Andrés F. Córdova

De Wikipedia
Andrés F. Córdova
Presidente d'Ecuador

10 avientu 1939 - 10 agostu 1940
Carlos Arroyo del Río - Julio Enrique Moreno
Vida
Nacimientu Cantón Cañar (es) Traducir8 de mayu de 1892
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Quitu3 d'ochobre de 1983 (91 años)
Sepultura Panteón Nacional de jefes de Estado del Ecuador (es) Traducir
Oficiu políticuprofesor universitariu
Emplegadores Universidá Central del Ecuador
Cambiar los datos en Wikidata


Andrés Fernández de Córdova Nieto (8 de mayu de 1892Cantón Cañar (es) Traducir – 3 d'ochobre de 1983Quitu), más conocíu como Andrés F. Córdova, foi un xurista y políticu, encargáu del Poder Executivu del Ecuador ente 1939 y 1940.

Biografía[editar | editar la fonte]

Andrés F. Córdova (1892-1983) nació na ciudá de Cañar. Foi fíu d'Andrés Fernández de Córdova y Cobos, abogáu cuencano, y de Javiera Nieto y Serrano.[1] Quedó güérfanu de padre a los dos años y siete meses d'edá. A los 10 treslladar a Cuenca, onde prosiguió los sos estudios. Foi primu del tamién presidente Gonzalo Córdova.[2]

Xurista eminente, sobremanera no penal y constitucional, políticu xagaz, casuista y componedor, recibió'l don de parolar, esfrutar de la vida y ser un catedráticu universitariu bien amenu. Ocupó con rellumu la escala del serviciu públicu dende porteru amanuense a presidente encargáu y a trunfador (probable) nes eleiciones presidenciales de 1968. Anque siguió militando nel lliberalismu hasta la so muerte, les sos idees cuadraben cada vez más cola socialdemocracia, en que'l so partu tuvo tamién presente.[ensin referencies]

Al asumir el poder atopó que la economía fiscal taba cuasi en bancarrota y que l'Estáu apenes podía pagar los sueldos.

Foi ministru d'Obres Públiques en 1931, mientres el gobiernu del Crnel. Luis Larrea Alba, encargáu del Poder de la República del Ecuador, del 10 d'avientu de 1939 al 10 d'agostu de 1940, presidente del Congresu Nacional, ministru de Gobiernu en 1951, nel gobiernu de Galo Plaza Lasso. En 1967 foi diputáu a l'Asamblea Nacional Constituyente pola provincia de Pichincha. Finó en Quito'l 3 d'ochobre de 1983.[3]

Encargu del Poder[editar | editar la fonte]

Fízose cargu del Mandu tres l'arrenunciu de Arroyo del Río. Correspondía-y esa socesión como nuevu presidente del Senáu. Córdova gobernó ocho meses completos nos cualos presidió les eleiciones y exerció el Poder como si naciera pa gobernar. Sobrába-y xeniu políticu y trabayaba con un gustu contaxosu. Córdova curió les finances nacionales. Cuando asumió'l Poder, había un sobregiro de cinco millones y mediu de sucres al Bancu Central, tresferencies que teníen de ser pagaes na direición de l'Ayalga y na Contraloría de la Nación, pagos atrasaos a la burocracia, a los conceyos y a les xuntes d'Asistencia Pública y obligaciones non cumplíes. Priorizó los gastos y acutar, controló los ingresos a l'Ayalga, recaldó un 30 per cientu más qu'en 1939 gracies a una asesoría téunica de los Estaos Xuníos, y dexó al 31 de xunetu de 1940 un presupuestu banciáu con un saldu a favor de cuasi tres millones de sucres. Provistu de facultaes estraordinaries, controló les importaciones ya intervieno nos cambeos: baxó'l preciu del dólar de 22.5 a 18 sucres.

A los pocos díes, el xuegu del mercáu afitaba'l dólar en 16.7 sucres. Nel so mensaxe final al Congresu plantegó reformar el presupuestu, acutar la burocracia, aumentar la obra pública y dar al Estáu una función reguladora más intensa. Pero tamién descentralizar l'alministración privilexando la obra y el presupuestu de los conceyos y poner una atención preferente a Quito como capital de los ecuatorianos. Tendió a un Executivu más fuerte y a un control más cuidadosu del orde públicu polo qu'ayudó a la formación y equipamientu de los carabineros (policías). Les eleiciones tuvieron llugar el 10 y 11 de xineru de 1940. Trunfó Arroyo del Río con 40.834 votos. Velasco Ibarra, candidatu de los independientes, los estudiantes y un sector del socialismu, llogró 19.829 votos y Jacinto Jijón y Caamaño, candidatu conservador, 15.160. Los votos invalidaos fueron 6.238. Velasco Ibarra trunfó en Imbabura, Pichincha y Tungurahua. Arroyo ganó decisivamente na Mariña: Guayas diolu 10.774 votos y namái 4.124 a Velasco; Manabí, 9.222 y a Velasco apenes 1.318. Los velasquistas protestaron nes cais aduciendo que los resultaos nun correspondíen a lo qu'ellos esperimentaren mientres la campaña. Velasco Ibarra y la naciente estrella política, Carlos Guevara Moreno, allegaron a la Base Aérea Simón Bolívar, nel Guayas, pa sofitar un golpe d'Estáu.

Estatua d'Andrés F. Córdova allugada na Av. Fray Vicente Solano de la ciudá de Cuenca, Ecuador.

"En respuesta", diz Agustín Cueva, sociólogu marxista, "el Gobiernu fixo brutales demostraciones de fuercia, que dexaron incontables mancaos na ciudá de Guayaquil"; pero nun da cifres. "Los oficiales y tropes... que taben sol mio comandu nun fixeron otra cosa que censurar el fraude eleutoral", declararía ante la Xusticia Militar el capitán d'Aviación Galo Almeida Urrutia al esplicar l'atayáu llevantamientu del 11 de xineru de 1940 en favor de Velasco Ibarra. Acusáu de fraude, Córdova esperó la xunta del Congresu de 1940 p'arrenunciar el Mandu depués de refugar esa acusación y reintegrarse al Congresu pa defendese.

El Congresu encargó'l Poder al presidente del Senáu, Julio E. Moreno (1879-1952), estadista lliberal y fondu filósofu de la vida y de la sociedá. Moreno, concluyíu'l so mandatu de 20 díes, trespasó'l Poder al presidente electu, Carlos A. Arroyo del Río.

L'historiador Pareja Diezcanseco diz que "probablemente la medrana a l'aventura golpista y el sofitu oficial eleutoral dieron el trunfu a Arroyo del Río... (pos) créese que ganó Velasco Ibarra". Rafael Arízaga Vega, biógrafu, ministru y canciller de Velasco Ibarra, afirma que Córdova foi "a cencielles l'executor d'un plan perbién meditáu pol usufructuariu de tal situación, como él mesmu tuvo que confesalo paladinamente na Asamblea de 1967 al declarar que foi Arroyo l'autor de tol plan fraudulento".

Pero nel so llibru de memories "Los mios primeros noventa años" (1982), Córdova repite la detallada defensa de la llimpieza d'eses eleiciones fecha ante'l Congresu de 1940 y conclúi que "namái les eleiciones nes que trunfó'l señor Bonifaz y aquelles nes que trunfó per primer vegada'l doctor José María Velasco Ibarra (fueren) tan pures y efectives como les de 1940, digan lo que digan los difamadores".[3]

Ministros d'Estáu[editar | editar la fonte]

Al ser encargáu del poder, Córdova nun podía designar ministros, polo que caltuvo los mesmos d'Aurelio Mosquera Nárvaez, a excpeción de quien arrenunciaron, siendo encargada la cartera d'estáu.

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Defensa Galo Plaza Lasso
Ministeriu de Previsión Social César Durango (Encargáu)
Ministeriu d'Obres Públiques Carlos Freile Larrea
Ricardo Astudillo (Encargáu)
Ministeriu de Educación José María Estrada Coello
Ministeriu de Gobierno José María Ayora
Ministeriu de Hacienda César D. Andrade
Ministeriu de Agricultura Alfredo Espinoza Palacio
Ministerio de Rellaciones Esteriores Julio Tobar Donoso

Fonte:[4]


Predecesor:
Carlos Alberto Arroyo del Río (Encargáu)
Presidente del Ecuador Encargáu del Poder Executivu de la República del Ecuador

10 d'avientu de 1939 - 10 d'agostu de 1940
Socesor:
Julio Enrique Moreno (Encargáu)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «ANDRES F. CORDOVA NIETO».
  2. . Consultáu'l 24 de marzu de 2016.
  3. 3,0 3,1 Simón Espinoza (2000) Presidentes d'Ecuador. Editorial Güeyada
  4. Paz y Miño, Juan. Economia de Carlos Arroyo del Rio.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]