen siguir siendo les midíes más eficaces pa torgar la parasitación n'humanos. Anguaño, les normes sanitaries de la XE rellacionaes cola producción y comercialización del pexe y los sos derivaos (1993) esixen, ente otres midíes, l'exame visual del pexe y estracción de los parásitos visibles, la retirada del mercáu de les pieces y exemplares bien parasitaos y la conxelación a temperatures inferiores a –20 °C polo menos 24 h d'aquelles especies (p. ex. sardina, xarda, espadín, salmón) que tean destinaes a procesos d'afumáu per debaxo de 60 °C, marináu, escabecháu y/o saláu. De forma asemeyada, dende 1987 la FDA esixe que tolos productos de la pesca que nun vaigan ser cocinaos o procesaos a temperatures penriba de 60 °C se sometan primeramente a ultraconxelación a –35 °C polo menos 15 h, o a conxelación normal a –23 °C per un periodu mínimu de 7 díes.

Los productos salaos (salazones tradicionales, non los catalogaos como "llixeramente salaos") polo xeneral nun precisen la conxelación previa para asegurar la inactivación del parásitu si se garantiza un tiempu determináu de caltenimientu con una concentración de sal (cloruru sódicu) penriba del 9%; una concentración de sal del 8-20% polo menos 4-5 selmanes garantiza la inactivación de los bárabos (casu de les anchoes y salazones tradicionales); concentraciones mayores pueden consiguir resultaos asemeyaes nun periodu de tiempu menor.[3]

Normativa aplicable n'España[editar | editar la fonte]

Nel Real Decretu 1420/2006 afítase la obligatoriedá, pa los establecimientos que sirven comida, de someter tolos pexes que se vaigan a sirvir en crudu o cuasi crudos a un ciclu de conxelación de 24h a una temperatura igual o inferior a -20 °C. Esto inclúi productos de la pesca que fueron sometíos a un procesu d'afumáu en fríu nel que la temperatura central del productu nun devasó los 60 °C. Igualmente van tar obligaos a garantizar la conxelación nes mesmes condiciones si se trata de productos de la pesca n'escabeche o salaos, cuando esti procesu nun baste pa destruyir los bárabos.[4]

Pela so parte, nel Real Decretu 1437/1992, de 27 de payares, afítense les directrices relatives a la producción y comercialización de los productos pesqueros y de la acuicultura. No que cinca a los parásitos, afita que, tantu los pexes, como los productos derivaos del pexe, han pasar un control visual pa detectar los posibles parásitos visibles y refugalos. Per otru llau, prohíbese la venta de los pexes o les partes d'éstos que tean fuertemente parasitaos. Finalmente, son los barcos factoría y les industries dedicaes a la ellaboración y preparación de los productos de la pesca los responsables de realizar el control pa garantizar el cumplimientu de dicha llei.

Parásitos asemeyaos[editar | editar la fonte]

  • Viérbene del bacaláu o de la foca Pseudoterranova (Phocanema, Terranova) decipiens
  • Contracaecum spp.
  • Hysterothylacium (Thynnascaris) spp.
  • Diphyllobothrium latum

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Akbar, A.; Ghosh, H. (2005). "Anisakiasis: a neglected diagnosis in the West". Allergy 37 (1): 7–9.A53.
  • Audicana, M.; Fernández de Cuerres, L.; Muñoz, D.; Fernández, E.; Navarro, J. A.; del Pozo, M. D. (1995). Recurrent anaphylaxis due to ingestion and contact with Anisakis simplex parasitizing Sía-fish. J. Allergy. Clin. Immunol. 96:558-560.
  • Audicana, M. T.; del Pozo, M. D.; Daschner, A. (2007) Anisakis simplex y alerxa. Tomu II. Cáp. 81. del Tratáu de Alergoloxía de la SEAIC 2007. Ed. Pelaez, A. y Dávila, I. Páx. 1681-1705.
  • Audicana, M. T.; Kennedy, M. W. (2008) Anisakis simplex: from obscure infectious worm to inducer of immune hypersensitivity. Clin. Microbiol. Rev. 2008. 21:360-379.
  • Bolado, A.G.; Gorriño, O.; Ruiz, P.; Lecumberri I.; Grande, D. (2003). Anisakiasis intestinal. Diagnósticu radiolóxicu. Rev. Esp. Enferm. Dig. 2003; 95(6):440-445.
  • EFSA (2010). Scientific opinion on risk assessment of parasites in fishery products. Panel on Biological Hazards (BIOHAZ). European Food Safety Authority (EFSA). EFSA Journal 2010; 8(4):1543-1546.
  • Lorenzo, S.; Iglesias, R.; Leiro, J.; Ubeira, F. M.; Ansotegui, I.; García, M.; Fernández de Cuerres, L. (2000). "Usefulness of currently available methods for the diagnosis of Anisakis simplex allergy". Allergy 55: 627–633.
  • Mattiucci, S.; Nascetti, G.; Tortini, Y.; Ramadori, L.; Abaunza, P.; Paggi, L. (2000). Composition and structure of metazoan parasitic communities of European hake (Merluccius merluccius) from Mediterranean and Atlantic waters: stock implications. Parassitologia 42 (S1): 176–186.
  • Orecchia, P.; Paggi, L.; Mattiucci, S.; Smith, J. W.; Nascetti, G.; Bullini, L. (1986). Electrophoretic identification of larvae and adults of Anisakis (Ascaridida: Anisakidae). J. Helminthol 60 (4): 331–339.
  • Pacios, Y.; Arias-Diaz, J,; Zuloaga, J.; Gonzalez-Armengol, J.; Villarroel, P.; Balibrea, J. L. (2005). Albendazole for the treatment of anisakiasis ileus. Clin. Infect. Dis. 41: 1825–1826.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]