Amedeo Modigliani

De Wikipedia
Amedeo Modigliani
Vida
Nacimientu Livorno[1]12 de xunetu de 1884[2]
Nacionalidá Bandera d'Italia Reinu d'Italia
Residencia Toscana
Livorno
París
Grupu étnicu pueblu xudíu
Muerte París[3]24 de xineru de 1920[2] (35 años)
Sepultura Cementeriu de Père-Lachaise[4]
Grave of Amedeo Modigliani and Jeanne Hébuterne (en) Traducir
Causa de la muerte meningitis tuberculosa (es) Traducir[5]
envenenamiento (es) Traducir
Familia
Casáu con ensin valor
Pareyes Beatrice Hastings
Jeanne Hébuterne
Anna Ajmátova
Fíos/es Jeanne Modigliani
Hermanos/es Giuseppe Emanuele Modigliani
Estudios
Estudios Accademia delle Arti del Disegno (es) Traducir
Academia de Bellas Artes de Florencia (es) Traducir
Accademia di Belle Arti di Venezia (es) Traducir
Llingües falaes francés
italianu[6]
Alumnu de Giovanni Fattori
Constantin Brâncuși
Oficiu pintor, escultordibuxante
Llugares de trabayu París, Florencia, Nápoles, Roma y Venecia
Trabayos destacaos Desnudo sentado (es) Traducir
La Femme à l'Éventail (es) Traducir
Jean Cocteau (es) Traducir
Autorretrato (es) Traducir
Portrait of Lunia Czechowska (1919) (en) Traducir
Frontal portrait of Jeanne Hébuterne (en) Traducir
Influyencies Henri de Toulouse-Lautrec, Paul Cézanne, Constantin Brâncuși y Pablo Picasso
Movimientu Arte moderno[7]
Xéneru artísticu retrato pictórico (es) Traducir
figura (es) Traducir
arte de xéneru
pintura de paisaxe
semeya
desnudo (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Amedeo Clemente Modigliani (12 de xunetu de 1884Livorno – 24 de xineru de 1920París), foi un pintor y escultor italianu, quien trabayó principalmente en Francia. Ye conocíu poles sos semeyes y desnudos nun estilu que se caracterizaba pol allargamientu de les cares y les figures, lo cual nun foi bien acoyíu mientres la so vida, pero que llogró gran aceptación darréu. Pasó la so mocedá n'Italia onde estudió l'arte de l'antigüedá y la Renacencia. A los 22 años, en 1906, camudar a París onde entró en contautu con prominentes artistes, tales como Pablo Picasso y Constantin Brâncuși.

La obra de Modigliani ye profusa en pintures y dibuxos, magar dende 1909 a 1914 dedicóse principalmente a la escultura. Mientres la so vida tuvo poco ésitu y nun foi sinón darréu que la so obra foi apreciada llogrando los sos trabayos un altu preciu. Morrió a los 35 años d'una meninxitis causada por tuberculosis.

Biografía[editar | editar la fonte]

Italia: Infancia y estudios[editar | editar la fonte]

Casa natal de Amedeo Modigliani (Livorno 1903)

Nació nuna familia xudía sefardina en Livorno, Italia, una ciudá portuaria que sirvía como abellugu d'aquellos escorríos pola so relixón y cuntaba con una amplia comunidá xudía. Foi'l cuartu fíu d'Eugenia Garsin, una francesa nativa de Marsella, descendiente d'una familia intelectual y erudita d'orixe sefardita. Falaba fluidamente dellos idiomes. Los sos ancestros fueron espertos nos testos sagraos xudíos y fundaron una escuela d'estudiu del Talmud. El llinaxe de la familia algama al filósofu holandés del sieglu XVII, Baruch Spinoza. La familia remanaba una axencia de creitu con sucursales en Marsella, Túnez y Londres, anque'l negociu tenía les sos alces y les sos baxes.

El so padre, Flaminio Modigliani, nació en Roma (los sos hermanos mayores yeren Giuseppe Emanuele, Margherita y Umberto). El padre de Amedeo dedicar al préstamu, pero yera mal negociante. Emprestaba atendiendo más a les necesidaes qu'a les garantíes de los sos veceros y, bien llueu, tuvo de recurrir él mesmu a otru acreedores.

Padres de Amedeo Modigliani (Livorno 1884). Eugenie Garsin y Flaminio Modigliani

Según Flaminio Modigliani yera benevolente colos sos veceros, los sos acreedores fueron inflexibles. Eugenia taba embarazada de Amedeo cuando los oficiales de la xusticia presentar na so casa. Una vieya llei italiana sirvió pa dar un respiru a la familia: tolos oxetos que tuvieren sobre la cama d'una muyer embarazada yeren intocables. Flaminio y Eugenia atroparon na so cama de matrimoniu toles xoyes y oxetos de dalgún valor qu'entá teníen. Esa pequeña fortuna sirviólos pa instalase nuna casa más modesta y tratar d'empezar una nueva vida.

Flaminio alloñar de Livorno pa probar suerte na minería. Eugenia abrió una escuela de llingües pa señorites, al empar que se dedicaba a escribir cuentos y artículos lliterarios pa dellos periódicos. Mentanto, criaba a los sos cuatro fíos, y asina ye como Modigliani pasa la so infancia ente la probeza y l'enfermedá.

A los 14 años, Amedeo ("Deu", como lo llamaben na so familia) empezó a asistir a clases de pintura con Guglielmo Micheli, un discípulu de Fattori, unu de los pintores del movimientu florentín conocíu como los macchiaioli, un nome qu'escoyeron a partir de los ataques de dellos críticos que dicíen que pintaben con manches ("macchie"). Poco dempués d'empezar los sos estudios de pintura, Amedeo sufre un ataque de fiebre tifoideo y dos años más tarde una tuberculosis. En 1898, el so hermanu de 26 años, Emmanuele, futuru diputáu del Partíu Socialista Italianu, ye condergáu a seis meses de prisión por ser militante del movimientu anarquista.

En 1902, Amedeo inscribir na Escuela llibre del Desnudu, Scuola llibera di Nuedu, en Florencia y al añu siguiente nel Institutu de les Artes de Venecia, ciudá na que se mueve polos baxos fondos.

París: arte y esquiciadura[editar | editar la fonte]

En 1906 treslladar a París, que ye pola dómina'l centru de la vanguardia. Nel Bateau-Lavoir, un falansterio para proletarios de Montmartre, conoz a Max Jacob, Van Dongen, Picasso, Guillaume Apollinaire, Diego Rivera, Chaïm Soutine, Vicente Huidobro y otros personaxes célebres. Influyíu en principiu por Toulouse-Lautrec, Amedeo atopa inspiración en Paul Cézanne, el cubismu y la dómina azul de Picasso. Tamién rescampla la influyencia qu'exercen sobre él Gustav Klimt y les estampes del xaponés Utamaro. La so rapidez d'execución fai-y famosu. Nunca retocaba los sos cuadros, pero los que posaron pa él dicíen que yera como si esnudaren la so alma.

En 1909, pásase un curtiu periodu en Livorno, enfermu y deterioráu na so salú polos escesos de la so vida. Torna a París y arrienda un estudiu en Montparnasse. Considerar a sí mesmu más escultor que pintor, y siguió sobre esa vía cuando Paul Guillaume, un marchante nuevu y ambiciosu presénta-y a Constantin Brâncuşi.

Constantin Brâncuşi, conoció personalmente a Modigliani en 1909 acabante camudar al so estudiu de Montparnasse. Y foi partir d'esti alcuentru qu'empezó la fase escultórica de Modigliani que s'enllargó hasta 1914. Según l'historiador d'arte Gerhard Kolberg, les escultures de Modigliani conxuguen pretensiones idealistes y plástiques, con una realización escultórica primitiva, inclusive arcaica. De fechu les figures de Modigliani presenten una fuerte estilización que puede apreciase nes sos cabeces con pescuezos llargos, ñarices agudes y güeyos representaos como contornes, que son clara referencia a aquelles escultures de los primitivos bien apreciaes pelos círculos de vanguardistas de París.[8]

Amedeo Modigliani nel so estudiu, 1915. Semeya de Paul Guilliaume

Afaya l'arte africanu y camboyanu nel Musée de l'Homme de París. Les sos estatues reconocer polos güeyos almendrados, les boques pequeñes, les ñarices torcíes y los pescuezos allargaos. Presentóse una serie nel Salón de Seronda de 1912, pero tuvo que dexar d'esculpir porque'l polvu causába-y problemes de salú.

Taller de Amedeo Modigliani en Venecia, 1903.

Retrató a los habituales de Montparnasse, como Soutine, Diego Rivera, Juan Gris, Max Jacob, Blaise Cendrars y Jean Cocteau.

Al empecipiase la Primer Guerra Mundial, intenta apuntase, pero la so precaria salú torgar.

Conocíu como "Modì" polos sos amigos, Amedeo emana magnetismu escontra les muyeres. Tien numberosos romances hasta qu'entra na so vida Beatrice Hastings, cola que va caltener una rellación tormentosa d'unos dos años. Ésta sírve-y de modelu en delles semeyes, como "Madame Pompadour". Cuando ta so los efeutos del alcohol, ye murniu y violentu, como amuesa'l dibuxu de Maria Vassilieff. Sobriu, ye cobarde y encantador, gústa-y citar a Dante Alighieri y recitar poemes del llibru del conde de Lautréamont Los cantares de Maldoror (Les Chants de Maldoror) llibru del que siempres tien cerca un exemplar.

En 1916, conoz al poeta y marchante d'arte polacu Léopold Zborowski y a la so muyer Anna. Modigliani retratar en delles ocasiones, cobrándo-y namái diez francos por semeya.

El siguiente branu, la escultora ucraniana Chana Orloff presénta-y a los so amiga Jeanne Hébuterne, una estudiante de 18 años que posara para Foujita. Cuando la familia burguesa de Jeanne enterar d'esta rellación col que yera consideráu un malváu, córta-y el so asignación económica.

Amedeo Modigliani, de neñu na escuela, primer llinia al centru.

El 3 d'avientu de 1917 celebra la so primer esposición, na galería de Berthe Weill, pero hores dempués l'autoridá cerrar por indecencia. Por cuenta de los sos problemes de salú, tien que treslladase a Niza con Hébuterne, que da a lluz en 1919 a una fía a la que va llamar Jeanne. Por suxerencia del marchante Guillaume, realiza una serie de desnudos (agora les sos obres más cotizaes), cola pretensión de vendelos a los millonarios que branien na Costa Azul, ensin mayores ésitos.[ensin referencies]

En mayu de 1919, vuelve a París, a la cai de la Grande Chaumière. La so salú deteriórase con rapidez. Tres un llargu periodu nel que los sos vecinos nun sabíen nada d'él y dempués d'una nueche d'escesos y d'engarrar con unos vándalos na cai, atópenlu delirando na cama al empar que sostenía la mano de Jeanne embarazada cuasi de nueve meses. Lo únicu que puede faer el médicu ye atestiguar que'l so estáu ye desesperáu. Muerre de meninxitis tuberculosa el 24 de xineru de 1920. Unos díes antes pidiera'l permisu al gobiernu francés pa contraer matrimoniu con Jeanne.

Cartelu de la primer y única esposición individual de Amedeo Modigliani, na galería de Berthe Weill en París, n'avientu de 1917. Por cuenta de los sos desnudos, foi cerrada so l'acusación d'escándalu públicu.

Los más importantes artistes de Montmartre y Montparnasse siguen los funerales hasta'l campusantu parisín de Père-Lachaise. Jeanne Hébuterne, llevada a casa de los sos padres, suicídase tirándose dende la ventana d'un quintu pisu dempués del funeral de Modigliani, embarazada per segunda vegada.

La hermana de Modigliani que vivía en Florencia, adopta a la so fía güérfana. Ésta va escribir una importante biografía del so padre titulada Modigliani: Home y mitu.

Fama póstuma[editar | editar la fonte]

La concepción de la so pintura, basada nel diseñu llinial, la pureza arcaica de la so escultura, y la so vida romántico y lleno de moliciones económiques y enfermedá, dieron a Modigliani una personalidá escepcional nel marcu de la pintura moderna, aisllada de les corrientes de gustu contemporaneu (cubismu, futurismu, dadaísmu, surrealismu) que taben en desarrollu nel mesmu periodu. Na actualidá Modigliani ye consideráu unu de los mayores artistes del sieglu XX y les sos obres esponer nos principales museos del mundu.

Les sos escultures raramente camudaron de manes y les poques pintures que s'atopen nel mercáu, algamaron valores escepcionales. En 2010 na Casa Christies de París, una de les sos escultures, Tete de Caryatide, foi vendida en cifrar récor de 43 millones d'euros. En payares de 2015 el millonariu chinu Liu Yiqian adquier la so pintura Nu Couché (1917) nel remate de la casa Christies en 170,4 millones de dólares, la segunda meyor pagada en puya nesa fecha, solo superada por Muyeres d'Arxel de Picasso que se vendiera en 179,3 millones de dólares en mayu de 2015.

Galería d'imáxenes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Afirmao en: Deux siècles d'histoire au Père Lachaise. Páxina: 557. Autor: Paul Bauer. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 2006.
  5. Afirmao en: Encyclopædia Britannica. Autor: Andrew Bell. Editorial: Encyclopædia Britannica. Llingua de la obra o nome: inglés británicu.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. URL de la referencia: https://www.smithsonianmag.com/arts-culture/modigliani-misunderstood-84411676/.
  8. Krystof, Doris (2011). Modigliani. Köln: Taschen, páx. 25-36. ISBN 9783836512695.
  9. Martínez Jiménez, José Antonio; Muñoz Marquina, Francisco; Sarrión Mora, Miguel Ángel (2011). «La lliteratura. Los xéneros lliterarios. Les figures lliteraries», Lengua Castellana y Lliteratura, Akal, Akal Sociedá Anónima, páx. 209. ISBN 9788446033677.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]